Balet
tariximizə töhfə
Balet janrında
yazan qadın bəstəkarımızın əsəri Azərbaycan
Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında tamaşaya
qoyuldu
Musiqi, rəqs
və səhnə sənətinin vəhdətinin təzahürü
olan dünya baletinin inkişafında Azərbaycan bəstəkarlarının
da öz dəst-xətti var. Əfrasiyab Bədəlbəylinin
1940-cı ildə tamaşaya qoyulan "Qız qalası"
baletindən sonra Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Arif Məlikov,
Niyazi, Soltan Hacıbəyov, Əşrəf Abbasov, Aqşin
Əlizadə, Xəyyam Mirzəzadə, Polad
Bülbüloğlu və digər sənətkarlarımız
yaradıcılıqlarının müəyyən dövrlərində
bu janra da müraciət etmişlər. Balet sənətinin
spesfik xüsusiyyətləri olduğundan və teatr
qarşısında müəyyən tələblər irəli
sürdüyündən bu səhnə əsərinin
yaranmasında müxtəlif dövrlərdə fasilələrlə
yaranır. Musiqi sənətimizdə belə bir fasilə
yaxın illərdə də hiss olunurdu. Lakin yanvarın 30-da
Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında
tamaşaya qoyulan tanınmış bəstəkar Lalə Cəfərovanın
"Bir Xəzər əfsanəsi" adlı 2 pərdəli
baleti bu sükutu pozdu, teatr ictimaiyyətinin diqqətini çəkdi.
Lalə Cəfərova Azərbaycan
Dövlət Musiqi Akademiyasında pedaqoji fəaliyyət
göstərməklə yanaşı uzun illərdir ki, musiqi
sənətimizin müxtəlif sahələrində
yazdığı əsərlərlə ilə dinləyicilərin
rəğbətini qazanıb. Musiqi və
musiqişünaslıqla bağlı müxtəlif musiqi tədbirlərində
çıxış edib, ünlü mükafatlara layiq
görülüb. Bəstələdiyi musiqi əsrələri
içərisində balet suitaları,simfoniya,
fortepiano və orkestr üçün konsertlər, rəqslər,
romanslar, mahnılar az deyil. Ən
başlıcası isə bəstələdiyi əsərlər
dinləyicilər tərəfindən maraqla
qarşılanır. Ən sanballı əsərlərindən
biri olan "Bir Xəzər əfsanəsi"lə Lalə
xanım Azərbaycan musiqi sənəti tarixində ilk balet
yazan qadın sənətkarlardan biri kimi daxil olmuşdur. Bəstəkar bu baletin həm də libretto müəllifidir.
İlk
tamaşası ötən bazar günü, yanvarın 30-da
göstərilən "Bir Xəzər əfsanəsi"
Lalə Cəfərova ilə
yanaşı Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet
Teatrının da potensial imkanlarını üzə
çıxardı. Tamaşanın
quruluşçu baletmeysteri xalq artisti Kamilla Hüseynovanın
əməyi sayəsində tamaşaçı rəqslərin
dili ilə əsərin məzmunu asanlıqla qavrayır.
Baletin qayəsində bir məhəbbət
dastanı durur. Baletin konfliktini isə iki
dövlət arasındakı müharibə təşkil edir.
Bütün müharibələr kimi bu savaş
da günahsız insanların xoşbəxtliyini, səadətini
əlindən alır. Xoşbəxt yaşamaq
üçün dünya göz açan insanları bədbəxtliyə
düçar edir: Turan və Türkanın məhəbbət
faciəsi kimi. Hakimiyyət hərsləri -
şahlar onları bir-birindən ayırır. Oğuz adlı övladlarının
döyüşdə öldürülməsi onların faciəsini
daha da dərinləşdirir.
Əsərin süjet xəttindən məlum olur ki, iki
qonşu dövlət illər boyu bir-birinin torpaqlarına və
hakimiyyətinə göz dikib. Dövlətlər,
ölkələr arasında müəyyən sərhəd
olsa da məhəbbət heç bir sərhəd
tanımır. İbrahim şahın sərkərdəsi
Turan qonşu dövlətin şahının
qışı Türkana vurulur, onunla evlənir. Amma çox keçmir ki, İbrahim şah qonşu
dövlətə müharibə elan etmək üçün
göndərdiyi Turanı geri çağırır. Turan ayrılıq vaxtı hamilə həyat
yoldaşına bilərzik verərək oğlu olduğu təqdirdə
onun qoluna taxmağı təvəqqe edir. İllər
keçəndən sonra hər iki dövlət arasnıda gərginlik
artır. Bu gərginlik içində həddi-buluğa
çatan Oğuz atasını axtarmaq üçün
İbrahim şahın məmləkətinə yola
düşür. İbrahim şah
Oğuzun Turanın oğlu olduğunu bilsə də nəinki
ona bunu bildirmir, əksinə onu Oğuzun üzərinə
döyüşə göndərir. Ata ilə
oğulu döyüşdürməkdən həzz alır, nəticədə
Turan döyüş meydanında öldürdüyü igidin
qolundakı bilərzikdən oğlu olduğunu anlayır.
Əslində, hər müharibə iblislərinin
qurduğu oyunlarla başlayır günahsız insanların qətlləri
ilə sona çatır. Bəşər
övladı bu müharibələrin qarşısını
ala bilməsə də həyat həqiqətlərinə əsaslanan
nağıllar, əfsanələr, rəvayətlər vasitəsi
ilə ondan qasmağın yollarını göstərir.
Onu törədənlərə əbədi nifrət
dalğası vurur. Bu mənada "Bir Xəzər əfsanəsi"nin süjet xəttini tamaşaçı real
hadisə kimi qəbul edir. Budur, tamaşanın
musiqi rəhbəri və dirijoru Orxan Həşimovun dirijor
çubuğu qalxır, pərdə açılır musiqi
və rəqs dilə gəlib "danışmağa"
başlayır.
Balet ustaları Xalq artisti Kamilla Hüseynovanın
qurduğu rəqslər vasitəsilə süjet xətti
tamaşaçılara çatdırırlar. Onlar demək
olar ki, bu sənətin bütün imkanlarından istifadə
edirlər. Lazım gəldikdə
müvazinətlərini baş barmaqları üzərində
saxlayıb, puant vəziyyətində
tamaşaçıları heyrətləndirirlər. Ən başlıcası isə baş qəhrəmanlar
pontomim vasitəsilə tamaşanın məzmununu və
süjet xəttini, qəhrəmanların hisslərini
seyrçilərə çatdırırlar.
Biz bu səhnələrdə
Turan-Seymur Qədiyevin fəryadını da
"eşidirik", onun qolları arasında can verən
oğlu Oğuzun atasını görə bildiyi
üçün son nəfəsində təbəssümlü
"xoşbəxt" ölümünü də. Əsərin bəstəkarı və libretto müəllifi
Lalə Cəfərovanın tamaşaçılara təlqin
etdiyi fikir aydındır. Müharibələr
ömürləri yarımçıq qoyur, insanların həyatdan
nisgilli köçməsinə səbəb olur. Bəs sevgi, məhəbbət?! Bəşəriyyət
bu sevgi üzərində bərqərar olur. Amma nə edəsən ki, dünyanı qamarlamaq istəyənlərə
bu hisslər yaddır. Biz tamaşada rəqslər vasitəsilə
əməkdar artistlər Makar Ferştandın
ifasında İbrahim şahın qəddarlığının
şahidi olmaqla yanaşı, onun balet sənətinin
imkanları çərçivəsində akrobatik hərəkətlərini
də alqışlayırıq. Çünki
bu hərəkətlər tamaşaçıları heyrətləndirməkdən
çox obrazın daxili aləminin açılmasına
kömək edir. Anar Mikayılovun rəqsində
Xəzər şahın mülayimliyini, balet ustaları Ayan
Eyvazovanın oyununda Türkanın saf məhəbbətini,
İslam Məmmədovun təqdimatında Oğuzun sadəlövhlüyünü
hiss edirik.
Ümumiyyətlə, klassik balet rəqslərini məharətlə
ifa edən əsas solistlər, tamaşadakı solo rəqslər
vasitəsi ilə də tamaşadakı əməl xəttinin
açılması istiqamətində öz imkanlarını
nümayiş etdirirlər.
Təhkiyə növündə yazılmız "Bir Xəbər
əfsanəsi"ndə qəhrəmalıq notlarına da
yer verilmişdir. Opera və Balet Teatrının balet
truppasının professionallığı ilə yanaşı
"Bir Xəzər əfsanəsi" tamaşa mədəniyyəti
ilə də diqqəti cəlb etdi. Səliqəli,
sahmanlı və eyni zamanda əsərin mövzusuna cavab verən
tərtibat tamaşada diqqəti çəkir. Əməkdar mədəniyyət işçisi
Tehran Babayev elə tamaşanın ekspozisiyasında verdiyi dəniz
panoramı ilə əhvalatların Xəzər sahilində
baş verməsindən soraq verir. Bu ponoram
səhnənin dərinliyindədir. Əsas
meydan isə balet ustalarının ixtiyarlarındadır.
Səhnədə onların rəqsinə mane
olan heç nə gözə dəymir. Obrazların
geyimləri hər xarakterin açılmasına kömək
edir.
Balet sənətində ifaçılar
"lal"dır, lakin çox zaman bu lal "müəzinnlər"
insanların hiss və duyğularına elə təsir
göstərirlər ki, dilli-dilavərlər onların
yanında laldan betər görünür. Lalə
xanımın "Bir Xəzər əfsanəsi"ndə
olduğu kimi.
Balet
janrında yazan qadın
sənətkarımıza uğurlar arzulamaqla yanaşı,
inanırıq ki, Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və
Balet Teatrının səhnəsində mütəmadi olaraq
yeni tamaşalarla rastlaşacağıq.
Atababa
İSMAYILOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.-
2022.- 5 fevral. S. 31.