“QARA RAHİB” –
SİRLİ TƏŞRİF
May
ayının əvvəllərində Ramiz Rövşənlə
bədii söz, onun təsir gücü ilə bağlı
baş tutan söhbət əsnasında mən ədəbiyyatın,
az qisim əsərləri çıxmaq şərtilə,
artıq əvvəlki gücə və sirayət qabiliyyətinə
malik olmadığı, bir vaxtlar ağrı və əzablarının
həqiqiliyi ilə, az qala şüuraltımıza hopmuş
“Hərb və sülh”, “Anna Karenina”, “Qırmızı və
qara”, “Ovod”, “Madam Bovari” kimi dünya ədəbiyyatı
şedevrləri sayılan romanların belə, istifadə
müddəti başa çatmış köhnə məhsullartək
təsirini və əhəmiyyətini itirdiyi ilə
bağlı fikirlərimi bildirərkən həmsöhbətim
əvvəlcə razılaşmadı, məni bu
“yanlış mövqedən” daşındırmağa,
böyük ədəbiyyatın əbədi və dəyişməz
gücünə inandırmağa çalışdısa da,
gətirdiyim bir sıra nümunələrdən və
izahlardan sonra, axır ki, anlaşdıq.
Sonra nə
baş verdisə, bir müddət hər ikimiz ali və
müqəddəs olan nəyisə əlimizdən salıb
qırmıştək xof dolu qəribə bir ehtiyatla
mövzu ətrafında dolaşmağa, sanki kimin, ya kimlərinsə
ölümünə çıxardığımız bu
amansız “hökm”ə bəraət qazandırmaqdan
ötrü məsələni müxtəlif baxış
bucaqlarından, ədəbi improvizələr və pauzalarla o
üz-bu üzə çevirib çözməyə
başladıq. Bu əsnada, sanki mövzunu bir az da
xırdalamaq üçün havaya atdığım: “Amma bax,
məsələn, Çexovu bu siyahıya salmazdım”, –
sözümdən Ramizin üzünün birdən-birə
anlaşılmaz, gizli bir sinirlə gərildiyini, gözlərinin
pərt bir əsəbiliklə
yığıldığını sezib söhbəti dəyişmək
istədimsə də, o: “Məncə, elə o da həmin qəbildəndi”,
– deyib susdu... və mən elə həmin dəqiqə Ramizin
nədən sinirləndiyini, sinirinin səbəbinin onun sevimli
yazıçılarından hansı birininsə həmin o
“istifadə müddəti başa çatmış əsərlər”
siyahısına düşməsi olduğunu anladım.
Ortaya dərin
bir sükut çökdü... Mən yaddaşımı gərib
Çexovun əsərlərini, vaxtı ilə hədsiz təsirləndiyim
“Albalı bağı”nı, “Üç bacı”nı,
“Qağayı”nı, xoşbəxtliyi, bədbəxtliyi,
yalanı və həqiqəti sualtı donuqluğu andıran
darıxdırıcı həyatlarının hansısa alt
qatlarında axtaran qəhrəmanlarını, onların
romantik dərdlər və mətləblər dolu
cansıxıcı söhbətlərini, hətta bir vaxtlar
oxuyub sarsıldığım “6 nömrəli palata”nın
ağıllı dəlilərini xatırladım... və
Çexovla vidalaşırmış kimi, acı bir təslimlə:
“Hə... – dedim, – məncə də”.
Söhbətin
sabahı günü adətim üzrə gəzintiyə
çıxdığım səhər saatlarında
qulaqcıqlarımı taxıb, dünən audiomətnini
yarımçıq saxladığım “Karamazov
qardaşları”nın 6-cı fəslinin ardını dinləməyə
hazırlaşırdım ki, qəfildən telefonun
ekranına dərin qaranlıqlardan sivrilib suyun üzünə
çıxantək gələn Çexovun kədərli
şəklindən və şəklin altında audiomətni
verilmiş əsərin qara, yağlı şriftlə
yazılmış “Çyornıy monax” (“Qara rahib”) adından
çaşıb qaldım. Həyəcandan nəfəsim
tutula-tutula Ramizlə dünənki söhbətimizi, təsir
və sirayət gücünü itirmiş əsərlər
siyahısını, müzakirənin Çexovla bitən kədərli
sonluğunu xatırlayıb ayaq saxladım...
Bu sirli
mesajın kimdən gəldiyini, yaradıcı
külliyyatına yaxından bələd olduğumu
düşünsəm də, hansı səbəbdənsə
oxumadığım bu əsərin dünənki “məhkəmənin”
sonunda çıxarılan amansız qərara cavab olaraq
göndərildiyini anlamağa başladıqca boğazımın
qəhərdən sıxıldığını,
başımın əlçatmaz yüksəkliklərə
qalxmıştək hərlənməyə, gözlərimin
qaralmağa başladığını hiss etdim... telefonun
ekranından qəribə bir hüznlə mənə baxan
Çexovun şəklinə ehtiyatla toxunub əsəri
açdım və bütün vücudum
uçuna-uçuna dahi aktyor İnnokentiy Smoktunovskinin
ifasında səsləndirilən bu misilsiz şedevri dinləməyə
başladım...
Afaq Məsud
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 31
dekabr.- S.12.