Divar yazıları
1
İki
misralıq hər şeydən kiçik
və
dünyaya sığmayan ədəbiyyat
Modern ədəbi prosesdən danışmaq bəlkə
hər dəfə klassikanı yada salmaqla
başlamalıdı. Bildiyimiz bir həqiqət var: poetik mətndə nə
boyda, hansı ölçüdə "yalan" olur-olsun,
"yaşandıqca" həqiqətə dönür, sənin
hisslərinə qatılır, səninlə bir nəfəs
alır və bir addımlayır. Həmişə
onun hardasa itib-batacağından, yox olacağından qorxursan.
Çünki ilki yalandır (təxəyyül),
fiksiyadır. Amma unutduğun budur ki, o səndən yox, sən
ondan asılısan, səndən sonra kimlərsə gəlib
həmin "yalan"a yiyə duracaq, onu öz təxəyyülü
ilə bəzəyib özünə oxşadacaq. Bu prosesin nə
vaxt başlayıb, nə zaman bitəcəyi bəlli olmaz, ona
görə ki, bənzətməli olsaq, keçən dəfə
hekayələr haqda yazdığımız essedə bəlirdilən
kimi, biz onu dairəyə bənzədərik, dairənin,
çevrənin əvvəli, başlanğıc nöqtəsi
və sonu olmur, biz olsa-olsa dayanacaqlarda qəfil yoxa
çıxan adamlarıq.
Y.Səmədoğlunun
"Qətl günü" romanında belə bir pasaj var,
orada romanın ana ideyasının bir əsas şaxəsi
açıqlanır: hər gün insan olaraq, yaşam tərzi
olaraq "dolub-boşalırıq", heç ola bilməz ki, ancaq kədər, dərd nəsibimiz
olsun. O dərd hökmən öz yerini sevincə,
özünün əksi olan bir nəsnəyə təhvil
verməlidir, ancaq dərd elədir ki, onu sevinc qədər
unutmaq olmur. Şadyanalıq kimi tez bir zamanda
ironiya, sarkazm dənizinin sularının içinə
basıb çıxarmaq olmur onu.
Başqa bir nümunəyə baxaq, bu nümunədə
hər şey adıçəkilən romandakından tam fərqlidir,
demək olar kardinal şəkildə. Yəni məhz
şeirdə sözün həqiqi mənasında "qətl
günü" yaşanır. Ya rəbb, bəlayi
eşq ilə qıl aşina məni// Bir dəm bəlayi-eşqdən
etmə cüda məni... Hamının dilinin əzbəri
olan bu iki misra həyata, gerçəkliyə, onun
stixiyasına qarşıdır. Şeirlə,
poeziya ilə nəsr arasındakı fərqlərdən
ümumi şəkildə bəhs edərkən bu incə və
cüzi nöqtəni, zənnimizcə, nəzərə almaq
lazımdır. Füzulinin şeirindəki ab-hava o
gündən bu günə demək olar, dəyişməyib və
qoyulan məsələ cözülmək üçün
deyil, sadəcə labirinti göstərib nişan
vermək mənasını daşıyır. Kimsə
(bəlkə "mən"?) deyə bilər ki, həmin iki
misradakı mətləb ta bu günə qədər
yazılan bütün şeirlərdə söz-söz,
heca-heca açılır və açıldıqca dayanacaq
məkanın olmadığı daha çox aydınlaşır.
O iki misradan zamanla sakit axan çay (donuşluqdan
azadlığa-!), bəzən fəvvarə kimi sözü
kökündən yapışıb ta üfüqlərə
qədər qaldıran, onu bu dünya üzünə boyaboy
göstərən "intonasiyalar" müasir şeirdə
hər misrabaşı hiss edilir və bəzən bu modern
parçalar sadəcə o intonasiyanın gücünə
yazılır. Oxuyursan, şairin
sözünün, öz nəfəsini "içib" gələn
sözünün gələcəyinə, hələ yolda
olduğuna inanırsan. Amma bu, müsbət
bir keyfiyyətdir, ümid təşbehlərə, qafiyələrə
yox, sadəcə o nəfəsin diktə etdiklərinədir.
El Romanın
şeirlərində müəllif "yoxdur" (bunu təsəvvür
edin-!), sanki kənarda var olan bir şey (intonasiya-!) hər
şeyi yerbəyer eləyir, içindən axıb gələn
hekayətləri başqa, ancaq bəzi adamların
anlayacağı dilə çevirir və bu proses
yuxarıdakı o iki misranın divarlarına toxunub dalğa
kimi sınıb gedir...
İstəsən,
küləyə çevrilərəm
və
Saçların
tərəfə çevrilərəm,
gəl.
Sən kimin olmusan min illər əvvəl?
adını oxudum cam kasalardan...
Yaxud:
Bir
gün dərdiyin çiçək səni içinə
çəksə,
Sevdiyin həmin
adam deyəcək ki, çiçəksən...
Həmin
gecə yuxuda özünü görəcəksən -
Dodaqların
qırmızı, saçın uzun, laap uzun...
Bu mənada şeir həmişə unutqanlıqla
bağlı olan bir faktordur, yəni min illər ürəyində
həsrətlə böyütdüyün sözü, mətləbi
demək istəyəndə qəfil yaddan çıxır və
sən o sözə, o həqiqətə bənzətmələr
yaradırsan, şeirin "faciəsi" budur. O unudulan söz həmişə
sənin yanındadır, dodaqların ucunda, qəlbinin
başındadır, ancaq sona qədər anlamırsan ki, o,
demək, ifadə etmək üçün yox, sadəcə
yolayrıcıdır. Şeirdə bu kimi
"yolayrıcı" sözlər olmasa həmin mətn
poeziyaya çevrilməz. Sadəcə və
ancaq küylə dolub-boşalan bir nəsnəni təsəvvür
edin. Ondan tez qurtulmaq istəyəcəksiniz.
Rəşad
Nağı Mustafanın şeiri, lap yaxın zamanların
acısı:
Müharibə
başlayıb... Nəbatat bağındayam.
Hava yaman
soyuqdu, özüm də bir az xəstə.
Heyif, evdən
çıxanda papaq da qoymamışam
Anam elə bilir ki, ölüm ayağındayam.
Müharibə
başlayıb... Nəbatat bağındayam...
Bu
şeirlərdə də hər bir söz bir az
da başqa, sanki yad dilin sözlərindən
hörülür, hansı mənada? Hə, o mənada ki, bir
şeyə işarə edən söz qəfil
daşıdığı mənadan "dönür",
başqa, birinciyə, ikinci və sonuncuya əks mənaları
bildirir və şeir o başqalaşmadan başlayır, yəni
şeir adlı poetik mətndə sözləri şeirə
çevriın tək bircə "döngə" olur, Rəşadın
yuxarıda nümunə gətirdiyimiz parçasında "bədahətən"
sözü kimi. Bu söz-döngələr lap əvvəldən
işarə edilən nəsnələrin tərs
üzünü, əks yönlərini göstərir.
Bunu belə izah etmək olar, məsələn, elə Rəşadın
öz mətnlərində nə qədər incə, ilk dəfə
oxuyanı bir az da yaxşı mənada diksindirə bilən
misra, epitet, təşbehlər o söz-döngələrin
yoxluğunda adiləşir, zamanla poetik mətn olmaqdan da bəlkə
çıxır, çünki "Gecə evdən
çıxmışam // yuxunacan gəlmişəm..." bəlkə
hər kəsin ilk "zərbədə" deyə biləcəyi
ifadələrdir. Amma bu zərbəni, bu
dalğanı geriyə, bizim heç bilmədiyimiz, səs-küyünü
eşitmədiyimiz keçmişlərə göndərən
elə bir dönərgə olmalıdır ki, bir hadisə,
onun adi bir deyimlə ifadəsi qəlbin bütün
tarixçəsini özünə sığdıra bilsin.
Həm də bəhanə: Mən səni gözləyirəm
// gəlsən soruşma məndən Vətən səninçün
nədi // Bax, indi dediklərim hamısı bəhanələrdi...
Anamın
olduğu yer, atamın yatdığı yer,
bir də
sən hardasansa ora mənə vətəndi.
Anam heç vaxt ölməsin, sən də ölmək
istəmə.
Mən atamdan bilirəm, ölüm bədahətəndi.
Bu sözün harda, hansı dayanacaqda yada düşməsindən
asılı olmayaraq bədii mətnin bütün
künc-bucağını dəyişdirir, məsələn,
"bədahətən" sözündən əvvəl gələn
"Eldar şamı" söz birləşməsində
olduğu kimi.
Mən səni
gözləyirəm...
Eləcə
dayanmışam Eldar şamının altda
Gör e,
adam adında ağaclar var həyatda
Ağacların
üstündən yıxılan balacalar
böyüyür,
igid olur.
Mən səni
gözləyirəm, amma indi, bəlkə də,
bu
ağacın adaşı Şuşada şəhid olur.
Bu
şeirisə sadəcə nümunə gətirmək, oxumaq
kifayətdir, elə bir ortam var ki, tamaşaçı olmaqdan
gözəl heç nə yoxdur: Məsciddəyəm, kim var
ki // Bir Allahdı bir də mən // Susuram,
danışıram // darıxıram yerdə mən // Bir
küncdə oturmuşam // əllərimi yoruram // Allah evindən
göyə // duaları qovuram // İnsan günah edəndi //
Tanrı bağışlayandı // Bu gün yenə
içirəm // dünən pozduğum andı // Burda təqvim
hicridir // burda şəvval ayıdır // Günahlar maneədir
// Dua dilimdən çıxır // minarədən
qayıdır // Bu evə gəlib-gedən // neçə
milyon adam var // Məscidin imamından // çox şey bilir
divarlar...
2
...Dayanacaqda
yoxa çıxan adamlar
...Amma yenə
divarlar. Bu dəfə Jalənin "Penthousdan
kosmosa" essesində. "...İş nə qədər
çox olsa da, eyni yerdə fırlanıb durmaq ürəksıxıcı
bir şeydir. Odur ki, bu karantin günlərində
bir məşğuliyyət tapmalıydım. Mən də bapbalaca evimi dinləmək istədim.
Arada divarlarına mismar çaxdığım, iki gündən
bir sildiyim, hələ də ora-burasını düzəldib
başa çıxa bilmədiyim evimin. Bəlkə
mənə nəsə demək istəyir elə?
Mən onunla daha çox mahnıların dili ilə
danışıram. Divarlar bilir, nə vaxt əhvalım yaxşıdır,
nə vaxt qəmliyəm, nə vaxt "lap zilə qalxır təkliyin
yalquzaq səsi...".
Nə vaxt dünya vecimə deyil, onu da ən
yaxşı divarlar bilir.
Zənnimcə,
ötüb-keçən ilin, ayların, günlərin,
yaşaya bilmədiyimiz fəsillərin... ən dürüst
yazısıdır bu. Yaxşı demirəm, çünki
onlar çoxdu, ürəkdən gələn, ürəklərə
yol tapan, qəfil təşbehləri, ağlını
başdan alan metaforaları ilə... Ancaq
pandemiya adlı fəslin insanı divara
qısnadığı təkərinin altında qalan arzu və
ümidləri, heç zaman tuş gəlib
yaşamadığımız hissləri,
darıxmağın, ölməyin təsvirini yox,
özünü göstərən bir fraqment kimi. Bu yazını bir neçə yöndən təhlil
etmək olar, ancaq əbəs, çünki bu yazı təhlil
yox, tamamlanmaq istəyir, hər şeyi, toz zərrəciyini
belə dəqiq göstərən üslubun baş yaran səs-küyün
içində pıçıltı ladına keçməsi
babında. Yuxarıdakı şeirlərdən birinin
ikicə misrası yada düşür yenə: Bir gün dərdiyin
çiçək səni içinə çəksə //
Sevdiyin həmin adam deyəcək ki,
çiçəksən...
Essedə
rastlaşdığımız detal və qəfil keçidləri
bir-bir sadalamaq olar, ancaq buna lüzum yoxdu, çünki bayaq
dediyimiz kimi, hər sətir, yaxud abzas istər ki, hisslərini
qatasan ora, o xəttin bəlkə ən
aşağısında bir sirr var, bir dinə bilməyən,
danışmağı yadırğamış dil var, kökdən
gələn, hisslərimizə hopan yazılar belə olur.
Əslində o bir-birindən çox-çox aralıda
(uzaqlıqda) duran detalları yaxınlaşdıran da
yazıya qatılası hisslərimizdir, yazı-pozu
qayğıları, ev-məişət, uşaqlıq,
yaşla bağlı kütlənin əzbərlədiyi, dillənəndə
öz dilini yox, adamın hisslərini döyənək edən
adamların söhbətləri (... öküz ürəyi,
qapıdakı gözlük, hamamdakı asılqanlar -
ömür də, həyatın bizə, bizim ona münasibətimiz
də belədi - onu görməmək üçün həmişə
dabanlarımızı qaldırırıq...), daha sonra və
məni ən çox həyəcanlandıran günəşlə
performanslar, uşaqlığın eyvanıyla indi bu
penthousdakı eyvan, binaların uzaqları gizlətməyi,
vaqonların sayı: 47, yoxsa 48?
Əhvalat ölümlə başlayır, həyatla
davam edir, diyircəkli mebellər, güllər, eyvanla qartopu
oyunu, bunlar çox ağrılı və kədərli
şeylərdi həm də, ancaq biz bunu demirik, çünki
kədər əbədidir. Dünya və insanlar
çətin olan, həlli müşkül olan şeylərdən
diqqətləri yayındırıb nəticə ilə
maraqlanır, ömrümüz gedir. Sonra: başa
düşmək inciməyə imkan vermir. Daha sonra və radio
ilə söhbət: müasir tənha insanın
çıxılmazlığı, ağ-qara fonda, yox,
yaşıllıqlar içində, belədə tənhalıq
daha gözəldir: "Nə gözəl xəlq eləyib
yaradan səni, Qaragilə...".
Sevdiyimiz mahnıları əzbərləyək deyirəm. Qəfildən
internet kəsilə bilər. Qəfildən
işıqlar sönər. Qəfildən
nəğməsiz qalarıq. Əzbərləyək
sevdiyimiz mahnıları...
"Nə
mənə qız qəhətdi, nə sənə oğlan...".
Filmlər, mahnılar, hətta şeirlər belə
yaşadıqlarımızdan daha təsirlidirsə, demək,
yaşamırıq. İmitasiya edirik. Uydururuq".
Ömrümüzə qısılıb
penthousda yaşayııq. Neyləyək?
"Kirpi saxlamaq xoşbəxtliyə uzaqdan
baxmaq kimi bir şey olmalıdır, fikrimcə. Toxuna bilmirsən, qucaqlaya bilmirsən. Bir də qorxunc səsi varmış bu xoşbəxtliyin.
Hələlik fikrimdən vaz keçmişəm.
Könlümü güllərə vermişəm.
Onlar da canlıdır. Kirpiyə
dönəcəm bir gün. Səsinə, tikanlarına
rəğmən...". Kimsə
bu kədəri duymur, eşitmir, hərə dərdini
küncdən küncə qovmaqla məşğuldu və
qafiyə ovuna çıxmaqla. Həqiqət
hardadır? İtdiyi yerdəmi? Olmadığı yerin ləpirlərindəmi?
Kim bilir. Amma bir şey dəqiqdir,
bunu da Jalə göstərib, gözünüzə su verin.
Tam xoşbəxtlik üçün iki şey qalır - ev nərdivanı və masaj kreslosu. Vəssalam. Kitab-kitab şeir
uydurmağa ehtiyac yoxdur.
Bütün bu detalları, işarələri yan-yana
düzmək mümkün deyil, çünki bu detallar fəsillərin
bir-birindən əbədi ayrıldığı yerin xatirələridir. Amma essedə bir yer də
var: divarda uşaqlıq şəkli və payız rəsmi. Biri gülür, təbəssümü
işıqdır, o biri... sadəcə payız.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 12 mart.- S.22-23.