Qan Turalı: "Bu gün kütləni
razı salmaq asan məsələ deyil..."
"Fikir
bucağı" layihəsində Azərbaycan ədəbi
mühitinin tanınmış imzaları ilə həmsöhbət
olub, müxtəlif mövzularda müzakirələr
aparmağı düşünürük. Bu layihədə ədəbiyyat,
kino, fəlsəfə, tarix və s. mövzularda oxucuları maraqlandıran
suallar cavablandırılacaq. Layihənin ilk
qonağı yazıçı Qan Turalıdır.
- Tural bəy,
istəyirəm yaradıcılıq işlərinizlə
bağlı danışasınız. Necədi
vəziyyət, yazı prosesi necə gedir?
-
Düzü, yaradıcılıq işlərim bir az arxa plana keçib. Bu da müəyyən
qədər pandemiya ilə əlaqədardı. Düzdür, pandemiya dövründə bir çox
yaxşı hesab elədiyim yazılar yazdım, çoxlu yeni
araşdırmalar elədim, çoxlu sayda həm yerli, həm
də xarici müəlliflərin kitablarını oxudum.
"Korona gözəlləməsi" adlı
bir yazı yazdım. Pandemiya dövründə
özümü anlamaq üçün çox ağır
bir yazı prosesi keçdim. Azərbaycan
tarixi ilə bağlı, ədəbiyyatı ilə
bağlı çox kitablar oxudum. Hər
ikisini paralel şəkildə. Xalq
cümhuriyyəti dövrünə aid, 37-ci illərin
repressiyaları ilə bağlı, həm də ötən əsrin
20-25-ci illəri ilə bağlı dövrün ictimai-siyasi
proseslərini əks etdirən kitablar oxudum. Xüsusilə
Nərimanovla bağlı, daha əvvəl Axundovla
bağlı, mənim çox sevdiyim Cəlil Məmmədquluzadə
ilə bağlı bir çox araşdırma yazıları
ilə tanış oldum. Elə
bilirəm ki, bir müddətdən sonra yenidən yazı
perioduna qayıdacam, bu proseslərdən sonra buna özümdə
ehtiyac duyuram.
- Yazı
prosesinə öncədən
hazırlaşırsınızmı, nəsə bununla
bağlı xüsusi bir planınız varmı?
- Məndə
yaradıcılıq prosesi, belə demək mümkünsə,
üç mərhələdən ibarətdir: birinci mərhələdə
yazmaq dövrüdür, ancaq yazıram, başqa bir iş
görmürəm, ikinci mərhələdə oxumaq
dövrüdür, bu dövrdə ancaq oxuyur, müxtəlif
araşdırmalar aparıram, üçüncü mərhələ
isə kinoya baxmaq dövrüdür. Bir vaxtlar
dünya kino sahəsində baş verən hadisələri
yaxından izləyirdim, seriallara baxırdım. Amma indi nə qədər seriallar üst-üstə
yığılıb qalıb. Oxu prosesi ilə
bağlı onu deyə bilərəm ki, yeni il
ərəfəsində Türkiyədən on beş kitab
sifariş verdim. İndi o kitabları oxuyub qurtarıram, az qalıb.
-
Bütün bu işləri görmək üçün
vaxtınızı necə müəyyən edirsiniz?
-
Çalışıram işlərimi kompleks şəklində
görüm. Həm ssenari yazıram, həm
jurnalistika ilə bağlı, kino ilə bağlı
araşdırmalar edirəm. Mənim bir
ideyam var. Bunu ilk dəfə sizə deyirəm. Azərbaycan ədəbiyyatı ilə bağlı
bir kinolayihə üzərində işləyirəm. Hələ danışıqlar gedir, istəyirəm
layihənin maddi-texniki bazası çox yüksək səviyyədə
olsun. Mənə elə gəlir ki, Azərbaycan
ədəbiyyatı üçün də çox əhəmiyyətli
bir layihə olacaq.
- Sizcə,
müasir Azərbaycan ədəbiyyatının ideya
baxımında qurucusu kimdir?
- Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının ideya
baxımından qurucusu Mirzə Fətəli Axundovdur. Çox təəssüf
ki, Axundovun dini baxımından görüşləri daha
çox qabardılır. Əlbəttə,
Axundovun dünyagörüşü məlumdur. Axundov ateistdir. Amma mənə elə
gəlir ki, onun diapazonu son dərəcədə genişdir.
Ateizm onun bir istiqamətidir. Maarifçiliyin
bir xəttidir. Ümumilikdə Axundov
öyrənilməyə layiq böyük bir yaradıcı
şəxsiyyətdir. Mənim
özümün də Axundovla bağlı xeyli suallarım
var.
-
Hansı suallardı?
- Məsələn,
birini deyim, Axundov XIX əsrin 50-ci illərində komediyalar
yazır. Komediyaları yazıb qurtardıqdan
sonra, yeganə nəsr əsəri olan "Aldanmış kəvakib"
əsərini yazır. Nəyə görə
"Aldanmış kəvakib" əsərinin dili son dərəcədə
qəlizdi, komediyaların dili son dərəcə asan... Mənə elə gəlir ki, mübahisələndirilməli
bir məsələdir.
- Nərimanovla
bağlı nə düşünürsünüz?
- Nərimanovun
ictimai-siyasi fəaliyyəti, həm bir partiya lideri kimi fəaliyyəti
və əlbəttə, ədəbi fəaliyyəti daha
geniş öyrənilməlidir. Onun istər
Cümhuriyyət dönəmində, istərsə də Sovet
hakimiyyətinin ilk illərində olan fəaliyyəti, həmçinin
yazıçı kimi obrazı, rolu mənə elə gəlir,
son dərəcədə qiymətlidir. Bir
də mənə elə gəlir ki, bizim ədəbiyyatla
bağlı ilişdiyimiz və çıxa bilmədiyimiz məqamların
əsasında bizim ədəbiyyatla bağlı ideya mənbələrini
düzgün hazırlayıb ortaya qoya bilməməyimizdir.
Buna ilk dəfə filosof Heydər Hüseynov cəhd
göstərmişdi, ancaq bugünün imkanları çərçivəsində
bu məsələni yoluna qoymaq olar.
- Tural bəy,
çıxışlarınızda tez-tez intellektualıqla
bağlı fikirləriniz diqqəti çəkir. Sizcə, müasir dövrdə intellektuallıq nədir?
- Modern
dövrdə intellektual olmaq vacibdir. Xüsusilə
ətrafımızda baş verən hadisələr,
davranışlar və imkanlar bunu bizdən tələb edir.
Bu gün ədəbiyyat da bu cür mürəkkəb
bir situasiyada yer alır. Bununla bağlı
Orxan Pamuk öz "Saf və düşüncəli
romançı" əsərində bu prosesi izah edir. Xüsusilə müasir dövrdə
yazıçı düşüncəli olmalıdır.
Orxan Pamukun təbirincə desək. O ki
qaldı mənim çıxışlarımda
intellektuallıqla bağlı söylədiklərimə. Bir dəfə bir verilişdə qonaqlardan biri tamamilə
cəfəng bir məsələ haqqında
danışırdı. Mən ona sual
verdim ki, Tarkovskinin iki filminin adını deyə bilərsən?
Yəni bu minimal bir bilikdir. Hamının
bilməli olduğu bir şeydir. Amma məsələ
bundadır ki, zamanımızda elə adamlar var ki, minimum biliyi
olmadan gəlib elə böyük mətləblərdən
danışırlar ki... Mən də
açığı, nə qədər səbirli olsam da, bu
kimi məsələrdə özümü saxlaya bilmirəm.
- Cəmiyyətdə
kimin sözü önəmlidir? Ziyalıların
əsas funksiyasını nədə görürsünüz?
- Bilirsiniz
burda problem hardadı? Alim, akademik,
yazıçı, yəni xüsusi bir adı olan, bir
ünvan daşıyan adamın ilk işi dürüstlük
olmalıdır. Siyasətçi yalan
danışa bilər, amma ölkə prokuroru yalan
danışa bilməz, ölkə ziyalısı yalan
danışa bilməz, ölkənin alimi yalan danışa
bilməz. Küçədə sadə
bir vətəndaş da yalan danışa bilər. Amma jurnalist yalan danışa bilməz, bu onun peşəsinə
ziddir. Mən özüm də universitetdə
dərs deyirəm. Mənim orta məktəbdə
ən çox sevdiyim fənn bir ədəbiyyat olub, bir də
tarix. Dərsliklər düzgün
hazırlanmır. Tarix fənnində bizim
beynimizi doldururlar ki, Axistian belə getdi, Vaçaqan belə gəldi,
Gödək Əhməd belə elədi. Hələ
də mən Gödək Əhmədin Uzun Həsənin nəvəsi
olması ilə barışa bilmirəm (gülür). Dərsliklərdə
ancaq il öyrədilir, mahiyyətə varılmır.
Beləliklə, ondan həqiqəti ortaya
çıxarmaq məsələsi qalır kənarda. Həyatda olduğu kimi ancaq əzbərçiliklə
yaşayırıq.
- Necə
olmalıdı? Hansı dəyişikliklərə
ehtiyac var?
- Bir
yazıçımız o gün yazıb ki, Nərimanov
"böyük aldanışların adamıdı...". Birincisi, Nərimanovun
aldadıldığını mən də qəbul edirəm.
Ancaq birincisi, tarixi ictimai situasiya var. Bəli, Rəsulzadə
böyük şəxsiyyətdi, eyni zamanda Nərimanov da
böyük şəxsiyyətdi. Bu kimi məsələlərə
daha dəqiq və dərin baxılmalıdır. Bizim elmi idrakımız hələ buna hazır
deyil.
- Azərbaycan
ədəbiyyatı ilə bağlı hansı həqiqətlər
və yalanlar sizi narahat edir?
- Azərbaycan
elminin titanları var. Məsələn, Abbas Zamanov. Onun haqqında bu yaxınlarda bir yazı oxudum.
Deməli, Səməd Vurğunun vəfatının beş illiyi ilə əlaqədar anım gecəsi
keçirilir. Abbas Zamanov da Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimdir o dövrdə. Gənc bir alimdi. O, təkzibedilməz faktlarla
sübut edir ki, "Millət necə tarac olur-olsun"
şeirinin müəllifi Mirzə Ələkbər Sabir yox, Cəlil
Məmmədquluzadədir. Ancaq bu həqiqətə
Azərbaycan ədəbiyyatı hələ də susur. Kitablarda, dərsliklərdə də bu fakt
yanlış gedir. Bir dəfə hələ bununla
bağlı bir yazı yazanda Abbas Zamanova istinad etmişdim, bir
dostum zəng edib mənə dedi ki, bəs
naxçıvanlılar buna görə sənə
yaxşı bir qonaqlıq verməlidirlər (gülür). Əlbəttə, mənim üçün Sabir
böyük şairdi. Mənim yerlimdi.
Həmin şeir Cəlil Məmmədquluzadədən
bir şey aparmır, nə də Sabirdən. Ancaq həqiqət nədir o da olmaldır. O
şeir elə də böyük şeir deyil, Sabirin ondan
qat-qat güclü şeirləri var. Bu məsələni niyə
danışdım. Abbas Zamanov dürüst bir alimdir, ancaq Azərbaycan
elminin ona reaksiyasına baxın...
- Ədəbi mühitin təsiri çox önəmlidir. Bu haqda nə
deyə bilərsiniz?
- 2001-ci
ildə Azad Yazarlar ocağı təsis olunmuşdu. Mən isə onun sıralarına 2005-ci ildə
qoşulmuşam. Elə bir mühit idi ki,
sözün əsl mənasında o mühitdə mən
çox şey öyrəndim. Ömrüm
boyu kitablar, mütaliə mənə ən yaxın olub.
O dövrdə qəzetə, kitaba münasibət daha
yaxşı idi, daha çox tələbat var idi. İnsanlar informasiya ehtiyaclarını qəzetlə,
kitabla, jurnalla qarşılayırdılar. İndi bu
proses bir qədər sünidir.
- Sovet
dövrü ilə bağlı deyilənlər birmənalı
qarşılanmır. Ancaq ədəbiyyat, kino,
incəsənət sahəsində sanki o dövrün fəaliyyəti
daha məhsuldar idi. Necə
düşünürsünüz?
- Mənim
çox sevdiyim bir rejissor var: Kristof Kioslovski. Polşalı
rejissordu. Ömrünün çox hissəsi sovet
dövrünə təsadüf elədi, az
bir hissəsi müstəqillik dövrünə
düşdü. Həmin dövrdə, yəni
Sovet dövründə o, hökumətlə böyük
konfliktlər yaşadı, filmlər çəkdi.
Sonralar o belə bir açıqlama verdi: "Sən demə,
Sovet dövründə, senzura dönəmində film çəkmək
daha asan imiş, nəinki kapitalizm dövründə...". O bunu belə izah edirdi ki, Sovet
dövründə insanlar hakimiyyətlə mübarizə
aparırdı, kapitalizmdə isə kütlə ilə. Kütlə ilə mübarizə aparmaq daha çətindir.
Bu gün kütləni razı salmaq asan məsələ
deyil.
- İnsanlar sanki düşünmək istəmir. Bizi əhatə
edən mühit daha asan qəbuledilən informasiyaya ehtiyac
duyur. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- "Beyin konfortu" deyilən bir anlam var.
Düşünmədən, yalan və həqiqət
olmasının fərqinə varmadan qəbullanmaq halı var.
O gün marşrutda bir maraqlı hadisənin şahidi oldum. Deməli, yolu
bağlayıblar, məlum olub ki, bir adam
yolun ortasında ölüb. Sərnişinlərdən
biri qayıtdı ki, hə o qadını namus üstündə
öldürüblər. Adam
düşünmədən, həqiqətin nə olduğunu
bilmədən qərar çıxarır. Bu da artıq cəmiyyətdə hər şeyin fərqinə
varılmadan qəbul olunmasına gətirib
çıxarır. Düşünmək
insanın varlığını bildirir. Demək,
insan düşünmək istəmir. Demək,
varlığını itirir...
- Təşəkkür
edirəm, Tural bəy, maraqlı cavablarınız
üçün.
- Sağ
olun.
Söhbətləşdi:
Tural CƏFƏRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 19
fevral.- S.12.