Nizami
Gəncəvi haqqında yeni elmi araşdırma
İsa Həbibbəyli. Böyük
Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi (Azərbaycan,
türk, ingilis, rus, alman, Çin, polyak, gürcü, Ukrayna və
bolqar dillərində). Bakı, Elm, 2021, 440 s.
Tarixə qovuşan 2021-ci ildə Azərbaycan
Respublikası milli müstəqilliyini daha da möhkəmləndirərək
Avropa və Asiya ölkələri arasında qüdrətli
bir dövlətə çevrildi. Azad olunmuş qədim
türk yurdu Qarabağımızda bərpa və quruculuq
işlərinin əzmlə həyata keçirildiyi bir
dövrdə elmin müxtəlif istiqamətləri üzrə,
o cümlədən Nizamişünaslığın
inkişafı sahəsində uğurlu ilklərə imza
atıldı.
Ölkənin
Prezidenti cənab İlham Əliyevin Azərbaycan
Respublikasında 2021-ci ilin "Nizami Gəncəvi İli"
elan edilməsi haqqında 5 yanvar 2021-ci il
tarixli Sərəncamı ölməz şairin irsinə
ardıcıl qayğı və diqqətin bariz nümunəsidir.
Vaxtında verilmiş bu sərəncamla Azərbaycan
elminin potensial qüvvələri Nizami Gəncəvi irsinin
aktual problemlərinin həlli istiqamətlərinə yönəldildi
və dünya nizamişünaslıq elminin tarixində yeni
bir möhtəşəm dövr başladı. Dahi Azərbaycan
şairinin həyatı, dövrü, ədəbi mühiti
haqqında yeni elmi araşdırmaların aparılması, əsərlərinin
əlyazmalarının dürüst elmi-tənqidi mətnlərinin
üzə çıxarılması, ölməz sənətkarın
bədii irsinin ideya-fəlsəfi-poetik xüsusiyyətlərinin
daha geniş aspektdə tədqiqi, poemalarının dünya
xalqlarının dilinə tərcümələri və nəşri
işlərinin yenilənməsi, il boyu çoxsaylı Beynəlxalq
miqyaslı forum, simpozium, konfrans və vebinarların
keçirilməsi, xarici mütəxəssislərlə birgə
hazırlanan layihələr əsasında kitab və
jurnalların nəşri, Nizami Gəncəvi
ensiklopediyasının hazırlanması və başqa sahələrdə
möhtəşəm işlər görüldü.
Bu gün
Azərbaycan nizamişünaslıq elminin nailiyyətlərinin
dünya arenasına çıxarılmasında Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının və Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun liderlik
etməsi göz qabağındadır. Xüsusən Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
baş direktoru, fenomen təşkilatçılıq
bacarığına malik olan akademik İsa Həbibbəylinin
rəhbərliyi və fəaliyyəti sayəsində
nizamişünaslıqda mühüm elmi nəticələrin
qazanılması danılmaz faktlardandır.
İsa Həbibbəylinin
2021-ci ildə "Elm" nəşriyyatında Azərbaycan,
türk, ingilis, rus, alman, Çin, polyak, gürcü, Ukrayna və
bolqar dillərində çap olunan "Böyük Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvi" adlı monoqrafiyası mükəmməl
elmi araşdırmaları ilə Nizami irsinin Azərbaycan və
dünya xalqlarına tanıdılması işində
xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Alimin
bu kitabı Nizami Gəncəvinin həyatı və
yaradıcılığına dair müasir ədəbiyyatşünaslıqda
mövcud konsepsiyaları bir araya gətirməklə və bir
çox problemlərin həllində yeni dövrün elmi nəticələrinə
əsaslanmaqla yazılmışdır və əsər
öz elmi əhəmiyyətinə görə dünya
nizamişünaslığının tarixində müstəsna
hadisədir.
Giriş, Nizami Gəncəvinin həyatı, Lirikası,
Poemaları, Renessans məsələsi, Azərbaycançılıq
və Nəticə hissələrindən ibarət olan bu tədqiqat
müasir Nizamişünaslığın bir çox aktual
problemlərinin dünya miqyasında əsaslı və
dürüst həllinə yönəldilmişdir. Müəllifin məqsədi
dünya mədəniyyətinə yüksək humanist
ideyalar, parlaq və çoxcəhətli obrazlar gətirən,
xalqların qardaşlıq və birliyini tərənnüm edən
dahi Azərbaycan şairi və filosofu Nizami Gəncəvinin həyatı
və yaradıcılığı haqqında Qərb və
Şərq oxucusuna faktlar əsasında yeni və daha dəqiq
məlumatlar vermək və dünya ictimaiyyətinin diqqətini
nizamişünaslığın aktual elmi-nəzəri problemləri
və onların həlli istiqamətlərinə yönəltməkdir.
Əsərin
Giriş hissəsində İsa Həbibbəyli XI-XII əsrlərdə
inkişaf edərək çiçəklənən Şərq
müsəlman Renessansı və bu dövrdə Şərqin
mühüm mərkəzi regionlarından biri, qədim mədəniyyət
beşiyi olan Azərbaycanın rolu və Nizami Gəncəvi
dühasını yetirən ədəbi-ictimai mühitin
ümumi xarakteri haqqında dolğun məlumat verir. O, hər
şeydən əvvəl, Nizami
yaradıcılığının möhkəm ədəbi-mədəni
əsaslar üzərində ucaldığını, milli-mənəvi
dəyərlərlə bağlı yarandığını
bildirir. Bu baxımdan, müəllifin dahi
şairin doğma xalqın şifahi yaradıcılığı,
kökü qədimlərə gedən Azərbaycan ədəbiyyatının
əski nümunəsi olan "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanları ilə əlaqəsinə dair düşüncələri
xüsusilə diqqəti cəlb edir. Müəllif
haqlı olaraq Nizami yaradıcılığını
dünya mədəniyyətinin Şərq və Qərb
modelinin sintezi kontekstində izah edərək yazır:
"Dünyanın harasından, Şərqdən, yoxsa Qərbdən
baxılmasından asılı olmayaraq, Nizami Gəncəvi
şeir-sənət səmasında günəş kimi
parlayır. Bütövlükdə mədəni dünya
Nizami Gəncəvini dahi şair, qüdrətli sənətkar,
bəşəri təfəkkürə malik böyük
mütəfəkkir kimi qəbul edir... Onun əsərlərində
dünyanın bir çox ölkələrinin və
xalqlarının həyatından alınmış ibrətamiz
süjetlər və işıqlı,
düşündürücü obrazlar vardır. Ölməz sənətkarın "Xəmsə"
adlanan məşhur poemaları sanki Qərbin və Şərqin
ədəbiyyat ensiklopediyasıdır".
Kitabda Nizaminin həyatı, ədəbi mühiti barədə
verilən məlumatlar yeni səciyyəsi ilə seçilir. İsa Həbibbəyli
Nizami Gəncəvinin həyatı haqqında öz elmi nəticələrini
XX əsrdə mövcud olmuş bir sıra mötəbər
mənbə və araşdırmaların süzgəcindən
keçirir. O, Nizami Gəncəvinin özünün
yazdıqlarına və son yeni tədqiqatlara əsaslanır,
vaxtilə qapalı sovet rejimi şəraitində, Azərbaycan
nizamişünaslığının nailiyyətlərinin
dünya arenasına çıxarıla bilməməsi
üzündən şairin həyatına dair Avropa şərqşünaslığına
yol almış bir sıra təhrifləri aradan
qaldırır. Şairin avtobioqrafiyasının bəzi
qaranlıq məqamlarını və
yanlışlıqları yeni faktik materiallar əsasında dəqiqləşdirməyə
çalışan müəllif Nizami əsərlərində
adıçəkilən şəxsiyyətlər - Məhəmməd
Cahan Pəhləvan, Qızıl Arslan, Xaqani Şirvani, Qivami
Mütərrizi, İmad Xoyi, Əbubəkr ibn-Xosrov əl-Ustad
və başqaları haqqında danışır, bu ərəfədə
Gəncədə baş verən zəlzələnin,
şairin Qızıl Arslanla görüşünün, həmçinin
başqa tarixi əhvalatların zaman və məkanını
doğru müəyyənləşdirməyə nail olur. Qeyd etmək lazımdır ki, "İqbalnamə"də
şairin böyük izzət və ehtiramla yad etdiyi və
indiyədək nizamişünaslıqda şəxsiyyəti
tam müəyyənləşdirilməyən azərbaycanlı
vəzir İmad Xoyi haqqında İsa Həbibbəylinin
verdiyi məlumatlar yenidir. Buradan, həmçinin
məlum olur ki, Nizaminin hələ gənclik illərindən
başlayaraq, yəni 1160-cı ildə atabəy Şəmsəddin
Eldəniz İraq səlcuq hakimiyyətini Azərbaycan
torpaqlarına birləşdirdiyi zamandan və oğulluğu
türk-ağsunqar nəslindən olan I Arslan şahı
İraq-Mosul atabəyi təyin etdiyi dövrdən şairin bu
sarayla əlaqəsi olmuşdur.
Akademik İsa Həbibbəylinin kitabında, həmçinin
Nizami dövrünün fəlsəfi-ideoloji görüşlərinə
də xüsusi diqqət yetirilir. XII əsrdə Azərbaycanda
geniş yayılmış əxi-fəlsəfi
görüşlərinin Gəncənin şəhər
mühitində geniş yayıldığını və
mütəfəkkir - şair Nizami Gəncəvinin ədalətli
cəmiyyət haqqında ideyalarının
formalaşmasında mühüm rol oynadığını
göstərən müəllif haqlı olaraq yazır:
"Dövrünün savadlı, dərin düşüncəli,
fərqli baxışlara malik adamlarının təmsil
olunduğu və sadə, zəhmətkeş insanlara rəğbət
bəsləyən "Əxilər" təşkilatı
Nizami Gəncəvinin yaradıcılığındakı
humanizm, bərabərlik və ədalət ideyalarının
davamlı olaraq tərənnüm olunmasına, şairin sadə
peşə adamlarına ehtiram bəsləməsinə müəyyən
istiqamət vermişdir".
Bir
mühüm məsələni qeyd etməyi vacib hesab edirik ki,
İsa müəllim bu kitabında şairin ailə üzvləri
haqqında məlumatları özünün
axtarışları ilə daha da genişləndirmiş,
Nizami Gəncəvinin həyatı və ailəsi haqqında Azərbaycan
və dünya oxucularına mükəmməl məlumat
vermişdir.
Tədqiqatda Nizami Gəncəvinin lirikası və epik əsərləri
ayrıca fəsillərdə geniş təhlil olunmuşdur. Burada alim yeri
düşdükcə özünəqədərki
araşdırmalara da nəzər salır, qaynaqlarda - XV əsrdə
yaşamış Dövlətşah Səmərqəndinin
"Təzkirətüş-şüəra" əsərində
qeyd olunan Nizaminin lirik şeirlər Divanı və şairin Xədiviyyə
kitabxanasında mühafizə olunan türkcə
Divanının nəşri, öyrənilməsi ilə
bağlı rəylərlə oxucusunu tanış edir. Alim
"Nizami Gəncəvinin azərbaycanca yazdığı
şeirlər" adlı kitabda toplanmış şeirlərin
bir çoxunun Nizami Gəncəvi lirikasının mövzusu,
süjeti, poetik vasitələri ilə səsləşdiyini
göstərir və tam haqlı olaraq yazır: "Ola bilsin
ki, Xədiviyyə kitabxanasında eyni fondda Nizami adı ilə
mühafizə edildiyi üçün bu əlyazma
külliyyatında Nizami Gəncəvi ilə yanaşı,
Nizami Qaramanlının, hətta Nizami adında və ya təxəllüsündə
başqa bir şairin də şeirləri bir yerdə
toplanılmışdır. Əks halda Xədiviyyə
kitabxanasındakı əlyazmasının üzərindəki
müəllifi bildirən sözlərin içərisində
Nizami Gəncəviyə aid olub, şairin təxəllüsünü
(Nizami və Gəncəvi sözləri), atasının
(Yusif) və babasının (Müəyyəddin)
adlarının yazılmasını necə təsadüf
saymaq olar? Hətta bu nüsxədə Nizami Gəncəvinin
adının və künyəsinin "Divani-Nizami. Talif: əl-Mövla Nizaməddin Əbu Məhəmməd
Cəmaləddin Yusif bin Müəyyəd əl-Gəncəvi-əl-Üveysi"
kimi təqdim olunması necə baş verə bilər?
Şairin "Leyli və Məcnun" əsərində
öz adını Üveys adlandırması da
yuxarıdakı adın və təxəllüsün Nizami Gəncəviyə
aid olmasını daha da qüvvətləndirir". Zənnimizcə,
İsa Həbibbəylinin Nizami Gəncəvinin Türk
Divanı haqqında söylədiyi haqlı mülahizələr
tədqiqatçıları düşündürməli və
bu istiqamətdə araşdırmalar genişləndirilməlidir!
Əsərdə Nizami lirikasının, həmçinin
Azərbaycan tarixi poetika nəzəriyyəsi baxımından
dəyərləndirilməsi faktı diqqəti cəlb edir. Məlumdur ki,
Azərbaycan poeziya məktəbinin nümayəndələri,
ilk dəfə olaraq Şərq lirik şeirinə davamlı
süjet vəhdəti gətirmişlər. Nizaminin lirik
şeirlərinin süjetliliyi, mövzu vəhdətinin
tamlığı ilə fərqləndiyini göstərən
nəzəriyyəçi-alim yazır: "Poetik cazibədarlıq
və nağılvari süjetli lirika baxımından Nizami Gəncəvinin
şeirləri Şərq yazılı ədəbiyyatının
"Min bir gecəsidir".
Monoqrafiyada
Nizami Gəncəvinin "Xəmsə" yaradıcılığı
üzərində xüsusi dayanan müəllif
ayrı-ayrı poemaların mövzusu, ideyası, nəşri,
tərcüməsi ətrafında tədqiqatlar aparır,
şairin ölməz epik əsərlərinin Şərq, o
sıradan Azərbaycan bədii fikir tarixinə gətirdiyi
özəllikləri müasir dövrün tələbləri
baxımından dəyərləndirir. Müəllifin
şairin əsərlərindən seçdiyi müvafiq
nümunələr bir daha təsdiq edir ki, Nizami Gəncəvi
sənəti heç zaman öz aktuallığını
itirməyib və bu gün də zamanın qarşıya
çıxardığı problemlərlə səsləşməkdədir.
Əsərin maraqlı fəsillərindən biri də
"Renessans məsələsi" bölməsidir. Burada XI-XII əsrlər Azərbaycan
İntibahı adlanan dövrün Nizami Gəncəvi əsərlərində
geniş əksini şərtləndirən məsələlər
- sənətkar əməyinə rəğbət, xalqa
ehtiram və qayğının təsviri, humanizmin təbliği,
ədalət, bərabərlik, azadlıq arzularının tərənnümü
Renessans hadisələri kimi dəyərləndirilir. Müəllifin elmi nəticələrinə əsasən,
Renessans mədəniyyətində həyatın yüksəlişi,
cəmiyyətin inkişafında elmin, zəkanın rolunun zəruriliyi,
dil faktorunun vahid, xalqlararası və ümumbəşəri
mahiyyətə xidmət etməsi - İslami sivilizasiya
dövründə Şərqdə və antik mədəniyyətin
dirçəldilməsi zamanı isə Avropada baş verən
təbii bir prosesdir. Alim coğrafi məkan və zaman
anlayışından asılı olmayaraq insan həyatının,
onun ali duyğu və hisslərinin mədəniyyətdə
klassik ifadəsinin daimi mövcudluğunu əsas
götürür və Renessans anlayışını
ümumdünya kontekstində izah edir: "Ənənə və
novatorluq baxımından Şərq müsəlman intibahı
ilə Qərb xristian renessansı bir-birilə üzvi surətdə
əlaqədardır. Şərq intibah ədəbiyyatının
meydana çıxardığı bədii obrazlarla Qərb
renessansının aparıcı obrazları arasındakı bənzərliklər
onları eyni dərəcədə əhatə edən
Renessans baxışlarından irəli gəlirsə, həmin
qəhrəmanları ayıran cəhətlər isə Şərq
və Qərb düşüncə tərzindəki fərqliliklərdən
doğur. Nizami Gəncəvinin Leylisi ilə Fransesko
Petrarkanın Laurası, Nizaminin Məcnunu ilə Uilyam
Şekspirin Otellosu arasındakı oxşarlığın bir
ortaq cəhəti də hansı coğrafi məkanda
yaşamasından asılı olmayaraq, insan talelərindəki
yaxınlıqla və ya sənətkarların insan talelərinə
bəslədikləri münasibətlərindəki ortaq
mövqelərlə əlaqədardır".
Bu
bölmədə Nizami Gəncəvinin parlaq əsərləri
və böyük idealları ilə Azərbaycan intibah ədəbiyyatının
və Şərq intibah mədəniyyətinin
yaradılmasında və inkişafında həlledici rol
oynadığını göstərən alim öz fikrini
aşağıdakı sözlərlə
yekunlaşdırır: "Nizami Gəncəvinin zəngin və
çoxcəhətli yaradıcılığı təkcə
Azərbaycan ədəbiyyatının və ictimai fikrinin
deyil, dünya ədəbiyyatının və bəşər
mədəniyyətinin Şərq intibahı və Qərb
renessansının qovuşağındakı ən
böyük sənət hadisəsidir".
Azərbaycançılıq
adlı sonrakı bölmədə Bərdənin məşhur
tərifi və bu gözəl diyarın qadın
hökmdarı Nüşabə obrazı, Leyli və Məcnun
yazmaq sifarişini alan şairin
yaradıcılıq həyəcanları xatırlanır. Şairin azərbaycanlı sələfləri ilə
münasibəti, Xaqani yaradıcılığına rəğbəti
nümunə gətirilir, əsərlərinin Azərbaycan
ziyalıları tərəfindən məhəbbətlə
qorunaraq əziz yadigar, əvəzsiz hədiyyə kimi sevildiyi
göstərilir.
Nizami Gəncəvi sənəti əsrlər boyu
xalqları mənən yaxınlaşdırmış, öz
vətəni Azərbaycanın və ayrı-ayrı ölkələrin
tarixi-ictimai nailiyyətlərini daha geniş miqyasda
tanıtmaqla, onlar arasındakı mənəvi ünsiyyətin
genişlənməsinə, ədəbi-mədəni əlaqələrin
möhkəmlənməsinə xidmət etmişdir.
İnanırıq
ki, şairin sənətinin bu ənənəvi missiyası
bundan sonra da uğurla davam edəcək, akademik İsa Həbibbəylinin
"Böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi"
mükəmməl oçerki və onun türk, ingilis, rus,
alman, Çin, polyak, gürcü, Ukrayna və bolqar dillərinə
edilmiş tərcümələrini əhatə edən
kitabı Azərbaycanın dahi şairi və mütəfəkkirinin
dünya şöhrətini daha da artıraraq, onun ölməz
sənət dühasını bütün xalqlara olduğu
kimi tanıtmaqla, şairin həyat və
yaradıcılığı ilə bağlı təhrif və
qərəzli mülahizələri də aradan qaldıracaq.
Akademik
İsa Həbibbəylinin Azərbaycan ədəbiyyatının
korifeyi və xalqımızın mənəvi sərvəti
olan Nizami Gəncəvinin şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə öz oxucularını
daha yaxından, dəqiq fakt və arqumentlər əsasında
tanış edən bu kitabı öz elmi əhəmiyyətinə
görə dünya nizamişünaslığına yeni bir
töhfədir.
Nüşabə
Araslı
Zəhra Allahverdiyeva
Ədəbiyyat qəzeti.-
2022.- 5 fevral. S. 8-9.