Azərbaycan ədəbiyyat tarixçiliyi
2020-2021-ci illər
materialları əsasında
2020-ci
il Azərbaycan ədəbiyyat tarixçiliyində əsasən
iki problemə diqqət yönəlmişdir. Bir tərəfdən,
Azərbaycan ədəbiyyatının Türk xalqları ədəbi
irsində mərkəzi yer tutmasının nəzəri əsaslandırılmasına
aid tədqiqatlar fəal həyata keçirilmişdir. O biri tərəfdən,
alimlər Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafını fasiləsiz ədəbi proses
olmasını əsaslandıran tədqiqatlara geniş yer
ayırmışdılar. 2021-ci il Azərbaycan
ədəbiyyat tarixçiliyi isə əsasən, Azərbaycan
ədəbi irsinin qorunması və digər xalqlar tərəfindən
mənimsənilməsinə qarşı yönəlmiş tədbirlərlə
çıxış etməsi diqqəti cəlb edir. Eyni zamanda 2021-ci ildə ümumtürk ədəbiyyatı
məsələlərinin tədqiqatına da xüsusi yer
ayrılmışdır. 2020-2021-ci illər
ədəbiyyat tarixçiliyini izləyərkən, müəlliflərin
nəzəri problemlərə münasibət bildirmələri
diqqətdən yayınmır.
I.
Türk xalqları ədəbi irsində Azərbaycan ədəbiyyatının
mərkəzi yer tutmasının nəzəri əsaslandırılması
Azərbaycan xalqının Vətən müharibəsində
qələbə əldə etməsi milli şüurun dəyişməsinə
gətirib çıxarmışdır. İlk
növbədə, bu özünu Azərbaycan xalqının
türk xalqlarının müasır durumu və tarixində
rolunun daha vacıb olmasında büruzə vermişdir. Ədəbiyyat tarixçiliyi də istisna deyil.
Belə ki, 2020-ci ildə Azərbaycan ədəbi irsinin
türk xalqları ədəbiyyatı tarixində daha əhəmiyyətli
xarakter daşıması İ.Həbibbəylinin "Kitabi Dədə-Qorqud":
yazılı epos və ya epopeya" monoqrafiyasında,
"Xaqani Şirvaninin həyatı və
yaradıcılığı" kitabında, "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi"nin II və
III cildlərində əksini tapır.
II. Azərbaycan
ədəbiyyatı - fasiləsiz ədəbi proses kimi
T.Əhmədovun
"Nəriman Nərimanov - həyatı, mühiti və ədəbi-bədii
yaradıcılğı", "Əziz Mirəhmədov",
"Uşaq ədəbiyyatında Xanımana Əlibəyli
imzası" və b. kitablarında Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf prosesinin müxtəlif tarixi zaman və coğrafi əraziləri
əhatə edən bir proses olması əsaslandırılır.
T.Əhmədovun
"Nəriman Nərimanov - həyatı, mühiti və ədəbi-bədii
yaradıcılğı" monoqrafiyası N.Nərimanovun
yaradıcılığı ilə yaxından tanış
olmağa imkan yaradır. Ədəbiyyat
tarixçiliyinin izlənilməsi baxımından, Sovet
dövrü yazarlarının və onların əsərlərinin
tədqiqata cəlb edilməsi əhəmiyyət kəsb edir.
Ə.Mirəhmədov haqqında "Əziz Mirəhmədov"
kitabında ədibin elmi yaradıcılığına nəzər
salınır. "Uşaq ədəbiyyatında
Xanımana Əlibəyli imzası" adlı kitab Sovet
dövrü ədəbiyyatının nümayəndəsi
X.Əlibəylinin həyat yolu ilə yanaşı, poetik
yaradıcılığını əks etdirir.
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatına diqqət bu ədəbiyyatın
vahid bir ədəbi prosesin tərkibi olmasından irəli gəlir. S.Daşdəmirovanın
"Pərvin Etisaminin həyat və
yaradıcılığı" kitabı XX əsrin Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatının nümayəndələri
Pərvin Etisami, Mirzə Əbdülhüseyn Şuri Bəxşayeşin
haqqında məlumat təqdim edir.
III. Azərbaycan
ədəbi irsinin qorunması
Azərbaycan ədəbi irsinin qorunması, tarixi Azərbaycan
ərazilərində yaradılmış ədəbi əsərlərə
özgələrinin sahib çıxmasına qarşı tədbirlərin
həyata keçirilməsi 2021-ci ildə daha fəal xarakter
daşımışdır. Azərbaycan Respublikası Prezidenti
İlham Əliyevin Sərəncamı ilə 2021-ci il "Nizami Gəncəvi İli" elan
edilmişdir. İ.Həbibbəylinin
"Böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi"
kitabı Nizami Gəncəvinin həyatı və
yaradıcılığından, nəsil şəcərəsindən,
əsərlərindəki ölkə reallıqlarından və
bəşəri dəyərlərdən bəhs edir. G.Baxşəliyevanın "Gtniçeskaə
identiçnostğ Nizami Qəndjevi" kitabında şairin
milli mənsubiyyətinə aydınlıq gətirilir. Ə.Muxtarovun "Nizami Gəncəvi obrazı bədii
ədəbiyyatda" monoqrafiyası şairin obrazının bədii
ədəbiyyatda necə inikas edilməsini tədqim edir.
Nizami Gəncəvinin həyat və
yaradıcılığını əhatə edən əsərlərdə
Nizami Gəncəvinin Azərbaycan şairi olması tezisi əksini
tapır.
Aşıq Ələsgərin 200 illik yubileyinin qeyd
olunması ədəbiyyat tarixçiliyi üçün əhəmiyyət
kəsb edir. M.Qasımlının "Aşıq Ələsgərlə
bağlı dastan-rəvayətlər" kitabı çoxəsrlik
folklor ədəbiyyatını tədqiq edərək,
itirilmiş məkanlardakı ədəbi irsin
qorunmasını göstərir. Azərbaycan
milli ədəbiyyat və mədəniyyətinin ayrılmaz tərkib
hissəsi olan Zəngəzur və Göyçə ədəbi
mühitinin tədqiq edilməsi tarixi baxımdan Azərbaycan məkanlarında
formalaşmış ədəbiyyatın qorunmasını əks
etdirir. Tarixi məkanların Azərbaycanın
tərkib hissəsi olmasını təsdiq edir. Qədim tarixə, zəngin mədəniyyətə
malik olan Zəngəzur və Göyçə ədəbi
mühitinin öyrənilməsi və tədqiq edilməsi ədəbiyyat
tarixçiliyi baxımından vacib amillərdən birinə
çevrilməlidir. Aşıq Ələsgərin
200 illik yubileyi ilə bağlı Azərbaycan Respublikası
Prezidenti İlham Əliyevin imzaladığı Sərəncam
bu baxımdan əhəmiyyət kəsb edir.
Tarixi ərazimiz olan Zəngəzur və Göyçə
folklorunun Azərbaycan folklorunun xəzinəsinə daxil olmaqla
yanaşı, ümumAzərbaycan ədəbiyyatı
baxımından xalqın mənəvi sərvəti, etnoqrafik
yaddaşıdır. Etnoqrafik yaddaşın qorunması
üçün xalqın tarixi yaddaşından
süzülüb gələn folklor nümunələrinin
qorunması, tədqiq edilməsi zəruri məsələlərdəndir.
"Aşıq Ələsgərlə
bağlı dastan-rəvayətlər" kitabında zəngin
poetik irsi olan Aşıq Ələsgər haqqında dastan-rəvayət
yer alır.
IV.
Ümumtürk ədəbiyyatı məsələlərinin
tədqiqatı
2021-ci ildə ümumtürk ədəbiyyatı məsələlərinin
tədqiq edilməsi diqqətdən yayınmır. "Salam
olsun" kitabındakı İ.Həbibbəylinin "Yunus
Əmrə dastanı" adlı ön söz,
Ə.Gölpınarlının "Yunusun
yaşadığı çağ", M.Tatçının
"Yunus Əmrə şeirinə sözbaşı"
araşdırmaları ümumtürkçülük aspektindən
maraq doğurur.
Yunus Əmrənin vəfatının 700-cü
ildönümündə YUNESKO tərəfindən elan
edilmiş "Yunus Əmrə İli" Azərbaycanda da həyata
keçirildi.
"Yunus Əmrə İli"nin
keçirilməsi onu diqqətə çatdırdı ki,
ümumtürk ədəbiyyatının yaranması
üçün vahid ədəbi mühit
formalaşmalıdır. Yunus Əmrə ətrafındakı
mübahisələr bunu əks etdirir. Yunus
Əmrənin doğum və ölümü, harada anadan
olması, vəfat etməsi ilə bağlı mənbələr
mübahisə doğurur. Bu da ədibin
konkret olaraq Azərbaycan və ya türk ədəbiyyatına
aid olması ətrafında mübahisələrə yol
açmışdır. Mübahisələr
parəkəndə ümumtürk ədəbiyyatının
nümayəndəsi olan ədibin qəbrinin Azərbaycanda və
Türkiyədə olması faktlarının irəli
sürülməsində büruzə verir. Sovet İttifaqı zamanı milli dəyərlərimizə
sahib çıxa bilmədiyimiz dövrdə, Türkiyə
Cümhuriyyətinin Yunus Əmrəyə sahib
çıxması ümumtürk ənənələrinin məhv
olmadısına işarədir.
Yunus Əmrə yaradıcılığını diqqətlə
mütaliə etdikdə, əmin olursan ki, ədibin
yaradıcılığı Azərbaycan dilinin dialekt sözlərilə
zəngindir. Yeddi əsr bundan əvvəl istifadə edilmiş
sözlərə Azərbaycanda, Gürcüstanda,
Dağıstanda yaşayan azərbaycanlıların və digər
türkdilli xalqların dilində rast gəlinir. Azərbaycan dialektinin Qərb qrupuna daxil olan şivə
və ləhcələrdə daha çox rast gəlinməsi,
qəbrinin Qaxda yerləşməsi belə əsas
çıxarmağa imkan verir ki, Yunus Əmrə
qarapapaqlıların məskunlaşdığı məkanda
yaşayıb-yaratmışdır. O, "tərəkəmə-qarapapax
ağzı"nda yazıb yaratmış ədibdir.
V. Ədəbiyyat
tarixçiliyinin nəzəri problemlərinin tədqiqi
Ədəbiyyat
tarixçiliyinin nəzəri problemləri T.Əfəndiyevin
"Romantizm: təşəkkülü, problemləri, şəxsiyyətləri",
İ.Həbibbəylinin "Molla Pənah olan Vaqif",
"Xaqani Şirvaninin həyatı və
yaradıcılığı" kitablarında, Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin IV cildində əksini tapır.
T.Əfəndiyev
"Romantizm: təşəkkülü, problemləri, şəxsiyyətləri"
kitabında romantizmi dünya ədəbiyyatı və milli ədəbiyyat
kontekstində təqdim edir. Azərbaycan
romantizminin sosrealizm mərhələsini tədqiq obyektinə
çevirir. Romantizmin XX əsrin əvvəllərində
başa çatmamasını, sosrealizm dövründə təşəkkül
etməsi amilini göstərir. Azərbaycan
romantizmini XX əsr hadisəsi kimi qəbul etmir, milli romantizmin
başlanğıcının XIX əsrə gedib
çıxmasına toxunur. İ.Qutqaşınlının
"Rəşid bəy və Səadət xanım",
A.Bakıxanovun "Kitabi-Əsgəriyyə" əsərlərini
romantik əsərlər kimi təqdim edir. Milli romantizmin təşəkkül tarixini H.Cavid,
M.Hadi, Ə.Hüseynzadə, A.Səhhət, A.Şaiq,
C.Cabbarlı, Ə.Müznib, Ə.Cənnəti kimi ədiblərimizin
yaradıcılığında izləyir.
İ.Həbibbəylinin "Molla Pənah olan Vaqif"
kitabında M.P.Vaqifin ədəbiyyatda erkən realizm ədəbi
cərəyanının banisi olması qeyd edilir. Müəllif
erkən realizmi təmayül kimi deyil, ədəbi cərəyan
kimi təqdim edir. "Molla Pənah olan
Vaqif" kitabı milli ədəbiyyatın keçdiyi
inkişaf yolunu əks etdirir.
"Xaqani Şirvaninin həyatı və
yaradıcılığı" kitabında İ.Həbibbəyli
Xaqaninin qəsidəyə yeni poetik formalar gətirməsinə
toxunur, "Həbsiyyə", "Qəsideyi-şiniyyə"
kimi qəsidələri ilə qəsidənin fərqli
formasını yaratmasını qeyd edir. İ.Həbibbəyli Xaqani
yaradıcılığında mühüm yer tutmuş poema
janrına da diqqət yetirir: "Xaqaninin poemaları liro-epik
janrda qələmə alınmış və o, bu janrın əsasını
qoymuşdur". İ.Həbibbəyli ədibin "Töhfətül-İraqeyn
və zubtətün-nəvazir" poemasını "Azərbaycan
ədəbiyyatında ilk bədii nəsr nümunəsi"
hesab olunmasını və "Mədain xərabələri"
poemasını "geniş mənada xarabazara
çevrilmiş ölkələrin mərsiyəsi"
olmasını vurğulayır. İ.Həbibbəylinin əvvəlki
illərdə ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
ilə bağlı qənaətləri metodoloji baxımdan
daha da inkişaf etdirilmiş, "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin II, III, IV cildlərinin ön
sözlərində və digər oçerklərində əksini
tapır.
2021-ci ildə
işıq üzü görmüş "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin IV cildi
XVII-XVIII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatını
milli ədəbiyyat tarixinin ayrıca inkişaf mərhələsi
kimi təqdim edir. XVII əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
orta əsr romantik ədəbi ənənələrindən
yeni dövrün realist ədəbiyyatına hazırlıq mərhələsi
kimi göstərilir. "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi"nin IV cildində diqqəti cəlb
edən məqam isə erkən realizm ədəbi cərəyanının
formalaşmasının təqdimidir. İ.Həbibbəyli
realizm cərəyanına yeni münasibətini əks etdirir:
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin bu mərhələsi
erkən yeni dövr və ya erkən realizm dövrü
adlandırılır. ...XVII əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
erkən realizmin hazırlıq dövrü, XVIII əsr ədəbiyyatı
isə milli realist ədəbiyyatın başlanğıc
dövrünün yetkin çağı... Erkən
yeni dövr - Azərbaycan ədəbiyyatının XVII-XVIII əsrlər
mərhələsinin adı, erkən realizm isə həmin mərhələdə
XVIII əsrdə formalaşmış ədəbi cərəyanın
təyinatıdır". Erkən realizmin
belə dəyərləndirilməsi Azərbaycan ədəbiyyatına
yenidən baxılmasının zəruriliyinə diqqəti
yönəldir.
Salidə ŞƏRİFOVA
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2022.- 5 mart.- S.23.