Özünü yandıranlar və ya
ümid
yeri olmaq məşəqqətlidir
1
Elə hekayələr - bədii mətnlər var ki,
mütləq, ancaq mütləq səndən onun məzmununu dəfə-dəfə
danışmağı istər, hətta bunu altdan-altdan tələb
edər. Sən mətnin poetik sistemini, necə qurulduğunu,
formanın necə, hansı məqamda dayanmadan nələrsə
dediyini və bəzən susduğunu yazmaq istərkən o səni
özünə tərəf çəkər, üz vurar ki,
bu əhvalatı bir də danış. Niyə?
Bəlkə ona görə ki, dünyada çox unikal hadisələr,
olaylar var, bircə dəfə baş verir, yaddan
çıxır, yaddaşlardan silinir, sonra, illər boyu
gerçəkliyi başına alan hadisə
burulğanı ondan yan keçər və hər bir
dalğa, hər bir həyəcan onu unutdurmağa
çalışar. Buna görə də tez-tələsik
baş verən və unudulan bu tipli hadisələr əslində
xalis poeziya olmağa can atar, poeziyanın, yəni xalis
poeziyanın ən sezgin əlaməti isə insanın qəlbinə
dolub sözə çevrilmə məşəqqətiylə
yadda qalmasıdır. Gülərsən, sevinərsən,
ancaq bunun səbəbini heç cürə anlamazsan,
çünki bu poeziyadır, içində elə bir mükəmməl,
gözəl... məna sırası var ki, sənin
ömrünün, dünyada yaşamağının mənasını
əvəz edər və insan kimi, varlıq kimi bu
"keçid məntəqəsində" dayanıb
qalarsan, illər necə gəlib keçər bilməzsən,
saçların necə ağarar, əllərin niyə əsər
- fərqində olmazsan, sən hələ o keçid yerindəsən,
orda suları dibdən həyəcanlandıran duyğular
dalğaların baş-başa gəlib
parçalanmasını, son dəfə öpüşməsini
istər.
Deyirlər, bu xassə ən qısa hekayələrə
xasdır, yəni əhvalat sırası sıxıldıqca,
nə vaxtsa baş vermiş olaylar necə deyərlər, toza
çevrildikcə mənanın qanadları, bütün
konturları görünməyə başlar, bütün bədii
mətn bir mənanın nüvəsinə çevrilər. Ancaq burda bir
yanlışlıq da olmamış deyildir. Əgər
qısa, ən qısa hekayələr əvvəl-axır
poeziyaya dönürsə, çevrilirsə və bu mənanın
aşkarlanmasına maksimum şərait yaradırsa bu təsadüfdə
gözümüzə görünən daha dərinlərdə
gizlənmiş, bu dəfə artıq özünə ən
etibarlı sığınacaq tapmış məna deyildir, hələ
də onun pıçıldadığı nəsnələrdir,
çünki elə divan şeirində də qəlbimizlə
duyduğumuz "mənalar" əslində ən
tapılmayan, aşkarlanması çətin olan yer/məqamlarda
gizlənmiş mənanın səsidir. Məna
həmişə səsdir, rəngdir, sözün
yaxşı mənada "əşyalaşmasıdır".
Bu hissləri bizə Jalənin sim-sim.az saytında
yayımlanan "Mənim xalam qızı" hekayəsi
doğurdu.
Jalənin birdən-birə iki kitabı nəşr
edilib, rumın ədəbiyyatı haqda, bir də dramaturji təcrübələr. Jalə insan qəlbinin
çətin duyulan yerlərində hansı gərginliklərin
yaşadığını, hansı həyəcanların
insanı yerlə bir etdiyini çox yaxşı bilir. Bu
hekayədə ("Mənim xalam qızı") yuxarıda
bəlirtdiyimiz ştrixlər elə poeziyaya, həm də
klassik poeziyaya (həm də ultra-müasir şeirə, - siz adına sərbəst deyin...) xas olan dərinliklərdən
gəlir, zahirən onun konturlarını
cızdığı məkanda heç nə baş vermir, hətta
belə demək olar: bu sözün klassik mənasında hekayə
deyildir, nə baş verir ki burda? Heç nə.
Əslində hekayə dediyimiz bədii mətndə
nəyin baş verməsi yox, baş verdikdən sonra yerdə
qalan "izlərin" içindən nələrin
çıxacağı maraqlıdır. Hadisədən
bol olan və kompozisiya həlli çox zəif olan hekayələr
olsa-olsa jurnalist araşdırmasına yol açar. Sorğu-sual başlar və artıq
"ölmüş" hadisənin çəkilib getmiş
nəfəsindən söz açmağın bir mənası
qalmaz.
Jalə necə hekayəçidir? Onun əhvalat
danışmaq, süjet qurmaq üsulu necədir? Bu hekayədə
onun 2000-ci illərdən üzü bəri yazdığı
bütün mətnlərdəki əsas nöqtələr
artıq normativləşib, yəni süjeti əksər halda
"gəzinti" üzərində qurulan hekayələr
janrın ən qaynar məqamlarını özündə
mükəmməl şəkildə əks etdirə bilir. Jalə insan ömründə əsas yerlərdən
birini tutan, onun ömrünün mənasını
açıb-ağardan təəssüf hissini, kədər və
dərd susqunluğunu, hərdən, ancaq vaz keçə bilmədiyin
məqamda çoxluq içində belə içində gəzib
danışdığını çox incə ştrix və
detallarla verə bilir. "Mənim xalam qızı"
mətnində sanki yaşadığın müddətdə
hardasa, hansı məqamlardasa səndən xəbərsiz
çəkilən şəkillərin üzə
çıxması (yəni Rusiyada yaşayıb vətənə
qayıtmış, ana dilini zəif bilən, ömründə
ilk dəfə Bakıya gələn xalası
qızını gəzməyə çıxaran təhkiyəçi
şəhərdə həm də özüylə
rastlaşır...) sənə qəribə hisslər
bağışlayır, hara gedirsənsə yolayrıcı
var, tək olmadığın üçün hər şeyi
gülüşün altında gizlətməyə məcbur
olursan ("...Metroya tərəf gedəcəyik. Onun dondurma yeməsinə baxa-baxa düşünəcəm
ki, məni unutmayacaq heç vaxt. Mən
onu ilk dəfə teatra aparan adamam, ilk dəfə gəmiyə
mindirən, ilk dəfə Şəhidlər xiyabanını
göstərən, ilk dəfə Hüseyn Caviddən
danışan. Dayaz gölməçədə
ayaqqabıların altını necə təmizləməyi
öyrədən də mənəm. O məndən
mütləq övladlarına danışacaq. Onlardan
çox-çox qabaqsa anasına, xalalarına.
Xalalarından biri - mənim anam adəti üzrə cin
atına minəcək və hirsli-hirsli: "Təkbaşına
nəzirdiz bulvarda?" - deyəcək. Bu da "gədəni götürəydiz də
özünüzlə!" anlamına gələcək.
Yəni iki qızın başı yenə də
"tək baş"dı oğlansız. O da deyəcək
ki, adamyeyən var bulvarda? Xalası da hirslə mənim
xalama - onun anasına deyəcək ki, sənin qızına
dil çatdırmaq olmur maşallah, rusların içində
yaman da qız tərbiyə eləmisən. Xalam da qızını danlayacaq. Amma bu danlaqlar onun təəssüratlarının
kölgəsində dərhal da əriyib gedəcək. Bu arvadlar haradan bilsinlər ki, 17 yaşında ilk dəfə
Xəzərin mazutlu sularında üzmək, Günəş
altda göz qamaşdıran dalğaların gəminin burnunda
parça-parça olmasının şəklini çəkmək
nə deməkdir?"). Gənc qız fəhmlidir,
başa düşür ki, insanlrın dedikləri,
danışdıqları yox, susduqları an
daha maraqlıdır və bu ən mənalı hərəkətlərdən
biri də gülüşlə deyilənlərdir. Həm də bu deyilən sözləri istədiyin məna
ayrıcına döndərə bilərsən. Həyat
geri dönməyən, təkrar yaşamağı
mümkünsüz olan anlardır, həyat üstündə
boy atdığı mənanı çox zaman unudur və
unutdurur, bəzən, lap elə istəmədiyin anda bu məna
həyatın içindəki, ömrün sonundakı
bütün dəhşətləri göstərib səni məyus
edə bilər.
Hekayədə
bütün bədii-emosional ştrixlər, bütün ironik
işarələr normal olaraq anidən baş verir, bir yerdə,
bir nöqtədə dayanıb özünü kimsəyə
göstərmir (belə olsaydı, hekayədən
danışmaq mümkünsüz olardı),
çıxıb gedir, adi bir işarə mənzərələr
cızır, sən özünü bir anlıq o mənzərənin
içində görə bilirsən (Milli Məclisin
yanından keçərkən gənc qız deyir ki,
buranı tanıyır, deputatların oturduğu yerdi,
içi qəşəngdi... -!), hər yerdən gülüb
keçən, Hüseyn Cavidi bilmərrə tanımayan 17
yaşlı qız Şəhidlər xiyabanından
ayrılmaq istəmir (hamısı cavandılar e...),
"bunları bizim Rusiyadakı qonşularımız
öldürüb?", - sualını verir və beləcə,
bu gəzinti bitdiyi yerdə təkrar-təkrara başlayır,
təhkiyənin bünövrəsinə hörülən
hisslər də bu gerçəyi təsdiqləyir: hara ayaq
bassan, yaşanmış ömrün içindən keçəcəksən,
hekayədə bütün ştrixlər qüssə əsərinin
konturlarının cızılmasına şərait
yaradır. Gənc qızlara sataşan, söz atan
oğlanlar... Deyir, onların hamısı eyni
deyil, aralarında çox yaxşıları da var, hətta
ömrü boyu yaxşı qalanlar da. Bir
ömür boyu gözəl qalmaq, yaxşı qalmaq... məşəqqətdir,
çətindir, çox çətindir.
2
Təvəkkül Boysunarın "Börnaut" hekayəsində
vəziyyət bambaşqadır. Hekayənin təhkiyəsinin
əsasında duran nəsnələr Jalənin hekayəsində
olduğu kimi təəssüf, geriyədönməzlik,
insanın heç özündən asılı olmadan öz
dilindən tora düşməsi... kimi hadisələr təşkil
edir. Yəni əsas olan hadisə kadr
arxasında saxlanılır, gözümüzün
önündə baş verənlərsə tam başqa, həm
də çox fərqli mövqedən seyr edilib
danışılanlardır. Hekayədə bir neçə
əsas sual var. Onlardan biri budur: insan özünü necə
yandıra bilər? Bəlkə bununla bağlı yüzlərlə
əhvalat, hadisə, fakt var, bəlkə... Özünü
yandıran insan bütün keçmişini, ordan gələcəyə,
şablon dillə desək, "işıqlı sabaha"
keçidi birdəfəlik itirir, elə buna görə də
digər insanları mane kimi qavrayır. Həyatda
belə insanlar çoxdur. Bu adam tipi
hamını maneə, onun şöhrətinin, çiçək
açıb güllənməyinin yolunda tikan kimi qavrayır.
Və bu şeydən ömür boyu qurtula
bilmir. Günlərin bir günü
özünü aldadır.
Başqa bir özünüyandırma (burn-out) da var, Təvəkkülün
hekayəsində olduğu kimi. "Nobel
mükafatına namizədliyi qeydə alınmış"
namizəd elə rahat və özünə görə
inandırıcı danışır ki, insanları kəskin
sözlərlə pərt edib anidən onların üzünə
təbəssüm qondura bilir. Yalan danışır,
doğrusunu deyir, birdən Mirzə Cəlilin qəhrəmanı
demiş, ona qəribə bir xamuşluq üz verir, bilmədiyi
dildə cümlələr qurur (Quran), bilmədiyi sahədən
(ginekologiya) mühazirə oxuyur, amma ən əsası
bütün bu hallarda əyləci tutmur, hər şey dilinin
ucuna onun iradəsindən xəbərsiz gəlib gedir.
Əslində kimsə istədiyi şəkildə
düşünə bilmir, sadəcə ona işarələr
şəklində ötürülən informasiyanı dilə
gətirir (Mirzə Cəlil nə deyir: deyəsən, dəli
yığıncağına düşmüşük...). Təhkiyəçinin hamı səhnəni tərk
edəndən sonra tək qalması da "Dəli
yığıncağı"nda hacı və məşədilərin
kəcavəyə minib getmələrindən sonrakı dəhşətli
səhnəni xatırladırmı? Bilmirik... Yer
üzü boşaldı, hamı çıxıb getdi,
dünyada tək bir insan qaldı və bu təklik faciədir...
Bu
"şüursuzluq aktından" sonra adını bilmədiyimiz
qəhrəman (hə, Araz bəy -!) şübhəsiz ki, dərin
sarsıntı keçirir, süfrəçiyə "yerimi
bax, o qapının ağzında salın", - deyir və ən
qəribəsi müəllif bu olayı hekayədə
"sığallı bir dillə" danışır. Niyə? İllərlə içinə
yığılan ağır enerjidən bu şəkildə
qurtulan, özünü yandıran adam indi
başqa bir eksperimentin içindədir, özünü, onun əliylə
qurulan tamaşanı seyr edir... Belə bir
"xoşbəxtlik" hər kəsə nəsib olmur.
Bu baxımdan hekayənin kompozisiyası da, zənnimizcə,
normaldır, ətrafdakı qonaqların, masa arxasındakı
insanların mimikaları, üz cizgiləri elə Arazın
nitqinin "titrəşmələrində"
görünür, özü də yanıb-sönərək.
Susan, tənbeh edilən adamların bu "titrəşmə
dalğasının" içində yaşaması unikal
fürsətdir və yenə də faciədir...
Baxın:
"Masadakı şəxslərə təbəssümlə
baxıb, səliqəli və inandırıcı şəkildə
cümləmi tamamladım və hiss etdim ki, deyəsən, vəziyyət
düzəlir. Çünki onların bir
çoxunun üzündəki çaşqınlıq
yavaş-yavaş səngidi və yanımda ayaq üstə
dayanmış şirkət direktoru öz yerinə keçdi".
Hekayədə ona qəribəlik bəxş edən,
ortada oynayan psixoloji durumu dərində kadr arxasından
göstərən mükəmməl bir detal var. "-
Bismillahir-rəhmanir-rəhim, - deyə qışqırdım
və çəngəli balığa necə möhkəm
batırdımsa, çəngəl balığın o biri
üzündən çıxıb boşqabı cingildətdi. Hamı təzədən
mənə baxdı".
İçindəki
saxtakarlığı ram edə bilməyən adamın bu hərəkəti
hər şeyə, elə onun özünə də nöqtə
qoyur.
Hər şey bitir, hekayə təzədən
başlayır.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 25
iyun.- S.15.