Şuşanın semiotikasından
Bizim qavrayışımız vulqar materializmin
boyunduruğundadır. XIX yüzildə vulqar materialistlər bu adı ona görə
almışdılar ki, beyindəki şüuru mədənin
ifraz etdiyi turşuya tay tuturdular. Necə ki, mədə turşu buraxır, eləcə
də beyin şüur ifraz edir. Vulqarlığın
başqa türü mexanikanın prinsiplərini, gedişlərini,
sürəclərini ruha, gözümüzə görünməyən
dünyaya, varlığa, olqulara tətbiq etməkdir. Bu uyğulamanı bənzətmə kimi
götürsən, yəni hərfi götürməsən,
normaldır. Örnəyin Tanrını,
bütünlükdə sakrallığı yuxarı ilə
bağlayırsan və bunu bənzətmə sayırsan. Ancaq
bunu hərfi anlasan, vulqarlığa, yəni incə məqamları
tapdalayan qabalığa yol verərsən, çünki
Tanrı, əslində, hər yerdədir! Hər
yerdədirsə, həm Göydə, həm də bizim
bağırsaqlarımızdadır. Şəbüstəri
demirdi? Hər zərrəcik "ən əl-Həqq"
deyir. "Quran"da Allah demir? Mən sizə şah
damarından da yaxınam!
Qavrayışımızı bu cür vulqarlıqdan
qurtarmaqdan ötrü Şuşanın semiotik refleksi
yaxşı örnəklər verir. Bəs
qavrayışımızda vulqar materializm başqa nələrdə
özünü göstərir? Onu
açaq.
Bizə elə gəlir ki, başımızdan qıraqda
olan dişarı dünyaya gözlərimizin və başqa
duyu orqanlarımızın "pəncərəsindən"
birbaşa tamaşa edirik. Əlimizi uzadıb nəyisə
götürəndə inanırıq ki, əlimizlə
birbaşa, yəni dolayısız, vasitəçisiz
dişarı dünyaya girdik. Halbuki biz
birinci olaraq dünyanın özünü yox, onun
başımızdakı şəkillərini alırıq.
Dünyada nəyisə götürəndə,
dağıdanda bunu birbaşa yox, dolayı bilirik, yəni əzələlərimizdən,
gözümüzdən beynimizə siqnallar axır və
beynimiz bu siqnalların kodunu bilib şifrəsini açanda nəyisə
götürdüyümüzü,
dağıtdığımızı bilirik.
Bu anlamda biz (və başqa canlılar da) dolayılığa
məhkumuq, heç nəyi düzünəqulu bilmirik,
başımızın içində nə varsa,
"dolayı gəl, dolayı" biçimində bizə gəlir.
Biz ofisdə oturub monitordan həyətdə nə
baş verdiyini izləyən gözətçilərə
oxşayırıq. Bu anlamda biz başımızın
"içində oturub" onun divarlarındakı ekranda
axan şəkillərə tamaşa edən qaravolçuyuq.
Bu üzdən biz dünyanın içində
gəzdiyimiz üçün onu bilmirik. Biz
içimizdə dünyanın görüntülərini,
şəkillərini gəzdirdiyimiz üçün onu
bilirik. Xəyali dünyalar yarada bilməyimiz
onu göstərir ki, içində olmadığımız
dünyanı da biz içimizdə yarada bilirik.
Bu üzdən
deyə bilərik: insan içinə gəlmiş siqnallardan
açılan şəkillərlə dolayılanıb
dünyanı bilir. Ona görə də aləmdə
nə varsa, dolayılığa məhkumdur, hətta
ağacların kökləri də torpaqdan şirəni dolandırıb
gətirən damarları olmasa, canına çəkə bilməz.
Bu anlamda deyə bilərik: yalnız Allahdır, əgər o
da varsa, dolayılığa məhkum deyil. Allah
öz ideyasına görə hər nəsnəni birbaşa
bilməyi bilən varlıqdır. Tanrının
bəsirəti onun birbaşa bildiyini göstərən ideya-anlayışdır.
Baxaq vulqar materializmdən gələn başqa
illüziyalarımıza. Ayağımızın
altındakı yer öz bərkliyi ilə bizə hər an qandırır ki, materiya içimizdəki
düşüncələrdən bərkliyi ilə
seçilir. Fransız filosofu Anri Berqson və
ondan sonra bəzi filosoflar bu bərklik inamını
dağıtmaq istəsələr də bilincimizdə materiya
ilə bağlı bərklik alışqanlığı həmişə
bizi girinc saxlayır. Biz həmişə
unuduruq ki, kvant dünyasında bərklik yoxdur, həmin bərkliyi
verən kütlə isə Hiqs hissəciklərindən sonra
peyda olur. Vulqar materializm bax, belə
aldanışlarımızdan doğub törəyir.
Anri Berqson deyərdi ki, dünyanı anlamaq
üçün düzəltdiyimiz anlayışların ən
böyük eyibi onların bərk nəsnələr
biçimində olmasıdır. Yəni donuq
olmalarıdır, çevik, axıcı olmamalarıdır.
Halbuki dünya həmişə dəyişkənlikdə,
axıntıdadır. Bu üzdən
anlayışlarımızla dünyamız arasında dərin
uyuşmazlıq var. Bu uyuşmazlığa örnək:
düşünün ki, siz bıçaqla tüstünü
kəsmək istəyirsiniz və ya barmağınızla
tüstünün ucundan tutub asılqandan asmağa
çalışırsınz. Biz yan-yana
düzdüyümüz paxlavalar kimi anlayışlarla
dünyada cərəyan edən prosesləri anlamaq istəyəndə
tüstünün ucundan tutub onu asmaq istəyən adama bənzəyirik.
Fransız post-strukturalisti Jak Lakan bu
uyuşmazlığı aradan götürməkdən
ötrü "köçəri anlayışlar"
(nomadik anlayışlar) terminini irəli
sürmüşdü. Türklərin uyqarlıqda rolunu
aşağılamaq üçün ariyaçı
tarixçilərdən bəzi türk düşmənləri
"köçəri" sözünü pisləşdirici
damğaya çevirmişlər. 44
günlük savaşdan sonra üzündən zəhər,
eybəcər hiddət yağan bəzi ermənilərin
"onlar kimdirlər, köçəridirlər" deməsi
bu savadsız adamların da dilinə "savadlı" ariya
ideoloqlarının sözünün keçdiyini göstərir
(guya ariyalılar özləri köçəri olmayıblar,
guya "Köçəryan" soyadını daşıyan
ermənilər utana-utana onu daşıyırlar). Halbuki normal alimlər köçəri
uyqarlığını aşağılamadan oturaq mədəniyyətlərdən
danışırlar, daha dəqiq desək, hər ikisinə
eyni heyranlığı bölüşürlər.
Çünki bilirlər, yəhudilər köçəri
olanda monoteist dininə çatıblar, türk köçəriləri
əski dünyada və Ortaçağda yaratdıqları
imperiyalarla dünyanı görüb götürənlər
səltənətinə çeviriblər, yəni imperiyada
xalqları birləşdirib aralarında bilgi alış-verişini düzənləyiblər.
Bax, köçəriliyi uyqarlıq baxmından
aşağılayanların fonunda Lakan sanki onların
acığına "nomadik anlayışlar"ı
donmuş anlayışlardan daha üstün göstərmişdi.
Başqa vulqar materializm aldanışı bizim
içimizdəki və dışımızdakı
dünyaları aydın bölünmüşlükdə
düşünməyimizdir. İç və dış
bölgüsünın öz tələsi var. Örnəyin,
biz sonsuzluğu içdən (bulunduğumuz çevrədən)
durmadan dışarı adlamaqda, durmadan uzaqlara getməkdə
bilirik. Ancaq sonsuzluğun paradoksu odur ki, həmişə
onun içindəyik, yəni hara getsək, ora sonsuzluğun
içidir və bu içdən heç cürə qurtula
bilmərik. Deməli, sonsuzluq nədirsə,
yalnız içi var, dışı, çölü yoxdur və
bunun necəliyini qanmaq çox çətindir.
İnsana mistik etgisi olan şəhərlərin,
bulaqların, dağların sirri
Vulqar materializm xəstəliyinə tutulan psixoloqlar
insanı Kəbənin, peyğəmbərlərin, qutsal yerlərin,
bulaqların və kitabların sağaltmasını anlatmaq
üçün özünütəlqin, özünə
aşılmaq terminini icad etmişlər. Yəni səni
"Qurani-Kərimi" oxumaq xərçəngdən
sağaldırsa, bu o demək deyil ki, kitabın içindən
sənə sağaldıcı enerji axır. Bu o deməkdir ki, "Quran" oxusu səni
yaxşıca aldadır və sağaldıcı enerji
aldanmağından gəlir, "Quran"ın özündən
gəlmir. Aldanmağın sənin öz
içindəki sağaldıcı resursları aktivləşdir.
Buna qarşı bizim iddiamız: İkinci Qarabağ
savaşında Şuşa
döyüşlərində əsgərlərimizin
qorxmazlığı, igidliyi həm də ondan qaynaqlanmışdı
ki, Azərbaycan mədəniyyətində Şuşa nisgili,
Şuşa sevgisi onu adi fiziki coğrafiya faktı olmaqdan
çıxarmışdı. Şuşa ərənlik
enerjisi verən təpər dağarcığı kimi öz
işini İkinci Qarabağ savaşında o başdan
görmüşdü, çünki Kəlbəcər,
Füzuli uğrunda gedən savaşlardan da
"Şuşaya!" çağırışı
qırmızı qaytan kimi keçmişdi.
Vulqar
materializm deyərdi ki, Şuşa azərilərdə
qorxmazlıq özünə aşılamasını
yaratmışdı. Ermənistanın Baş
naziri Şuşanı daş-kəsək kimi görüb onun
mənəvi gücünü anlamayanda həmin vulqar materializm
onun gözünü pərdələmişdi.
Bəs Qarabağ ermənilərinə Şuşanın
etgisi? Qarabağ erməniləri Şuşanı birinci
savaşda alanda sevincləri azərbaycanlılarla bəhsəbəs
etmələrindən və Qarabağı əldə
saxlamağın taktiki gediş kimi dəyərindən gəlirdi.
Onlar Şuşanı alanda "biz mənfur
türklərə gücümüzü göstərdik"
mənəm-mənəmliyini yaşamışdılar. Bu zaman onların şüurundakı Şuşada
Xanın səsi, muğamla, tar-qavalla, Xan qızı şeirləri,
Gövhər ağa məscidləri ilə mənalanıb
semantikləşmiş semiotik olayın enerjisi yox idi.
Qarabağ erməniləri də azərbaycanlılarla bəhsəbəhsə
girib Şuşanı öz mədəni mərkəzləri
kimi semantikləşdirməyə
çalışmışdılar, ancaq bu zaman
çabaları tam uğursuzluğa uğramışdı. Bu üzdən söyləyə
bilərik ki, ermənilər Şuşa
savaşını güclü semantikası olan rəmz kimi də
azərbaycanlılara uduzmşdu.
Şuşa dəyər kimi
Bütün
bu söylədiklərimizi elmi yolla düşünmək
üçün aksiologiyada Dəyər öyrətisindən
itələnək, çünki Şuşa
həm də güclü milli dəyərdir. Hər
bir dəyər subyektlə obyektin birgəliyindən doğur.
Müsbət və mənfi yüklərin
birliyindən doğan elektrik cərəyanı kimi dəyərlər
də dünyadakı nəsnələrin və ya o nəsnələrin
bilincimizdəki görüntülərinin istəklərimizlə,
gərəklərimizlə qovuşmasından ortaya
çıxır. "Biri olmayanda o biri
olmur" və ya "biri olanda o biri də olur"
korrelyatlığın bu düsturu dəyərdə
özünü tam göstərir. Nəsnə
olmasa, ona tələbatı baxımından yaxşı və
ya pis baxan insan, toplum olmasa, dəyər də olmaz. Çörək öz-özlüyündə fiziki
maddə, molekullar toplusudur, yəni nəsnədir. Ancaq o, dəyərdir insanı aclıqdan qurtaran nəsnə
kimi. Bu duruma mədəniyyətdə
başqa oxşartılar da var. Kitab
özü-özlüyündə maddədir, kartondan,
kağızdan, içindəki yazı ləkələrindən
ibarət maddə. Onu çəkic kimi
işlədib fındığı sındırmaq olar, soyuqda
yandırıb Mirzə Cəlil kimi uşaqları
qızındırmaq olar. Bu eyləmlərdə
kitabın yazısındakı mənaların heç biri
iştirak etmir. Yalnız kitabın məzmununu
bilən oxucu fındığı sındırmaqdan
korlanmış kitabın üz qabığına baxıb
heyifsilənir. Bax, bu heyifsilənmə məqamındə
kitab daşdan fərqlənən dəyər olur.
Beləliklə, Kantın söylədiyi nəsnələr,
yəni maddi özlərində qalmış özündəşeylər
bizə nələrisə bildirməyə, duydurmağa
başlayanda dəyər olurlar. Dünya semiotikləşəndə,
yəni işarələr-bildiricidər sisteminə
çevriləndə dəyər sisteminə çevrilir.
Nəsnə bizim üçün pis və ya
yaxşı mənalar qazananda, yəni işərəyə
çevriləndə dəyər olur. Nəyinsə
semantikləşməsi onun məna, anlam qazanmasıdır.
Vulqar materializmə girinc olmuş bilinc dəyəri
bu yöndən qana bilmir. O, "Qurani-Kərim"də
karton və kağız maddiliyində kitabı bilir və
anlaya bilmir ki, bu maddə dərman kimi düzəldilməyibsə,
yəni kimyəvi
reaksiyalara uğradılmayıbsa, insanı necə sağalda
bilər?!
Kvant fizikası aydınlaşdırıb ki, hissəciklərin
nəliyi və necəliyi həm onun özündən, həm
də onu izləyən kəsdən və yə qurğudan
asılıdır. Bu anlamda dəyərlər də nəsnədən
və nəsnənin subyektdə oyatdıqlarından
asılıdır. Biri olmasa, o biri də
olmaz. Bu üzdən Şuşa fiziki
parametrləri ilə onun məkanında yaranmış mənəvi
aləmin ayrılmaz birliyi kimi tariximizdə yer alır. Rəmz, tarixi olay kimi Şuşada fiziki gerçəklik
olmasaydı, mədəni gerçəklik də olmazdı.
Və tərsinə mənəvi gerçəklik
olmasaydı, Şuşa sevinc, sevgi, həsrət
oyatmayan daş-kəsək olardı. Ona görə
də Şuşanın Azərbaycanlı mentalitetinə
verdiyi enerji bizə həm landşaftından, küçələrindən,
evlərindən axır, həm də semantikasından
dalğalanır. Şuşanın Azərbaycan
insanına təsiri maqnitin dəmirə təsiri kimidir,
özünəaşılmamanın,
özünüinandırmanın ilğımı deyil.
Bunu başqa cür də anladaq. Dedik ki, dəyərlərdə
bizdən qıraqdakı ilə bizdə yaranan tərəf
birlikdədir. Qızılda onun fizikiliyi
onun iqtisadi, estetik mənaları ilə birlikdə olduğu
kimi. Şuşanan
daşı-torpağı bizim içimizdə mənalar
qazanır və sonra bu birlik bizə təsir edir. Biz heç cürə dünyanın
özünü görmürük, yəni Şuşanın
özünü də görmürük. Biz
nəsnənin şüurumuzdakı şəklini
görürük. Yəni
Şuşanın özü də başımızdakı
psixi şəkildir (Kantın fəlsəfəsi bunu
anladırdı və bu anlatdığı köhnəlməyib).
Şuşanın semiotikləşməsi,
aşırı semantikləşməsi odur ki, bu şəklin
mentalitetimizdə bolluca mənaları var. Azərbaycan mədəniyyəti
bu anlamda Şuşanı semantikləşdirərək azərbaycanlı
üçün əziz, sevimli məkan etməklə ermənilərə
qalib gəlib.
Bir oxşartını da söyləyək. Kəbə və
başqa qutsal yerlərdən sağalan adamlar, hamilə qalan
qadınlar təsiri quru daşlardan yox, semantikləşmiş
daşlardan alırlar. Yəni semantikləşdirmənin
sonucunda insanın Kutunda Kəbə şəkli mənalara
çulğalaşır, sonra hər ikisi insana öz etgisini
yapır. Bu məsələdə bir
qanunauyğunluğu göstərək. İstənilən
ağaca, mağaraya, tikiliyə, bulağa minlərlə adam illər boyu ziyarət edib onların
qutsallığına inansa, onlar millətin mənəviyyatında
bu mənaları ilə birlikdə millətə
sağaldıcı, arındırıcı enerji axıdacaq. Eyni ilə istənilən mətn yüzlərlə
ağıllı adamlar tərəfindən yozulsa, onlar,
doğrudan da, dərin bilgilərin qaynağı olacaq. Çinlilərin İ-szin kitabı profanlar (xəbərsizlər)
üçün adi cümlələrdir. Çin
bilgələri onu yoza-yoza semantikləşdirib dərin biliklərin
qaynağı edib.
Profanlar "Qurani-Kərim"in cümlələrini
"getdi, aldı, götürdü" kimi adi cümlələr
kimi oxuyub möminlərin "Quran"dan vəcdə gəlməsini
qana bilmirlər. Müsəlman mədəniyyətinin böyük
bilicisi, özünü Krım tatarı sayan Aqafanqel
Krımski (Qırımlı) isə söyləmişdi: mən
"Quran" ayələrinin müsəlman dünyasında
necə dövriyyə edərək müşkilləri
açdığını, olaylara yeni anlamlar verdiyini, Allahla
bağlı düşüncələri yerli-dibli dəyişdirdiyini
görəndan sonra onlara gözüm açıldı.
Fəlsəfədə solipsizm, yəni fərdin bilincini
təkcənə gerçək sayan, bu bilincdən
dişarıda heç nəyin olmadığını
söyləyən öyrəti var, ancaq insanı absurd
durumlara saldığından (örnəyin, evlənirəmsə,
başqasına yox, özümə evlənirəm), hörməti
yoxdur. Ancaq
solipsizmdən ayrı fəlsəfələr də var.
Örnəyin, Kant inanırdı ki, insandan dişarı aləm
var, ancaq biz onun özünü görmürük, onu bizə
dolandıra-dolandıra, fırlandıra-fırlandıra gətirən şəkilləri
görürük. Bu o deməkdir ki, evrənın
Özü cürbəcür hava, su, fəza ortamlarından
keçib sınan şüalar kimi bizə çatır.
Bu o deməkdir ki, evrənin Özü x+onun
başımızdakı psixi şəkli+onun bizdəki mənalarıdır.
Şuşa da elədir. Onun
özü+psixi şəkli+mənaları birlikdə
Şuşadır və biz bu olqulardan ibarət dünyada
yaşayırıq.
Şuşanı Azərbaycan musiqisindən, salnamələrindən
dolandırıb gətirəndə, ermənilərlə,
Qacarla savaşda dövriyyəyə salandan sonra onun azərbaycanlılara
təsirini qanmaq olur.
İndi isə Şuşanın semanikləşməsinə
konkret faktlarda baxaq ki, nəzəri söylədiklərimiz
aydın olsun.
Şuşanın azərbaycanlı
bilinci üçün məna bolluğu
Bizim üçün Şuşanın semantikləşməsində
öz işlərini çox adamlar, çox xatirələr,
salnamələr, deyimlər, mədəni olaylar
görübdür. Şuşa dünyasına bəyzadə
cizgiləri onu salmış Pənahəli Bəy və
bütünlükdə Cavanşirlər nəsli vurubdur.
Şuşanın əsilzadələr
qalereyasında xanım-xatın qadınlar sayca kişilərə
uduzsalar da, oyatdıqları sayqıya, heyranlığa görə
onlara tən olublar. İlkində bütün Şuşa, sonra bütün Qarabağ və
daha sonra bütün Azərbaycan "Xan qızı"
adı altında Xurşidbanu Natəvanı ananda ağızlarında
dadlı bir sözü duyurdular. Sözlər var ki, adi kəlmələrə
baxanda az aşınır, az bozarır. Nə
qədər ağızlarda gəzsə də, energetik güclərini itirməyib
də artırır. "Gövhər ağa məscidi",
"Xan qızı" azərbaycanlılar üçün
belə sözlərdəndir və onların deyilməsi həmişə
ağızları dadlandırdığından hər kəs onları ləzzətlə
dilinə gətirir. Şuşa ilə
bağlı belə dadlı sözlər sırasında
"Daşaltı", "Cıdır düzü",
"Topxana meşəsi" durur. "Dörd çinar
məhəlləsi", "Dəmirçi məhəlləsi",
"Hamamqabağı məhəlləsi", "Qurdlar məhəlləsi",
"Qazançalı məhəlləsi" - bunların
hamısından azərbaycanlı qulağına mifo-poetik,
etnoqrafik anışmalar axır. Mən eşitməmişəm
ki, ermənilərin Şuşa ilə
bağlı belə dadlı sözləri olsun.
"Qazan" sözünün türkcə bir
anlamı da, çökəkdir, bu, "qazımaq" feilindən
də bilinir.
Görünür, onun verdiyi çökəkdə
yemək odun üstünə qoyulduğu üçün bu
adı alıb. Qazançılar məhəlləsi
də bu biş-düş qabını düzəltdiyindən
o adı alıb. Ermənilər həmin məhəlləni
özlərinki sayırlar, ancaq bu adın bütün mistik dərinliyi,
"quşçu" sözü kimi türkdən gəlir.
Google-a rusca "Şuşanın erməni məhəllələrinin
adları" sorğusunu versən,
"Qazançı"dan başqa, heç nə gəlməz
- bir dənə də olsun, tutalım, "Seyidli"
kimi, "qazançı"
kimi arxaiklik aurası olan ad çıxmaz. Erməni bilinci Şuşa ilə bağlı etnoqrafik
gücü olan söz yaradıbmı? Şuşalı
ermənilər Şuşadan çıxmış Əhməd
bəy Ağaoğlu, Üzeyir bəy, Firudin bəy
Köçərli, Mir Mövsün Nəvvab kimi çoxmu
parlaq adamları ilə öyünə bilərlər?! "Şuşinski" soyadının azərbaycanlılara
verdiyi qürrəni erməni bilərmi?!
Şuşalı xanımlar o qədər güclü
qadınlar olub ki, gələnəksəl patriarxal sistemdə
qadına ayrılmış yeri, qadından tələb edilən
davranış qəliblərini darmadağın ediblər. Gözəl
şairə Xan qızı Natəvan Şuşanın
qadın qalereyasını feminist portretlə zənginləşdirmişdi.
İbrahim xanın qızı Gövhər
xanım və onun nəvəsi Xan qızı azərbaycanlı
qavrayışında qadın arxetipi kimi işləyərək
Almaz kimi bir çox emansipə olmuş, sərbəst,
yaradıcı qadınlarla patriarxal bilincimizi
barışmağa zorunlamışdı. Onlar
Məhsəti Gəncəvinin Şuşada əks-sədası
idilər. Gövhər ağanın
anası gürcü knyazı Abaşidzenin qızı idi və
nə qədər Şəki xanının xanımı kimi
naturallaşsa da hər halda xristian mənəvi
dünyasını özündə gəzdirməmiş
deyildi. Ancaq onun qızının
adının "Gövhər ağa" şəklinə
düşməsi göstərir ki, bu qız
şuşalılarda seyidlik mərtəbəsinə yüksəlmişdi.
Bütün bu söylədiklərimiz Azərbaycan elmindən
aldığımız bilgilərdir və bu elmin
Şuşanı aşırı semantikləşdirmə
işində rolunu göstərir. "Şuşa"
sözünün əlimizdə olan dil materialları ilə
aydın açılmaması, bəzi qaynaqlarda elam dilinə aparılıb
çıxarılması ("Qarqar" adı da elə əskilərə
çıxır) Şuşanın semantikasına sirli xallar
vurur.
Başlıca
tezisimizi bir də vurğulayaq: Azərbaycan insanı və Azərbaycan
elmi, mədəniyyəti Şuşanı semantikləşdirmədə
ermənilərə qalib gəldi və bu Şuşa
onun uğrunda döyüşlərdə də erməni
döyüşçülərini qol-bud etdi.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12
mart.- S.2-3.