"Bu torpağı tanı, sev"
Tofiq Mahmudun uşaq poeziyasında təbiət
Tofiq Mahmudun tematika və janr rəngarəngliyi, stilistik
həlli ilə seçilən uşaq poeziyası bədii
düşüncənin özünəməxsusluğu,
emosional zənginliyi ilə yadda qalır. "Şeir nədir"
sualına "Gözümdəki işıqdır,
könlümdəki nəğmədir" cavabını verən
Tofiq Mahmudun şeirləri uşaqların könül nəğməsini
dilləndirmək, ürəyində günəş
doğmasına - işıq yaratmağa qadirdir.
Yaxşı şeir yazmaq asan deyil, uşaqlar
üçün yazmaq isə daha çətindir. Uşaq
üçün nəzərdə tutulmuş şeir onun
yaş xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla bərabər,
müəllifdən pedaqoji yanaşma, psixoloj, fəlsəfi,
estetik təfəkkür tələb edir. Tofiq Mahmudun
lirikasında uşaqların estetik tərbiyəsində əhəmiyyətli
rola malik olan təbiət şeirləri üstünlük təşkil
edir. Onun təbiət mövzusundakı uşaq şeirlərinin
ideya-kompozisiya əsasını günəş-bulud,
yağış-qar, ağac-yarpaq, heyvan-quş, dağ-çəmən
obrazları təşkil edərək, digər predmet və hadisələri
özünə "cəlb edir". İdeya-estetik əhəmiyyət
kəsb edən bu təbiət obrazları insan və təbiətin
dialektik vəhdətinin müxtəlif təzahürlərini
üzə çıxarır.
Bir
uşaq oluram bahar gələndə
Qaçıram dağlara güllər açanda.
Ürəyim
nurlanır dan söküləndə,
Coşuram bulaqlar aşıb-daşanda.
Nədənsə
qorxmuram, şəfqət içində
Baxıram, düşsəm də qar tufanına.
Həyəcan
içində, heyrət içində
Baxıram göylərin həyəcanına.
Keçib
qartal kimi göy qucağından
Uzaq ulduzlara uçar, uçaram.
Yelləncək
düzəldib göy qurşağından
Bütün
kainata qanad açaram...
T.Mahmud poeziyası xeyirxahlığı,
işığı, dostluğu, həyata sevgini tərənnüm
edir. Bununla yanaşı, onun uşaq poeziyasının ana
xəttini, heç şübhəsiz, xalqın mənəvi
yaddaş prizmasından dərk olunan doğma vətənə,
təbiətə məhəbbət təşkil edir.
Tofiq Mahmudun poeziyasında təbiətin təsviri
yalnız gözəlliyin tərənnümü deyil. Bu təsvirlər mənəvi, fəlsəfi,
psixoloji anlam kəsb edərək oxucunu düşünməyə, sözlə rəsmini izlədiyi
gözəlliklərin estetik dərkinə sövq edir. Bu şeirlərdə fəsil nə olursa olsun, təbiət
gözəldir. Ümumiyyətlə,
yaradıcılığında təbiətə
aparıcı yer
ayıran bütün şairlərdə olduğu
kimi, T.Mahmudun poeziyasında da quşların nəğməsi,
yarpaqların xəfif pıçıltısı,
yağışın şırıltısı, meyvələrin
ətri, meşənin qalınlığından,
yaşıllığından doğan gözəlliyi və
s. təbiətin insana bəxş etdiyi qiymətli hədiyyələr
kimi mənalandırılır. Təbiətin
saysız gözəlliklərini nəzmə çəkən
şair hər şeyi öz rəngində, öz səsində
təsvir edir, hər hansı əlavə effektə ehtiyac
duymur. Bütün bu şeirlərə nəzər
salarkən görürük ki, təbiət fərqində
olanı gözəlliyi ilə heyrətə qərq edəcək
qədər itedadla çəkilmiş tablodur və bu gözəllikləri
sadəcə, duymaq lazımdır.
Tofiq
Mahmudun peyzaj lirikası insanın təbiətə münasibəti
fonunda mənəvi-əxlaqi konteksti ilə diqqət çəkir:
insan təbiətin bir parçası olaraq ondan istifadə etməklə
yanaşı, həm də qorumalı, qayğısına
qalmalıdır. Bəzən təbiət obrazları balaca qəhrəmanın
həyatının müəyyən məqamları ilə
bağlı olan bədii məkanın yaradılmasında
iştirak edir: uşağın təbiətə münasibətindəki
orijinallıq əksini tapır, bu heyrət uşaqların
yaşadığı yerdə işıqlı aləm
yaradır. Çox vaxt onun əsərlərində
təbiət obrazı ilə yanaşı, ədalət və
xeyirxahlıq ideyaları, dostluq və həmrəylik hissləri,
vətənə, ana dilinə məhəbbət də
aşılanır. Bu
anlayışların estetik, koqnitiv və didaktik
funksiyaları bir-biri ilə əlaqələnir.
Şairin
"Ehey... durnalar" şeiri insanın uçmaq\ucalmaq arzusunu,
ənginliklərə qanad açmaq xəyalını təsvir
edir:
Ehey...
ehey... durnalar,
Qollarımı
açıram,
Sizinlə
uçmaq üçün
Arxanızca qaçıram.
Ehey...
ehey... durnalar,
Bir
anlıq dala baxın,
Məni
yerdən götürün,
Cərgənizə
buraxın!...
Ehey...
ehey... durnalar,
Qanad açmaq istərəm.
Mən də
bu göy üzünə
Qalxıb uçmaq istərəm.
Ehey...
ehey... durnalar,
Sizi izləyəcəyəm.
İndi
qaçdığım yerdə
Sizi gözləyəcəyəm.
Klassik ədəbiyyatımızdakı
"Durnalar" şeirlərində durna daha çox vətən
həsrəti, qürbət əzabını mənalandırırsa,
Tofiq Mahmudun şeirində Balaca Qara Balığın (Səməd
Behrəngi) bələd olduğu
dünyadan başqa "dünyaları" da görmək,
kəşf etmək arzusuna bənzər bir arzu gizlənir. Bəlkə
də, uşaqların böyüklərdən daha çox xəyal
qura bilməsinin səbəbi reallıqla kifayət qədər
tanış ola bilməməsi ilə əlaqədardır.
Uşaq düşünmür ki, insana
uçmaq qabiliyyəti verilməyib və uçmaq
quşların ayrıcalığıdır - ona elə gəlir
ki, quş uça bilirsə, insan da bacarar. Buna görə
uşaqların xəyallarının intəhasızlığı
bir az da bilgisizliklərindən doğur. Böyüdükcə bələd olduqları
gerçəklər xəyallarının qol-qanadını
qırdığından onlar reallığın dar çevrəsinə
sığışmağa məcbur qalırlar. Bu baxımdan "Ehey... durnalar..." arzunun, xəyalın
qanadlanmasının şeiridir.
T.Mahmudun uşaq şeirlərində günəş -
işıq sevinc, xoşbəxtlik mənbəyidir,
xeyirxahlıq, gözəllik və güc
qaynağıdır. O öz enerjisi ilə insanların aurasını təmizləyə
bilir, yüksək əhvali-ruhiyyə bəxş edərək
ümidə kökləyir. Şairin balacalar
üçün təsvir etdiyi günəş həmişə
ya nəğməsi, ya xoş sözləri ilə yeni günə
çağırır - şüalarını uzun
saçlar kimi ətrafa səpələyib evlərin pəncərəsindən
qonaq gəlir - kiminin yuxusunu, kiminin pis əhvalını qovur.
"Günəş", "Nəğməsi var günəşin",
"Qız və günəş" və s. bu qəbildən
olan şeirlərdir.
Yağış
yağır, nə yağır,
Bu zaman günəş çıxır.
Yağış
elə yağır ki,
Tut ucundan
qalx göyə.
Günəş
çıxır yağışı
Mənə göstərsin deyə.
Göydən
sanki yağır nur,
Yağış nə gözəl olur.
8 misralıq "Yağış və günəş"
şeiri təbiət hadisələrinə fərqli
münasibətlə diqqəti cəlb edir. Burada, gözlənildiyi
kimi, şairin "tut ucundan qalx göyə" deyəcəyi
qədər güclü yağan yağışın kəsilməsi
arzusu deyil, əksinə, günəş şüaları sayəsində
daha aydın görünməsi barədə sevinci əks
olunur. Bu baxımdan, Tofiq Mahmudun şeirləri
uşaqlara həm də məfhumlara adət olunduğundan fərqli
yanaşmağı öyrədir. Bu
şeirdə təbiəti hər halıyla sevmək nümunəsi
görünür.
Fikrimcə, Tofiq Mahmudun ən gözəl təbiət
şeirlərindən biri "Alma bağı"dır. Bu şeirdə alma bağının, həqiqi mənada,
söz vasitəsilə rəsminin çəkildiyini izləyirik.
Şeirdə yenə bahardır və bu fəsli
gözəlləşdirən əlamətlərdən biri
ağacların çiçək açmasıdır.
Alma ağacının süd kimi ağ çiçəklərini
şair qar dənələrinə, qanadları açıq şəkildə
donub qalmış kəpənəklərə bənzədir:
Ağ dənizdir
Alma bağı.
Çiçəklərdən
Rəng
alacaq
Göy qurşağı.
Səhər
çağı,
Axşam
çağı,
Ətir
saçır
Alma
bağı!
Açılıbdır
Gör nə
qədər
Ağ
paraşüt,
Hər
bir ağac
Topa bulud!
O buludlar
Uçacaqdır.
Bağ
yamyaşıl
Qalacaqdır...
Şeirdə
çiçəklərin cəm olduğu bütün
ağaclar - alma bağı
göyqurşağına, ağappaq paraşütə, topa
buluda bənzədilir. T.Mahmudun bir çox təbiət
şeirləri kimi, "Alma bağı" da balaca oxucunun
estetik zövqünə xitab edir, xəyallarını
qanadlandırır. Gün ərzində gözünün önündə
onlarca gözəllik boy versə də, görməyən
adamlar var - ruhu kasıb, nəzəri yalnız nöqsanlara
yönələn. Tofiq Mahmudun təbiət
şeirləri balacalara həm də gözəl görməyi
- səmanın maviliyinin, dalğanın ağ-şəffaf
qırçınlarının, çiçəklərin rəngarəng
ləçəklərinin, bu adilikdə qeyri-adiliyin, müxtəlifliyin
fərqində olmağı öyrədir.
Əksər uşaq ədəbiyyatı nümunələrinə
olduğu kimi, Tofiq Mahmudun uşaq poeziyasına münasibətdə
də tədqiqatçılar, əsasən, ideoloji, öyrədici,
tərbiyəvi xarakteristika baxımından yanaşmış,
estetik dəyərləndirməni gözardı etmişlər. Halbuki Tofiq
Mahmudun uşaq şeirlərində estetik qat öyrədicilikdən
heç də geri qalmır. O elə şairlərdəndir
ki, öyrədərkən gözəllikləri
tanıdır və ən əsası, gözəl
tanıdır.
Tofiq Mahmudun təbiət şeirlərində hər fəslin
fərqli həyat ritminə kökləndiyini, fərqli
emosiyalar təlqin etdiyini izləyə bilirik. Bahar fəslinin dəyişkənliyi,
çılğınlığı, gah yağış, gah
bulud, gah günəş əvəzlənməsi, rəngbərəng
çiçəklərin əlvanlığı, təbiətin
oyanmasının sevinci "Sevinirəm" şeirində çox real əksini
tapıb. Burada günəşin
qızılı-sarı şüaları yarpaqlayan
ağacların yaşılına, aydın səmanın
maviliyi tezcə dolub boşalan buludların rənginə
qarışıb. Quşların qayıdıb gəlməsinin
sevinci çəmən çiçəklərinin
açılıb əlvan rənglərə boyanması ilə
həmahəngləşib sevinc, ümid bəxş edir:
Sevinirəm
Qızıl
bahar gələndə,
Çöllər,
düzlər
İşıqlanıb güləndə.
Sevinirəm
Gül-çiçəklər
açanda,
Günəş
bol-bol
Hər yana nur saçanda...
"Dağ
kəndində qış", "Sahil bağında
qış", "Qışda dağlar" və digər
şeirlərdə isə eyni müvəffəqiyyətlə
şair qış fəslinin, soyuğun, sazağın,
qarın gözəlliyini təsvir edir. "Dağlar
- nəhəng göbələk, \ Dağlar - nəhəng,
ağ çiçək..." deyə hər fəslin
özünəməxus gözəlliyi, öz möcüzəsi
olduğunu ifadə edir.
T.Mahmud poeziyasında təbiət daha çox vətənin
təcəssümüdür. Vətəni sevmək
üçün onu tanımaq lazımdır. Azərbaycanın dağı-düzü,
çayı, şəlaləsi, meşəsi, dənizi
haqqındakı şeirlərdə vətən torpağı
ilə vətəndaş arasındakı qan
bağının mövcudluğunu hiss etmək olur. Tofiq Mahmud şeirlərində müəllif bələdçi
kimi balacaların əlindən tutub meşələri,
dağları, şəhər və kəndləri gəzdirir. "Kəlbəcər
yolları", "Maralgöldə", "Dağlarda
şəhər", "Ceyranbatan", "Axşam
düşür Göygölə", "Basqal",
"Günəşli məqbərə",
"Qalacıq", "İçərişəhər",
"Nabran", "Salam, Kəpəz" və s. kimi onlarla
şeir müəllifin Azərbaycan təbiətinə olan
sevgisinin təzahürüdür. "Bu
torpağı tanı, sev" şeiri sanki Tofiq Mahmud
poeziyasında vətən məhəbbətinin ümumiləşmiş
ifadəsidir.
Vətəni
qorumaq - onu hər halıyla sevmək, daha da yaxşılaşması
üçün çalışmaq, sahib çıxmaq, dilini
qorumaq, insanlarına sevgi və sayğı ilə
bağlı olmaq deməkdir. Şair "balaca dost" deyə
müraciət etdiyi adresatına:
Hələlik
boy atırsan,
Bapbalaca
çinarsan,
Ucalarsan
dağ kimi
Bu
torpağı tanısan!
- deyir. "Bu torpağı
tanı, sev!" şeiri balaca oxucuya vətən tarixini, onun əsrlər
boyu yaşadığı ağrı-acını, məruz
qaldığı xəyanətləri də anladır,
şanlı səhifələrini, qəhrəmanlıqları
da. Şeir "Meşələri - meşə
yox, \ Nizə almış ordudur!" deyə
tanıtdığı bu vətən barədə
"tanısan, sevməmək mümkün deyil"
düşüncəsini təlqin edir.
Bu şeirdə vətənə sevgi peyzaj təsviri ilə
yanaşı, sələflərimizin əməllərinə
sayğıda da əksini tapır. Şairin bu və digər
əsərlərindən çıxan nəticə budur ki, vətən
bizə məxsus sərhədlərdəki torpaq, kənd,
şəhər, dağ, dərə ilə bərabər,
öncəki nəsillərin əməlləri, bizə miras
buraxdığı nümunələrdir, Vətən bizim ona
inamımız deməkdir.
Tofiq
Mahmud şeirində təbiət fon, yaxud
dekorasiya deyil, əhvali-ruhiyyəni müəyyənləşdirən
aparıcı motivdir. O, təbiətin daim dəyişkən
halını izləyərək məqamı tutmağı,
anın təsvirini verməyi bacarır. Təbiətin
bu qədər incəliklə tərənnümü müəllifdən
yalnız bədii istedad deyil, həmçinin yüksək
estetik zövq, təbiətlə harmoniyanı duya bilmək həssaslığı
tələb edir. Şeirlərindəki
peyzaj təsvirləri ömrünü uşaq ədəbiyyatına
həsr etmiş şairin dünyagörüşünü, əhvali-ruhiyyəsini,
estetik duyumunu poetik dəqiqliklə ifadə edir.
Mətanət VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 19 mart.- S.20-21.