İtirilmiş saflığın cazibəsində
Əlabbasın "Şəbi-hicran"
kitabı haqqında
Hər hansı bir əsər haqqında rəy yazmaq
yazarın əsərini müdafiə etmək,
yazdığının mütləq mənada doğru
olduğuna oxucunu inandırmaq məqsədi deyil, yazarın
yazdıqlarına müəyyən aydınlıq gətirmək
üçündür. Məqsədsiz söz olmadığı
kimi, məqsədsiz yazı da yoxdur. O halda əsas fikir məqalənin
yazılma səbəbidir və müəllifi yazmağa
sövq edən məqsəddir. Bədii əsərdə
belə zərurət özünü daha qabarıq göstərir.
Yazıçı
Əlabbasın "Şəbi-hicran" kitabında yer alan "İkinci oğul" povestində əsas
qayə doğru yolu, həqiqəti, dürüstlüyü
tapmaq istəyidir. Bu istəyin fonunda da bir
insanın səbrinin həcmi, ölçüsü müəyyənləşir.
Əsərin qəhrəmanı Məzlum
cavanlığında bədxah dostlara qoşulub əylənməyə
gedir və şanssızlıq onu yataqda yaxalayır. İtirilmiş saflığın cazibəsində Zərif
adlı əxlaqsız qadına "ilişir" və
adı ilə əks olan bu qadın onun həyatını ilan
kimi zəhərləyir. Zəriflə evlənmək
məcburiyyətində qalan Məzlum ömür boyu bu
"tikan"dan yaxa qurtarmağa çalışır, amma
bacarmır. Ailə böyüdükcə
Məzlumun çarəsizliyi ilə bərabər dedi-qodular da
böyüyür. Zərif əvvəlki
qaydada yoluna davam edir, Məzlum isə Zərifin imkanlı və
vəzifəli atasının, zabitəli anasının
qorxusundan ayrılmağın
mümkünsüzlüyünü dərk edir. Gah rahat
yaşamın, lüksün və rahatlığın ləzzətinə
başı qarışır, gah hərbi xidmətdən yayınmasını
təmin edən qayınatası Xankərəm müəllimə
borcluluq duyğusuna, gah da Qarabağ müharibəsində
itkin düşən, şəhid olan yoldaşlarını
nümunə göstərib, onu müharibəyə getməkdən
qoruduqlarını hər dəqiqə başına qaxan
qayınanası Dinara xanımın danlaqlarına boyun əyir.
İllər keçdikcə daxili əzablar onun səbrini
zorlayır.
40 yaşına çatanda o, mənəvi əzəblarla birgə
üzərinə düşmən ordusu kimi gələn
ictimai qınaq qarşısında tab gətirə bilmir,
başını soxmağa yer axtarır və günün
birində hamıdan, lap elə özündən də
qaçmaq düşüncəsilə evdən gedib uçuq
bir binada gizlənir.
Əsər baş qəhrəman Məzlumun dilindən,
müəllifin təhkiyəsi ilə nəql edilir. Əsərdə
hərəkət, demək olar ki, yoxdur və oxucu hadisələri
bir kino lenti kimi səssizcə və həyəcanla "seyr
edir".
Əsər ilk səhifələrdən fərqli macəralara
yönəlsə də, sonda mənə Ernest Heminqueyin
"Qoca və dəniz"ini xatırlatdı. Bəzi
oxucular bu fikrimi tamamilə əlaqəsiz hesab edə bilərlər.
Amma mənə görə, hər hansı bir bədii
əsərdə hekayənin mövzusu deyil, yazarın
birbaşa və ya dolayı yolla oxucuya çatdırmaq istədiyi
fikir əsasdır. "Qoca və dəniz"də
Santyaqo balığı ovlamaq üçün göstərdiyi
səy, onun özünü sübut etmə, uğur qazanma istəyi
idi. Əlabbasın "Şəbi-hicran"ında
isə Məzlumun səyi itirdiyi "kişiliyini" - qeyrətini,
şərəfini yenidən qazanma səyidir. Santyaqo balığı ovlayır, amma ovunu sahilə
salamat gətirib çıxara bilmir. Müəllif
göstərmək istəyir ki, bütün mübarizələrdə
sonda tərəflərdən biri qalib olsa da, ümumi mənada
hər iki tərəf itirir, mütləq mənada uğur
olmur. Elə olsaydı, heç mübarizənin
anlamı da olmazdı. Həyatda nəyisə
qazanmaq üçün nələrisə qurban verməlisən.
Məzlum da nə itirdiyinin fərqindədir, bununla belə
yenə də mübarizə aparmağa
çalışır, hətta qazandıqlarını
düşünmədən vermək müqabilində olsa belə. Çünki
şərəf, ləyaqət elə bir dəyərdir ki,
insan o dəyəri itirəndə özü dəyərsiz
olur. Elə ona görə də əsərin
mahiyyəti maddiyyatın və canın qorunması yox, ləyaqətin
qorunmasının mübarizəsinə hədəflənib.
Hekayənin əvvəli təfərrüatdır,
bütün həyat, mübarizə Məzlumun qeyrət
hissinin baş qaldırdığı anda qaçıb gizləndiyi
uçuq-sökük "dünya"dadır. O
dünyada ki, Məzlum artıq öz səhvində
boğulmağa başlamışdı, anlayırdı ki,
maddi olan hər şey unudulmağa məhkumdur, əsl uğur
mənəviyyatın qorunması, mənliyin
saxlanmasıdır.
Əsərin
son cümləsi belədir: "- Mənə
yazığınız gəlsin, Dinara xala, aparmayın məni
burdan. Qoyun bir az da belə yaşayım...".
Bu çox diqqətəlayiq məqamdır.
Son cümlədəki "belə"
sözü ilə müəllif demək istəyir ki,
xarabalıqlarda qeyrətlə yaşamaq lüks evdə qeyrətsiz
yaşamaqdan qat-qat üstündür. Məzlum ona verilən
ömürdə az da olsa o üstün həyatı
yaşamağı arzulayır. Amma bu, arzu olaraq
qalır. Burada müəllifin gəldiyi iki qənaət
var: Birincisi: həyatda elə səhvlər var ki,
geridönüşü yoxdur. İkincisi: "Kölgədə
bitən ağacın kölgəsi olmaz" - atalar sözu bu
hekayədə bir daha öz təsdiqini tapır.
Maraqlıdır ki, Əlabbasın indiyədək
oxuduğum əsərlərinin heç birində qəhrəman
birmənalı olaraq qalib olmur, istəyinə nail olmur. Bəlkə də
bundan sonra oxuyacaqlarımda olacaq, bilmirəm, amma bu,
yazıçının, həyatın heç də hamı
üçün xoşbəxt sonluqla bitmədiyini, amma
mübarizənin şərt olduğunu göstərmək istəyidir.
Əlabbasın hər əsəri ayrıca dil hadisəsidir. Əsərlərində
müasir həyatın çatışmazlıqlarını
əsas problem olaraq ələ alan
yazıçı dil məsələsində ciddiyyətlə
öz ənənəsini qoruyur - dilin genetik köklərinə
söykənir. Əlabbas həyata, insanlara və
cəmiyyətə öz reallıq anlayışına
uyğun yanaşır. Belə ki, o,
müasir dünyamızın ən böyük problemi -
milli-mənəvi, əxlaqi dəyərləri, yüksək
insani keyfiyyətləri olan insanların azaldığı
dövrdə, digər yazıçılardan fərqli olaraq
tam mənada müsbət xarakterli obrazlar yaratmır, sadəcə
balansı qorumağa çalışır. Oxucu bu obrazlarla təmasda olanda həqqətlə
üzləşir və bu qənaətə gəlir ki, əyri
zamanın içindən düz çıxmaq çətin
işdir. Buna rəğmən,
tarazlığı saxlamaqla ideyanı irəli apara bilmək
yazıçı üçün olduqca önəmlidir.
Danışan adamın nə demək istədiyini
anlamağa çalışdığımız kimi, bədii
əsərin də hər səhifəsini eyni yanaşma ilə
oxumalıyıq. Çünki danışanla yazan
arasında məqsəd fərqi yoxdur. Əlabbas
həm xarakterik obrazlar yaratmaqda ustadır, həm də təhkiyəsi
fərqlidir. Yazı dili isə heç kimə
bənzəmir, o, xalqının, el-obasının dili ilə
danışır, onu tanıyanlar əsərlərini oxuduqca
Əlabbasın səsini eşidir, intonasiyasını duyur.
"Şəbi-hicran" kitabındakı "Gəlin"
hekayəsində ehtiyacın insanı yanlış yola
sapındırması mövzu olaraq seçilib. Qeyrətli, tutduğunu
qoparan, sayılıb-seçilən Fəzlin qara günləri
avara, qumarbaz oğlu Veys adam
bıçaqlayıb həbsə düşəndən sonra
başlayır. Birinci arvadından ayrılan Veysi gözəl-göyçək,
ağıllı bir kənd qızı ilə yenidən evləndirən
kişi, oğlunun bundan sonra
ağıllanacağını, yeni ailəsinə sahib
çıxacağını ümid edir. Ancaq
oğlu yenə naxələf çıxır, getdikcə
nankor övlad onu daha çox içindən çıxa bilmədiyi
dolaşığa salır. Oğlunu həbsdən
qurtarmaq üçün evini satıb kirayə ev
tutan ata-ana, bir müddət sonra yeni məskəndə nəmişlikdən
əziyyət çəkməyə başlayırlar. Bu səbəbdən Fəzlin arvadı vəfat edəndən
sonra özü də yatağa düşür. Ailə ehtiyac içində boğulduğu bir
vaxtda, dərmanları almağa pul olmadığı
üçün kişinin xəstəliyi irəliləyir və
xəstəlik nəvələrinə də keçir. Arıqlıqdan və öskürəkdən
solub-saralan uşaqlara həkim yaxşı qidalanma və
müalicə təyin edir. Bundan sonra
bütün nəzərlər gəlinə çevrilir.
Bu məqamda müəllif bir cümlə ilə
o səhnəni elə təsvir edir ki, oxucu diksinir. Təhkiyə
ilə söylənən hekayə gəlinin bir anlıq
fikrindən keçən bu cümlə ilə təsvir
olunur: "Yox! Yox! Yox! ...gəlin
qışqırır, hönkürür, dəli kimi
divarları yumruqlayırdı. Artıq qəti yəqini
idi: ya uşaqlarının ölümünə razı
olmalı, ya da Veysin itirdiyini satmağa aparmalıydı!".
Əgər yazıçı gəlinin son qərarına
mane olacaq imkanları göstərsəydi, gəlini qınamaq
olardı. O,
hadisələri elə nizamlayır ki, nə müəllif, nə
də oxucu gəlinin getdiyi yolu yanlış yol olaraq
görmür, amma ona bəraət də qazandırmır. Şərtlər nə olur-olsun, son çarə
olsa belə, bu, gəlinin fövqəladə qəhrəmanlığı
kimi göstərilmir. Məqalənin əvvəlində
qeyd etdilən fikir - tənqidçinin məqsədi
yazarın yazdıqlarına müəyyən aydıqlıq gətirmək
olduğu kimi, yazarın da məqsədi oxucunu
yaratdığı obrazın hərəkətinin
doğruluğuna inandırmaq deyil, həyatın
reallıqlarını göstərməkdir. Geri qalanı isə yenə də oxucunun fikrinə
qalır və beləcə, əsər müzakirəyə
açıqlıq qazanır.
Əlabbasın əsərlərinin əsasını
yaşadığımız zamanın ciddi problemləri təşkil
edir - cəmiyyətin quruluşu, onun təbəqələşməsi
nəticəsində varlıların və yoxsulların əmələ
gəlməsi, insan münasibətləri aydın və təbii
əks olunur.
"Qul" hekayəsində kiçik sevgi epizodu olsa
da, əsas söhbət insan həyatının mənası ətrafında
gedir. Qul
bazarından gətirilən üç "qul"dan biri
varlı "çopur"un evindəki
qadının gəncliyində sevdiyi qız olduğunu
görür. Onlar üz-üzə gələndə,
Gülşənin dediklərini eşitməyən Tahirin
gözlərində keçmiş, qulaqlarında "niyə?"
uğultusu, üzündə xəcalət oradan
qaçır. Qadının köhnə
pencəyinin cibinə xəlvətcə qoyduğu məktub və
pul ona ağır psixoloji hallar yaşadır.
Burada zəmanə adlı hökmdarın qəzəbinə
düçar olan qul özü ilə həyatın mənasızlığı
haqqında danışır. Ehtiyac adlı çarəsizliyin
qarşısında zamanın səxavətinə ümid də,
qadına olan məhəbbət də, alicənablıq,
qürur, elə həyatın özü də boş və mənasız
gəlir. Tahir onu dəli edən "niyə?"
sualı ilə başlayıb atacağı addımda bir
fikirlə özünə haqq qazandırır: "...görəsən,
avam adamlar niyə ona əsl adı ilə "görünən
Allah" yox, "pul" deyirlər? Allahdan qorxduqlarına
görə...".
Kitabla eyniadlı "Şəbi-hicran" hekayəsi
Əli müəllimin pianosuna olan bağlılığı,
dolayısı yolla musiqiyə - muğama olan sevgisi əks
olunur. Hekayədə pianonun canlı insan kimi
simvollaşdırılması obrazın xarakterini açmaq, səciyyəvi
cəhətlərini göstərmək üçün
olduqca doğru seçimdir. Canının
bir parçası hesab etdiyi pianonun oğlanları tərəfindən
sevilməməsi və onların pianoya diqqətsizliyi, onu
başqa birinə bağışlama fikrinə
düşürür. Səhər
aparacaqları pianonun üzərinə yağış
yağır deyə, bütün gecəni küçədə
pianosunun yanında dayanır, çünki onu gerçək
varlıq hesab edir. Əli müəllim
obrazı ilə müəllif vəfalı və sədaqətli
olmağı insanın ən yaxşı mənəvi
xüsusiyyəti kimi qiymətləndirir.
Göründüyü kimi piano hekayənin ideyasına,
süjet xəttinə əsaslı təsir göstərir. Piano öz
ilkin mahiyyətini - utilitar funksiyasını saxlamaqla tədricən
simvollaşır, yeni məzmun qazanır. O gecə
yağışın yağması hadisələri daha da
poetikləşdirir. Əli müəllimin
öz pianosu ilə keçirdiyi son gecəni müəllif
hicran gecəsi adlandırır.
"Şəbi-hicran" hekayəsindəki piano epizod
miqyaslı simvoldur, Əli müəllim obrazı isə hər
şeydən əvvəl müəllifin görmək istədiyi
mənəvi idealdır.
Ümumiyyətlə, belə bir nəticəyə gəlmək
olar ki, Əlabbasın yaradıcılığında insan və
həyat mövzusuna fəlsəfi baxış əsas yer
tutur.
Dünyanı, həyatı anlama, reallıq, obyektivlik və
subyektivlik, hiss və fikirlər, müdriklik, bədiilik
baxımından da zəngin olan bu və kitabdakı digər
hekayələrdə vəhdət halında birləşmiş,
həyatın bədii mənzərəsində reallıq və
fantaziya çuğlaşmışdır.
Həmişə fikirləşirdim ki, Əlabbas müəllim yazıçı olaraq çox səssizdir, özünü gözə soxmur, təbliğatı üçün heç nə etmir. Bunun səbəbi nədir? Kitablarını oxuduqca bu suala dəqiq cavab tapıram. Obrazlı şəkildə desək, dərin çaylar sakit axar, dayaz çayların isə səs-küyü aləmi başına götürər.
Adilə
NƏZƏROVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 23
iyul.- S.15.