Dramaturgiyada tarix
və zamanın gerçəklikləri
Dünyanın
aparıcı dramaturqları XX əsrin əvvəlləri II
Dünya müharibəsindən sonra şəhərləşmə
ilə yanaşı, dövrünün sosial şəraiti, ətraf
mühitin insan həyatına təsirini və sənətin
bütün sahələrində insanların dəyişmə
və çevrilmə proseslərini əsərlərində əks
etdirərək bədii gerçəkliyi önə
çıxarırdı.
Ötən
əsrin 20-ci illərindən başlayaraq dramaturgiya sosial və
estetik mədəniyyəti təbliğ etməklə
yanaşı, həm də yazıçılarda dramaturji
metodların özünəməxsusluğunun davamlılıq
xüsusiyyətlərini aşılayır. Polşa mənşəli
yəhudi ailəsində anadan olan, Amerika Teatrının
yaradıcılarından biri Artur Miller oxucuları ilə
maraqlı faktı bölüşür: "...Mənim pyeslərim
"havada gəzən" ideyaların əksidir. Mən bu
pyeslərlə oxuculara onların özlərinin
anlamadıqları və ya anlamaq istəmədikləri həqiqətləri
göstərmək istəmişəm". Miller
dramaturgiyasının bütün Qərb aləmini
bürüyən nəhəng şöhrəti bir daha
sübut etdi ki, müəllif öz pyeslərində, həqiqətən
də, "havada gəzən" ideyalara ustalıqla toxunmağı
bacarıb. Bu fikri müəllifin ilk səhnələşdirilən
müharibəyə aid "Hamısı mənim oğlum
idi" pyesi əsaslandıra bilər.
Azərbaycanda
dramaturgiyanın əsası XIX əsrdə Axundovun əsərləri
ilə qoyulsa da, XX əsrin əvvəllərində Cəlil
Məmmədquluzadənin, Cəfər Cabbarlının,
Hüseyn Cavidin, daha sonra sovet ədəbiyyatı adı ilə
İlyas Əfənfiyevin, Sabit Rəhmanın, Mirzə
İbrahimovun, Ənvər Məmmədxanlının, Mehdi
Hüseynin, İmran Qasımovun, Bəxtiyar Vahabzadənin, Nəriman
Həsənzadənin, Əfqanın əsərləri ilə
formalaşdı. XX əsrin ikinci yarısında isə bu
yük Anarın, Elçinin, Maqsud və Rüstəm
İbrahibəyov qardaşlarının üzərinə
düşdü.
XX əsrdə
dramaturgiyanın inkişafına yönəlmiş fikir və
tətbiqləri qiymətləndirə bilmək
üçün teatrın tarixdə kütləvi hala gəldiyi
dövrləri araşdırmaq xüsusilə vacib idi. Teatr
öz mövzusunu həm gündəlik həyatdan, həm də
tarix və mifologiyadan götürərək, işlənmə
tərzinə görə faciə, komediya və drama
bölünür.
Sənət
əsəri subyektivdir. Lakin yenə də cəmiyyətə
yönəlib. Sənətkar əsərindəki dili,
personajları və hadisələri müəyyənləşdirir
və fantastikanı özü edir. Bütün bu
üstünlüklər cəmiyyət üçün bir
düşüncə və düşüncə
çatdırmaq üçündür. Sənət əsəri
sənətkarın əlindən ayrıldıqdan sonra
Kandinskinin dediyi kimi, "müstəqil bir həyatı var,
şəxsiyyət olur, ağıl nəfəs alan bir
mövzuya çevrilir".
Təəssüf
hissi ilə qeyd etməliyik ki, Ağdamda doğulmuş Əli
Əmirli, Cəbrayıldan olan Elçin Hüseynbəyli, əslən
Füzulidən olan Elçinin 30 il işğal altında əsir
qalan torpaqları və orada baş vermiş
haqsızlıqları ifadə edəcək dram əsəri
yazılmadı. Halbuki, oxucunun illərdən bəri
üslubuna və bədii intellektinə güvənən bu
dramaturqların süngüyə dönəcək qələmlərinin
görüntülərinə çox ehtiyacı vardı.
Fikrimizcə, işğaldan azad olan Füzuli şəhərində
bayraq sancmağa tikili tapmayan əsgərin, yaxud Ağdam
rayonunun vandalizmə məruz qalmış mədəniyyətlə
tariximizin qovuşduğu abidələri və Cəbrayılda
hec bir sursatın dağıda bilmədiyi sədaqətlə
azərbaycanlıların yolunu gözləyən
"Dostluq" bulağı daha yüzlərlə tarixi
faktlar kifayət qədər material verirdi. Cəfər
Cabbarlı "1905-ci ildə" əsərini yazdıqdan
sonra etiraf etmişdi ki, o, həmin ildə baş verən hadisələri
tam olaraq əks etdirə bilməmişdi. Onun sözlərinə
görə: "Bu mövzu hələ də bədii həllini
gözləyir". Düşünəndə ki, bir əsrdən
cox zaman keçmiş, Azərbayan xalqı bu əsrdə
müxtəlif illərdə erməni vandallarının
törətdikləri faciələrlə üzləşmiş,
lakin bütün bu hadisələri səhnələşdirmək
üçün əsər yoxdur, əsl dramatizm elə budur.
Dramaturgiya başlanğıc və son arasında baş verən
proseslərdən ibarətdir. Torpağımıza göz dikənlərin
nə əvvəli var, nə də sonu... Bu baxımdan bu
janrda azadlıq hökm sürür. Azərbaycan səhnəsində
bütün pyeslərinin qəhrəmanları həyatda
özünü tapa bilməyən, taleyin istehzasına tuş
gəlmiş insanlardır. Bəlkə də bu səbəbdən
komediyaya meyil artmışdır.
2020-2021-ci
illərdə Azərbaycan Mətbuatında Elçinin
"Stalin" (Azərbaycan jurnalı 1, 2020), Qəşəm
Nəcəfzadə "Ölüm o dünyada qaldı"
(Azərbaycan jurnalı 1, 2020), Firuz Mustafanın Tarixi pyeslər
silsiləsindən "Tarixin kölgəsi", "Savaş
fəsli", "Üçüncü sahil", (Renessans Nəşriyyat
evi, 2021, 514 səh.), Xalq yazıçısı Elçinin
ziddiyyətli, mürəkkəb xarakterli, şəxsiyyətin
otuz il nəhəng Sovet imperiyasına rəhbərlik etdiyi
Stalinin həyata keçirdiyi repressiyaları zamanı
milyonlarla insanın məhv olunması, sürgünə,
işgəncələrə məruz qalması, əlbəttə,
oxucu üçün maraqlıdır. Gerçəklər və
illüziyalar, həqiqət və yalan, insanın bu dünyada
yaşayışının nə məqsəd
daşıdığı və bir də ən əsası -
doğmalar arasında əlaqələrin itməsi... Kim idi
"yoldaş Stalin"? XXI əsrin 21-ci ilində bu suala
ehtiyac varmı görən? Firuz Mustafanın pyesləri isə
yüz il öncəki tarixi gerçəkliklərdən bəhs
edir. Sənədlərə, faktlara istinad olunan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin, Nəriman Nərimanovun, Stalinin və
onların yaxın qohumlarının dialoqa girdiyi bu pyes Rəsulzadənin
illər boyu Azərbaycanı müstəqil görmək
arzusu və mücadiləsini əks etdirir. Görəsən,
düşdüyümüz vəziyyət,
yasadığımız indiki zamanın gerçəkliklərini
qələmə almaq üçün "yüz il"
lazımdırmı? Susqunluq teatr tənqidçilərinə
də aiddir. Firuz Mustafanın bu pyesi tamaşaya qoyulmaq
üçün yox, geniş auditoriya üçün nəzərdə
tutulub.
Son iki ildə
vaxtilə mətbuatda yüksək peşəkarlıqla rəy
bildirən teatr tənqidçilərinin münasibətlərini
də görmək olmur. Aydın Talıbzadənin Əli
Əmirli haqqında məqaləsi, Vaqif Yusiflinin "Son illərin
dramaturgiyası" məqaləsi, Aynurə Mustafayevanın
Ədəbi proses məcmuəsindəki oçerkləri, vəssalam...
Təəssüf hissi ilə qeyd etməliyik ki, son iki ildə
İlham Rəhimlinin, Məryəm Əlizadənin müasir
teatra, dramaturgiyaya münasibətləri əks olunmur.
Açığı, etiraf etməliyik ki, dramaturgiya
haqqında ətraflı müfəssəl münasibətə
"Azərbaycan" jurnalının 2014-cü ilin mart
sayında "Çağdaş Azərbaycan dramaturgiyası:
problemlər, mülahizələr" adlı geniş
müzakirəsi zamanı maraqlı əsaslı müqayisələr
aparılmışdı.
Son iki ildə
Azərbaycan tarixi bir dövr yaşayaraq 2020-ci ildən Azərbaycan
xalqı həm xəstəliyə (COVİD-19), həm də
düşmən təxribatlarına qarşı (iyul hadisələri
və 44 günlük İkinci Vətən müharibəsi)
mübarizə aparmışdı. Bu səbəbdən dövlətimiz
insan sağlığını və torpaqlarımızı
qorumaq məqsədilə həm tibbi nöqteyi- nəzərdən,
həm də torpaqlarımızı qorumaq üçün səfərbərlik
etmişdi. Dövlət başçısı, Ali Baş
Komandan İlham Əliyev hər iki cəbhədə
xalqımızı qorumaq üçün iqtisadi, hərbi və
siyasi olmaqla mühüm addımlar atmışdır. 2020-ci
ildə düşmən təxribatı nəticəsində
Polad Həşimov kimi generalımız şəhid oldu.
Generalın qisasını alan 18 yaşı yenicə tamam olan
atasız bir gənc Cəbrayıl Dövlətzadə kimi
minlərlə gənc ayağa qalxdı. Xalqımız
sentyabr ayının 27-dən bayraq gününə kimi (9
noyabr) qələbə ilə bitən müharibə şəraiti
yaşadı. Şuşanın işğaldan azad
olunmasını bütün dünya heyranlıqla qəbul
etdi. Elə isə hansı qüvvə müasir
dramaturqları bu tarixi prosesləri qələmə almağa
mane oldu. Son iki ildə xalqımızın
yaşadığı taleyüklü proseslər niyə Azərbaycan
səhnəsində təqdim olunmur. Məhz bu dövrdə
tarix yazan Ali Baş Komandana və sıravi əsgərə
aid kiçik bir səhnəyə rast gəlmək olmur.
Son iki ildə,
hətta son beş-on ildə Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrında Azərbaycanda ictimai-siyasi hadisələrlə,
xüsusilə İkinci Qarabağ müharibəsi ilə
bağlı heç bir əsər tamaşaya qoyulmadı, Azərbaycan
Dövlət Akademik Musiqili Teatrında Samir Qulamovun "Bir nəfəs
qədər" əsərindən başqa...
Müasir
dramaturgiya teatr mədəniyyətində birmənalı
deyil, həm tarixi-teatr, həm də öyrədici
baxımından xüsusi bir elmi anlaşma lazım olduğunu
sübut edir. Doğrudan, bu, "Yeni dram" realizmi
özlüyündə, ən azı, mübahisəli
reallıq və inandırıcı bərpa kimi dar başa
düşülür.
XX əsrdə modernizm bütün sənət sahələrində çalışan sənətkarlara təsir edərək, ədəbi mühiti və teatr sənətini formalaşdırdı. Modernizm ədəbiyyatda yazıçıları yeni esselər, əsərlər yaratmağa təşviq edən bir cərəyan oldu. Dramaturgiya haqqında bunu demək olmaz...
Qəribədir, dramaturgiya gerçək
dünyanın qanunlarından fərqlənən qanunlara
arxalanır. Son illərin dramaturgiyası onu deməyə əsas
verir ki, dünya nə qədər dəyişsə də,
texnologiyalar inkişaf etsə də, "müasir" pyeslərimiz
antik dövrün qaydalarına riayət etdiyi kimi
mövzuları da köhnədir. Yeni olan isə dramaturgiya
haqqında mülahizələr, məqalələr, fikirlərdi...
Fidan
ABDURƏHMANOVA
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2022.- 5 mart.- S.15.