Nigar Rəfibəyli -
şair taleyi
Milli ədəbiyyatımızın görkəmli
qadın şairlərindən Nigar Rəfibəyli bədii
irsinin ideya-məzmun tutumu, təkrarsız poetik üslubu ilə
seçilmiş, yarıməsrlik mənalı
yaradıcılıq ömrü yaşamışdır. Onun şeirləri
zərif, həssas təbiətli lirik "mən"inin
yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlərinə, bədii-estetik
özəlliklərinə görə cəlbedicidir. Mövcud bəşər cəmiyyətinin aktual
problemlərindən fərdin məişət qayğılarınadək
müxtəlif mövzulu lirik nümunələrində
xalqının ictimai-siyasi gerçəkliyi ilə öz
şəxsi taleyini vəhdətdə görən ziyalı
bir azərbaycanlı qadının duyğu və
düşüncələri bu bədii irsi yaşadan, əbədiləşdirən
başlıca əlamətdir.
İyirminci illərin sonunda Bakı ədəbi-ictimai
mühitində inqilabi dəyişikliklərlə əlaqədar
böyük bir canlanma var idi. Dövri mətbuatda
yeni ədəbiyyatın ideya-məzmunu, qadının
hüquqları, yeni quruculuq işləri müzakirə olunur,
yeni ədəbi cərəyanlar, yeni şeirin vəzni,
janrları barədə qızğın mübahisələr
gedirdi. Cəmiyyət həyatına
çox tez inteqrasiya edən gənc Nigar Azərbaycan
qadınının sosial-mənəvi azadlığa, təhsilə,
əməyə qovuşması məsələlərinə
xüsusi maraq göstərirdi. Onun 1928-ci ildə Tiflisdə nəşr
edilən "Dan ulduzu" jurnalında dərc olunmuş
"Çadra",
"Əminə" adlı ilk şeirləri də
məhz bu mövzuya həsr edilmişdi. Zamanın
aktual mövzularından olan qadın taleyi, qadın
hüquqsuzluğu və keçmişi tənqid onun şeirlərinin
əsas tematikası idi. "Səriyyənin xatirəsi",
"Qadın", "Sarışın
baxışlı" və s. şeirlərində Azərbaycan
qadınının inqilabdan əvvəlki taleyindən tutqun, kədərli
lövhələr canlandırmaqla qız-gəlinləri mənəvi
əsarətdən qurtulmağa, onlar üçün
geniş imkanlar yaradılan yeni ictimai həyatda fəallıq
göstərməyə səsləyirdi.
Cəmiyyətdə sosialist quruculuğu və mədəni
inqilab hərəkatının xüsusi fəallığı
dövründə bədii yaradıcılıqda ictimai-siyasi
həyatın tələbləri ilə ayaqlaşmaq zərurəti
meydana çıxmışdı. Sənətin ənənəvi
qanunlarını kənarlaşdırıb, yeni quruluşun
dinamikasına uyğun yeni bədii vasitələr
yaradılması tələb edilirdi. Təbiətən
cəsarətli, novatorluğa meyilli olduğu üçün
Nigar ədəbi mühitdəki qızğın mübahisələrə
laqeyd qalmayıb, yeni forma axtarışlarında iştirak
edir, yeni ideya-məzmunları yeni poetik biçimdə vermək
üçün təcrübələr aparırdı.
Gənc şair poeziyanın qəlibləşmiş forma əlamətlərindən
istifadə ilə yanaşı, müasir insanın duyğu və
düşüncələrini tərənnüm edən yeni bədii
ifadə vasitələri, yeni şəkillər yaratmağa təşəbbüslər
edir, sərbəst vəzndə də şeirlər
yazırdı:
Gəl,
ey qadın!
gəl,
ey yarınkı sinifsiz cəmiyyətin
mübariz günlərini
əllərinlə quracaq
insan
ordusu.
Qoşul
bu yola,
səfərbərlik var,
səfərbərlik var...
"Çağırış"
II Dünya müharibəsi illərində N.Rəfibəylinin
yaradıcılığı ölkənin bütün mədəni
ictimaiyyətilə birlikdə yeni bir istiqamət aldı. Onun bu
ağrı-acılı sınaq dövründə
yazdığı şeirlərdə vətənpərvər,
mübariz, həssas mövqeyi real hadisələr, təsirli
lirik süjetlərlə təcəssüm olunurdu.
"Get, sevgilim, uğur olsun", "Qafqaz", "Yenilməzdir
ana vətən", "Vətən qızları" və
s. şeirlər xalqın ölüm-dirim döyüşlərindən
yaddaşlara həkk olunan həyəcanlı səhifələr
idi. Bu şeirlərin silsiləvari ideya-məzmunu
ölkədə yaşanan faciəvi bir zamanın süjet
pillələrindən ibarətdir. "Get, sevgilim,
uğur olsun" şeirində şair düşmən
hücumuna məruz qalan ölkənin müdafiəsinə
qalxan oğullara xeyir-dua verərək dərin inamla bildirirdi:
"Mərd igidlər, sona qızlar bəsləyən el
Faşist quldur önündə diz çökən
deyil". "Qafqaz" şeirində isə o, tarix boyu
"azad, məğrur yaşamış" babaların
övladlarının bu gün "hər qarış torpaq
üçün, hər coşqun bulaq üçün, hər
dərə, hər dağ üçün" fədakarlıqla
vuruşmalarından qürrələnirdi: "Siz ey şahinlər
nəsli, yuvanıza göz dikən/Süngünüzlə əzilsin,
tapdalansın, xar olsun"!
Şairin müharibə dövrü yaradıcılığında
sədaqətli, qayğılı qadın qəlbinin həyəcan
və düşüncələrinə geniş yer
verilmişdir.
"Xərabədə bitən çiçək",
"Uzaqda", "Dənizdə bir qız çimirdi"
kimi şeirlərində həssas, zərif duyğular vətənpərvərlik,
mübarizlik ruhu ilə vəhdətdə qələmə
alınmış, düşmənə qarşı
döyüşən mərd ana və qızlar həm də
kövrək təbiətləri ilə
canlandırılmışlar. Şair uğurlu
poetik vasitələr işlədərək düşmən
bombardmanları nəticəsində
dağıdılmış evi və onun
xarabalığında günəşə boylanan gözəl
bir çiçəyi; üstünün tozunu, çirkini dənizdə
yuyub təmizləyən döyüşçü qız ilə
üstü təmiz, ürəyi "tozlu, çirkli
olanları" qarşılaşdırmış, təsirli
lövhələr yaratmışdır.
"Qəhrəmanın
ölümü" (1942) şeirində şair folklor elementlərindən bacarıqla istifadə edərək
heca vəzninin qısa 7-lik, 8-lik bölgüləri və ənənəvi
bayati qafiyə üsulundan faydalanmaqla ideya-məzmuna uyğun
ana yurdun dilindən yanıqlı bir şeir ahəngi
yaratmışdır: "...Əziz oğlum, xilaskarım,/Zəncirləndi
arzularım./ Düşdüm yağı əllərinə,/Talandı
dövlətim, varım./Qurtar məni, qurtar məni,/Ağ
günlərə çıxar məni,/Ayaqladı murdar məni"!
Eləcə də "Vətən qızları"
(1943) lirik parçasında şair "südü təmiz mərd
analar"ın tarix boyu hər cür imtahandan
alnıaçıq çıxdıqlarını
böyük qürurla tərənnüm edirdi. Yeri gələndə "vətən
üçün aslan kimi vuruşan", "dənizlərdə
qızıl matros, cəbhələrdə gənc
komandir", "kəndlərə elm aparan müəllim",
həkim, traktorçu, maşinist, hətta təyyarəçi
olan el qızları daim azğın düşmənə
qalib gələn igid oğullara dayaq olmuşlar. Şeirin nikbin, mübariz, ruhu müharibə
zamanı ağır məhrumiyyətlər içində
yaşayan arxa cəbhədəkilərə güclü mənəvi
təsir göstərirdi. Hər ağrı-acıya sinə
gərən analar dözümlü olduqları qədər də
fədakardırlar:
Üç
oğlunu yola saldın,
heç
gözlərin yaşarmadı,
Ana qəlbin
kövrəldisə,
ağlamağı
bacarmadı.
...Ey
müqəddəs ana,
sənin
nə qəhrəman xislətin var,
Sən də
nişan üzüyünü
çıxararaq
barmağından
Verdin Vətən
üçün bu gün, dedin:
- Zəlil olsun düşmən.
Müharibədən
sonra da şair imperialist dövlətlərinin qəsbkarlıq
məqsədlərinə yeri gəldikcə kəskin
münasibətini qələmə alır, hər cür təcavüzə,
zorakılığa öz etirazını bildirirdi. Belə ki, "Sərkərdə və
qırmızı papaq qız haqqında ballada" şeirində
uzun əsrlər boyu nisbətən kiçik, zəif ölkələrdə
işğalçılıq niyyətilə fəlakətlər
törədənlərin məşum aqibəti ilə
xeyirxah, nəcib qəlbli insanların uğurlu taleyi iki təzadlı
bədii xarakterin timsalında qarşı-qarşıya gətirilirdi.
Bu bəşəri problemə şairin humanist
baxışı şeirdə maraqlı bir süjet xətti
formalaşdırırdı: zahirən ikisi də adicə,
insan övladı olan: "başında üçbucaqlı
papaq", əlində "yalın qılınc sərkərdə"
və başında qırmızı papaq, "əlində
həsir zənbil" balaca qızın yer üzünə səfəri
birincinin mənəvi məğlubiyyəti, ikincinin isə
"könülləri məhəbbətlə fəth"
etməsi ilə sonuclanır. Şeir ideya-məzmununa
görə Füzulinin "Padişahi-mülk dinari-dirəm
rüşvət verib" qitəsi ilə səsləşsə
də, poetik həlli baxımından tamamilə müasir
mündəricəli olub, N.Rəfibəyli üslubunun məhsulu
idi.
Əllinci illərdə sülh uğrunda mübarizə
bədii yaradıcılıqda geniş işlənən
mövzulardan idi. Demək olar ki, hər bir şair bu aktual mövzuda
öz fərdi düşüncələri və bədii
üslubunun özəllikləri ilə şeirlər dərc
etdirir, "Dünyaya nur saçsın sülhün
bayrağı" (Novruz Gəncəli), "Xalqım... Yer
üzündə sülhün hər an
keşiyində dayanacaq" (Zeynal Cabbarzadə), "Mən
sülhə səs verirəm milyonlardan biri tək"
(Hüseyn Hüseynzadə) - deyə yüksək pafosla
sülhü tərənnüm edirdilər. Üç
övlad böyüdən N.Rəfibəyli də demək olar
ki, əksər şeirlərində adi insan taleyinə, onun
dinc, xoşbəxt həyatına təhlükə törədə
biləcək bütün qüvvələrə qarşı
etiraz səsini qaldırır, "Cavan nəsillərin bəxtinə
bir də Fəlakət sözünü yazan olmasın"
deyə anaları birləşməyə, mübarizə
aparmağa çağırırdı. O da insanların
sülh uğrunda, qansız-qadasız gələcək
uğrunda ayıq-sayıq səfərbərliyini bəşərin
ən zəruri vəzifəsi kimi vurğulayırdı.
Şair milli müstəqillik uğrunda fədakarlıqla
vuruşan millətlərin - ispan, yunan, ərəb fədailərinin
qəhrəmanlığını, qəsbkarların
yağdırdığı fəlakət nişanəsi -
"barıt-bomba buludları"na günəşli
açıq səmanı, nəğmə sədalı,
güllü-çiçəkli təbiəti qarşı
qoyur, bütün insanları xoşbəxt gələcəyə
səsləyirdi:
Humanist şair ana-qadın həssaslığı ilə
yer üzündə əzilən xalqların mübarizəsinə
havadar çıxır, daha çox sərvət naminə işğal
etdikləri ölkələri talan edən zalım qəsbkarları
qəzəblə damğalayırdı. Qəhrəman
əlcəzairli fədai Cəmiləyə həsr olunan əsərlər
içərisində N.Rəfibəylinin "Cəmilə"
şeiri poetik obrazlılığı, emosional lirik ahəngi
etibarilə başqalarından fərqlənirdi. İctimai-siyasi məzmunlu, sərt döyüş
ruhlu bu şeir poetik təsvir və emosional ifadə tərzinə
görə zəngin bir simfonik əsər təsiri
bağışlayırdı. Şair vətən
istiqlaliyyəti uğrunda mübarizə aparan ərəb vətənpərvərini
"Ömrün baharındasan, iyirmi iki yaşın var, Min arzuyla
yaşayır iyirmi iki yaşlılar" - deyə əzizləyərək,
onu qəddar düşmənin olmazın zülmləri
qarşısında qranit kimi dəyanətli obrazını
yaradır. Əsər boyu təzadlı məcazlar vasitəsilə
"ömrün baharını" yaşayan bu iyirmi iki
yaşlı ərəb gözəlinə - həm də mətin döyüşçüyə
məhəbbət, onun düşmənlərinə isə
sonsuz nifrət ifadə olunurdu.
Əsir
görmək, qul görmək
istəmirsən vətəni,
Bu "təqsirin"
ucundan
öldürəcəklər səni...
Vətəndə
qul olmaq
çətindir, Cəmilə...
Haqq
yolunda mübarizə
şüarıyla çıxdın yola,
Ərəb
qızı, bu əzmində
sənə min-min uğur ola!..
Beynəlxalq
mövzuda yazılmış "Səkkiz, on beş",
"Amerika töhfələri", "Dolores İbarruri"
və b. şeirlərində də şair dünya imperialist
qəsbkarlarının mədəni insan adına yaraşmayan
hərəkətlərini, "elmin müdhiş ixtirası"nın
- atom bombasının bircə anda darmadağın etdiyi minlərlə
"isti ocaqları", körpə və qocaların zəlil
olmuş taleyini təsirli poetik ifadələr, dərin kədərlə
təsvir edirdi: "Bir an içində iki yüz min
insanın yerində, Quru bir kül qaldı ancaq". Yer
üzündə bütün sülhsevər xalqların bu
kütləvi qırğın silahına qarşı
etirazlarını bildirmək üçün hər il həmin anda - "Səkkiz on beşdə
birləşib... matəm sükutu yaratmaları bəşərin
həyat eşqinin ifadəsi kimi tərənnüm olunurdu.
Yaxud "mədəni, insansevər bir ölkə" olan
Amerikanın Koreyada törətdiyi cinayətləri şair
yenə poetik üslubuna xas təzadlı lövhələrlə
canlandırır və işğalçıların
alçaq niyyətlərini həssas ana qəlbinin hərarətli
etirazı ilə, nifrətlə lənətləyirdi:
Əlvan,
qəşəng, yaraşıqlı
Oyuncaqlar
ağır-ağır enir yerə,
"Hədiyyədir"
amerikalı ağalardan
Koreyalı körpələrə.
Aman,
körpə,
İnanma
sən yankilərin hiyləsinə!
Badamgözlüm,
yaxın durma
Sən onların "töhfəsinə".
Xalqların qeyri-bərabər ictimai-siyasi vəziyyəti,
istismar dünyasındakı ədalətsizlik şairin "Səyahət
şeirləri" silsiləsində daha qabarıqdır. N.Rəfibəyli
kapitalizm ölkələrində mövcud olan iki zidd həyat
tərzini qarşılaşdırır və belə bir vəziyyətin
bəşərin mövcud elmi-mədəni tərəqqi
reallıqları ilə bir araya sığmadığına
bir daha diqqəti cəlb edirdi. Ədalətsizlik,
qanunsuzluq hökm sürən kapital dünyasında
insanlıq simasını itirən bir qrup
istismarçının hədsiz firavan güzəranı zəhmətkeş
insanların əzab-əziyyətli həyat tərzinə
qarşı qoyulurdu.
N.Rəfibəylinin lirik "mən"i nəcib, zərif
təbiətli ziyalı bir qadındır. Məzmununda
ana ürəyinin həyəcanı,
duyğu-düşüncələri inikas olunan şeirlər
öz insansevərliyi ilə fikri-hissi təsirləndirir, sirayət
edirdi. Şairin humanist görüşləri bir sıra
lirik şeirlərin təkrarsız poetik ahənginə
xüsusi bir emosionallıq, kövrəklik gətirirdi: "Mən
tanıdığım və
tanımadığım/Ayrılıq dağına dözə
bilmirəm.../ Yar-yoldaşdan aralanmış, / Adı-sanı
qaralanmış/dözə bilmirəm".
N.Rəfibəyli lirikasının başlıca qayə
və mövzusu zamanın bir sıra ictimai problemləri ilə
səsləşsə də şair dövrün poeziyası
üçün səciyyəvi olan ritorik pafoslu, təntənəli
tərənnüm üsulundan fərqli olaraq şeirlərinin
bədii-emosional toxumasını qadın baxışı və
duyumunun ilmələri ilə incələmiş, ana ürəyinin
hərarəti ilə isindirmişdir. Mövcud ictimai həyatdakı
reallıqlara, hətta ümumdünya gerçəkliklərinə
özünün daxili aləmindən, yaxud son dərəcə
adi, prozaik görünən mətbəx pəncərəsindən
boylanır, ilk baxışda o qədər də mənalı
görünməyən bir bədii faktdan bəşər
problemlərinə yol aça bilirdi. "İnsan
balaları" şeirində bu poetik uçuş şairin ədəbi
yaddaşından başlanırdı. Bədii ədəbiyyatda
əbədi həyata vəsiqə alan 3
körpə insan balasının hər birini öz
"tanıtım nişanı" ilə xatirdə
canlandırır: "İlan çalmış kiçik
Xanımın Şümşad bədənindən zəhəri
sordun... Qara torpaq üstünə düşüb
öldün, Qaraca qız"; nökərlik etdiyi evdə əzab-əziyyətə
dözə bilməyən balaca oğlanın babasına
yazdığı məktubu: "Baba can, bu əziyyətlərə
dözə bilməz heç insan, Sonra qatlayır
kağızı, Əyiş-üyüş hərfləri
düzür yan-yana: "Bu kağız çatacaq kənddə
babama". Bir də "Küçələrdə,
meydanlarda, Barrikadalar yaranır... Balaca bir oğlan İnqilab qəhrəmanlarına
silah daşıyır, güllə daşıyır...". Uşaq nəsri qəhrəmanları
Qaraca qızın, kənddəki babasına ünvansız məktub
yazan balaca oğlanın və Paris küçələrinin
səfil Qavroşunun acınacaqlı talelərini yaddaşa gətirən
şairin məqsədi var. Bu gün belə, "çörəyə,
işığa möhtacdır dünyadakı balaların əksəriyyəti"
deyə şair iç yanğıları ilə dünya
ictimaiyyətinə təsir etməyə
çalışırdı.
Balaca
balalar,
İnsanların
balaları!
Yer
üzünün bütün nemətlərini
Sizə
paylaya bileydim...
Zamanın
əliylə sizə, yer üzündəki
bütün insan balalarına
Əbədi səadət fərmanı yazdıra
bileydim.
N.Rəfibəylinin Azərbaycan Xalq şairi Rəsul Rza
ilə yarım əsrə yaxın bir müddətdə
xoşbəxt ailə həyatı yaşaması və
üç gözəl övlad böyüdüb tərbiyə
etməsi poeziyasının ideya-məzmun məcrasında
geniş yer tuturdu. Onun yaradıcılığında bu
uzunömürlü böyük məhəbbətin ilk
könül titrəyişindən başlamış
("Yuxunu qaçıran mənəmsə əgər, Niyə
məndən qaçırsan!") dalğa-dalğa hər
cür hiss çaları ("Bir gün səni görməyəndə",
"Sevgi", "Gözlərin ürəyimin içinə
baxırdı", "Neyləyim", "Doymadım" və
s.) özünəməxsus zərif bir poetik biçimdə
şeirləşmişdir. Şairin:
Ömrümüzü
bulaq suyu kimi saf,
Ayna kimi ləkəsiz
yaşadıq...
kimi
duyğuları:
Bir son
bahar da düşdü
Ömrümün təqvimindən.
Nə sənə
məhəbbətim,
nə həsrətim
azaldı
- misralarındakı səmimiyyəti
artırır, bu saf bir məhəbbətlə bağlı
ünsiyyətə dərin rəğbət oyadırdı. Azərbaycanlı qadının sədaqətli, fədakarlıq,
qayğıkeşlik kimi mənəvi-əxlaqi cizgiləri
qarşılıqlı sevgi etirafları ilə daha mənalanırdı.
Rəsul Rzanın bütün yaradıcılığı
boyu "qonur gözlü" Nigarına yazdığı
"Görmədim", "Sən varsan",
"Sevgilim", "Təbəssümün",
"Sorğu", "Sənsiz", "İnan ki" və
s. və i.a. şeirlərdəki "Gözlərinə
baxmasam, Göz nəyimə gərəkdir", Adını
çəkməz olsam Dil nəyimə gərəkdir, Söz
nəyimə gərəkdir... Otuz il əvvəl də beləydi,
indi də elədir, sevgilim" kimi etirafları xalqın sevimli nəğmələri
kimi dillər əzbəri olmuşdur.
N.Rəfibəylinin
"Ana məhəbbəti", "Dözə bilmirəm",
"Şair taleyi", "Oğlumdan ayrılan gecə",
"Qızıma", "Layla", "Ana səsi" və
b. gözəl şeirləri bilavasitə analıq hisslərinin
lirik təcəssümüdür. Sübhədək
beşik arxasında layla deyib körpəsini əzizləyən
ana şeirdən şeirə, analıq dünyasının ən
təsirli anlarını poetik gündəliyinə həkk
edir. Bunlar konkret məqamda yaşanan fərdi
hisslər, həyəcanlar olsa da, öz mənalılığı,
dolğun məzmunu ilə bəşər insanına doğma
yaşantılardır. Anaların övlad böyütməkdə
müqəddəs, xeyirxah niyyətləri, arzuları bu
şeirdə "insanların yolunu işıqlandıran"
mayaka bənzədilir, ana - "son bahara",
"qüruba", övladlar - səhərə, "ilk
baharda ətir saçan gözəl-gözəl
çiçəklərə" təşbeh edilir.
Şairin: "Mən analıq duyğusunu/Qul etmədim
şan-şöhrətə,/Ən müqəddəs
hisslərimi/Bağladım bu məhəbbətə...", -
kimi könül söhbəti sonralar görkəmli Xalq
yazıçısı olan oğlu Anarın
aşağıdakı etirafı ilə övlad təsdiqini
tapacaqdır: "Atamın yazdığı hər şeir, mənim
yazdığım hər hekayə anamın
yazmadığı bir şeir və ya hekayədir".
Təsadüfi
deyil ki, qibtəolunası xoşbəxt bir ailə
yuvasının xanımı N.Rəfibəylinin "Yazı
stolum", "Qələm", "Sevgilim görüş
istəyir", "Şair taleyi" və s. şeirlərinin
bədii toxumasında zərif bir kədər motivi də yer
almışdı. "Üzərinə sarı xəzan
yarpaqları tökülən /Soyuq bir xiyabana bənzəyir
stolum", - poetik təsvirindəki xəfif kədərin səbəbi
aydın idi. Anar etiraf edirdi ki, "Anam yaza biləcəklərinin
yüzdə birini də yaza bilmədi. Ailə
borcu, analıq vəzifəsi, böyük evin
qayğıları onun yaradıcılığına mane
olurdu. Biz hamımız onun vaxtını
talayırdıq..., onu yazı masasından
ayırırdıq, hisslərini, duyğularını, fikirlərini
pərən-pərən edirdik..., öz-özüylə tək
qalmasına imkan vermirdik". Onun iç
dünyasındakı ziddiyyətli düşüncələr
dalğası "Mətbəx şeirləri" silsiləsində
son dərəcə məzmunlu ifadə olunurdu. Konfliktin bir tərəfində
"bütün günü yu, sil,
bişir-düşür... Biri şit sevir, biri şor sevir,
birinin yeməyi yağsız gərək, birinin xörəyi
soğansız..." kimi adi, prozaik qadın
qayğıları; digər tərəfdə isə "Səhəri
dəniz qırağında qayaların üstündə
açardım... Həzin-həzin, gilə-gilə
nəğmələr qoşardım..." kimi lirik-romantik
arzular, istəklər dururdu. Böyük səmimiyyət,
həyat qədər adi və təbiilik nümunəsi
olan bu şeirdə geniş mənada yaradıcı insanın
məruz qaldığı məişət məngənəsi
ilə sonsuz fəzalı sənətkar dünyası
qarşılaşdırılırdı.
N.Rəfibəyli poeziyasındakı həzin qüssə
"Mən bir azca da şairəm axı" misrasında
Cakondasayağı hisslər və duyğular qammasında
inikas olunurdu.
Onun şeirlərinin ahəngindəki mehriban bir xanım öz doğmasına,
əzizinə müraciət üsulu, bir nəvazişkarlıq,
istiqanlılıq intonasiyanın sirayətçiliyini daha da
artırırdı. Yalnız ona xas olan bu səsdə
həlimlik, qayğı, nəvaziş, fərəhlə
yanaşı, bəzən də çiçək ləçəyi,
pərvanə qanadı qədər zərif, kövrək bir
umsuntu, bir istək dil açırdı. "Mən
yuxuda durna oluram gecələr, Çırpıb
qanadlarımı yerdən üzülürəm", yaxud
"Məni bu yuxudan oyatmasınlar", "Yuxuda qərənfillərimi
görürəm, yığıb solan çiçəklərimi,
ümid çələngi hörürəm" və s. kimi
poetik nüanslar da onun lirik həyəcanının səciyyəvi
notları idi.
N.Rəfibəylinin özünəməxsus bədii
üslubu onun təbiətlə ünsiyyəti prosesindən
yaranan şeirlərdə də qabarıqdır. Xüsusilə
dənizə, bahara, çiçəklərə vurğunluq
bir çox şeirlərin ideya-məzmununa çevrilməklə
yanaşı, onun metaforik ifadələrini, məcaz və təşbehlərini,
emosional ahəng çalarını da müəyyənləşdirmişdi.
Əksər şairlərin
yaradıcılığında geniş işlənən
"dəniz" obrazı N.Rəfibəylinin fərdi poetik dəst-xəttini
özündə əks etdirən təbiət obyektlərindən
idi. Şeirlərin adlarından artıq şairin üslubi
əlamətləri özünü hiss etdirirdi:
"Qayıqçı, məni də apar dənizə",
"Məni dənizim gözləyir", "Dənizin səsi
gəlir", "Dostumla baş-başayam", "Dənizdə
batan günəş" və həmçinin əksər
şeirlərində "dəniz" obrazının orijinal
təsvirlərinə sıx-sıx rast gəlinirdi.
Nigar Rəfibəylinin
yaradıcılığında uşaqlar üçün
yazılmış əsərlər də az
deyildir. "Balaca qəhrəman" (1942), "Günəşin
cavabı" (1966), "Məstanın balaları" (1968),
"Bizə bahar yaraşır" (1978) və s.
kitablarında uşaq dünyası üçün səciyyəvi
və maraqlı olan əhvalatlardan, təbiət hadisələri,
mənzərələri və predmetlərindən sadə, səmimi
bir tərzdə mülayim bir ahənglə söhbət
açılır. O, xalq ədəbiyyatının
yığcam şeir növlərindən, bir sıra poetik
xüsusiyyətlərindən yaradıcılıqla bəhrələnməklə
çox ritmik, uşaq təfəkkürünə anlamlı,
məqsədə uyarlı səciyyəvi nümunələr
yaradırdı. 7-8 hecalı misralarda sözlərin
əksəriyyəti səs tərkibicə bir-birinə həmahəng,
oynaq ritmli qafiyələrdən ibarət olduğu
üçün ilk oxunuşdan yaddaşa otururdu.
Xüsusilə təbiətin dörd fəslinin çox
yığcam, səciyyəvi xarakteristikası verilən
"Günəşin cavabı" şeiri uşaq
poeziyasının ən uğurlu örnəklərindəndir:
"Mən baharam, mən yazam,/Şux nəğməli
bir sazam./Məndə açar gül-çiçək,/Əlvan
rəngli kəpənək/Qanad çalar sinəmdə,/Hər
nə desən, var məndə".
Ədəbi fəaliyyətinin ilk dövründən tərcümə
sahəsinə xüsusi marağı olan şair uzun illər
bir çox dünya ədəbiyyatı incilərini Azərbaycan
dilinə çevirmişdir. Onun Məhsəti Gəncəvi,
Xaqani Şirvani, Ömər Xəyyam, Ə.Nəvai,
A.Puşkin, Y.Lermontov, A.Axmatova, A.Dante, A.Mitskeviç,
Ş.Petefi, R.Bernsdən tərcümə etdiyi lirik şeirlər
və Evripidin "İfigeniya", Şillerin "Məkr və
məhəbbət", A.Çexovun "Albalı
bağı" pyesləri, V.Hüqonun "93-cü il",
E.L.Voyniçin "Ovod" romanları doğma dildə də
yüksək sənətkarlıq nümunələri kimi qəbul
edilmişdir.
N.Rəfibəylinin poetik irsi təkrarsız bədii
üslubu, yüksək mənəvi-əxlaqi özəlliyi,
insansevərlik və nəciblik kimi keyfiyyətləri ilə
milli poeziyamızda xüsusi yeri və mövqeyi olan bir
yaradıcılıqdır. Onun şeirlərində
ululardan bəri nəsilbənəsil milli nəcabətlilik,
öz ailə ocağının istisini yarıməsr qoruyaraq
daha cilalanmış ənənələrlə öz
övladlarına ötürən bir azərbaycanlı
xanımın obrazı canlanır. Klassik
poeziyanın qadın şairlərindən fərqli olaraq onun
poetik dünyası təkcə mənsub olduğu cəmiyyətə,
xalqına deyil, bəşər insanı üçün də
açıq və dəyərlidir.
Safurə QULİYEVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 25
iyun.- S.2-3.