Modernizm: dünən,
bu gün, yoxsa sabah?
Bir sənətçinin,
düşüncə adamının
qayğılandığı əsas məsələlərdən
biri yeni çağı, yeni ənənələri qəbul
etmək, onlar üzərində nəzəriyyə
qurmaq, yeni təməllər atmaqdı. Sənətin zaman-zaman öz içərisindən elastik
olaraq dəyişməsi,
dövrünə, cəmiyyətə
və mövcud şərtlərə görə
şəkil dəyişməsi
qaçılmazdır. Modernləşmə bu baxımdan
sənətin praqmatik
formalarının meydana
çıxdığı vaxtlardan mövcud olan anlayışdır.
Bu isə Orta
əsrləri, Renessans
dövrünü, hətta
XVII əsri də qabaqlayan zaman fasiləsidir. Yəni, modernləşmə
anlayışının kökləri
cərəyan olaraq modernizmdən daha əvvələ dayanır.
"Modern həyatın rəssamı"
və "Estetik qayğılar" əsərləri
ilə modernizm və modern olmaq anlayışını (bundan
sonra "moda") birləşdirən Bodler
keçici, zamana uyğun, populist sənətdən
sonsuzluq qazandıracaq
detalları və özülləri tapmağın
yeni dünya
üçün nə
qədər önəmli
bir xarakter daşıyacağını deyirdi.
Sonrakı dövrlərdə modernizm daha radikal bir cəbhə
quracaq və hətta öz yaratdığı ənənələrə
qarşı duracaqdı.
Modernizm təkcə bir zaman, bir cəmiyyət
üçün xarakterik
cərəyan deyil.
Əslində, onun qaydalarını
yeni dövrün şərtləri dəyişir.
Tutaq ki, 80-lərin modernizm anlayışı ilə günümüzün modernizm
anlayışı arasında
bu iki dövrün
məişətində, sənətində
gözə çarpan
bütün nəhəng
dəyişikliklər qədər
fərq var.
Modernizm anlayışının qaydalarını
yazan, onun böyük tədqiqatçısı
Grinberq modernizm və moda sözləri
arasındakı əlaqəni
izah edərkən modernizmin daha radikal və özünə qapalı bir termin olduğunu
vurğulayır. Modern sənət
öz dövrünü
və sonrakı zamanda mövcud olacaq şərtləri şəkilləndirə bildiyi
halda, modernizm sadəcə bir zamana, bir dövrə
görə aydınlanır.
Bu baxımdan modern olmaq anlayışı ilə modernist sənət
anlayışı arasında
fərq var.
Günümüzdə nə qədər postmodernizm, metamodernizm,
post-postmodernizm kimi törəmə anlayışlar
var olsa da, hər birinin
mənbəyi modernizm
olaraq qalmaqdadır. Modernizmin inkarçı
mövqeyi digərlərinin
karnaval estetikasından
daha maraqlı və daha məhsuldardır.
XXI əsrin reklam
əsri, piar əsri olduğunu nəzərə alsaq, bu əsrdə moda və modernizm
anlayışının daha
çox iç-içə
keçdiyini görə
bilirik. Moda dəyişkən və özünü zamana uyğunlaşdıran,
bununla belə dövr keçdikcə yenidən ənənəyə
qayıdan bir anlayış, modernizm isə heç bir halda özündən
əvvəlki estetikanı
qəbul etməyən,
yeni estetik dəyərlər yaratmağa
çalışan anlayışdır.
Çağdaş sənət həmişə
tənqidə məruz
qalan, tənqidçilərin
gözardı edə biləcəyi bir məfhum olub. Parisdə Salon sərgilərindən, akademik
toplumun yığıncaqlarından,
söhbətlərindən özünü arındırmış,
kiçik bir cəmiyyət qurmuş modernizm həvəskarlarının
o dövrdə qarşısında
duran tək əngəl xalq, orta sinfin nümayəndələri
ilə əlaqə qura bilməməsi idi. Bir az sonra
öz içlərindən
məhz bu cərəyanın nəzəri
qaydalarını yazan,
manifestini quran tənqidçiləri seçərək,
çağdaş sənətin,
günümüzün dili
ilə desək, reklamını qurdular. Müharibədən sonrakı dövr
isə bu prosesi daha da
sürətləndirdi. Artıq modernləşmə təkcə
sənət səviyyəsində
yox, din, siyasət, ictimai-sosial işlər, memarlıq sahələrində
də özünü
göstərdi. Xalqın inac
bəslədiyi salon sənəti,
akademik müşavirələr
yeni tələbləri
qane etmirdi. Keçən əsrin 60-cı illərində bu tələb-təklif dövriyyəsi
yenidən işə düşdü, postmodernizm
cərəyanının yaranmasına
səbəb oldu.
Lakin həddindən artıq xaos, dəyərlər sisteminin yoxa sayılması bu cərəyanın ömrünü
uzun etmədi. Yenidən modernizmin əsaslarına qayıdan sənət qarşısındakı yeni
çağın, süni
intellektin hakim olduğu,
kompüter erasının
başlanğıcında dayanan,
sözün əsl mənasında göylə,
kosmosla əlləşən
dövrün insanları
üçün onların
həyat tərzinə
uyğun nümunələr
çıxarmağa başladı.
Bəzən həddindən artıq
bəsit, nə ifadə etdiyini bilmədiyimiz rəsmlər,
heykəllər, filmlər
belə izləyicinin istəyinə uyğun yaradılmış olur.
Kommersiya
xarakterli romanların,
filmlərin, sənət
portallarının yaradılması
da sənətin getdikcə bəsitləşməsi
və ya kapitalizmə uduzması anlamına gəlmir.
Modernləşməsi, zamanın tələbinə
uyğunlaşması kimi
qiymətləndirilir. Sənət yeni moda, yeni
dəb göstərir,
eyni zamanda özü də bu təcrübənin bir materialı olur.
Bu günün sənət anlayışı aşağıdakı
qrafikə uyğun meydana gəlir:
İstehsalçı - Reklam - İstehlakçının
tələbi - İstehsal
nümunəsi.
Günümüzdə istehsalçının öz
təxəyyülünü reklam edə bilməsi kimi bir komfortu var. Yəni nümunə yaratmadan öncə onun necə bir təsir göstərəcəyini müəyyən
edə bilir. Bunun eynisini
böyük nəşriyyatlar
da edir, kino agentlikləri də. Reklam izləyicidə və
ya ümumi mənada istehlakçıda
zövq yarada bilirsə, təqdim olunacaq nümunəyə maraq yarada bilirsə,
qrafikdəki üçüncü
mərhələ başlayırsa,
sənət nümunəsi
indiki haldan sonra yaradılmağa başlayır. Modernləşmə modernizmə gətirib çıxardığı halda
ona qarşı gələnlərin sayı
da artır. Çünki modernizm birmənalı
şəkildə özündən
əvvəlkiləri inkar
etməyə başlayır.
Məsələn, dünyanın aparıcı
kino sektorları, mükafat rəsmiləri ilə keçən ilin sonunda "Netflix" arasında baş verən mübahisələr,
"Oscar" mükafatı və digər amillər çağımızın
modernləşmə müddətinin
modernizmə keçdiyini
sübut edir. Hər şeyin
sürətlə, bir
göz qırpımında
keçdiyi dövrümüzdə
bu prosesin də sürətlə keçəcəyinə şübhə
yoxdur. Növbəti mərhələ hansıdır? Onu müəyyən
etmək çətindi.
Rəvan CAVİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 16
iyul.- S.31.