Anarın bədii tablosunda
məkanlar və vəziyyətlər
Ədəbiyyatın məkan anlayışı, fərdi
və ictimai yanaşmanın, keçmiş, indi və gələcək
müstəvidə həssaslığın
görüntüsü kimi də qəbul edilə bilər. Ədəbi əsərlərdə
məkanlar yaddaşın, nostaljinin, milli-mədəni
kolleksiyanın, sosial dəyişikliyin və insan ruhunu dərk
etmək səylərinin bir hissəsi kimi konkret
reallıqları faktlara və ya hisslərə çevirir.
Ədəbiyyatın səciyyəvi cəhətlərindən
biri də odur ki, o, həm obyektiv meyarlardan istifadə etməklə,
həm də bu meyarların həddini aşmaqla gerçəkliyin
dərkinə çata bilir. Ədəbiyyat
fərqli duyğuların, mesajların görünməsi
üçün obyektiv meyarlara riayət olunmaqla məkan təxəyyülü
və təsviri önə çəkir. Bu
səbəbdən ədəbi əsərlərdə məkandan
istifadənin çox müxtəlif məna ölçüləri
var. Yazıya təsadüfən ədəbiyyatda məkan
anlayışı haqqında fikirlərlə
başlamadım. Haqqında yazmağa cəsarət
etdiyim yazıçı romanı, povestləri, hekayə və
pyesləri, ssenariləri, eyni zamanda şeirlərilə Azərbaycan
ədəbiyyatına əvəzsiz töhfələr
vermiş və verməkdə olan Xalq yazıçısı
Anar olunca bu mövzu aktuallıq qazanır. Çünki Anarın əsərlərində məkanlar
qəhrəmanların hisslərini müşayiət edir,
mövzunun gedişatını təmin edir, duyğuları
tamamlayan ab-havanın görünən simasına
çevrilir. Anarın bədii tablosunda məkanlar
və vəziyyətlər var. Əsərlərin çoxunda
elə bir yer var ki, o yer mövzu qədər bələdçi
və yol göstərəndir. Bəlkə
də, bu, Anarın həm də rejissor olmasından irəli gəlir.
Bu fikirləri yazıçının bir
neçə əsərinə müraciət edərək dəqiqləşdirək.
Anarın
dörd mahnı-novellada birləşən "Torpaq, Dəniz,
Od, Səma" əsəri dəniz kənarında yerləşən
bir kənddə biri o birini izləyən dörd nəslin
taleyini səciyyələndirən bir dövrü, Azərbaycan
xalqının tarixinin dörd ayrı mərhələsini əhatə edir. Ünsürlərin insanlarla, daha doğrusu, talelərlə
eyniləşdirilməsi, müəllifin təxəyyülündəki
zaman küləyinin insan talelərində yaratdığı
dəyişikliklər əks olunur. Əsərin
başlanğıcında təqdim olunan qayalar - laybalay qatdama qayalar, sütun, sal
qayalar, çopur, hamar qayalar, şahə qalxmış,
yatmış qayalar, bu qayaların üzərindəki ov səhnələri,
budaq-buynuzlu marallar, yallı rəqsləri, qurban kəsmə törənləri
əli nizəli atlılar və s. təsvirlər Azərbaycanın
qədim tarixinə işıq salır. Oxucu
Qobustanda "zamanın yonduğu, küləyin
döydüyü, dənizin gəmirdiyi heykəllər"in
fonunda dünəninə nəzər salır,
bugününü yaşayır, sabahına boylanır,
gördüklərini və görəcəklərini birləşdirir.
Bu vəhdətin rəsmi Vətəndir, yurddur.
Torpağın, Dənizin, Odun, Səmanın rəngi Azərbaycan
insanının ruhu, ruhunun ab-havası, Azərbaycan tarixinin rəngidir.
Susuzluqdan
yanan Abşeron kəndi, torpaq kimi istiqanlı, bünovrəli,
qüdrətli, cazibəli, bərəkətli adamlar, dəniz
kimi zaman-zaman fırtınalı, "od püskürən" - zaman-zaman sakit, sirli, sehrli insan
psixologiyası, od, alov dilli Atəşgahı,
Yanardağı, mübariz ruhu, sönməyən, sönməyəcək
"ocaqlar"ı - güc qaynağı, od ürəkli
oğulları, Odlar diyarı adının qədim
qaynağı, Müstəqilliyinin əksi düşən
üçrəngli bayrağındakı səma rəngi,
göy üzü kimi açıq zehnli, açıq qəlbli,
açıq süfrəli, sülhməramlı insanları
ilə rənglənən xalqın tablosunu görürük
bu əsərdə. Bu tablo vətən, xalq,
bayraq, dövlət üzlü Azərbaycandır.
"Gün keçdi" Anarın iki gəncin etiraf etmədiyi
sevgidə itən zaman kəsimini axtarmağın fonunda
Bakının tarixinin - İçərişəhərin
arxitekturasının qorunması çabasıdır. Şəhərin
əyri-üyrü küçələrində, hər
yolunda, hər daşında Oqtayın Əsmərə olan gizli
sevgisi var, o küçə, o yol, o daş - o şəhər
qorunmalıdır ki, o sevgi də qorunsun. Yazıçı
əbədi olan vətən, yurd, xüsusilə Bakı
sevgisini, onların qorunması məsələsini
ömrün dolaylarında itən iki gəncin sevgisinin
timsalında təzələyir, diri tutur.
Əsası miflərdən, xalq ədəbiyyatından
qopub gələn, folklor motivləri ilə zəngin olan
türk təfəkkürünün nadir incisi "Dədə
Qorqud" tariximizin şanlı səhifələrini
özündə yaşadır. (Anar bu əsəri ilə
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının da geniş təbliğinə
imkan yaratmışdır). "Dədə
Qorqud"da təqdim olunan təsvirlər, məkanlar istər
mövzunu çatdırmaq baxımından, istərsə də
obrazları tanıtmaq baxımından əsas elementə
çevrilir. Bildiyimiz kimi, ulu əcdadlarımızın
təsəvvüründə Göy Tanrısına
yaxınlığına görə Dağ
kultlaşdırılıb və insanları Tanrıya
bağlayan əsas vasitə sayılıb. Anarın ssenaridə hadisələrin xüsusilə
dağlarda cərəyan etməsi hadisələrin
gedişatını, obrazların vəziyyətini dolğun
bir şəkildə təqdim edir. Əsərin
sonunda daşlaşan obrazlar mifləşir, hərəsi bir
dağa dönüşür ki, bu, müəllifin dağ
kultu ənənəsinə sadiqliyinin təzahürüdür.
Əsərin bütün yerləri (məkanları)
vətənpərvərlik, qəhrəmanlıq, cəsarət,
dəyanət, yenilməzlik, ata-anaya sayqı, dosta etibar,
qadına sevgi, sədaqət aşılamaqla bərabər, hər
dövrdə bədii dilinin gücü ilə də
aktuallığını qoruyacaq əsərdir. Burada hadisələrin nizamı,
ardıcıllığı zaman-məkan dəyişmələrində
bəzən uyğunsuzluğa məruz qalsa da, əsərin
dili bütün hallarda bu problemi aradan qaldırır və vəhdət
təşkil edir.
Salur
Qazanın "Yata-yata yanımız ağrıdı, dura-dura
belimiz qurudu. Mən bu oğlanı da
gotürüb ovaçıxım. Ovovlayaq, quş
quşlayaq, qayıdaq
gələk sizinlə birlikdə yeyək, içək,
xoş keçək" - deyərək
çıxdıqları ov yerləri, Beyrəyin vəhşi
heyvanı məğlub etməsi və s. səhnələrdə
təsvir olunan heyvan və quşlar oğuz düşüncəsinin
totem modelində onun mənsub olduğu sakral məkanların
zooişarələridir. Ümumiyyətlə,
"Dədə Qorqud" türk milləti üçün
inanc yeridir, ocaqdır; vətən, yurd
anlayışının özüdür.
"Dantenin yubileyi" hekayəsində Kəbirlinski
obrazının zəif xarakterini, fərqli düşüncə
dünyasını, həyatda özünü tapmayan birinin təlaşlı
ömür yolundan parçaları əks etdirir. Burada müəllifin
məqsədi, eyni zamanda dövrün insanlarının
dünyabaxışını, ictimai-əxlaqi, dini
görüşlərini əks etdirən gerçəklikləri
göstərməkdir. Əsər həm də
ziyalı bir insanın biliklərini ötürə bilmə
istəyi və anlaşıla bilmə ümididir. Mənə elə gəlir ki, bu əsər müəllifin
özünün insanları və onların dəyişən
hallarını qeydə aldığı xatirələri əsasında
yazılmışdır.
Hekayənin ilk misrası oxucunu yenə də
sözügedən həmin məkana çəkir. "Tamaşa
salonu bomboş və qaranlıq idi. Salonun
orta sıralarından birində ikicə nəfər əyləşmişdi
- rejissor və rəssam". Və bu əsərin
ümumi məkanında əvvəldən sona sanki bir lirizm
hökm sürür. Qəhrəman həm
ailədə, həm də cəmiyyətdə insanlarla
münasibətdə özünü (obrazın xarakterini)
açır. Bu, məhz
yazıçı psixologizmidir ki, personaj haqqında təhkiyəyə
girmədən, onun psixologiyasındakı fərqliliyi analiz
etmədən, daxili dünyasını onun öz hiss və hərəkətləri,
münasibət və davranışları, xüsusilə də
bulunduğu məkanla açır.
Anarın insan taleyinə humanist baxışı digər
əsərlərində olduğu kimi bu əsərdə də
aydın görünür. Əsər bədii və
sosial elementlərin konsepsiyaya uyğun təhlili
üçün də əhəmiyyətli nümunədir.
Anarın qəhrəmanları əksər hallarda sadə,
sıravi adamlardır. Amma o, "kiçik" adamların
dramından, üzləşdikləri faciələrdən
böyük ədəbiyyat yaratmışdır.
Müəllifin
yaradıcılığında önəmli yer tutan əsərlərindən
ən çox seviləni, ən çox müzakirə
olunanı "Ağ liman"dan başlayıb "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi"nə uzanır.
"Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"ndə
də məkan anlayışı diqqəti cəlb edir. Əsərdə
məkandan istifadə mətndaxili (bədii) və mətndənkənar
(ictimai) strukturların təhlilində ilkin elementlərdən
biridir. Romanda məkanlar bədii ədəbiyyatın
mərkəzində dayanan ölümsüzlük, inteqrasiya,
vüsal, ayrılıq kimi eşq hallarının ən
mühüm şahidi olmaqla yanaşı, həm də ictimai
dəyişikliyi gözə çarpdıran mühüm
göstərici funksiyasını yerinə yetirir. Bu əsərdə ədəbiyyat və kosmos
arasındakı əlaqənin ölçüləri obyektiv
gerçəkliyin fərdi və sosial baxımdan
vizuallaşdırılmasıdır.
Romanın mövzusu sevgi hekayəsi olsa da, hadisələr
təkcə macəralar üzərində qurulmayıb, həyata
baxışda faydalılığa əsaslanmışdır. Həyəcanlı və bəzi
məqamlarda vulqar ifadələrlə rənglənən
roman, qəhrəmanların daxili aləmi, duyğuları hərtərəfli
təhlil edilən, insan-mühit münasibətinə önəm
verilən, kompozisiya bütövlüyünə malik, səbrlə,
incəliklə işlənmiş naxışlı, bədii,
poetik üslubda, möhkəm texnika ilə yazılmış əsərdir.
Roman həm iki sevgili arasındakı emosional
münasibətdən, həm də dramatik taleli insanların
yaxşı və pis tərəflərini göstərmək
baxımından klassik-realist roman hesab olunur.
Dövrün
ictimai quruluşundakı həyat tərzi, ictimai
qınağın olumlu və olumsuz təsirləri ilə dolu
hadisələr təxminən bir neçə ili
əhatə edir. Bu zaman dilimində bir-birini sevən
gənclərin gizli görüşləri, yaddaqalan xoşbəxt
günləri, ayrılıqları, Təhminənin həsrətli
günləri, xəstəliyi və ölümü, Zaurun bu
olaydan xəbərsiz, könülsüz qurduğu ailə həyatı
təsvir olunur.
Əsərdə önəmli olan emosional yanaşmalar və
fiqurlar arasındakı məsafələrdir. Buna görə
də "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi"
məkan olaraq zaman daxilindədir. Başqa
sözlə, romanın hərəkəti fiziki olaraq yox,
insanların intensiv şəkildə yaşadığı
münasibətlərin, münaqişələrin
inkişafı şəklində görünür. Romanda zaman əsl mənada deyil, simvolik mənada məkanda
özünü göstərir.
Əsərin adı ilə məzmunu arasında bir əlaqə
beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi
- Təhminə ilə Zaurun qeyri-qanuni yaşadığı
sevginin xoşbəxtlik xülyasıdır. Heç kimdə
tapa bilmədiyi sevgi hissini və cinsi istəklərini Təhminədə
tapan Zaur bu bərabərliyi davam etdirə bilmir. Bir yanda Təhminənin sevgisi, o biri yanda
anasının etirazı, hikkəli qarşıdurmaları,
digər tərəfdən də, sosial statusuna kölgə
salacaq, şərəf və ləyaqətini alçaldacaq
ictimai tənələr bu sevginin sonunu gətirir. Təbii ki, bu, məsələnin görünən
tərəfidir, görünməyən tərəfi isə
bir insanın itirdiyi xoşbəxtliyin buruxluğu ilə ömrünün
mənasız yaşanan illəridir. Əsər
boyunca oxucu qəhrəmanlarla bərabər,
yazıçının da qəlbinin narahat
döyüntüsünü duyur. Sanki
müəllif qəhrəmanlarının
yaşadığı olayların içində - o zamanın
və məkanın tam otrasındadır.
Uzun illər
sonra keçən il Anarın "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi" romanının
epiloqu olaraq yazdığı "Təhminənin son sirri" hekayəsi Təhminəni, ölümündən
sonra olsa da, tənələrdən qurtardı. Bu
bir növ haqsız yerə cinayətkar damğası ilə qətl
olunan birinin ölümündən sonra bəraət almasına
bənzəyir. Buna rəğmən Təhminənin
günahsızlığını bilmək oxucunu sevindirir,
insanların ona qarşı amansız münasibətini lənətləməyə
haqq qazandırır. Təhminə bu hekayə
ilə arzusunda olduğu altıncı mərtəbəyə
- xoşbəxtlik mərtəbəsinə qalxır. Amma bu məkanda da Zaurla yolları birləşmir.
Zaur son pərdədə beşmərtəbəli
evin beşinci mərtəbəsində yorğun
düşür. Bu məqamda məkanlar təkcə
sevginin ən mühüm şahidləri və onun
ölümsüzlük, bir ruh olma və fantastikanın mərkəzində
dayanan ayrılıq kimi xüsusiyyətləri deyil, həm də
zaman dəyişikliyi ilə gözə çarpan əsas
göstəricidir.
Anar həyat haqqında düşüncələrini və
arzularını çox səmimiyyətlə yazır. O, güclü
müşahidəçi və realist
yazıçıdır. Ziddiyyət, ümid və məyusluq
kimi insan duyğularının təsvirlərini
gördüyümüz, reallığın müxtəlif
hallarını, kodlarını və şifrələrini
tapdığımız bu əsərlərdə o, adətən,
tanıdığı və müşahidə etdiyi
insanları obraz olaraq seçib, onları
yaşadıqları mühitə, məkana, vəziyyətə
və xarakterlərinə uyğun məzmunda təqdim edir.
"Keçən ilin son gecəsi",
"Yağışlı gecə", "Yaxşı
padşahın nağılı", "O gecənin səhəri"
"Qırmızı "Limuzin"", "Otel
otağı", "Şəhərin yay günləri",
"Səhra yuxuları", "Xatirələr sahili",
"Qəm pəncərəsi" müəllifin əsərlərində
tez-tez rast gəlinən məkanlar və elementlərdir.
Anarın gözəl, lakonik üslubu, həm də sənət
yaratmaq qayğısından uzaq bir dildə yazmağı onu
oxucuya sevdirən mühüm amillərdən biridir. Elə bu səbəblə
də hansı dilə tərcümə olunsa, onu doğma
müəllif kimi qəbul edərlər. Ədəbiyyatımızda
"Çexov üslublu" hekayənin nümayəndələrindən
biridir desək, yanılmarıq. Hekayələrində
bəhs etdiyi mövzuları insan və cəmiyyət, zaman və
məkan, psixoloji mövzular kimi üç qrupa ayırmaq
olar. İnsanlardan və cəmiyyətdən bəhs edən
hekayələrində, ümumiyyətlə, cəmiyyətin
hər hansı hadisəyə və ya şəxsə
münasibəti, sinfi fərqlərin yaratdığı
nöqsanlar, insanların eqoistliyi və s. mövzuları ələ
alıb. Psixoloji mövzulu əsərlərində
dostluq, insan sevgisi, sevgi, həsrət, tənhalıq kimi
müxtəlif mövzuları işləyib. Onun xəyallar və yuxular üzərində qurulan əsərləri
müəyyən qədər reallığa əsaslanır.
Çünki yazıçını xəyal
qurmağa vadar edən gündəlik həyatında
rastlaşdığı nadan və şərə xidmət
edən insanlardır. Qaranlıqda ağ
rəngi tapmaq və təqdim etmək elə də asan deyil,
bu, yazarın daxili əzablarından keçir. Anarın
özünün bir şeirində dediyi kimi:
...Burda
bizdən nə qalar?
...Ağ
vərəqlər üstündə
çəkdiyimiz əzablar -
Yazdığımız kitablar...
Hörmətli Anar müəllim,
ömrünüzün 84-cü ilində sizə
cansağlığı və yaradıcılıq
uğurları arzu edirəm! "Yazmaqçün yaşayıram,
yaşamaqçün yazıram" sözünüzü
uzun illər tutun.
Adilə Nəzər
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12 mart.- S.5.