2020/21-ci illərin uşaq
nəsri və dramaturgiyası
2020/21-ci
illər xalqımızın həyatında müstəsna əhəmiyyəti
ilə yadda qalan bir dövr oldu. Baş verən hadisələrin
əhəmiyyəti, ədəbi mühitdəki canlanma
dövrün özünəməxsusluğunu səciyyələndirən
cəhətlərdəndir.
Uşaq nəsri
və dramaturgiyası istiqamətində dövrün ədəbi
mənzərəsinin müşahidəsi göstərdi ki,
çağdaş uşaq ədəbiyyatının
inkişafında xidmətləri olan Zahid Xəlil, Rafiq
Yusifoğu, Sevinc Nuruqızı, Solmaz Amanova, Qəşəm
Nəcəfzadə, Qəşəm İsabəyli, Reyhan
Yusifqızı, Gülzar İbrahimova, Məmməd Namaz,
Nurlana İşıq, Vüqar Haqverdiyev və başqaları
sənətkar, bir insan kimi cəmiyyətdəki mövqeyini
böyük məsuliyyət və bacarıqla bəyan etdilər.
Qeyd
etdiyimiz dövrdə müasir zamana uyğun, bədii-estetik cəhətdən
ruhu oxşayan nəsr nümunələri meydana gəlmişdi.
Uzun zamandır bu sahədə janr baxımından elə də
ciddi dəyişiklik nəzərə çarpmır.
Çap olunmuş bir neçə roman və pyesi
çıxsaq, hekayənin müraciət olunan ədəbi
janrlar arasında üstünlüyü aydın görünər.
Kəmiyyət baxımından yetərli olan
çağdaş hekayə zamanın tələbinə
görə uşaq və gəncləri
düşündürə, həyəcanlandıra, daxili aləminə,
duyğu və düşüncələrinə təsir edə
biləcəkmi? Bu suala cavab tapmaq, hesab edirəm ki,
ümumilikdə ədəbiyyatın bəzi məsələlərinə
diqqəti çəkmək baxımından da maraqlı ola
bilər.
Uşağa
uşaqlıqdan vətən qarşısındakı məsuliyyətini
aşılamaq, təmənnasız bir sevgi yaratmaq vacibdir. Yenə
də əsas mövzular içərisində Vətən -
Qarabağ - Müharibə başlıca yerdə durur.
Müharibənin bütün reallığı və mürəkkəbliyi
ilə təqdimatı daha doğru seçimdir.
Ayrılıq, ölüm, yarımçıq qalmış
arzular, puç olmuş ümidlər müharibənin diktə
etdiyi mövzulardır. Erməni vandalizminə qarşı
mübarizəni özündə əks etdirən əsərlər
yaranmaqda davam edir. Bu qəbildən olan hekayələrin bir
qismi valideynlərini itirən körpələrin, yaxud da
uşaqlarını itirən valideynlərin
acılarını səsləndirir: Sevinc
Nuruqızının "Ağca və Cuppulu", "Gəlincik",
"Günəş, buludlar və Ağca", Pərvanə
Bayramqızının "İnsanlığın hekayəsi",
Zahid Xəlilin "Sonuncu güllə", Nurlana
İşığın "Ulduzların yanında", Naibə
Yusifin "Üşüyürəm, ana", X sinif
şagirdi Aysel Vaqifqızının "Son
döyüş", Gülzar İbrahimovanın "Evin
kişisi", Reyhan Yusifqızının "Qar", Mina Rəşidin
"Bura bizim Vətəndi", Çingiz Abdullayevin
"Körpə və kürən pişik balası",
Zaur Akifoğlunun "Qız və qurd", Eyvaz Zeynalovun
"Oğru", Eşqin Məmmədovun "Vətən
torpağı", Gülarə Munisin "Nar dənəsi"
hekayələrini səciyyələndirən əsas
xüsusiyyət onlardakı müasirlik və vətənpərvərlik
hissinin zamanın problemlərinin bədii həlli istiqamətində
təqdimidir. Bu mövzularda nə qədər çox
yazılmasına baxmayaraq, insanlıq duyğusundan məhrum
olanların var-dövlət, torpaq davası bitib-tükənmir.
Ədəbiyyat təkcə müharibə dövründə
deyil, hər zaman uşaqlarda vətənpərvərlik, milli
qürur hissini yüksəltməli, psixologiyasına təsir
etməlidir.
Bəzi tədqiqatçılar
müharibə haqqında yaranmış ədəbiyyatı
yetərli hesab etməsələr də, qazanılmış
qələbə onu deməyə əsas verir ki, bədii
söz bu illər ərzində öz mənəvi tərbiyə
missiyasını yerinə yetirməyə
çalışmışdır. Azərbaycan əsgəri -
mübariz vətən igidi başda olmaqla hər kəsin qələbə
naminə Ali Baş Komandanın ətrafında sıx birləşərək,
Müqəddəs Vətənin bir parçası olan
Qarabağı düşmən tapdağından azad etməsində
sözün magik gücünün də rolu az deyildir. Bundan
sonra yaranacaq ədəbiyyatda Qarabağ mövzusu, şübhəsiz
ki, tariximizə yazılan qara faciə kimi yox, qürurverici məqamlarla
təqdim olunacaq, söhbət ağrıdan, kədərdən
getsə belə. Necə ki, ötən ildə yaranmış
bir sıra əsərlər məhz müqəddəs zəfərimizə
- qələbəmizə həsr olundu. Bu mövzunu bədiiləşdirən
uşaq əsərlərindən biri də Zahid Xəlilin
"Dəmir yumruq dastanı"dır. "Dəmir
yumruq" dastan ənənələrinə uyğun olaraq,
şeirlə nəsrin növbələşməsi, birləşməsinin
bütöv süjetə xidməti ilə diqqəti çəkir.
Tarixi zərurətdən yaranmış əsər 44 günlük
II Qarabağ savaşı zamanı baş verən
mühüm hadisələri çevrələyir.
Düşmənə qarşı birliyimizin simvolu olan "Dəmir
yumruq"da xalqın ümumi mübarizəsi,
qazanılmış qələbə, bu qələbədə
payı olan hər kəs böyük qürur hissi, sevgi ilə
dastana dönür. Ali Baş Komandan başda olmaqla, dastanda
adıkeçən qəhrəmanların hər biri, hətta
13-14 yaşlılar belə, fərdi məziyyətləri ilə
yadda qalır. Ümumilikdə dastanın 21 "boy"undan
"Dəmir yumruq"un ətrafına toplaşmış
qalib xalq obrazı aydın görünür. Ötən ildə
baş vermiş mühüm səciyyəvi hadisələri
epik lövhələr, rəngarəng formalarda
düzüb-qoşan Qoca Şairin öz obrazı da dastanda yer
alır. Ana dilinə sevgi, vətənə məhəbbət
bu dastanın əsas ideyasını əhatə edir.
Rafiq
Yusifoğlu "Zəfər simvolu", "Zəfər
yallısı", "Şuşaya dönən heykəllər"
hekayələri ilə yanaşı, 2021-ci ildə dərc
etdirdiyi "Xiffət" romanında da şanlı qələbəmizdən
danışır. Rafiq Yusifoğlunun roman janrında ilk qələm
təcrübəsi olan "Xiffət"
humanizm, vətənpərvərlik duyğuları
aşılayır. Müəllif ağrılı-əzablı
günlər yaşamış bir ailənin bugünü ilə
keçmişi arasında əlaqə - xatırlamalar
yaratmaqla Qarabağ müharibəsinın epik təsvirini
vermişdir. Əsərdə tarixi faktlardan, görkəmli
şəxslərin fikir və mülahizələrindən
yeri gəldikcə istifadə olunmuşdur. Yazıçı
məramını ortaya qoymaqdan ötrü gətirilən
sitat və faktların çoxluğu bəzi məqamlarda
romanda ağırlıq yaradır, bədiiliyi üstələyir.
Soydaşlarımızın
uzun illər öz ata-baba torpaqlarından ayrı düşməsi;
heç bir müqəddəs hiss tanımayan ermənilərin
törətdiyi vəhşiliklər; viran olmuş Qarabağ;
müharibənin acı həqiqətləri, qorxu,
ümidsizlik, dəhşət saçan mənzərələrin
uşaqların mənəviyyatına, psixologiyasına
sarsıdıcı zərbələri, ümumiyyətlə,
müharibənin dəhşətli bədii obrazı bundan
sonra da ədəbiyyatda görünməli, Vətənin dar
günündə heç düşünmədən
düşmən üzərinə atılan qəhrəman Azərbaycan
əsgərinin yaddaşlarda qalacaq obrazı
yaradılmalıdır.
Yazıçılar
bəzən müasir həyat hadisələrinə münasibət
bildirmək üçün tarixə müraciət etməli
olur. İstər duyğu və düşüncələri,
istərsə də əməlləri ilə xalqın varlığında
önəmli rol oynamış milli xarakterlərin
yaradılması vacibdir. S.Nuruqızı "Qılınc həmin
qılıncdır" (Ş.İ.Xətai), Lətif Vəlizadə
"Həbib" (X.Natəvan), Mirzə Mehdi "Həcər"
(Qaçaq Nəbi, Həcər), Solmaz Amanova rus dilində qələmə
aldığı "Xarıbülbül" hekayələrində
tarixdə mühüm rolu olan simaların həyatının
ibrətamiz məqamlarını göstərməyə nail
olmuşlar. Xalq qəhrəmanlarının, tarixi şəxsiyyətlərin
obrazı kiçik ştrix və ayrı-ayrı epizodlardan
istifadə yolu ilə canlandırılmışdır. Bu
hekayələrdə tarix müasir həyatı dərk etmənin
yolu kimi ortaya çıxır. Hekayələr hadisələri,
insanları təsvir üsulu ilə də diqqəti çəkir.
Məmməd Namazın ötən il çap olunan
"Hamının günəşi", "Bağ" hekayələrində
uşaqlara hər zaman böyük qayğı və sevgi ilə
yanaşmış ümummilli lider Heydər Əliyevin bədii
obrazı canladırılıb. Hər iki hekayə gerçək
hadisələrin real təzahürü, fikrin bədii
imkanları, təsvir zənginliyi ilə seçilir.
Uşaq ədəbiyyatında
bəzən təbiət - vətən eyni məfhumun ifadəsinə
xidmət edir. Demək olar ki, bütün yazarlar təbiətdən
ilham almış, tükənməz gözəlliyin bəxş
elədiyi yeni-yeni ideyalar uşaq hekayələrində vətənə,
onun torpağına bəslənən sevgini ifadə etmək
məqsədilə əlaqələnir. Zahid Xəlilin
"Odunçunun səhvi", "Oxuyan koğuş",
"Çəpiş", "Papaq", "Cumbulu",
"Balqıçı qayığı"
nağılları, Əli Səmədlinin "Çayın
gileyi", "Sərçələr qurbağaları
öz məskənindən necə qovdular", Bayram Həsənovun
"Heyva", Elvira Məmmədovanın
"Zibilqabının arzusu", Reyhan Yusifqızının
"İki gül", Fuad Tanrılının "Mənimdir"
hekayələri orijinallığı ilə seçilir. Hər
yazıçının təqdimatında təbiət
özünəməxsus görünür. Ölkəmizin
coğrafi şəraiti: təbii gözəllikləri, mənzərələri
bu hekayələrdə bədii əksini tapmışdır.
Yazıçılar təbiətə müraciət etməklə
yanaşı, heyvanları, ağacları, bitkiləri müxtəlif
çalarlarda təsvir obyektinə çevirmişlər.
Yazılan
nümunələrdə müasir həyat mövzusu
başlıca yerdədir. Hekayələrin böyük hissəsi
müxtəlif xarakterli, dünyagörüşlü
uşaqların həyatından, daxili aləmi və
düşüncələrindən bəhs edir. Müasir
uşağın tərbiyəsi, əxlaqı, mənəviyyatı,
onun cəmiyyətlə əlaqələndirilməsi, bu
işdə ailənin, valideynlərin rolu kimi məsələlər
ön plana çəkilmişdir. Reyhan Yusifqızının
"Xoşbəxtlik nədir", "Kompüter oyunu"
Əfsanənin "Mənim Robot anam", Rafiq Yusifoğlunun
"İlham gələndə əkilən ağac",
"Medalyon", "Hasarı qoruyan rəsmlər", Aləmzər
Əlizadənin "Ruslan özünü axtarır",
"Zeynəbi kiridən don", "Sıfırı tutan
oğlan", "Ətirli nöqtələr",
"Babanı bənövşələr öldürdülər"
hekayələrinin qəhrəmanları gündəlik
rastlaşdığımız, şıltaq, dəcəl
oğlan və qızlardı. Müəlliflər
uşaqların xarakterindəki bəzi oxşar və fərqli
cizgiləri, onların həyatında baş vermiş hadisələri
ümumiləşdirərək müxtəlif uşaq
obrazları yaratmışdır. Hər bir istedadlı
yazıçı uşaq aləmini dərindən öyrənmədən
onu müəyyən bir məqsədə doğru yönəldə
bilməz.
Uşaq
hekayə müəllifləri arasında yaşlı və
orta nəsillə bərabər, son dövrlərdə ədəbiyyata
gələn istedadlı gənclər də az deyil. Nurlana
İşıq yeni fikir, fərqli detal və təsvir vasitələri
ilə kiçik oxucunun diqqətini cəlb etməyə
çalışan yazarlardandır. Müəllifin ötən
ildə dərc olunmuş
"Şlyapalı dayanacaq", "Turist oğlan",
"Bayquş və oğlan", "Aycil və filosof
oğlan", "Doymuşam yadımdan
çıxıb", "Qaşı göydə gəzən
qız!" hekayələri özünəməxsus yazı
tərzi, canlı təsvirləri
yığcamlıq və konkretliyinə görə
seçilir. Yazıçının elmiliklə nağıl
ünsürlərini birləşdirən bu hekayələrin
həcmcə kiçik olmasına baxmayaraq, mənəvi
gücü, əxlaqi dəyəri ifadə baxımından
diqqəti cəlb edir. Təhkiyə orijinallığı,
kiçik oxucuyla səmimi ünsiyyəti də onun nəsrini
fərqləndirir.
Uşaqlar
ürəyinə yatan, onları həyəcanlandıran,
sevdiyi qəhrəmanlara bənzəməyə
çalışır. Əks halda bəsit lövhələr,
uzun-uzadı nəsihətçilk işə yaramır.
Mövzunun uşaqlar tərəfindən qavranılması da
vacib məsələlərdəndir. Bəhs
açdığımız dönəmdə ideyaca zəif,
sənətkarlıq cəhətdən müasir uşaq ədəbiyyatının
tələblərinə cavab verməyən nümunələr
də yer almaqdadır. "Nicatın cəsarəti",
"Tənbəl qız", "Dəcəl Tərlan səhvini
düzəltdi", "Lovğalığın nəticəsi",
"Tapşırıq", "Ən güclü
kimdir", "Az yemək", "Tikanlı top" belələrindəndir.
Dərc
olunan uşaq kitabları ilə yanaşı, kiçik
yaşlı oxucularla ən operativ ünsiyyət vasitəsi ədəbi-bədii
orqanlar hesab oluna bilər. Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının
son illərdə canlanmasında qəzet və jurnalların
özünəməxsus xidmətləri
danılmazdır. Müntəzəm
çap olunan "Savalan" qəzeti, "Göy
qurşağı" və "Göyərçin" jurnalları uşaq ədəbiyyatının
inkişafı və təbliğindəki peşəkarlığı
ilə yenə də seçildi. Uşaq Bilik Portalı,
"ting.az" məhsuldar fəaliyyət göstərən,
yenilənən uşaq saytlarındandır. "Yemlik"
uşaq dərgisni son dövrlərdə nəşrə
başlayan "Mücrü" əvəzlədi. Pandemiya səbəbindən
25 yaşlı "Tumurcuq" qəzeti çapını
müvəqqəti olaraq dayandırdı. Bundan başqa,
"Ədəbiyyat qəzeti", "Azərbaycan",
"Ulduz" və "Xəzan" jurnalları, "525-ci
qəzet", "Kaspi", "Yarpaq.az", "Kulis.az" saytları da uşaq ədəbiyyatının
bir sıra məsələlərinə xüsusi diqqət
yetirmışdır.
Ötən
il Zahid Xəlilin "Yumru yumaq", "Qış
nağılı", Anarın "Muradın
nağılları", Reyhan Yusifqızının "Uzaq
planetin sirri", Sevinc Nuruqızının "Melissa",
Solmaz Amanovanın "Gözün Ayda olsun",
"Şuşanın sehrli açarları", Naibə
Yusifin "Zərbə", Ələmdar Quluzadənin
"Qadan mənə, Qarabağ", Qəşəm İsabəylinin
"Leyləyin intiqamı", Əziz Sultanın
"Əjdahaların hücumu"(fantastik), Elxan
Yurdoğlunun (Məmmədov) "On yeddi göyərçin",
Elçin Hüseynbəylinin "Dənizin
nağılları", Çinarə Köçərlinin
"44 gün Qarabağda", "Peyğəmbərlər",
"Şuşa" adlı nağıl kitabları çap
olunub.
Uşaq
dramaturgiyası istiqamətində nəsrdə
gördüyümüz canlanmadan əsər-əlamət belə
yoxdur. Bunun bir səbəbi uşaq pyeslərinə çox az
hallarda müraciət olunmasıdırsa, digər mühüm
məsələ pandemiya səbəbindən bütün
teatrların bağlanmasını göstərmək olar. Son
iki ildə demək olar ki, uşaq pyesinə müraciət
olunmayıb, Gülzar İbrahimovanın "Vəfalı
dostlarla sehrli cinin nağılı" səkkizpərdəli
pyesi çıxmaq şərtilə portalda yerləşdirilib.
Dostluq, birlik təbliğ olunan pyesdə yarı real, yarı
fantastik macəralar uşaqlar tərəfindən sevinclə
qarşılanır. Müəllif tarixi hadisələri
nağılvari dillə çatdırır, hadisələrin
mahiyyəti də bu zaman fərqli şəkildə yenilənir,
bir növ müasir dövrə uyğunlaşır. Bu
günlərdə Vüqar Haqverdiyevin kiçik uşaqlar
üçün nəzərdə tutulan "Qarınqulu
ayı balası" tamaşasının premyerası Bakı
Uşaq və Gənclər Teatrında İntiqam Soltanın
quruluşunda təqdim olunmuşdur. Bundan başqa, Vüqar
Haqverdiyevin "Döyüşçünün zirehli hərbi
geyimi" adlı nağıl kitabı Mədəniyyət
Nazirliyinin 2022-ci ildə müsabiqə əsasında nəşr
olunacaq kitablar siyahısına salınması və "Sehrli
planşet" cizgi filmi ssenarisinə müəlliflik şəhadətnaməsi
alması yazarın uğuru hesab olunmaqla yanaşı, uşaq
filmi və dramaturgiyasında gözlədiyimiz
durğunluğu dəyişə bilər.
Son olaraq
demək olar ki, bəhs etdiyimiz zaman ərzində qəzet-jurnallarda,
dərc olunmuş müxtəlif kitablarda, dərslik və dərs
vəsaitlərində, internet resurslarında ideya-bədii
xüsusiyyətlərin rəngarəngliyi ilə seçilən,
kiçiklərin mənəvi dünyasına, əxlaqi tərbiyəsinə,
vətənpərvər kimi formalaşmasına təsir edəcək
keyfiyyətlərlə zəngin nümunələr var. Dram
janrında gözlədiyimiz nəticə olmasa belə,
uşaq ədəbiyyatı öz inkişafını davam
etdirir.
İlhamə AĞAZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2022.- 5 mart.- S.22.