Quyu
I
yazı
***
Bir dəfə atam ağac əkəcəkdi,
çala qazırdı. Çala hazır olanda anam o
yandan boylanıb: "Qüvvət olsun", - dedi, "nə
əkəcəksən?" Atam: "Ərik", - dedi. Anam başını qaldırıb
başımızın üstünü almağa
hazırlaşan ağacın çətirinə baxdı,
"olmaz", - dedi, "qozun kölgəsi əriyi yeyər".
Atam bir çalaya, bir ərik fidanına, bir
üzüyuxarı baxdı, "düzdür", - dedi,
"bura yeri deyil".
Əriyi başqa yerə əkdik,
sonra atam əvvəlki çalanı doldurası oldu ki, gəzəndə
ayağımız düşüb yıxılmayaq.
Çıxartdığı torpağı qaytarıb
çalaya tökdü, çala doldu, torpaq artıq qaldı,
atam üstünə çıxıb basdaladı (güya
torpaq bir az kənarda qalsaydı nə
olacaqdı), çalanın üstü yenə təpəcik
kimiydi. Atam onda "özündən çıxan
özünə sığışmır" deyə bir
cümlə işlətdi və o cümlə
yaddaşımın kor quyusuna düşüb bəlkə də
qırx il sonra üzə çıxmaq
üçün qaldı orda.
Söz yox, çaladan
çıxan bir ovuc torpaq dağ kimi üzdə
qalmayacaqdı. Üstündən
gün keçdikcə, ay keçdikcə əridi, əridi,
qarışdı getdi. Amma atamın hələ
dörd-beş yaşımda dediyi həmin o cümlə mənim
üçün uzun illər çala - quyu ifadəsinin ən
dəqiq ((özündən) çıxmaq) izahı oldu.
***
Halbuki quyu öyrədilmiş, necə
deyərlər, tərbiyələndirilmiş yaddaşda
"çıxmaq"la deyil, "düşmək"lə
assosiasiya olunur və dili yüyrək əhvalatların -
nağılların təsiriylə quyuya əsasən
aşağıdan yuxarı deyil, yuxarıdan aşağı
baxırıq. Quyunun özünü isə, deyəsən,
heç görmək də istəməmişik. Bizi həmişə
iki şey maraqlandırıb - quyudakını
çıxartmaq, quyudan çıxmaq. Şübhəsiz,
quyudan çıxmaq aşağıdan yuxarı baxmaqdır,
hər iki halda məsələ xeyli dərindir, hardan,
hansı düşüncənin işığını
salıb boylanacağımızdan asılı olaraq quyudan nə
desən çıxartmaq olar. Həmçinin
quyudan nə ilə də desən çıxa da bilərik.
Quyunun dibi əslində dib-son deyilsə,
növbəti mərhələ, səbəb, orta
başlanğıc, işıqlı dünyayla qaranlıq
dünya arasındakı nöqtədirsə; üstəlik,
burada haranın işıqlı, haranın qaranlıq
dünya olması düşüncəmizin dərinliyində
aydınlaşan, ya da aydınlaşdırmadan haqqında
fikirləşdiyimiz, cavab tapdığımız halda əskik
qalacağımızı, daha nə
axtaracağımızı bilməyəcəyimizi,
mövcudluğumuza məna yükləməyi
bacarmayacağımızı bildiyimiz mövzudursa.
***
Mifik yaddaşın əsas
nöqtələrində həmişə bir (minlərlə)
quyu dayanır. Yusifin salındığı
quyu... Qəhrəmanın atıldığı quyu... Məlikməmmədin düşdüyü, Gözəlin
Saçından Asıldığı quyu... - yox, burda məsələ
dəyişir axı, saçından asılan gözəllə
quyunun dibində rastlaşmırıq, nə yuxarıdan
baxanda, nə dibinə enəndə onun orda olduğundan xəbər
tuta bilmirik. Quyunun ağzından girib dibinə
çatanda bir yol görürük, o yol bizi gözəlin
saçından asıldığı yerə, yəni divin
yuvasına aparır. Quyu - Divin (nəhəngin
(nəhəng düşüncənin)) Saçından
Asılan Gözəllə (burada "mətn" deyəcəyik)
birlikdə olduğu, gözdən-könüldən uzaq, insan
ayağı dəyməyəcək, gözü görməyəcək,
əli uzanmayacaq yerdir. Ta ki
çağırılmamış qonaq - Məlikməmməd
("müəllif" ola bilərdi...) gəlib
çıxana qədər.
***
Məlikməmməd
atasının (Tanrının) sevimli, qardaşlarının
paxıllığını çəkdiyi (paxıllıq əsasən
başqa nağıllarda da baş roldadır), bir qədər
zərif, kobud təfəkkürlə yan-yanaykən
cılız bədənli, güclü qardaşlarından fərqli
olaraq canını ağrıtmaq bahasına
(barmağını yarıb duz basmaqla) da olsa oyaq qalıb
almanı - əbədi həyatın sirrini Ataya gətirən
kəsdir.
***
...Hadisə elə burda da tamamlana bilərdi,
tamamlana bilərdi, amma nağıl olmazdı, nağıl
olmayan mətləbinsə sirri Məlikməmməd o sirrin
(Divin) dalıyca quyuya düşməsəydi yer altında
qalacaqdı. Düşüncə tərzi, daha
doğrusu, epik düşüncə forması Divi tapıb
öldürməyi qarşıya məqsəd qoyarkən əsrlərin,
minillərin o üzündəki insan xislətini
işıqlandırır. Divin
axtarılması onu məhv etməyi hədəfləyir.
Burada onu tapmaq, öyrənmək, dinləmək,
poetik şəkildə ifadə etsək, dünyaya onun
gözündən baxmaq nağılçının
yadına düşmür. Elə buna
görə də axtarışa çıxan Məlikməmmədin
obrazını püxtələşdirəcək, onu
öldürən deyil, axtaran obrazına salacaq arzunun olmaması
kəskin şəkildə üzə çıxır.
Bununla birlikdə onun igidliyinin əslində təsadüfən
("yandım-yandım" desə də qardaşları onu
yuxarı çəkməyəcəklər) baş
tutduğu gözdən yayınır, dövrümüzədək
məğzi dəyişməz qalan iblisanə parıltı
dinləyicinin gözlərini qamaşdırır.
Ya da məhz bunu istəyən dinləyicinin...
***
Məlikməmməd müəllifə
çevrilmir, o, nağıl qəhrəmanı olmağa davam
edəcək...
Bu yerdən sonra kəskin
ziddiyyət yaranır. Lakin qəhrəmanlıq,
igidlik, vurub-yıxmaq, qan axıtmaq, can almaq axtarışında olan
nağıl dinləyicisinin bu ziddiyyəti görməsi
mümkünsüzdür. Quyunun özü
bütövlükdə başqa bir aləmdir, yer üzündəkilərin
bundan xəbərsiz ona talan olunacaq kor, qaranlıq,
daş-qaş və gözəllər xəzinəsi kimi
yanaşması təəssüf doğursa da, babaların
fikrində heç nəyi dəyişə bilməzsən, necə deyərlər,
çox gecdir. Nə o quyunun dibindən
başlanan Yol, nə o Qapı, nə ordakı Otaq
nağılçını məqsədindən döndərməyə
qadir olmur. Nağılçı nə axtarmağa
getdiyinə hələ ilk kəlmə dilindən
çıxmadan qərar verib, baxışları dinləyicinin
gözünü qamaşdıracaq
"başqa məsələlərə" o qədər
zillənib ki, Quyudakı həqiqi xəzinənin
canını alacaq, daş-qaşı və Saçından
Asılan Gözəli (əslindəsə, apardığı
o deyil..) götürüb gedəcək...
***
Amma Quyu
nağılçının bütün cəhdlərinə
baxmayaraq sirrinin nəhəngliyini hətta düşmən qələmində
də göstərir.
Bütün ştrixləriylə yeraltı dünyada
yalnız dərin qatlara enən, - üstəlik, burda kəndiri paxıl
qardaşlarımızın kəsməsinə ehtiyac yoxdur,
heç kəndirə də ehtiyac yoxdur, - fikrin heyrətində
ancaq Yol və Yolçuluq görünür. Amma onu kimlər
görəcəklər?..
Məlikməmmədin
nağılı dildən-dilə Saçından Asılan
qızı üç otaqda üç divə qulluq edən
üç gözələ dəyişən, divləri
öldürən, daş-qaşı götürüb
"aradan çıxan",
düşüncəni bəsitləşdirən, mifik təfəkkürün
səthiliyində məğzimizi üzümüzə
çırpan bir əhvalatdır. Burada Quyunun
kölgədə qalması təbiidir, onsuz da bu nağıl
Quyunun və Divin mənasını çatdırmağa qadir
deyil. Nağılçı bunu nəinki istəmir,
heç ağlından da keçirməyib...
Divin ölümündən sonra
Quyuda baş verənlər yüngül macəra, sərgüzəşt,
yerüstü səltənətdə hamının
başını elə bu gün də qatan bəzək-düzəkli uzuc
əhvalatlardan biridir. Mübarizə, intiqam, qisas, sonda ta əvvəldən
qəhrəman seçilmiş şəxsin başına qonan
xoşbəxtlik quşu...
Bəzən bir qədər empati
qurmaq,
nağılçının bəzən çox
sezilməmiş olsa da, müəllifi yaratmağa cəhd
etdiyini, amma sanki kiminsə
ağzından vurub onu daha maraqla, ağzıaçıq dinləyə
biləcəyi, bəlkə də öz fikrindəki, eşitmək
istədiyi əhvalata qaytardığını yazmaq istəyirəm.
Amma özü imkan vermir, ədalətimin
qarşısını istehzalı, müdrikanə təbəssümüylə
kəsib əlini yelləyir: "Get görüm işinə...".
Hər şey həmişə
var və elə ordadır - Ata da, Alma da, Məlikməmməd
də, Quyu da. Div də,
Saçından Asılan Qız da. Amma
müəllif yoxdur, müəllif olmadıqca da mətləblər
darmadağın olmuş halda, xarabaxana, o Quyu bütün
yerüstü aləmə Kor-dur.
Nağılçı tələb
qarşısında təslim olub, hamını razı salmaq
başın dincliyi, daha böyük auditoriya,
şan-şöhrət, hörmət və rahatlıq deməkdir. Bəlkə də nağılçı yoxdur, onu
elə həmin tələbin sahibləri ürəklərində
yaradıb, birləşdirib, əzalarını bir yerə
yığıb danışacağı nağılın mətnini
də yazıb əlinə veriblər. Bəlkə
də o nağılçı insan mədəniyyətinin
ortaya çıxartdığı ilk kukla, ilk robotdur, yüklənmiş
proqramdan kənara çıxmır.
Özündən
çıxanı özünə qaytarmaq cəhdi də
olmayacaq, çünki nağılçının o quyudan
çıxardıqları yer üzü ehtiraslarının
maddiləşdirilmiş inikası, onları ordan
çıxartmaq yer üzü - səthi insan
acgözlüyünün qələbəsidir.
Söz yox, daş-qaşdan
(dünya malından) və gözəl qızlardan
(yüngül ehtiraslardan) təmizlənmiş quyu daha müqəddəsdir.
Div isə.. Narahat olmağa dəyməz.
Divlər həmişə Quyuda, canı qırılmayan
şüşədədir, paxıl qardaşlarının məkriylə
hara gəlib düşdüyündən xəbərsiz
qalacaq, yəni Müəllif olmaq lütfündən uzaq Məlikməmmədi
yox, əyilib gizlincə "İskəndərin buynuzu var,
buynuzu" pıçıldayan kəsi gözləyir - amma
bu və başqa şeylər barədə gələn dəfə..
Ardı
var...
Hədiyyə
ŞƏFAQƏT
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 7 may. S. 22.