Tanrıdağdı, Yunus idi, mən idim
Keçən
il elə bu vaxtlarıydı, dostum Yunus
Oğuz Şuşada, dövlət rəhbərlərinin
hüzurunda bəyan elədi ki, mən burada yeni bir əsər
yazmağa başlamışam. Bir ilin tamamında, kişi kimi da ortaya bir roman qoydu. Yunus
indiki zamanda bizim Valter Skotumuzdu, tarixi romanlar ustasıdır.
Amma bu yazı elə Yunusun özü barədədir.
Mən də "Dostlarımdan duyğular"
yazıram.
Hər əhvalatın bir lirik çaları olur. Bir dəfə biz, iki
yazıçı dost, Yunus Oğuz və mən Yer səthindən
10000 metr yüksəklikdə, Bakı-Almatı təyyarəsində
lirik əhval-ruhiyyədə dünyanın gələnindən-gedənindən
danışa-danışa yol gedirik. Mahmud
Kaşqari Fondunun bir toplantısı olacaq orda,
Qazaxıstanın Birinci Prezidentinin Fondunda. Yəqin ki, böyük Kaşqarinin
işığıdır bizi qazaxlarla bir yerə toparlayan.
Yalnız dahilərin işığı
yığa bilər uzun illər bir-birindən tərik
düşmüş türkləri. İndi
Yunusla mən bir dahinin, yəni Kaşqarlı Mahmudun adıyla
ənənəvi türk axınlarının əks istiqamətində,
Qərbdən Şərqə fəth duyğusunda hərəkət
edirik. Neyləyək, fatehlik duyğusu
bizim qanımızdadır. Amma fateh
babalarımızdan fərqli olaraq, biz torpaqların yox,
könüllərin fəthinə yollanırıq. Kaşqari Fondunun məqsədi türklərin
könül məbədini dirçəltməkdir. Biz də Yunus Oğuzla bu dirçəltmənin
yollarını müzakirə edirik 10000 metr yüksəklikdə;
təyyarə bizim üçün bir növ səma məbədidi.
Könüllərin sonuncu dənizinə
doğru yol gedirik bu məbəddə.
Birdən Yunusa şeir gəlir - "Dəniz hələ
görünmür". Özü də mənim, Elxan Zalın
yanında, üstəlik, 10000 yüksəklikdə. Biz onu, adətən tarixi romanlar və elmi əsərlər
müəllifi kimi tanıyırıq. Amma o, şeirlərini
çap etdirməsə də, onları hərdən dost məclislərində
oxuyur. İndi təyyarədə dediyi misra məni
tutur, gözəldi, şübhəsiz. Bu
gözəlliyi yalnız könüllərin sonuncu dənizini
arayanlar bilər. Dəşti-Qıpçaq
çöllərinin üzərində dəniz aramaq
duyğusu zövq verir mənə. Damarlarımda
axan qıpçaq qanı bu çöllərin üzərində
oğuz ağzında coşmağa başlayır. Mən bu çölləri sevirəm. Onlar mənə həmişə doğma olub. Mənim üçün Tovuz, Qazax çölləri
də, Qazaxıstan çölləri də eynidi. Dəniz
hələ görünməsə də, "salam olsun,
qıpçaq çölü" deyirəm...
Almatı aeroportunda bizi Kazibek Şaxanov
qarşılayır. Kazibek mənim tanıdığım ən
intellektli adamlardan biridir. Gözəl
şair və uğurlu bisnesmendir. Qazaxıstanın
ən elitar dairələri onun dizayn şirkətinin
müştəriləri sırasındadır. Təyyarədən yenicə
düşmüşük və biz otelə yollanmaq istəyirik,
amma Kazibekin sürəkli təkidindən sonra, onun atası, məşhur
qazax yazıçısı Berik Şaxanovun evinə
yollanırıq. Qazax adətinə görə,
hörmətli qonaqlar bayram zamanı ilkin olaraq evdə
qarşılanmalı, tör başında
oturmalıdırlar. Tör, türk
çadırında xüsusi, mötəbər bir yerdir.
Min illər öncə müdriklər tör
başında oturaraq, ilahi mənşəli türk törəsini
yaradıblar. Məncə, törə
sözü də elə buradan yaranıb. İndi
Almatıda heç kim çadırda
yaşamasa da, adətlər yaşayır və biz
hamımız ənənənin quluyuq. Arabaya
oturub Novruz süfrəsinə yollanırıq.
Şaxanovlar ailəsi bizi hamılıqla
qarşılayır - Berik ağanın həyat yoldaşı
Darican xanım, qızı Karlıqaş, kürəkənləri
Murad və Serik. Digər qızı Saule Londona, oğlunun
yanına gedib. Köhnə dostlarla məmnunluqla
görüşürəm. Almatıda
sonuncu dəfə bu ailə ilə Prezident Fondunda
görüşmüşdüm. Onda Dariqa
xanım Nazarbayevanın təklifi ilə "Qazaxıstan
yolu" kitabının Bakı nəşrinin təqdimatı
keçirilirdi və Şaxanovlar ailəsi Mahmud Kaşqari
Fondunun üzvləri kimi hamılıqla orada iştirak edirdi.
Bundan sonra Berik Şaxanovun Bakıda Azərbaycan
dilində nəşr olunan kitabının təqdimatı
keçirilmişdi, amma burada bütün ailə iştirak
etmirdi. İndi təpədən
dırnağa qədər türk olan bu ziyalı və
aristokrat ailəni görmək mənə çox xoş idi.
Mən onlar barədə Yunusa çox
danışmışdım, amma Yunus onlarla hələ tanış deyildi. Bakıdakı
təqdimat zamanı Yunus Moskvadaydı, orada "Əmir
Teymur" kitabının rus nəşrinin təqdimatı
keçirilirdi. Amma Darican xanım Yunusu o dəqiqə
tanıdı. Məlum oldu ki, "Əmir
Teymur" əsərini oxuyub. Kitabı
Bakıda ona yazıçı dostumuz Elçin Hüseynbəyli
bağışlayıb. Nə isə... Almatıda
Novruz qutlamalarını Berik Şaxanovun evindən
başladıq. Görüşümüz
bayram süfrəsindən daha çox, elmi simpoziuma bənzəyirdi.
Çox şey müzakirə olunurdu - xalqlarımızın
keçmişi, bugünü, tarix, ədəbiyyat, siyasət...
Karlıqaş xanım tarix və ədəbiyyat sahəsində
bilgilərini nümayiş etdirirdi və bizi heyran qoydu. Karlıqaş
xanım metallurgiya zavodunun sahibidir və onun bu dərəcədə
mütaliəli olması çox ləzzətliydi. Sevirəm
intellektli iş adamlarını, amma belələrini az görmüşəm. Karlıqaş
xanım intellektualdır, adının mənası isə
"qaranquş" deməkdir. Çox
işlərdə həqiqətən qaranquşdur, mühitə
bahar əhvalını gətirməyi çox gözəl
bacarır. Olsun ki, burada genetik xüsusiyyətlər
də rol oynayır. Qazaxıstanda genetik
xüsusiyyərlərə xüsusi önəm verilir. Şaxanovların ailə şəcərəsi
sonuncu qazax xanı Abulay xana bağlanır, yəni
böyük Çingiz xanın törəmələridir.
Azərbaycandan fərqli olaraq, qazax cəmiyyətində şəcərə
məsələlərinə çox fikir verirlər və
insanlar şəcərələrinin adına
layiq hərəkət etməyə çalışırlar.
Digər insanlar da onlara böyük ehtiram
göstərirlər. Bizdə münasibətlər
əsasən yerliçilik üstündə qurulub. Qazaxıstanda isə bu fərqlidir. Burada cəmiyyət üç jüzə
bölünüb. Jüz, yüz
sözündəndir və böyük tayfalar birliyini ifadə
edir. Şaxanovlar ailəsi bütün
qazax xanlarının çıxdığı kiçik
jüzdəndir. Bu gün bu jüzün ən
böyük nümayəndəsi Çingiz xan nəslinin əsas
nümayəndəsi hesab olunan Şota Valixanovdur. Sonradan
biz Şota ağa ilə tanış olduq.
Daha doğrusu, Yunus. Mən öncədən
onunla tanış idim. Şota
Valixanov Qazaxıstanın məşhur memarıdır və
çoxsaylı monumental layihələrin müəllifidir.
Ətrafındakı insanlar ona əsl xan
münasibəti göstərirlər, Çingiz şəcərəsinin
davamçısı hesab edirlər. Elə
o da özünü şəcərəsinə adekvat
aparır. Hiss edirsən ki, önündəki əsl
çingizidir. Onun babası böyük torpaqlar
fəth edib, biz isə könüllər fatehiyik və fəth
duyğusuna böyük ehtiramımız var. Bu bayram süfrəsinin
arxasında Abulay xanın nəslindən olan qazax
ziyalıları ilə birgə bayram nemətlərindən
tamsına-tamsına türklüyün könül məbədinin
dirçəldilməsi yollarını müzakirə edirik.
Bu məclis bir növ Qaraxani və Çingizi
ittifaqının gənəş meydanıdır, XXI əsrdə
müqəddəs Ulutau dağlarının ətəyində
bizim simamızda dirçəlməyə başlayır.
Söhbət zamanı məlum olur ki, Yunus
Oğuzun babaları da, dediyinə görə, Çingiz
ulusundan olub. Mən həmişə
inanmışam ki, tarix təkrar olur, ayrı formada, ayrı məzmunda,
ayrı adlar altında, amma mahiyyət dəyişmir. Babalarımız böyük imperiyalar qurub, biz də
könül imperiyası qurmaq istəyirik, türklüyün
mənəvi məbədini qurmaq istəyirik. Mən inanıram ki, Mahmud Kaşqari Fondu gec-tez
böylə bir məbəd olacaq. Yunus da
buna inanır, elə burda oturan insanlar da. Unudulmuş,
lakin genlərdə yaşayan türk törəsi XXI əsrdə
yenidən cücərəcək, biz bunun potensialını
artıq hiss edirik. Kaşqari Fondu da bu
amalın gerçəkləşməsi üçün
yaradılıb. Biz bu enerjini faydalı iş əmsalına
çevirməyi bacaracağıq.
Enerji məsələlərini Yunus elə bu məclisdə
nümayiş etdirir. Darican xanım özünü pis hiss edir və Yunus əlini
onun əlinin üstünə qoyur - indi yaxşı
olacaqsınız -deyir. Həqiqətən də bir az sonra Darican xanım özünü
yaxşı hiss edir. Sonradan Yunus bu qabiliyyətini
bir neçə dəfə nümayiş etdirdi. Sözün düzü, mən onu 1988-ci ildən
tanısam da, böylə qabiliyyətini bilmirdim. Özüm isə belə praktikanı çoxdan
dayandırmışam. Enerjimi daha çox
yaradıcılığa yönəldirəm. Ən əsası odur ki, bizim ətrafımızda
belə bir enerji var və biz onu uğura kökləmək əzmindəyik.
Qalanı Tanrının işidir, Tanrı ona
doğru gedənləri sevir. Bu gün biz,
qazax və Azərbaycan türkləri Tanrı
dağlarının ətəyində Tanrıya doğru gedən
yolları arayırıq. Mən bu
dağların kəramətini bilirəm. Dağlara
səfərimiz zamanı mənim qəfil qan təzyiqim
qalxmışdı və biz dağlara qalxırdıq. Medeoya yenicə çatmışdıq ki, halım
pisləşdi. Dedilər qayıdaq, amma mən
Yunusun səyahətini pozmaq istəmədim. Sadəcə əllərimi göyə
qaldırdım və Tanrıdağın enerjisini istədim.
Və oldu. Hər şey bir
anda keçdi. Səyahətimiz də
gözəl alındı. Ulutau
Tanrıdağ silsiləsinin bir hissəsidir, çinlilər
bu dağlara Tyan-Şan deyir. Tanrıdağ
türklərin ən müqəddəs dağıdır,
onun ən müqəddəs zirvəsi isə Xan Tenqri hesab
olunur. (Şimali Qafqazda Tanrıdağ adlı
zirvənin olduğunu mən sonradan öyrəndim, amma bu
ayrı bir yazının mövzusudur).
Bu gün Azərbaycanda Savalan, Babadağ kimi yerlərə
olan inanc duyğusu Tanrıdağ kultu ilə
bağlıdır. Dediyim kimi, Tanrıdağ silsiləsində
ən uca dağ Xan Tenqridir, təəssüf ki, biz hələ
orada olamamışıq. Amma
olacağıq, inşallah. İndi isə
hələ Ulutaunun ətəklərində Novruzu
qutlayırıq. Qazaxlar bu bayrama Nauruz
deyir. Bu bayram Türkiyə türkləri
istisna olmaqla, bütün türk xalqları tərəfindən
geniş qeyd olunur. Qazaxların Novruz mərasimləri
bizimkindən bir qədər fərqlənsə də, mahiyyət
eynidir. Hər xalq bayram mərasimlərinə öz
spesifik çalarlarını vurub...
...Məclis
get-gedə qızışır, Berik Şaxanov Bakını
xatırlayır. Azərbaycandan böyük
sevgi ilə danışır. Xüsusən böyük
yazıçı Anarla görüşünü tarixi bir an kimi xatırlayır. Deyir ki,
xoşbəxt adamlarsınız, belə böyük bir şəxsiyyətlə
hər gün təmasda olursunuz. Mən dəfələrlə
şahidi olmuşam ki, Qazaxıstanda Anarı çox sevirlər.
Xüsusən də Şaxanovlar ailəsində.
Onlar deyir ki, biz Azərbaycanı Anarın əsərlərindən
tanımışıq. Mən bunu Bakıda Kazibeklə
İçərişəhəri gəzəndə hiss etdim. Son illərdə Bakı çox dəyişsə də,
İçərişəhər əsasən Anarın əsərlərində
olduğu kimi qalıb. Kazibek ilk dəfə
Bakıya gələndə bir çox binaları, dalanları
ilk dəfə görsə də, tanıdı.
Bunları "Gürcü familiyası"ndan
tanıyıram - dedi. Deyirəm nə yaxşı, Anarın,
Elçin Əfəndiyevin əsərləri var, yoxsa biz
köhnə Bakını necə xatırlayacaqdıq...
Biz
Elçin Hüseynbəylini, Rəşad Məcidi
xatırlayırıq. Telefonla təmas qururuq, məclisdəkilər
onlarla da bayramlaşır. Elçin
Hüseynbəylini də buralarda yaxşı tanıyırlar
və Şaxanovlar ailəsi onun rus dilində çıxan
bütün əsərlərini oxuyub. Mənim
rusca şeirlərimin çoxunu isə əzbərdən
bilirlər. Yəni onlar əsl
yazıçı ailəsidirlər.
Amma onu da deyim ki, Qazaxıstanda azərbaycanlıları
yalnız kitablardan tanımırlar. Burada böyük Azərbaycan
diasporu yaşayır. Rəsmi məlumatlara
görə, hal-hazırda Qazaxıstanda yüz min, qeyri-rəsmi
məlumatlara görə isə üç yüz min azərbaycanlı
yaşayır. Qazaxıstanda yaşayan azərbaycanlılar
elm, incəsənət, kənd təsərrüfatı,
kiçik, orta biznes və digər sahələrdə
çalışırlar.
Qazaxıstan azərbaycanlıları Qazaxıstanın
bütün ərazisində məskunlaşmışlar. Qazaxıstanda
yaşayan soydaşlarımızın əksəriyyəti XX əsrin
30-cu illərinin siyasi repressiya dövründə oraya məcburi
köçürülənlər və onların
övladlarıdır. Onların içərisində
dövlət və hökumət strukturlarında, icra və
seçkili orqanlarda təmsil olunanlar, özəl sektora rəhbərlik
edənlər də az deyil. Eyni
zamanda onlar Qazaxıstan Respublikasının ictimai-siyasi həyatında
yaxından iştirak edir, dövlət orqanlarında təmsil
olunurlar.
Sovetlər dönəmində Qazaxıstanın
ucsuz-bucaqsız çölləri yüz minlərlə insana
sürgün yeri, sonra isə vətən oldu. İndi bu
ölkənin etnik xəritəsi çox rəngarəngdir.
Qazaxlar ölkə əhalisinin yalnız
yarısını təşkil edirlər. Darican xanım bizə xalqının məruz
qaldığı acı taledən danışır. XX əsrin 20-30-cu illərində qazax xalqının
üçdə ikisi məhv olub. Səbəb
kimi ən çox aclıq göstərilir. Malı-qoyunu əllərindən alınmış
köçərilər böyük aclıqla üz-üzə
qaldılar. Ət yeməyə öyrəşmiş
qazaxlar otyeyənlərə çevrilə bilmədilər.
Taqətdən düşən insanlar
böyük kütlələr şəklində
qırılırdılar. Bəzən ölənləri
basdırmağa bircə adam belə
tapılmırdı. Sovetlər döyüşkən
köçərilərin ram olunmasının ən optimal
üsulunu tapmışdılar. Onları
gülləsiz-filansız, sadəcə acından
öldürdülər. Ölənlərin
sayı milyonlarcaydı. XX əsrdə, Qazax
çöllərində tarixin ən dəhşətli
soyqırımlarından biri baş verdi. Bir xalqın yetmiş faizi məhv oldu. Maraqlıdır ki, eyni siyasət Ukraynada
qazaxların slavyanlaşmış qohumlarına - kazaklara
qarşı da yürüdüldü. Onlar
da milyonlarla öldülər. Ölümün
gözünə həmişə dik baxan insanlar
aclığın qarşısında aciz qaldılar.
Darican xanım bunları danışdıqca bizim
tüklərimiz biz-biz olur. Yunus Oğuz çox
emosional adamdır, onun gözlərində yaş damlaları
parlayır. Elə mənim də. Min illər ərzində bu ucsuz-bucaqsız Dəşdi-Qıpcaq
çöllərini məskunlaşdıran, tarix səhnəsində
möhtəşəm imperiyalar qurmuş şanlı türklərin
xələflərinə bundan artıq hansı zülmü
vermək olardı?! Həmin faciəli
günlər Berik Şaxanovun əsərlərində
çox realist boyalarla təsvir olunub. Onun
ailəsi, qohum-əqrəbası o ağır günlərin
şahidi olub. Berik ağanın
yazıçı qələmi isə bu tarixi əbədiləşdirib.
Onun həyat yoldaşı Darican xanım
aclığı törədən ünsürlərdən
biri kimi, bəylərin repressiya olunmasını söyləyir.
Çöl şəraitində, köçərilər
dünyasında bəylik tituldan daha çox bir mükəlləfiyyət
idi. Köçəri bəyləri
istismarçı oturaq bəylərdən, mülkədarlardan
fərqlənirdi. Onlar bir növ el
atası idilər. Yaylaq, qışlaq yerlərini
də onlar seçirdilər. Daha
doğrusu, hər tayfanın çöldə öz əraziləri
vardı. Min illər ərzində, hər
el, hər tayfa dəqiq qurulmuş bir ahənglə
yaşayırdı. Birdən bu ahəng
pozuldu və başsız qalmış, malı-mülkü əlindən
alınmış insanlar sərt çöl şəraiti ilə
üz-üzə qaldılar. İllər
uzunu onların bütün qlobal qayğılarını
başçılar - bəylər həll edərdi,
onların yoxluğunda xalq başını itirdi. Bəzi başçılar öz elini Çinə,
Əfqanıstana apararaq aclıqdan xilas edə bildilər, amma
onlar da Çində mədəni inqilab illərində
ağır repressiyalara məruz qaldılar. İndi bu bayram günü, biz, həyatını
türk mədəniyyətinin qalxınmasına həsr
etmiş iki Azərbaycan yazıçısı, Ulutau
dağlarının ətəklərində qazax
xalqının məşəqqətləri barədə kədərli
hekayələri dinləyirik. Gözümüzü
yumub ruhən o acı günlərə yollanırıq,
böyük siyasətin qurbanı olmuş milyonlarla
günahsız insanın əzablarını duymağa
çalışırıq. Bunu duymadan
qazax xalqını duya bilməzsən. Qazaxların
içinə yığılmış qəzəb
1986-cı ilin dekabrında, qazaxca desək, jeltoksan (dekabr)
ayında püskürdü. Onda rus əsilli
Kolbinin Qazaxıstana rəhbər təyin olunmasına etiraz edən
insanlar üsyan edib dövlət binalarını ələ
keçirdilər, Sovet qoşunları ilə üz-üzə
gəldilər, yüzlərlə öldülər, amma
ölmək yenilmək deyil. Böyük
imperiyanın əsaslarını sarsıdan bu hadisə, sonda
iki milyon kvadrat kilometr əraziyə malik müstəqil
Qazaxıstanın yaranması ilə sonuclandı. Bu gün türk birliyindən, türk
qardaşlığından çox danışılır,
lakin Avrasiyanın geniş ərazilərinə səpələnmiş
türk xalqları bir-biri barədə o qədər də məlumatlı
deyil. Zaman və məsafələr öz
işini görüb, hər xalq özünəməxsus bir
şəkildə inkişaf yolu keçib, hərə
özünə məxsus bir mədəniyyət
formalaşdırıb. Dillər də bir-birindən
xeyli aralanıb. Düzü, Yunus da, mən də
qazaxcanı anlayırıq, amma öz aramızda zarafatla
"ortaq türk dili" adlandırdığımız bir
dildə, yəni rus dilində ünsiyyət qurmağa
üstünlük veririk. Neyləyək, hələlik
bütün türk xalqlarının anlaşa biləcəyi
yeganə dil rus dilidir. Türkiyə
türkcəsini bilənlərin sayı isə hələlik
çox azdır. Nə dilində
anlaşmağımızdan asılı olmayaraq, əsas məsələ
odur ki, ünsiyyətdəyik, bir-birimizi tanımağa
çalışırıq. Yaxınlaşmaq,
birləşmək üçün bir-birimizi
tanımağımız çox vacibdir.
***
Murad süfrəyə qımız gətirir. O mənim qımız
xoşladığımı bilir. Qımız
at südündən hazırlanan içki növüdür.
Bir az pivə tamı verir, elə spirtliliyi
də pivə qədər olur. Amma çox
xeyirlidir, həkimlər mədə xəstəliklərinin
müalicəsində qımızdan çox istifadə edirlər.
Oturaq həyata çox erkən keçmiş
Azərbaycan türkləri qımızı çoxdan
unudublar. Bizdə indi at əti də
yeyilmir, amma qazaxlarda at əti onların qidasının əsasını
təşkil edir. Mən şəxsən
at ətini çox xoşlayıram, amma anlaya bilmirəm ki, Azərbaycan
türkləri nə üçün dəvə əti yeyirlər,
at əti yox. Deyim ki, İslam dini at ətini
haram hesab etmir, həmçinin dəvə ətini də.
Yəqin ki, bu Azərbaycanda atların
azlığı ilə izah olunur. Ətlik
atlar minik atları deyil, onlar heç vaxt minilmir, bir növ əhliləşdirilmiş
vəhşi atlardır. Amma yəqin ki, bir
vaxt yeyilib, Nizami "Yeddi gözəl"də Bəhramın
gur, vəhşi at (gur) ovlamasını təsvir edir. Nə isə... mən qımız içə-içə
türk tarixinin dərinliklərinə enən söhbətləri
dinləyirəm.
Yunuz Oğuzun söhbətləri də kitabları kimi
qurtarmaq bilmir.
O, viskidən tamsına-tamsına tarixdən
danışır, hamı da onu maraqla dinləyir. Mete, Attila,
Çingizxan, Teymur, Nadir şah... Yunusun söhbətlərinin
ucu-bucağı yoxdur. Deyim ki, bu söhbətlər yeddi
gün çəkdi və heç kim bu
söhbətlərdən ayrılmaq istəmədi. Hətta bizi ziyarətə gələn insanlar da
ayrılmaz dinləyicilər sırasına qoşulurdular.
Muradın uşaqlıq dostu, Fərabi adına
Qazax Milli Universitetinin Kriminalistika kafedrasının müdiri
prof. Hacımurad İsayev sorağımızı alan kimi
özünü məclisə çatdırdı. Hacımurad müəllim Axısqa
türküdür, sürgün olunmuşların nəslindəndir.
Amma Azərbaycanı çox sevir. O, məclisdə
bizimlə azərbaycanca danışmağa üstünlük
verirdi. Hiss olunurdu ki, o bu dildə danışmaq
üçün lap acıb. Hacıbala
İsayev görkəmli alim olmaqla yanaşı, həm də
Qazaxıstan Kriminalistlər Assosiasiyasının
vitse-prezidentidir. Sifətində elitar bir
ziyalı obrazı var. Ümumən Yunus da, mən də
Qazaxıstanda görüşdüyümüz adamların
elitarlığına heyran qaldıq. Böyük
para və sərvət sahiblərinin milli mədəniyyətə
bu qədər bağlılığı adamda qibtə hissi
yaradırdı. Sonradan oteldə Yunus mənə dedi:
"Elxan, ağlamaq istəyirəm. Axı niyə
bizdə belə burjuaziya yoxdur". Dedim elə mən də
ağlamaq istəyirəm. Bizdə zəngin
adamların xeyriyyəçiliyi əsasən atalarından və
özlərindən kitab yazdıranda ortaya çıxır.
Millət isə heç veclərinə də
deyil. Məclislərdə isə daha çox
arvadlarının paltarlarını müzakirə edirlər...
***
Sözün düzü, belə bir aurada, bu gözəl
söhbətlərin həzzində mənəviyyatsız zənginlərimiz
barədə düşünmək ağılsız bir hərəkət
olardı. Bu gözəl Novruz günündə, dadlı qazax
süfrəsinin arxasında qımızdan
tamsına-tamsına türk mənəvi intibahının
inkişafı yollarını aramaq daha ləzzətli bir
işdir. İstər Qazaxıstanda, istərsə
də Azərbaycanda böyük iqtisadi yüksəliş var,
mədəniyyətin və mənəviyyatın gəlişməsi
isə ondan xeyli geri qalır. Dünyanın
vesternləşdiyi bir zamanda, qloballaşma deyilən
amerikanizmin tam hücumda olduğu bir zamanda mənəvi və
mədəni bazası zəif olan millətlər sıradan
çıxacaq, şübhəsiz. İnternet
inqilabından məharətlə istifadə edən beynəlxaq
imperializm virtual aləmdə yaşayan və tərbiyəsini
bu aləmdə alan böyük zombilər
kütləsi hazırlayır. Milli mədəniyyətlər,
ənənələr bu projenin gerçəkləşməsində
böyük əngəldir. Buna görə
milli mədəniyyətlərin məhvinə çox
böyük resurslar yönəldilib. Əlbəttə,
bu yeni bir şey deyil, tarix boyu imperiyalar öz
dünyagörüşünü başqalarına
sırımağa çalışıblar. Sadəcə, bu gün Amerika imperiyası tarixdə
heç kimin malik olmadığı imkanlara malikdir. Amerikanizmin əsas ideyası isə Tanrının
dollarda təcalla etdiyini bəşəriyyətə təlqin
etməkdir. Seksin təşviqi, ailə
institutlarının dağıdılması bu ideyanın
gerçəkləşdirilməsində istifadə olunan əsas
ünsürlərdir...
Tarixi ekskursiyadan sonra söhbətlərimiz
çağdaş problemlərə yönəlib. Ən gözəli
odur ki, burada həmfikir insanlar toplaşıb, bizim
hamımızı birləşdirən bir amal var - tarixin dərin
köklərindən gələn türk mədəniyyəti
yaşamalıdır. Onun bütün
şaxələri birləşib böyük bir ana çay əmələ
gətirir. Azərbaycan mədəniyyəti,
Qazax mədəniyyəti, Türkiyə mədəniyyəti,
digər türklərin mədəniyyəti sonda birləşib
vahid türk mədəniyyətinə çevrilir. Kiçik çaylar olmasa böyük çaylar da
olmaz. Biz burda, Tanrı dağlarının
ətəklərində bayram süfrəsinin arxasına
yığışıb gələcək üçün
planlar qururuq. Məclisin gözəlliyi
ondadır ki, burada romantizm və praqmatizm bir yerə
toplaşıb. Hamı anlayır ki, ən
gözəl ideyalar belə maddi dayağı olmasa həmişə
ideya olaraq qalacaq. Mahmud Kaşqari adına
Beynəlxalq Fond da bizim romantik ideyalarımızın
gerçəkləşməsi üçün yaradılıb.
Bu bir yoldur, bu bir məsləkdir. Yunus Oğuzla mən bu yolu çoxdan gəlirik.
Hələ ötən əsrdə, Meydan hadisələri
zamanı biz bu ideyaları yayan qəzetlər nəşr
edirdik. Yunus "Açıq söz",
"Axın", mən "Türkün səsi" qəzeti
nəşr edirdim. Yunusla ilk dəfə
yolum "Axın" qəzeti buraxılanda kəsişib.
O zaman onlar, Elmlər Akademiyasının işçiləri
bu qəzeti Qanlı Yanvar gecəsindən sonra, fövqəladə
vəziyyət rejimi zamanı hazırlamışdılar. Mərhum
yazıçımız Samir Tağızadə bu qəzetin nəşrinə
kömək etməyimi xahiş etdi və mən də bunu məmnuniyyətlə
etdim. Çünki bizim hamımız eyni
məkandanıq, Yunus da, rəhmətlik Samir də, mən də.
Öləndə də yəqin, ora gedəcəyik -
Tanrıdağa, "Ulular uçmağı"na. Samir yəqin ki, indi
ordadır. Mən Tanrı
dağlarının ətəklərində onun ruhuna dualar
oxuyuram.
...Yunussa
hələ danışır, məclis diqqətlə onu dinləyir.
Söhbət "Əmir Teymur" kitabından
düşür. Öncə dediyim kimi,
dostlarımız bu kitabı oxuyub və indi onun Qazaxıstanda
nəşr olunmasını təklif edirlər.
Yaxşı və lazımlı işə kim
etiraz edər ki? Bu tarix, yəni Böyük
Teymurun tarixi qazaxlar üçün də çox
maraqlıdır. Həm də, o da
qonağı olduğumuz bu ailə kimi Çingiz nəslindən
olub axı.
Dostum Yunusun bu əsəri çox ölkələrdə
çıxıb, inşallah burada da çıxar tezliklə. Amma onu deyim
ki, Qazaxıstan nəşr məsələlərində Azərbaycandan
çox geri qalır. Biz daha təşəbbüskar
millətik. Qazax dostlarımız Azərbaycanın
türk dünyasında həmişə mənəvi bir mərkəz
rolunu oynadığını qeyd edirlər.
Müxtəlif mövzularda söhbətlər etsək də, hamımız lirik əhval-ruhiyyədəyik. Gözəl bir yaz gecəsidir. Karlıqaş xanım mənim şeirlərimi dinləmək istəyir. Amma öz ifamda. Kazibek mənim rusca şeirlərimin xeyli hissəsini əzbərdən bilir, məclis isə mənim oxumağımı istəyir. Mən "Polonez"dən müəyyən parçalar oxuyuram. Mənim şeir oxumağım Yunusun xoşuna gəlmir, kitabı alıb özü oxumağa başlayır. Şeirlər məclisin lirik əhvalını daha da gücləndirir. Mən yeni projemdən danışıram, Qazaxıstanı dolaşıb bu barədə kitab yazmaq istədiyimi deyirəm. Mən "Türk əsrinin türküləri"ndə qıpçaq çöllərinin poetik təsvirini vermişəm. İndi isə Əhməd Yasəvinin, Əl-Fərabinin vətənini gəzmək, babam Kaşqarlı Mahmudun keçdiyi yollardan keçmək istəyirəm. Karlıqaş və Murad bu səyahətə mənimlə birlikdə yollanacaqlarını deyirlər və müxtəlif əhvalatlar danışırlar. Onların bilgiləri məni heyran qoyur. Belə biznesmenlər sadəcə milli sərvətdir. Elə onların söhbətləri kitabın yarısı deməkdir.
...Yenidən Bakını
xatırlayırıq, Anar müəllimi, Elçin Hüseynbəylini,
Rəşad Məcidi anırıq. Gənc yazıçı
Pərvinə salamlarımızı çatdırın,
deyirlər. Anar, Rəşad Məcid, Elçin Hüseynbəyli
və Pərvin bu ailənin qonağı olublar. Elçin
öncələrdən bu tərəflərdə məşhur
adamdır. Hər ikimizin Qazaxıstan televiziyalarında
çıxışlarımız olub, yəqin, hələ
çox olacaq. Qazaxıstanla bizim ciddi projelərimiz var, bu
türk ölkəsi get-gedə dünyanın nüfuzlu
ölkələrindən birinə çevrilir. Nəhəng ərazisi
və zəngin maddi ehtiyatları onu hamının maraq dairəsinə
çevirib. Azərbaycan bu ölkə və Türkiyə
arasında bir körpüdür. Türk birliyinin gələcəyi
bu üç ölkədən asılıdır. Bu gün
bu ölkələri ciddi iqtisadi projelər bağlayır.
İndi növbə mənəvi və mədəni projelərindir.
Biz bura mədəni projelərlə gəlmişik. Neyləyək,
biz də arzularımızın sonuncu dənizini bu nəhayətsiz
çöllərdə arayırıq. Amma dəniz hələ
görünmür.
Elxan Zal QARAXANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 14
may.- S.14-15.