Gizli aşağılanma
azadlığı
Yaşamaq
başqa biri olmaqdır!
Fernando Pessoa
"Vətən" kəlməsi dilin özündən
daha qədimdir. İnsanın dili olmayanda vətəni
vardı. Və o dilsiz insan adını
bilmədiyi bu coğrafi ərazini qoruyurdu, uğrunda
ölürdü, suçlu olanda oradan qovulurdu, mutlu olanda orada
bölüşürdü. Ac qalanda
oranı söyürdü, tox olanda oranı öyürdü.
İlk vətənin də dörd bir yanı qürbət
idi; Qürbət kəlməsi də vətən kimi dilin
özündən qədimdir.
Vətən qürbətin cənnətidir.
Dünyada
qürbətlərin sayı vətənlərin sayından
çoxdur!
Vətən qovur, qürbət bağrına basır. Qürbət həmişə
vətən olmaq istəyir, amma ola bilmir. Qürbət həmişə vətəni
qısqanır.
Qürbətin cəhənnəm olduğundan xəbəri
var.
Roman Rolland Birinci Dünya müharibəsində vətəni
Fransanın mövqeyini dəstəkləməkdən qorxurdu
ki, adı intellektual panteonda vətənpərvər kimi
hallanacaq, bəşəri düha səviyyəsi xalqın
günlük milli siyasi ehtiraslarının səviyyəsinə
düşəcək, tarix üçün bəslədiyi
aydın imici bayraqla, gerblə, himnlə korlanacaq. Özünün
şəxsi tarixini xalqının milli tarixinə qurban vermək
istəmirdi. Zəka milli yox, bəşəri
olmalıdır, deyirdi və s.
Bəşəri
olan milli olanın qənimidir!
Roman
Rollandın və onun kimilərinin vətən və dünya
haqqında nə düşünməsindən asılı
olmayaraq, qürbətə lənət yağdıranlar həmişə
sənət, elm adamları, filosoflar olublar; fikir didərginləri;
yunan şairi Kavafisin təhrifinə yol verdiyimiz misrası ilə
desək: "Xəbərdarlıq olunmadan vətənin
çölünə həbs edilənlər". Laməkan dərvişlər belə "vətən"
deyib gildir-gildir göz yaşı töküblər. Dünyanı fəth etmiş fatehlər həmişə
vətənə tələsiblər. Vətən
hər kəsin "vəd edilmiş
torpağıdır". Qürbət vətənin
çölündəki həbsxanadır.
Çünki
insan (əgər anadangəlmə süləngəc ruha sahib
deyilsə) özünü qürbətdə tanımadığı
bir ev sahibinin mərhəmətinə
sığınmış küçə iti kimi hiss edir. Hərdən Bulqakovun "Şarik"i olmaq
ehtimalı da var, əlbəttə.
Səbrim uzunçuluğa səbəb olacaq arqumentlərin
çoxluğuna müqavimət göstərdiyi
üçün rahatlıqla deyə bilərəm ki, bu
sözlərim dünyaya güzəran
"magellançılığına" çıxan
insanlara aid deyil. Bilirəm ki, əxlaq anlayışı
ilk çörək kündəsinin icadından sonra
yaranıb və zamanla şəkildən-şəklə
düşərək bu gün də onun xidmətçisidir.
Əxlaqın varlığı da, yoxluğu da
tabağın ovqatından asılıdır. Vil Dürantın sözləri ilə desək,
katedral və parlament binası, muzey və konsert salonu, kitabxana
və universitet, sadəcə, bir pərdədir,
arxasındakı sallaqxananı gizləyən bir pərdə.
Mədəniyyətin ən böyük
düşməni ac qarındır.
Əxlaqdan söz düşmüşkən, gəlin onun
haqqında qısa bir xülasə verək. Əxlaq, bir
növ, sosial inancdır, o, etikadan öz qətiliyi ilə fərqlənir.
İngilis filosofları Hobbs və Hyum əxlaqı tamamilə
sekulyar bir norma kimi görürdülər,
onun dini, ilahi mənşədən gəldiyini rədd edirdilər.
Spenser isə əxlaqı bioloji akt kimi izah etməyə
cəhd edirdi. Xaksli bunu eşidəndə
dəli olmuşdu və bildirmişdi ki, təbiətdə ədalət
və məhəbbət yox, dişlər və caynaqlar
söz sahibidir.
Yəhudilərin öldürmək istədikləri
Spinozaya görə, həyatın ən yaxşı
normalarını determinizm yaradır; səbəb-nəticə
əlaqələri. Həyatda heç kim günahkar
deyil, hər nəticənin özündən asılı
olmayan bir səbəbi vardır. Əclaf nə
üçün əclaf olduğunu bilmədiyi
üçün əclafdır. Əxlaq
öz işini o, əclaflıq edənə qədər
görməlidir ki, bunun da yolu sosial nizamın ağıl
üzərində qurulmasından keçir.
"Ensyslopaedia Britannica"nın 1798-ci
il nəşrində irqçi mövqedən
yazıldığı kimi, "hər kəsi
özbaşına buraxsan, zənci olar".
Kanta görə, əxlaq ağıl qanunlarıdır. Yaxşını
və pisi ağıl müəyyən etdiyi üçün
Kant hesab edirdi ki, ağıl həm də əxlaqi öhdəliklərin
təməlidir. Kantın əxlaqı iradə
azadlığına əsaslanır ki, bu da praktik ağlın
öz istədiyini etdiyi halda xeyirxahlığa yönələcəyinə
inamdır. Kant deyir ki, iradəsi azad olmayan adam əxlaqlı ola bilməz.
Kantın "azad iradə əxlaqını" öz
evində əlisilahlı Napoleon əsgəri kimi görən
Hegel isə praktik ağılın xeyirxahlığına
şübhə ilə yanaşırdı, çünki o,
Kantdan fərqli olaraq, Fransız İnqilabı zamanı
Robespyerin öz ağlının gücünü
bütün mədəniyyətə qarşı qoyaraq nə
hoqqalardan çıxdığını öz gözləri
ilə görmüşdü. Gilyotin dəmirdən
düzəldilmiş Pobespyer idi.
Əslində, bu iki filosofun əxlaqa münasibətini
maarifçiliyə münasibəti müəyyən edir. Hegel
fransız rasionalistlərinin və Napoleonun qanlı əməllərinin
şahidi olduğu üçün maarifçiliyi təkcə
ağılın azadlığı kimi anlamağın
yanlış olduğunu düşünürdü. Kant isə Russo sentimentalizminin heyranı idi; iddia
edirdi ki, ağlın yüyəni hissin əlində
olmalıdır. Yalnız bu zaman zəka
düzgün qərarlar verə bilər.
Hegelin əxlaq
anlayışı bir az qanuna
oxşayırdı. Hegel hesab edirdi ki, Fransız
İnqilabında baş verən vəhşiliklər
Kantın əxlaq dediyi şeyin xarakteristik bir təzahürü
idi. Hərəkətə keçən
ağlın nəzarətindəki azad iradə bütöv
bir ölkəni yaxıb-yandırırdı. Odur ki, Hegel əxlaqi öhdəlikləri fərdin
üzərindən götürüb cəmiyyətin üzərinə
qoyurdu. Rasional təməllərə fərd
yox, cəmiyyət söykənməlidir. Üstəgəl,
ağılla bərabər müdrikliyə də ehtiyac var. Həm
də Joze Saramaqonun "Nobel nitq"də göylərə
qaldırdığı yazıb-oxumağı bacarmayan
"saqqallı uşaq" müdrikliyinə.
Nitsşe isə ümumiyyətlə, əxlaq deyə
bir şeyin olmadığını söyləyirdi. O deyirdi ki, əxlaqi həqiqətlər
deyə bir şey yoxdur və indiyə qədər insanı əxlaqlı
etməyə cəhd edən bütün təlimlər qeyri-əxlaqi
olub.
Nitsşeyə görə, insanın məzmununu nə
Tanrı yaradıb, nə cəmiyyət, nə ailə, nə
də özü. Heç kim var olduğuna görə
məsul deyil, nə gəndəlaş kolu, nə insan. İnsan, sadəcə, var olan bir bütünün
parçasıdır. Gerçək olan
yalnız bu bütündür. İnsanın
bu bütünün bir parçası olmaqdan savayı
heç bir statusu yoxdur.
Onu
heç kim və heç nə
yaratmadığı üçün, heç kim və
heç nə də mühakimə etməyəcək, cəzalandırmayacaq.
İnsanı mühakimə etmək
bütün varlığı mühakimə etmək deməkdir.
Yəni soxulcandan turpa qədər hər
şeyi məhşər ayağına çəkmək deməkdir.
Nitsşeyə
görə, sirk ustası bir heyvanı necə əhliləşdirirsə
(cəzalandıraraq, mükafatlandıraraq), əxlaqi təlimlər
də insanı o cür əhliləşdirirlər və bunu
ona yaxşılıq adına etdiklərini
deyirlər.
Halbuki xristianlıq monastıra soxub ilk insanı
günahkar elan etməklə onu daha da əxlaqsızlaşdırdı. İndi o, qəfəsə
salınıb hər şeyə şübhə və qorxu ilə
baxan rəzil bir məhbusdur. Xristianlıq
bir cəllad metafizikasıdır. Bunlar fəlsəfəni
çəkiclə yaradan Nitsşenin sözləridir.
Əxlaqın bu çoxsaylı təriflərindən
sonra biz vətən-qürbət mövzusuna əxlaqın
gözü ilə baxmayacağıq. Ona görə də
bu yazını oxuyanlara deyə bilərik ki, bir vaxtlar
buyurulduğunun əksinə olaraq elm dalınca Çinə qədər
getməsən də, çörək dalınca hara gəldi
gedə bilərsən. Bayaq dedik axı mədəniyyətin
düşməni boş baş deyil, boş qarındı.
Burada əxlaqa zidd heç nə yoxdur. Əxlaqa zidd olan qürbəti vətənə
qarşı qoymaqdır. Ellinizmdən
tutmuş, neoliberalizmə qədər bütün ideologiyalar
ümumdünya vətəndaşı yaratmaq istəyib, amma
bu istək gücləndikcə, insan öz vətəninin sərhədlərinə
daha bərk-bərk sığınıb. Qloballaşma
cəhdləri tarixin bütün dövrlərində
dünyanın daha çox vətənlərə
bölünməsi ilə nəticələnib.
2,8 milyon
il əvvəl Afrikada görünən ilk insan - ancaq onun
tüklü-müklü bədəninə, əyri belinə,
uzun goreşən caynaqlarına, yırtıcı dişlərinə
baxanda demək olmazdı ki, bu məxluq cənnətdən
qovulub, ilk insan daha çox cəhənnəmdən qovulana
oxşayırdı, - qida dalınca düşərək
bütün planeti bürüdü. Qədim
insan üçün qaldığı yox, getdiyi yer vətən
sayılırdı. Qədim insan əsl
qlobalist idi, azadlıq və rifah onu həmişə qürbətdə
gözləyirdi, ta ki, özü kimi biri ilə
qarşılaşana qədər.
Qürbət
azadlığı! Onun başqa adı yad cəmiyyətdə
heyvani olmayan heç bir məsuliyyət daşımamaq
azadlığıdır; sosial, siyasi, mədəni öhdəliklərini
sənin əvəzinə başqalarının yerinə
yetirməsi rahatlığıdır. İnsan qürbətin
ev heyvanıdır. Qürbətin hər
an səni əhliləşdirdiyini hiss edirsən, buna ehtiyac
olmasa da. Sən sadəcə, kütləvi səhnənin
heç vaxt nəzərə çarpmayacaq mərkəzində
olmağınla sevinirsən. Fernando
Pessoanın "kim məni xilas edəcək var olmaqdan"
sualının cavabıdır qürbət. Qürbətdə həm varsan, eyni zamanda, həm də
yoxsan. (Kinosevərlər mənimlə
razılaşarlar ki, kütləvi səhnələrdə
diqqət sıx mərkəzə deyil, seyrək ucqarlara
yönəlir). Məcnun aşiq avtoritetini
ucqara qaçandan sonra qazandı. Don Kixotun
köməyə tələsən cəngavərliyi
darıxanda həmişə üfüqə, ucqara baxırdı.
Hamlet kral sarayın ucqarı idi. Peyğəmbərlər həmişə
çobanlıqdan, çöldən, ucqardan gəldilər.
Özünü tapmaq istəyənlər həmişə
ucqara qaçdılar.
Qürbət səni ucqar olmağa, çoxluqdan,
sıxlıqdan seçilməyə qoymaz.
Qürbət
"ölü canlar"ın vətənidir! Əmin
ol, qürbətdən gedişin məhlə baqqalından
başqa, kimsənin vecinə olmayacaq.
Qürbət azadlığın, qürbət
rahatlılığın bədəli yad kültürün sənə
ikinci, üçüncü növ insan rolu biçərək
gizli aşağılamasıdır.
Ümid edirəm ki, aramızda qəfil
qarşılaşdıqları yad fikirlərə
özünüqoruma instinkti ilə ilk emosional reflekslə
reaksiya göstərən kütlə insanlarının, Orteqa
i Qassetin sözləri ilə desək, "tarix səhnəsində
avaralanan ibtidai vəhşilərin sayı azdır. Ona görə də
qürbət xoşbəxtliyinə qoyduğum adı
içimdəki sükutun var gücü ilə deyə bilərəm:
"Gizli aşağılanma azadlığı". Vətəndən fərqliliyi odur ki, qürbətin
səni atmosfer təzyiqi kimi hiss etdirmədən
aşağılamasına cavab verməyə özündə
mənəvi haqq da görə bilmirsən. Vətəni söyməyə nə var ki?
"Bir dəfə başqa bir şəhərdə
yaşayan bir naşir onunla şam yeməyinə
razılaşana qədər mənimlə imzalanacaq müqaviləyə
qol çəkməyi yubatdı. Köməkçisindən
mənimlə yemək yeməyin onun üçün niyə
bu qədər əhəmiyyətli olduğunu soruşduqda məlum
oldu ki, naşir, sadəcə, mənim necə yemək yediyimi
gözləri ilə görmək istəyirmiş". Bu sözlər Kolumbiya Universitetinin professoru, uzun illər
qürbətdə yaşamış xristian ərəbi, şərqşünas
Eduard Səidin Qərb xatirələrindədir. Gəlmənin yeməyi də,
danışmağı da, ölümü də qürbətin
əyləncəsidir. Qürbət adama vətənə
qarşı səmimi olmamağı öyrədir; sən
addımbaşı öz vətənini qürbətlə
müqayisə etməli və üstünlüyü qürbətə
verməlisən. Şeytan allahın, allah
da şeytanın qürbətidir; birinə tapındınsa, o
birini lənətləməyə məhkumsan! Səid
inadkar idi, rədd edirdi bu mədəni eniqmanı.
Qürbətin himayəsini övladlığa
götürdüyü uşağı tərbiyə edib,
özünə oxşatmaq üçün professional nəvazişlə
danlayan bir atanın hərəkəti ilə müqayisə
etmək olar.
Qürbətin
himayəsi həmişə "Böyük
başqası"nın himayəsidir. Kusturicanın "Underground" filmində zirzəmiyə
- küçədəki müharibənin qürbətinə
qaçan insanları idarə, eyni zamanda himayə edən
Markodur. Qürbət sənin bədbəxtliyini
öz xoşbəxtliyi üçün himayə edir.
Qürbətin əynində həmişə üniforma
var. O, səninlə rəmzlərin, simvolların dili ilə
danışır. Sənin dilin orada bir işə yaramaz.
Öz ana dilini küçələrdə,
avtobuslarda, kafelərdə üstündə ağır və
lazımsız bir yük kimi gəzdirərsən. Qürbətdə sənin olan sənin çəkin
deyil, sənin yükündür, həm də gərəksiz
yükündür. Qürbət sənə
özünü də bir yük kimi hiss etdirər. Sənin qürbətdəki adın Yükdür, həm
də pis bir yük.
Qürbətdə öz ana dilini də bir yük olaraq
ağzında deyil, belində daşıyarsan. Hətta hiss edərsən
ki, bu gərəksiz dil yükünü dalına şələləyib
pullu ayaqyoluna belə özünlə apardığın
üçün insanlar sənə qıraqdan baxıb
gizli-gizli gülürlər. Qürbətdə
özünü bir karikatura zənn edərsən. Dilini bir yük kimi bir anlıq da olsun üstündən
götürmək, dincəlmək, sonra qalxıb yenidən
dalına alıb Sizif kimi daşımağa davam etmək
üçün özün kimi birini axtararsan. Amma
qarşına insan şəklində çıxan xeyirxah təsadüflərin
hamısı sənin günündədir, hamısının
üstündə o ağırlıqdan, o yükdən, o
lazımsız dildən var. Qürbətdə öz ana dilinlə
qarşılaşmaq karın qəfildən
eşitməsi, lalın qəfildən danışması,
korun qəfildən görməsidir.
İndi
illərlə öz dilində düşünməyə
imkanı olub da danışmağa imkanı olmayan insanı
düşünün; öz dilində düşüncə qəbizliyindən
əziyyət çəkən o qürbət "bəxtəvərini"...
Qürbət, insanı ona aid olmayan bir həyatın
parazitinə çevirir. Vətəndən gətirdiyin adamı
öz əllərinlə öldürməlisən, onsuz da,
onu saçını kəsdirdiyin bərbərxanada
qayçılaya-qayçılaya, şorba içdiyin kafedə
qaşıqlaya-qaşıqlaya, növbəyə durduğun
köç idarələrində yubada-yubada öldürəcəklər.
Qürbət xoşbəxtliyi də intihara
oxşayan bu "qətldən" sonra başlayacaq.
Havayı cənnət yoxdur. Cənnəti qazanmaq
üçün əvvəlcə zəhmət çəkib
ölməlisən! Amma cənnət xoşbəxtliyinin
qürbət xoşbəxtliyindən bir
üstünlüyü var ki, qürbətdə qadağan
olunan milli kimlik cənnətdə yerli-dibli xatırlanmır.
Cənnət kosmopolit məkandır. Cəhənnəm, əksinə, vətən kimidir,
aid olduğun həyatın davamını yaşayırsan.
İnsana cənnəti və qürbəti
sevdirən də bu ümiddir - aid olduğun həyatın
davamını yaşamayacağın ümidi.
Özünə aid olanın əzabı, yoxsa
başqasına aid olanın həzzi? İnsana
yaşadığını hiss etdirən hansıdır? İnsan həm də həyatını
qaxaclaşdıran, xatirəyə çevirib tək
qalacağı günlər üçün saxlayan bir
canlıdır. İnsana aid olmayan həyat
xatirəyə deyil, yaddaşa çevrilir. Xatirə duyğunun anabioz halıdır. Yaddaşdan fərqli olaraq xatirədəki duyğu
yenidən dirilə, canlana bilir. Sənət
yaddaşdan çox, xatirəyə istinad edir.
Yaddaş, sadəcə, məlumat qəbiristanlığıdır. İnsan hətta
bəzən yaddaşının cansıxıcı qəbiristanlıq
sükunətindən qaçıb xatirələrinin
zümzüməsinə sığınır. Çünki xatirələr ruhun oksigen balonlarıdır.
Sabir Rüstəmxanlı milli yaddaşımızı xatirələşdirmək,
çürüməkdən qorumaq, tariximizi lazım olanda
yenidən diriltmək üçün yaddaş
sözünün əvvəlinə "qan" sözü
artırdı, ondan "qan yaddaşı" adlı milli,
anabioz bir duyğu düzəltdi.
Özünə aid olmayan həyatı yaşamaq
illüziyadır, uzunmüddətli ölüm aktının
mərhəmtli formasıdır.
Bu yerdə məndən üç yaş böyük olan türk yazar Tolqa Akalının "Kendimetre" romanının son cümləsini xatırlayıram: "Heç kim özünə aid olmayan bir həyatdan sağ çıxa bilməz!".
Mən də bayaqdan bunu demək istəyirdim:
Qürbət insanın özünə aid olmayan həyatıdır.
Orada yalnız bir ölü kimi yaşaya bilərsən...
Aqşin
YENİSEY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 31
dekabr.- S.20-21.