İsmayıl Hikmətin "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"ndə
"Üç cərəyan" nəzəriyyəsi
20-ci
illərdə milli ədəbiyyatşünaslıq ümumən
götürəndə türkçülük
konsepsiyasını qəbul etməsinə, bu istiqamətdə
müəyyən tədqiqatlar üzə
çıxarmasına baxmayaraq, ortada bu konsepsiya ilə
yazılmış ədəbiyyat tarixi yox idi. İ.Hikmətin iki cildlik "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" bu konsepsiyasını milli ədəbiyyat
tariximizə tətbiq edərək gerçəkləşdirən
ilk nümunə oldu.
Son tədqiqatların
birində belə bir fikir səslənib: "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" əsərinin (İ.Hikmətin kitabı nəzərdə
tutulur - T.S., Y.D.) birinci qismində folklor, ikinci qismində
XIII-XV əsrlər, üçüncü qismində isə
XV-XVIII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı nümunələri
barədə araşdırmalar aparılır" (Ağayev
F. İsmayıl Hikmət və Azərbaycan ədəbiyyatı.
Bakı. Nurlan, 2004, s. 46). Əlbəttə,
bu informasiya ciddi təshihə möhtacdır. Çünki İ.Hikmətin kitabının ikinci
qismində XIII-XIV əsrlər, üçüncü qismində
isə XV-XVII əsrlər ədəbiyyatı öyrənilir.
Sitatda "birinci qisim"də folklorla
bağlı araşdırmaların aparılması fikrinə
gəldikdə isə bu mülahizə həqiqətdən
uzaq deyil, lakin həqiqətin tam ifadəsi də deyil. Əslində kitabın birinci qismi xalq ədəbiyyatını,
yazılı ədəbiyyatın
"İslamlığın zühurundan əvvəl"ki və
"İslamiyyətdən miladi on üçüncü əsrə
qədər" mərhələlərini əhatə edir.
"Birinci qisim"də yazılı ədəbiyyatın
bu iki mərhələsi ilə bağlı
araşdırmaların əsaslı ixtisara məruz qalması
ehtimalını nəzərə alsaq, əslində İ.Hikmətin
kitabında XVIII əsrə qədərki ədəbiyyatımızın
tarixi dövr və mərhələlərinin yer
aldığını qətiyyətlə söyləmək
olar.
Bu struktur sonrakı ədəbiyyat tarixlərində də
yer alıb.
Lakin İ.Hikmətin "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" kitabı elmi mühitin kəskin tənqidi və
inkarçı mövqeyi ilə qarşılaşdı. İnkarçı ruhda
yazılmış yazılar bir-birinin ardınca mətbuat səhifələrində
yer almağa başladı. Bu sırada Ə.Abidin
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi ətrafında"
("İnqilab və mədəniyyət", 1929, ¹ 1),
H.Zeynallının "İsmayıl Hikmət.
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" ("Azərbaycanı
öyrənmə yolu", 1930, ¹ 3), Əli Nazimin "Türk
ədəbiyyatşünaslığında pantürkizm və
kamalizm əleyhinə (Musaxanlı, Əmin Abid, Çobanzadə,
Köprülüzadə və İsmayıl Hikmətin ədəbi
görüşləri haqqında)" ("İnqilab və
mədəniyyət", 1931, ¹ 4, 5) məqalələrini səciyyəvi
misallar kimi göstərmək olar. Ədəbiyyatşünaslıqda
bu və bu tipli tənqidi məqalələri yazı müəlliflərinin
öz elmi baxışlarının ifadəsi kimi qiymətləndirmək
meyli də nəzərə çarpır. Bu,
bütövlükdə 20-ci illərin sonu, 30-cu illərin əvvəllərində
cərəyan edən ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni
hadisələrin mahiyyəti ilə yaxından tanış
olmamaqdan irəli gəlir. Diqqəti belə bir
hala çəkmək istəyirik ki, A.Musaxanlını,
Ə.Abidi, B.Çobanzadəni, M.F.Köprülüzadəni,
İ.Hikməti pantürkizmdə günahlandıran Əli
Nazimin özünün ədəbi görüşləri də
elə həmin vaxtda "müsavatizm, pantürkizm, idealizm"in
ifadəsi nöqteyi-nəzərindən tənqid hədəfi
olmuşdur. Bu yazılarla eyni vaxtda Ə.Nazimin məqaləsi ilə
eyni nömrədə çap olunmuş bir məqalə də
diqqətimizi çəkir: M.Quliyev. "Pantürkizmlə
belə mübarizə etmək olmaz (Pr.Çobanzadənin
siyasi-ədəbi görüşləri əleyhinə)".
Göründüyü
kimi, bu tənqid və ifşaların hamısını eyni
kontekst bir araya gətirir: Pantürkizmlə mübarizə.
Bu artıq siyasi-ideoloji tendensiyadır. Sovet rejiminin
türkdilli xalqların ədəbi-mədəni fikrinə tətbiq
etməkdə olduğu siyasətin ifadəsidir. Mahiyyətcə, bu, Azərbaycan ədəbi-mədəni
fikrində başqa bir mərhələnin
başlanğıcı idi. Siyasi rejim
artıq türkdilli xalqların milli-mənəvi və mədəni
birliyinə dözümsüzlük ifadə edir, bu
xalqları öz tarixi köklərindən ayırmaq, sovet
imperiyasına daha çox bağlamaq siyasəti yürütməyə
başlayır. Rejim, əlbəttə,
türkdilli xalqların da öz ədəbi-mədəni
irsini öyrənməsinin əleyhinə deyildi. Lakin bu "öyrənmə"də obyektiv elmi həqiqətə,
milli həqiqətlərə və türk xalqlarının
tarixi birliyinə yer yox idi. Hər bir türkdilli
xalqın ən qədim zamanlardan üzü bəri müstəqil
bir inkişaf yolu keçməsi, tarixi yolda müxtəlif təsirlərə
məruz qalması tarixi həqiqət kimi qələmə
verilirdi. Türkdilli xalqların tarixi
inkişafı yolunda onları birləşdirən cəhətlərin,
hər cür qarşılıqlı əlaqələrin
öyrənilməsinə pantürkizm damğası vurulur və
rədd edilirdi. Ə.Nazimin aşağıdakı
mülahizələri türkdilli xalqların tarixini və ədəbi-mədəni
irsini öyrənməyin metodoloji konsepsiyası kimi səslənir
və siyasi rejimin həmin illərdə
yürütdüyü və sonrakı bütün
mövcudluq dövründə özünü saxlayan ədəbiyyat
siyasətinin ifadəsi kimi meydana çıxırdı:
"Ayrı-ayrı türk-tatar xalqları ədəbiyyatı
biri digərindən ayrı, müstəqil və ayrıca
meydana gəlmiş tarixi bir kateqoriya kimi tədqiq
olunmalıdır. Bunların arasındakı
qarşılıqlı əlaqəyə gəldikdə bu da
ümumi marksizm metodolojisilə həll edilir".
Türk
xalqları ədəbiyyatına "marksizm metodolojisi" ilə
verilən həllin mahiyyətini Ə.Nazim
aşağıdakı kimi ümumiləşdirirdi: "Vəhdət
və ayrılıq antinomusu burada dialektik həll olunur:
türk xalqları ədəbiyyatları arasındakı vəhdət
bütün bəşəriyyət ədəbiyyat və mədəniyyətilə
təşkil etdikləri vəhdət kimidir. Bu
vəhdət onların fərqliliyini inkar yox, təsdiq edir,
zira onların ayrılığı və vəhdəti
ictimai-tarixi həyatın yaratdığı ziddiyyətlərin
vəhdət və ayrılığı ifadəsidir".
Tamamilə aydındır ki, "marksizm metodolojisi"
türk xalqlarının soy birliyinə, tarixən ortaya
çıxan ədəbi-mədəni birliyinə onları
bir araya gətirəcək, birləşdirəcək amil kimi
baxır, "dialektik həll" oyunu quraraq, nəyin
bahasına olur-olsun, bu xalqların mənşəcə, tarixi
inkişafca fərqli bir yol keçdiklərini, ədəbi-mədəni
irsləri arasında heç bir spesifiklik, ancaq bu xalqların
mədəni irsinə aid olan birliyin olmadığının
sübutunu ədəbiyyatşünaslığın
qarşısına xüsusi bir vəzifə kimi qoyur, bu yoldan
kənara çıxanların hamısına inkarçı
münasibət bəsləməyi təlqin edirdi. Ə.Nazim
İ.Hikmətin "ədəbiyyat tarixi"ndəki
"türkçülük" amilini ən qorxulu tendensiya
kimi qələmə verəndə "marksizm metodolojisi"nin mövqeyini ifadə edirdi. Onun
aşağıdakı fikirləri məhz bunun ifadəsidir:
"İsmayıl Hikmətdə ilk nəzərə
çarpan şey qatı şüurlu millətçilik və
kamalçılıqdır. Onun "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" başdan-ayağa millətçiliklə
doludur. Azərbaycanın bütün keçmişi, mədəni
irsi, milli safiyyət və türklərin mənafe və
yaxşılığı nöqteyi-nəzərindən qiymətləndirilir
və tənqid olunur... İsmayıl Hikmət də
bütün türk-tatar xalqlarını vahid bir millət
hesab etdiyi üçün hər yerdə türk millətindən
bəhs edir. İsmayıl Hikmətə
görə bu "vahid" millətin bütün tarixi
başdan- ayağa türk mədəniyyətinin əcnəbi
mədəniyyətlər təsirilə mübarizəsindən
ibarətdir".
H.Zeynallı
da İ.Hikmətin "türk tarixindən uzun-uzadı bəhs
edərkən millətçiliyə qapılması"nı onun metodologiyasının ən
uğursuz cəhəti hesab edir.
Ə.Abid isə öz yazısında vaxtı ilə
M.F.Köprülüzadənin təsiri altına
düşdüyünü, lakin bunun yanlış olduğunu,
İ.Hikmətin də "mənim ilk vəziyyətim kimi
eyni təsirə qapıldığı görülməkdədir,
o da Köprülüzadənin fikirlərini təkrarlamaqdan
başqa bir şey yapmamışdır" - deyir.
Ə.Abidin bu etirafı bir daha sübut edir ki, İ.Hikmətin
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"nə dair 20-ci
illərin sonu 30-cu illərin əvvəllərində
yazılmış tənqidlərin heç birisi fərdi elmi
düşüncənin məhsulu kimi yaranmamış, siyasi
sifarişin nəticəsi olmuşdur. Siyasi rejimin təhdidlərindən
yaxa qurtarmaq, özlərini gözləyən faciəli aqibətdən
sıyrılmaq üçün onlar öz tənqidlərinə
marksist metodologiyası donu geyindirməyə
çalışmışlar. İ.Hikmətin
kitabına qarşı yazılmış bu tənqidlər
bütün sovet dövründə öz qüvvəsində
qaldığı, hətta 80-ci illərdə də alimə
münasibətdə həmin tənqidlərdən
çıxış edildiyi üçün bu
qüsurların ən əsaslarına münasibət bildirmək
ehtiyacı var.
İ.Hikmətin "ədəbiyyat tarixi"ndə ən
çox mübahisə doğuran məsələ onun tədqiqatının
obyektini təşkil edən tarixi dövrü üç cərəyan
əsasında araşdırmasıdır. Ə.Nazimin
aşağıdakı mülahizəsini bu cərəyanlara
yanaşmada dövrün tənqidinin ümumi mövqeyi kimi qəbul
etmək olar: "İsmayıl Hikmət təsnifatının
və ədəbiyyat tarixi sxemasının əsas
nöqsanı onun tarixi əsasa malik olmaması, dialektik və
materialist mahiyyətdən məhrum olmasıdır". Ə.Nazimə görə,
"onun üç cərəyan nəzəriyyəsi mənasız,
qeyri-elmi və tarixi yalandır".
Ə.Nazimin tənqidindəki əsas yanlışlıq
İ.Hikmətin araşdırmalarının tarixi əsasa
malik olmaması iddiasıdır, bilərəkdən və
yaxud bilməyərəkdən alimin əsas tədqiqat obyekti
kimi seçdiyi ədəbi dövrü tarixi mərhələlərə
ayıraraq araşdırmasına diqqət yetirməməsidir. Eyni zamanda,
müəyyənləşdirilən tarixi mərhələlərlə
ədəbi cərəyanlar arasındakı əlaqəni
görə bilməməsidir. Ə.Abid və
H.Zeynallı bu əlaqəni görə bilmiş, lakin cərəyanlarla
tarixi mərhələlərin əlaqəsini yanlış
başa düşmüşlər. Ə.Abidə görə,
kitabda "səlcuqların zamanındakı ədəbiyyatda
üç cərəyan göstərilməkdədir: 1)
qövmi cərəyan, 2) dini cərəyan, 3) elmi cərəyan".
Bu cür dəyərləndirmə İ.Hikmətin
fərqləndirdiyi üç cərəyanın estetik mahiyyətini
və onun milli ədəbiyyatın tarixi təkamülünü
ifadəsini izah edə bilməz. H.Zeynallı
da cərəyanlarla tarixi mərhələlərin əlaqəsini
düzgün izah etməmişdir. Onun fikrincə,
İ.Hikmət ədəbi-tarixi prosesdə üç cərəyan
fərqləndirdiyi halda, onun kitabının hər iki cildi
ancaq qövmi və dini cərəyanlardan bəhs edir. H.Zeynallının ehtimalına görə, İ.Hikmət
üçüncü cərəyanda, yəni elmi cərəyanda
XVIII-XIX əsrlərin ədəbiyyatını şərh
etmək fikrində imiş. Əlbəttə, bu
mülahizələrin hər ikisi yanlışdır və
Ə.Abiddə olduğu kimi, elmi materiala dərindən bələd olmamaqdan və
bunun nəticəsi olaraq tarixi mərhələlərlə
ədəbi cərəyanlar arasındakı əlaqələri
düzgün təsəvvür etməməkdən irəli gəlir.
Bəs əsl həqiqət necədir və İ.Hikmətin
"ədəbiyyat tarixi"ndəki tarixi mərhələlərlə
cərəyanların əlaqəsi nə şəkildədir? Və bu əlaqə
tədqiq olunan dövrü tarixi təkamül prosesi kimi
qavramağa imkan verirmi?
İ.Hikmətin "ədəbiyyat tarixi"ndə tədqiqatın
əsas ağırlığı, indiki terminologiya ilə desək,
orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının üzərinə
düşür. O, bu dövrə miladi tarixi ilə on
üçüncü əsrdən XVIII əsrə qədərki
zamanı, başqa sözlə, XIII-XVII əsrlər ədəbiyyatını
daxil edir. İ.Hikmət bu tarixi dövrü iki
mərhələyə ayıraraq araşdırır.
Birinci mərhələ: "Miladi on üçüncü əsrdən
on beşinci əsrə qədər", başqa sözlə,
XIII-XIV əsrlər ədəbiyyatı. İkinci mərhələ:
"Miladi on beşinci əsrdən on səkkizinci əsrə
qədər", başqa sözlə, XV-XVII əsrlər ədəbiyyatı.
Fikrimizcə, bu dövrləşdirmə təsnifatının
elmiliyini şərtləndirən əsas amillərdən
birini onun müasirliyində axtarmaq lazımdır. Belə ki,
İ.Hikmətin "ədəbiyyat tarixi"ndən sonra
yazılan bütün ədəbiyyat tarixlərində bu
dövrləşdirmə bölgüsü əsasən
saxlanılmışdır. "Müxtəsər Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi"ndə də, üç cildlik
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"ndə də,
altı cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatından
bəhs edən üçüncü cildində də bu
dövr ədəbiyyatının mərhələ
bölgüsü İ.Hikmətin bölgüsünə əsasən
aparılmışdır. Birinci mərhələyə
XIII-XIV əsrlər, ikinci mərhələyə XV-XVI əsrlər
daxil edilmişdir. Fərq ondadır ki,
müasir ədəbiyyat tarixlərində XVII əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı XVIII əsr ədəbiyyatı ilə
birlikdə üçüncü mərhələ kimi təqdim
edilir. Bu fərqləndirmə "Müxtəsər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"ndən gəlir.
İ.Hikmət XIII-XVII əsrlər ədəbiyyatını
mərhələlərə hansı estetik hadisələri əsas
götürərək bölür? Alim birinci mərhələnin,
yəni XIII-XIV əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının
əsas ideya-estetik xüsusiyyətlərini "Dini cərəyan.
Təsəvvüf (Mistizm)" adı altında
şərh edir. İ.Hikmətin təsəvvüfi
"dini bir fəlsəfə" olaraq qəbul etdiyini nəzərə
alsaq, onun "dini cərəyan" ifadəsi altında təsəvvüf
ədəbiyyatını ədəbiyyatda sufizmi və
hürufizmi əsas estetik hadisələr kimi önə
çəkdiyini görərik. Bu cərəyan
adı altında o hansı məsələləri əhatə
edəcəyini başlanğıcda xülasə edir.
Bunlar aşağıdakılardır: "Təsəvvüf
nədir? Müxtəlif nöqteyi-nəzərdən
tərifi, mahiyyəti. Zahirilər və
batinilər. Təsəvvüf fəlsəfi
bir məsləkdirmi? Bu məslək
islamlıqdanmı doğmuşdur? Həyati,
ictimai və iqtisadi qiyməti nədir? Türklərin
həyatına nə dərəcəyə qədər
uyğundur? Təsəvvüfün ədəbiyyata
təsiri. Bu təsirin nəticəsi faidəlimi,
zərərlimi olmuşdur? ...Mədrəsə və təkyə.
Hürufilik nədir və təsəvvüflə
nə münasibəti vardır? Zühuru.
Fəzlullah Nəimi Astrabadi və hürufilik.
Tarixi bir baxış. Fəzullahın
müridləri. Ədəbiyyatda
hürufilik. Seyid İmadəddin Nəsimi".
Mərhələ
ilə bağlı qısa "özət"dən də məlum
olur ki, alim əvvəlcə "təsəvvüf nədir?"
sualına cavab axtarır, onun fəlsəfi, dini, ictimai-siyasi əsaslarını
müəyyənləşdirir, təsəvvüfün ədəbiyyata
nüfuzu və onu ortodoksal dindən ayıran cəhətlər
üzərində dayanır, təsəvvüf ədəbiyyatının
estetikasını şərh edir, bütövlükdə
türk ədəbiyyatında təsəvvüfün
estetikasını bədii və elmi şəkildə şərh
edən əsərlər üzərində dayanır,
hürufiliyin meydana çıxması, təriqətə
çevrilməsi, təsəvvüflə
bağlılığı, ictimai-siyasi, dini əsasları, ədəbiyyatda
təzahürü, estetikasını izah edir. Həsənoğlu,
Qazi Bürhanəddin, Nəsimi haqqında oçerklər verərək,
onların yaradıcılığının təsəvvüf
və hürufizmlə əlaqələrini
araşdırır, yaradıcılıqlarındakı fərqli
təmayüllər üzərində dayanır, tədqiqatçı
dünyagörüşü nöqteyi-nəzərindən
onların yaradıcılığının ideya əsaslarını
açır, sənətkarlığı şərtləndirən
məsələlər üzərində dayanır, elmi qiymətləndirmədə
irs-varislik əlaqəsinə diqqət yetirir.
Məsələ burasındadır ki, İ.Hikmətdən
sonra yazılan ədəbiyyat tarixlərində XIII-XIV əsrlərin
Azərbaycan ədəbiyyatı üçün tədqiqat
obyekti eynilə saxlanır. Misal üçün,
"Müxtəsər Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"ndə XIII-XIV əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı
təriqət ədəbiyyatı və ədəbiyyatda
hürufilik kontekstində şərh edilir. Burada da Həsənoğlu,
Qazi Bürhanəddin, Nəsiminin həyatı və
yaradıcılığına oçerklər ayrılır.
Bu o deməkdir ki, İ.Hikmətdən sonra
yazılan ədəbiyyat tarixləri onun ədəbiyyat
tarixindəki struktur və məzmunu ümumən
saxlayırlar. Fərq isə ondadır ki,
mərhələnin ədəbiyyatının ideya əsasları
İ.Hikmətdə idealist dünyagörüşü və
həyati proseslər nəzərə alınmaqla şərh
edilir, sonrakı ədəbiyyat tarixlərində hadisələrə
münasibət materialistcəsinədir, ateist mövqe önə
çıxır. Hadisələrin şərhi
siyasi rejimin ideoloji maraqları çərçivəsində
aparılır.
Kitabın "Üçüncü qisim"ində
XV-XVII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı tədqiqat
obyekti kimi seçilir və bu dövrün aparıcı
estetik istiqaməti kimi "Elmi cərəyan" müəyyənləşdirilir. İ.Hikmət qısa
"özət"də yazır: "Bir tərəfdən
davam edən dini cərəyana qarşı bir tərəfdən
də elmi cərəyan vücuda gəlməkdədir". Bu o deməkdir ki, XIII-XIV əsrlər ədəbiyyatında
olduğu kimi, XV-XVII əsrlər ədəbiyyatında da dini
cərəyan-sufizm və hürufizm öz ideya əsaslarına
sadiq qalaraq davam edir. İ.Hikmətin "Ədəbiyyat
tarixi"nin "Üçüncü qisim"ində təfərrüatlı
şərh edilən məsələlərdən biri də
"İslamda şiəlik"dir. "İslamda şiəlik"ə
İ.Hikmət xüsusi diqqət yetirir, onun dini əsaslarını,
ictimai-siyasi proseslərə təsirini ona görə
araşdırır ki, bu hərəkat nəticəsində Səfəvilər
zamanında yaranan Qızılbaş ədəbiyyatının
mahiyyətini dərk etmək mümkün olsun. İ.Hikmət xüsusi vurğulayır ki, "Səfəvilər
idarəsi zamanında şiəlik İranın rəsmi məzhəbi
şəklini almış və Şah İsmayıldan sonra
şiə ədəbiyyatı içində yeni bir
cığır açılmış və ortaya bir də
Qızılbaş ədəbiyyatı
çıxmışdır. Şiəlik
ədəbiyyatı ilə hürufi və bəktaşi ədəbiyyat
arasında qüvvətli bir münasibət vardır. Əsasən, təsəvvüfə istinad etibarilə
hamısı bir nöqtədə toplanmaqdadır". Bu mənada İ.Hikmət yeni mərhələdə
Ş.İ.Xətaini "ədəbiyyatda dini bir cərəyanın
bütün mənası ilə müməssili" kimi
xarakterizə edir. Şeirlərini elmi təhlilə
cəlb edərək onlardakı təsəvvüf ruhunun
qabarıqlığına diqqət yönəldir.
"Çıxdım qırxlar yaylasına" misrası ilə
başlanan
şeirini nümunə gətirərək
yazır: "Dil və sənət namına çox ibtidai
olan bu mənzuməsi də fəlsəfə və qayə
etibarilə xalqı həyatdan nifrətə, həqiqəti-dünyəviyə
və maddiyədən uzaqlaşmağa, nəticə etibarilə
fəda və fənayi-nəfsə təşfiq etməkdən
başqa heç bir nöqtə yoxdur". Xətainin dini cərəyanın
nümayəndəsi, başqa sözlə, həqiqi sufi
şair olduğunu sübut etmək üçün alimin
şairin "Cümlə əşyadə zühur edən kəlamımdır
bənim" qəzəlinə verdiyi təhlil deyilənlərə şübhə yeri qoymur. İ.Hikmət yazır ki, bu qəzəl "tamamilə
təsəvvüfi və timsalidir. Bütün
təbirlər məcazi və istiaridir. Hürufilərə
yaxın bir qənaətə özünün
vücudi-mütləq, yəni Allah olduğunu qapalı (zimni)
bir dil ilə anladır. "Yer yox ikən,
göy yox ikən ta əzəldən var idim" deməklə
"ənəlhəqq" demək arasında məna etibarilə
heç bir fərq yoxdur. "Cümlə
əşyadə zühur edən kəlamımdır bənim"
demək də odur".
(Davamı var)
Təyyar SALAMOĞLU, Yədulla DADAŞLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 31 dekabr.- S.10-11.