Şeirimizin üç
kəlməsi
Rəşad Nağı
Mustafanın poeziyası barədə qeydlər
XVII əsrin
görkəmli fransız şairi və nəzəriyyəçisi
Nikola Bualo özünün "Poeziya sənəti" əsərinin
birinci nəğməsində yazır: "Nazimlər var ki,
poeziya göylərinə qalxıb onun ən yüksək zirvələrini
fəth etmək, Parnasda özlərinə yer tutmaq xəyalı
ilə yaşayırlar. Bəli, belələri
aramızda çoxdur. Lakin bilmək
lazımdır ki, o əlçatmaz
zirvəyə qalxmaq səadəti
yalnız dühası büllur dağ nurunun aydın və
təmiz ziyası ilə şövqlənən, Peqası
özünə ram edən, Apollonun ilham şəfqətindən
məhrum olmayan əsl şairlərə
nəsib olur".
Peqas qədim yunan əsatirində baş Allah Zevsin mindiyi qanadlı atdır. Əfsanəyə görə, Peqasın ayaqlarının zərbindən Helikon dağından bir bulaq yaranıb. Şairlər onun suyundan ilham alıblar. Bu səbəbdən, qədim dövrün ədəbiyyatında "Peqası yəhərləmək" ifadəsi tez-tez işlənib. Bu ifadənin mənası şair olmaq, şeir yaza bilmək deməkdir.
Bualodan gətirdiyim sitatdan məlum olur ki, məşhur nəzəriyyəçiyə görə, yaxşı şair olmaq üçün o bulaqdan su içmək, yəni istedad sahibi olmaq kifayət deyil. O bulağın yaranmasına səbəb olan Peqası ram etmək lazımdır. Dövrün yazı ab-havasından irəli gələn bu mübaliğəli bənzətmələrə bir az güc verib bu qənaətə gəlmək olar: Peqası yəhərləmək ilkin zəruri mərhələdirsə, onun yüyənini ələ alıb sonsuz söz ənginliyində buludlarla toqquşmaq xammal hesab etdiyimiz istedadla yanaşı, zəhmət, hünər, peşəkarlıq tələb edir.
Yunanıstanda uca bir dağ olan Parnas, qədim əhalinin təsəvvürünə görə, Apollon və incəsənət ilahələrinin məskəni olub. Bu təsəvvürün davamı kimi Parnası ismi şairlər məclisi, dəstəsi mənasına gəlib. Hər bir xalqın öz Parnası var. Bəs təyinedici qüvvə mövcuddurmu? Kimsə kriteriyaları dəqiqləşdirə bilirmi, yaxud kriteriyalar mövcuddurmu?
Bu suallar barədə geniş polemikalar daim hökm sürsə də, bu yazının predmeti həmin məsələlər deyil. Öz xəyali Parnasının sakini - şair Rəşad Nağı Mustafa poeziyasının çalarlarını ayırd edərək mövqeyini müəyyən etmək mümkün olar: o, Helikon dağındakı bulaqdan su içməklə kifayətlənib, yoxsa Peqasın yüyənini ələ alaraq Parnas zirvəsində məskən salıb?
Rəşad Nağı Mustafa poeziyası barədə danışanda, ilk növbədə, şairin fikirləri, qənaətləri, müşahidələri ilə obrazlı düşüncələrinin, bədii təfəkkürünün bir-birindən ayrılıqda yox, vəhdətdə təcəssümünü vurğulamaq yerinə düşər. Çağdaş poeziyanın qarşısında duran ən böyük problemlərdən biri də şeirdə həyat hadisələrinin bədii həlli məsələsidir. Bir aqronomun da yaxşı müşahidə qabiliyyəti ola bilər, yaxud bir riyaziyyatçı çox incə məqamların fərqinə vara bilər. Əgər həmin peşə sahibləri bu müşahidələrini xatirat kimi qələmə alırsa, ondan xüsusi bədii yazı nümunəsi tələb eləmək mümkün olmur. Amma şair daxili təlatümlərini, gördüklərini, beynində və ürəyində ilişib qalan nəsnələri bədii müstəvidə həll edərək, poetik çalarlarla, obrazlı düşüncə ilə, bir sözlə, şeirləşdirərək oxucuya təqdim etməlidir. Rəşad Nağı Mustafa bu barədə bütünlüklə şairdir və onun şeirlərindəki fikir-obrazlılıq balanslaşdırılması imkan verir ki, digər nəzərəçarpan məqamlar barədə danışaq.
Rəşad Nağı Mustafa yaradıcılığında müharibə mövzusu, əslində, başqa bir məqalənin müzakirə obyekti olsa da, bəzi məqamları vurğulamaq zəruridir. Şair müharibədən kənarda baş verən, daha doğrusu, müharibənin təsiri, ab-havası duyulan, müharibənin izləri görünən məqamları qələmə alsa da, onun şair müşahidəsi imkan verir ki, səngərdəki, güllə qabağındakı təlatümləri də özününküləşdirə bilsin. Həmin əsgərin ağrılarını öz ağrılarına çevirə bilsin. Şair şeirlərinin birində yazır:
...İndi boyumuz rahatca çatsa da
şkafın üstünə,
Səngərdən boylanan yaralı əsgər kimi
baxırıq xatirələrə...
O, yarası qanayan əsgərin həyatla mübarizəsini, ölüm-qalım dilemmasını, bununla bərabər cəsarətini nəzmə çəkir və bununla kifayətlənmir, xatirələri yada salmağını bu bir cümləlik hekayəyə bənzəyən təşbehlə ifadə edir. Elə bir təşbeh ki, müharibənin bir epizodunu bütün cəhətləri ilə izah etmək iqtidarındadır.
Rəşad Nağı Mustafanın "Müharibə şeiri" postmüharibə dövründə qələmə alınan ən yaxşı üç poeziya nümunəsindən biridir. Şeirdə iki situasiya əks olunub: müharibənin başladığı və bütün ölkənin həyəcanlandığı vaxtda sevdiyi qızı Nəbatat bağında gözləyən bir cavan və müharibə xəbərinin ona ötürdüyü müxtəlif impulslar, bu xəbərin fonunda qaysaq bağlamayan yaraların sızıltısı; müharibənin, Vətən uğrunda həyatını itirən qəhrəmanların geriyə buraxdığı kədər, ümumiyyətlə, savaşın əzabı, faciəsi...
Mən səni gözləyirəm....
Eləcə dayanmışam Eldar şamının altda.
Gör
e, adam adında
ağaclar var həyatda
Ağacların üstündən yıxılan
balacalar böyüyür,
igid olur.
Mən səni gözləyirəm,
amma indi, bəlkə də,
bu ağacın adaşı Şuşada şəhid olur.
Təbiət, ana təbiətin
yetişdirdiyi, suyu, torpağı, havası ilə bəslədiyi igid və həmin
təbiətin qoynundan
ucalan Eldar şamının Eldar adlı bir şəhidin
taleyi ilə əlaqələndirilməsi yaradılışın,
yaşamağın, yaradan
və yaşadan uğrunda, Vətən yolunda ölümün - həyatın üç mərhələsinin mükəmməl
bədii lövhəsi
bu misralarla gözümüzün önündə
canlanır.
Şair
sözügedən şeirdə
öz ağrılarını
Vətən ağrılarının
fonunda yada salır, torpaq haqqında qənaətlərini
dilə gətirir, öz konsepsiyasından çıxış edərək
müqqəddəs nəsnələri
ayırd edir:
Mən səni gözləyirəm...
Gəlsən, soruşma məndən vətən səninçün
nədi?
Bax, indi dediklərim hamısı bəhanədi:
Anamın
olduğu yer, atamın yatdığı
yer,
bir də sən hardasansa ora mənə vətəndi.
Anam heç
vaxt ölməsin, sən də ölmək istəmə.
Mən atamdan bilirəm, ölüm bədahətəndi.
Şair Vətəni anasının
məskəni kimi, atasının torpağı
kimi, sevdiyi insanın nəfəs aldığı məkan kimi qəbul edir, sevir, tərənnümünə
çalışır.
Rəşad Nağı Mustafanın Laçın həsrətinə
ithaf etdiyi şeiri süjetli şeir adlandıra bilirik. Laçınlı şair dostunun
hekayəsini oxuduğu
vaxt onu yuxu aparır. Yuxuda görür ki, Laçında, Daşlı
kəndində, Şəlvə
çayının sahilindədir.
Əmisi Ələmdar
kişi ona "yuxunu gördüyü gecədən
də qapqara" bir at bağışlayır.
Bu atla heç
vaxt görmədiyi Laçını gəzirlər.
Yuxudan ayılan şair hekayəni oxuyub tamamlayır və əmisinin də, atının da, Laçının da yuxu olduğunun fərqinə varır.
Bu şeirdəki iki misra isə Birinci Qarabağ müharibəsindən sonra
dünyaya gələn
və münaqişə
dövrünə şahidlik
edərək ürəyi
Vətən eşqi ilə döyünən bir gəncin söyləyə biləcəyi
ən təsirli cümlələrdir:
Mən Laçını
heç vaxt görməmişəm.
Əvvəl yaşım çatmırdı,
indi də gücüm...
Rəşad Nağı Mustafa poeziyasında
kədərin bir çox çalarını
sezmək mümkündür
və həmin kədərə müxtəlif
yanaşmalar diqqəti
cəb edir: bəzən soyuqqanlılıq,
bəzən şairə
xas olan emosionallıq müşahidə
olunur. Onun şeirlərində ata mövzusu xüsusi yerdədir.
Ümumiyyətlə, vətəndən, atadan, anadan yazmaq olduqca təhlükəlidir. Həddindən artıq pafos, yaxud əksinə, bədii cəhətdən
cüzi sönüklük
əsərin gücünü
minimuma endirə bilər. Amma Rəşad Nağı
Mustafa şeirlərində balanslılıq yarada bilir və orijinal
bədii lövhələr
yaradır.
Onun atasının vəfatından
doğan kədərinin
izləri mövzusundan
asılı olmayaraq əksər şeirlərdə
hiss olunur. Məsələn,
şair yazır:
Sən yaxşı adamsan, yaxşı adamsan,
Atam deyilsən ki, qəfil öləsən...
Müqayisəyə diqqət edək: şair atasının ölümünü
onun bivəfalığı
kimi səciyyələndirir,
el deyimlərində də
vaxtsız və qəfil ölümü belə qələmə verirlər və şeirdə xitab etdiyi insanı bu bivəfalıqdan uzaq olmağa səsləyir, bir növ, situasiyanı izah etməyə çalışır ki,
atamın qəfil ölməyi mənə nələr yaşatdı,
amma sən yaxşı adamsan, belə etməzsən...
Yaxud şeirlərinin birində
belə yazır:
Anamın
üzündən öpürəm
hər gün
Öldü, qədir bilmək
öyrətdi atam
Əzrail
evimizin yerin biləndən
Vallah, anamdan da çox narahatam.
Şair əvvəlki şeirdə
sevdiyi bir adama etibar dərsi
keçirdisə, bu şeirdə özünün
gəldiyi nəticələri
qələmə alıb. Atasının vəfatı dünyanın
faniliyini ona izah edib və
digər var olanların qədrini bilməyini başa salıb. Bu misraları
belə adlandırmaq olar: ölümün həyat dərsi...
Rəşad Nağı Mustafa şeirlərində
xatirələr dolaşır. O, xatirə
şairidir. Unutmağı sevir. Məsələn,
şeirində Vaqif Səmədoğlunun, Mikayıl
Müşfiqin, Atilla İlhanın, Nazim Hikmətin adını çəkir, vəfa borcu kimi mütəşəkkirlik
var Rəşad Nağı Mustafada. Atası ilə bağlı xatirələrinin
cəm olduğu şeirlərin birində yazır:
Əvvəl belə olmurdu
ad günü qonaqlığı
Ən yaxşı sağlıq idi atamın cansağlığı
Atam öldü böyüdüm,
böyüdüm atam
oldum
Qocaltdım əllərindən tutduğum
uşaqlığı.
Bir az anam böyütdü, bir az da atam
məni,
Atam ki öldü getdi, anama da qalmadım.
Bir az Allahdan
qorxdum, bir az atamdan qorxdum,
Peyğəmbərə daş atan uşaqlardan
olmadım.
Rəşad Nağı Mustafa poeziyasında
kadrları aydın görmək olur. Epik növdən
fərqli olaraq lirik növdə həmin kadrları yaratmaq müşkül məsələdir və bu, xüsusi məharət tələb
edir. Hadisənin duyğulu tərəflərini,
hissiyyata təsirini qələmə almaqla yanaşı, hadisəni görmək, birbaşa
real təsvirlərlə poetik
dildə əks etdirmək cəhdləri Rəşad Nağı Mustafada olduqca yaxşı alınır.
Bu baxımdan onun
"Xəstəxana dəhlizi"
şeiri unikaldır:
Xəstəxana dəhlizi
Həkimlər qaçaqaçda qorxa-qorxa
danışır:
Biz ananı itirdik!
İndi sevinclə kədər bir-birinə qarışır.
Ata susur, oturub dizini
qucaqlayır
Qulağına səs gəlir,
İndi
doğulan uşaq indicə
öldürdüyü anasına
ağlayır.
İndi
ağrı qalacaq ömürlük bir ürəkdə
İndi
çətin olacaq bu balaca qatilə
atalıq eləmək
də, analıq eləmək də.
Bir sərnişin gətirib, bir sərnişin apardı
həyat adlanan qatar.
Ata necə yaşasın?
Axı belə havada intihar
qoxusu var.
Göstərdiyim nümunələrdən məlum
olur ki, Rəşad Nağı
Mustafa Azərbaycan dilini
yaxşı bilir və əsl ana dilində yazmağı bacarır. Yad qrammatik
quruluşlar onun şeirləri üçün
spesifik deyil.
Bütün bunlardan yola çıxaraq demək olar ki, Rəşad
Nağı Mustafa Peqasın
yüyənini ələ
alaraq Parnas zirvəsində məskən
sala bilib.
Rəşad Nağı Mustafa ədəbi
təxəllüsü kimi
ağıllı (rəşad),
təmiz (nağı),
seçilmiş (mustafa)
insandır.
Yaradanın seçilmiş bəndələri
olan əsl şairlər ağıllı
və daxilən təmiz olmalıdırlar.
Şeirimizin üç kəlməsinə
- Rəşad Nağı
Mustafaya yeni-yeni yaradıcılıq uğurları
arzu edirəm!
Nadir YALÇIN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
18 iyun.- S.23.