Rüstəm Kamalın
yaradıcılıq
mühiti və filoloji esseləri
Rüstəm
Kamal-60
"Görkəmli
ədəbiyyatşünas, filoloji esselər müəllifi,
filologiya elmləri doktoru, Bakı Slavyan Universitetinin professoru və
Sosial Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü"
Rüstəm Kamalın "Güzgü günü"
kitabı qarşımdadı. Yuxarıdakı cümləni də
kitabdan götürmüşəm.
Qələm dostumuzun 60 yaşı tamam olur.
Mübarək
olsun!
Belə yaş sahiblərini, adətən müəyyən
əmək fəaliyyətinin yekununa görə, halal
haqqı kimi qeyd edirlər. Rüstəm müəllimin də
halalı olsun!
Ancaq bəzən düşünürəm, İnsan
dediyimiz bu Tanrı varlığının yeganə
ölçü vahidi yaşıdımı?! Bəlkə də
buna görə böyük türk şairi Nazim Hikmət
deyirdi ki, insan hər yaşda gəncdir.
Ustad şairin bu fikrini yaradıcı kimsələrin həyatına
tədbiq edəndə görürük ki, həqiqətin
özü belə nisbidir, mütləq deyil. Rüstəm
Kamal gümrahdı. Əslində mən
bunu demək istəyirdim.
Tanışlığımız yaxşı yadıma gəlmir. Maşınla hansı
görüşdənsə qayıdırdıq, yanımda əyləşənlərdən
biri Rüstəm müəllim, o biri də hər ikimizin dostu
ədəbiyyatşünas alim, professor Məti
Osmanoğluydu. Rüstəmin təbiətindəki
istedadın qeyri-adiliyini (adətən özünəməxsusluğu
da deyirlər) o vaxt daha yaxından müşahidə
etmişdim. O danışmağa, ya da söhbətə
başlamazdan qabaq, sanki musiqi aləti kimi istədiyi bir havaya
köklənir. Maraqlı, ilhamlı
çağları başlayır. Bəlkə
də ürəyindəki esselərdən birini şifahi
danışıb bitirir. Yanındakının
sözünü, sualını belə "eşitmir".
Bu, yəqin, onun zahiri, görünən tərəfidir.
Rüstəmdə olan mədəni səviyyə,
onun ziyalılığı isə qibtəediləcək dərəcədə
yüksəkdir.
Şifahi söhbətləri zamanı poetik fikirlərini,
obrazlı deyimlərini, bir növ, Qərb-Şərq
çaları olan zərb-məsələlərini səpələyir
sağa-sola.
O məqamlarda demişəm ki, Rüstəm, danışma,
Rüstəm, yaz! Şifahi deyilənlər itə
bilər.
Sonralar inandım ki, onun stixiyasıdır. Şifahi
danışıqları - yaradıcılıq axtarışları
imiş. "İtirdiyi" bənzətmələrin
əksəriyyətini yazdığı filoloji esselərdə
tapmaq olurmuş.
Anadan şair doğulduğuna da şübhə yerim
qalmır, çünki yazılarındakı poetik tutum, təbii
sinə havası bunu deməyə əsas verir.
Hörmətli professor Məti Osmanoğlu bu maraqlı (təkcə
maraqlımı!) qələm sahibinin əsərlərini
"Güzgü günü" (2017) kitabına
yazdığı ön sözlə geniş təhlil edir,
qiymətli fikirlər söyləyir.
O
yazır ki: "Xosse Orteqa Qasset sənət əsərlərinə
baxışı fizikioptik hadisə ilə müqayisə edərək
yazırdı: "Oxucu təsəvvür eləsin ki, biz
hazırkı an pəncərə
şüşəsinin arxasından bağçaya
baxırıq, bizim gözümüz özünü o şəkildə
hazırlamalıdır ki, görmə şüası
şüşədə dayanmadan onu keçsin, güllərdə
və yarpaqlarda qərar tutsun"".
Burada məşhur ispan filosofu X.O.Qassetin (1883-1955) Avropa mədəniyyəti
qarşısında qoyduğu estetik prinsiplərdən
söhbət gedir və R.Kamalın filoloji esselərinin təhlili
yer alır.
İspan
filosofu deyirdi: "Modern əsərlər xüsusi qabiliyyəti
olan və maariflənmiş azlıq üçündür,
bu da təbiidir ki, kütləni, əksəriyyəti
qıcıqlandırır... Müasir mədəniyyətin
mühüm ziddiyyətli problemi çoxluq ilə elitar mədəniyyət
arasındakı ziddiyyətdir".
Hələ
Z.Freyd isə: "məlumdur ki,
yaradıcılığın mahiyyəti ümumiyyətlə
dərkolunmazdır" - deyirdi.
Rüstəmin
taleyi elə gətirmişdir ki, gənc yaşlarından
Avropanın mərkəzi yerlərindən birində - Şərqi
Prussiyanın Köniqsberq şəhərində, İ.Kant adına Universitetin Filologiya fakültəsində
təhsil almış, o mühitdə də gənc
yazıçının yaradıcılıq profili
formalaşmışdır.
Müəllif
özü də sonralar yazırdı: "...yaşa dolduqca mənim
üçün süjetlər elə bir önəm
daşımır, dilin təhkiyədə "rəqs etməsi",
oxuması maraqlıdır".
Əsərlərində
"tale instinkti", "mistik təsadüf", "epik
müdriklik" kimi tərkiblərilə o, insan xarakterlərini
müəyyənləşdirir, tənhalığın
gücünü nişan verir; sistemliliyin isə - metodoloji
prinsip kimi "Şuşanın inşasını, Vaqif
poeziyasını, "Koroğlu" dastanını, ədəbi
dilin frazeoloji qatını "bir hadisənin
üfüqündə" görməyə imkan verir, - deyə
yazır.
Akademik
Nizami Cəfərovun ədəbi portretini yaradarkən, onun təbiətindəki
türkçülüyü xüsusi nəzərə
çarpdırır: "Onun üçün Nizami Gəncəvinin
türk mütəfəkkiri olmasının bir vacib sübutu
da "Xəmsə"də türk epos məntiqinin və təhkiyə
modellərinin işlədilməsidir". Müəllif
Nizaminin epos potensialını onun siyasi fəaliyyətinin əsası
kimi göstərir, eyni zamanda xarakterik xüsusiyyət kimi o,
siyasi liderlərin (söhbət Atatürkdən və Heydər
Əliyevdən gedir) dövlətçilik ideallarını
eposdan gələn yaddaşla bağlayır" ("Nizami Cəfərovun
dastanı").
R.Kamal
adilikdə qeyri-adiliyi axtarır və tapır: mətnin və
sözün o biri üzündəki gerçəkliyi - sənət
adlanan möcüzəni kəşf edir (M.Osmanoğlu), həyatın,
dünyanın, insanın özünün belə
möcüzə olduğu bir mühitdə
yaşadığımızı xatırladır.
Vaxtilə
qədim Yunanıstanda hələ Sokratın suallarından
biri bu idi ki, özünü dərk et! Bu,
bəlkə də böyük filosofun insanı təbiətlə,
yaşadığı ictimai mühitin özüylə dialoqa
çağırışıydı!
Təsadüfi
deyildi ki, o, sonralar daha konkret tələblər irəli sürür:
"...dünyaya təbiətin verdiyi gözlə yox, öz
şüurunun, öz mədəniyyətinin gözüylə"
baxmağı təklif edirdi.
R.Kamalın
bədii yaradıcılığından və onun müəllif
bəyanatından da gördük ki, bədii
yaradıcılığa başladığı ilk gündən,
Avropa mədəniyyətinin güclü təsirini
yaşamış, həyata, insana baxışları məhz
bu istiqamətdə cilalanmış, "mifoloji
inancların" köməyilə "mistik obrazlar"
qalereyasını yaratmışdır.
Bu illər ərzində onun çoxlu oxucusu
yetişmiş, filoloji esseləri barədə fikir söyləyib
qiymət verən ədəbi tənqidin nüfuzlu nümayəndələri
dəfələrlə çıxış etmişlər.
"Səslənmə
"içi çölə tökən" məqamıdır"
- deyən R.Kamal iki Xalq şairi - M.Dilbazinin və N.Rəfibəylinin
Məhsəti yaradıcılığına müraciətini
müqayisə edərək belə bir qərara gəlir ki:
"...əgər Dilbazi ovqatını epik sözə
çevirirdisə, N.Rəfibəyli isə lirik sözdə
gerçəkləşdirir. M.Dilbazi dərdi
danışır, N.Rəfibəyli kədəri oxuyur".
Beləliklə, sanki o, dərdin siqlətini, kədərin
isə poetikasını üz-üzə qoymuş olur. O yazır: "...şair
natürmort poetikası ilə ona metoforik məna verir. Nigar Rəfibəylinin avtoportreti payızda göyərən
zoğlar, "sarı qumlu sahillərdə
çırpınan gümüş telli ləpələr",
"dənizdə batan günəş"dir.
Bu avtoportret ruhun obrazıdır ("Gəncə -
ayrılıq şəhəri").
İnsani hisslərin bu sehrkar müşahidəçisi
R.Kamal bu dəfə özünü Xalq şairi Səməd
Vurğunun üzündəki gülüşlərə
çevirir.
Yazıçı
dostları ilə olan zarafatları, "Vaqif" mənzum
pyesindən gətirdiyi yumoru, gülüş doğuran
misraları, arvadı Xavər xanıma yazdığı məktublardakı
ailə-məişət ərköyünlüyünü,
yaşamaq eşqini və s. misal gətirir.
Lakin
müəllif o üzlərdə gördüyü
"daimi" gülüşlərin yerində
dünyanın o biri üzünü də nişan
verir.
Bütün bu gülüşlərin sirrini anlamaq
üçün, ömür - insana verilən bir imkandır,
- deyir. Tərəddüd etmədən deyir. Həyatın fəlsəfi tərəfini,
görünməyən üzünü bizə göstərir.
Tələbəlik illərində, Tartu Universitetinin
tarix muzeyində böyük alman filosofu İmmanuil Kantın
ölüm maskasını görmüşdüm. Köniqsberqli
müdrikin üzündəki sarkazm kinayəli gülüşü
hələ də yadımdadır.
Səməd Vurğun da dünya ilə vidalaşanda
üzündə gülüş donmuşdu ("Vurğun
gülüşü").
Avropa mədəni irsinin yaradıcı təsirilə,
bir Şərqli ürəyilə qələmə
aldığı fəlsəfi esseləri Şərqlə Qərbin
nəfəs qovuşağı (nəfəs qohumluğu da demək
istərdim) kimi də qəbul etmək mümkündür. Axı,
"İnsan təkcə cəmiyyətin üzvü deyil, həm
də ümumbəşər nəslinin nümayəndəsidir"
(Erix Fromm).
Bu
baxımdan, məşhur ingilis yazıçısı
R.Kiplinqin Asiya qarışıq "Qərb-Qərbdir, Şərq-Şərq.
Onlar bir yerdə yaşaya bilməzlər" deməsi siyasi-fəlsəfi
proqnoz kimi ola bilsin ki, müəyyən
ictimai quruluşun, yaxud siyasi-iqtisadi dayaqlara söykənən
təbəqələrin dayaqlarını təmsil etsin, ancaq
mədəniyyətlərin özünəməxsusluğu
onları bir-birindən təcrid etmir, əksinə,
yaxınlaşdırır, tamamlayır, bəşər mədəniyyəti
xəzinəsinə əvəzsiz töhfə kimi qiymətləndirilir.
Mədəniyyətlərin fərdi xüsusiyyətlərinə
gəldikdə, buna mühafizəkarlıq kimi yox, milli
dünyagörüşün reallıq forması kimi baxmaq və
qəbul etmək düzgün olardı.
Bu da məlumdur
ki, Avropa mədəniyyəti və fəlsəfi cərəyanları
intibaha can atır, əslində qədim Yunan mədəniyyətini
dirçəltmək məqsədi güdürdü.
Hələ
vaxtilə Aristotel yazırdı: "...sənət gerçəklik
sahəsinə deyil, yaradıcılıq sahəsinə
daxildir". "Hər bir sənətin vəzifəsi
- təbiətdən çatışmayan şeyləri
tamamlamaqdan ibarətdir".
M.Osmanoğlu
R.Kamalın ədəbi axtarışları zamanı bu
"çatışmayan şeylərin", "sənət
möcüzəsi" olduğunu bəyan edir və müəllifin
"ədəbi kəşfi" kimi qiymətləndirir.
Mən
inanıram ki, 60 yaşını qeyd etdiyimiz qələm
dostumuz nəinki təkcə "filoloji esselər" ortaya
qoyacaq, hələ "tarixi", "coğrafi", "əxlaqi",
bəlkə "riyazi" esselər də yazacaq, yeni "ədəbi
kəşflərini" edəcəkdir.
Nəriman Həsənzadə
Xalq şairi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 25 iyun.- S.8.