Radu
Jude: "Mən məqalə, esse və ya traktat yazmıram,
filmlər çəkirəm"
Milli Kino Məktəbi
tərəfindən üç dəfə rədd edilən
kinorejissor Radu Jude: "Gənclər üçün ən
çətin şey nəyin kinematoqrafik olub, nəyin
olmadığını qavramaqdır; kinematoqrafik ideyalarda təfəkkürün
nə demək olduğunu dərk etməkdir. Onlara
öyrətməyə çalışdığım ən
vacib şey budur".
Rumıniyalı kinorejissor Radu Jude ölkəsinin
keçmişinin qaranlıq tərəflərinə tez-tez
işıq tutub filmə gətirmək kimi mübahisəli vərdişi
ilə məşhurdur. Rejissoru maraqlandıran faktlardan çox, hadisələrə
münasibətdir: "Keçmiş ideologiyalar yeni
ideologiyalara necə çevrilir?!".
Keçmişlə bugünü birləşdirmə səlahiyyətindən
danışarkən jurnalistlərə belə demişdi:
"Sənətçi olaraq heç kimin tarixçi olma məcburiyyəti
yoxdur".
1977-ci ildə
Buxarestdə anadan olan rejissor, Buxarest Media Universitetinin
Kinorejissorluq fakültəsində təhsil almazdan əvvəl
Rumıniyanın daha nüfuzlu Milli Kino Məktəbinə qəbul
olmaq istəsə də, düz üç dəfə rədd
cavab alıb. İlk illərdə o, yeni
yaranmaqda olan Rumıniya Yeni Dalğası sıralarına daxil
edilir və qlobal diqqətləri bu hərəkata çəkən
"Cənab Lazareskunun ölümü" (2005) (The Death of
Mr Lazarescu (2005)) filmində rejissor Kristi Puyunun köməkçisi
işləyir. Kommunizmin sona çatmasından sonrakı
illərdə ölkədə azalan kino istehsalının və
maliyyənin məhsulu olan "Rumıniya Yeni
Dalğası" - rejissorlar Korneliu Porumboyu və Kristian
Mundciu da daxil olmaqla - kəskin realizmi, qara komediyanı və
anti-qəhrəmanları sevməsi ilə xarakterizə
edilirdi. Kommunizm sonrası geniş yayılmış yoxsulluq və
qeyri-sabitlik, 2000-ci illərin ortalarına qədər davam və
inkişaf edəcək problemlər, "Yeni Dalğa"nın mətbəxinə çevrilməsi həqiqətinə
qismən cavabdeh idi.
Rejissorun qısa müddətdə həddindən
çox məşhurlaşan "Şlyapalı televizor"
(The Tube with a Hat) adlı qısametrajlı filmi festivallarda 50 mükafat
qazanıb.
Lakin 2015-ci ilə qədər, rejissorun 2015-ci ildə çəkdiyi
"Aferim!" bədii filmi Judenin "Rumıniya Yeni
Dalğası"nı xarakterizə edən
realizmdən kəskin şəkildə
uzaqlaşdığını göstərdi. Yüksək
büdcəli tarixi dram filmi "Aferim!" Judenin milli kimliyə, montaj və ənənəvi
kino ilə oynama aludəçiliyinin başlanğıcı
oldu.
Rumıniyalı rejissor 2006-cı ildən bəri on bədii
və on iki qısametrajlı film çəkib. Bu, hətta ən
məhsuldar rejissorlar üçün belə inanılmaz rəqəmdir.
Judenin böyük məhsuldarlığı keyfiyyət
hesabına başa gəlmir; daha çox, onun bu qədər
yüksək sayda film ərsəyə gətirmə
intensivliyi, bu cür fərqli layihələri belə sürətlə
həyata keçirmə mövzusundakı yaradıcı
ehtirasının şiddətindən xəbər verir.
Judenu tək bir janr və ya üslubla məhdudlaşdırmaq
düzgün olmaz, yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi
"Aferim!" (2015) filmini tamam başqa janrda, daha
çox Qərb estetikasından yola çıxaraq çəkib.
Rejissor "Yaralı ürəklər"
(2016) (Scarred Hearts) filmində klinik dəqiqliyə asanlıqla
çata bilib. 2017-ci ildə "Ölü
millət" (The Dead Nation) sənədli filmini və onun
ardınca Rumıniya tarixinin qaranlıq bir hissəsini bir sənətçinin
(rəssamın) rekonstruksiyasından bəhs edən uğurlu
başlıqlı "Barbarlar kimi tarixə düşməyimiz
vecimə deyil" (2018) (I Do Not Care If We Go Down in History as
Barbarians) filmini çəkib. Ən son bədii
filmi, pandemiya müddətinin də filmə əlavə
edildiyi "Uğursuz seks və ya ağılsız porno"
(2021) (Bad Luck Banging or Loony Porn - Babardeala cu bucluc sau porno
balamuc) komediyası ilə 71-ci Berlin Beynəlxalq Film
Festivalında "Qızıl Ayı"
mükafatını qazanıb. Film əri
ilə cinsi əlaqədə olarkən bu anları videoya
çəkən Emi adlı qadının uğurlu müəllimkən
çəkilən görüntülərin internetə
düşməsiylə digər insanların gözündə
birdən-birə sosial əxlaq qarşısında dayanan
böyük təhlükə halına çevrilməsindən
bəhs edir. Girişini seks görüntüləri ilə
edərək cəsarətli hiylə işlədilən filmdə
rejissor üç hissəyə ayırdığı hekayədə,
bütün film boyu həm insanların Eminin cinsi həyatındakı
seçimləri mövzusunda ardı-arası kəsilməyən
şərhləri və tənqidlərini, həm də
rejissorun öz ölkəsi Rumıniyanın ikiüzlü
hesab etdiyi siyasi keçmişindəki
uyğunsuzluqlarını nümayiş etdirir. Rejissor filmin
Emini şəxsi həyatı mövzusunda seçimləri
üzündən heç utanmadan saatlarla mühakimə etmək
üçün qurulan "əxlaq məhkəməsi"nə
yer verdiyi üçüncü hissəsində sonluq
üçün üç fərqli variant təklif edir.
Rejissorun bu film haqqında (bu film mövzusu ətrafında)
olan müsahibəsini təqdim edirik.
-
Üçhissəli film olan "Uğursuz seks və ya
ağılsız porno" sizə forma ilə oynamağa imkan
verir. Bu quruluş (struktur) ağlınıza necə
gəldi?
- Bu, əvvəldən verilmiş qərar
deyildi. Bu layihə filmə çevrilənə
qədər bir çox dəyişikliyə məruz
qalıb. İlk ideya onu ənənəvi
quruluş ilə sadə film etmək idi. Yavaş-yavaş
kəşf etdim ki, bu layihədə maraqlı olan qadın və
seks videosu ilə bağlı mənasız, klişe, qəzet
materialı kimi olan hekayənin özü deyil. Daha
önəmlisi hekayənin arxasında nəyin
dayanmasıdır: bu kiçik hadisənin cəmiyyət və
digər dəyərlərlə necə əlaqələndirilməsi
və bu balaca hekayənin müasir toplumlarımızın bir
çox problemlərinin düz kəsişməsində necə
dayandığıdır. Əxlaq məsələləri,
ədəbsizliyin tərifi və hər şeyin daha
qarışıq və mürəkkəb olduğu rəqəmsal
dünyada hüquqların hansı hala düşməsi kimi;
mədəniyyət və təhsillə əlaqəli
şeylərin ümumiyyətlə ləğv edilməsidir.
Səthi hekayə kimi görünsə də,
bütün bunlar bu kiçik hekayədə birləşir.
Bir gün Parisdə "Barbarlar kimi tarixə
düşməyimiz vecimə deyil" filminin
post-produksiyası (post-prodakşnı) üzərində
işləyirdim. Orada olduğum müddətdə Kubist (rəssamlıqda
janr) sərgiyə getdim və qəfildən ağlıma film
ideyası gəldi - sərgi vaxtı deyil, evə qayıdanda.
Maraqlandım, təbii ki, lazımlı dəyişikliklər
edilərək kubist rəsmlərin quruluşuna uyğun film
çəkmək necə olardı? Fərqli
parçalara sahib olmaq və tamaşaçı anlasın deyə
nəyinsə təsvirini yaratmaq üçün onları bir
yerə yığmaq. Yavaş-yavaş bu
fikir öz formasını bu üç hissədən ibarət
quruluşda tapdı.
- Eminin Buxarestdə gəzdiyi birinci hissədə
kameranın, sadəcə, müşahidəçi qismində
iştirakına həqiqətən heyran oldum. O, bəzən sadəcə
abidələri, yerləri və insanları müşahidə
etmək üçün dayanırdı. Filmləriniz
haqqında təsəvvürümə görə, siz Valter
Benyamin ənənəsində tarixçiliyə çox
heyransınız və onu müasir Rumıniya kontekstində
qurmağa çalışırsınız. Bu haqda danışa bilərsinizmi?
- Siz Valter Benyamindən
bəhs etdiniz və təbii ki, bu hissənin
başlığında qeyd olunan "Bir tərəfli
küçə" (One Way Street) Benyaminin kitabıdır.
O bu kitabı bir kitabın metaforası olaraq küçəni
istifadə edərək yazıb, ona görə də
düşündüm ki, Benyaminin kitabını cümləbəcümlə
götürüb küçəyə geri qayıtsam və
onu yenidən küçəyə çevirsəm necə
olar?
Təbii
ki, o, təkcə tarix anlayışına və
keçmişlə indiki əlaqəyə dair israrına
görə deyil, həm də Benyamin son dərəcə diqqətli
adam olduğuna görə böyük təsir
bağışlayır. Küçədə baş verənlər
kimi, ətrafındakı hər bir xırda detala böyük
diqqətlə baxıb. O, cizgi filmləri, radio verilişləri,
oyuncaqlar və buna bənzər hər cür şeylər
haqqında mətnlər yazıb. Bəli, burada
bir təsir və bəlkə də, əgər bunu belə
adlandıra bilərəmsə, sosioloji impuls var.
Aktrisanın canlandırdığı obraz əlimizdəydi,
amma sonra bu səhnələrin çoxunu hazırlaşmadan
çəkdik. Hazırlıq olmadan belə bir şey
çəksək, kameranın izlədiyi mövqedən kənara
çıxa bilərik? Gizli, dərin olan
bir şeyi görə bilərik? Bu, bir
növ suya baxmaq kimidir. Suda əksini
görürsən, amma günəşli bir gündə
baxsan, suyun dərinliyini görə bilərsən.
Bir
çox adam bunu müşahidə sənədli
filmi adlandırdı, bu, əlbəttə ki, birinci hissənin
çəkiliş tərzinə uyğundur, lakin kameranın
hadisələri birləşdirməsi onu bir növ montaj
filminə çevirir, çünki izləyiciləri bu əlaqələri
qurmağa məcbur edir. Bu əlaqələr bəzi
hallarda çox konkret və hekayə ilə çox
açıq şəkildə əlaqəli bir şey deməkdir.
Ancaq bir çox hallarda onlar olduqca qeyri-şəffafdır:
şərh hər kəsin özünə aiddir. Hər kəs öz istədiyi mənanı verə
bilər.
-
COVİD zamanı bunu çəkməyin praktikliyini
soruşmaq istərdim. Böyük heyət idi və
kütlə arasında belə çəkiliş etmək necəydi?
- Birinci hissəni 33 mm-lik plyonkada
çəkdik, bu o deməkdir ki, siz çox kiçik heyətlə
işləyə bilməzsiniz, çünki sizə təkcə
texniki işlər görmək üçün çoxlu
köməkçi lazımdır. O qədər də
kiçik heyət deyildi, lakin adi film istehsallarından
çox kiçik idi. Küçəni kəsməmişdik,
səkini bağlamamışdıq. Hər
yer açıq idi. Biz kameranın ətrafında
cəmi dörd-beş nəfər idik və küçədə
bu qədər adamla işləyirdik.
- Bu necə
təcrübə idi? Çox kiçik yerdə çəkilən
sonuncu hissədən çox fərqli olduğu hiss olunur.
- Çətin olan o idi ki, belə
bir film çəkmək üçün meriyanın icazəsini
almaq lazım idi, bizdə isə bu icazə əvvəlcə
yox idi. Deməli, filmin həmin hissəsinin
yarısı üçün, belə deyək də,
qeyri-qanuni çəkilişlər apardıq. Sonda bizə icazə verdilər - amma bütün
hallarda, artıq çox gec idi.
- Bu film
pandemiyadan əvvəl düşündüyünüz bir
film idi?
- Bu filmi pandemiyadan əvvəl
çəkməyi planlaşdırırdıq. Dediyim kimi, bu filmi çəkmək uzun müddət
çəkdi. Bundan əvvəl tarixlə
bağlı bir neçə film çəkmişdim, ona
görə də çox müasir bir şey etmək istəyirdim.
Amma müəyyən mənada mən öz
"metodumda" qaldım. Mənim metodum
yoxdur, amma gəlin bu termindən istifadə edək.
Tarix haqqında danışarkən təfərrüatlara
verdiyimiz diqqət, gündəlik həyatımızda təfərrüatlara
olan diqqətdən qat-qat böyükdür. Tarixi filmi və ya bəzi
tarixi hadisələrdən bəhs edən filmi
araşdırdığınız zaman
tapdığınız hər şey mühüm ola bilər: bir mahnının adı və ya
xüsusi geyim. Onu tapanda özünü qələbə
çalmış kimi hiss edirsən. Amma bu
gün biz buna əhəmiyyət vermirik.
Tarixi film çəkən birinin baxışını
istifadə edərək müasir dövr haqqında film
çəkmək istədiyimi düşündüm. Bütün təfərrüatlar
necəsə bizə bir şey deməlidir, məsələn,
Pompeyə və ya hansısa qədim yerə getdiyiniz zaman hər
daşı son dərəcə əhəmiyyətli hesab etməlisiniz.
Hər rəsm, hər heykəl önəmlidir,
çünki o dövr haqqında çox da məlumatımız
yoxdur və hər bir detal bizə o dövrün necə
keçdiyi barədə ipucu verir.
COVİD
başlayanda prodüserimə və heyətimizə bunun
heç bir problem olmadığını dedim. Bu,
sadəcə filmi çəkdiyimiz zamanın müasir həyatının
bir hissəsidir və biz onu necəsə filmdə qəbul etməli
və ondan istifadə etməliyik; gizlətmədən. Mən çoxlu müasir filmlərə
baxmışam və adi, ya da tarixi filmlərdən bəhs
etmirəm, pandemiyanın tamamilə silindiyi pandemiyada çəkilmiş
müasir mövzulardan bəhs edən filmlərdən
danışıram. Həmişə də
təəccüblənmişəm. Bu, yəqin
ki, ya maskalı insanları göstərməkdən
qorxduqları üçün - çünki elədə aktyorluq
o qədər də görünmür - ya da, bəlkə də,
tamaşaçıların həmişə xəstəlik,
virus haqqında düşünməsini istəmədikləri
üçün baş verir. Amma yenə də,
COVİD iki ildir həyatımızın bir parçası
olub və onu müasir məsələlərlə
bağlı filmdən necə çıxaracağımı
bilmirəm.
-
Maskalarla bağlı bəhs etdiyiniz kimi, məncə, bu,
filmin kostyum dizaynının bir hissəsinə çevrilib,
çünki personajların nə cür maska istifadə
etdiklərinə və ya ümumiyyətlə, maska
taxmadıqlarına baxıb personajlar barədə çox
şey deyə bilərsiniz. Maskaları vasitəsilə
personajlar haqqında nə demək istəyirdiniz?
- Bu çox sadədir,
çünki hər geyim parçası kimi, maskalar da onu
geyinənin şəxsiyyəti haqqında nəsə deyir. Xüsusən də yeni bir şey ortaya
çıxanda, birdən-birə simvolizm daha böyük olur,
məncə. Məsələn, adi bir
köynək təklikdə heç bir şey demək deyil;
indi onun heç bir real simvolizmi yoxdur. Baxmayaraq
ki, Mark Zukerberqi köynəklə görəndə, onun bunla
nəsə demək istədiyini bilirik. Lakin
pandemiya başlayandan bir və ya iki ay sonra maskalardan istifadə
getdikcə daha çox tətbiq olunmağa başladı və
birdən-birə müxtəlif mesajlar ötürən modellər
peyda oldu və s.
Filmdəki mürtəce personajlardan birinə,
keşişə "Nəfəs ala bilmirəm" ('I can't
breathe') yazılı maska verdim, bu təbii ki, Corc Floydun qətli
ilə bağlı mesaj idi. Mən bu maskanın təkcə
Corc Floydun xatirəsinə ehtiramla yad etmək istəyənlərin
deyil, həm də karantin tədbirlərinə etiraz edən
insanların istifadə etdiyini görmüşəm. Beləliklə, qəfildən çox konkret olan bu
mesaj əks mənada istifadə olundu.
İndi,
bir ildən sonra bəzi insanlarla bəzi sual-cavab sessiyaları
keçirdim və xüsusən də dünyanın bu hissəsində
(Avropada) heç kim bu mesajı çox da
aydın xatırlamır: o, artıq ilkin mənasını
itirir. Məncə, bu cür təfərrüatlara
diqqət yetirmək maraqlıdır. Film bu təfərrüatları
qoruyur və məncə, on və ya iyirmi ildən sonra birinin
bu detallara necə reaksiya verəcəyini görmək
maraqlı olacaq.
- "Uğursuz seks və ya ağılsız porno"
filminin ikinci hissəsini necə təsvir edərdiniz?
- Mən bunu montaj essesi kimi təsvir
edərdim və bəlkə də, necəsə bir yolla
Floberin "Qəbul edilmiş ideyalar lüğəti"nə
qarşılıq tapmağa çalışıram? Bu lüğətdir. Mən buna
lüğət deyirəm.
- Benjamin,
Haydegger, Emil Çoran və b. kimi ağır, mürəkkəb
mütəfəkkirlərlə necə məşğul
olursunuz və onları kino ssenarisinə necə daxil edirsiniz?
- Buna necə
cavab verim, bilmirəm. Cavabım başqa şeylə
bağlıdır. Onları oxuyanda
qarşıma bir sitat, bir istinad, bir fotoşəkil və ya hər
hansı bir şey çıxırsa, düşünürəm
ki, onlar kino olmaq üçün ordadırlar. Çünki mən məqalə, esse və ya
traktat yazmıram, filmlər çəkirəm.
-
Üçüncü hissədə, birinci hissədən fərqli
olaraq çoxlu dialoq və söhbətlər var. Başa
düşdüm ki, filmlərinizin əksəriyyətində
çoxlu ağır monoloqlar və ya çətin dialoqlar
var. Bu dialoqları necə yazırsınız? Hamısı
ssenarilidir? Yoxsa aktyorlarla çəkiliş
meydançasında araşdırılır?
- Bəli, çəkdiyim filmlərin
əksəriyyətində çoxlu dialoqlar var. Bu, bəzilərinə
görə düzgün şey deyil, çünki kino
obrazları hərəkətə gətirmək sənəti
sayılır, mətnin çox olması isə bəzən
qeyri-kino hesab olunur. Mən belə olduğuna
inanmıram. Yada salaq ki, Erik Romerin məşhur məqaləsi
var, "Pour un cinema parlant", yəni "danışan
kino" və burada o, sözlərin də kinoya aid
olduğunu iddia edir, çünki siz onları göstərirsiniz.
İnsanların
danışdığını göstərirsən. Məncə, bu düzgündür.
- Siz həm
də Kluj Universitetində professor kimi
çalışırsınız. Müəllim və tələbə
ilə kinorejissor və tamaşaçı arasındakı
münasibət, fərqlər haqqında bir az
danışa bilərsinizmi, əgər bu barədə
düşünmüsünüzsə?
- Bu müqayisəni edə biləcəyimə
əmin deyiləm, çünki bu, çox fərqlidir. Rumıniyada Milli Kino Məktəbi tərəfindən
üç dəfə rədd edilmişəm. Mən heç vaxt qəbul edilməmişəm.
Ona görə də tələbələrimə
ilk dediyim odur ki, film çəkmək mümkün olan bir
şeydir. Məktəb tərəfindən
rədd edildikdən sonra film çəkə bilirəmsə,
bu onlar üçün də mümkündür. Məncə, bu gənclər üçün ən
çətin şey nəyin kinematoqrafik olub, nəyin
olmadığını qavramaqdır, kinematoqrafik ideyalarda təfəkkürün
nə demək olduğunu dərk etməkdir. Onlara öyrətməyə
çalışdığım ən vacib şey budur.
- İndi hansı layihə üzərində işləyirsiniz?
- Hazırda qısametrajlı bir
filmimi rəngləndirirəm və bir neçə ay sonra
çəkmək istədiyim bədii film layihəm də
var. Ümid edirəm ki, bu mümkün olacaq, çünki
bizdə pul məsələsi tamamlanmayıb. Bu,
daha sakit və daha sadə bir filmdir, lakin eyni zamanda forma
baxımından da olduqca eksperimentaldır. Bu, Rumıniyada fərdlər və böyük
şirkətlər arasındakı münasibətlərdən
bəhs edir. Müəyyən mənada
kino dünyasında baş verən bir hekayədir.
İki hissədən ibarətdir: bir hissəsi yol filmidir, digər
hissəsi isə adi quruluşlu film.
"Qızıl Ayı" kimi mükafatdan sonra meydana
çıxan gərginlik həmişə var. İnsanlar ya
indi etdiyiniz işdə daha diqqətli olmalı olduğunuzu
söyləyirlər, ya da ulduzlarla, hətta bəlkə də
ingilis dilində, ya buna oxşar böyük və
çılğın bir film çəkməli olduğunuzu
söyləyirlər. Buna görə də tam əksini edəcəyəm.
Rumıniyada daha kiçik bir film çəkməyə
hazırlaşıram.
Radu Jude
Tərcümə: Nilufər
Hacılı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12 fevral. S. 10-11.