Bu, Ordubadidir...
Məmməd
Səid Ordubadini - böyük Azərbaycan
yazıçısını şəxsən
tanıyanların heç biri sağ-salamat deyil, bəlkə
bir möcüzə ola ki, onu görənlərdən kimsə
yaşayır. Amma Ordubadinin ruhu bundan inciməz.
Çünki keçən əsrin əvvəllərindən
ta vəfat etdiyi 1950-ci ilin 1 mayına qədər Məmməd
Səid Ordubadi ədəbiyyatımızın sayılan,
seçilən sənətkarlarından biriydi və
ölümündən sonra - ta bu günə kimi də ədəbi
varlığını yaşadır. Əsərlərinin
nəşri ilə yanaşı, onun həyatı və yaradıcılığı
barədə məqalələr, monoqrafiyalar yazılır.
Buna səbəb axtarmaq istəmirik,
çünki XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatını
Məmməd Səid Ordubadisiz təsəvvür etmək
mümkün deyil. Bunu huşyar ədəbiyyatşünaslar
çox yaxşı bilirlər ki, o, mollanəsrəddinçi
şair kimi Sabir və Cəlil Məmmədquluzadə realist ədəbi
məktəbinin
görkəmli nümayəndələrindən
biri olmuşdur. "Molla Nəsrəddin"də
onun onlarca şeiri, felyetonu dərc edilib. Mirzə
Cəlillə və Ömər Faiqlə yaxın dostluğu
olub. O, Azərbaycanda roman janrının ilkin nümunələrini
("İki çocuğun Avropaya səyahəti" və
"Bədbəxt milyonçu")
yaratmış, sonralar ədəbiyyatımızda ilk
tarixi romanın təməlini qoymuş və bu təməl
üzərində böyük binanın əsası
hörülmüşdür. Ədəbiyyatımızda Cənubi
Azərbaycan həyatını, orada yaşayan
yurddaşlarımızın həyat tərzini və inqilabi
mübarizəsini qələmə alan ilk
yazıçılardan biri olmuşdur. Ordubadi
milli mətbuatımızın inkişafında da
mühüm rol oynamış və xüsusən, keçən
əsrin iyirminci illərində bu sahədə
qızğın fəaliyyət göstərmiş, bir
neçə qəzetin baş redaktoru olmuşdur.
"Qanlı sənələr" publisistik əsəri ilə
ermənilərin keçən əsrin əvvəllərində
Azərbaycan türklərinin başına gətirdikləri
faciələri ürək yanğısı ilə təsvir edən ilk
yazıçıdır. O, həm də 30-a yaxın
irili-xırdalı dram əsərinin ("Əndəlisin son
günləri", "Teymurləng və İldırım Bəyazid",
"Dumanlı Təbriz" və s.), həmçinin bir
sıra opera librettolarının müəllifidir. Bu
yazını qələmə almamışdan öncə
bizim Milli Kitabxanamızda Ordubadinin sovet dönəmində
çap olunmuş səkkizcildliyini vərəqlədim, onun həyatı
və yaradıcılığı ilə bağlı məqələ
və monoqrafiyalarla tanış oldum. Təbii ki, bu səkkiz cilddə Ordubadinin
bütün yazdığı əsərlər əhatə
olunmayıb. İrili-xırdalı 6 min əsərin
müəllifi adlandırılan Ordubadini yenidən, amma daha təkmil
variantda nəşr etməyin vaxtı çatıb.
M.S.Ordubadi təkcə
yazıçı deyil, həm də sosial-demokrat,
inqilabçı və kommunist olmuşdur, özü də
ömrünün axırınacan tutduğu mövqedən və
kommunist əqidəsindən bir addım da geri çəkilməmişdir.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq, o, Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiklərindən biridir. Yazıçıları
illər keçəndən sonra təkcə ictimai və
siyasi fəaliyyətinə görə deyil, ədəbi
mövqeyinə, yazdığı əsərlərdə
yaşadığı dövrü və yaxud tarixi həqiqətləri
necə əks etdirdiyinə görə qiymətləndirmək
lazımdır. Böyük türk şairi Nazim Hikmət də
kommunist idi, amma onun əsərləri təkcə siyasi əqidəsininmi
ifadəsiydi? Ordubadi haqqında da eyni fikri
söyləmək olar.
Deməli, "kommunist yazıçı"
Ordubadiyə istər tarixə qovuşmuş və heç də
birmənalı qarşılanmayan sosializm realizmi
"epoxası", istərsə də müstəqillik
dövrünün prizmasından yanaşılsın, o, yenə
yazıçı kimi möhtəşəmliyini və
klassikliyini itirmir. Lakin onu hansı meyarlarla qiymətləndirməyin
də öz mənası var.
Məmməd Səid Ordubadi Naxçıvanda doğulub
(1872). Onun
atası Hacıağa
Fəqir (1838-1885) bütün ömrü boyu
kasıb yaşamışdır. O, Təbriz və
Şirazın tanınmış alimlərinin yanında dərs
almış, Ordubada qayıtdıqdan sonra müəllimlik
etmiş, şeir yazmağa da elə o illərdə
başlamışdır. Görkəmli tənqidçi M.Arif
yazırdı: "Ordubadinin
atası Hacıağa "Fəqir" təxəllüsü
ilə məşhur idi. Bu şair "Fəqir"
ləqəbini nahaq yerə seçməmişdi, o,
doğrudan da, fəqir idi. Onun şeirləri
zəmanədən və zülmdən şikayətlə
dolu olduğu üçün Ordubad varlılarının
xoşuna gəlmirdi".
Ömrünün son
illərində onun gözləri də tutulmuşdu, şeirlərini
yaxın dostu Məmmədtağı Sidqiyə diktə edib
yazdırırdı. 1885-ci ildə, 49
yaşında vəfat edən Hacıağa Fəqir bununla da
oğlu Məmməd Səidi taleyin ixtiyarına buraxır.
Atası kimi fəqir və kasıb həyat tərzi
keçirən Ordubadi 14 yaşından başlayaraq Ordubad ipək
fabrikində fəhləlik edir. Amma o, fəhlə
olsa da, təhsilini davam etdirir, Naxçıvan
ziyalılarının arasında öz sərbəst
düşüncə tərzi ilə seçilir. Təbii ki, ağır zəhmət, gün-güzəran
çətinliyi onda zəmanəyə, zülm və istismar
dünyasına qarşı dərin bir etiraz
oyatmışdı. Atasının şair
olmasının ona da təsiri keçmişdi və Məmməd
Səidin ədəbi aləmə gəlməsində
atasından başqa, bir adamın da böyük rolu oldu.
Bu, o dövrün tanınmış
ziyalılarından biri - "Şərqi Rus" qəzetinin
redaktoru Məhəmməd Ağa Şahtaxtinski idi. Xatırladım ki, böyük Mirzə Cəlilin ədəbiyyata
gəlməsində Şahtaxtinskinin təsiri və təşviqi
mühüm rol oynamışdır.
Ordubadinin Şura inqilabına qədərki həyatı,
yaradıcılığı maarifçi bir
yazıçının tədricən bolşevik
ideyalarına yiyələnməsinə qədər olan bir
dövrdür.
Keçən əsrin əvvəllərində
o, Cəlil Məmmədquluzadənin "Qeyrət" mətbəəsində
iki şeir məcmuəsini çap etdirir ("Qəflət",
"Vətən və hürriyyət"). Bu kitablarda toplanan şeirlərində Ordubadi
maarifçilik mövqeyindən çıxış edir, cəhaləti,
nadanlığı, xurafatı tənqid atəşinə
tutur, eyni zamanda üzünü Vətən övladlarına
tutaraq onları mübarizəyə səsləyir. Təkcə
şeirlərində deyil, əməllərində də o,
mübariz idi, tədqiqatçıların
yazdığına görə, yaşadığı Ordubadda gizli bir cəmiyyət
təşkil etmişdi. Siyasi intibahnamələr yaydığına görə
Ordubadi qısa müddət ərzində həbs edilir. Ordubadda yaşamağın
namümkünlüyünü görən Məmməd Səid
Culfaya köçür. Culfa İrana qonşu idi və
bu da Ordubadinin ürəyincə olur, o, tez-tez Təbrizə
gedir, demək olar ki, Cənubda baş verən inqilabi hərəkatın
iştirakçılarından birinə çevrilir.
1920-ci ilə qədər Ordubadi həm ədəbi
yaradıcılıqla məşğul olur, həm də
inqilabi fəaliyyətini davam etdirir. Ədəbi
yaradıcılığı barədə söhbətimizi
bir az sonraya saxlayaq, inqilabçı-demokrat Ordubadi isə tez-tez təqib
olunurdu. 1913-cü ildə gizli təşkilatda fəaliyyətinə
görə onu həbs edirlər (Naxçıvan, Tiflis,
Novoçerkask, Saritsın həbsxanalarında yatır),
sürgündə də yaradıcılığını
davam etdirir. Həbs müddəti başa
çatdıqdan sonra Həştərxana gəlir,
"Hümmət" qəzetində çalışır.
O zaman Nəriman Nərimanov da bu şəhərdə idi və
onların dostluğu da elə buradan başlanır, hətta
ağır xəstələndiyi zaman Nərimanov onu müalicə
edir.
1920-ci ildən
ömrünün axırına qədər Ordubadi Bakıda
yaşayır, uzun müddət bir sıra qəzet və
jurnallarda məsul redaktor, Azərbaycan Radio Verilişləri
Komitəsində ədəbi-bədii verilişlər üzrə
redaktor vəzifələrində çalışır,
"Koroğlu", "Nərgiz" və s.
operalarının librettosunu qələmə alır, elmi,
publisistik və əlbəttə, bədii yaradıcılıqla
məşğul olur, tarixi romanlarını yazır. Və bu ədəbi, ictimai fəaliyyəti də
Sovet hökuməti tərəfindən yüksək qiymətləndirilir,
üç dəfə Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı,
bir dəfə isə (1938) Ali Sovetin sədri seçilir.
Orden və medalları da öz yerində -
"Lenin", "Qırmızı Əmək
Bayrağı", "Şərəf nişanı" və
s.
Bizim ədəbiyyatşünaslar haqlı olaraq qeyd edirlər
ki, roman Azərbaycan ədəbiyyatında ən gənc
janrlardandır. Onun yaranması XIX əsrin sonu, XX əsrin
əvvəllərinə təsadüf edir. Daha doğrusu, 1887-ci ildə
yazıçı-publisist Marağalı Zeynalabdin
"İbrahimbəyin səyahətnaməsi" adlı roman
yazır. Avtobioqrafik səciyyəli bu əsərlə
realist Azərbaycan romanının əsası qoyulur. Bu əsərdən sonra 1930-cu ilə, yəni ilk
sovet romanları yaranana qədər iyirmidən artıq roman
yazılır və bunların əksəriyyətini indiki
meyarlarla roman adlandırmaq mümkün deyilsə də, hər
halda, ədəbiyyatımızda bu sahədə bir canlanma
hiss edilir. Azərbaycan oxucuları dərk
edirlər ki, roman adlı bir janr da varmış (hələ
XIX əsrdə M.F.Axundov romanın millətə faydalı bir
janr olduğunu qeyd etsə də). Təbii
ki, ilk Azərbaycan romanlarının əksəriyyəti hələ
bu janrın tələblərinə cavab vermirdi. O
romanların içində xalq dastanlarının süjeti əsasında
yaradılan nümunələr də vardı, türk və
Avropa romanlarından təbdil olunanları da diqqəti cəlb
edirdi, amma bu "kiçik" romanların əhəmiyyəti
onda idi ki, oxucular tədricən belə bir janrın
varlığına alışırdılar. "Bahadır və
Sona" (N.Nərimanov), "Şeyda bəy Şirvaninin məktubları"
(S.M.Qənizadə), "Məsalikül-məhsinin",
"Kitab yüklü eşşək", "Əhmədin
kitabı" (Ə.Talıbov), "Əsrimizin qəhrəmanları"
(A.Şaiq), "Solğun çiçək" (Əli Səbri),
"Can yanğısı" (A.Divanbəyoğlu), "Yusif
və Züleyxa" (Ə.Müznib), "Bir yetimin naləsi"
və yaxud qardaş qardaşa etdiyi xəyanət"
(B.Cabbarzadə), "Gözəllərin vəfası",
"Xoşbəxtlər", "Neft və milyonlar səltənətində"
(İ.Musabəyov), "İki nakam" (N.Bəsir) və b.
romanlar keçən əsrin əvvəllərində, bu mənada
çox faydalı bir missiyanı yerinə yetirdi. Bu sırada M.S.Ordubadinin "Bədbəxt
milyonçu" romanını da qeyd edirik. Deməli, Ordubadinin bir xidməti də ilk Azərbaycan
romanlarından birini qələmə alması idi. O
dövrün məşhur tənqidçisi Seyid Hüseyn
yazırdı ki: "Romançılıq ədəbiyyat aləmində
bir sənətdir... Bizim ədəbiyyatımız sair müsəlman
olan millətlər ilə bərabər, şeir babində
çox irəliləmişdir. Nəsr babində qeyrilərə
nisbət geridə qaldığından romançılıq sənəti
bizdə bir halətdədir. Halbuki, romanın təhzizi-əxlaq
üçün əhəmiyyəti çoxdur. Bu gün fikri söyləmək üçün
romandan gözəl bir alət olmaz. Roman vasitəsilə
bir millətin həqiqət kimi qəbul etdiyi
nöqsanlarını elə tənqid etmək olar ki, oxucu onu
şirin oxumaqla, öz nöqsanlarını düşünə
bilər".
"Bədbəxt milyonçu" da məhz bu həqiqətin
dərkindən yaranmışdı. Öncə qeyd etdik ki, bir
yazıçı kimi Ordubadi M.F.Axundov və
Z.Marağalıdan sonra ədəbiyyatımızda
Cənub mövzusunun ən parlaq nümunələrini
yaratmışdır və "Bədbəxt
milyonçu" romanının mövzusu da İran həyatından
götürülmüşdür. Əsərin
süjet xətti çox da mürəkkəb deyil. Fransada təhsil alıb Təbrizə qayıdan Rzaqulu
xan böyük arzularla yaşayır. O, Təbrizdən
Tehrana dəmir yolu çəkdirmək, mütərəqqi
ruhlu qəzet nəşr etdirmək, məktəblər və
müalicəxanalar açmaq, xalqın rifah halını
yaxşılaşdırmaq istəyir. Onun
övladları da atası kimi maarifçidirlər, onlar da
Avropa təhsili görmüşlər. Lakin
nə Rzaqulu xanı, nə də onun maarifçi
övladlarını bir kimsə başa düşmür və
bundan sonra bu xoşbəxt ailə nadanlığın,
xurafatın qurbanı olur. Fasiənin əsas
səbəbkarlarından biri də Rzaqulu xanın arvadı
Böyükxanım olur. O, zorla təhsilli qızı
Münəvvəri gözünü nadanlıq pərdəsi
örtmüş, varlı-dövlətli, həm də xeyli
yaşlı Qulam xana ərə verdirmək istəyir. Nətisədə Qulam xan Rzaqulu xanın iki
oğlunu və onun özünü öldürür. Beləliklə,
"zülmət səltənətində parlayan nurlar"
tez də sönüb külə dönürlər.
Əlbəttə, bu, Ordubadinin roman sahəsində ilk
addımı idi. Onun təsvir etdiyi qəhrəmanlar
işıqlı insanlar idi, lakin qətiyyən mübariz
deyildilər. Mütərəqqi
arzularını həyata keçirmək yolunda elə ilk təzyiqdən
və təcavüzdən sarsıldılar, günlərini
ah-ufla keçirdilər. Amansız İran
despotizmi onların həyatına son qoydu.
M.S.Ordubadi milli ədəbiyyatımızda tarixi roman
janrının banisi sayılır. Onu tarixi roman
yazmağa səfərbər edən bir neçə amili
açıqlaya bilərik. 1. Ordubadi Azərbaycan
və həmçinin Şərq tarixini çox gözəl
bilirdi. Ərəb və fars dillərini
bilməsi Ordubadini tarixi mənbələrə çəkib
aparırdı. Lakin tarixi bilmək azdır, hətta
qədim mənbələrlə tanışlıq da elə
bir önəm kəsb eləmir, əsası o idi ki, Ordubadi bu
tarixi bədii şəkildə oxuculara çatdırmaq istəyirdi.
2. Ordubadi 1905-ci ildən 1920-ci ilədək həm İranda, həm
də Azərbaycanda baş verən bir çox tarixi hadisələrin
canlı şahidi və iştirakçısı olmuşdu və
bu hadisələri illər keçəndən sonra bədii əsərlərində
əks etdirməyi qərara almışdı. Ümumiyyətlə,
onun tarixə marağı güclü idi və bir sıra
dramlarını da tarixi mövzuda qələmə
almışdı.
"Dumanlı
Təbriz", "Gizli Bakı", "Döyüşən
şəhər" və ömrünün son illərində
qələmə aldığı "Qılınc və qələm"
romanları da məhz bu zərurətdən
yaranmışdı.
Adlarını çəkdiyim bu romanlar uzun illər Azərbaycan
oxucularının sevdiyi, dönə-dönə mütaliə
etdiyi əsərlər olmuşdur. Və həmin əsərlər
haqqında ədibin sağlığında da,
ölümündən sonra da xeyli məqalələr qələmə
alınmışdır. Təbii ki, sovet dövrü ədəbiyyatşünaslığında "Gizli Bakı" və
"Döyüşən şəhər" romanları
daha yüksək qiymətləndirilmişdir. Çünki
bu əsərlərdə bolşevik partiyasının
1897-1919-cu illərdə Bakıdakı fəaliyyəti əks
olunmuşdur. Sadəcə olaraq bolşevik
ideologiyasının təsiri ilə yazılan "Gizli
Bakı" və "Döyüşən şəhər"də
o dövrün həqiqi mənzərəsi bir növ, gizli
qalmışdır. Tarixi roman tədqiqatçısı, professor Yavuz Axundlu çox doğru olaraq qeyd
edir: "Romanda ("Döyüşən şəhər"də)
Bakı komissarlarının fəaliyyəti geniş təsvir
olunmamışdır. Bunun bir səbəbi, bəlkə
də, müəllifin özünün yaradıcılıq
sirridir. Çox güman ki, Bakı
komissarlarının əsl simasına yaxından bələd
olan ədib o zaman onlar haqqında susmağı daha münasib
bilmişdir".
"Dumanlı Təbriz" romanına gəldikdə isə
deyə bilərik ki, bu əsərdə İranda, Cənubi Azərbaycanda
baş verən hadisələr obyektivliklə, tarixi həqiqətlərə
heç bir müdaxilə etmədən, yamaq vurulmadan
canlandırılmışdır. Doğrudur, dörd
hissəlik bu romanda personajların sayı həddindən
artıqdır, amma müəllif onların heç birinin
taleyinə biganə qalmamışdır, hətta epizodik səciyyə
daşıyan obrazların da taleyi məlumdur.
Mövzu
Ordubadiyə çox tanış idi. O,
İranı, Cənubi Azərbaycanı
qarış-qarış gəzmişdi, İran
inqilabçıları ilə yaxından
tanışlığı vardı. Səttarxanı,
Bağırxanı görmüşdü, onların hansı
amallar uğrunda mübarizə apardığını
yaxşı bilirdi. O zaman (1905-1910) İran, Cənubi Azərbaycan
bütün Avropa və Asiyanı lərzəyə gətirmişdi,
hətta V.İ.Lenin də Səttarxan hərəkatına
münasibətini gizlətməmiş, onu Puqaçovla
müqayisə etmişdi.
Romanda
çox məsələlərdən danışılır:
Amerika, Almaniya, İngiltərə, Fransa, Rusiya dövlətlərinin
İranda apardığı açıq və gizli siyasət,
İran monarxiyasının zəifliyi və
çürüklüyü, dini mövhumatın baş
alıb getməsi, əhalinin ağır vəziyyəti,
inqilabi mübarizənin təsviri... bütün bunlar tarixi dəqiqliklə
əks etdirilmişdir. Romanın qəhrəmanı
Əbülhəsən bəy (sonradan məlum olur ki, o,
Bakıdan göndərilən bolşevikdir) bütün bu
hadisələrin içindədir və müəllif
ideyasının daşıyıcısıdır.
İranda baş verən birinci inqilab məğlub oldu. Müəllif
inqilabın xarakterindən, mahiyyətindən
çıxış edib bu məğlubiyyətin səbəblərini
də açıqlayır.
Ordubadinin
bu üç romanında, eləcə də
"Qılınc və qələm"də macəra səpkili
hadisələr də az deyil. Bunu sonralar Ordubadiyə irad tutan tənqidçilər
də olmuşdur. Qeyd edək ki, bu,
Ordubadinin özünəməxsus bədii fəndi idi.
Dünya ədəbiyyatında da bu səpkili tarixi romanlar az deyil. Oxucunu bir anlıq real
hadisələr axarından ayırıb sevgi-məhəbbət
macəralarına, sentimental səhnələrə çəkib
aparmaq... məsələ bunda idi.
Nəhayət, "Qılınc və qələm"
romanı haqqında. Deyə bilərik ki, bu roman Azərbaycanın dahi
şairi Nizamiyə ədəbiyyatda qoyulan ilk böyük abidədir. "Gizli
Bakı", "Döyüşən şəhər" və
"Dumanlı Təbriz" romanlarında təsvir edilən
hadisələrin əksəriyyəti Ordubadiyə
tanış idi, bu hadisələrin çoxu onun gözləri
qarşısında cərəyan etmişdi. Amma
birdən-birə XII əsrə qayıtmaq, mürəkkəb,
təzadlı hadisələrlə dolu Nizami dövrünə
müraciət etmək böyük məsuliyyət və
hazırlıq tələb edirdi. Amma Ordubadi
"Qılınc və qələm"i yazarkən həm
tarixi mənbələrlə tanış olmuş, arxivlərə
baş vurmuş, həm də bir ədəbiyyatşünas
kimi Nizaminin həyatı və yaradıcılığı
ilə bağlı məqalələr yazmışdır
("Nizaminin dövrü və həyatı", "Nizami
dövründə ədəbiyyat", "Böyük
şairin yaşadığı mühit"). Təbii
ki, bütün bunlar Ordubadini Nizami dövrünə aparıb
çıxarmış, onu dahi şairin möhtəşəm
obrazını yaratmağa sövq etmişdir.
"Qılınc və qələm"də Ordubadi Azərbaycan
Atabəylər dövlətinin yarım əsrlik hakimiyyət
dövrünü, saraylarda baş verən hadisələri, bu
dövrdə Nizaminin təkcə bir şair kimi deyil, həm də
bir vətənpərvər kimi münasibətini əks
etdirmişdir.
Nizaminin həyatı ilə bağlı belə
bir fikir formalaşıb ki, o, saraylardan, ölkəsində
baş verən ictimai-siyasi hadisələrdən uzaq idi, amma
Ordubadinin romanında biz Nizamini həmişə baş verən
hadisələrin ən qızğın məqamlarında izləyirik.
Bu onu göstərir ki, Nizami təkcə əsərlərində
deyil, həm də yaşadığı dövrdə
müdriklik səlahiyyətini üzərinə
götürmüşdü.
Ordubadinin bu romanında üç meyil xüsusilə
qabarıq nəzərə çarpır. Birincisi: o, xarakter yaratmaqda
usta idi, "Qılınc və qələm"ə diqqət
yetirin, Nizami ilə yanaşı, Məhsəti, Fəxrəddin,
Qızıl Arslan, Rəna, Qətibə... bu obrazların hər
biri xarakter səviyyəsinə yüksəlib. Elə bil,
Ordubadi onlarla bir əsrdə yaşamış... İkincisi:
Ordubadi həm də bədii təxəyyül ustası idi. Onun romanlarında tarixi məkanı və koloriti
unutmamaq şərtilə maraqlı təsir
bağışlayan hadisələr və obrazlar diqqəti cəlb
edir. Üçüncüsü: Ordubadi təsvir etdiyi
tarixi qəhrəmanları müasirləşdirirdi, necə
deyərlər, modernizə edirdi. Məsələn,
"Qılınc və qələm"də Nizaminin bir
sıra fikirləri həmin tarixi dövrlə heç səsləşmir
və Mehdi Hüseyn "Qılınc və qələm"
haqqında qeydlər" məqaləsində "müasirləşdirmək"
xəttini tənqid etmişdi. Əlbəttə,
bu, Ordubadinin tarixi keçmişlə bu gün arasında
körpü yaratmaq niyyətini ifadə edirdi.
Müasir Azərbaycan oxucusu və
yazıçısı üçün Ordubadi kimdir? İlk
növbədə, böyük romançı bu janrın təməlini
qoyanlardan biri... tarix və müasirlik problemini böyük sənətkarlıqla
əks etdirən, əsərlərində parlaq, dolğun və
mükəmməl xarakterlər yaradan sənətkar. Azərbaycan ədəbi dilinin gözəlliklərini,
incəliyi, duruluğunu, saflığını əsərlərində
əyani şəkildə nümayiş etdirən
yazıçı. Ordubadi bu mənada, bir
məktəbdir və biz illər keçdikcə, bu məktəbdən
öyrənməliyik.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12 mart.- S.8-9.