Sözün
Arifi
Qəzəlxan-şair,
dostum Arif Buzovnalının 50 yaşına
Bu günlərdə gənc şair Zaur Rəxşan deyəndə
ki, Arif Buzovnalının 50 yaşı tamam olur, qeyri-ixtiyari
diksindim və bu diksinti məni uzaq gənclik illərinə
qaytardı. 50 yaş?! Ola bilməz!
Mən deyə bilməyəcəyəm ki, bizim gəncliyimiz
birlikdə keçib. Yaradıcı baxımdan fərqli
qütblərdə olsaq da, zaman-zaman yollarımız kəsişib.
Gəncliyində yaşına xas olmayan ciddilik
onu yaşıdlarından fərqləndirirdi. Ədəb-ərkan və mərifət onun daxilindən
qaynaqlanan davranış tərzi idi və Arif bu arxetipi öz
istedadı ilə cilaladı, təkmilləşdirdi və
bugünkü Arif Buzovnalı halına gətirdi.
İstedad və xarakter bir-birini tamamlamayanda insan bəlli
məqsədlərə çata bilmir, yarı yolda qalır. Xarakter hərəkətverici
qüvvədir. Hansısa filosoflardan biri
xaraktersiz adamı dalğalı dənizdə ölü balığa
bənzətmişdi. Xoşbəxtlikdən
Arif öz istedadının arxasında xarakteriylə dayana
bildi. Bu çox mühüm məqamdır.
Zamandan
qalan xatirə qırıntıları... Uzun-uzun
düşündükdən sonra nəhayət, Ariflə ilk dəfə
harda qarşılaşdığımızı yadıma sala
bildim. Mədəniyyət Fondunda (indiki
Yaradıcılıq Fondu) qəzəlxan Ənvər Nəzərlinin
70 illiyinə həsr edilmiş tədbir keçirilirdi.
İli də yadımdadır - 1996-cı il.
O zaman "İki sahil" qəzetində
çalışırdım və mənə mədəniyyət
yazarı olaraq tədbirdən yazı hazırlamağı
tapşırmışdılar. Səhv etmirəmsə,
Arif o məclisdə Füzuliyə yazdığı bir təxmisi
oxudu. O da yadımdadır ki, Arif təxmisi oxuduqca
yanımda əyləşmiş Şahin Fazil tez-tez
"Əhsən! Əhsən!" - deyirdi.
Ariflə "təriqi-üns" tutmağımız
üçün uzun bir zamana ehtiyac var imiş. Zaman bu münasibətləri
tənzimlədi. Görünür,
zamanın "xidməti" funksiyalarından biri də
münasibətləri tənzimləməkdir.
Bu günlərdə arxivimə nəzər yetirərkən
Arifə yazdığım bir neçə məktub
rastıma çıxdı. Kiril əlifbasıyla
yazılmış o məktubların yazıldığı
vaxtdan 19-20 il keçib. Çox
qəribədir, Arifə nə vaxtsa məktub
yazdığımı mən də unutmuşdum, bu günlərdə
bunu ona deyəndə məlum oldu ki, o da bu məktubları
xatırlamır. Bu da yəqin, vaxtın
qaç-qovunda beynimizi, şüurumuzu daim təzyiq altında
saxlayan informasiya axınlarının günahıdır.
Hamımızın yaddaşı zəifləyir
və çoxumuz artıq yaddaşımıza etibar etmirik,
gündəlik qeydlər edirik, kağız yaddaşdan
etibarlıdır. İndi bu məktubları
oxuyuram və düşünürəm ki, bunları
yazmasaydım, beynin uçurumlarında əbədilik qeybə
çəkiləcəkdi. İndi
yazdıqlarım və yazacaqlarım isə heç vəchlə
iyirmi yeddi-iyirmi səkkiz yaşlı gəncin
düşüncələrinə bənzəməyəcək.
Beləcə, qoy məktublar danışsın.
"Əzizim Arif!
Epistolyar janrının imkanlarından faydalanıb sənə
ünvanladığım bu məktubu neçə illər
idi ki, ürəyimdə gəzdirirdim. Bu
yaxınlarda küçədə səninlə rastlaşanda
həmin yazılmamış məktub yadıma
düşdü. Düşündüm ki,
o məktubun yazılma məqamı yetişib.
...Sən
özünü dərk edən vaxtdan Söz sənin yol
yoldaşın olub. Mənə
bağışladığın "Ömrün ötən
anları" kitabında şirin qəmlər, acı sevinclər
də gözümə dəydi. Sənin kədərin
paradoksal olsa da, nikbin, həyat eşqiylə dolub-daşan bir kədərdir.
Bu qəm nə qədər ruhani, mənəvi,
batini və məxfi qəmdirsə, həm də həmdərd,
ortaq bir qəmdir.
Gər əhli-eşqsənsə,
uzaqlaşma qüssədən,
Munisdi qəlbi-aşiqə qəm aşina kimi.
Əhdinə sadiq olan "fəqir aşiqi" diriliyin
nütfəsində gizlənən ziddiyyət xoşbəxt
olmağa qoymur. Hardan doğur bu ziddiyyət?
Mən
möhnətə qail, sən şövkətə mail,
Mən
niyyətə nail, sən xiffət içində.
...Mən
zari-məhəbbət, sən sehri-təbiət,
Mən hüsnünə həsrət, sən xəlvət
içində.
Aşiq-məşuq münasibətlərində əbədi
hökm sürən bu ziddiyyətlər Eşq adlanan bir
varlıqda bütöv, tam görünür.
Yazırsan ki, "köhnə dünyadı bu dünya,
vəli icra təzədir". Özün də
yaxşı bilirsən ki, "qoca cadugərdi, aldadar səni,
cavanlıq donunda qalan bu dünya". Qoca
dünyanın vəfasız gözəllərinə
qoşduğun qəzəllər əbədi çiçəklər
kimidir. O gözəllər nə vaxtsa
köçünü sürüb bu dünyadan gedəcəklər.
Elə biz də... Sənin qəzəllərin
hamıdan, hər kəsdən vəfalı çıxacaq,
fani dünyaya öz əbədiliyi ilə meydan oxuyacaq. Özün demiş, "daha bundan belə
ömrün əbədiyyət dəmidir".
İxtisarla təqdim etdiyim bu məktub 15 noyabr,
2003-cü ildə yazılıb.
İkinci məktub isə tamamilə fərqli intonasiyada
qələmə alınıb. Birbaşa Arifin
özünə ünvanlanmayıb, onun gördüyü
işlər haqqındadır. Xatırlayıram,
Arif o dövrdə pərakəndə halda olan söz
xiridarlarını bir ocağın başına toplamaq istəyirdi
və gördüyü işin nə vaxtsa mütləq nəticə
verəcəyinə, qəzəlin məhdud çərçivədən
xilas olub daha geniş məkanlara çıxacağına
sidq-ürəkdən inanırdı. Zaman gəldi,
çəkilən zəhmət öz bəhrəsini verdi. Görünən dağa nə
bələdçi? Bu gün Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Xəzər bölməsi
Bakıətrafı qəsəbələrdə yaşayan və
əruzla nəfəs alan istedadlı gəncləri
öz ətrafına toplayıb. Bu gənclər
Azərbaycanda və ölkədən kənarda keçirilən
şeir müsabiqələrində iştirak edir, mötəbər
tədbirlərdə çıxışlar edirlər. Arif onlara sözün əsl mənasında ustad dərsləri
keçir, yorulmadan, usanmadan yaradıcılığın sirləri
haqda danışır. Sözlərin ritm
üzərində məşqi zərgər dəqiqliyi tələb
edir, Arif heç kəsə güzəştə getmir, tələbkardır,
istədiyini almayana qədər gənc şairin yaxşı
mənada nəfəsini "kəsir".
On səkkiz
il əvvəl yazdığım yazı-məktubdan
bir məqamı xatırlayaq:
"Bakı şüərasını bir ocaq
başına toplayaraq Göylə Yerin ünsiyyətini
pozulmağa qoymayan rəhmətlik Məşədi Azər
uzun illər bu ocağı öz evində qalamışdı
və onun ömür möhləti bitdikdən sonra həmin
ev susuz dəyirman kimi göz dağına çevrilmişdi. Yenə də
aradan uzun illər keçməli oldu və nəhayət,
2003-cü ilin yayında "Məcməüş-şüəra"
ədəbi məclisi yenidən həyata vəsiqə
aldı. Bu dəfə qələm dostum,
şair Arif Buzovnalı öz sələfi Məşədi Azərin
mənəvi varisi olaraq bu ədəbi məclisə
başçılıq etmək missiyasını çiyinləri
üzərinə götürdü. Abşeron
ədəbi mühitinə yeni nəfəs gətirmək məqsədi
daşıyan bu addımı ancaq alqışlamaq olar. Dan üzünün şeirini yazan istedadlı gənclər
özünü qaranəfəs üfüqə yetirən
Günəşi ilkin salamlayanlardandırlar.
Çox istərdim ki, bu gənclər güldən,
bülbüldən bir qədər uzaqlaşıb bədii təfəkkürdə
sıçrayış etmək bacarığına yiyələnsinlər,
dilin gizli məna qatlarına enməklə psixoloji
nüansları ətraf gerçəklik faktlarıyla əlaqələndirə
bilsinlər. Arzu edərdim ki, onlar ənənəvi bədii təsvir
və ifadə üsullarından mümkün qədər uzaq
olsunlar. Əruza yeni söz və ifadə
rəngarəngliyi gətirsinlər. Klassikanı
dönə-dönə oxusunlar. Bu, ona
görə lazımdır ki, söz klassikadan qidalanır,
keçmişi bilmədən gələcəyi görmək
mümkün deyil. Bacardıqca çox oxuyub az yazsınlar. O zaman onlara elə gələcək
ki, bütün sözlər deyilib qurtarıb. Onda
yeni söz yaratmağın şirin əzabını
yaşayacaqlar".
Saralmış
vərəqlərdə iz salmış bu "nəsihətnamə"
məndə bir az da təbəssüm
yaratdı. Mən bu yazını yazanda heç
otuz yaşa çatmamışdım. Amma
"yaxşı" məsləhət verməyim
varmış. Yaşımın əlliyə
çatan məqamında isə kiməsə, xüsusən də
yaradıcılıqla bağlı məsləhət verməyə
çətinlik çəkirəm. Görünür,
bu da gənclik maksimalizmindən irəli gələn
düşüncələrdir.
Yazının
yazılma tarixinə baxıram: 24 aprel, 2004.
Bu gün Xəzər bölməsində olduqca
istedadlı gənclər yetişir. Arifin onların üzərində
zəhməti olduqca böyükdür. Arif
bu gənclərin hər birinə övlad məhəbbətilə
yanaşır, danlayanda da ərklə danlayır, onların
yaxşı olması üçün danlayır, öz şəxsi
qayğılarından, yaradıcılıq vaxtından kəsib
xam istedadların cilalanmasına sərf edir. Bu da bir söz bağbanlığıdır. Bu zəhmətlər də bəhrəsiz qalmır.
O gənclər Arifi məyus etmir, zəhmətini itirmirlər.
Əlbəttə, Xəzər bölməsinin məclislərində
nisbətən yaşlı nəslin nümayəndələri
də iştirak edirlər. Onlar da təkcə
şeir, qəzəl oxumağa deyil, həm də öyrənməyə
gəlirlər. O kiçik ədəbi mikromühitdə
sözün havasıyla nəfəs almağa gəlirlər. Sürətlə virtuallaşan dünyada bu cür ədəbi
məclislərə əşhədü ehtiyac var. Şeirlər
oxunur, hər oxunan şeir müzakirəyə cəlb olunur,
müsbət tərəfləri təqdir olunmaqla nöqsanlar
da göstərilir. Yaradıcılıq nə
qədər individual hadisə olsa da, söz məclisləri
şair üçün bir məktəbdir. Buna heç bir şübhə yoxdur. Hələ XIX əsrin sonları, XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində ədəbi
məclislər keçirilib və o məclislərdən
çıxan şairlər öz adlarını ədəbiyyatımızın
tarixinə yazıblar.
2000-ci illərin
əvvəllərindən bu məclislər Arifin rəhbərliyi
altında R.Axundov adına Mədəniyyət
Evində keçirilirdi. Xəzər bölməsinin
yaranması ilə bu məclis rəsmi status aldı və ora
cəlb olunan istedadlı gənclər üçün daha
geniş imkanlar yarandı.
Amerika yazıçısı Cey Eşerin "On
üç səbəb" romanının qəhrəmanı
yeniyetmə qız bir gün kafedə pulsuz poeziya dərnəyilə
bağlı bir reklama rast gəlir və bu reklam onda maraq hissi
oyadır.
Kurs belə adlanırdı: "Poeziya: həyatı sevmək
üçün". Qızcığaz evə qayıdıb
gündəliklərində belə yazır:
"Dərnəyin təşkilatçıları
reklam vərəqində söz verirdilər ki, ora gələnlərə
təkcə poeziyanı sevməyi deyil, həm də onun vasitəsilə
özlərini sevməyi öyrədəcəklər".
Xəzər bölməsinin uşaqları Arifdən təkcə
klassik şeirin sirlərini deyil, həm də həyatı və
özlərini sevməyi öyrənir. Yəqin ki, hər
biri bu barədə mənimlə razılaşar.
Minnətdarlıq hissilə qeyd etmək istəyirəm
ki, bu sətirlərin müəllifinin yazdığı
"Hacı İsgəndər" romanı Arifin təşəbbüsü
ilə AYB Xəzər bölməsi tərəfindən nəşr
olundu. Buna görə də Arifə öz minnətdarlığımı
bildirirəm.
Əlli yaşa əlidolu gəlib çıxmaq
böyük şücaətdir. Bu yaş məsələsi
mənim üçün yazı yazmağa bir bəhanə
oldu. Nə qədər inanmasaq da, yaş
üstünə yaş gəlir. Arifin
saçları gümüşü rəngə boyanıb -
müdriklik rənginə.
Bir neçə yüzil Azərbaycan poeziyası
Füzuli orbiti ətrafında dövr edib. Füzuli
ardıcılları epiqonçuluqdan kənara çıxa
bilməyiblər. Cəfər Cabbarlı
da "Azərbaycan türk ədəbiyyatının son vəziyyəti"
və "Mirzə Fətəli Axundzadə haqqında"
adlı məqalələrində bu məsələyə
toxunub. Hamı düşünürdü
ki, qəzəl Əliağa Vahidlə bitəcək. Amma belə olmadı. Müstəqillik
dövrünün gəncləri əruzə yeni nəfəs,
təzətər ifadə çalarları və məna zənginliyi
gətirdilər. Tamamilə yeni tərkibdə və yeni
nisbət və keyfiyyətdə Füzuli ilə
qaynayıb-qarışmaq və sintez dövrü! Füzuli şeirinin poetik model və qəlibləri
saxlanılmaqla o qəlibi zamanın havası ilə doldurmaq.
Təkcə Füzuli deyil, min illik klassik
şeirimizin əyani təsəvvürə
sığışmayan rəmzi və fəlsəfi mənaları
əruzun qəliblərinə tabe edilib. Yeni
dövrün və zamanın öz ritmləri (bəlkə də
ritmsizliyi) yaranır və ilk baxışda
düşünürsən ki, qəzəldə təzə
söz demək getdikcə çətinləşir. Lakin hər gələn təzə nəsil bizi
yaxşı mənada yanıldır.
Bu dövr haqqında danışanda ilk yada düşən
iki imza olur - İlqar Fəhmi və Arif Buzovnalı. Biz eyni nəslin
nümayəndələriyik, gəncliyimiz birlikdə
keçib, dostluğumuz bu gün də davam edir. Bütün dostları qabaqlayıb ilk yubiley
yazısını mən yazdım. Bu
yazıda cavabsız məktublar da xatırlandı, çətinliklə
yaranan, amma səmimiyyət üzərində qurulan
dostluğumuzdan da bəhs etdim. Amma ürəyimdəkilərin
hamısını bir yazıya sığışdırmaq
imkan xaricindədir. Sağlıq olsun.
Ardı da növbəti yubileylərə
qalsın.
50
yaşın mübarək, gənc dostum!
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12 fevral. S. 12-13.