Allahın da səmimi
istəyə, sevgiyə ehtiyacı var!
İşıqlar söndü... Birinci mərtəbənin tən ortasında sol tərəfdəkı
lojanın yanında bir nəfər göründü. Yumruqlarını çənəsinə dirəyib,
qollarını skamyaya yayıb səbrlə səhnəyə
baxır, qulaq asır, şəhadət barmağını
dodaqlarının üstündə gəzdirir, fikrini nəyin
üzərindəsə cəmləşdirir, məzmununu daha
dərindən anlamağa, təsəvvürlərini
canlandırmağa çalışır. Qəlbində qeyri-adi hisslər oyanır və sonra
tez də yox olur - təsəvvürün yeni
işartıları yaranır, yeni obrazlar axtarır...
düşüncə içində tamaşa edir. İndi onun üçün səhnədən
başqa heç bir gözəllik yoxdur...
***
O,
tanınmış rejissor Zəfər Nemətovun ailəsində
dünyaya göz açıb, uşaq yaşlarında musiqi təhsili
alıb. Musiqiyə olan həvəsi onu Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına gətirib çıxarır,
məşhur bəstəkar Qara Qarayevin sinfində təhsil
alır. Lakin Gənc Tamaşaçılar
Teatrının rejissoru Zəfər Nemətovun sənəti
onun konseptual-fəlsəfi təfəkkürünü,
arzularını müəyyənləşdirir: rejissor olmaq!
Teatr İnstitutunun Rejissorluq fakültəsinə daxil olur, məşhur
rejissor, professor Mehdi Məmmədovun kursunu
bitirir - müstəqil həyatı sənətə
qovuşur.
Akademik Milli Dram Teatr tarixindəki fəaliyyəti
çox mühüm, dönüş və dramatik
dövrdür.
Burada tarixin ritmlərinin çevik
toqquşması, sosial iqlimin kəskin dəyişməsi və
durğunluq dövründən teatrın sürətli
inkişafı müşahidə olunur. Bu, bir-birini
istisna edən müxtəlif hadisələr, həyat və
incəsənətdə əhval-ruhiyyə deməkdir: total
depressiyadan mütləq eyforiyaya, qışqıran optimizmdən
xoşbəxtliyin hüdudlarına,
çılğınlıq, coşqunluqdan yaratmaq və
işləmək arzusuna, viranlıqdan (bəlkə hissə
qapılıram, hiperbolaşdırıram?! -
N.M.) doğru yola! Belə
"emosional yelləncəklər" tarixin müəyyən
zaman kəsiyindən sonra ilk dəfə olaraq mülayimləşməyə
ümid verir. Respublika Mədəniyyət
Nazirliyinin sabiq müavini, professor Ədalət Vəliyevin
tapıntısı ümidləri doğruldur. Həyatın
sınaqları ortaya çıxır, teatrsevərlər
dumduru bulağın suyundan damla-damla, qurtumla içərək inanırlar ki, nəhayət, ədalətli
bir mühit yaranır; mülayimləşmə aktyor həyatının
dəyərindən, müstəqilliyindən də
danışmağa imkan verdi, yeniliklər, innovasiyalar
dönüş üçün zəmin yaratdı. Teatr yenidən
ictimai mühitimizdə həyat həqiqətlərini dərk
edərək, incəsənətin və estetik
nizam-intizamın təzahürünə çevrildi,
tamaşaçı ilə vacib qarşılıqlı əlaqələr
quruldu: yeni rəhbərlik ildən-ilə baş verən
bütün dəyişiklikləri ölkə ilə birlikdə
keçə və bu dövrün bir çox mühüm
ideyalarını, mənalarını ifadə edə,
formalaşdıra bildi.
Dram
Teatrın rejissorluq xətti, yaradıcılıq prosesi, həqiqət
axtarışı... Müstəqillik
dövrü teatrının bədii rəhbəri, ustad Azərpaşa
Nemətov orijinal yaradıcılıq üslubuna malik nadir sənətlarlardandır. Teatr onun
üçün çox geniş məfhumdur, rəhbərlik
etdiyi tamaşalar Bakının teatr həyatının istiqamətini
müəyyənləşdirir - Azərbaycan teatr məktəbinin
ənənələrini layiqincə davam etdirir.
Azərpaşa Nemətov Azərbaycan teatrının əbədi
simvoludur, müstəqil sənət əsərləri
yaradır, tamaşaları eyni zamanda müxtəlif dramaturji
formaları özündə cəmləşdirir. Qaranlıq zaldan aktyorlar onun
nəfəsini hiss edir, bütün uğurları möhtərəm
tamaşaçıların gözü önündədir. Lakin o, tamaşa anınadək hər şeyin
sahibidir, bir-birilə əlaqəli səs və plastik hərəkətlərin
estetik dəyərləri, səhnə quruluşunun keyfiyyəti
onun səlahiyyətləri və məqsədyönlülüyündən
asılıdır.
Azərpaşa müəllim aktyora vəzifəsini
göstərərək rolunu mizanlarına
alışdırır, bədii əsərin səhnələşdirilməsini
həyata keçirərək ideya xəttini, niyyətini
tamaşaçılara təlqin etməyə
çalışır, ssenarinin ideyasına uyğun
obrazlarına həqiqət və reallıq hissini çatdırır,
müvafiq aktyor ştamplarını tamaşaçı
qavrayışına uyğun işləyib hazırlayır. Aktyorlara
böyük teatr illüziyasında əqidəli və
hazırcavab, müşahidəçi mövqeyindən
yanaşır, çünki özü həm çevik
dialoqlarla paradokslar yaradan istedadlı yazıçı, həm
də ideyalarının rəssamıdır. Nəzəri
ümumiləşdirmələr, fərdi xüsusiyyətlərlə
aktyorun psixoloji vəziyyətini, rolun mürəkkəbliyini dərk
edir: səhnəyə çıxan aktyor başqasına
çevrilsin və estetik axtarışlarda, psixoloji zəfərin
vaxtı gəlib çatanda artıq bu şəxs başqa bir
şəkildə düşünsün, hiss etsin.
Azərpaşa
müəllimin tamaşaçılarla
bölüşdüyü bədii həqiqətlər sonsuz
inam və müsbət həyat enerjisidir, teatr onun
üçün ideallarının daimi müdafiəsidir, tamaşaları həmişə təravət
və yeniliklə nəfəs alır. Yaradıcılıq
kredosu iş prosesində gündəlik qayğılarına
güzəştə getməmək,
yaxşı mənada iş prinsipiallığını
qoruyub saxlamaqdır. Ona görə də
tamaşaları həmişə şəxsi
düşüncə tərzi, özünəinamlıdır,
psevdopsixologiyaya və tamaşaçıların
narahatlığına qarşıdır. Rejissorluq
heç kimin ağlına belə gəlməyən hissləri
və düşüncələri ona açmağa kömək
edir: bədii təfəkkür o zaman daxili fəlsəfi məna
kəsb edir ki, sənətkar nə yazırsa yazsın, onu təkcə
öz qəhrəmanlarının taleyi deyil, həm də
başqalarınınkı maraqlandırsın. Bu zaman rejissor
kimi Azər müəllim zamanı düşünür,
tamaşada bütün hadisələri, xarakterləri, vəziyyəti əlaqələndirir,
ümumiləşdirir (bəzən intellektuallıq da, insan
xarakterinin formalaşması da cəmiyyət tərəfindən
birmənalı qarşılanmır - N.M.). Təkrarlı
hadisələri ümumiləşdirməsi, yaxud faktların
ekspolyarizasiyası ilə ehtimal olunan inkişaf əsasında
məntiqi nəticələr əldə edir: ədəbi əsər
də, teatr da gələcəyi görməlidir - obrazlı təfəkkür
zəruri, həyat təcrübəsinin məntiqinə əsaslanır.
Gələcək tamaşaları haqqında əqli
nəticələr çıxarır, təsəvvürünə
gətirir və fəhmlə növbəti işlərini təsəvvüründə
rəsmini çəkir.
Daxili potensialı müqavimət
göstərməyə qadirdir, bədbinlik, çarəsizlik,
ümidsizlik ona yaddır. Realist sənətkarlar kimi rasional xəyal
və təsəvvürlər arasında gələcəyi
görür, öncəduyumu, nikbinliyi obrazlı fikirlərinin
gələcəyə "sıçrayışı"nın təzahürüdür. Teatrın təkcə
kommunikativ və informasiya, ən başlıcası katarsis
anlayışı ilə kifayətlənmir, həm də
idraki, tərbiyəvi, estetik hedonik və s. kimi təsir
üsullarına malik sistem olması semiotik
yanaşmasını mütləqləşdirir. Rejissor kimi heç vaxt əhəmiyyətsiz fikirləri
təsvir etmir, əksinə, baş verən və verməsi
mümkün olanları, məişətdə baş verməsə
də, məntiqi baxımdan ehtimal olunan hadisələri
canlandırır. Bütün bunlar onun
milliliklə işarələnmiş,
kodlaşdırılmış sisteminə aiddir. Ona görə də hər bir tamaşası bədii
mədəniyyət xəzinəmizin damlasıdır, mənəvi
tərəqqinin yüksəlməsinə xidmət edir.
Azər müəllimə görə rəqs, rəssamlıq,
tətbiqi və dekorativ incəsənət - teatr
şişirtmə xarakterli söz və ifadələrdən,
nəsihətlərdən daha anlaşıqlıdır: Yeddi
gün, yeddi gecə yol getdi; Koroğlu yeddi qazan plovu yedi;
Qırx gün, qırx gecə yatdı; Dərələrdən
sel kimi, təpələrdən yel kimi keçdi; Göydən
üç alma düşdü; Uçan xalçaya mindi;
Sehrli papağı geyinib görünməz oldu; Yeddi
başlı əjdahanın canını aldı;
Zümrüd quşunun qanadına minib qaranlıq dünyadan
çıxdı və s. M.F.Axundov Sədinin
"Gülüstan" əsərinə
işarə ilə yazırdı ki, əgər dünya nəsihətlə
düzəlsə idi, onda gərək İran dünyanın ən
qabaqcıl ölkəsi olsun.
Teatrın informasiyavericilik-kommunikativ imkanları kəmiyyətcə
çox böyük, həm də keyfiyyətcə yüksəkdir,
çünki teatr, eləcə də bədii ədəbiyyat
həmişə əlvan, metafor cəhətdən dolğun,
çevik, paradoksal və emosionaldır, tamaşaçı,
dinləyicinin fikir və hissinin yönümünü
formalaşdırdığı üçün heç bir
ictimai şüur forması onu əvəz edə bilmir. O,
dramaturq və rejissor anlayışlarını bir araya gətirir,
bununla da rejissorun quruluşdakı rolunu qətiyyətlə
bildirir, konsepsiyasını həyata keçirir. Yaradıcılığının uğuru
zorakılığa yol vermədən aktyorun iradəsini
lazımi həddə qədər yönəltmək, fərdiliyini
hiss etdirmək, onları öz niyyətinə cəlb etmək
bacarığıdır. İctimaiyyətin
reaksiyası onun üçün əsasdır, ona görə
də tamaşanı onların mühakiməsinə verəndən
sonra, prosesi dərindən izləməyi bacarır, bu,
tamaşalarının həm də ictimai tərəfidir.
A.Çexov yazırdı: "Mən rejissor qədər
insanlığın kökünə dərindən bələd
olan başqa bir psixoloq tanımıram". Onun
üçün hər bir fəaliyyət daxili leytmotividir.., uzaqlardan həzin-həzin
eşidilən royal ahəngi, ruhi rahatlıq, bitib-tükənməyən
yaradıcılıq eyforiyası və qəribə fikir
valsı - pəncərələrin şüşələrinə
çırpılan yağış damcılarının səsi,
sükut, uzaqlarda isə Şopenin kədərli soneti... Həyat
davam edir... Azər müəllim: "Teatr hərəkət
fakturasıdır, fiziki və ya xəyali stimuldur, aktyor
imitasiya və varlıq fenomenidir. İnsan yeganə
varlıqdır ki, həm gülür, həm də
gülüş obyekti olur, həm düşünür, həm
də fikir obyekti olur, həm ağlayır, həm də
ağladır - bütün bunlar teatrda göz önündə
baş verir". Azər müəllim
üçün teatr şəxsiyyətin, mədəniyyətin,
bəşəriyyətin həyat təcrübəsinin
tamlığı, bütövlüyüdür. Sosial həyatda
hər bir ictimai sistemin öz əvəzedicisi var: incəsənət
dərketmədir, lakin dünyanı dərk etmək
üçün elm də var, pedaqogika - tərbiyədir, lakin tərbiyə
üçün etika da, təhsil də var, dil - ünsiyyətdir,
lakin kütləvi informasiya vasitələri də var və s.
Azər müəllim üçün teatr fəaliyyətdir,
elmdir, tərbiyədir, dildir və
o məbəd bunları yenidən yaradır, modelləşdirir,
zövq verərək öyrədir. Tərbiyənin
təsiri də, informasiya da, idrak da, təlqin də insanın
teatrdan aldığı estetik təsirdir.
***
İşıqlar söndü... Birinci mərtəbənin
tən ortasında sol tərəfdəkı lojanın
yanında bir nəfər göründü. Yumruqlarını çənəsinə söykəyib,
qollarını skamyaya yayıb səbirlə səhnəyə
baxır, qulaq asır, şəhadət barmağını
dodaqlarının üstündə gəzdirir, fikrini nəyin
üzərindəsə cəmləşdirir, məzmununu daha
dərindən anlamağa, təsəvvürlərini
canlandırmağa çalışır. Qəlbində qeyri-adi hisslər oyanır və sonra
tez də yox olur - təsəvvürün yeni
işartıları yaranır, yeni obrazlarını
axtarır... düşüncə içində tamaşa
edir. İndi onun
üçün səhnədən başqa heç bir
gözəllik yoxdur... O - Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrının direktoru - baş rejissoru, Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqı İdarə Heyətinin sədri,
Respublikanın Xalq artisti Azərpaşa Nemətovdur.
Azərpaşa
Nemətov ömür yolunun qəm yolçusudur: qədəmləri
izə, izi cığıra, cığırı yola
dönüb; sözü fikir, fikri kəlam, kəlamı
işıq, işığı ocaq, əməli
çıraq olub. Yaşam tərzi: könlü-gözü
tox, alnıaçıq, üzüağ, iddiasız və təmənnasız!
Məni Azər müəllimlə bağlayan əqidə
və ruh birliyidir. Dostlarına münasibətdə
səmimiliyi, təmənnasızlığı, mərdliyi,
saflığı, filoloji kövrəkliyi, həssaslığı,
bədii qavrayışı şəxsiyyətini tamamlayır
və yalnız özünə bənzəyir. Onu sevdirən söz və əməl
bütövlüyüdür, heç kəsə əxlaq dərsi
keçmir, əksinə, pak mənəviyyatı, yüksək
mənəvi xüsusiyyətlərindən hər kəs
öz payını götürür. Ürəyi
çox böyük xəzinədir, kömək etməkdə
həmişə məmnundur, mehribanlıq xislətindədir.
Başqasını sevindirən insan həm də
özü sevinir.
Azərpaşa müəllim, Allahın da səmimi istəyə,
sevgiuə ehtiyacı var!
Nadir MƏMMƏDLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2022.- 30 iyul.- S.10; 11.