100 ilin mühüm ədəbi salnaməsi

"Azərbaycan" – 100

 

1

 

Mən bu qısa qeydləri 2022-ci ilin son günlərində yazıram, üzümüzə gələn 23-cü ilin ədəbi hadisələrindən biri "Azərbaycan" jurnalının 100 illiyi olacaq.

Bu 100 ildə "Azərbaycan" jurnalı ədəbiyyatımızın əsas jurnalı olmuşdur.

"Azərbaycan" jurnalının 100 illiyi, əslində, Azərbaycan ədəbiyyatının son 100 illik tarixinin salnaməsidir.

Bu - adi 100 illik salnamə deyil, çünki söhbət Azərbaycan tarixinin siyasi-ictimai sarsıntılar keçirdiyi, epoxaların dəyişdiyi, inqilabi romantikaya uyduğu, ictimai fikirdə , şəxsi həyatda da kataklizmlər, uğurlarla bərabər, faciələr yaşadığı bir dövrdür bütün bunları həmin dövrün ədəbiyyatı, olsun ki, tarixi tədqiqatlardan daha təfsilatlı, daha müfəssəl canlı ifadə edir, daha dərin-mənəvi psixoloji qatlara sirayət edir, həm fərdi hiss-həyəcanları, həm siyasi-ictimai panoramanı bədii əyaniliklə göstərir.

Ədəbiyyatımızın son yüz illikdəki mənzərəsi, yəni Azərbaycan bədii ( ədəbi!) dilinin bu 100 ilə sığışmayacaq qədər inkişafı, zənginləşməsi təmizlənməsi, yaxud misal üçün, nəsrdə yeni janrların yaranması, formalaşması onların ədəbiyyatımızın milli faktoruna çevrilməsi, yaxud poeziyamızda hecanın bədii-estetik miqyasının artması ən yüksək faizli aparıcı vəznə çevrilməsi, yaxud da ədəbi tənqidimizin formalaşması onun ictimai fikrin zənginləşməsindəki mühüm rolu ədəbiyyatşünaslığımızda klassikamızın tədqiqində elmi-nəzəri səviyyənin müqayisəedilməz dərəcədə artması sağlam (obyektiv!) milli təəssübkeşliyin ifadəsi - bütün bunlar "Azərbaycan" jurnalının yaratdığı həmin salnamənin səhifələridir.

 

2

 

"Azərbaycan"ın salnaməsi yalnız uğurlar salnaməsi deyil bu salnamənin səhifələrində dövrün konyukturası da, Dali sürrealizmini xatırladan "ədəbi" hadisələr (məs., "Dədə Qorqud"un faktiki olaraq "düşmən" elan edilməsi, yaxud faciəvi 1937-8-9-cu illər repressiyasının ədəbiyyata soxulması "ifşa"lar) həmin səhifələrdə qeyd olunub. Bu çox mühüm bir cəhətdir - söhbət, dediyim kimi, obyektiv salnamədən, özü konyunkturaya uymadan dövrün ədəbiyyatını ədəbi hadisələrini, təmayüllərini, mühitini olduğu kimi təcəssüm etdirən bir salnamədən gedir.

"Azərbaycan" jurnalının 100 ilin müxtəlif dövrlərində nəşr olunduğu adlara fikir verin: "İnqilab mədəniyyət", "Maarif mədəniyyət", "Revolyusiya qultura", "Vətən uğrunda", "Revolyusiya kultura", nəhayət "Azırbaycan" bura onu da əlavə etsək ki, bu adlar həmin 100 il boyunca ərəb-latın-kiril, yenidən latın qrafikaları ilə nəşr edilib - elə bunun özü həmin 100 ilin qədər mürəkkəb ziddiyyətli olduğundan,  siyasi-ictimai sosioloji mühitindən xəbər verir.

"Azərbaycan"ın nəşr olunduğu bu 100 ilin az qala yetmiş ili dediyim o mürəkkəb ziddiyyətli Sovet dönəminin payına düşür bu həmin  dönəmdir ki, ədəbiyyata verilən siyasi qiymət bədii-estetik qiyməti üstələyib, bir sıra hallarda isə hakim ideologiya ilə inzibati tədbirlər (nikbin şişirtmələr rəzil alçatmalar) eynilik yaradıb, bədii cəhətdən sönük olsa da, "partiyalı" yazılar mükafatlandırılıb təbliğ edilib, dərsliklərə salınıb Sistem bu yazıların müəlliflərini, vaxtilə yazdığım kimi, "istedadlı yazıçı", "böyük şair" vəzifələrinə (!) təyin edib, onlar yüksək tribunalara, xitabət kürsülərinə qaldırılaraq, ədəbiyyat generalları olublar. Ədəbiyyata vulqar-sosioloji münasibət bəzən mahiyyət etibarilə antiədəbiyyatı klassika elan edib bu eybəcər (!) ədəbi vəziyyət yalnız Azərbaycan ədəbiyyatının yox, bütün sovet ədəbiyyatının ümumi  mənzərəsində özünü büruzə verən cəhət olub. (Bir ki, "sovet ədəbiyyatı" anlayışının özü süni bir şeydir, heç olmasa ona görə ki, bədii ədəbiyyatın əsas faktoru dilidir, "sovet dili" isə mövcud deyil.)

Ancaq eyni zamanda, həmin dövr ədəbiyyatımızda istedadın sosrealizm doqmalarına qarşı mübarizə apardığı bir zamandır deyə bilmərəm ki, bu mübarizə həmişə şüurlu surətdə aparılıb, olsun ki, daha artıq dərəcədə təhtəlşüur olaraq mücadilə gedib, çünki sosrealizm doqmaları istedadın təbiətinə zidd idi istedad bu doqmaları heç vəchlə qəbul edə bilmirdi. O yerdə ki, istedad yol tapıb, sosrealizm çərçivələrindən çıxa bilirdi - bu həmin əsərlərdir ki, bu gün heç bir düzəliş olmadan nəşr olunur, bu gün tamaşaya qoyulur, artıq sosrealizm etapını arxada qoymuş müstəqil Azərbaycanın oxucularına, tamaşaçılarına təqdim edilir.

Mən bu cəhətlərin üzərində ona görə dayanıram ki, bütün bu nəhəng ədəbi təsərrüfatı məhz "Azərbaycan" jurnalı çap edib "Azərbaycan" jurnalının mühüm ciddi bədii-estetik mənbə kimi qiyməti ondadır ki, Sistemin tələb etdiyi konyunkturanı da dərc edərək, dövrün tam ədəbi xarakteristikasını verib, ədəbi mühitin siyasi-ictimai koloritini olduğu kimi göstərməyi bacarıb.

Eyni zamanda, müstəqilliyimiz ərəfəsində sonrakı ilk illərdə - 1980-ci illərin sonu, 90-ların əvvəli - "Azərbaycan" jurnalı ağır, hətta məşəqqətli günlər keçirib, hər vasitə ilə ağır durumdan çıxmaq üçün yollar axtarıb maliyyə qıtlığına, nəşrin aybaay ardıcıllığının pozulmasına, həcmin azalmasına - bütün bu çətinliklərə baxmayaraq ,"Azərbaycan" öz salnaməsini yazmağa davam edib.

"Azərbaycan" öz səhifələrində 30 il Qarabağ əzab-əziyyətini çəkib 44 günlük Zəfərdən sonra salnamənin tarixi Qələbə səhifəsini yazıb.

 

3

 

Mənim ilk hekayəm 16 yaşımda ikən, 1959-cu il 5 iyul tarixində, "Azərbaycan gəncləri" qəzetində dərc edilib, "Azərbaycan" jurnalında isə mənim ilk hekayəm - "Birinci axırıncı dəfə, yaxud Mirzə Qənbərin əhvalatı" - 1960-cı il iyul nömrəsində çap olunub.

Bu gün mən həmin tarixləri "Biblioqrafiya"da axtarıb dəqiqləşdirirəm, ancaq ötən illər ərzində o ilk çapların sevinci, fərəhi, ruh coşqunluğu tez-tez yadıma düşüb, yəqin, həmişə mənimlə olduğu üçün belədir "Azərbaycan gəncləri" gənclərin qəzetiydisə, "Azərbaycan" jurnalı nüfuzlu, sanballı bir ədəbi tribuna idi, buna görə onun dərci hadisə olurdu, sevinci, fərəhi, ruh yüksəkliyi, yaratdığı coşqunluq hissi eləcə sanballı idi.

Bu 100 ildə "Azərbaycan" jurnalı qədər ilk yazılar çap edib?

Çox onların arasında ədəbiyyatımızın klassikləri, böyük nümayəndələri az olmayıb.

İndi çox uzaqlarda qalmış o illərdə, o yeniyetməlik, ilk gənclik çağlarında İntiqam Qasımzadə ilə aramızda bu günə qədər davam edən dostluq var idi ( elə gətirdi ki, universitetdə eyni kursda oxuduq, aspiranturanı da bir yerdə başa vurduq) mənim hələ əlyazmasında olan hekayələrimin ilk oxucularından biri, çox zaman da elə birincisi İntiqam olurdu o vaxtlar "Azərbaycan" bizim üçün hündür mərtəbədə dayanmış ağır çəkili bir dərgi, redaktoru da yazı-pozusundan asılı olmayaraq, eləcə ağır çəkili bir söz sahibi idi.

İntiqamın atası, görkəmli şair tərcüməçi, həyatdan çox tez getmiş Böyükağa Qasımzadə orada Poeziya şöbəsinin müdiri işləmişdi.

Bu gün İntiqam Qasımzadə "Azərbaycan" jurnalının Baş redaktorudur.

Mən bunları yalnız ona görə yazmıram ki, oğul atanın yolunu şərəflə davam etdirir - bu, öz yerində, - həm ona görə ki, "Azərbaycan" uzun yolun yolçuluğunu davam etdirir, artıq ikinci 100 ilin salnaməsini yazmağa başlayır.

 

23 dekabr 2022

 

Bakı

 

ELÇİN

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 31 dekabr.- S.5.