Ədəbi cərəyanlar müasir
ədəbi prosesdə: 2020-2021
Müasir Azərbaycan ədəbi prosesində
müşahidə olunan əsas meyil və cərəyanlarla
bağlı tədqiqat apararkən ilk qeyd edəcəyimiz məqam
ədəbi prosesin bu aspektində polifonikliyin
mövcudluğudur. Akademik İsa Həbibbəylinin də qeyd etdiyi kimi,
"Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı çoxvektorlu,
çoxsəsli ədəbiyyatdır... Bu
gün Azərbaycan ədəbiyyatı müxtəlif bədii-estetik
təmayüllərin təmsil olunduğu rəngarəng bir mənzərə
yaradır". Məruzənin əhatə
etdiyi dövr - 2020-2021-ci illər ölkə və dünya
gündəmində yaddaqalan, gələcəyə doğru
yönələn bir sıra dəyişimlərin əsasının
qoyulduğu bir zaman kəsiyi kimi tarixdə öz yerini
aldı. Qlobal aspektdə koronavirus
pandemiyasının yaratdığı yeni realilər, ölkə
miqyasında isə Qarabağ savaşının zəfərlə
bitməsi həyatın bütün aspektləri kimi, ədəbiyyatda
da öz əksini tapmışdır. Biz
bu iki ilin bədii materiallarını mövzu, mündəricə
baxımından deyil, ədəbi cərəyanların əksi
baxımından tədqiqata cəlb edəcəyik. Çağdaş ədəbi gündəmdə
olan bədii materiallara əsasən ədəbi prosesdə
realizm, neorealizm, dekadentizm, postmodernizm, magik realizm, akademizm kimi
cərəyanların var olduğunu söyləyə bilərik.
Realizmdən neorealizmə. 2020-2021-ci ilin ədəbi prosesində
realizm cərəyanını Səyyad Aranın
"Başdaşı", Səfər
Alışarlının "Sifət möcüzələri",
Yunus Oğuzun "Uçurum", Azər Abdullanın
"Çat, Üç Əbülfəz, Allahla qayıdış",
Vidadi Babanlının "Sabah ismarış" və b. əsərlər
təmsil edir. Səfər
Alışarlının süjeti koronavirus pandemiyası
fonunda cərəyan edən "Sifət möcüzələri"
povesti realizm cərəyanının spesifik xüsusiyyətlərini
özündə ehtiva edir. Səfər
Alışarlı yaradıcılığında zaman-zaman
realist motivlər, tənqidi realist meyil, Mirzə Cəlil
üslubu magik-mistik realizmə keçidin elementləri ilə
qarışır. Bu povestdə də həmin
tendensiya ilə qarşılaşırıq. Yunus Oğuzun "Uçurum" əsəri tarixi
roman janrında qələmə alınsa da, bugünkü
reallığı, ölkədə gedən narkomaniyaya
qarşı mübarizəni açıq şəkildə,
realist boyalarla əks etdirir. Bu əsəri
də bəhs edilən dövrün realist əsərləri
sırasına daxil edə bilərik.
Neorealizm
aspektindən yazıçı Anarın "Təhminənin
son sirri", Elçinin "Şanapipik",
"Ağadadaşın kişi sözü", "Nadir
İbadlı və onun son xəstəsi",
"Dördüncü qapı" əsərləri diqqəti
cəlb edir. Anarın "Təhminənin son
sirri" hekayəsi ədəbi mühitdə rezonans
doğurmuş, əsərlə bağlı müxtəlif
spektrli fikirlər səsləndirilmişdir. "Ədəbiyyat
qəzeti"nin 13 noyabr 2021-ci il tarixli sayında
yayımlanmış "Hekayə diskurs kimi: Anar. "Təhminənin son sirri" məqalə-müzakirədə
filologiya elmləri doktoru Elnarə Akimova, prof. Cavanşir
Yusifli, AMEA-nın müxbir üzvü Tehran
Əlişanoğlu hekayə ilə bağlı fikirlərini
oxucularla bölüşmüşlər. Anar
və Elçin müstəqillik dövründə öz
arxetipikləşməyə doğru gedən əsərlərinin,
obrazlarının yeni, dekonstruktiv versiyasını
yaradırlar.
Dekadentizm
cərəyanı Ramiz Rövşən, Vaqif Bayatlı Odər,
Rüstəm Behrudi, Qulu Ağsəs, Etimad Başkeçid,
Vaqif Bəhmənli, Seyran Səxavət, Ramiz Rövşən,
Rəsmiyyə Sabir kimi ədiblərimizin
yaradıcılığında öz əksini tapır.
2020-2021-ci illərdə çap olunan Rüstəm Behrudinin
"Mükəmməl yalan", Qulu Ağsəsin "4+4: rəqəmsal
namə", "İkinci Dünya müharibəsində
itkin düşənlərə", "Allah, nolar, əlini
uzat, günəşi yandır", Vaqif Bəhmənlinin
"Üç ciddi hekayə", "Gözmuncuğu",
"Ev telefonum", "On yeddi "Koronavirus" nəğməsi",
"Qorxulu nağıl", "Köhnə foto",
"Qocalar məclisi" əsərləri dekadentizm elementlərinin
ədəbiyyatımızda varlığını
sürdürdüyünü sübut edir. 2020-ci
ildə koronavirus pandemiyasının fonunda ədəbiyyatda
dekantentizm ünsürləri intensiv şəkildə təzahür
etməyə başladı. Vaqif Bəhmənli
"Bəşəriyyət keçmişindən gülə-gülə
ayrılır..." epiqrafı ilə qələmə
aldığı "On yeddi koronavirus nəğməsi"
şeirində koronavirusun "tərifini" verir. Qulu Ağsəsin mətnlərində koronavirusun gətirdiyi
bəlalara münasibətdə çöküşlə
yanaşı bir inam da közərir.
Postmodernizm. Tədqiqata cəlb edilən dövrdə İlqar Fəhminin
"Ekspressiv pritça", "Yasamal samurayı",
"Balaca kişilər", "Bazar günü",
"İmperiya IV və peyğəmbər",
"Çipləmə və ya Kimin göbələyi",
Orxan Fikrətoğlunun "İlğım", "Müqəddəs
Avreelin incili", "Pandemik mələk", Ömər Xəyyamın
"Bizim analarımız, bizim atalarımız", Murad
Köhnəqalanın "Neoqəzəl", "Başqa
heç nə istəmirəm", "Şəlaləyə
karantin məktubu", "Skleroz tənha", "Bu bir tələdi",
Kənan Hacının "Sirr", "Estafet", "Hakimə
açılan atəş", Elçin Hüseynbəylinin
"Vida" əsərlərində postmodern ritorika milli-mədəni-etnik
qatların simbiozunda meydana çıxaraq Azərbaycan
postmdernizminin poetikasına yeni çalarlar gətirir. Kamal
Abdullanın 2021-ci ildə işıq üzü görən
"Laokoon... Laokoon..." romanı Azərbaycan
postmodern roman estetikasında tam yeni etapdır.
"Laokoon... Laokoon" postmodernlə metamodernin
sərhədində dayanan sinkretik, polifonik roman kimi ədəbiyyatımızda
doğulmaqda olan yeni cərəyanın müjdəçisi
rolunda çıxış edir.
Magik
realizm cərəyanını bəhs edilən dövrdə
Mübariz Cəfərlinin "Zəncir", "Ərəfə",
"Mən doğulanda", "Oyanma", Mövlud
Süleymanlının "Ömürdən qıraqda",
Zahid Sarıtorpağın "Qiyamət qaziləri",
Mübariz Örənin "Homotetiya qanunu",
"Minotavrın ölümü" əsərləri təmsil
edir. Bəhs edilən yazarların
yaradıcılığında cərəyanın milli
versiyası dini pritçalara, irfani simvollara və folkor motivlərinə
əsaslanaraq inkişaf edir. Zahid
Sarıtorpağın poeziyası tədqiqatçıdan
irfani rəmzləri, sufizmi dərindən bilməyi tələb
edir. Yazarın nəsrində də irfani
elementlər əks olunsa da, əsas vurğulanan məqamlar
dünya mifoloji mətnləri ilə bağlıdır.
Azərbaycan ədəbi prosesində akademizm cərəyanının
da ilkin elementləri izlənməkdədir. Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun "Ədəbiyyatşünaslıq
plyus", "Qoşa qanad", "Fizik lirika" layihələri
buna bariz nümunədir. Ardıcıl olaraq nəşr olunan
"Qoşa qanad" və "Plyus bədii
yaradıcılıq" toplularında elmlə bədii təxəyyülün
vəhdətindən yaranan ədəbi nümunələr
akademizmlə bağlı aparılacaq gələcək elmi tədqiqatlar
üçün faktiki baza rolunu oynayır. 2020-2021-ci illərdə
qeyd edilən almanaxlarla yanaşı, akademik İsa Həbibbəylinin
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə çap olunan "XXI
əsrin "Xəmsə"si" əsəri, akademik Rəfail
Hüseynovun şeirləri, professor Məmməd Əliyevin
"Həsrətin o üzü" romanı, professor
Vüqar Əhmədin "Koroğlu" romanı, professor Məhərrəm
Qasımlının "Əllərini uzat mənə"
kitabları, bioloq Sadıq Qarayevin romanları da akademizm cərəyanını
təmsil edir.
Akademik İsa Həbibbəyli elmi məqalələri ilə
akademizm ədəbi cərəyanının
konsepsiyasını formalaşdırmağa cəhd göstərdiyi
kimi, bədii yazıları, xüsusilə intellektual şeirləri
ilə bu ədəbi cərəyanın nümunəsini
göstərir. "Fizika və lirika" layihəsinə
rəhbərlik etməsi, "Ədəbiyyatşünaslıq
plyus" Yaradıcılıq Birliyinin təşəbbüsçüsü-yaradıcısı
olması, eyni adlı antologiyaları çap etdirməsi
akademik İsa Həbibbəylinin Azərbaycan ədəbiyyatında
akademizm ədəbi cərəyanının
yaradıcısı olduğunu söyləməyə əsas
verir.
2020-2021-ci ilin ədəbi prosesində ədəbi cərəyanlarla
bağlı yeni araşdırmalar və tendensiyaların yeri. 2020-2021-ci illərin
ədəbi prosesində ədəbi cərəyanlarla
bağlı elmi araşdırmalar, yeni yanaşmalar da
mühüm yer tutur. 2020-ci ildə Türkiyədə
"Bengü yayınları"nda (Ankara) işıq
üzü görən "Türk dünyasında
çeyrek asırlık edebi tecrübe: Milli ruh ve edebiyata
yansıması" adlı dərs vəsaitinin Azərbaycanla
bağlı bölməsinin müəllifi, akademik İsa Həbibbəyli
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizmdən modernizmə və neorealizmə
keçid, magik realizm, postmodernizm, dekadentizm, akademizm kimi cərəyanlarla
bağlı elmi qənaətlərini
bölüşmüşdür. Akademikin 2021-ci
ildə İtaliyada Sandro Teti (Roma) nəşriyyatında
çap olunan "La letteratura Azerbaigiana di inizio novecento"
("XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı")
monoqrafiyasında isə XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan
ədəbiyyatında maarifçi realizm, tənqidi realizm və
romantizm ədəbi cərəyanları ilə bağlı
araşdırmaları dünya ədəbi-elmi mühitinə
təqdim edilmişdir. 2021-ci ildə AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunda
Akademik İsa Həbibbəylinin ideya müəllifliyi və
elmi redaktorluğu, fil.f.d. Elnarə
Qaragözovanın tərtibçiliyi ilə "Ədəbi
cərəyanlar Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında"
adlı biblioqrafik göstərici hazırlanmağa
başlamışdır. 2020-2021-ci illərdə
akademik İsa Həbibbəylinin, fil.f.d. Elnarə
Qaragözovanın, fil.f.d. Nərgiz İsmayılovanın, fil.f.d., Mehman Qaraxanoğlunun, fil.f.d. Aynur
Beşkonakın, araşdırmaçı yazar Orhan Arasın
və b. postmodernizmin müxtəlif aspektləri ilə
bağlı ardıcıl araşdırmaları işıq
üzü görmüşdür. "Ədəbiyyat qəzeti"nin
"Müzakirə saatı"nda Kamal Abdullanın 2021-ci ildə
işıq üzü görmüş postmodern "Laokoon... Laokoon..." romanının müzakirəsi
keçirilmiş, qəzetin ardıcıl iki (23.04.2021;
30.04.2021) sayında romanla bağlı fil. e. d. Elnarə
Akimovanın (moderator), Xalq şairi Ramiz Rövşənin,
AMEA-nın müxbir üzvü Tehran Əlişanoğlunun,
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktoru, fil.f.d. Azər Turanın, fil.f.d. Mətanət
Vahidin, fil.f.d. Maral Yaqubovanın,
yazıçı Vaqif Nəsibin, şair-esseist Qismətin və
fil.f.d. Nərgiz İsmayılovanın
mülahizələri
işıqlandırılmışdır. Ülvi Babayevin (Babasoy) "Türkiyə və Azərbaycan
postmodernist nəsrində sosial funksiya probleminin bədii ifadəsi"
mövzusunda fil.f.d. dissertasiyası
(2021), fil.f.d. Elnarə Qaragözovanın
"Postmodernizm" (2021) adlı məqalələr toplusu da
postmodernizmlə bağlı iki ilin elmi mündəricəsinə
daxildir. Realizm cərəyanının problemlərinin
tədqiqi kontekstində akademik İsa Həbibbəylinin
"Sənətkarın elmi pasportu seriyası"ndan
çap olunan və M.P.Vaqifin Azərbaycan ədəbiyyatında
erkən realizmin banisi olması fikrinin əsaslandırıldığı
"Molla Pənah olan Vaqif" monoqrafiyası (Bakı,
"Elm və təhsil" 2021) mühüm yer tutur.
Akademikin "Molla Pənah Vaqif. Erkən realizm ədəbi
cərəyanının yaradıcısı" məqaləsində
də Molla Pənah Vaqif yaradıcılığının Azərbaycan
ədəbiyyatında yeni mərhələ olduğu əsaslandırılmışdır.
Tənqidi realizmlə bağlı elmi tədqiqatlar
sırasında fil.f.d. Ramiz Qasımovun
araşdırmaları xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Magik realizmlə bağlı bəhs edilən dövrdə
Şahanə Müşfiqin "Elçinin "Baş"
romanına magik realizm rakursundan baxış", Elnarə
Qaragözovanın "Zahid Sarıtorpağın mətnindən
süzülənlər" tədqiqatları işıq
üzü görmüşdür. Modernizm cərəyanının
müxtəlif aspektləri ilə bağlı Kənan
Hacının "Modernizmdən kənarda qalan ədəbiyyat:
[XX əsrin türk yazıçısı Əhməd Həmdi
Tanpınarın "Aydakı qadın" romanı
haqqında]", Dalğa Xatunoğlunun "Modern ədəbiyyatın
yolu", Vahid Ömərovun "Azərbaycan mədəniyyətində
modernizm" araşdırmaları, Əsğər Tahirzadənin
2020-ci ildə nəşr olunan "Modernizm və xəyali cəmiyyət"
kitabı maraq doğurur. Romantizmlə bağlı tədqiqatlar
sırasında Timuçin Əfəndiyevin "Romantizm: təşəkkülü,
problemləri, şəxsiyyətləri" adlı
sanballı monoqrafiyasını qeyd etmək kifayətdir.
Qənaətlər:
l
İki ilin bədii və elmi mündəricəsinə nəzər
saldıqda istər bədii, istərsə də elmi aspektdə
neorealizm və postmodernizm ədəbi
cərəyanları ilə bağlı materialların daha
çox olması diqqəti cəlb edir.
l Elmi tədqiqatlarda
ədəbi prosesdə əks olunan cərəyanlarla
yanaşı tarixən ədəbiyyatımızda mövcud
olmuş cərəyanlarla bağlı tədqiqatlar da davam etməkdədir.
2020-2021-ci illərdə modernizm, erkən realizm,
tənqidi realizm və romantizmlə bağlı işıq
üzü görən araşdırmalar bu qəbildəndir.
l
Neorealizm realizmin
inkişafının yeni mərhələsi olan ədəbi
cərəyandır. Bu cərəyan əsasən ədəbi
cameədə öz imzasını təsdiq etmiş, xalq
yazıçıları Anar və Elçinin
yaradıcılığında ilkin rüşeymlər şəklində
meydana çıxır.
l Ədəbi
prosesin qeyd edilən dövründə romantizm cərəyanının
yeni variantı olan postromantizmlə bağlı diqqətçəkən
materiallara rast gəlinmir. Element şəklində
müxtəlif cərəyanlara məxsus əsərlərdə
izlənilir.
l
Modernizm cərəyanı uzun zaman öncə öz yerini
postmodernizmə versə də bu cərəyanın izləri
2020-2021-ci ilin ədəbi cərəyanları arasında
intensiv inkişafı ilə seçilən, aparıcı
mövqedə olan postmodernlə sinkretik şəkildə əks
olunur. Bu sinkretiklik əsasən ədəbi cərəyanlara
bələdliyi ilə seçilən müəlliflərin
yaradıcılığında qabarıqdır. Bir daha əminliklə qeyd edə bilərik ki, Azərbaycan
ədəbiyyatında modernizm cərəyanı tam başa
çatmışdır. XXI əsr
postmodernizm dövrüdür.
l
2020-2021-ci ilin ədəbi prosesində dekadentizm fraqmentar
xarakter daşıyır. Bu cərəyanın
fraqmentlərinin ədəbi prosesdə yenidən
canlanmasına təkan verən əsas səbəb koronavirus
pandemiyası ilə bağlı yaranan çöküş,
apokalipsis tendensiyaları olmuşdur.
l Daha
öncəki illərin ədəbi prosesində akademizmin ilkin
cizgiləri izlənirdi. Bəhs edilən
dövrün ədəbi mənzərəsində akademizm cərəyanına
məxsus həmin cizgilərin dərinləşməyə
başladığını müşahidə edirik.
Elnarə QARAGÖZOVA
Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi
buraxılış.- 2022.- 5 mart.- S.24.