Xatırlamaq haqqında heç nə
Həmişə
düşünmüşəm ki, hətta gəncliyimin hələ
başı dumanlı vaxtları olsa da, mən ən xoşbəxt
günlərimi keçmişdə yaşamışam.
Dostluqların da, sevgilərin də, ayrılıqların da ən
gözəli o qədər də uzaq görünməyən
keçmişimdə qaldı. Elə bilirəm, əlimi bir
azca səadətə tərəf uzatsam, itirdiyim o günlərin
hamısını bir cəhddəcə yanıma darta bilərəm.
Ancaq, qollarımız həmişə ya dualar
üçün göylərə, ya da başlanğıclar
üçün irəli açılır. İtirdiyim
adamlar, məndən keçib gedən bütün kəslər
mənə ağrı verir indi. "Kaş" deməyi o qədər
sevməsəm də, hərdən bu xırda, üç hərfli
söz bütün əzabların ən yaxşı
ekranı olur. Bütün tərəddüdlərim,
bütün iztirablarım, sancılarım orada gah ağ-qara,
gah da sarı rəngdə gözümün önündən
titr sürəti ilə keçib gedir. Nələrisə
düzəltməyin nə mənası var, nə də məntiqi
sonluğu. Bəlkə də, biz insanlar ona görə tez-tez
üzülürük ki, gələcəyimizə müdaxilə
etmək haqqı qədər keçmişimizə kiçik
redaktələr etmək hüququmuz yoxdu. Tanrı da bizi beləcə
şikəst qoyub.
Tez-tez
özümü retro bir mahnının aid olduğu zamanda
tapıram. Dünya qələbəliyə meyilləndikcə
mən bir küncə sıxışıb inzivaya çəkilirəm.
O inzivanın içində on doqquzuncu əsrin hansısa
gileyli bəstəkarının barmaqları ağ-qara dillərin
üstündə gəzişdikcə mən də xəyalımda
İçərişəhərin dar dalanlarında azıb
qalıram. Bütün xəyallarımın və xatirələrimin
fonunda hüzünlü musiqilər axır. O axında mən
ilğım kimi süzülən xoşbəxtlikdən hərdən-hərdən
pay götürə bilirəm. Çox vaxt isə
ovuclarıma yığılan suyun sərtliyinə təslim
olub keçmişdən işıq sürəti ilə gələcəyə
üzürəm.
Bilmirəm,
keçmişim və onun toz tutmaqda olan xatirələri
yaxşıdır, yoxsa pis. Bunda bir az da tərəddüdlüyəm.
Tərəddüdlərimin səbəbi isə ya hələ
də özümü tapmamağım, ya da özümü dəfələrlə
itirməyimdi. Bilmirəm... Mətnlərin kölgəsi
düşən azyaşlı bir həyatın ruhunu bədəninə
geyinmiş tale qurbanlarından milyoncusuyam. Mənimlə bir
sırada duranların hamısı uzaqlarda ilişib qalan
gözlərində bir balaca da yaş gizlədir. İçlərinə
ağlayıb, ciyərlərinə hopmuş tüstüdən
palçıq düzəldir, sonra uzun bir ah çəkib o
palçıq adamlara ruh üfürürlər. Beləcə,
bütün taleyinə qurban seçilmişlər gec-tez
tanrı olur. Ya da onun balaca bir oyuncağı.
Darıxmaq,
sonra xatırlamaq, sonra keçmişin içində eşələnmək
yazmaq, özünü bütün günahlarında haqlı
çıxarmaq cəhdlərini, ifadə etmək məcburiyyətini
doğurur. Uğurlu mətnlərin əksəriyyəti, hətta
hamısı keçmişə yazılmış mədhiyyələrdir.
Gələcək heç vaxt bizi keçmişimiz qədər
maraqlandırmır, qayğılandırmır. Biz tək
qalanda və bütün səmimiyyətimizlə öz
içimizə etdiyimiz bütün etiraflarda
xatırladıqlarımız üçün nə qədər
əndişəli olduğumuzu
pıçıldayırıq. Qoyub gəldiyimiz şeylər
on barmağı ilə bizi dartır.
Yadıma
gəlir, babamın firuzəyi rəngli muncuqları olan qədimi
bir təsbehi vardı. Gec-gec çevirirdi. Hər muncuq
çevirəndə qısa bir əhvalat
danışırdı. Elə bil həyatındakı hər
şeyi o təsbehin muncuqlarına yığmışdı, əlində
fırladırdı. Babamın danışdığı əhvalatlar
hərdən mənə maraqlı gəlməyə bilirdi,
onda əlində tutduğu, barmaqlarının arasından
salladığı təsbehə baxıb mən də öz əhvalatlarımı
fikirləşirdim. Özüm üçün bir tale
uydurmağa çalışırdım. Sonralar anladım ki,
təsbehə baxıb, təsbeh çevirib tale uyduranda
çoxu gerçək olur. Mazoxist kimi ən
ağrılı sevincinin xəyalını qurursan, gün gəlir
ağrısından yata bilmirsən. Babanın çətin həyatına
heyranlıq duyub özünə də asan olmayan bir həyat
arzulayırsan, elə bil Allah eşidir, səni ən dərin
çuxura salır, sonra da yağış
yağdırır. Yəni onu deyirəm ki, hərdən
keçmişin layihəsini özümüz qururuq. Qismət,
alın yazısı olur bir təsbeh muncuğu... Allah
alnından alıb əlinin içinə qoyur o taleyi də,
yazını da. Babam öləndən sonra o təsbeh də
itdi-batdı. Elə bil ki, qoca adamın həyatı kimi, bədəni
kimi o da bizdən gizləndi, gedib hansısa torpağın
altında yatdı. Sapı çürüdü,
muncuqları palçığa batdı. Ondan sonra babam
xatırlamadı, mən gələcək haqqında
nağılvari arzular eşitmədim.
İndi
isə xatırlayacağım minlərlə hekayəni don
kimi geyindirə biləcəyim onlarla o cür əşyam var.
Hərəsinin üzərində ayrı bir əlin hərarəti.
Onlarla qoxu, onlarla əl izi, onlarla ayrılıq hekayələri.
Bəzisi dostdan, bəzisi bir sevgilidən, bəzisi də elə
mənim özümdən təqvimin bir küncündə
gizlətdiyim keçmişi saxlayır.
Qədərin
ən böyük işgəncəsi isə peşmanlıq
duyğusu ilə qucaqlaşanda baş verir.
Xatırladıqlarımızdan peşman olanda. Onları bir
düymə ilə pozmaq istəyəndə. O hissin verdiyi
ağırlıq altında qarışqa kimi əziləndə.
Onun ağrılarından başımızı tutub
qaçanda. Yenə Bakının küləkli bir
küçəsində özümüzü dərvişanə
ruhun içində tapanda. Libasımıza bulaşan qəribçiliyin
bədənimizə də hopması canımızı
sıxanda.
Bir dəfə
qəzet köşklərindən birinin yanında siqareti həyatdan
qənimət bilib çəkən bir kişi beləcə də
dedi:
"Peşman
olmayacağım bir gün üçün hər şeyimi
verərəm..."
Kədərlidir.
Bütün xislətimizin bircə damla göz yaşı.
Peşmalığın pərən-pərən
düşüb zombi kimi adamlara hücüm çəkdiyi bu
şəhərin sonu dənizin üstündən sakit-sakit
süzən qağayı qanadlarına qədərdi. Orada hər
şey öz ritmində rəqs edir. Xoşbəxtlik də, bədbəxtlik
də, bunların arasında var-gəl edən qəribə
taleyimizin həzin sonlu hekayələri də.
Sonra hər
şey təzədən başlayır...
Rəvan CAVİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 19
mart.- S.25.