XXI əsrin ilk
ədəbiyyat nobelçiləri
Üçüncü minilliyin
başlanğıcında - 2000-2005-ci illərdə ədəbiyyat
üzrə Nobel mükafatı almış
yazıçıların yaradıcılığını
və bir sıra başqa əsərləri yığcam
şəkildə gözdən keçirməklə, yeni ədəbi
zamanın üfüqlərini açan (aça bildimi?!)
müasir dünya ədəbiyyatının başlıca
özəllikləri və tendensiyaları (eyni zamanda
çağdaş yazıçı fenomeni!) haqqında
müəyyən təsəvvür əldə edə bilərik. Əlbəttə,
həm də bu prosesə öz ədəbiyyatımızın
gözündən baxmaqla.
Nobel
mükafatının 2000-ci il sahibi
çinli nasir, dramaturq, tərcüməçi və tənqidçi
Qao Sintzyan 1940-cı ildə - vətəni yaponların
işğalı altında olanda doğulub. 1962-ci
ildə Pekində Xarici Dillər İnstitutunun fransız dili
şöbəsini bitirib. Yaradıcılığa
erkən başlasa da, Mədəni inqilab dövründə əmək
düşərgəsinə islah olunmağa göndərilərkən
bütün ilk əlyazmalarını yandırmağa məcbur
olub. Çində islahatlar kursu
başlanana qədər kitablarını çap etdirmək və
"xüsusi icazə" olmadan ölkəni tərk etmək
Qaoya yasaq edilib. Yalnız Den Syaopinin hakimiyyətə
gəlişindən sonra bəzi islahatçı əhval-ruhiyyəli
teatrlar Qaonun pyeslərini tamaşaya qoymaq qərarına gəliblər.
Elə bu vaxtdan Qao "Çin
Soljenitsını" kimi xaricdə də tanınmağa
başlayıb. Onun rusiyalı yazıçıdan fərqi
isə yalnız bundadır ki, başına çox əziyyətlər
gəlsə də, Çin QULAQının dəhşətlərini
əsərlərində əks etdirməyə cəsarət
etməyib (qeyd edək ki, Çin diktatoru Mao Tszedun 1949-1965-ci
illərdə 26 milyon 300 min insanın həyatına son qoyub -
yəni İkinci Dünya müharibəsində qırılan
insanların, təqribən, yarısına bərabər!). Qao, əsasən, bu və ya digər Çin əyalətində
yaşayan "balaca adamın" taleyini, üzləşdiyi
çətinlikləri, əzabları qələmə
alıb. Ancaq Qao Sintzyana münasibətdə mülayimləşmə
uzun çəkməyib: 80-ci ilin ortalarında onun
bütün kitabları qadağan edilib, özü isə
yenidən siyasi təqibə məruz qalıb.
1981-82-ci illərdə Qaonun kitabları çap edilsə
də, 1983-cü ildə yazdığı "Avtobus
dayanacağı" pyesi ideoloji cəhətdən zərərli
hesab edilib. Çünki bu əsərində dramaturq Bekket və
Arto estetikasından bəhrələnmişdi. Onun üçüncü pyesi - "Başqa
sahil" isə yasaqlanır. Qao Sintzyan
repressiyadan qurtulmaq üçün səkkiz ay Sıçuan
əyalətinin meşə və dağlarında gizlənir.
1987-ci ildə Pekin yazıçını "fəxri
mühacirətə" göndərir, iki il
sonra isə Tyananmen meydanındakı faciəvi hadisələrdən
sonra onu Çin vətəndaşlığından məhrum
edir. Bütün əsərləri ölkədə
"əksinqilabi təbliğat" sayılır. Qao 1989-cu ilədək Kommunist Partiyasının
sıralarından çıxmasa da, Çini tərk edərək
Parisə gəlir və Fransa vətəndaşlığını
alır.
Təkcə
yazıçı və dramaturq kimi deyil, həm də gözəl
kalliqraf və milli "qo-hua" üslubunda çəkən
rəssam kimi Qao Sintzyan Fransa və Belçikada üç ədəbi
mükafat alır. Tərcüməçilik və
rejissorluq fəaliyyəti ilə məşğul olur.
Yeni Çin ədəbiyyatının klassiki Qao Sintzyanın
yaradıcılığının zirvəsi onun irihəcmli
(800 səhifə) "Möcüzəli dağlar"
romanıdır. Qao Sintzyan - ədəbiyyat üzrə Nobel
mükafatına layiq görülən ilk Çin
yazıçısıdır. Sənətkar
öz yaradıcılığında çağdaş
dünyamızın insanını onu əhatə edən
çevrənin basqısında təsvir edir, həyatın
ağrılı məqamlarına diqqəti yönəldir.
Çin nəsri və dramaturgiyasında yeni yol
açan Qao Sintzyanın humanist yaradıcılığı
bir daha təsdiq edir ki, ən sərt rejimlərdə belə ədəbiyyat
insan və onun qəlbinin istinadgahı olaraq qalır.
"The
Guardian" qəzetinin yazdığı kimi, gəncliyində
intihar etmək istəyən, məşhurlaşandan sonra isə
"sağ ingilisdilli yazıçıların ən
böyüyü" sayılan hindsoylu Trinidad nasiri Vidyadhar
Naypol yəqin ki, daha çox siyasi-ideoloji mülahizələrə
görə Nobel mükafatına layiq görülüb (2001).
Çünki Naypol - "islam fundamentalizmi"nin
ən amansız tənqidçi və rəqiblərindəndir.
Hələ 1981-ci ildə yazdığı
"Möminlər arasında" kitabında o, "islam
fundamentalizmi"ni "cüzam xəstəliyi"
adlandırmışdı. - Elə bir "bəla"
ki, islam dünyasını İran və
Pakistandan İndoneziya və Malayziyayadək bürüyüb.
Və belə bir "əminlik" yaratmağa
çalışmışdı ki, guya "dəbərişməz
və geriçil islam cəmiyyəti müasir epoxada bəşəriyyətin
qarşısına çıxan suallara cavab vermək
iqtidarında deyil"(?).
Vidyadhar Naypol,
onun araşdırıcılarının da qeyd etdiyi kimi,
olduqca subyektiv yazıçıdır. O özü də
zahidanə, qapalı həyat tərzi keçirir, nə
ictimai, nə də siyasi fəaliyyətlə məşğul
olur. Deyir: "Mən o xüsusi missiyalı şəxsəm
ki, bəşər komediyasının şahidi və salnaməçisi
olmaq boynuma düşüb". 14 roman və
hekayələr toplusunun, 10 esse və yol qeydləri
kitabının müəllifi yeddi ilin susqunluğundan sonra -
2001-ci ilin sentyabrında yenidən yazmağa başlayıb, -
onun bu son kitabı da - "Yarımhəyat"dır.
Macar yazıçısı İmre Kertes ədəbiyyat
sahəsində Nobel mükafatını 2002-ci ildə
alıb. Nəsibinə 1945-ci ildə Buhenvaldda əsir olmaq
düşən Kertesin ədəbi taleyi də məhz bu
acı təcrübədən dadıb. - O dəhşətli
zamanların xatirəsi Kertesin
yaradıcılığının "bədii
yaddaşına" yazılıb. Ölüm
doğan konslager onun "universiteti" olub. Kertesin böyük sənətkarlığı
bundadır ki, konslagerin cəhənnəm məşəqqətləri
içərisində insanlığını, mehrini, şəfqətini
itirməyən insanların görk olası xarakterini yarada
bilib. Hər tərəf meyit, ulartı, inilti, haray, qəddarlıq,
amansızlıq, kül... və bu dəhşətlərin
içərisində İnsan Qəlbi, Təbəssüm,
Zarafat! Böyür-başlarında ölüm
qıvrılır, bir-bir sobalara basılırlar, saatbasaat xərəyə
bağlanıb sobada külə dönmələrini gözləyirlər,
ancaq yenə də bir-birinin halına yanır, kömək
edir, fədakarlıq göstərirlər, kiçicik bir təbəssümlə
də olsa, bir-birinə dayaq olurlar! Bu da müstəsna ideya:
Zilinə çatmış Vəhşiyyət ən yüksək
həddində belə, hətta ayaqlar altında qalmış
İnsaniyyəti əzə bilmir! Bəlkə də
bu - Yer üzündə insan həyatının sınağa
çəkilən ən böyük mənasıdır.
Bu ağır və doğma mövzu Kertesin
yaradıcılığına dolanıb da qayıdır.
2003-cü ildə Nobel mükafatını almış
hollandsoylu Cənubi Afrika Respublikasının
yazıçısı Con Maksvel Kutzee (1940) Keyptaun
Universitetini bitirib. ABŞ-da ədəbiyyat professoru olub.
Sonra yenə vətənə qayıdaraq Keyptaun
Universitetində professor vəzifəsində
çalışıb. O, məşhur
yazıçı - həmvətəni Nadin Qordimer kimi aparteidə
qarşı aktiv mübariz olmayıb. Kutzee
yaradıcılığında onun ölkəsi - mifik
dünyaların kosmosunda itmiş gerçək bir məmləkətdir.
Onun daha çox avtobioqrafik səciyyəli
kitablarında "alçaldılmış və təhqir
olunmuş" insanların taleyindən bəhs edilir.
Yazıçı deyir ki, onun ölkəsi - Afrikada iki irqin
toqquşması üzündən "ön plana"
çıxıb: burada bitməz konfliktlərin, inciklik və
əziyyətlərin "yuvası" qurulub. İmperiyanın
özünüsaxlama metodları amansız olub, ona
qarşı müqavimət, cavab tədbirləri isə elə
həmin amansızlığa tən gəlib.
Özünün
bütün yazıçı karyerasında C.M.Kutzee müəyyən
çərçivəli mövzulara müraciət edir: əzənlərlə
əzilənlərin münasibəti, fiziki və mənəvi
zorakılıq qarşısında insan şəxsiyyətinin
dağılması və yaxud üsyana qalxması, valideynlərin
öz övladlarını zor və işgəncələrdən
qoruya bilməməsinin faciəsi, insan
varlığının tezsınarlığı...
Kutzee 1994-cü ildə "Sankt-Peterburqlu sənətkar"
romanını yazır. Əsərin qəhrəmanı Dostoyevskidir ki, elə
öz əsəri "Əcinnələr"in süjeti
fonunda təsvir olunur: Yazıçının oğlu həlak
olur və o bilir ki, oğlunu Neçayevin dəstəsi
öldürüb. Əsərin mürəkkəb
fabulası müəllifə yaradıcılıq problemlərinə
bir daha müraciət etməyə imkan yaradır. Bu kədərli hadisə Dostoyevski üçün
sənət materialı olur. Kutzee göstərir
ki, yazıçı həyat faktını sənətə
çevirmək üçün qəlbini şeytana verir.
Yazıçıda normal insani hisslər
qalmır, bu hisslər roman üçün material rolunu
oynayır. Kutzee Dostoyevskisinin yeganə təsəllisi
- qaranlıqla vuruşa-vuruşa onu işığa
çevirməkdir.
Cənubi
Afrikanın irqi ayrı-seçkilik sistemindən
qurtulmasından sonra Kutzee "Şərəfsizlik"
romanını çap etdirir: Ölkədə hakim siniflərin
həmişə kataklizmlərlə müşayiət olunan əvəzlənməsi
baş verib. Ancaq yazıçı bu mövzu
içərisində başqa - daha mühüm və polemik
bir alt-mövzunu açır. Ənənəvi
olaraq universitetlər bilik, müdriklik, azadlıqsevərlik məbədi
sayılıb. Yazıçı bu
mövqe ilə mübahisə edir. Göstərir ki, təşkilatlar,
müəssisələr insanlardan daha azad ola
bilməz. O, universitet müəllimlərinin
xırdaçılığını, rəhmsizliyini,
gözügötürməzliyini, xəbisliyini ifşa edir. Belələri sağlam, yeni fikirli mütəxəssislərə
dözümsüzlük göstərir, onları öz
aralarından sıxışdırıb
çıxarırlar. Əxlaqı və
elmi öyrədən müəllimlərin özləri qeyri-əxlaqi
hərəkətlərdən çəkinmir,
ikiüzlülük edir, elmin tikanına çevrilirlər.
Yazıçı
2003-cü ildə nəşr etdirdiyi son "Elizabet
Kastello" romanında da universitetlərdəki mühafizəkarlığa
və ənənəvi Qərbyönlü təhsilə
qarşı "hücumunu" davam etdirir. Kutzee
öz polemik ideyalarını məşhur müəllimə
Elizabet Kastellonun dili ilə təqdim edir. Roman
Elizabetin müxtəlif ölkələrin universitetlərində
oxuduğu səkkiz mühazirədən ibarətdir. Müəllif onun cəmiyyətə,
bacısına, oğluna, həmkarlarına və nəhayət,
Allaha münasibətlərindəki fərqli və dəyişməz
məqamları açır.
Bəzi həmvətənləri
yazıçını siyasi cəhətdən düzgün
mövqe tutmamaqda, Cənubi Afrika haqqında onsuz da neqativ olan təəssüratı
dərinləşdirməkdə, bu cəmiyyətin kədərdoğurucu
mənzərəsini qatılaşdıraraq sərgiləməkdə
suçlayırlar. Xüsusilə Kutzeenin "Şərəfsizlik"
romanı etirazlara səbəb olub - burada o, ölkəsindəki
ağdərili fermerlərin öldürülməsindən
doğan çaxnaşmaları təsvir edir. Məhz belə acı gerçəkləri sənətkarcasına
qələmə aldığı üçün C.M.Kutzeenin
əsərləri realist ədəbiyyatın nümunələri
kimi bütün dünyada maraq doğurur.
Ədəbiyyat
sahəsində Nobel mükafatının 2004-cü il
laureatı Avstriya yazıçısı və dramaturqu
Elfrida Elinekin başqa dillərə tərcümə olunub
yayılan əsas əsərləri "Pianoçu",
"Şəhvət", "Bu o deyil", "Alp
dağlarında" dramlar toplusu, "Ölüm və
qız"dır. Elfrida Elinek yaradıcılığında
ən qabarıq görünən cəhət - müasir sənətin
başlıca xüsusiyyətlərindən sayılan sinkretik
üsluba önəm verməsidir: yazıçı poetik mətn
üzərində sərbəst gəzişir, mövzunu
müxtəlif sənət texnologiyalarının vasitəsilə
təqdim edir. Onun üslubunda poeziyadan nəsrə,
nəsrdən dramaturgiyaya, dramaturgiyadan kinematoqrafiyaya,
kinematoqrafiyadan esseistikaya keçilişlər etmək tamamilə
olarıdır.
Dünyada gedən siyasi proseslərə fəal
münasibət - ədəbiyyatın öz tarixi zamanı ilə
nə dərəcədə bağlı olduğunu və ona
hansı səviyyədə təsir edə bildiyini göstərən
aktdır.
2005-ci il Nobel mükafatının Ədəbiyyat
laureatı Harold Pinterin qlobal siyasi məkanda baş verən
önəmli, dəyişdirici hadisələrə diri
reaksiyası məhz belə ədəbi əxlaqın
nümunəsidir. Əsərlərində publisistik qat onsuz da
qabarıq olan Harold Pinter çağımızın
supergüclərinin hegemonluq siyasətini, bəşəriyyətə,
dövlətlərə və xalqlara meydan oxumasını,
xüsusilə konkret olaraq İraq müharibəsini və
Böyük Britaniyanın Baş naziri Tom Bleyerin ABŞ
prezidenti Corc Buşa dəstək verərək onunla
açıq müttəfiqliyini kəskin tənqid
etmişdir.
Bu gün
dərinliklərdə qaynayan planetar gərginliyin yenidən
açıq hərb müstəvisinə çıxması
- Rusiya-Ukrayna müharibəsi, hətta 65 000 nüvə
başlığına malik bir dövlətin
başçısının sivil dünyanı atom silahı
ilə hədələməsi XXI əsrdə ümumbəşəri
sivilizasiya dəyərlərinə sahib və məsul olan ədəbiyyatın
və onun yaradıcılarının yalnız
qızılgül ləçəklərini
sığallamağa, yalnız "sözün tozunu
almağa", yalnız poetikada pampers dəyişməklə
məşğul olmağa haqqı yoxdur.
Rahid ULUSEL
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 19 mart.- S.22-23.