Kabus vaqon repressiya tabutu kimi
və ya kino
estetikasında yığılmış tamaşa
Vizual polifoniya
Ədəbiyyat,
teatr, kino, təsviri sənət, musiqi aləmində təsirlənmələr
qaçılmazdır və yasaq edilmir: hətta mədəniyyət
dünyasında festivallar da ona görə düzənlənir,
o niyyətlə keçirilir ki, sənətçilər
bir-birilərinin bədii əsərlərini oxuyub, dinləyib,
görüb etkilənsinlər, hansısa uğurlu bir ideyadan,
formadan ilhamlanıb improviz modusuna köklənsinlər, fərqli
mədəniyyət, fərqli dil, fərqli düşüncə
kontekstində meynstrim olmuş hadisənin tam yeni
variasiyalarını yaratsınlar, ruhsal gözəlliklə
paylaşsınlar, mənəvini gücləndirsinlər.
Yalnız bir şərtlə ki, burada plagiat tərkibi
olmasın.
Gənc
Tamaşaçılar Teatrının "Kod adı
"V.X.A" tamaşası da Yevgeniya Ginzburqun roman-xronikası
əsasında rejissor Qalina Volçekin 1989-cu ildə
Moskvanın "Sovremennik" teatrında quruluş verdiyi
"Təhlükəli marşrut" Tiflis Rus Dram
Teatrında rejissor Avtandil Varsimaşvilinin 2017-si ildə
hazırladığı "A.L.J.İ.R" (Akmolinskiy Lager
Jon İzmennikov Rodinı, yəni Akmol Düşərgəsində
Vətən Xainlərinin Arvadları, başqa sözlə,
"A.D.V.X.A") tamaşalarından birbaşa təsirlənmənin
təzahürü kimi görükür: ideya, mövzu, məzmun,
sosial-siyasi, ictimai və bədii pafos müstəvilərində
bu tamaşaların bolluca kəsişmə nöqtələri
var; hətta bunu mətn konstruksiyasında, diskursun təşkilində
də sezmək mümkündür.
Lakin
"Kod adı "V.X.A" tamaşasını plagiat kimi dəyərləndirmək
düzgün olmaz. Niyəsi də bu ki, tamaşalar konseptual
ideyalar zəminində nəfəs-nəfəsə dayansalar
da, "güzgü effekti" sərgiləmirlər,
quruluş mədəniyyəti, ifa texnikası, oyun
paradiqmaları yönündən bir-birilərini təkrarlamırlar
və başqa-başqa emosional auraya malikdirlər,
başqa-başqa energetik çənbərlərə mənsubdurlar,
başqa-başqa tempo-ritmik strukturlarda mövcuddurlar.
Onların
müqayisəsilə bağlı araşdırma aparmaqdan
işıq ili qədər uzağam. Mənə gün kimi
aydındır ki, "Kod adı "V.X.A" tamaşası
müasir Azərbaycan teatrının rejissor Mehriban Ələkbərzadəyə
məxsus eksklüziv hadisəsidir: müxtəlif baxım
bucaqlarından yanaşaraq onu təhlilə çəkib tərif
də edə bilərsən, tənqid də edə bilərsən,
təfsir də edib dürlü mənalar kaleydoskopu kimi
düzə bilərsən.
Nədən
ki, Mehriban xanımın tamaşası yetərincə
orijinaldır: həm mükəmməl rejissor partiturasına
görə, həm vizual plastikasına görə, həm
mizan rəsminə görə, həm də teatr fəzasının
bədii dolğunluğuna görə. Tamaşa
quruluşçu rejissorun enerjisindən, şedevr yaratmaq
şövqündən, bütün mövzu və
ideyaları bir həmlədə "alovlandırmaq"
ehtirasından, sənət sevgisindən həmişə
olduğu kimi yenə də aşıb-daşır!!!
Hər
tamaşasına, filminə özünü sonadək "xərcləyən",
fəda edən birisidir Mehriban Ələkbərzadə: bu
tamaşaya da az qala bir raketi kosmik orbitə çıxaracaq qədər
enerji sərf olunub; o qədər sərf olunub ki, hərdən
bu enerji artıqlığı, bu enerjinin istisi
aşırı can-fəşanlıq kimi alqılanır,
seyrçini narahat edir, onu həm psixoloji, həm fiziki planda
yorur.
Amma
bir həqiqət danılmazdır ki, Mehriban Ələkbərzadə
bir insan, bir vətəndaş kimi bu tamaşaya doğru öz
içində uzun bir yol gəlib, yaradıcılığı
boyu Azərbaycan tarixinin dönüş nöqtələrini
fokuslaşdıran arxiv sənədlərinə, məktublara,
filmoteka materiallarına "heyrət, ey büt" modusundan
yanaşa-yanaşa gəlib, gələ-gələ 1937-ci ildə
repressiya qurbanları xanımlarının dərd, qəhər,
qüssə "donunu" sanki öz əyninə
"biçib", onların ruhları ilə
"danışıb", yaşantıları ilə empati
qurub, bu dərdi kosmik, bəşəri bir dərd kimi
qavrayıb.
Mehriban
Ələkbərzadə ümumən Azərbaycan tarixinin
ağrılı, faciəvi məqamları üzərində
bir vətəndaş mövqeyi sərgiləyərək
düşünməyi, gəzişməyi, həmin məqamların
bədii ifadə yollarını axtarmağı sevən bir sənətçidir,
daxili dünyası Azərbaycan tarixilə dolu birisidir.
"Kod
adı V.X.A" tamaşası da onun
yaradıcılığında, sənətçi-vətəndaş
mövqeyində bir istisna deyil, məntiqi silsilənin davamıdır
və bu tamaşa bir hayqırtı, doğruları
dünyanın "qulağına" bağırmaq cəhdi
kimi yozulur.
NKVD-nin,
yəni keçmiş SSRİ-nin Xalq Daxili İşlər
Komissarlığının təcridxanasında mühitin
dominant və müdhiş siyasi prinsipləri ucbatından
qadınlar xüsusi bir həyasızlıqla sorğu-suala
çəkilir, ləzzətlə döyülür,
alçaldılır, təhqir edilir, təpiklənir,
zorlanır; ətrafda isə etiraz səsini yüksəldəcək,
köməyə yetişəcək bir İNSAN yox!
Çünki
qəhrəmanların hamısını 37-də güllələdilər!
Bu necə
vəhşət, necə yırtıcılıq?
Təəccüblənməyinə
dəyməz: sovet dövlət maşınının
sado-mazoxist repressiya oyunlarının qanunları belə olub;
"ya bizimlə ol, ya da rədd ol"!
Məhz
bu məqamda rejissor elə bil ki tarixi zaman məsafəsini
"yarıb" o qadınlara əl uzatmaq, o qadınlara
yardım etmək, fiziki və ruhsal yaralara məlhəm olmaq
niyyətilə vurnuxur, dəridən-qabıqdan
çıxır: lakin bunun
mümkünsüzlüyünü görüncə
çalışır onlara desin ki, mən də sizinləyəm
və sizin əhvalatınızı hamıya, hamıya,
hamıya bəyan eləyəcəyəm, göstərəcəyəm:
qoy görsünlər və bu repressiyaların müəllifi
olmuş kommunist partiyasına, faşist-sovet rejiminə nifrət
eləsinlər; qoy görsünlər və türk
qadınının Şükriyyə xanım kimi bir əfsanə,
bir möcüzə, ideal bir dözüm simvolu olduğuna
inansınlar.
Tamaşaya
baxarkən anındaca aydınlaşır ki, müəllif və
rejissor M.Ələkbərzadə mövzunu əla bilir: məsələni
ən xırda təfərrüatlarına qədər
araşdırıb, arxiv sənədlərindən
personajları bir-bir "dirildib", səhnəyə
toplayıb və "Kod adı V.X.A" tamaşasını
repressiyalardan əzab çəkmiş qadınların ruhu
qarşısında bir vida borcu kimi, bir ithaf, bir elegiya kimi ərsəyə
gətirib, 37-nin qorxulardan pırpızlaşıb
saralmış mühitini, atmosferini məkana yansıdıb: dərdi
dərdə "toxuyub", zülmü zülmlə
"düyünləyib", işgəncəni məşəqqətə
calayıb və plastikada onların dinamik təcəssümünü
ardıcıl dəyişə-dəyişə suggestiv səhnə
tabloları, çoxfiqurlu abidə fraqmentləri sərgiləyib
göz önündə...
Tamaşanın
vizual harmoniyası mükəmməldir. Bu cür
görüntü polifoniyası (quruluşçu rəssam
Mustafa Mustafayev, plastika həlli Ceyhun Dadaşov) ilə nadir
hallarda rastlaşmaq olar Azərbaycan teatrında: film,
televeriliş, video-instalyasiya və canlı oyun estetikaları
bir-birinə nüfuz edib dost şəriklər kimi
pıçıldaşa-pıçıldaşa
tamaşanın bədii bütövlüyünə imza
atırlar.
Vizual
polifoniyanın bu cür effektiv və polisemantik
alınmasında tamaşanın quruluşçu rəssamı
Mustafa Mustafayevin tərtibat zövqü, hadisələrin
sosial-fəlsəfi mahiyyətini dəqiq çözüb
atmosfer yaratmaq bacarığı, tamaşanın bədii
obrazını fakturada rəmzləşdirmək
ustalığı, şübhəsiz ki, önəmli bir
şərt. Seyrçi salonu qaranlığa qərq olarkən
səhnədə şalban dirəklərdən
asılmış gecə fənərləri
(işıqçı Vadim Kuskov) közərir, tavandan xəfifcə
tüstülənən səhnə fəzasına pulemyot
lüləsi kimi tuşlanmış projektorlardan işıq
seli axıb səpələnir. Teatr öz tamaşaçısını
sanki cəza düşərgəsinin səksəkəli,
xoflu, soyuq ala-toranlığına dəvət edir.
Birdən
bu tarixi sakitliyin, bu tarixi vahimənin içindən haradasa
real ölçülərə malik bir kabus vaqon
çıxıb seyrçilərə doğru frontal istiqamətdə
"sürüşür" və rampaya çatıb dayanır.
Elə bu zaman quruluşçu rejissor vaqonun səthindən
ekran kimi faydalanıb repressiya qurbanlarına aid sənədli
kadrları ora proyeksiya eləyir. Bu, repressiya qurbanlarını
Sibirə, güllələnməyə daşımış
vaqondur: kabus kimi, qorxunc tabut kimi tarixin qaranlığından
sıyrılıb gəlir. Beləliklə, Mehriban Ələkbərzadə
qəti şəkildə bildirir ki, biz bu kabus vaqona minib arxivlərdə
fiksə edilmiş tarixi oynayırıq, tamaşanı sənədli
teatr formatında təqdim edirik, faktların dəqiqliyinə
zəmanət veririk.
Tarixi
xronikanın kadrları söndürülərkən kabus
vaqon çəkilib səhnənin dərinliyinə gedir,
öz öləziyən interyer işıqlarını
yandırır və seyrçi vətən xainləri kimi
şərlənib güllələnmiş, sürgün
edilmiş azərbaycanlı kişilərin arvadlarının
sanki cəhənnəm eşelonu ilə şərti olaraq
istintaq, işgəncə, ölüm stansiyalarına
aparıldığını görür, 26 min qadından
yalnız 36-sını görür. Tamaşa
proqramının ikinci səhifəsində isə 37-ci ilin 37
qadınından söhbət gedəcəyi vurğulanır.
Buna rəğmən üçüncü səhifədə
cəmi 36 mühakimə olunan personajın adı zikr edilir.
Soruşulur: bəs onda 37-ci qadın kimdir?
Təbii
ki, 37-ci qadın Mehriban Ələkbərzadənin
özüdür. Mən yanılmamışam: müəllif
və quruluşçu rejissor özünü tarixi olayın
iştirakçılarından ayırmır, ayırmaq istəmir.
Balaca bir şifrələnmiş oyundur, məxfi rejissor
imzasıdır, di gəl ki, etkiləndirir,
duyğulandırır.
Səhnənin
məkan kompozisiyasında KABUS VAQON repressiyaların, cəza
düşərgələrinin, xiffətin,
sıxıntının simvolu kimi əla semantikləşir və
hətta Stiven Spilberqin "Şindlerin siyahısı"
filmilə baxışıb daha geniş assosiasiyalar müstəvisinə
adlayır. "Kod adı V.X.A" tamaşasının məzmun
qatında da hər şeyi SİYAHI həll edir, Vətən
Xainlərinin Arvadlarının siyahısı. Bu kabus vaqona
doldurulmuşların sırasında kimlər yoxdu daha: Azərbaycan
qadınlarının ən ünlü isimləri burada;
Şükriyyə Axundzadə (Kəmalə Müzəffər),
Ceyran Bayramova (Leyli Vəliyeva), Xavər Qarayeva (Şəfəq
Əliyeva), Ayna Sultanova (Günel Məmmədova), Dilbər
Axundzadə (Aygün Fətullayeva), Xədicə Qayıbova (Fəridə
Qurbanova) və digərləri...
Hərçənd
quruluşçu rejissor bu obrazlardan heç birini portretləşdirmir,
heç kimi məxsusi qabartmır, qəhrəman kimi təqdim
etmir: soloları, sadəcə, eskizləşdirməklə
kifayətlənir. Çünki M.Ələkbərzadənin
tamaşasının qəhrəmanı konkret bir şəxsiyyət
deyil, dövrdür, kütlədir, siyahıdır. Buna rəğmən
rejissorun bütün simpatiyasının Şükriyyə
Axundzadə tərəfində olduğu diqqətdən
yayınmır. Siyahıdakı qadınlar arasında
Şükriyyə xanım tamaşanın birinci
skripkasıdır, kütləvi səhnələrin mərkəzi
fiqurudur, bədənini murdarlaya-murdarlaya ruhunu xilas etmiş,
repressiyalara qalib gəlmiş möcüzədir.
Birmənalı
şəkildə tamaşanın kütləvi səhnələri
daha effektli, daha təsirlidir, həm vizual, həm emosional, həm
də konseptual baxımdan. Kütləvi səhnələri
rejissor bir poeziya ovatında qurub: vətən xainlərinin
arvadlarını bir yerə toplayıb hərəkətə
gətirərkən və düşərgə içrə
dodekafonik səma törəni qurarkən Mehriban Ələkbərzadə
səhnə planşeti üzərində mizanlarla şeirlər
yazmağa başlayır: poetik teatr estetikasında işləməyi
üstün tutur.
Ancaq elə
ki soluxmuş, zədəli, əzik arxiv sənədlərinə
bənzər NKVD divarları səhnəyə
çıxarılır, quruluşçu rejissor montaj
estetikasını aktuallaşdırır, kütlədən
ayrı-ayrı fərdləri seçib epizodlara gətirir.
Mehriban Ələkbərzadə istintaq vaxtı dindirilən
qadınların NKVD kameralarında yaşanılmış
tale fraqmentlərini səhnə məkanı içrə təqlid
etməyə, vizuallaşdırmağa rəvac verdiyi andaca
aqressiv rejissura fəndləri sərgiləməyə meyllənir
və aktyorlara münasibətdə müəyyən dərəcədə
ekstremist mövqedən çıxış edir, onları kobud,
zorakı, qəddar davranışla az qala üz-üzə
qoyur, işgəncənin, təhqirin, ağrının real
masştabını seyrçilərə göstərmək
və anlatmaq çabasında bulunur. Quruluşçu
rejissorun bu pozisiyası anlaşılasıdır. Nədən
ki, Mehriban Ələkbərzadə gerçəkçi hisslər
qamması əldə etmək üçün, sənətçi
biosunu tamaşa partiturasına canlı impuls kimi qoşmaq
üçün bu üsula əl atır: qəhrəmanların
işgəncə müddətində düşdükləri
emosional gərginliyin, çəkdikləri fiziki, ruhsal acı
və ağrıların heç olmasa bir
qırığını belə aktyorlara yaşatmağa,
işgəncələrin mənzərə
tamaşasını yaratmağa çalışır, empati
müstəvisində kollapsa (partlayışa) ümid bəsləyir.
Təəssüflər
ki, məhz bu istək quruluşçu rejissorun probleminə,
tamaşanın ləngimə səbəbinə çevrilir.
Mehriban Ələkbərzadə seyrçi təəssüratını
gücləndirmək, ehtirasları kükrətmək naminə
bir neçə qadını ard-arda NKVD cəhənnəmindən
keçirir: hər dəfə konkret vəziyyəti yenidən
modelləşdirməyə səy göstərsə də,
sonucda təkrarlarla barışmalı olur. Nədən ki,
"qaniçən zalım və naçar məzlum"
arxaikası hər bir situasiyanın müəyyənedici
psixoloji cövhəridir. Oxşar mesajlar, oxşar diskurs,
oxşar yaşantılar hissləri korşaldır,
aktyorların "yalanını" üzə
çıxarır, səhnədə küy, şivən,
hikkə hədsiz çoxalır, danışıq aydın
eşidilmir, partitura "çirklənir",
tamaşanın təsir gücü isə zəifləyir.
Qavrayışın mexanizmi belədir; bir nəfərin
ölümü faciə olur, yüz minlərlə adamın
ölümü - statistika. Psixologiyada təsbitlənmiş məlum
fikri söyləyirəm mən sizlərə və faktiki surətdə
təzə heç nə demirəm...
Lakin
bununla yanaşı hər bir qadın personaj öz
çırpıntıları, fakturası, plastik rəsmilə
yadda qalır: Şükriyyə Axundzadə, Ceyran Bayramova,
Dilbər Axundzadə, Ayna Sultanova, Xədicə Qayıbova,
Panfiliya Tanailidi və digərləri aktrisaların təqdimatlarında
zahirən necə də fərqlidirlər, necə də
maraqlıdırlar! Aktrisaların geyimləri də, geyimlərlə
rəftarları da, onların davranış plastikası da
personajların taleyini danışmağa, obrazların
"ikinci planı"nı açmağa çox
yaxındır: hərçənd davamlı
qışqırıqlar, inildəmələr, zarımalar,
söyüşmələr, hədələmələr
fonunda personajların tale xətləri incəlib yox olur,
müəyyən bir hekayətə, əfsus ki,
dönüşmür.
NKVD zabitləri
və xanımlar, hakimlər və məhkumlar, kişilər
və qadınlar qarşıdurmasında birincilər ikincilərə
bütün parametrlərdə "uduzurlar".
Çünki eynitiplidirlər, sovet rejiminin göstərişlərini
yerinə yetirən robot-kuklalardır, milis formalı
yaramazlardır, insan cildindən məhrum paqonlu canilərdir.
Busa variativ olmağa, personajların reallığına
inanmağa, onları milis manekenliyindən
çıxarmağa aktyorlara imkan vermir. Əksəriyyət
insanı yox, vəzifəni, rütbəni, funksiyanı
oynayır.
Yazıçı
o adam deyil ki, yaza bilir.
Yazıçı
o adamdır ki, yazdığını ixtisar edə bilir.
Məncə,
bu tamaşanın da müəyyən qısaltmalara, ixtisarlara
ehtiyacı var. Bir də, yeri gəlmişkən,
adlarını çəkdiyim məhkum ziyalı
qadınların bəsitləşdirilməsi, az qala
küçə ləçərləri, bazar alverçiləri
kimi təqdim edilməsi, ləyaqətsizləşdirilməsi
məndə bir etiraz doğurdu. Düzdür, tam anlayıram,
onları bu kökə salan rejimdir, rejimin aləti NKVD-dir, amma
yenə də olsa, bu xanımların nəcibliyi talelərinin
hər bir dönəmində özünü göstərməlidir,
onların mövcudluğunun leytmotivi olmalıdır.
Montaj
prinsipilə yığılmış sənədli
epizodların kompozisiya plastikası, mizan rəsmi seyrçini
səhnə oyununun ovqatına kökləyən mühüm
faktorlardan biridir. Repressiya qurbanlarının qadınları
Qazaxıstanın Akmol əyalətində işgəncələrin
yeni bir səhifəsini "vərəqlərkən"
soyuqdan, şaxtadan qorunmaq üçün bir-birinə
tikilmiş sarı qamışlardan üç yarımdairə
düzəldib onların içində daldalanırlar və
pinqvinlər kimi yeriyə-yeriyə birləşib
qamış-türmənin məhbusları olurlar. Bu dəm əzabın,
üzüntünün, xəstəliyin əlaməti kimi elə
bil ki bir sarılıq çökür səhnəyə.
Bütövlükdə,
tamaşanın plastika rəsmi elə
düşünülüb ki, sanki payız küləyi üfürüb
xəzələ dönmüş yarpaqları (düşərgə
həyatında, kabus vaqonda mucul olmuş qadınları) səhnə
planşeti üzərində hərlədə-hərlədə
gəzdirir; o qədər gəzdirir, o qədər
fırladır ki, axırı qış olur və bir
qış günü səhnə fəzasında kəpənək
kimi uçuşa-uçuşa qar ələnir işıq
selinin içindən bu bədbəxt, köməksiz,
alçaldılmış və təhqir edilmiş
qadınların üstünə. Bu zaman səhnədəki
kompozisiya sanki kinokadra dönüşür və seyrçi
haradasa filmə baxan kimi baxır tamaşa fraqmentinə.
Bu arada
"cırtdanlar"ın, yəni qum adamı variantında səhnəyə
çıxarılan üç personajın balaca daşlar
formasına salınmış yeməkləri düşərgə
sakinlərinə doğru tullaması da seyrçidə
istehzalı təbəssümdən savayı heç bir
duyğu oyatmır.
Tamaşanın
pozitiv bir cəhəti kimi onu da qeyd etməliyəm ki,
quruluşçu rejissor səhnənin hər
qarışından aktiv şəkildə faydalanır, məkanın
potensialını yüzdə yüz mənimsəyir. Lakin
Mehriban Ələkbərzadəyə ürəyindəkiləri
söyləməyə, fikirlərini ifadə etməyə nə
vaxt bəs eləyir, nə məkan. Odur ki, rejissor səhnədən
keçir seyrçi salonuna, repressiyalardan əziyyət
çəkmiş qadınların üç rəssam
oğlunu çıxarır tamaşaçıdan solda
teatrın divarına birişik podiuma və video-instalyasiyadan
faydalanır. Rəssam-oğullar fırçanı dirijor
çubuğu kimi seyrçilərə sarı tutub hərəkətə
gətirdikcə divarda Leonardo da Vinçinin möhtəşəm
"Sonuncu şam yeməyi" adlı freskası
görüntüyə gəlir. Bu, sovet ideologiyasına zidd
dini motivləri təbliğ etdiyinə görə yasaq bir rəsmdir.
Odur ki, milisin təkidilə rəssamlar Leonardo da Vinçinin
freskasını divardan "soyurlar": freskanın altında
biz Stalinin, Brejnevin və kommunist partiyasının digər
bosslarının şəkillərini görürük. Belə
bir oxşar effektdən dahi ispan kinorejissoru Luis Bunyuel öz
"Viridiana" (1961) bədii filmində bəhrələnmişdi:
rahibə olmaq istəyən qızın alicənablığından
murdarcasına faydalanmış əbləh dilənçiləri
masa arxasında "Sonuncu şam yeməyi"
freskasının konfiqurasiyasına uyğun bir şəkildə
əyləşdirmişdi və dinə qarşı,
tanrıya qarşı, sosial ədalətsizliyə
qarşı gizli bir ittihamda bulunmuşdu.
Mehriban Ələkbərzadə
də bir zamanlar yaşanmış tarixi olaya öz sosial-siyasi
münasibətini məhz bu video-instalyasiya vasitəsilə
bildirir: seyrçilərə səhnədə yaşanan mənəvi
eybəcərliyin, ruhsal faciənin əsl
sifarişçi-müəllif-günahkarlarını göstərir.
Mən bu
tamaşanı Mehriban Ələkbərzadənin
quruluşçu rejissor kimi, Mustafa Mustafayevin quruluşçu
rəssam kimi lokal əhəmiyyətli bir uğuru saydım.
Amma "Kod adı V.X.A" tamaşasından sonra bir sual məni heç cür tərk eləmir: nə üçün vətən xainləri arvadlarının tarixi siyahısına Hüseyn Cavidin ömür-gün yoldaşı Mişkinaz xanımın adı düşməmişdi, nə üçün bu xanımı başqaları kimi incitməmişdilər???
Hm... Qəribədir...
Bu barədə bir düşünün...
Aydın TALIBZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 31
dekabr.- S.18-19.