Lənkəranda "Casus" var və
ya Oğuz elinə
müfəttiş gəlir!
Dastan-parodiya haqqında
reportaj-resenziya
Allah sənə rəhmət
eləsin, Mark Tven...
Həzərat,
xəbəriniz olsun xəbərdən ki, oktyabr ayının
29-u Lənkəran Dövlət Teatrında Xalq
yazıçısı Kamal Abdullanın eyniadlı pyesi əsasında
"Casus" tamaşası oynanıldı. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru teatra yenicə baş rejissor təyin
edilmiş Anar Babalıdır. Biz də bir
qrup "paytaxt artistləri" ol tamaşanın seyrinə
dalmaqdan ötrü təşrif buyurduq. Etiraf etməliyəm
ki, bu səyahətin mənimçün bir neçə mənası
var. Birincisi, mən Azərbaycan Teatr Xadimləri Bölgə
teatrlarının inkişafı şöbəsinin rəhbəriyəm
və paytaxtın teatr cameəsiylə bölgə
teatrları arasında isti münasibətlərin bərpa
olunmasını bu inkişafın ilkin şərti hesab edirəm.
İkincisi, bölgə teatrlarıyla ünsiyyət
bir teatrşünas kimi məndə çağdaş
teatrımızın durumu haqda bütöv və dolğun təsəvvür
formalaşdırır. Anlayıram ki,
teatrın halına əvvəlcə bölgələrdə
yanmaq gərək. Paytaxtda teatrla məşğul
olmağa nə var ki... Üçüncüsü, son dönəmdə
bölgə teatrlarına gənc, perspektivli kadrların təyinatı
və "Casus" kimi uğurlu sayıla biləcək
tamaşaların varlığı Azərbaycan teatrı boyda
ümidsizlikdə mənim üçün bir misqal ümid
demək! Bölgə teatrlarında
düzgün, uğurlu repertuar siyasətinin və
tamaşaçıyla ünsiyyətin əsasını milli
dramaturgiyaya konseptual rejissor yanaşması təşkil etməlidir.
Nədən ki, bölgədəki
tamaşaçı kontingenti Anarı, Elçini, Kamal
Abdullanı, Əli Əmirlini belə düz-əməlli
tanımır. Amma tanımalı və
sevməlidir... bu kollektivin peşəkarlıq səviyyəsi
və tamaşaçının teatrı sevməsi
baxımından mühüm mərhələdir.
"Casus"un Lənkərandakı quruluşunu da mən məhz
bu kontekstdə təhlilə çəkir, məsələyə
yüksək tənqidçi ideallarından deyil, bölgə
teatrlarının reallığından çıxış
edərək yanaşmağı özümə borc bilirəm.
Bu kontekstdə Anar Babalının
"Casus"unu Lənkəran teatrı üçün
uğur və hətta, yeni mərhələ hesab etmək
olar. Anarın cəsarətini, kollektivin
yaradıcılıq şövqünü
alqışlayırıq!
Jan Batist
Vikonun Homer haqda dediyini Kamal Abdulla da deyir! Ki, Qədə Qorqud
hər şeydən əvvəl prinsipdir, "kollektiv təhtəlşüur"un, arxetipik enerjinin antropomorfik təzahürüdür,
etnopsixoloji matritsadır. Kamal Abdulla
gizli-saxlı Dədə Qorqudu Azərbaycan filoloji təfəkkürü
üçün aşkar edən, mətnin labirintlərinə
işıq salmağı bacaran müəllifdir. Amma və lakin onun "Kitabi-Qədə Qorqud" mətni
içrə səyahəti Qulliverin səyahəti kimi bir
şey. Elə ki, bu səyahətə alim
kimi çıxır onda dastan haqda kifayət qədər
ciddi elmi qənaətlərdən ibarət əsərinə
"Kitabi-Dədə Qorqud poetikasına giriş"
adını verir. Bu, dilçi alimin Dədə Qorqud və
onun "sonsuza gedən dil"i qarşısında mütəvazi
duruşudur! Onda ki, bu səyahətə
yazıçı olaraq yollanır, ya
"Yarımçıq əlyazma" kimi roman yazır, ya da
"Casus" kimi pyes. Bu da postmodern ədalı
yazıçının klassik mətn
qarşısındakı "dekonstruktiv
dikbaşlığı"dır. "Klassik mətn"
qarşısında dilçi nə qədər mütəvazidirsə,
yazıçı o qədər dikbaş və
iddialıdır! "Casus" Azərbaycan
dramaturgiyasında ilk dekonstruksiya təcrübəsi, klassik ədəbiyyata
ilk parodiya nümunəsidir. Postmodernistlər axı
özünü qutsallaşdıran, tabuya çevirən mətnlərə
"grand narrative"
deyirlər. Grand narrative də iri, yekə, öyrədən,
öyüd-nəsihət edən, təfəkkürü
kateqoriallaşdıran, qəliblərə oturdub manifestləşdirən
hekayə deməkdir. Bayaq dedik ki, "Kitabi-Dədə
Qorqud" məhz belə "hekayə"lərdəndir:
özünü qutsallaşdırıb, bütə, əxlaq
normativinə, mənəvi dissiplinə çevirib. Kamal Abdulla da Dədə Qorqud mətninin bu
kanonikliyindən eymənib, qıcıqlanıb, əsəbləri
tarıma çəkilib. Dekonstruksiya mexanizmiylə mətnin
patetikasını parçalayıb, onun dərinliyində
mürgüləyən potensial enerjini, "məna
sayrışmaları"nı
aktuallaşdırıb. Bu baxımdan
"Casus" pyesi "Kitabi-Dədə Qorqud"u
öldürmək deyil, özünə qapanıb
mürgü döyən mətni dürtmələmək, mədəniyyət
kontekstində oyun və blef variantı kimi yenidən aktuallaşdırmaq
cəhdidir. Dekonstruksiya mətnin ideya
konfiqurasiyasını dağıdır, mərkəzi, yəni
energetik nüvəni parçalayır və mərkəzdən
rişələnib onun ətrafında sistem yaradan işarələri,
elementləri, Delyozun təbirincə desək,
yersiz-yurdsuzlaşdırır.
Anar Babalı isə bacardıqca "dekonstruktiv şiddət"dən
yayınmağa çalışır. Tamaşanın
ekspozisiyasında xəfiyyə qiyafəli Dədə Qorqud
kitabxanada (arxiv?) peyda olur, onun bu zühuru XII əsrdə Gəncədə
baş verən zəlzələnin gurultusuyla müşayiət
olunur. Dədə Qorqudu görən diksinir
qaçır! Burda Dədə Qorqud müfəttiş
kimi, sənəd-sünəd içində qurdalanıb
paxır açan yoxlama məmuru kimi yozulur. Zənnimcə,
tamaşanın ali məqsədi elə ekspozisiyadan boylanır: yalanlar
üzərində qurulmuş cəmiyyətdə və məmuriyyət
sistemində bütün ali dəyərlər qumarda uduzulan
pul kimi bir şeydir. Səhv etmirəmsə Mark Tven haqda bir lətifə
oxumuşdum: Tven ölkənin 10 məmuruna "Qaç! Sirrimizin üstü açıldı!" məzmunlu
anonim məktub yollayır və həmin 10 məmurdan 8-i gecəylə
ölkəni tərk edir. Dədə Qorqud (Xalq artisti
Qabil Quliyev) da Boğazca Fatma (Qızılgül Quliyeva) vasitəsilə
Oğuz bəylərinə belə bir oyun
oynayır və bəylərin qəhrəmanlıq, igidlik
maskası cırılır. Oğuz bəyləri (məmurları)
kölgəsindən belə qorxan, xirtdəyə qədər
yalana gömülmüş Mirzə Cəlil dramaturgiyasına
xas "qəhrəman"lara
çevrilirlər. Bu tamaşa Oğuz bəyləri haqda
deyil, oğuz məmurları haqdadır! Yəni
ki, Anar tamaşanı Dədəmiz QORQUDun
çürümüş məmuriyyətə
oynadığı "ifşa oyunu" kimi qurub. Bu "konseptual sxem" Dədə Qorqudun
finaldakı monoloquyla tamamlanır. Siz paralel hiss edirsiz?! Mən heç bir paralel görmürəm,
aktuallıq duymuram... və özümə borc bilirəm deyim
ki, bu təklif olunmuş vəziyyətin bizim cəmiyyətlə
heç bir əlaqəsi, filanı yoxdur və "!".
Söz aramızda, Dədə Qorqudun əsası ön səhnənin
mərkəzinə sancılıb qalıb... həm tribuna, həm
də "dəmir yumruq" kimi yozula bilər...
Rejissorun digər məqsədi isə "cəmiyyətdəki
mövqeyindən, məqamından asılı olmayaraq bir
ananın övladı yolunda nələrə qadir
olması" fikrini modelləşdirməkdir. Boğazca
Fatmanın ifaçısı Qızılgül Quliyeva
rejissorun konsepsiyasını duyur, anlayır və dəqiq
oynayır. Ucuz komizmə qaçmır,
yüngül əxlaqlı qadın tipini personajın ifadə
vasitəsinə, formasına çevirir. Mahiyyət
və məzmunda isə onunçün bütün ehtiraslar
sönüb, övlad sevgisi içində əriyib itib.
Qabil Quliyevin Dədə Qorqudu öz dastan arxetipindən
qopa bilmir. Aktyor əsərə və tamaşaya müqavimət
göstərir. Qabil Quliyev başqa cür
oynaya bilməz, dekonstruksiya, filan onluq deyil. Onu həm bir şəxsiyyət, həm də sənətçi
kimi bu qəlibə "yığmaq" mümkün deyil.
O, zatən bütün varlığı, təbiəti,
fakturası, enerjisiylə Dədə Qorquddur ki var! Soy soylayan,
boy boylayan DƏDƏM QORQUD! Bütün bunlara
rəğmən tamaşayla ustaca ayaqlaşır, öz
konsepsiyasını tamaşa və əsərin "ali məqsəd"ilə
bütövləşdirməyi bacarır. Epos, "Yarımçıq əlyazma" və
"Casus" arasında məharətlə gəzişir.
Tamaşa içrə Dədə Qorqud zamanda mövcuddur, məkanda
isə o sadəcə bir sayrışma, bir dalğadır,
ruhdur, sahmandır, harmoniyadır! Qabil Quliyevin Dədə
Qorqudu qəsddən bütün xəyanət fikirlərini
Aruzdan yayındırıb Boğazca Fatmanın oğluna
yönəldir, bununla O, Oğuzu qardaş
qırğınından, bölünmədən qurtarır.
Sonra Boğazca Fatmaya təlqin etdiyi tədbirlə
isə onun oğlunu xilas edir.
Aynur Əhmədova Burla Xatunu dəqiq və son dərəcə
koloritli təqdim edir. Oyun tərzi və temperament olaraq Xan qızıyla Mirzə
Fətəlinin
qadın qəhrəmanları arasında var-gəl
edir.
Əsərin əsas komediya yükünü isə
Əməkdar artist Sucəddin Mirzəyev (Qazan xan) və
Miraslan Ağayev (Şirşəmsəddin) çəkirlər. Bu ikisi başda olmaqla
Oğuzun məmurları: Bayandır Xan (Əlibala Əsgərov),
Bəkil (Allahverən Babayev), Aruz Qoca (Əbülfəz
Axundov), Beyrək (Səyyad Əliyev) del
arte maskaları kimi təqdim olunurlar. Ümumiyyətlə
isə aktyor oyunu kifayət qədər diridir, dəqiqdir,
konseptualdır. Məncə, bu kollektiv peşəkarlığıyla
heç bir paytaxt teatrından geri qalmır!
Tamaşanın
bəstəkarı
Azər Hacıələsgərlidir. Azərin tamaşa üçün
"biçdiyi" musiqi partiturası rejissor
konsepsiyasını bütün çalarlarıyla dəqiq
ifadə edir, tamaşanı situasiya komediyası ritminə
kökləyir, təklif olunmuş vəziyyətlərin
emosionallığını və tamaşanın temporitmini
müəyyənləşdirir. Lakin
tamaşanın estetik biçimində müəyyən
qüsurlar var ki, bunlar səhnənin texniki imkanlarının
son dərəcə aşağı səviyyədə
olmasından irəli gəlir. Bayaq dedim axı... paytaxtda
teatrla məşğul olmağa nə var ki...
Dağlar Yusif
ƏFƏNDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 6
noyabr.- S.9.