Çoxmetodlu ədəbiyyatda
detektiv və sənədli
nəsr xətti
Müstəqillik
dövrü çoxmetodlu Azərbaycan ədəbiyyatında
davamlı bir proses kimi ədəbiyyatımızın yeni
imzalar və fərqli mövzularla zənginləşdirilməsi
xətti uğurla inkişaf etməkdədir. Görməmək
mümkün deyildir ki, artıq yeni tarixi epoxanın
doğurduğu ədəbi cərəyanlar, müstəqillik
dövrünün çoxüslublu rəngarəng ədəbiyyatı,
bu ədəbiyytın fərqli yaradıcı simaları və
mövzuları yaranıb formalaşmışdır. Bizə
görə, dövrümüzün yeni ədəbiyyatını
yaradanların sıralarında yazıçı Əlibala Məhərrəmzadənin
də özünəməxsus yeri vardır.
İqtisad
elmləri doktoru, professor, Rəsul Rza mükafatı
laureatı, Ukraynanın Müqəddəs Georgi Ordeninə və
Rusiyanın Fyodor Dostoyevski medalına layiq
görülmüş, müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının diqqətçəkən
imzalarından biri kimi oxuculara yaxşı tanış olan
Əlibala Məhərrəmzadə yalnız
yazıçı kimi deyil, bir alim kimi də tanınır. "Prezident İlham Əliyevin iqtisadi və siyasi
strategiyası" kitabı Əlibala Məhərrəmzadənin
müstəqil Azərbaycan dövlətinin mahiyyətinə dərindən
bələd olduğunu və müasir dövrün dövlətçilik
ideallarına xidmət etməyin mühüm vətəndaşlıq
missiyasına çevrilməsini həyat fəlsəfəsi
hesab etdiyini aydın surətdə diqqətə
çatdırır. "Xocalı
soyqırımı" (Azərbaycanlılara qarşı ermənilərin
apardığı soyqırım siyasətinin
xronologiyası), "Azərbaycanda biznes planın tədqiqi nəzəriyyəsi",
Sabir Hüseynovla birgə yazdığı "Müqəddəsliyə
aparan yol" (Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
Mübariz İbrahimov haqqında) kimi kitabların da müəllifi
olan alimin ictimai baxışı, vətəndaşlıq
mövqeyi onun ədəbiyyatımızdakı mövqeyinin
mükəmməl əsaslara malik olduğunu göstərir.
Eyni zamanda Əlibala Məhərrəmzadənin qələmindən
çıxmış "Ev tapşırığı:
Uğur düsturunu tapmalı" kitabı onun insanların ali məqsədlərinə çatmaq
üçün həyata keçirmələri zəruri olan
addımları atma sahəsində dünya təcrübəsinə
də dərindən bələd olduğunu göstərməklə
bərabər, həm də müəllifin geniş
dünyagörüşündən də xəbər verir. Bu amillər Əlibala Məhərrəmzadənin
müasir dövrün yazıçısı
üçün hava və su qədər vacib və əhəmiyyətli
olan meyarlara malik olduğunu nümayiş etdirir.
Yazıçının
2010-cu ildə qələmə aldığı və rus
dilində yayımlanaraq Rusiya və Ukraynada rəğbətlə
qarşılanan "Bakı üçbucağı"
romanı 2019-cu ildə Azərbaycan dilində çap olunub.
Romanın süjetinin əsasını məşhur Bakı
zadəganlarının nəslindən olan Elvira Mirzəbəyovanın
qətl hadisəsi
təşkil edir. Roman
üçün maraqlı mövzu seçən müəllif
bu süjet vasitəsilə XX əsrin əvvəllərinə
ekskurs edərək, tarixi hadisələrə də nəzər
salmaq imkanı yaradır. XX əsrin sonunda öz müstəqilliyinə
qovuşan Azərbaycanda sovetləşmədən öncəki
dövrdəki hadisələr, həmin dövrdə yenicə
formalaşmağa başlayan milli əsilzadələrin və onlarda qalan mirasın sonrakı taleyi aktual və maraq
doğuran bir mövzudur. Həmin dövrlə və
həmin dövrdə yaşamış insanlarla bağlı
bir sıra faktların uzun illər qadağan və sirr pərdəsi
altında qalması müasir dövrdə o tarixi mərhələ
ilə əlaqədar yazılan əsərlərin oxucular
üçün cəlbedici olmasını təmin edir.
Əlibala Məhərrəmzadənin məhz bu faktoru
yazıçı intuisiyası ilə hiss edərək mövzunu bədii
müstəvidə canlandırması "Bakı
üçbucağı"
romanının uğurunu təmin etmişdir. Nəticədə müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatında artıq özünəməxsus ənənəsi
olan detektiv ədəbiyyatın fərqli və əhəmiyyətli
bir nümunəsi meydana çıxmışdır. "Bakı üçbucağı" yeni dövr
Azərbaycan detektiv ədəbiyyatının orijinal bir ədəbi
nümunəsidir. Mövzusu baxımından yeni olan
"Bakı üçbucağı" romanında
Əlibala Məhərrəmzadənin yaratdığı Raya
Mirzəbəyova, Asif Mirzəbəyov, Elvira Mirzəbəyova,
Lalə İbrahimova, Elik-Elşən, Dünyamin, Aida, Səlim
Orucov, Vəkil Tofiq kimi obrazların da hər biri özünün fərdi
siması ilə diqqəti cəlb edir. Maraqlı cəhətdir
ki, eyni
dolğunluğu əsərin epizodik surətlərində də
müşahidə edirik. Romanın "Bakı
üçbucağı" adlandırılması bu milyonlar
şəhərində yaşamış Mirzəbəyovların
xəzinəsi və bu xəzinənin əsas atrubutu olan
üzük, qolbaq və xəncərdən ibarət ziqiymət
dəstlə bağlı əhvalatların diqqət mərkəzinə
çəkilməsi ilə əlaqədardır. Əsərdə
obrazların hamısının iç üzü, daxili
dünyası, ağrıları və həyat qayəsi bu xəzinəni
əldə etmək prosesinin təsviri vasitəsilə
açılır. Romanın stixiyası olduqca
rəvan və axıcı olmaqla yanaşı, həm də
müəllifin geniş dünyagörüşünün və
ensiklopedik biliyinin təzahürü kimi də
maraqlıdır. Əlibala Məhərrəmzadə
"Bakı üçbucağı" romanında
yazıçı-ensiklopedist kimi çıxış edir.
Müəllifin
romanda çatdırmaq istədiyi əsas məqam məhz irs, gen və gələcək məsələsidir.
Keçmişdən gələn izlər, gendən
daxil olan məqamlar və gələcəyə yönələn
bugünkü əməllərin müsbət və mənfi
təzahürləri həyatda olduğu kimi, romanda da təsvir
edilən hadisələrin istiqamətini müəyyən
edir. Bunların sintezi fonunda müasir insana ünvanlanan
bir sual yaranır: keçmişdən qalanların
arxasınca getməklə bərabər, bugünün aktual dəyərlərini
formalaşdıra bilirikmi? Əsərdə həmin
suala cavab tapmaq üçün Dünyamin və
Elşadın gətirdiyi, dəstəklədiyi dəyərlər,
Rayanın (Sürrəyanın)
simvollaşdırdığı yeni qadın obrazı Tofiq və
Aidənin təmsil etdiyi saf aləmə qarşı qoyulur.
Müəllif ideyasının təcəssümü
olaraq, əsərdə Tofiq və Aidənin münasibətləri
məhz bu sualın əyani cavabı kimi, süjet xəttinin
mərkəzində dayanır. Təsadüfi deyil ki,
romanın bu iki təmiz ruhlu gəncin ittifaqı ilə bitməsi
yazıçının gələcəyin təməlində
saf genlərin, mənəvi təmizliyin və mental dəyərlərin
dayanması ideyasına
inamının təsdiqi kimi səslənir.
Bədii
yaradıcılığa detektiv xətlə başlayan
Əlibala Məhərrəmzadənin 2018-ci ildə çap
olunan "Çovdar çörəyi" romanında müəllifin
əsas məqsədinin texnogen dövrün tələbləri,
problemləri və yenilikləri fonunda insanın dəyişməsi,
yaranan yeni tarixin insanının iç dünyasının
mahiyyətinin açılmasına səbəb olması əsərin
adından da bəllidir. Romanın
"Çovdar çörəyi" adlanması yalnız
baş qəhrəmanın - Dadaşın oğlu Cəlilin
şəkər xəstəsi olan anasına çovdar
çörəyi almaq adı ilə evdən
çıxıb qəzada həyatını itirməsilə
bağlı deyildir. Fikrimizcə, müəllif
çovdar çörəyini həm də bir simvol kimi əsərə
daxil etmişdir. Çünki çovdar
çörəyi həm də ilkinliyi, köklərə
bağlılığı, sadəliyi simvolizə edir. Dadaşın ailəsinin faciəsi məhz bu təmizlikdən,
ilkinlikdən, köklərdən aralı düşməsi ilə
bağlıdır. Digər tərəfdən,
çovdar çörəyi həm də mənəvi
paklığın rəmzidir. Dadaşın
ailəsinin faciəsinə əsas səbəb də məhz
nəfsdir. Əsərdə təsvir olunur
ki, nəfsinə uyan ailənin üzvləri pərən-pərən
düşür və nəticədə ailə
bağları qopur. Müəllifin də təəssüflə
qeyd etdiyi kimi, bəzi insanlar yaxındakı, yaxud əlindəki
əsl xoşbəxtliyi görməyib, nəfsin zahiri
parıltısının dalınca gedirlər: "Bəzən
xoşbəxtlik insanın əlində olur. Onu
həm cismən, həm ruhən bürüyür, onu
oxşayır, əzizləyir. Amma insan
bunu duymur, xoşbəxtliyi hiss eləmir, xoşhal olmaq,
rahatlanmaq, xumarlanmaq əvəzinə yeni-yeni nəsnələr
axtarır, hansı ölçüdə, hansı rəngdə
olduğundan bixəbər halda mifik xoşbəxtliyin
axtarışını davam etdirir". Yazıçının
çıxardığı bu əxlaqi-didaktik nəticəni
təsvir edilən canlı hadisələr bir daha əyani
şəkildə açır və təsdiq edir.
Müəllif göstərir ki, həyatını
işləməyə, qazanmağa sərf edən Dadaş
uşaqlarını, həyat yoldaşını maddi cəhətdən
təmin etsə də, mənəvi cəhətdən
onları yoxsul bir həyatla üzbəüz qoyur. Hər şeyi pulla, güclə,
nüfuzla həll etməyə nail olan, buna inanan Dadaş və
ailəsi həyat yolunda ağrılı bir itki ilə - evin
böyük oğlu Cəlilin qəfil ölümü ilə
qarşılaşdıqda əslində nə qədər
gücsüz və çarəsiz olduqlarını dərindən
dərk edirlər. Bu ailənin maddi qazancı ilə
cəmiyyətdəki uğursuzluqlarını müqayisəli
şəkildə təsvir etmək yazıçının
özünün əxlaqi-mənəvi kredosunu önə
çəkməsinə əsas verir.
Romanı üçün epiqraf olaraq Mövlana Cəlaləddin
Ruminin "Kimdən qaçırıq, özümüzdənmi? Nə boş zəhmət!"
kəlamını seçən Əlibala Məhərrəmzadə
əsər boyu diqqəti insanın iç dünyasına
yönəltməyə çalışır. Oğlunun ölümünün səbəbini
araşdıran, onun qatilini axtaran ata hər addımda əslində
özünü və ailəsini başqa yönlərdən
tanımağa başlayır. Bu vaxta qədər
qürrələndiyi ailəsi, övladları haqqında
heç nə bilmədiyini, illərlə onları sadəcə
status artıran varlıq, rəmz kimi gördüyünün
fərqinə varan Dadaş özünü də nə zaman,
hansı məqamda itirdiyini xatırlaya bilmir.
Falçı Sona onun oğlunun qatilinin çox yaxın adam olduğunu dedikdə gümanı min bir yerə
gedən ata sonunda əslində bu qatilin məntiqi mənada
özü olduğunun fərqinə varır.
Yazıçı göstərir ki, o, övladının mənəvi
qatili idi və bu
mənəvi qətl realda maşın qəzası
şəklində təzahür etmişdir. Fikrimizcə,
bu motiv Azərbaycan ədəbiyyatında yeni olub, ədəbiyyat
üçün zəruri hesab edilən katarsisi-mənəvi
təmizlənməni fərqli bir mövqedən əks etdirməyə
xidmət edir.
Özünəməxsus həyat təcrübəsinə
malik olan Əlibala Məhərrəmzadə əsərdə
övlad ağrısını yaşayan atanın
duyğularını, yaşantılarını, təəssüfünü,
peşmançılığını, qəzəbini, mənəvi
gərginliyini məharətlə təsvir etməyə nail
olmuşdur. Belə məqamlarda yazıçının mənəvi-psixoloji
vəziyyətlərin təsviri vasitəsilə obrazın fərdi
xarakterini üzə çıxarmaq bacarığı diqqəti
cəlb edir. Eyni zamanda Əlibala Məhərrəmzadənin
dərin və iti müşahidə qabiliyyətinin həyat
hadisələri ilə yanaşı, obrazların mənəvi
dünyasındakı dəyişiklikləri də dərindən
əks etdirməsini şərtləndirmişdir. Romanda təqdim edilən obrazlar yalnız əməlləri
ilə deyil, fərqli xarakterləri ilə də səciyyələnirlər.
Bu isə Əlibala Məhərrəmzadənin
bədii əsərdə xarakterlər yaratmaq istedadını
nümayiş etdirir. Bu cəhət
yazıçının digər əsərləri
üçün də xarakterikdir.
Romanda diqqətçəkən məqamlardan biri də
müasir dövrün gerçəkliklərinin, atribusiya və
koloritinin dəqiqlik və incəliklə işlənməsidir. Əlibala Məhərrəmzadə
bu romanı ilə detektiv süjeti fəlsəfi məqamlar,
şüur seli kimi fərqli elementlərlə zənginləşdirərək,
orijinal bir əsər yaratmağa nail olmuşdur. Detektiv ədəbiyyatı üçün zəruri
olan mövzuya ictimai yanaşma və gələcəyə
baxış "Çovdar çörəyi"
romanında hadisələrin və obrazların dəyərləndirilməsində
başlıca meyara çevrilmişdir. Bütün
bunlara görə "Çovdar çörəyi"
romanı Azərbaycan detektiv ədəbiyyatının dəyərli
nümunəsidir.
Detektiv əsərləri
ilə tanıdığımız Əlibala Məhərrəmzadənin
2021-ci ildə
işıq üzü görən "Kənar adamın söylədikləri"
əsəri sənədli roman janrındadır. Əsərin əsas süjet xəttini 44
günlük Qarabağ müharibəsi ilə bağlı
reportaj hazırlayan fransız yazarla vətənpərvər
azərbaycanlı professorun qarşılaşması və bu
qarşılaşmadan sonra baş verən təzadlı hadisələr
təşkil edir. Əlibala Məhərrəmzadənin
"Kənar adamın söylədikləri" romanı,
adından da göründüyü kimi, 44 günlük Vətən
müharibəsinə kənardan baxışın bədii həllinin
verilməsi baxımından maraqlı addımdır və ədəbiyyatımızda,
eləcə də beynəlxalq ədəbi aləmdə real
gerçəkliklərin təbliğ edilməsi
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edən
bir əsərdir. Bu günədək Vətən
müharibəsi mövzusunda yazılan əsərlərin əsas
qəhrəmanları bu savaşın içində olan, onun
ağrısını və ya zəfərin dadını
yaxından duyan soydaşlarımız idi. Bu,
İkinci Qarabağ savaşına daxildən olan
baxışın bədii inikası kimi önəmli olsa da,
xaricən həmin taleyüklü hadisəyə münasibətin
bədii müstəvidə əks etdirilməsinə ciddi
ehtiyac duyulurdu. Əlibala Məhərrəmzadənin
"Kənar adamın söylədikləri" romanında məhz
bu xətt məharətlə işlənmiş, 44
günlük Vətən müharibəsi ilə bağlı
hadisələr fransalı yazar və jurnalist Mişel
Leqranın gündəlikləri şəklində oxucuya təqdim
edilmişdir. Bu bədii priyomla yazıçı iki əsas
məsələnin həllinə nail olmuşdur. Birincisi, Vətən müharibəsinə kənardan,
xarici ölkədən baxışın təqdim edilməsi
üçün fransız yazıçı obrazı
seçilmişdir. Bu motiv həm Fransanın Qarabağ
savaşındakı mövqeyini oxucuya daha canlı şəkildə
çatdırmaq, həm də Azərbaycan ədəbiyyatına
Mirzə Fətəli Axundzadənin gətirdiyi Müsyö
Jordan obrazı ilə maraqlı və ibrətamiz tipoloji müqayisələr aparmaq
baxımından müəllifə geniş imkan
yaratmışdır. Əsərdə fransız
yazıçısı Dümanın kulturoloji simvol kimi irəli
sürülməsi yazıçının dərhal
Xurşidbanu Natəvan və Şuşa
kulturoloji rəmzlərini bədii gündəmə gətirməsinə
səbəb olmuşdur. İkinci tərəfdən,
yazıçı professor Kərimzadə obrazı ilə Azərbaycanın
haqq səsinin məhz elm adamları tərəfindən bəyan
edilməsinin, yayılmasının vacibliyinə diqqəti
çəkir. Müəllifin təqdimatında
məhz professor Kərimzadə ilə tanışlıq
Mişel Leqranın Qubaya səfərinə, memorial komplekslə
tanışlığına və erməni şovinizminin
köklərinə işıq salınmasına səbəb
olmuşdur. Əlibala Məhərrəmzadənin
apardığı müqayisələrin və paralellərin
deklorativ təqdimatdan uzaq olub, bədii əsər
üçün səciyyəvi olan təbii və
inandırıcı hadisələrin təsviri vasitəsilə
canlandırması romanda bədiilik faktoruna
yaradıcılıqla əməl olunması ilə nəticələnmişdir.
Bədii mətndə bəzi məqamlarda nəzərə
çarpan publisistika əlamətləri heç də hər
yerdə bədiiliyə üstün gələ bilməmişdir.
Əsərdəki publisistik təsvirlər bir tərəfdən
mövzunun dövrümüz üçün olan
mühüm bir problemə həsr edilməsindən, digər
tərəfdən isə romanın baş qəhrəmanlarından
birinin fransalı jurnalisti olmasından irəli gəlir. Sənədli roman janrı da əsərdə bədii
publisistikanın meydanını genişləndirmişdir.
Qeyd edilənlər "Kənar adamın
söylədikləri" əsərinin janr baxımından
publisist sənədli roman kimi dəyərləndirilməsinə
əsas verir.
Haqqında danışdığımız bədii əsərlərin
hamısında Əlibala Məhərrəmzadə
janrından asılı olmayaraq bədii yanaşmalarında həyat
həqiqətlərinə sədaqəti ilə diqqəti cəlb
edir. Realizm haqqında klassik təsnifatda deyildiyi kimi, o, bədii
əsərlərində "tipik şəraitdə tipik
obrazlar yaratmaq" vəzifəsinin öhdəsindən
bacarıqla gəlir. Əlibala Məhərrəmzadənin
romanları Azərbaycan ədəbiyyatında realizmin orijinal
təzahürlərindən yoğrulmuş bənzərsiz əsərlərdir.
Onun yazıçı fantaziyasının əsasında
həyatı müşahidələr və gerçəkliyin
bədii ümumiləşdirilməsi faktoru dayanır. Bütün bunlara görə Əlibala Məhərrəmzadə
müstəqillik dövrü çoxmetodlu Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni realizmin - neorealizmin istedadlı nümayəndələrindən
biri kimi əsərləri ilə ədəbiyyatımızın
bu xəttinin daha da dərinləşdirilməsinə və
möhkəmləndirilməsinə uğurla xidmət edir.
"Kənar adamın söylədikləri"
romanının janrı və toxunduğu məqamlar
Əlibala Məhərrəmzadənin həm aktual mövzulara
həssas münasibətini, həm də
yaradıcılığında yeni bədii formalara müraciət
etməkdə maraqlı olduğunu nəzərə
çarpdırır. Romanda bədii mətnlə sənədli-faktiki material
məharətlə sintez edilərək, müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının yeni mərhələsinin
sənədli nəsr xəttinin əhəmiyyətli nümunələrindən
birinin yaradılması ilə nəticələnmişdir.
Əlibala Məhərrəmzadənin
yaradıcılığının ümumi səciyyəsinə
nəzər saldıqda onun potensialının daha fərqli əsərlər
meydana qoymaq üçün imkan verdiyinin şahidi oluruq. Detektiv əsərlərində
fəlsəfi-psixoloji məqamların məharətlə təsvir
edilməsi yazıçının ədəbiyyatın bu
istiqamətində yazıb-yaratmaqda davam edərək, fərqli
əsərlər yazacağına dərin inam yaradır.
Eyni zamanda "Kənar adamın söylədikləri"
romanındakı həyatilik, sənədlilik, tarixilik və bədiilik
Əlibala Məhərrəmzadənin yaradıcılıq
imkanlarının geniş miqyasına və gələcək
perspektivlərinə işıq salır.
İnanırıq ki, Əlibala Məhərrəmzadənin təqdimatında
Azərbaycan oxucusu bundan sonra da müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatının orijinal bədii
nümunələri ilə tanış
olacaqlar.
İsa HƏBİBBƏYLİ,
akademik
Elnarə QARAGÖZOVA,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 18 iyun.- S.24-25.