Andrey Tarkovski:
"Sənətin məqsədi düşünməyə
təşviq etmək,
nəsə fikir çatdırmaq,
ya da bir nümunə
yaratmaq deyil"
Məqalə dilimizə Sovet
kinorejissoru, ssenarist, film redaktoru, film nəzəriyyəçisi,
teatr və opera rejissoru Andrey Tarkovskinin ölümündən
bir qədər əvvəl, 1985-ci ildə alman dilində və
1987-ci ildə Kitty Hunter-Blair tərəfindən tərcümə
olunaraq ingilis dilində nəşr edilən "Həkk
olunmuş zaman" ("Sculpting in Time") kitabından
uyğunlaşdırılıb.
Kino
ümumən mürəkkəb, yüksək yaradıcı gərginliyə
malik orijinal sənət növüdür. Bu, o demək deyil ki, mən başa
düşülmək istəmirəm,
amma mən Spilberq (Stiven Spilberq, amerikalı rejissor - tərc.) kimi ümumi tamaşaçı auditoriyası
üçün film çəkə
bilmərəm. Bunu edə biləcəyimi
kəşf etsəydim,
əzab çəkərdim.
Ümumi tamaşaçı auditoriyasına
sahib olmaq istəyirsinizsə
"Ulduz müharibələri"
və "Supermen" kimi
sənətlə heç
bir əlaqəsi olmayan filmlər çəkməlisiniz. Bununla mən
camaatın axmaq olduğunu söyləmək
istəmirəm, amma onların xoşuna gəlmək üçün
də əlbəttə
ki, belə əzaba qatlanmaram. Kino insanlığa heç nə öyrədə bilməz,
çünki bəşəriyyət
heç bir şey öyrənə bilməyəcəyini son dörd
min ildə kifayət qədər sübut edib.
Görüntü həqiqətin obrazıdır. Korluğumuzdan
fürsət tapıb
ən kiçik parıltısını tuta
biləcəyimiz həqiqətin
sürəti...
Deyirlər, vaxtı geri qaytarmaq olmaz, düzdür. İndiki zamanın hər
saniyə keçib-gedən
bir anın keçici olmayan reallığı olduğuna
görə keçmiş
nə demək olur ki? Bir növ keçmiş,
indiki "an"dan
daha real, ən azı daha davamlı,
çox daha qalıcıdır. İndiki zaman
barmaqların arasından
yox olur. İndiki zamanın içində (hazırda), yaxın gələcəkdə baş
verəcək, qaçılmaz
fəlakətin bütün
ilkin şərtləri
mövcuddur.
Fikirlərin formalaşması və inkişafı müəyyən
qanunlara tabedir. Bunu ifadə
etmək üçün
də məntiqli və spekulyativ strukturlardan fərqini aydın göstərən
formalar lazımdır.
Məncə, poetik məntiq,
həm fikrin inkişaf qanunlarına, həm də ümuməm həyat qanunlarına klassik dramaturgiya məntiqindən
qat-qat yaxındır.
Amma illərdir klassik dram drammatik konfliktləri ifadə etməyin yeganə nümunəsi olaraq göstərilir.
Mürəkkəb düşüncə və
poetik dünyagörüşü
heç vaxt, nəyin bahasına olur-olsun, çox aşkar, məlum faktlar çərçivəsində
məhdudlaşdırılmamalıdır. Ümumiyyətlə, xatirələr çox qiymətlidir. Bəlkə də,
buna görədir ki, insan onları
həmişə poetik
rənglərlə bəzəyir.
Ümumiyyətlə, xatirələrin konkret mənbəyi ilə yenidən qarşılaşmaq
bu xatirələrin poetik keyfiyyətini aşağı salır. Mən inanıram
ki, bundan son dərəcə maraqlı
bir film üçün
çox orijinal qaynaq (mövzu) çıxarmaq olar.
Hadisələrin məntiqi, qəhrəmanın
hərəkət və
davranış tərzi
zahirən pozulur; sonra da bundan
ortaya qəhrəmanın
düşüncələri, xatirələri və xəyalları haqqında
hekayə çıxardılır.
Qəhrəmanın ümumiyyətlə, daha doğrusu, ənənəvi dramaturgiyada
alışdığımız şəkildə görünmədiyi
hallarda belə bu, fövqəladə effekt yaratmağımıza,
olduqca orijinal xarakter ortaya çıxarmağımıza, bu qəhrəmanın daxili aləmini açmağımıza kömək
edə bilər.
Qəhrəmanın özü heç
yerdə görünməz.
Bununla belə, biz onun nə düşündüyü,
necə düşündüyü
barədə çox
aydın, sərhədləri
bəlli fikirlərə
sahib olarıq. Güzgü tam da bu prinsiplə
hərəkət edəcək.
İnsan həyatının elə
məqamları var ki, onları ancaq poetik vasitələrin
köməyi ilə olduğu kimi əks etdirmək olar. Buna baxmayaraq, kinorejissorlar tez-tez poetik məntiq əvəzinə kobud konservatizmlə texniki üsullardan istifadə etməkdə israr edirlər. Bu filmlərdə xəyallar
həyatın maddi fenomenindən köhnəlmiş
kino hiylələrinin
qarmaqarışıqlığına çevrilir.
Gözəl olan həqiqətin arxasınca qaçmayanlardan
gizlənir. Sənətin mənası və var olma səbəbini
düşünmədən onu dəyərləndirməyə
çalışanların ruhsuzluğu çox təəssüflər olsun
ki, tez-tez, kobud şəkildə bəsit ifadələr səsləndirilməsinə gətirib
çıxarır: "Heç
xoşuma gəlmir!",
"Heç maraqlı
deyil!". Bunlar çox iddialı arqumentlərdir,
amma təəssüf
ki, göy qurşağını təsvir
etməyə çalışan
anadangəlmə kor adamın arqumentlərindən
heç bir fərqi yoxdur! Bu kor adam,
bir sənətçinin
əldə etdiyi təcrübələrdən doğan
həqiqəti başqalarına
açıqlaya bilmək
uğrunda çəkdiyi
əzablara qarşı
tamamən laqeyddir.
Həyat, insanın var olması üçün
qarşısına qoyduğu
hədəflərə uyğun
olaraq ruhu inkişaf etdirməsi üçün ona verilən müddətdən
başqa bir şey deyil və insan inkişafı
həyata keçirmək
məcburiyyətindədir.
Ekranda əks olunan "yuxunun hekayəsi" həyatın
görünən, təbii
şəkillərindən formalaşdırılmalıdır. Amma bəzən hekayəni belə də təsvir etmək olar: "Yavaş çəkiliş ("slow motion"), ya da süni
duman buludu köməyə çağırılır,
köhnəlmiş üsullardan
istifadə edilir və ya müvafiq
səs-küy yaradılır.
Kino savadı olan tamaşaçı da gözlənilən reaksiyanı
dərhal göstərir:
"Bəli, bax indi xatırlamağa başladı!". "Deməli, qadın bunu yuxusunda görür!". Lakin belə müəmmalı
təsvirlərlə yuxunun,
ya da xatirələrin
film effektini yaratmaq mümkün deyil.
Bədii kinonu və onun prinsiplərini rədd etməyimin səbəbi filmin ekran hüdudlarından kənara çıxmasına
imkan verməməsi, yəni tamşaçının
ekranda gördüklərini
öz təcrübələri
ilə uzlaşdırmağa
imkan verməməsidir. Bədii kino
öz tamaşaçısını
tapmacalarla qarşı-qarşı
qoyur, simvolları həll etdirir və alleqoriyadan həzz almasını gözləyir, tamaşaçının
intellektual təcrübəsinə
müraciət edir.
Ancaq bu cür tapmacaların
hər birinin mükəmməl şəkildə
tərtib edilmiş şifahi həlli var.
Bu səbəbdən mənim
peşəkar vəzifəm
özünəməxsus, fərdi
zaman axını yaratmaq, içimdə var olan fikirli,
xəyalpərəstlik ritmindən
aşıb-daşan, çoşan,
hərəkət ritmlərinə
qədər uzanan bütün orijinal zaman hissimi əks
etdirməkdədir.
İnsanlar "Güzgü" filmimi görəndən sonra onları bu filmin arxasında başqa heç bir gizli, sirli
məqsəd olmadığına
inandırmaq çox çətin idi. Filmin həqiqəti
söyləməkdən başqa
heç bir məqsədi olmadığını
izah etməyə çalışanda həmişə
inamsızlıq və
məyusluqla qarşılaşmışam.
Bəzi izləyicilər üçün
bu izahatlar həqiqətən də qənaətbəxş olmayıb.
Hey sirlər, simvollar,
hədəflər arxasınca
qaçıblar... Çünki onlar sinematik, vizual poeziyaya öyrəşməyiblər, bu
məni həddindən
çox məyus edib. Dünya tapmacalarla dolu
olduğuna görə,
onun görüntüsü
də tapmacalarla doludur.
Düşünülənin əksinə, sənətin
funksional məqsədi
düşünməyə təşviq etmək, nəsə fikir çatdırmaq, ya da bir nümunə
yaratmaq deyil. Xeyr, sənətin
məqsədi daha çox insanı ölümə hazırlamaq,
onun daxili dünyasının ən
gizli guşəsindən
zərbə vurmaqdır.
Hazırladı:
Nilufər HACILI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 11 iyun.- S.31.