Cinsiyyətin estetik enerjisi
Ədəbi-fəlsəfi
esse
Cinsi fərqlər
ictimai fərqliliklərə
rəvac verməlidirmi? Xeyr! Xətalı
və qəti fikir kimi səslənə
bilər. Təbii ki,
fərqlər mövcuddur.
Lakin fərqlər bacarıq və enerji səviyyəsində təzahür
edir. Çünki insan bədəninin
cismanilik problemi ilə cinsiyyətin icraediciliyi arasında əlaqə yaratmaq klassik və antifeminist yanaşmadır. Tarixən bütün
semiotik sferalarda cinsiyyət kateqoriyası aparıcı rol oynamışdır. Halbuki
"qadın" və
ya "kişi" kimi davranmaq (məsələyə mentallıq,
qadının rolunun sıxışdırılması, fərqlər və ayrıseçkiliklərin kök
salması aspektindən
baxanda) fikri diskursiv
praktikada məqbul hesab edilmir. Axı antropologiya və feminist yanaşmalarda diskursiv məhdudiyyətlərə yer
yoxdur. Cinsiyyət fəlsəfi, dini,
ictimai və ədəbi diskurslarda normativdir. Necə deyərlər, "ideal tənzimləyicidir". Yenə də
cinsiyyət normativ dəyər və anlayışların xaricinə
çıxma iqtidarındadır.
Çünki bədən cinsiyyət
kontekstində tənzimləyici
praktikanın tərkib
hissəsidir. İnsan bədəni
nizamlayıcı bir gücə sahibdir. Və yaxud orqanik, natural bir güc və
enerji bədəni tənzimləyir. Belə bir
bədən çoxalma,
istehsal etmə (hətta istehlak etmə), məhdudlaşdırma,
dövriyyəyə buraxma
və fərqlənmə
potensialı ilə alışıb yanır.
Çünki bu, bədənin
hökmranlıq prosedurudur.
Cinsiyyətin cismaniləşdirilməsi bir
qədər məcburi
xarakter daşıyan tənzimləyici idealdır. Bu cismaniləşdirmə harmonik
(bəzən də disharmonik) xarakter daşıyır. Bəs harmoniya
disharmoniyaya nə vaxt çevrilir? İctimai cinsiyyət bərabərliyi
dionisist və ya afroditaist arxetiplər kontekstində
pozulduqda. Bu fikirlər qətiyyən teorem və nəzəriyyə deyildir.
Gündəlik praktikada da müşahidə olunur.
Sənətdə isə ən
incə detallarına qədər işlənir.
Misal üçün, İyen Makevan "Qara itlər" romanında şəxsi, fərdi dəyişikliklərlə ictimai,
mədəni təkamülü
qadın-kişi harmoniyası
və disharmoniyasında
göstərir. Romanın qəhrəmanı
Ceremi 8 yaşında olarkən ata və anası vəfat edir. Ata və ana
həsrəti çəkən
Ceremi yaşıdları
ilə ünsiyyətə
girə bilmir. Tez böyüyür. Və
yoldaşlarının valideynləri
ilə ünsiyyətdə
olmağa can atır. Yetkinlik yaşlarında da bu proses
davam edir. Evləndikdən sonra isə
həyat yoldaşının
ata və anası olan Bernard və Cunla yaxın,
məhrəm ünsiyyət
qurur. Hətta
roman Cereminin "Qara itlər" adı verdiyi memuardır.
Bernard və Cunun
eşq kitabı.
Bəs nə baş verir ki, aralarına
ictimai, mədəni partlayışın simvolu
olan qara itlər girir? Bu suala cavab vermək olduqca çətindir. Fransanın ucqar
kəndlərindən İngiltərəyə,
oradan da meqapolislərin ürəyi
Londona gedib çıxan eşqin fizikaya keçidi, cismaniləşməsi və
vizuallaşması modern olduğu
qədər klassikdir.
Hətta qədim miflərə, arxetiplərə
gedib çıxır...
İyen
Makevan Frank Konroy
("Dayanma vaxtı"),
Kormak Makkarti ("Qan meridianı"), Pol Oster ("Ay sarayı"), Orxan Pamuk ("Qırmızı
saçlı qadın")
kimi yazıçılardan
fərqlənir. Hətta Lars von Trierin ("Antixrist") və Yorqos Lantimosun ("Müqəddəs
maralın ölümü")
filmlərindəki sənət
konsepsiyasına da doğma deyil. Anselm Kifer, Qeorq Baseliç,
Enzo Kukkinin əsərlərindəki antikonseptual,
antimodernist və antiavanqardist xam və ibtidai enerjinin çılpaqlığına
da yaddır. Lakin Baseliçin "Göz yaşları axıdan adam"
tablosu keçmişlə
indi arasında başlayaraq əlaqə yaratdığı və süni simvollardan qaçdığı üçün
"Qara itlər"ə
bir qədər yaxın estetik məkan və enerjiyə sahibdir. Ancaq ortaq cəhətlər
də az
deyil. Makevan bu sənət
adamları kimi mədəni dəyişikliklər,
klassiklə modern arasındakı
əlaqə, təsdiq-inkar
paradoksu, miflərin müasir həyatın içindəki yeri haqqında kodlarla, şifrələrlə, süni
simvollarla çox işləmir. Bir sözlə,
İyen Makevan "yumşaq şəhər"də
(Soft City) yaşamaq mədəniyyətini
daha natural, təbii təsvir edir, vizuallaşdırır. "Qara itlər" romanı seksist yanaşmanın simvolik məhdudiyyətini əks
etdirir. Makevan cinsiyyətin adi,
sadə bir anatomiya problemi olduğunu vurğulamır.
Sadəcə, cinsi ayrıseçkiliyin
rahat nəfəs almaq və yaşamaq
üçün təhlükə
olduğunu sənətin
dili ilə göstərir. Qadınlıq və kişilikdəki həm fərdi, həm də vahid estetik enerjini
eşqin məsumiyyəti
fonunda hərəkətə
gətirir.
Roman simvolik terminlər və hegemon normativlərin zirvəsində
bir dəyər ifadə edir. Postnormal zamanlar
dövründə bir
yazıçının həyatın
içinə bu qədər dərindən
enməsi və insanın mənəvi, psixoloji vəziyyəti ilə fiziki təbiətini vəhdətdə
verməsi sənətin
yeni alqoritmik üsullarla (konseptual və ya antikonseptual)
özünə uyğun
forma və məzmun tapdığının göstəricisidir.
Elə bu anda başqa
bir sənətçi
və sənət növü müqayisəyə
rəvac verir. Marina Abramoviç və performans sənəti. Abramoviçin "Dialoq"larında sadə
və qeyri-konseptual bir yanaşma mövcuddur. Bir əşya
və ya insanın fiziki təbiətinin əhəmiyyəti
insan-insan, insan-əşya
münasibətində üzə
çıxır. Marina Abramoviç həmkarı
Ulayla (Uve Layzipen) birlikdə yerimək, toxunmaq, hiss etmək kontekstində hərəkət edir. Bədənin fiziki təbiəti
bir səhnəyə çıxarılır sanki.
Eynilə "Qara itlər"
romanında Cunun bir və daha
sonra iki qara it görməsi kimi. Birinci hal lokal, ikinci vəziyyət qlobal mədəni partlayışın, istehlak
mexanizminə çevrilən
modern insanın texno-mağara
çağının sərhədlərini
keçmə üsulunun
obrazıdır. Necə də
sinxron bir bənzərlik var bu iki ayrı
sənət sahəsində.
Xəstəliklər və pandemiyalar da göstərir ki, dünya ağzına kimi dolub. Ucu-bucağı görünməyən bir tıxac var. Hər söz, məcaz və obraz
sanki kirayələnib, inhisar
altına alınıb. Yaxud da tükənmişlik sindromu
yaşayır. Orijinal olmayan
sözlər və obrazlardan ibarət bir boşluq yaranıb.
Ədəbiyyat və incəsənət mədəniyyətin
sonsuz mərkəzlərindən uzaqlaşan özünütəkrar şəbəkəsinə
bənzəyir. Aristotel erasına geri qayıtmışıq. Əslində
Aristoteldən bu yana ədəbiyyat
və sənət idealdan konkret
reallığa, oradan mücərrədə
və mücərəddən də ehtimallara
doğru dövrə vurur.
Təqlid nə qədər banal olsa da,
aparıcıdır. Bir şair,
yazıçı, rəssam və ya rejissor artıq ehtirasları, yumoru,
duyğuları, təəssüratları deyil,
ensiklopedik bilik və
məlumatları ifadə etməklə məğuldur və mövcuddur. Hər hansı sənət əsərinin
mənası onun tarixi
kontekstində deyil, gələcəyində
axtarılır. Oxucu və
tamaşaçının doğulması yazıçı,
rəssam və rejissorun ölümü
deməkdir. Lakin postnormal
zamanlar dövründə estetik
illüziya hələ də güclüdür. Məhz buna
görə də cinsiyyətin bütöv
enerjisi ilə (xüsusilə də,
qadına duyulan eşq
və ehtiramla) sənətin, estetik dava və
reallıqların enerji
parçalanması uzlaşır.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 30 iyul.-
S.11.