Quyu
II yazı
Qədimdən
qədim, İskəndərdən cavan bir əhvalatda deyilir
ki, günlərin bir günü bir adam
ürəyini dağıdıb tökən sirri balaca bir quyu
tapıb ora söylədi. Sirr də adi
adamın sirri deyildi, dünyaya hakimlik iddiasında yeri məhvərindən,
dirini torpaqdan, ölünü qəbirdən, başı
boyundan, canı yerindən qoparacaq bir kişinin sirriydi, yoxsa
heç sirr də olmazdı.
Quyu boş quyuydu, bəlkə də boş deyildi, bunu
sirri ora deyən kişidən başqa bircə Yaradan bilir, o
da aydın məsələdir, susur. Yaradanın ürəyi
genişdir. Dünyanın mətləbləri
onu heç vaxt narahat etməyib, dincliyini əlindən ala bilməyib.
Bir halda ki, quyunun da, kişinin də, sirrin də sahibi O-dur,
quyunu da, kişini də, sirri də
O yaradıb, deməli, bir (min bir...) bildiyi var - Allah Kərimdir,
Kərimin də quyusu dərinmiş deyərdim, demirəm, bu
sirrdən xəbərdar olan biri də var: Müəllif...
***
...Quyu
boş quyuydu, gəl ki, dinc dayanan quyu deyildi, durdu, durdu, bir dəstə
qamış bitirdi, qamışlar böyüdü,
çobanlar yanından keçəndə kəsib tütək
düzəltdilər, çalmaq istəyəndə aləm dəydi
bir-birinə, dünyaya hakimlik iddiasında olan kişinin sirri
faş oldu, nə oldu.
Gəl ki, nə quyunun, nə sirri quyuya
pıçıldayan adamın qeyri-adi, diqqətə layiq bir
keçmişi yoxdur. Dibindən heç yerə yol getmir, gizli
otaqlarında div oturmayıb, divarlarındakı mıxlardan
gözəllər saçlarından asılmayıblar. Adidən adi bir mətləb. Nə
qəhrəmanlıq göstərmək lazım gəlir, nə
odlu-alovlu yollardan keçmək. Bircə bildiyini əyilib
yavaşca quyuya pıçıldayırsan, üç dəfə:
İsgəndərin buynuzu var, buynuzu...
***
Sirrin gəlib düşdüyü, sonra da havalanıb
uçduğu quyu əslində yoxdur. Olmaq iddiasına da rast gəlmirik,
hələ heç kim o quyunu axtaranlar barədə
heç nə eşitməyib. Quyu quyuya düşüb, bitirdiyi
qamışların çürüntüsüylə dolub,
silinib gedib.
Dünyada bir nağıl qalıb, o da, deyilənə
görə, sirrin məxsus olduğu iddialı İskəndərə
sevgiylə ithaf edilmiş bir rəsm (sənət!) əsərinin
üstündən vaxt keçdikcə qərəzlə izah
edilməsindən yaranıb. Yəni hərənin (hər tütəyin)
ağzından bir avaz gəlib, hansı haqqında
danışılan adamı daha çox yandırıbsa, o da
yaşayır...
Dünyada
həmişə belə mətləblər yaşayır -
yandıran mətləblər..
Ağrıdan mətləblər... Bir sözlə,
adamı özündən çıxardan mətləblər.
Adamın özündən çıxmağı adi
haldır, quyuya baxmayın, dünyada özündən
çıxmaq qədər asan heç nə yoxdur, çətini
sirri quyuya pıçıldamaqdan başqa yol seçməməkdir..
***
Sənət çox güman yaradıcı qüvvənin
kiminsə pıçıldamasını istədiyi sirrdir. O sirr ki, özünün
sirridir, amma açıb ağarda bilmir, ya da
açıb-ağartmaq onun deyil, yaratmaq üçün
seçdiklərinin işidir. Bir az
dolayısıyla baş tutan prosesdir, amma nəticə əsas
deyilmi?
İskəndərin quyusunun nağılı
qansız-qadasız nağıldır. Başlanğıcda balaca
bir giriş etmək üçün nəsə deyilir, hə,
sirri quyuya pıçıldayan adam
bağışlanmış adamdır, amma
bağışlanmağının səbəbi mərhəmət
görməsi deyil, lazımi işi yerinə yetirə biləcək
yeganə adam olmasıdır.
Bizim mətnimizdə vasitəçidir - sirri (mətləbi)
quyuya verib, çıxıb gedib işinin dalıyca. Məhz burda əngin
düşüncənin qaynayan müxtəlifliyi içində
nağılı da, quyunu da, sirri də qoyuruq bir kənara.
Min cür sirrin pıçıldandığı min cür
quyu min cür qamış bitirə, yanından keçən
min cür çoban qamışdan min cür şey düzəldə...
Aha...
Mətn
(sənət!) yaratmağa hazırlaşan düşüncə
deyir ki, qamışdan tütək düzəltmək
lazımdır, çünki mətləbin faş edilməsi
üçün ifaçıya - quyunun yanından keçən
kəsə ehtiyac var. Quyunun yanından keçən hər kəs
də qamışdan tütək düzəldən deyil,
qamışa baxıb tütək düzəltmək istəmək
tütək çalanlara xasdır.
***
Bizim tütək çalmağımızı, - rəsm
çəkməyimizi, heykəl yonmağımızı və
nəhayət, mətn yaratmağımızı istəyən
hansı qüvvədir, bilmirəm, amma düşməkdən
qorxduğumuz quyularda gizləndiyi görünür. Ən dərin quyuların
olduğu daxili dünyamızda qaranlıqla
işığın, xeyirlə-şərin,
yaxşılıqla-pisliyin, mərhəmətlə qəddarlığın,
bir mətn müəllifi üçün isə əsasən
ədalətlə haqsızlığın həm
üz-üzə, həm əl-ələ
dayandığı, çərxi-fələyin dişləri arasında əriyib
qarışdığı, hansının hansı olduğu
bilinməyəcək yerdə sözə çevrilməyi
gözlədiyi nöqtədə pıçıldanan sirri
gözləməli olmuruq. Çünki sirr
(can) daxilimizdəki quyuya bir dəfə üflənib. Qamış bitməyində olacaq, çoban tütək
düzəltməyində, tütək sirri yaymağında.
Burada hamı bir nəfərdir, o nəfərin də adı:
Müəllifdir.
Müəllif özəyinə sirr üflənmiş
düşüncədən doğulan qamışdır. Məhz müəllif
qamışdan tütəkdən başqa, heç nə
düzəltmək barədə heç nə fikirləşə
bilməz və məhz müəllif hamının bildiyi nəğmələrdən
fərqli bir hava verməyə can atır...
***
Bu quyunun nağılında təşəxxüsdən
söhbət gedə bilməz, burada nağıl
özü-özünün ağası deyil, burada quyu
nağılçının divlərlə doldurduğu quyu
deyil. Div var olmasına, amma nağılçı burda
kimisə gözümüzdə böyütməyə
çalışaraq qəhrəmana çevirmir, kiməsə
yarınmaq fikrindən, kimisə seçmək
düşüncəsindən uzaqdır. Burada
Nağılçı nağıl verir və heç nəyə
qarışmır. Buyur, nəğməni oxu...
Div
(Düşüncə) qamışın içindədir
Qamış
quyunun içində...
Quyu daxilimizdə... və
bütün bunlar bütünlüklə adı çəkilməyən,
başı kəsilməyən divin daxilindədir. Nəticədə
div divin daxilində, mətləb mətləbin,
düşüncə düşüncənin.
Düşüncənin düşüncənin daxilində
olduğunu anladığımız yer də daxilimizdəki
quyudur ki... oraya da ya enirik, ya enmirik. Enmədiyimiz quyular da Məlikməmmədin
özünü göstərdiyi quyular deyil, ensək də,
enməsək də bizi gözləyən quyulardır, bizim Məlikməmmədin
meydanında... bir işimiz
yoxdur...
İskəndərin
buynuzunun sirri barədə nağıl müəllifin elə
həmin o sirrə çevrilə bildiyi, sirrin içindən
keçib gəldiyi
nağıldır. Bizim
nağılımız İskəndərin sirrinin
pıçıldadığı quyunun, lap elə öz əlimizlə
qazdığımız bapbalaca bir çalanın
nağılıdır.
Bəsimizdir...
***
Nağılların quyularla bağlılığı
quyuların nağıllarla bağlılığıyla eyni
deyil.
Nağıllar quyusuz ola bildiyi kimi, quyular
da nağıllarsız ola bilər. Nağıllar
danışıldığı, söyləndiyi
üçün var, quyular isə naməlumluqla daha
yaxşı səsləşir. Bu
baxımdan quyu sirrə daha yaxındır, mətləbə
daha yaxındır, düşüncəyə daha
yaxındır və nəhayət, nağıllar günlərin
bir günü necə olubsa elə quyulardan çıxıb.
Təkcə nağıllarmı?
Mənfi çalarlı iddialarımızın söykəndiyi
yer deyəndə ağlımıza da, dilimizə də quyu gəlir. Quyu hiylənin,
yamanlığın, xainliyin, çətinliyin, dərdin-sərin,
qaranlığın, qorxunun... simvoluna çevrilib. Necə deyərlər, qələm düşmən
əlindədir.
Amma qələmi
əlində olan başqa biri də var, Allahlıq
iddiasında, İskəndərlik iddiasında, daha nələrin
iddiasında olan bu kəs elə kor quyu - Yaradanın özü kimi susub nəsə
qaralamağa çalışırsa müəllif, yox, qələmini
əlində yelləyə-yelləyə mənəm-mənəmlik
edirsə içində Məlikməmməd olmaq arzusu
yanıb alovlanan, amma o olmasına heç zaman icazə verilməyəcək
bazar meydanı nağılçısıdır. Dünyada hər şey həm də mətndirsə,
bazar meydanı nağılçısının özü də
mətnə (quyuya) düşməkdən olmaqdan qurtula bilməyəcək,
çünki müəllif üçün hər şey -
bayağılıq da, nəciblik də, çirklilik də,
gözəllik də bir quyunun içində bir forma
almağını gözləyir. Qələmin
düşmən əlində olması elə qələmin
müəllif əlində olması kimidir, müəllifin
düşmənliyindən Allah özü qorusun, amma nə edəsən
ki, qələmi düşmən əlinə də, müəllifin
əlində də "O" özü verib.
Bəlkə
nağılçı da qələmi əlindən
alınmış kəsdir, - günah özündədir, bu
başqa dərd, mətndə kim
olacağını da başa düşsə havalanardı...
***
Adam var quyuya düşəndə haray salır, and-aman
edir, yalvarır, quyunun divarlarını cırmaqlayır,
üzüyuxarı dartınır. İnsanın
düşdüyü quyudan çıxmaq istəyi ən təbii
istəkdir, onun gözündə quyu ölümdür, tərk
edilməkdir, təklənməkdir. Qorxuları, bir də
quyu haqda bildikləri imkan vermir gözünü yumub səsini
kəssin, sonra gözünü açıb nəsə
axtarsın...
Daxilinə yuvarlanan insan da belədir, gözləri qaranlığın ağzında görünən işığa öyrəşib, bir yumub-açsa gözü alışacaq, o vaxtacan görmədiyi nələri-nələri görəcək. Amma bu baş vermir, çünki insanın daxilindəki quyu ancaq axtarışda olanlar üçün keçilən qapını astaca aralayıb, onu dibə çaxılmaqla deyil, sükut və dincliklə qarşılayır.
***
Oxuduğumuz bütün gözəl mətnlər də qapısı astaca üzümüzə açılan kor quyudur. Düşürük, dibində yol görünür, qaranlıq dünyaya, işıqlı dunyaya, min bir yolayrıcında dayanıb bir o yana-bir bu yana boylanırıq, seçim qarşısında qalırıq, müəllifinin əlimizdən tutub: "Bu yolla getməlisən, vəssalam" - demədiyi, bizi yolayrıcındaca qoyub getdiyi, sonra hansı yolla getsək o yolun sonunda dayanıb gözlədiyi, qarşıladığı, əlimizi sıxdığı, ürək döyüntülərini eşitdiyimiz, ürək döyüntülərimizin eşidildiyi bütün gözəl mətnlər quyudur. Bizi həm qorxutmalı, həm xəbərdar etməli, həm ümid verməli, həm iyrəndirməli, həm də çıxış yolu axtarmağımıza sövq etməli bütün gözəl mətnlər. Quyuya pıçıldanmış sirlərin mətnləri çox vaxt elə quyuda yazılır. Müəllif çox vaxt elə o quyuda qalır, ölür, itib batır, amma gözəl mətnlər bir gün bitir, səmaya - başının üstündə görünən boşluğa, işığa doğru boy atır, üzə çıxır. Ən gözəl xəyallar, ən gözəl arzular, ən məhrəm hisslər quyuda yazılan mətnlərdə gizlənir, çünki quyu müəllifin tək qaldığı yerdir, burda ürək döyüntüləri daha yaxşı eşidilir və heç zaman itmir...
Hədiyyə
ŞƏFAQƏT
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 14
may.- S.22.