Əhməd Cavad
– yeni poetik yolun başlanğıcı
Əhməd Cavadın yaradıcılığa
başlamasının üzərindən yüz ildən
çox bir zaman keçir; lakin bu zamanın cəmi əlli ilə
yaxın bir dövründə onun
yaradıcılığı araşdırma obyekti olub. Geridə qalan
zamanda şairin yaradıcılığını iki mərhələyə
bölmək olar; şairin sağlığında
yaradıcılığına siyasi proseslər kontekstində
qiymət verilmiş və otuz illik bir dövrdə əsərlərinin
nəşri qadağan olunmuş və yalnız bəraət
aldıqdan çox sonralar ədəbi, elmi dövriyyəyə
daxil olub. İndiyədək Əhməd
Cavad yaradıcılığı müxtəlif aspektlərdən
tədqiq edib və müəyyən elmi qənaətlərə
gəlinib. Lakin şairin repressiya
olunması onun yaradıcılığının yeni mərhələdə
tədqiqinə mane olur. Onun əsərləri sovet
dövründə olduğu kimi, indi də siyasi gözlüklə
oxunduğundan bədii dəyərinə çox az fikir verilir. Nəticədə
Əhməd Cavadın ədəbiyyat tarixindəki yeri və
mövqeyi düzgün müəyyənləşdirilməmiş
qalır, yaradıcılığı dərininə deyil,
eninə araşdırılır. Yazılan
tədqiqatların əksəriyyətində şairin həyatı,
taleyi, şəxsiyyəti və repressiyası önə
çəkildiyindən yaradıcılığının
konseptual problemlər və bədii dəyəri onun kölgəsində
qalır.
Əhməd
Cavadın ədəbiyyat tariximizdəki yeri və mövqeyini
iki ən böyük faktor bəlirləyir:
1. Azərbaycan
poeziyasının millilik, məzmun və mövzu
baxımından dəyişilməsi.
2. Azərbaycan
şeirinin forma, poetik struktur, dil-üslub baxımından yenilənməsi
və yeni ənənə yaratması.
Ədəbi düşüncədə Cümhuriyyət
və istiqlal dediyimiz zaman öncə yada Əhməd Cavad
düşür; bu birmənalı şəkildə belədir. Lakin
Ə.Cavadın ədəbiyyatdakı xidmətləri bununla məhdudlaşmır,
bu, üzdə olan faktordur, onu bu ideyaya gətirən və
bağlayan amilləri ortaya çıxarmaq lazım gəlir.
Əhməd Cavad yeni bir poetik ənənənin
əsasını qoymuşdur; bu ənənə əvvəldə
göstərdiyimiz hər iki istiqamətdə baş
vermişdir. Birinci istiqamətdə
şair Azərbaycan şeirinin mövzu və
problematikasını mümkün olduğu qədər dəyişmişdir.
Burada Ə.Cavad iki qaynaqdan yararlanr; Azərbaycan
xalq şeiri və bayatılardan, ikincisi, türk şairi Məmməd
Əmin Yurdaquldan.
Ə.Cavad yaradıcılığının ilk illərində
klassik formalardan istifadə edir, ilk poetik nümunələrini əruzda
ifadə etməyə çalışır. Bu dövrdə
yazdığı rübailərində klassik formada yeni fikir
deməyə çalışsa da, dil-üslub xüsusiyyətləri
baxımından sələflərini təkrar edir. Onun xitab ünvanı da çağdaşlıqdan
daha çox keçmişədir. Təsvir olunanın
yaşadığı həyatla əlaqəsi yoxdur:
Saqiyə, rəhm qılıb badə
gətir, nuş edəlim!
Pişi-çeşmi
rüqabə yari-dər aquş edəlim!
Badə
içmək bana əlzəm, sana qurban,
ey Məhrəm,
Söhbəti-yar
ilə əğyarı fərəmuş edəlim!
(Cavad,
2005, s. 16).
Burada şairin dil və üslubu müasirləri M.Hadi,
H.Cavid, A.Şaiq, A.Səhhət və b. dilindən belə
seçilmir, bəlkə də onlardan daha çox ərəb-fars
sözləri ilə yüklənir. "Mərhəmət etsən əgər
varmı qüsuri bir gör,//Xaliqin əmr
eyləyib bən deyürəm rəhm eylə!",-beyti ilə
başlayan qəzəlində yenə də klassik ədəbi
ənənə davam etdirilir. Şairin hələ
ilk qələm yaradıcılığı bu şəkildə
başlamışdır. Görünür,
şair mövcud klassik ədəbiyyatın təsirindən
qurtula bilməmişdir. Lakin Gəncədəki
milli ruh, ətrafında baş verən ictimai-siyasi hadisələr
tezliklə gənc şairin yaradıcılığına təsirsiz
qalmır. "Difai" təşkilatının burada
yaranması, Türkiyədə təhsil alan
Abdulla Surla tanışlığı, Qafqazda baş verən
ictimai-siyasi hadisələr onun mövzu seçimi kimi, dil və
üslubunu dəyişir. Şair real olmayan
klassik bədii obrazlara deyil, çağdaş həyatı
yazmağa başlayır. "Gəldim Gəncəyə"(1908)
şeirində özünün bu şəhərə gəlişinin
poetik təsvirini verir:
1906-cı
ildə
Gəldim Gəncəyə at ilində.
Qalxdım
Dilbozun tərkinə mən,
Keçdim
düzlərdən, boz çöllərdən;
Qotazlı
atı sürdüm də gəldim,
Gəncəyə
könül verdim də gəldim!
(Cavad,
2005, s. 13).
Burada şair heç
bir hazır bədii formadan istifadə etmir, özü yeni bir
poetik forma yaradır, qüsurlu olsa da özünü ifadə
edir. Bu dövrdə Ə.Cavad bir neçə
bayatı, sayaçı sözləri yazır. Hətta bayatıların özündə belə
fikrini ifadə etmək üçün heca pozuntusuna yol verməkdən
çəkinmir, bəzi misraların hecası 8 və ya 9
olurdu. Bu xüsusiyyət onun sonrakı
şeirlərində də görünür. Bu dövrdə yazdığı bir çox xalq
üslublu şeirlərində də bu cür sərbəst hərəkət
edir. Şair bu şeirlərində formaya əsir
olmur, fikrin ifadəsinə diqqət yetirir. Bu şeirlər ahəng etibarilə yenidir,
axıcıdır, misralar içərisində daxili
alliterasiya xüsusi yer tutur. Ən əsası
isə ümimi mövzulardan yazmır, subyektiv hisslərini
ifadə etməyə çalışır. "Yuxuma
gəlmişdin", "Sevgi candan ayrılmaz",
"Olmaz", "Səhər-səhər" və s.
şeirlərində aşıq şeir şəkillərinə
müraciət etdiyi kimi, dil və üslubu da dəyişir, mümkün olduğu qədər fars-ərəb
tərkiblərindən qaçır. Tədqiqatçı
Qulam Məmmədli şairin dilindəki bu sadəliyi nəzərdə
tutaraq yazırdı: "Necə ola bilər
ki, onunla bir vaxtda yazıb-yaradan şairlər qəzəlçiliyə,
klassik ədəbiyyat ruhunda yazmağa meyil etsinlər, o isə
ilham mənbəyini dilimizin qaynaqlarından alsın".
Ə.Cavadın çap olunan ilk poetik təcrübələrindən
biri Abdulla Surun vəfatına həsr olunan "Mirzə Abdulla
(Sur) Məmmədzadə" şeiridir. Bu şeir Gəncədə
Ə.Cavadın da müəllimi olan H.Cavidin məqaləsində
yer almışdır ("İqbal", 1912). H.Cavidin bu şeir haqqında "Gənc və nəcib
şairimiz Cavad əfəndi həzin və ahəngdar bir
tövr ilə yazmış olduğu gözəl və
yanıqlı şeirini söyləməyə
başladı", - qeydi müəlliminin onun haqqında
çox ciddi fikirdə olduğunu təsdiq edir. Lakin
bizim diqqətimzii çəkən şeirin formasıdır:
Allah belə qəbul etməz oldu bizim qurbanı,
Bizi o
gün boğuyordu azğınlığın tufanı;
Quran nədir? Anlamazdıq.
Vətən nədir? Bilməzdik.
Qarşımızda yetimlərin göz yaşını
silməzdik.
Ağlanacaq
bir hal idi, kəndimiz də görürdük,
Dilimizin,
dinimizin getməsinə gülürdük
(İqbal, 1912).
Əhməd Cavadın şeirin formasındakı, dil və
üslubundakı yeniliklər ilk dəfə Xalid Xürrəm
Səbribəyzadənin etirazı ilə qarşılanır. Onun ironiya ilə
"Altun qələm" adı verdiyi məqaləsində
şairin "Müdhiş düşüncələrim"
şeiri kəskin tənqid edilir. Ə.Cavad
bu şeirində yaşadığı siyasi, mənəvi
reallıqlara münasibət bildirərək "Şeirim
qığılcım saçaydı",-deyə bir qədər
də birbaşa etirazını bildirirdi. Şeir X.Səbribəyzadənin
redaktoru olduğu "Şəlalə" jurnalında dərc
edilmişdi:
Şimşəklərin
qarşısına çıxardım,
Mən
ölümlə pəncələşər, durardım,
Donmuş
bir lav biçşimində olardım,
Daş
ürəkli insanları bir addım,
Buraxmadan
cəhənnəmlik edərdim
(Cavad, 1913).
X.Səbribəyzadəni narazı salan şeirin
forması, misraları, sözləri, ifadə vasitələri,
qafiyə sistemi idi. X.Səbribəyzadə Ə.Cavadın bu şeirini
söz, misra, beyt, ifadə vasitələri və mövzu
baxımından indiyədək rast gəlinmədiyi
üçün tənqid edərək fikrini belə tamamlayırdı:
"Mənzumənizdə mütərdid bir qafiyə
yürüşməmiş və bir vəzni təqib etməmişsiniz. "Üsul-tənqit"ə rəayətiniz isə
bəzi yerlərdə rəayətsizlik dərəcəsini
bulmuş. Hasili (müdhiş düşüncələr)inizdəki imladə, qaidə də, vəzn də,
qafiyə də eynilə məna kimi müdhiş!..". X.Səbribəyzadə ilk dəfə idi ki, belə
bir poetik forma ilə qarşılaşırdı, ona görə
də bu yeni poetik mətnə klassik ədəbiyyat
baxımından təhlil etməyə çalışır
və səhv nəticə çıxarırdı. Ə.Cavad X.Səbribəyzadəyə
"İqbal" qəzetində cavab verir. Olduqca böyük olan bu cavabdan aydın olur ki,
Ə.Cavad mövcud türk ədəbiyyatını
yaxşı bilir və getdiyi poetik yolun və formanın yeni
olmasının fərqindədir. X.Səbribəyzadənin
bütün iradlarına cavab verən şair yazır:
"Bizim "müdhiş düşüncələr"
sizə o qədər "müdhiş" görünmüş
ki, sizi "ədəbi bir isitməyə" mübtəla
etmiş, saçmalar söylətmiş, qəbahət
bundadır. Hasili. Siz bunun mənasilə
"Dil aristokratı", bir "mühafizəkar"sınız.
Arxanızı dayadığınız divar
uçuqdur. Xidmət etmək istədiyiniz
dili bərbad etməkdən bir şey çıxmaz.
Üzünüzü yenilik qibləsinə çevirməyinizi
tövsiyə edirəm (Cavad, 1913).
Beləliklə, hər iki məqalədən aydın
olur ki, burada mübahisə yeniliklə köhnəlik
arasında gedir. X.Səbribəyzadə köhnəliyi,
Ə.Cavad isə yeniliyi təmsil edir. Ə.Cavadın
özünü müdafiə etdiyi məqaləsindən
görünür ki, ilk şeirlərinin formasında, dil və
üslubunda, bədii ifadə vasitələrində etdiyi bi
yeniliklər şüurlu şəkildə edilir və yeni bir
ənənə yaratmaq yolunda ilk addımlarını atır.
Ə.Cavad şeirin dilini dəyişməyə
çalışırdı. Elə bu ərəfədə
yazdığı "Dilimiz" şerində də buna
toxunur:
Baxaq dilimizə, nələr görünür?
Oxuyub
anlamaq yazmaqdan gücdür...
Gün
oldu şairlər göyə çıxdılar,
Bu yazıq millətə ordan baxdılar.
"Od"
etmədi, yağdı "atəş" başına,
"Siyah" qondardılar "qara" başına.
Alınır
"dil"ləri, "zəban" verilir,
İsmarlanıb "baran", "yağmur" kəsilir.
I Dünya müharibəsinin başlanması ilə
Əhməd Cavadın yaradıcılığındakı
forma dəyişikliyinə onun məzmun dəyişikliyi də
əlavə olunur. Onun "Cəmiyyəti-xeyriyyə"
vasitəsilə Türkiyədə gedən hərbi proseslərdə
iştirakı, yaralı və əsirlərə, yetim və
dul qadınlara köməkliyi yaradıcılığında
da əks olunur. "Dan ulduzu", "Qafqazlısan, sev
Qafqazı", "Nədən yarandın",
"Şeirim", "İmdad", "Sən",
"Ümidimə", "Heyhat!.." və s. şeirlərində
ətrafında baş verən proseslərə poetik
münasibətini bildirirdi. Demək
lazımdır ki, Türklük və Turançılıq
"Füyuzat"da qısa bir zaman kəsiyində epizodik
şəkildə ədəbiyyatın problematikasına
çevrilsə də, sonra yaddan çıxdı; bir də
yalnız Əhməd Cavadın yaradıcılığı
ilə yenidən ədəbi dövriyyəyə daxil oldu.
"Şeirim"də şair Türklük və
Turançılığın yeni proqramını bəlirləyir:
Şeirim sınıq bir
türk sazı, ağlaradarq tellərini,
Adaq-adaq gəzmək
istər könlüm Turan ellərini!
Ben bir
Turan yolsçusuyam,
əlimdə
bir sönük məşal,
Aman, şeirim, himmət eylə,
aman, təbim,
bir qanad çal!
Açın
qəlbim qubarını, baxın, nədir baş
yazısı,
Əvvəl
Allah göndərəndir,
sonra
Türkün bayatısı!
Turan
öylə bir müqəddəs Kəbədir ki, hər bir
daşı
Kölgəsində
düşər yerə Türkün əyilməyən
başı!
(Cavad,
2005, s. 113).
Əhməd Cavadın poeziyasının forma və məzmun
cəhətdən dəyişməsinin bir qaynağı
müasir həyat hadisələri idisə (bu milli hərəkat
dövrünün xüsusiyyətlərindən biri idi!), digəri
türk şeirinin görkəmli nümayəndəsi Məmməd
Əmin Yurdaqulun (1869-1944) yaradıcılığı idi. Azərbaycan ədəbiyyatının
milli və heca yönündə inkişafının
açarı da məhz M.Ə.Yurdqul
yaradıcılığındadır. XX əsrin
əvvəlləri milli hərəkat dövrünün
ideyaverici və formayaradıcı amillərindən biri bu
görkəmli türk şairinin şeirləridir. Bunu
ilk dəfə müşahidə edən professor Şamil
Qurbanov yazırdı: "Birinci dünya müharibəsi ərəfəsində
və gedişində son dərəcə təmiz şeir
dilinə, coşğun ilhama malik olan istedadlı cavan bir
şair poeziyamızın fəzalarında pərvaz etməyə
başladı. Bu Əhməd Cavad idi. Onun dağ çayı kimi coşqun, şimşək
kimi parlaq, su kimi saf şeiri şahə qalxmış dalğa
kimi çırpınır, məcrasına sığmır,
bəzən qəmli, bəzən fərəhli, bəzən
də müəmmalı, sirli-soraqlı nəğmələr
oxuyurdu". Şamil Qurbanovun son dərəcə
obrazlı şəkildə ifadə etdiyi bu fikirdə
Ə.Cavadın ədəbiyyat tarixindəki yeri və
mövqeyi dəqiqliklə olunur. Onun
poeziyası, hər şeydən öncə, forması, ahəngi,
intonasiyası, mövzu və məzmunu baxımından yeni
poetik yolun başlanğıcı idi. Başqa
sözlə, M.Ə.Yurdaqulun Türkiyə ədəbiyyatı
üçün etdiyini Ə.Cavad Azərbaycan ədəbiyyatı
üçün etmişdir.
Məlumdur ki, M.Ə.Yurdaqul 1993-cü ildə dərc
etdirdiyi "Türkcə şeirlər" kitabı ilə
yalnız türk şeirinin dilini və intonasiyasını dəyişməmiş,
həm də mövzu və problematikasını əsaslı
şəkildə dəyişir. "Türkcə
şeirlər" kitabında M.Ə.Yurdaqul yeni poetik vətən
anlayışını yaratdığı kimi, indiyədək
mövcud olmuş coğrafi vətəndən fərqli yeni
bir vətən sınırını da cızmış olur.
Bu vətən anlayışının əsasını
Turançılıq təşkil edir. M.Ə.Yurdaqul
"Ey türk, oyan" şeirində üzünü
bütün türk dünyasına tutur, çuvaşı,
azərisi, sartı, kalmıkı, fini və başqa türk
tayfalarının eyni qandan yoğrulduğunu dilə gətirirdi:
Milyonlarca
o esir, o ateşli kalplerin
Hepsi ütrklük aşkıyla tek kalp kimi çarpacak.
Yüz
milyon türk, eski, yeni Türküstan,
Bütün dünya ve istikbal hep senin.
M.Ə.Yurdaqulun
şeirlərinin həm dil sadəliyi, həm türk toplumuna
müraciəti, həm də "islam birliyi"nin baş memarı isə Cəmaləddin
Əfqani idi. XIX yüzilin 90-cı illərində
Cəmaləddin Əfqani ilə M.Ə.Yurdaqul
arasındakı münasibətlər ikincinin
yaradıcılığında qabarıq şəkildə
üzə çıxmış və təkcə Türkiyə
ilə məhdudlaşmamış, Azərbaycan ədəbiyyatına
da öz etkisini göstərmişdir. XX
yüzilin əvvəllərində şairin "Anadoludan bir
səs, yaxud cəngə gedərkən" şeiri həm
Türkiyədə, həm də Azərbaycanda olduqca məşhur
idi. Yunan müharibəsi zamanı böyük qəhrəmanlıq
göstərən şairin bu şeiri ideya, forma, məzmun,
ifadə vasitələri baxımından böyük bir
çevriliş idi:
Ben bir
türküm, dinim , cinsim uludur:
Sinem,
özüm ateş ile doludur:
İnsan
olan vatanımın kuludur,
Türk evladı evde durmaz, giderim.
Mühammedin
kitabını kaldırtmam,
Osmancığın
bayrağını aldırtmam,
Düşmanımı vatanıma saldırtmam.
Tanrı evi viran olmaz, giderim.
M.Ə.Yurdaqulun
sadə dillə yazılmış marş üslublu şeirləri
milli ruhu ifadə edirdi. 1908-ci ildə Gəncədə Rza Zaki
tərəfindən nəşr edilmiş "Mənzumeyi-hicarn"
adlı kitabında yer alan bu şeirdən
ola bilməz ki, Əhməd Cavadın xəbəri
olmamış olsun. Bununla bağlı professor Hüseyn Həşimli
belə bir qənaətə gəlir: "Rza Zaki bu kitaba kendi
şiirleri ile birlikte aralarında M.E.Yurdakulun "Anadoludan Bir Ses Yahut Cenge Giderken" şiirinin de
bulunduğu, bazi milli ruhlu şairlərin çeşitli
eserlerini de eklemiştir".1909-cu ildə həmin şeiri
Əli bəy Hüseynzadə "Türklük, əsgərlik
və İstanbulda" yazısında Azərbaycanda ikinci dəfə
iki bəndini nəşr edir. Ə.Hüseynzadə
bu şeir haqqında "bu savaş türküsü
türkün ruhundan, ruhunun ən dərin köşəsindən
xəbər verir" qənaətinə gəlirdi. Özünün satirik şeirlərində türk
şairlərinə sıx-sıx müraciət edən
M.Ə.Sabir də bu məşhur şeirə münasibət
bildirir. H.Cavid dörd pərdəli "Maral" pyesində
Bayramın dili ilə "Mən bir türkəm, dinim, cinsim
uludur,//Sinəm, özüm atəş ilə
doludur,//Doludur, doludur//Dur, Dur, dur...",-deyir.
Bütün bunlar onu təsdiq edir ki, Gəncədə də
milli ruh olduqca güclü idi. "Difai" təşkilatının
burada yaradılması bu mühitin ən böyük hadisələrindən
idi. Gəncə klassik kişi
gimnaziyasının bir çox müdavimləri də bu
mühitin mlli yöndə formalaşmasında əsas rol
oynayır. Nəsib bəy Yusifbəyli, Nağı bəy
Şeyxzamanlı, Məmməd bəy Şeyxzamanlı, Xəlil
bəy Xasməmmədov, Fətəli xan Xoyski, Əmiraslan bəy
Xoyski, Adil xan və İsmayıl xan Ziyadxanlı
qardaşları, Mirzə Məhəmməd Axundzadə, Həsən
bəy Ağayev, Aslan bəy Səfikürdski və başqa
onlarla Cümhuriyyət funksioneri bu mühitdən
çıxmış və formalaşmışdır. Nəsib bəy Yusifbəylinin sədri olduğu
"Tür ədəmi mərkəziyyət" partiyası
da Gəncədə qurulmuşdu. Burada
milli yöndə bir çox hərəkatlar baş
vermişdi ki, bunlar Cümhuriyyətin qurulmasında önəmli
rol oynamışdı. Görünür, buna görə
Ə.Cavad 1929-cu ildə mühacirətdə dərc olunan
şeirlərinə görə tənqid edilərkən
yazdığı "İzah"ında gəncliyində
milli mühitdə tərbiyə aldığını təsadüfi
qeyd etmirdi: "Doğrudur, həm milli ehtirasların müvəqqəti
də olsa üstün gəldiyi bir mühitdə
böyüdüm, bu yolda təşviq edildim, irəli çəkildim,
əməlli-başlı bir siyasi tərbiyə görə
bilmədim. Milli şair olmağa
çalışdım, bir çox milli parçalar
yazdım".
Ümumiyyətlə, bu dövrdə M.Ə.Yurdaqul yaradıcılığı
Ə.Hamid, Namiq Kamal, M.Ə.Rəcaizadə, M.A.Ərsoy ilə
yanaşı Azərbaycan ədəbi mətbuatının ən
çox müraciət etdiyi türk şairlərindəndir. Bu barədə
istnilən qədər faktlar var və bu ayrıca bir tədqiqatın
mövzusudur. Ə.Cavad bu barədə özünün
"Cavad" imzası ilə dərc etdirdiyi "Rövşən
Əşrəf bəy" məqaləsində
yazırdı: "Gənclər ordakı milli ədəbiyyat
cərəyanına - QIZIL ALMAYA dörd gözlə baxmaqda
millətə doğru atılan hər bir doğru
addımı ürəkdən alqışlamaqdadır. Hələ tarın tellərinə sorunuz. İlk əvvəl sizə ALTUN DASTANDAN bəhs edəcəkdir.
Əmin bəyi (Məmməd Əmin Yardaqul nəzərdə
tutulur-B.Ə.) bilməyən bir məktəbli cocuq belə
yoxdur".
Beləliklə, XX yüzilin əvvəllərində
M.Ə.Yurdaqulun şeirləri məktəb dərsliklərində
çox yer almışdı və Azərbaycan ədəbiyyatına
böyük təsiri var idi; onun davamçısı kimi
Əhməd Cavadın adı çəkilirdi. M.Ə.Rəsulzadə bunu nəzərdə
tutaraq yazırdı: "Azərbaycan gəncliyi saf və səmimi
bir niyyətlə türk müəllimlərinin tələbəsi
oldular. Çox keçmədi ki, Namik Kamal Məhəmməd
Hadini, Əbdülhaq Hamid Hüseyn Cavidi, Məmməd Əmin
də Əhməd Cavadı oğulluğa qəbul etdilər".
Aydındır ki, burada mənəvi
oğulluqdan söhbət gedir və M.Ə.Rəsulzadə
"Məmməd Əmin Cavadı oğulluğa qəbul
etdi" dedikdə heç də özünü nəzərdə
tutmurdu. Lakin bir çox tədqiqatçılar
bundan yanlış nəticə çıxardılar.
Ə.Cavadın tədqiqatçılarından biri Əli Saləddin
M.Ə.Rəsulzadənin bu fikirlərini onun özünə
aid edərək yazır: "Əhməd Cavadın əsərlərinin
nəşr edilməsinə o zamanlar "Açıq
söz" qəzetinin mühərriri Məmməd Əmin Rəsulzadə
qayğı göstərirdi. Dünyada hər
bir nəticənin bir səbəbi, hər səbəbin də
bir nəticəsi olur". Ə.Saləddin buradan
çıxış edərək belə bir qənaətə
gəlir: "Ona görə də Ə.Cavadın şeirlərinin
daha çox "Açıq söz"də, eləcə də
onunla yanaşı digər yerli qəzetlərdə
tez-tezünməsi təsadüfi deyildi. Bunlara Məmməd
Əmin hamilik edirdi". Əslində isə, burada
M.Ə.Rəsulzadə özündən deyil, türk şairi
Məmməd Əmin Yurdaquldan bəhs edir və
"oğulluğa qəbul etdilər" dedikdə türk
şairlərinin poetik yolunu davam etdirdiklərini nəzərdə
tuturdu.
M.Ə.Yurdaqulun şeirləri Cümhuriyyət dönəmində
də müxtəlif mətbuat orqanlarında və məcmuələrdə
("Ordu marşları" və s.) geniş yer alır. Artıq bu dövrdə təkcə
Ə.Cavad deyil, Əlabbas Müznib, Əli Yusif, Cəfər
Cabbarlı, Əmin Abid, Zülfüqar bəy, Davud,
Umgülsüm kimi şairlərin şeirlərində də
milli ideya başlıca yer tuturdu.
Aydın məsələdir ki, Azərbaycan
poeziyasında vətən, vətənçiliyin poetik
düşüncəsi romantizm cərəyanı ilə
qoyulur. Ə.Cavada qədər Abdulla Şaiq, Abbas Səhhət,
Məhəmməd Hadi, Ə.Müznib kimi şairlərin
yaradıcılığında bu mövzu romantik mövqedən
tərənnüm olunurdu. Lakin Ə.Cavad
yaradıcılığında bu mövzu milli formada tərənnümünü
tapdı və cümhuriyyət dövründə yeni bir mərhələ
təşkil etdi. Təkcə yeni bir mərhələ təşkil
etmədi, həm də ümumən poeziyaya yeni bir istiqamət
verdi. Şairin bu illərdə
yazdığı "Bismillah", "Röyasını
görmüşdüm", "Milli
bayrağımıza", "Ey əsgər",
"Bakı deyir ki: bir yıl əvvəl",
"İstanbul", "Qalxa" və s. şeirləri məzmun,
poetik ifadə vasitələri, məzmunca dəyişir, yeni
obrazlar daxil olur. Onun bu şeirlərində azərbaycançılıq,
türkçülük, turançılıq,
islamçılıq yeni poetik düşüncədə ifadə
olunur. Bu ideoloji formullar Ə.Cavad şeirində hiss
olunmadan bir-birinə bağlı şəkildə təsvir
edilir:
Türküstan elləri öpüb
alnını,
Söyləyir dərdini sana, bayrağım!
Üç
rəngin əksini quzğun dənizdən
Ərmağan
yolla sən yara, bayrağım!
Gedərkən Turana,
çıxdın qarşıma
Kölgən
dövlət quşu, qondu başıma
İzin ver gözümdə axan
yaşıma,
Dinlətsin
dərdimi aha, bayrağım!
Ə.Cavad bu illərdə yazdığı şeirlərdə
bütövlükdə Azərbaycanın obrazını
yaradır; onun bayrağını, əsgərini, ordusunu tərənnüm
edir, yaradıcılığında xalqçılıq,
azadlıq, istiqlal, xalq, millət məfhumları önə
çıxır. Azərbaycan şeiri Ə.Cavadın
yaradıcılığında yeni bir funksionallıq
qazanır, ritm, intonasiya, ahəng baxımından dəyişir
və yeniləşir.
Yeni məzmun həm də
yeni forma tələb edirdi. Ə.Cavadın
şeirlərində məzmun yeniliyi forma yeniliyini də şərtləndirir.
Bu şeirlərdə misralar vəzn və ritm
pozğunluğuna səbəb olmur, yazılan şeirlərin
heca ölçülərində vəhdət yaradır.
Bu yenilik onun şeirlərinin fonetik
quruluşunda, qafiyə sistemində, misraları təşkil
edən bölgülərdə də özünü göstərir.
Ə.Cavadın şeir dilinin yeniliyini onun
qrammatik quruluşunda, fonetik xüsusiyyətlərində,
canlı xalq dilinə yaxınlığında, ritm və
melodiyasında axtarmaq lazım gəlir.
Əhməd Cavadın Azərbaycan poeziyası yolunda ən
böyük xidməti dilin qrammatik quruluşuna uyğun olan
poeziya, şeir dili meydana gətirməsində, ona qədər
mövcud olan bu poetik yolu bir qədər də
cilalamasındadır. Onun şeir dili xalq dilinə daha yaxın, onun arzu
və istəklərini ifadə edən ahəngdar, cazibədar
və yeni intonasiyalı ifadəsindədir. Onun şeirlərində
dilin fonetik quruluşu poeziya dili ilə daha da
yaxınlaşdı və genişləndi, emosionallıq
qazandı, şeirə yeni bölgülər, şeir vahidləri
gətirdi. Yəni Əhməd Cavad öz dövrünün
novator poeziyasını yaratmış oldu. Dövrün novator
poeziyası həm də gələcək poetik yolun ənənəsini
qoymuş olur. Bu mənada, Əhməd
Cavadın şeirləri xalq şeirindən gələn ənənəni
yeni bir biçimdə formalaşdırdı. Sovet tənqidçilərinin
Əhməd Cavadın davamçıları kimi daim
Mikayıl Müşfiqi, Məmməd Rahimi və Almas
İldırımı göstərmələri daha çox
onların münasibətinin yaxınlıqlarından irəli
gəlirdi. Əslində isə Əhməd Cavadın yeni
dövrdə formalaşdırdığı bu poetik yolun
davamçısı Səməd Vurğun olmuşdur.
Başqa sözlə, qətiyyətlə demək olar ki, Səməd
Vurğun ədəbi məktəbinin yaranmasında Əhməd
Cavad yaradıcılığının mühüm rolu
olmuşdur. Bütün bunlar Əhməd Cavad
yaradıcılığının yeni istiqamətdə
araşdırılmasını şərtləndirən amillərdəndir.
Bədirxan ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 30
iyul.- S.8-9.