Dahi və dünya
Avropa,
Amerika və Asiyanın elmi çevrələrində, Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının və Beynəlxalq
Atom Enerjisi Komitəsinin xitabət kürsülərində
söhbətinə Bismillahla başlayan və Bismillahı
özü üçün bir ümid qaynağı hesab edən
Abdus Salam...
1979-cu il. Stokholm. Nobel
mükafatının təqdimatı. İlk müsəlman
Nobelçisi Abdus Salam ərəbcə söylədiyi
"Quran" ayələrinin və onların ingiliscə məalının
ecazkar məntiqi qarşısında Kraliyyət Elmlər
Akademiyasını ayağa qaldırdı:
"Xanımlar və cənablar!
...Nobel Komitəsinə və Kral Elmlər
Akademiyasına bizə bəxş etdikləri böyük
şərəf və təsəccüh üçün və
ayrıca mənə ana dilim olan urduca müraciət etmə
fürsəti verdikləri üçün təşəkkür
edirəm. Pakistan buna görə sizə şükran borcludur.
Fizika dünyası bütün insanlığın ortaq
mirasıdır. Şərq və Qərb, Cənub və
Şimal bir vəhdət halında ona
qatılmışdır. İslamın müqəddəs
kitabında Allah belə buyurur:
"Rəhmanın yaratdığında bir
intizamsızlıq görməzsən. Gözünü ona
çevir: orda bir yarıq və nöqsan görə bilərsənmi?"
(Əl-Mülk: 3, 4).
Nəticə olaraq bu bütün fiziklərin
inancıdır; araşdırmamız dərinləşdikcə
heyranlıq və həyəcanımız artır, gözlərimiz
daha da çox qamaşır. Bunları, yalnız bu
gecə burada olanlara deyil, fürsət və imkan əskikliyi
üzündən özlərini elm yolunun kənarında
qalmış kimi hiss edən Üçüncü Dünya
insanlarına da xatırlatmaq istəyirəm.
Alfred Nobel mükafatını almalı olacaq
insanların təyinində irq və ya rəng
ayrılığı qoyulmamasını vəsiyyət
etmişdi. Bu
vəsiləylə Allahın ehsan bəxş etdiyi insanlara
bunu söyləmək istəyirəm: hər kəsə bərabər
imkanlar saxlamağa çalışaq ki, bütün
insanlığın qazancı üçün özlərini
fizika və elm dünyasına həsr edə bilsinlər. Alfred Nobelin həyatındakı və həyatına
nüfuz edən fikirlərindəki məna da budur. Allah yardımçınız olsun".
Abdus Salam Millətlərarası Nəzəri Fizika Mərkəzinin
qurucusu və ilk prezidenti idi. Dünyanın 40-dan artıq
Universitetinin - Edinburq, Triyest, Lima, Venesuela, Bratislava, Niger, Sudan,
İstanbul, Hindistan, Banqladeş, Bristol, Madrid, Nyu-York, Nairobi,
Argentina, Hamburq və Sofiya Universitetlərinin professoru və fəxri
doktoru, İsveç, ABŞ, SSRİ, Hamburq, Roma, İraq,
Lissabon, Yuqoslaviya, Qana, Polşa, Bombey, Koreya, Paris, Dəkkə
kimi 40-dan artıq Elmlər Akademiyasının akademiki,
Dünya Akademiyasının qurucusu idi.
Onu Kvant fizikasının banilərindən Nils Bor etiraf
edir, professor Con Ziman isə Abdus Salamı "iki dünya vətəndaşı"
adlandırırdı.
Robert
Valqatye Abdus Salam barədə qənaətlərini belə
yekunlaşdırır: "Salam müdhiş enerjili və
fövqəladə qeyrətli bir insan, fəqət, eyni zamanda
iki dünyanı və iki problemi bir-birinə bağlayan bir zəmanə
tənhasıdır. Onun iki ömür sahibi
olmaması dünya üçün bir kəsirdir".
İki dünyanı və iki problemi birləşdirmək. Əslində,
bu, Abdus Salamın birləşdirmək idealının
çox cüzi bir hissəsidir. Onun birləşdirmək
missiyasına daxil olan mənəvi və dünyəvi,
kosmoqonik və planetar, ilahi və bəşəri amillər
çoxdur. Lap çoxdur: İslam və xristian
dünyası, kasıblar və zənginlər dünyası,
üçüncü dünya ilə inkişaf etmiş
dünya, keçmişlə bu gün, elmlə din, nəzəriyyə
və texnologiya, elm və təhsil, maddi imkanların elmi təsisatların
qurulması naminə istiqamətləndirilməsi...
Abdus Salam 1926-cı ildə Pakistanın Canq şəhərində
dünyaya gəlmişdi. Hamburqda Universitet tələbəsiykən
Böyük Smit mükafatına, 1952-ci ildə isə nəzəri
fizika doktoru adına layiq
görülmüşdü. 26 yaşında həm
professor, həm də Pakistanın elmi məsələlər
üzrə dövlət müşaviri idi. 28 yaşında isə Pakistan Elmlər
Akademiyasının akademiki seçilmişdi.
"Nəzəri
fizikada təcrid-ölümdür" qənaətinin sahibi
kimi o, bütün islam dünyasına,
ümumiyyətlə, üçüncü dünyaya və
ümumiyyətlə dünyaya vətəndaşlıq edirdi.
Avropada, İtaliyanın Triyest şəhərində
yaşayırdı. 1955-1958-ci illərdə, yəni 29
yaşından etibarən Birləşmiş Millətlər Təşkilatında
Atom Enerjisinin Sülh Naminə İstifadəsi
Konfransının elmi katibi; 1971-1972-ci illərdə BMT Elm və
Texnoloji Məsələlər Komitəsinin qurucularından
biri və başçısı; 1981-ci ildən YUNESKO-nun Elm,
Texnologiya və Cəmiyyət Məsələləri
Bürosunun sədri və s. vəzifələrin
daşıyıcısı idi. Bütün bunlar Abdus
Salamın dünya miqyasında fəaliyyət göstərdiyi
təşkilatların, rəhbərlik etdiyi beynəlmiləl
quruluşların çox az bir qismidir.
Bəs, elmdəki Abdus Salam kimdir? "İslam və elm" əsərində
yazırdı ki: "Hər şeydən əvvəl ifadə
edim ki, mən müsəlmanlığa həm inanan, həm də
onu tətbiq edən bir insanam. Mən müsəlmanam.
Çünki "Quran"ın ruhi dəvətinə
inanıram. Bir elm adamı olaraq "Quran" mənimlə
kosmolojidən, fizikadan, biologiya və tibbdən alınan
misallarla, təbiət qanunları üzərində ilahi
inikasların bütün insanlığa xitab edən dəlillər
olduğuna diqqət çəkərək
danışır".
Paster "Elmin vətəni olmur, alimin isə vətəni
olmalıdır" deyirdi. Vətən duyğusu
Abdus Salamın taleyinin ana xəttidir. Pakistanda
Atom Enerjisi Komissiyasını qurmaqla görəvləndirildi.
Kosmos və Üst Atmosfer Araşdırma
Komissiyasını yaratdı. Pakistanın nüvə silahı
proqramını reallaşdırdı...
Robert Valqatye Abdus Salamın
dünyagörüşünü və təbiətini
xarakterizə edərək deyirdi ki, Salam fizikada və həyatda
ümumiyyətlə, simmetriyalarla ilgilənir. Abdus Salam isə:
"Kainatın gözəllik, simmetriya, ahəng və intizam
içində, qarğaşaya yer vermədən Allah tərəfindən
yaradıldığını düşünmək bəlkə
də mənim islam mirasımdan irəli gəlir. Bu üzdən mənim elm anlayışımda
islamın böyük rolu var. Allahın hikmətini kəşf
etməyə çalışırıq. Əlbəttə
ki, çox zaman buna tam mənası ilə nail ola
bilmirik. Amma bəzən həqiqətin
kiçik bir parçasını görməklə
böyük bir məmnuniyyət və zövq duyuruq"
deyir.
O, birmənalı
şəkildə Dünya Vətəndaşı idi.
O dərəcədə
dünya vətəndaşı idi ki, hidrogen bombasının
təsirinin zəiflədilməsi kimi qlobal problemləri
dünya elmi və siyasi təsisatlarının müzakirə
mövzusuna çevirməyə cəhd edir və həmin
müzakirələrin başlanmasına vəsilə ola bilirdi.
O dərəcədə
dünya vətəndaşı idi ki, inkişaf etmiş
dünyada xüsusi nüfuz və imtiyaz sahibi kimi, məhz həmin
dünyaya üçüncü dünyanın
haqlarını xatırlada bilirdi. Abdus Salamın
apardığı müqayisələrə görə, təkcə
1960-cı ildə inkişaf etmiş ölkələr hərb
sənayesinə 60 milyard dollar xərclədiyi halda 1957-1958-ci
illərdə inkişaf etməkdə olan ölkələrə
2,4 milyard dollar həcmində humanitar
yardım göstərmişdi. Hələ
üstəlik, inkişaf etməkdə olan ölkələr
satdıqları yun və pambığın müqabilində
çox cüzi pul almışdılar ki, bununla da inkişaf
etmiş ölkələr verdikləri yardımı ikiqat geri
almağa nail olurdular. Abdus Salam bu anormal "humanist"
- iqtisadi inteqrasiyanı Paul Hoffmanın təbirincə "az
inkişaf etmiş ölkələrin sənaye ölkələrinə
yardımı" adlandırırdı.
O dərəcədə
dünya vətəndaşı idi ki, həyatının ən
parlaq mücadilə çağlarını Millətlərarası
Nəzəri Fizika Mərkəzinin qurulmasına həsr edən
Abdus Salam 1964-cü ildən ömrünün sonuna, 1996-cı
ilə kimi yaratdığı həmin Beynəlxalq elmi təsisata
rəhbərlik etmişdi.
Millətlərarası Nəzəri Fizika Mərkəzinin
qurulmasında məqsəd nə idi? Bu suala birmənalı cavab vermək
olmur: Çox geniş bir miqyasda elmin inkişafına xidmət.
Çox vüsətli bir şəkildə islam
elminin tərəqqisinə xidmət. Çox
mütəfəkkir bir əda ilə Qərbin və Şərqin
bir-birinə inteqrasiya olunmasına xidmət. Çox humanist bir əxlaqla üçüncü
dünyanın inkişaf etmiş dünyaya
qovuşdurulmasına xidmət. Və nəhayət,
nəzəri fizikçilərin vaxtı ilə
özünün də yaşamış olduğu intellektual təcriddən
xilasına xidmət.
Mən Abdus Salamın "İdeallar və Gerçəklər"
(İstanbul, 1987) kitabını dönə-dönə
mütaliə edərkən belə bir qənaətə gəlmişəm
ki, görüşüb dərdləşmək də, fikir
mübadiləsi aparmaq da nəzəri fizika mütəxəssislərinin
tədqiqat və araşdırma sferasında elmə bilavasitə
dəxli olan bir anlayışdır. Bunsuz təcrid baş
verir və intellektual ölüm labüdləşir. Onun vaxtilə Pakistandan Avropaya qayıtması da həmin
o intellektual əcəldən qaçmağa bənzəyirdi.
"O zaman Pakistanda tək bir nəzəri fizik var idi. O da mən
idim" - deyirdi.
Millətlərarası Nəzəri Fizika Mərkəzi
hələ səksəninci illərdə öz ətrafında
dünyanın hər yerindən otuz min nəzəri fizika
alimini birləşdirir, onları dünya qürbətindən,
təcriddən, tənhalıqdan xilas edirdi.
Abdus Salam
xatırladırdı ki, təkcə bir atom sualtı
qayığının dəyəri 1,7
milyard dollara hesablanır. Yalnız bir
qayığın məsrəfi ilə Triyestdəki kimi bir Elm
Mərkəzini saxlamaq olar. Dünya
sularında isə 250 belə atom qayığı üzməkdədir.
Millətlərarası Nəzəri Fizika Mərkəzi
təkcə inkişaf etmiş ölkələrdən deyil,
üçüncü dünyadan da seçdiyi fizikləri Mərkəzə
dəvət edir, yol və digər xərclərini ödəməklə
onların araşdırmalara cəlb olunmasını təmin
edir. Millətlərarası Nəzəri Fizika Mərkəzinin
yaradılması kimi mürəkkəb və ümumdünya
himayəsi istəyən problemin həllində ona ilk mötəbər
dəstək hələ 60-cı illərin əvvəllərində
ABŞ-ın Atom Enerjisi Komissiyası tərəfindən
verilmişdi.
Abdus Salamdan sonra da İtaliyada fəaliyyətini davam
etdirən bu elmi təsisat indi "Abdus Salam Uluslararası Nəzəri
Fizika Mərkəzi" adlanır.
Abdus Salamın Nəzəri Fizika Mərkəzindəki
otağının divarında üzərinə
"Allahım, yeni bir mözüzə yarat" sözləri
yazılmış və orta əsrlərə aid bir Təbriz
xalçası asılıbmış. O, yeni möcüzənin
özü deyildimi, Abdus Salam? Allaha bu qədər
yaxın olan ikinci bir elm adamına XX yüzil təsadüf etmədi.
İslam və "Qurani-Kərim" Abdus
Salamın elmi dünyagörüşünün həyatverici
amilinə çevrilmişdi. "Quran"
işığı, ilahi nur onun zəka çevrəsində
həmişəlik ziyalandı.
"Nə üçün geri qaldıq?" - kədərini
və təəssüfünü içəridən
yaşayan bu böyük alim, həmin dərdlərin səbəbini
bildiyi kimi, çarəsini də bilirdi. Eyni zamanda o, islam qövmlərinin orta əsrlərdəki
elmi yüksəlişini, geniş anlamda dünyanı
oyandıran islam renessansının başvermə səbəblərini
də tamam yeni bir dəyər çərçivəsində,
fərqli bir rakursda incələyirdi.
...Abdus Salama görə, islamın verdiyi həyat və
araşdırma ruhu (və gücü) cəmiyyəti elmə
yönəldən başlıca səbəblərdir. Eyni zamanda, Allahın və
Onun rəsulunun elmə səsləyən müqəddəs dəvətləri
o dövrün islam xəlifələri və
dövlət təsisatları tərəfindən birmənalı
qarşılanmaqdaydı. İslamda elm himayə
olunurdu.
Elmin inkişafına həsr olunan ən müxtəlif
Beynəlxalq simpoziumlarda dünyanın diqqətini
keçmişə - müsəlman İspaniyasına (Əndəlusa)
- Toledo, Kordova mədrəsələrinə, ibn-Sinaya, ibn-Heysəmə,
əl-Biruniyə cəlb edirdi. O, BMT-də Atom Enerjisinin istifadəsinə
həsr olunmuş konfransda da, Vatikanda da, Bəhreyndə də
eyni duyğuları bölüşürdü. Vaxtilə elmə
qızıl çağlar yaşadan islam
intibahını yenidən həyata qaytarmaq üçün
çarpışırdı.
...Abdus Salam çağdaş elm süfrəsindən
müsəlman qövmlərinin halal payını istəyirdi. Və qəribədir
ki, bu istəyində də özünəməxsusdur. Avropa intibahı zamanında formalaşmış cəmiyyət
mədəniyyətindəki paya, qismətə əl
uzatmır. Qərbli alimləri Şərqə
dəvət edir. Dəvət edir ki, gəlin, min il bundan əvvəl İspaniyada müsəlmanların
böyük səxavətlə və xeyirxahlıqla
qurduğu elm ocaqlarının, millətlərarası elm mərkəzlərinin,
Toledo, Kordova mədrəsələrinin oxşarlarını,
bənzərlərini müsəlman şərqində və
o cümlədən daha geniş anlamda üçüncü
dünyada bu gün siz qurun.
O,
Avropanın içərilərində min il
bundan qabaqkı əcdadlarımız kimi, Elm Mərkəzi təşkil
etməkdə ibn-Rüştə bənzər hərəkət
etdi.
Abdus Salam çağdaş dünyada öz böyük
intellektinə, fəaliyyətinin bəşəri dəyərinə
görə Qərbi fəth etmiş yeganə müsəlman
idi.
Nizamiyyə Mədrəsəsinin həsrət dolu təəssüfünü
yaşayan Abdus Salam həm də Dünya Universiteti
ideyasının müəllifi kimi tanınırdı.
O, London
Kral Cəmiyyətinin pakistanlı ilk üzvü, eyni zamanda həmin
cəmiyyətin tarixdə ilk ən gənc üzvü
olmuşdur. Kral Cəmiyyətinə üzv
seçiləndə Abdus Salamın 33 yaşı var idi.
Dünyanın
bütün böyük ölkələrində universitetlərin
fəxri doktoru, akademiyaların fəxri akademiki Abdus Salam Nobel
Mükafatından əlavə, Hamburq Universitetinin Hopkins, Adams
mükafatlarına, London Fizika Cəmiyyətinin Maksvell
medalına və həmin mükafatın ilk laureatı
adına, Sülh Naminə Atom Komitəsinin Sülh Naminə
Atom medalına və mükafatına, Mayami Universitetinin Robert
Oppenheimer medalına və mükafatına, London Fizika İnstitutunun
Quthire medalına, Kəlküttə Universitetinin Desaprasat
Varsadhikari Qızıl Medalına, Roma Milli Akademiyasının
Matteuçi Medalına, Amerika Fizika İnstitutunun Con
Torrençe Tate medalına, London Kral Cəmiyyətinin Kraliyyət,
Hülges, Kopli, Beyker, Hyuz medallarına, YUNESKO-nun Eynşteyn
medalına, Hindistan Fizika Birliyinin Biria mükafatına,
Çexoslovakiya Elmlər Akademiyasının Fizika Sahəsində
Xidmətlərə görə Qızıl Medalına, Praqa
Universitetinin Qızıl Medalına, SSRİ Elmlər
Akademiyasının Lomonosov Böyük Qızıl
Medalına, Amerika Fizika İnstitutunun Teyta medalına, Pakistan
dövlətinin "Nişani-İmtiyaz" Ordeninə,
Venesuela dövlətinin Andres Bello Ordeninə, Ürdün
Haşimi Krallığının "İstiqlal" Ordeninə,
İtaliya dövlətinin Kavaler Ordeninə və başqa bu
kimi yüzlərlə mükafat və təltiflərə
sahib idi.
Abdus Salam bir tərəfdən İslam elminə
qarşı çıxan xristian təəssübkeşlərini,
digər tərəfdən də, ümumiyyətlə, elmə
qarşı çıxan ehkamçı müsəlmanları
tənbeh edirdi. O, eyni zamanda islam cəmiyyətindəki
durğunluğa avropalı həmkarlarının bəzən
yersiz kinayəsinin ağrısını içəridən
yaşamağa məhkum idi.
Abdus
Salama qədər Avropa elmşünaslığında belə
bir fikir də mövcud idi ki, guya islam elmi
antik yunan elminin törəməsi, varisidir.
- "Yox!" deyir, Abdus Salam. Bu məqamda əl-Biruniyə və
Briffaulda istinad edir: "Çox insanların dərdi
Aristotelin fikirləri ilə bağlı ifratlardır. Özləri də Aristotelin ...heç bir yanılma
ehtimalı olmayacağına inanırlar". O, əl-Biruninin
mülahizələrini opponentlərinin iddialarına cavab
olaraq təqdim edir. Yəni Abdus Salamın demək
istədiyi mətləb odur ki, heç də sizin
düşündüyünüz kimi deyil,
görürsünüzmü, İslam alimi əl-Biruni hələ
ikinci minilliyin başlarında Aristoteli tənqid edirdi.
Aristotelin təliminə münasibətdə ifrat pərəstişi,
ehkamçılığı qəbul etmirdi...
Qərb
elm tarixinə üz tutan Abdus Salam Briffauldun düşüncələrini
paylaşır: "Yunanlar sistemləşdirmişlər, tədqiq
etmişlər, nəzəriyyələr qurmuşlar, amma səbr
və müşahidə istəyən şeylərin
hamısı qreklərin mizacına yabançı
qalmışdır. Elm deyə adlandıra biləcəyimiz
hadisə Avropaya ərəblər vasitəsilə gətirilən
təcrübə, müşahidə və ölçü
metodları nəticəsində doğulmuşdur. Modern elm İslam mədəniyyətinin dünyaya ən
önəmli ərməğanıdır".
Abdus Salam
islam ümmətinin sonrakı dövrlərdə
elmdə geriləməsinin, kütləvi ətalətin və
intellektual ölümün baş verməsinin səbəblərini
də araşdırır. Səbəb isə
bir deyil, bir çox sosial-mənəvi-siyasi amillərlə
bağlıdır.
Geri
qaldıq, ona görə ki, monqol istilası baş verdi, kitabxanalar, elm xəzinələri, təfəkkür
sisteminin maddi daşıyıcıları
dağıdıldı, yandırıldı.
Geri
qaldıq, ona görə ki, səlib yürüşləri
baş verdi, Kordova, Toledo kimi millətlərarası
elm mərkəzlərini itirdik, elm adamlarımız təcridə
uğradılar, dünyadan və onun inkişafından
aralı düşdük.
Geri qaldıq, ona görə ki, yeniliklərə meyil
hissini itirdik.
Geri qaldıq, ona görə ki, məzhəb
davalarına aludə olduq.
Dahi fizik
müsəlman intibahının yenidən
yaşanılacağına inanır və bunun
üçün beş prinsipin birgə tətbiq
olunmasını zəruri hesab edirdi: Prinsipiallıq. Xeyirxah himayə. Sarsılmaz inam.
Özünü idarəetmə qüdrəti.
Elmi təşəbbüslərin beynəlmiləlləşdirilməsi.
O, eyni
zamanda Körfəz Universitetinin qurulmasının labüdlüyü
fikrində də israrlı idi. Bu gün,
İslam Konfransı nəzdində fəaliyyət göstərən
İslam Elm Vəqfinin yaradılması ideyasını da
1973-cü ildə Abdus Salam təklif etmişdi.
Abdus Salam
Beynəlxalq Atom Enerjisi Komitəsində 1986-cı ildə
etdiyi çıxışında müsəlman dövlətlərinin
liderlərinə, krallara, şahlara, xəlifələrə,
sultanlara, prezidentlərə, sərvət sahiblərinə,
neft maqnatlarına xitab etdi: "Bəzilərinizə Allah 100
milyard dollarlıq bir gəlir bəxş etmişdir... VIII-XI əsrlərdə
millətlərarası elmi araşdırmalarda məşəl
daşıyanlar sizin atalarınızdı, Ərəbistan,
İran, Hindistan, Türkiyə və Bizansdan gələn elm
adamlarının toplandığı "Beytül Hikmət"ləri
quranlar onlar idi. Yenə comərd olun. Onların etdikləri kimi, insan biliyinə yeni
şeylər əlavə etmək, Allahın əmrlərinə
uyğun olaraq üzərimizə düşən bir məsuliyyətdir.
Başqaları etməsələr belə, millətlərarası
elmə siz milyardlar xərcləyin. Bütün
müsəlman və inkişaf etməkdə olan digər
ölkələrin faydalana biləcəyi bir fond qurun ki,
inkişaf yolundakı dünyada qabiliyyətli elm adamı
potensialı israf olmasın. Mənim bu fonda
şəxsi kiçik hədiyyəm Nobel Komitəsinin mənə
verdiyi mükafata görə aldığım sərmayədir".
Bu da
şəxsi nümunə! "Davasına
malını verməyən canını da verməz" -
düsturunun əməldəki nümunəsi.
Abdus Salam Londonda nəşr olunan aylıq bir dərgidən
ürək ağrısı ilə bəhs edirdi. Qeyd edirdi ki,
bu dərgi İngiltərədə ən çox oxunan islami
məcmuədir. Amma təəssüf ki, dərgi həm
də bunları yazır: "Əl-Kindi, əl-Fərabi,
ibn-Heysəm, ibn-Sina kimi orta əsr islam alimlərinin həyat
hekayələri göstərir ki, tədqiqatlarının
islamla heç bir əlaqəsi olmamışdır. Əksinə,
həyat tərzləri tamamən islam xaricində idi...". Abdus Salam heyrət edir və dərhal da
Əl-Biruninin dediklərini xatırladır:
"Bizanslıların yeməyində çörək də
olur. İndi siz çörəyə qarşı da dini bir
yasaq elan edəcəksiniz?".
Bu konteksdə Abdus Salam İslam Elm Komitəsini təklif
edirdi. Bu Komitə daxili siyasi münasibətlərdən kənar
və məzhəblərüstü bir təsisat şəklində
qurulmalıydı. Elmdə məzhəblərüstü
olmağın islam tarixində örnəyi də vardır:
"Fizikada qardaşım ibn-Heysəmin Abbasi xəlifəsinin
hakimiyyətindəki Bəsrədən qalxıb,
bugünkündən heç də xəfif olmayan siyasi və
məzhəb ayrılıqlarını bir kənara buraxaraq,
etibar və hörmət görəcəyindən əmin
olaraq, Abbasilərin rəqibi Fatimi xəlifəsinin sarayına
gedə bildiyi zamanların böyük bir gerçəyi
idi".
***
Abdus Salam nəzəri fizikada nəyi kəşf
etmişdir? Ona Nobel mükafatını qazandıran hansı
icadıdır? Con Ziman onun kəşfinə belə bir
şərh verir: "Bu nəzəriyyənin etdiyi şey
elementar zərrəciklər arasında mövcud olan təsirləri
məsələn, bir neytronu bir elektronla bir protona çevirən
zəif qüvvətin bir parçası olaraq görülə
biləcəyini göstərmək idi. Bu bir elm
həmləsiydi. Kvant fizikasında yeni bir
inqilabın yolunu açmışdı. Hədəf
təbiətdəki bütün qüvvələrin birləşdirilməsiydi.
Bəlkə bu yalnız bir miraj idi. Yaxud da Abdus Salamın maddə və enerjinin sonuncu
inşası üçün xəyal gücünə
qurduğu bir sxem idi və öncədən təxmin edilən
və əksi isbatlana bilməyəcək bir fizika hadisəsi
müşahidə yoluyla təsdiqlənəcəkdi. Onun mövcud nəzəriyyələrindəki belə
bir təxmin, kainatdakı ağır maddənin inşaat
daşları olan protonların sonsuza qədər yaşaya
bilməyəcəkləridir. Eynən
neytronlar kimi onlar da ən nəhayət, bütün kainatda
cari olan bir qüvvətin kiçik bir parçasıyla, daha
xəfif zərrəciklərə və şüalanmaya
çevrilməlidir. Şükür ki, bu
çox kiçik bir təsirdir. İndiki
protonlar kainatın indiyə qədərki ömründən
milyardlarla il daha artıq bir müddətə
yaşayacaqlar".
Abdus Salamın kəşf etdiyinə elmdə bəzən
"Tanrı hissəciyi" də deyirlər.
Əslində, Abdus Salamın kəşfi bir inanc məsələsidir. Eynşteynin
"dinsiz elm şikəstdir, elmsiz din kordur" prinsipindən
çıxış edən Abdus Salam, bütün hallarda
Eynşteynin dediyi kimi hərəkət etdi. Eynşteynin inancına görə dünyanın ən
böyük möcüzəsi kainatın qavranılmasıydı.
Buna görə ömrünün sonuna qədər
işığın ardınca getdi. Allahın hikmətini
kəşf etməyə çalışan Abdus Salam isə,
belə demək mümkünsə, nəzəri fizikaya kəlmeyi-şəhadət
söylədən ilk fizik oldu...
***
O, XXI
yüzilin elmdə türk əsri olacağına da
inanırdı. 40 il əvvəl
yazdığı məqalələrin birində
"Türkiyənin 2025-ci ilə qədər elmdə kəsinliklə
bir lider olmaması üçün heç bir səbəb
yoxdur" - deyirdi. Baş nazir Kənan Evrənə
türk elminin gələcək təkamül yollarını
göstərirdi. Abdus Salama görə,
elmin gəlişməsi bütün mənalarda milli ehtiras məsələsiydi.
Milli ehtiras ölgündürsə, hər
hansı irəliləyişdən danışmaq əbəsdir.
O, yaponların XIX yüzilin sonlarında həyata keçirməyə
başladıqları elm siyasəti xəttini Türkiyəyə,
Pakistana və Misirə örnək göstərirdi. Yapon
imperatorluğunun 1890-cı ildə elan etdiyi Meiji
konstitusiyasına görə, imperatorun 5 andı vardır və
bu andlardan biri də budur: "Yaponiyanın
böyüklüyü və güvənliyi üçün
bilik hansı qaynaqdan gəlirsə gəlsin, əmrimizdəki
hər vasitə ilə aranıb əldə ediləcəkdir".
Həmin dönəmdə Yaponiya dövləti
öz alimlərini Avropaya ezam edirdi. Onlardan biri -
dünyanın ən qabaqcıl elm mərkəzinə - Qlazqo
Universitetinə göndərilmiş Naqaoka Xantaro professor
Tanakadateyə ünvanladığı məktubda
yazırdı ki, "aktiv olaraq, oyanıq bir şəkildə,
fərasətlə, dərindən dərk edərək,
yorulmadan və bir an belə durmadan
çalışmalıyıq. Avropalıların
hər bir işdə bizdən belə üstün olmaları
üçün heç bir səbəb yoxdur. 10-20 il ərzində bu qürurlu insanları elmdə
keçəcəyik".
Abdus Salam Türkiyədə elm adamı
statistikasını dəyərləndirərkən, qəribə
müqayisələr aparmışdı. Səksəninci
illərdə Türkiyədə 7000 elmi işçi
vardı. Bunların 1000 nəfəri təməl
(fundamental) elmlər sahəsində
çalışırdı. 400 nəfər
fizika ilə məşğuldu. Abdus Salam
bu yanlışı təshih etməyi də Kənan Evrənə
tövsiyə etmişdi. Yaponiya, yaxud Avropa normalarına
görə Türkiyədə 400 deyil, 4000 fizik
olmalıydı...
Abdus Salam
"İdeallar və gerçəklər" əsərində
üçüncü dünyanın sınırlarını
aşmaq, inkişaf etmiş dünyaya qovuşmaq
üçün mühəndis fizikasının önəmindən
yazır... Yaponiyaya müasir fizikanı gətirən, iki Nobel
mükafatı laureatını yetişdirən Nishina, yaxud
Kvant fizikasının qurucularından, XX yüzil fizikasında
ən böyük ism olan Dirak, fizika üzrə Nobel
mükafatı laureatı Viqner və b. hamısı elmin bu
sahəsində fəaliyyət göstərmişdilər -
deyə qeyd edirdi.
Abdus Salama görə elmlə dəstəklənməyən
texnoloji bütün mənalarda səmərəsizdir. Buna görə
də o, Avropadan texnoloji idxalını deyil, elm adamı
mübadiləsini, akademiyaların qurulmasını önəmsəməyi
tövsiyə edirdi. Özü isə
yuxarıda dediyim kimi, 1983-cü ildə Dünya Elmlər
Akademiyasını yaradırdı. Və
Akademiyanın 42 üzvündən 9 nəfəri Nobel
mükafatı laureatı idi.
***
Abdus Salam bitib-tükənmir. Çünki o, "qəlbi
də əqli qədər geniş olan" (Con Ziman) bir
insandır. Tale elə gətirib ki, Abdus
Salam barədə Azərbaycanda ilk məqaləni mən
yazmışam. 1990-cı ildə "Gənclik"
jurnalında dərc olunan həmin yazımı xatırlayanlar
yəqin ki, indi də var.
Sonralar onun haqqında kitab da yazdım.
***
Bu yazını yazdıqca xəyal məni uzaqlara
apardı. Kəbədəydim. Gecəydi.
Məscidül-Həramın qarşısındakı
işıqlarla süslənmiş geniş meydanda iki nəfər
- pakistanlı kişi və qadın əyləşib
üzüm yeyirdilər. Yaxınlaşıb "Allahu Əkbər"
dedim və sonra da Abdus Salamın adını çəkdim. Kişi dərhal ayağa qalxıb mənə bir
salxım üzüm ikram etdi. Bir-birimizin dilini bilməsək
də, o, urdu dilində, mən isə Azərbaycan
dilində xeyli söhbət etdik. O da Salamdan
danışırdı, mən də... Bir elm adamının -
Salamın adı dünyanın müxtəlif yerlərindən
gəlmiş bizi Kəbədə
doğmalaşdırırdı... Ayrı dildə eyni sevgini
bölüşürdük və deyəsən, bir-birimizi
anlayırdıq... Onda hələ Abdus Salam həyatdaydı,
yaşayırdı və müasirimiz idi.
***
Nobel mükafatı laureatı Feynmanın hekayəti bu
yazıya son olsun.
Bunu Abdus
Salamın kitabında oxumuşam: "Feynman xassələrdən
təmizlədilmiş bir təcrübə çəninin
içərisinə girərək orada bədən xarici bir təcrübə
keçirmişdir. Öz bədəninin
çölə çıxmış olduğunu, bədəninin
öz yaxınlığında yatdığını
müşahidə etmişdir. Bu təcrübənin
doğruluğunu yoxlamaq üçün Feynman qolunu hərəkət
etdirməyə çalışaraq, önündəki bədəninin
qolunun hərəkət etdiyini görmüşdür. Sonra bədəninin xaricində
qaldığını düşünüb təkrar
özünə dönmüş, bədəninə
girmişdir".
Feynmandan
bu qəribə təcrübəsini nə ilə izah edə
biləcəyini soruşanda cavab verib ki: "pozulmuş
heç bir fizika qanunu görmədim".
Abdus Salam da "Quran"ın
zamanlarüstü mənəvi mesajlarında pozulmuş
heç bir fizika qanununa təsadüf etmir və fizikanı
Allaha ibadətin bir şəkli olaraq dəyərləndirirdi...
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-19
fevral.- S.16-17.