"Yarımçıq nəğməmizi
səsləndirir küləklər..."
Bəsti Əlibəylinin şeirləri
haqqında
Söz Tanrı payıdır. Sevib köynəyindən
keçirdiyi bəndələrinə ehmalca
pıçıldayır ilahi nurundan. Və
yer ömrünü yaşamağa məhkum olan iki ayaqlı
naçar bəndə çırpına-çırpına
qalır. Nə ilahi nura
çevrilib Ay adamı ola bilir, nə yer həqiqətlərinə
söykənməyə özündə güc tapır. Olur müəllif Bəsti Əlibəyli
söyləmiş "öylə aşiqi qəmxar. Qüssə
təngə gəlir, qəm çərləyir əlindən...". O yolun yolçuluğu çətin
olduğu kimi, onnan qaçmaq, ondan da betərdi. İçin,
ruhun məngənəsiylə elə cidarlanırsan ki, sanki
keçilməz dağ, dərə yolunu kəsir... Yerdə
özün olursan, bir də nur selinə bələnmiş
öz Allahın, öz Tanrın! Başqa heç kim. Başqa heç kimə bəndəlik
eləmirsən. Heç o fikirdə də
bulunmursan. Çünki Tanrının əta
elədiyi o nur seli amiranəlik eləyən hər bir kəsin
içini, ruhunu sənə birər-birər açıb
göstərir. Duyursan ki, itaət üçün gəlməmisən
yer dünyasına... Necə şair yazır:
Nə tirana itaət,
nə
bütə biət etdi.
Aydan gəlmiş
qonaqdı;
göynən gəldi,
göynən getdi...
Yaşarkən yalqız olur göyxislətlilər. Yerdə elə
də duyulmur, önə çəkilmir. İçindəki
ləl-cəvahiri görən, duyan, qiymətləndirən az olur, bəzən heç olmur. Öz yurdunda qəribə, öz adında duyulmaz
sıra nəfərinə dönürsən. Onda da belə
olur:
Yaşarkən
yalnızdı,
yadlara
alışmadı.
Ölüb
getdi torpağa,
Torpaq
torpağa qarışmadı...
Bütün
bu ilahi məqamları mənə ədəbiyyatşünas,
tənqidçi kimi tanıdığımız Bəsti
Əlibəylinin "Ədəbiyyat qəzeti"nin 14 may 2022-ci il tarixində çap olunan bir səhifəlik
şeirləri pıçıldadı. Özü də
"son nəfəsin şəkli" kimi asta,
usta dedi. Sonra əlavə elədi ki, söz Tanrı nurundan
süzüldüyü üçün ağ
kağızı andırmalıdır. Bu üzündən o
üzü görünən ağ
işığı. Dil dirənməməlidir.
Su kimi axmalıdır fikrin bu başından o başına...
Bunu da səhifədəki şeirlər
pıçıldadı...
Deyilən
söz yadigardı - deyiblər... Əsas olan
odur ki, nə deyirsən, necə deyirsən? Yadigar
qoyduğun sözün ömrü haracandır... Nahara qədərdir,
yoxsa qəbir evinəcən... Deyilməyən
söz, fikir yoxdu - kəlamıyla razılaşmaq olar, o mənada
ki, dediyin forma həm də sözə, ürəyə
xoş gələ, sözün estetik gözəlliyini, duru, məna
çalarını ifadə eləmək səmimiyyətini
qoruyub saxlaya bilə. Söz yüklənməyə,
ifadə çaları ilkinliyini itirməyə. Gözlə deyilən fikrin rəsmi bütün
çalarına qədər incələnə. Bədii
tablonu ruhunla hiss eləyəsən. Duru dilin ifadə elədiyi
məna çaları ilk baxışdan anlaşıla -
baş yormadan, ürəyin alt qatlarına təsir göstərmədən...
müəllifin - Bəsti Əlibəylinin dediyi kimi:
Dəniz
çəkmək istəyirəm -
alınmır,
Gəmi
çəkmək istəyirəm -
alınmır...
Torda
balıq çəkirəm,
alınır...
İfadə təzə və aydındır, sadə
olduğu qədər də dərinə işləyə
bilir. Bütün
varlığı sonsuza qədər yoxluğuyla ifadə eləyir...
Səma
çəkmək istəyirəm,
alınmır,
Uşaq
çəkmək istəyirəm,
alınmır,
Qəfəsdə
quş çəkirəm,
alınır...
Zövqlü bədii informasiya şeirin
oxunaqlığını artırır. Ayıq oxucu
"torda çəkilən balığın
alındığını, qəfəsdə çəkilən
quşun alındığını" bədii detalın
incəliyilə, aydınlığıyla anlayır, bu tale
çabasını bütün ziddiyyətiylə başa
düşür. Bu məqamları
asanlaşdıran müəllifin aydın bədii obrazlar
sistemi və bulaq suyu kimi dupduru dilidir. Soyuqqanlı
ifadə tərzini də buraya əlavə eləsək, onda
alınır sevilən bədii parça. Adına şeir deyirik. Qu
quşunun son nəğməsi də demək olar buna. Çünki düzəlməz tale oyununun
dalınca səfərə çıxan müəllif, təbiidir
ki, yarıtmaz biri kimi qayıdacaq. Çünki
arxada bu taleni əkib-becərən, bəsləyib yetişdirən
ömür yolu dayanır.
O ömür yolu, o düşüncə ki, yolu yox, yolda
qəzanı özünə çəkir, qəfəsdə
quş kimi çırpınır, torda balıq kimi
çabalayır.
Havadan,
qurudan, sudan
həyata
yol çəkirəm, alınmır.
Ömrə
əlvida deyib
son nəfəs
çəkirəm
alınır...
Öz
ömürlüyündə ağrıya, acıya qapı
açan, özünüdərkin bütün məqamlarına
abunəçi olan qələm adamının taleyinə hakim
kəsilən bu məqamlar aydın bədii dillə öz bədii
ifadəsini tapanda olur düşüncəli oxucunun halal
payı.
Bu, tale payıdırmı, yoxsa ulu yaradanın öz
köynəyindən keçirdiklərinə bu geniş
varlığı dar elədiyidi, nədi? Ya yaradanın
yer genişliyinə etirazıdı? "Yarımçıq
nəğməmizi səsləndirir küləklər"
podborkası Bəsti Əlibəylinin könül nəğmələridi,
daha doğrusu, ömür-gün, tale
çırpıntılarıdır. Hər sözün, hər
misranın arxasında müəllifin özü dayanır.
Dünyanı, varlığı sinirə bilməmək,
onun köntöy, nizamsız bölgüsünü qəbul
eləməmək fərdiliyi dayanır. Şairin
obrazlar sistemi kövrəkdi, kənar baxışdan tez
sınır.
Yağış
göz yaşıyla yarışa bilmir,
gülür bu yarışı udan çiçəklər...
...Odlanır
ürəyim alışa bilmir,
olub bitənlərlə
barışa bilmir...
Hər şey alışmamaqdan, barışmamaqdan başlayır. Həyatı, dünyanı
dərk eləmək də, onun gözü yarıtmayan
işləkləriylə yola getməmək də... Hətta düşən axşama - qaranlıqlara,
açılan işıqlı sabahlara da... könül
etirazı yorğun misradan boylanır.
Altı məzar,
üstü bağça
hər
şey yalan, yalan çiçəklər...
Nədir bu inamsızlıq? Bunun yarısı
varlığın dialektikasını incəliyinə qədər
dərk eləməkdən gəlirsə, bir hissəsi də
dövrün, zamanın, əsən sərt ruzigarların
kövrək taleyə vurduğu zədələrdən
qaynaqlanır. Duyan ürək, həssas qəlb
soyuqluğu maqnit kimi özünə tez çəkir. Sezilən sərt baxış, biganə yanaşma
könül evində öz qara izlərini yazır.
Yerin, göyün, qəlbi daş ikiayaqlının "mərhəməti"ndən
yarımayan duyğusal söz adamı varlığı qara rəngdə
görür... Xırda ölçülü
paltar bədənə olmadığı kimi, qara-qara baxışları
götürməyən insan "böcək
arkadaşıyla" bu fani dünyaya çox rahatca göz
yumur. Vida nəğməsini
oxumağa başlayır.
Haşiyə...
Mənə tanış hisslərdi...
ömrün qaynar çağlarında, on səkkiz, iyirmi
yaşlarında "dünya qara bulud kimi" üstümə
çökən çağlarımda, qorxu
qarışıq bir hisslə dünyanın üstünə
"yeridim"...
Ayağım
dünyaya yeriyir -
dünya
ürəyimə
Həmzəsilə,
qara keşişilə...
Dünya
ürəyimə yeriyir
dəli-dəli işləriylə...
Qoyma
anam...
Bu hissin,
duyğunun dünyayla tanış
olmadığı çağların
çırpıntısıydı. O vaxt bir tənqidçi,
professor haray qoparmışdı ki, sovet gəncində bu
inamsızlıq hardandır?..
O vaxt
sükutla qarşıladım. İndi isə
hayqırıram ki, cənablar, nə sovet quruluşu, nə
milli müstəqillik, ürək yarımayanda, "dövran
bisukun, tale zəbun" olanda adamın içi,
çölü qan ağlayır.
Nə
dinsiz ağrılar var,
dözüb yaşamaq olmur.
Bu
dağdan anrılar var -
bilib
yaşamaq olmur.
Hər bəla
sənə gəlir,
güdür, qəsdinə gəlir,
Yer-göy
üstünə gəlir -
belə
yaşamaq olmur.
Fikrin,
düşüncənin dumduru ifadəsi! Boyasız,
rəngsiz, bir qaz da içi üzən ovqatın qəlbi
göynədən səmimiyyəti. Dəruni
heç nə yoxdu ey. Sadəcə, məhrəm
sözlərlə yaşamağın mümkün
olmadığının rəsmini cızır... Necə ki,
sözü, ünvanı, dəyişilmiş bir xalq
mahnısında deyildiyi kimi:
Mərənddən
aşdım, Xoya qoymadılar,
Dolandım,
gəldim, toya qoymadılar...
Sadəcə,
isti sözlərin sıralanmasıdır, di gəl adamın
ürəyini çəkir... Bəsti Əlibəylinin
şeirləri də eynən elədi... Dartıb ürəyini
üzür...
Məşədi İbad deməli, "Mən
özüm "Tarixi-Nadiri" yarısınacan
oxumuşam", eyni zamanda qəliz yazmağı, sözü,
fikri, obrazı cin düyününə salmağı sevirəm. Şeirin,
sözün üst üzündən başqa, alt layına
varmağı özünə bilmərrə ədəbi yol
seçsəm də, baxıb görürəm ki, nə
yazarın, nə oxucunun baş sındırmasına elə də
ehtiyac yoxdur. Hər şey üzdən,
aydın, sadə və dərin isti sözlərlə
yazılsa, oxucuya gedən yolu daha kəsə olar. Hər halda bu səhifədəki şeirlər bunu
mənə dedizdirir.
"Qüssə
dolu" bir qəhər, boğazı göynədirsə,
yazdan dolan buluda son bahar bəhanəsə, onda Bəsti
Əlibəyli demişkən:
Getmək,
fani
dünyadan,
vaxtında çıxıb getmək.
Bir az da qumru kimi,
anadil
kimi ötmək...
Bir
türk xatınını da belə yola salın, ikiayaqlı
bəndələr! Eləyin görək əlinizə
nə gələcək? Ustad Vaqif Bayatlı Odər
demişkən:
Güllələyin
şairləri, cənab martınovlar,
dəlixanalar dəliyə həsrət,
ölüxanalar ölüyə...
P.S. Bu səhifədə
iç şeirlərini daha çox qabartdım. "Zəfər lalələri" və "qara
yağış"a toxunmadım. Elə
bilirəm bu şeirlərdə onların hamısı deyilib.
Şeirə, müəllifə və qəzetə dərin
sayqılarla...
Avdı Qoşqar
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 4 iyun.- S.31.