Ruhun yaşam
macərası,
sözün nüvəsinə enmək
istedadı
Rüstəm Kamalın 60 illiyinə
Azərbaycan ədəbi tənqidində
ifadə tərzi, fərdi və fərqli
üslub baxımından bir Rüstəm Kamal fenomeni var desək
doğrunu təsdiqləmiş olarıq. Rüstəm
Kamal Azərbaycan ədəbi tənqidinə gəlişiylə
bir çox şablonları yerindən oynatdı, fərqli
yazı tərzi və üslubuyla ədəbi esselərin
yeni, bənzərsiz örnəklərini yaratdı. Onun təhlil obyektinə çevirdiyi mətnlərdə
elə mətləbləri, nüansları kəşf etdi ki,
hətta o mətnlərin müəlliflərini belə heyrətə
saldı. Bir tənqidçi kimi təhlilə
aldığı mətnlərin ilk baxışda görünməyən
alt qatları Rüstəmi daha çox maraqlandırır.
O, təhlil etdiyi mətnlərin hardasa yaradılış
anlarının ruhi enerjisinə qoşulur və bu
ruhiqoşulma ona mətnin özünə - alt qatlarına enməyə
imkan verir. Qəribə səslənsə də
deyim ki, bənzərsiz esselərini sanki o hardasa özü
yox, kənar bir gücün diktəsi ilə yazır. Bəlkə buna görə də onun qəfil gəlişi
yıpranmış Azərbaycan ədəbi mühitində
bomba etkisi yaratdı. Şair və ya
yazıçılarda olduğu kimi, tənqidçinin də
mütləq fərqli bir üslubu, ifadə tərzi,
intonasiyası olmalıdır. Şeirdən,
nəsirdən fərqli olaraq ədəbi tənqiddə fərqli
üslubların kasadlığı ilk nəzərə
çarpandı, bəlkə buna görədir ki, bu
boz-bulanlıq ədəbi tənqid ortamında Rüstəmin
ayrıcalıqlı yeri vardır. Şagirdlik,
çıraqlıq dönəmi keçirmədən elə
ilk qələm təcrübəsindən usta səviyyəsinə
ulaşmaq ancaq fitri istedad sahiblərinə qismət olur.
Bir çoxları
onun qeyri-adi intellekt səviyyəsini
xaricdə oxuması və ya Avropa ədəbiyyatını,
kültürünü mükəmməl bilməsiylə əlaqələndirir. Yox, onun Azərbaycan
tənqidinə gətirdiyi yenilikləri yalnızca mükəmməl
Avropa təhsili ilə əlaqələndirmək
yanlış olardı. Əlbəttə,
bu faktı da danmaq doğru olmazdı. Ancaq
zənnimcə, gəlinən nəticəni daha çox
Rüstəmin fitri istedadında və şəxsi
canatımlarında axtarmaq lazımdır.
Rüstəm Kamal təhlillə cəlb etdiyi bəzi əsərlərə elə
dalır ki, əsərdə olanları deyil, bəzən
olmasını istədiklərini də dilə gətirir. Bunu haqqımda
yazdığı məqalələrdən yola
çıxaraq söyləyirəm:
"Sözünün və taleyinin içində
qürbət rüzgarı dolaşandan bəri,
düzünü deyim ki, mən onun fiziki cismaniliyinə də
hərdən şübhə edirəm. "Məmməd
İsmayıl" adı mənimçün gerçək tərcümeyi-halı
olan bir insanın və şairin adı deyil, bir qərib ruhun
adıdır. Laməkanlıq bu ruhun
durumunu səciyyələndirir". Payız
bütün görüşlərin, ayrılıqların mənasının
dərk olunan, ömrün sükut səsinin eşidilən
vaxtıdır. Ahıl yaşlı şairin yolu
payıza doğrudur: "Apar məni payızlara"...
Rüstəm Kamalın tənqidi görüşlərində öncül fəlsəfi
dünyagörüşlərinin, hind vedalarının, Budda
qeyri-adiliklərinin, yoqaların, dünya filosoflarının təcrübəsinin,
fəlsəfi və fikri düşüncələrinin təcrübi
izlərini görmək olar. Və sanki onun arayış və tədqiqatlarının
gözəgörünməz müəllifləri var,
çünki onun yazılarından gözəgörünməzlərin
gözəgörünən diktəsi açıqca hiss
olunmaqdadır.
Tənqidçi inəyin belində dən axtaran sağsağan deyil və o, ədəbi-fəlsəfi
düşüncələri ilə ədəbiyyatı
arxasınca sürükləməyi, onun gələcək
perspektivlərini də ortaya qoymağı bacarmalıdır,
olanlar yox, olacaqlar yoluna yolçu aramalıdır. "Şairlər
(əlbəttə, elə yazıcılar da!) yalnız dilimizin və mənəviyyatımızın
qoruyucuları kimi deyil, həm də milli
varlığımıza cavabdeh şəxsləri
olmalıdır" Rüstəm Kamala görə.
Rüstəm Kamalın üzünə
diqqətlə baxsanız, orda hər zaman
düşüncələr axınının cilvələndiyi,
fikri ekstazın var olduğunu, adi halda, yolda, izdə, lap elə
sıradan dost məclisində də içindən keçən
düşüncə axınının üzünə
vurduğunu görmək mümkündür! Xəyal
içində xəyalət kimi dolaşmaqda, nəyisə
aramağın ekstazı içində yaşamaqdadır.
Minlərin içində bir olmaq istedadı bu
olsa gərək. Rüstəm Kamal, heç şübhəsiz,
vergili adamdır və şübhəsiz ki, o özü də
bunun fərqindədir. Bu səbəbdən istəsə belə
tərəfkeş tənqidçi ola bilməzdi.
Ağla qaranın, yaxşı ilə pisin
iç-içə girdiyi, necə deyərlər, at izinin it
izinə qarışdığı günümüz ədəbi
tənqid güzərgahında Rüstəm Kamalın durumu dənizdə
ada kimidir. Onda olan metaforik təfəkkür,
doğuşdan gözəgörünməzin vermiş
olduğu ilham qığılcımı, tanrı payı ona
umacaqlı yanlışlara getmək imkanı verməzdi.
Onun ilhamı sarp qayalardan süzülüb axan
saf bulaq suyuna bəzəyir, tərkibini dəyişməyən,
istəsə də dəyişə bilməyən bulaq suyuna.
Rüstəm Kamal adının sehrli, sirli maqnit sahəsi, aurası var və
çevrəsində oluşdurduğu cazibə haləsiylə
çox şeylər diktə edir. O, günümüz ədəbi tənqid
sferasında nadir (bəlkə də tək) adamdır ki, onun
"saqqızını oğurlamaq",
"bığının altından keçib" nəsə
yazdırmaq mümkün deyil. Haqdan gələn
istedadını qorumaqda, ona toz qondurmamaqda israrlıdır.
Tərəfkeş tənqid onun sferasına
yaxın düşə bilməz, onun öz maqnit sahəsi var
və o, zövqünün bu maqnit sahəsinə imtahan verir,
hər dəfə də bu imtahandan üzüağ
çıxır. Əgər belə demək
mümkünsə, bir tənqidçi kimi Rüstəm kimsəylə
ortaq malı olmayan ədəbi
aurasını yaradıb. Dəyərlərin
hardasa aşınması gedən günümüz Azərbaycan
ədəbi mühiti realitəsində bütün bunları
bacarmaq qəhrəmanlığa bərabər bir işdir.
Yəqin ki, seçilmişliyinin özü də
fərqindədir. Tez-tez işlətdiyi
içindəki "güzgü" ona bu gerçəkləri
təlqin edir. Və adama elə gəlir ki, bir bəyaz
kağıza Rüstəm Kamal adını yazsan, onun müxtəlif
kitab, jurnal və qəzet səhifələrinə səpələnmiş
yepyeni deyimlər, metaforalar, ideomalar beçə verən
arı ana arının başına
yığışdığı kimi bu adın ətrafına
toplaşa bilər.Və beləcə, R.Kamalın Azərbaycan
ədəbi tənqidinə gətirdiyi yeniliklərin
miqyası ortaya çıxar.
İnsan
budağına yox, kökünə arxalanan ağac misalı gələcəyindən çox,
keçmişinə inanır və arxalanır. Keçmiş yaşayıb arxada
buraxdığın zamana qovuşan vaxt dilimi deyil, həm də
səni bu günlərə gətirib çıxaran vaxt məsafə
və mərhələsidir. Bu hal Rüstəm
Kamalın alim, tənqidçi ömrü üçün də
keçərlidir. Gəldi, gəlişiylə Azərbaycan
ədəbi tənqidinə bənzəri olmayan təkrarı
mümkünsüz tam fərqli bir üslub, ifadə tərzini
gətirdi... Və bəzən adama elə gəlir
ki o, möhtəşəm bir keçmişi möhtəşəm
bir gələcəyə bağlamaq, həyata keçirmək
üçün ədəbi tənqidə gəlib. Bu onun yaşam missiyasıdır. Altmışını yaşadığı bu
günlərdə esse və məqalələrindən
daşıb tökülən enerji bizə onu deməyə
imkan verir ki, mükəmməl məqalə və esseləri
ilə dostumuz bizləri hələ çox heyrətləndirəcəkdir.
Məmməd İsmayıl
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
18 iyun.- S.19.