Yeriş haqqında esse
Yerişinə quzu kəsim...
El sözü
Jest bədənimizin, mimika üz-gözümüzün, yeriş
isə ayaqlarımızın
obrazıdır. Yeriyəndə biz yerin enerjisinə bağlanırıq.
Şərqdə (poeziyasında) qadın yerişinin gözəlliyinə
önəm verilirdi. Qədim Çində
qızların ayaqlarını
irək lentlə sarıyırdılar ki, həm miniatür olsun, həm də yerişi yumşaq, zəif və yüngül olsun.
Yeriyə-yeriyə (yürüyə-yürüyə) düşünməyin öz
"ləzzəti" var. Düşüncə sanki
daha maraqlı və gözlənilməz,
daha "ətli-qanlı"
olur. Bu zaman düşüncələrin
ritmini və intonasiyasını hiss edirsən.
Səsini eşidirsən. Düşüncə sənin
addımlarınla həmahəng
olur.
Aristotel Akademiyasının şagirdləri
yürümə (gəzinti)
zamanı düşünürdülər
və inanırdılar
ki, fikir öz təbii ritminin şirəsində
doğulmalıdır. Fəlsəfədə
"peripatetiklər" adı
da burdandır.
Təsadüfi deyil ki, J.-J.Russonun
əsərlərindən birini
"Fəlsəfi gəzintilər"
adlandırması bu inamdan gəlirdi.
Hətta
bir az
irəli gedib deyərdim ki, yerişlə dünyagörüşü
arasında mütləq
bir əlaqə var. İnsanın tempramenti, enerjisi, ovqatı, hərəkət dinamikası
onun yerişində əksini tapır. F.Nitsşe deyirdi: "Bir fikir ki,
yürümə zamanı
yaranmırsa, ona etibar etməyin"
("Ecce homo").
Elə özüm
dəfələrlə şahidi
olmuşam. Hərəkət
edərkən qeyri-adi,
gözlənilməz, xaotik
fikirlər, ideyalar bir-birinə dalınca gəlir, bir-birini əvəz edir. Sanki kimsə diktə edir.
Yaxşı yadımdadır, payız axşamlarının birində
şair Avdı Qoşqarla Xırdalan parkında, dostum R.Göyüşovla Mingəçevir
küçələrini gəzib
dolaşarkən fikirlər
şüuraltından bulaq
kimi necə qaynayıb çıxır.
Təəssüf ki, həmin anda onları yazıya almaq mümkünsüz idi...
Jest-mimikadan, pozadan
fərqli olaraq, yerişin ədəbiyyatda
sanki "bəxti gətirməyib". Şairlər, yazıçılar, aşıqlar
qəhrəmanın portret
təsvirində üz-göz
cizgilərinə, əl-qol,
bədən hərəkətlərinə
həvəslə və
geniş diqqət yetirilir, amma yerişi xatırlanılmır.
S.Svayqın qəhrəmanı oğrunun
addımlarından anlayır
ki, oğurladığı
cüzdan boşdur. D.Çestertonun
məşhur detektiv qəhrəmanı Braun ata
cinayətkarı yerişindən
müəyyənləşdirirdi.
Rəhmətlik yazıçı-jurnalist Heydər Qasımlının
"Qanlı papaq"
romanında Sarı Məmişin bəy evini pusması vacib bir detalla
- pəncərəsi üstə
yeriməsi ilə verilir: "Çox ehtiyatla, pəncəsi üstə addımlayaraq
Alay bəyin ocağına
sarı gəldi. Pəncərənin bircə
qarşılığında ayaq saxladı".
İ.Şıxlının "Mənim rəqibim" hekayəsinin
qəhrəmanı Əzizənin
yerişi onun xarakterini səciyyələndirir:
"Əzizə yerindən
ləng tərpəndi.
Ancaq ayağa duran kimi özünəməxsus
ləngərli və qəti addımlarla irəli yeridi".
Bu detalı oxuyanda
Əzizənin prototipi
olan xalq yazıçısı Əzizə
xanım Cəfərzadənin
gənclik obrazını
təsəvvür etməyə
çalışdım.
Qəhrəmanlıq dastanlarında igidin yerişi, demək olar ki, təsvir
edilmir. Bunun bir səbəbi də qəhrəmanın
at belində olmasıdır.
At epik qəhrəmanın
ayrılmaz atributudur. İkincisi, ayağın semiotik planda "aşağı"nı təmsil
etməsidir. "Aşağı"
isə qəhrəmanlıq
eposunun estetikasında
həmişə neqativ
mənalıdır.
"Kitabi-Dədə Qorqud"da
Bamsı Beyrəyin bacılarından biri
"dəli ozan"ın
yerişindən qardaşına
bənzədir:
Apul-apul
yürüşündən,
Aslan kibi duruşundan,
Qaldırıban baqışından
Ağam
Beyrəgə bənzədürəm,
ozan, səni!
Qanturalı da meydana, vəhşi heyvanlarla savaşa o cür yerişlə çıxır:
"Qanturalı yerindən
duri gəldi. Apul-apul yürüdü, ağ alnını açdı".
Dastanda bu ifadənin təkrnarlanması
göstərir ki,
"apul-apul yürümək"
oğuz bəylərinin
yeriş tipi olub.
Dastanın sadələşdirilmiş variantında
(S.Əlizadənin tərcüməsində)
"apul-apul yürümək"
deyimi "iti-iti yerimək" kimi mənalandırılır. Kafir əsirliyindən qaçmış,
uzaq yol gəlmiş, acmış
və yorğun bir insanın iti yeriməsini necə təsəvvür
etmək olar?
Oğuz xanımlarının nazlı-nazlı
yürüməsi-yeriməsi poetik boyalarla təsvir olunur. Sarı
donlu Selcan xatunun gözəlliyinin bir əlaməti: "Yer basmayıb yürüyən".
Qadın
gözəlliyinin bilicisi
Molla Pənah yazır: "Duruşu maraldı, yerişi ceyran". Nə qədər dəqiq vizual təsvirdir!
"Sallanış" Vaqif poeziyasında (eləcə də aşıq yaradıcılığında)
qadın yerişi üslubudur: "Sallana sultanı - dibapuş kimi".
Yaxud
Sallana-sallana dövlətxanadan
Bir çıxa
boyinə qurban olduğum.
Yalnız adamların deyil, şəhərlərin də
"yerişi" olur. R.Muzildə
oxumuşam: "İnsanlar
kimi, şəhərləri
də yerişi ilə tanımaq olar". Bu, sadəcə bir metafora deyil.
Fikir vermişəm: Gəncədə insanların
yerişi ilə Bakıda yaşayan insanların yerişində
xeyli fərqlər var...
V.Şklovskinin paradoksal bir deyimini xatırlayıram: gənc oğlanın üç halda təzə maşın alanda, silah gəzdirəndə,
yaxud evlənmə (-
toy) ərəfəsində olanda yerişindəki dəyişikliyi hər kəs həssaslıqla sezə bilər.
İşsiz kişilərin yerişinə
fikir verin: yavaş-yavaş yeriyir, tez-tez dayanır, nəsə fikirlərşir,
sonra yenə yoluna davam edir...
Yeriş insanın fərdi və şəxsi üslubudur. V.Rozanov əminliklə bildirirdi ki, "manera və davranış gözəlliyi insanda anadangəlmədir. Bunu öyrənmək və öyrətmək olmaz. Ruh mənim yerişimdədir".
Ç.Çaplinin unudulmaz yerişini
necə təkrarlamaq olar!
Yerimək-yürümək yalnız fiziki hərəkət aktı deyil, həm də etnomental aktdır. İndi, bu yaşda anlamışam
ki, kəndimizdə hər nəslin - tayfanın tanınma işarələrindən biri
də yeriş tipidir. Yeriş çeşidləri nəslin
etnoqrafik portretini tamamlayır. Məsələn,
bizim nəslin kişiləri çaparaq
yeriyirlər, addımların
iri-iri atırlar.
Tərəkəmə insanının yeriş çeşidlərinin
rəngarəngliyi heyrət
doğurur: çöçələ
yeriş, kortum yeriş, yastı yeriş, çəpəndaz
(çəpəki) yeriş,
dambat yeriş, tısbağa yerişi, yorğa yeriş, yosma yeriş və s.
***
Atam deyirdi ki, baban
cavanlığında yol
gedəndə qollarını
sağa-sola ata-ata yeriyirdi. Yerə baxa-baxa yeriyənlərlə
arası yox idi. Təkəbbürlü
adam haqqında deyirdi: "Köpəkoğlu
elə yeriyir ki, elə bil
yeri-göyü bu yaradıbdı".
Atam deyirdi ki, kişi insanın yerişinə baxıb qiymət verirdi. Və onun müşahidəsi
o qədər dəqiq
və sərrast olurdu ki, sonralar
ikinci ada-ayamaya çevrilirdi.
Müharibədən qayıdandan sonra bir daha kimsənin
yerişinə fikir vermədi, ayama qoşmadı.
Çünki özünün bir
ayağı yox idi...
Rüstəm KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
9 iyul.- S.22.