"Onlara elə gəlirdi ki,
aktyora görə rol, pyes seçirəm"
Əməkdar incəsənət
xadimi Bəhram Osmanovla müsahibə
İşıqlı səhnə,
gurultulu alqışlar, qısa sürən təzim və ...
60 yaş. Özü də səssiz-səmirsiz gələn,
heç cınqırı belə çıxmadan sükuta,
qapqara boşluğa bağırmaq. Ağırdır demirəm.
Amansızdır. Həm də bu amansızlığın
içində o, mütləq hakimdir. Özünün dediyi
kimi, Kral Lirdir. Bölən, verən və sonda səhv etdiyini
anlayan hakim.
Həmsöhbətim Əməkdar
incəsənət xadimi, əsl dəyərini zamanında
alan və buna layiq olduğunu illər əvvəl təsdiq edən,
yaradıcılığını ən müdrik və məhsuldar
dönənimdə sükuta çəkilən Bəhram
Osmanovdur.
- Zarafat deyil, bu da 60.
- İnanmazdım bu yaşa çatım. Amma
çatdım. Yaşayıram. Sən demə, həyatda yaşamaq maraqlıdır.
- 60 yaş sizə nəyi öyrətdi?
- Mən
həmişə işləmişəm. Yaxından
tanıyanlar bilir ki, durmadan işləmişəm, dəvəquşu
kimi başımı işimə basdırmışam. Beləcə, bir çox şeydən xəbərsiz
olmuşam. Artıq 60 öyrətdi ki, elə
eləmək lazım deyil. Təbii ki,
işləyən adamın səhvləri də olur. Bu səhvləri kimlərsə şişirdir, kimlərsə
ört-basdır edir. İndi anladım ki,
gərək o qədər işləməz, əvəzində
münasibətlər qurmaq üzərində
çalışardım. Lazımlı
insanlarla dostluq edərdim və həlledici məqamda onlardan
yararlanar, istifadə edərdim. Bax mən
bunları etmədim, əvəzində də durmadan
çalışdım. Teatr, pedaqogika, səhnə, sənət
və nəticə...
- Sənətdə dostluq var ki?
- Mən
lazım olan adamları dedim. Əsas məqamda
onların dostluğu işə yarayır.
- Anlayıram siz hansı dostluğu
nəzərdə tutursunuz. Mən sözün
birbaşa mənasındakı dostluğu soruşuram.
- Bəli,
25 yaşımdan - bu 40 ildən artıq vaxtda əgər
aktyorların mənə hörməti və istəyi
olmasaydı, teatrların repertuarında olan bir çox
tamaşaları hazırlaya bilməzdim. Yəni
inam olmasaydı, çətin alınardı, çətin
dostluq yaranardı. İnsan kimi ola
bilsin qəbul etmirdilər. Hətta məncə,
yüz faiz qəbul etmirdilər. Amma inam
varsa, tamaşa yaxşı alınır. Dövlət
Dram Teatrındakı ən uğurlu tamaşalarımın
çoxunu teatrın foyesində, zirzəmisində məşq
etmişəm. Yəni məni tərifləyə-tərifləyə
böyük məşq salonuna, səhnəyə çox
qoymurdular. Ona görə də ən
yaxşı tamaşalarım 20-25 günə
hazırlanıb. Dostluq dediniz, birdən
yadıma bu münasibət düşdü.
- Sadəlövhcəsinə,
teatrdakı intriqalardan xəbərsizcəsinə soruşum:
niyə?
- Bilmirəm,
yəni şərait elə gətirirdi. Hətta
bədii rəhbər, direktor sayılan aktyorlar belə bu
problem ilə bacarmırdılar. Xatirimdədir,
"Mesenat" tamaşasını "Oxunuş
otağı"nda qurmuşam. Baxmayaraq ki,
Xalq artisti Əlabbas Qədirov tamaşada baş rolu
oynayırdı və o həm bədii rəhbər, həm də
direktor idi. Mən də bütün
bunları başa düşür və incimirdim. İndi həmin üslub, işləmək üslubu
mənə çox kömək edir. Məsələn,
kənar teatrlara dəvət alıram. Deyirlər
bir aya tamaşa hazırlamalısan. Deyirəm,
baş üstə. Ondan qorxmuram. Mən bilirəm ki, aktyorla necə işləyib, onu
bu qısa vaxtda necə hazırlaya bilərəm. Məsələn, "Xəcalət"
tamaşası səhnədən premyeraya 22 günə hasil
oldu. Amma 12 il teatrın
repertuarında oldu və Azərbaycan teatrına xarici
festivallardan ondan çox hörmət gətirən tamaşa
olmadı. Əlbəttə, belə
tamaşaların olması üçün əsas kamertonlara
- aktyorlara minnətdaram. Sadalayım da: Xalq artistləri
Siyavuş Aslan, Nurəddin Mehdixanlı, Firəngiz Mütəllimova,
Bəsti Cəfərova, Kamal Xudaverdiyev və
başqaları. Bax,
bu nəslin çoxu məni insan olaraq qəbul etməsələr
də, birlikdə xeyli yaddaqalan işə imza
atmışıq.
- Sizə bu yanaşmanı da indi elə
sizdən eşidirəm.
- Ola bilər.
Amma mən çətin adamam də, nə edim?
Hansısa adam üçün yox, proses
üçün, iş üçün işləyirdim. Onlara elə gəlirdi ki, hər hansı aktyora
görə rol, pyes seçirəm. Amma
zaman gəldi hər şey öz yolunu tapdı.
- Əslində, "filankəs filan
rejissorun aktyorudur" ifadəsi siz qarışıq bir
çox işlək rejissorlara verilən "xarakteristika"nın əsas özəyidir və
düşünmürəm ki, bu kimisə incitsin.
- Yox, bu,
məndə yoxdur. Siz tarixə baxsanız, bunun
isbatını da görəcəksiniz. Etiraf
etdim ki, mən eyni aktyor, eyni aktrisa ilə mövsümdə
bir tamaşa hazırlaya bilərəm. Buna
görə inciyənlər də olurdu. Artıq
hamısını unutmuşam və
bağışlamışam.
- Daha nələrin üzərindən
xətt çəkmisiniz? Yaş və
yaşananlar mütləq bizə nəyisə öyrədir
axı.
- Əslində, çoxdan məhəbbət
klapanlarını bağlamışam. Sağlam rəqabət
deyirsiz ha, hansı ki, sonradan düşmənçiliyə
çevrilir - onu bağlamışam. Bir də
bu yaxın iki ildə mərhəmət klapanlarımı.
- Ondan sonra rahatlaşmısız?
-
Çox rahatam. Mən o aktyora hörmət edirəm
ki, onun sənəti və sənətinə münasibəti
olsun.
- Rəqabət dedik, əslində,
peşəkar Azərbaycan teatrında fəaliyyətdə
olan rejissor sayı on barmağı keçmir. Bizdə
böyük mənada o onluq arasında rəqabət var, yoxsa?
- Mən
cavan olanda belə deyir, göstərməyə
çalışırdılar. İllər
keçəndən sonra anladım ki, sağlam rəqabət
sözü yoxdur və əvvəl-axır bu düşmənçiliyə
gətirib çıxardacaq. Ona görə
də baxıram, alqışlayıram və keçib gedirəm.
Onu araşdırmaq, təhlil eləmək, fikir
bildirməyin tərkin qılmışam. Əgər
hansısa rejissora ərkim çatırsa, ona deyirəm ki,
qardaş, bacı bunu eləmə, deyirəm və
çıxıb gedirəm.
- Maraqlıdır, sizin "eləmə"nizdən
sonra nə deyib, nə edirlər?
-
Heç nə. Mən yoldaş kimi deyirəm,
başqası ilə müzakirə eləmirəm ki. Onu da əgər qəbul edirlərsə.
- Belə çıxır ki,
düşməni də sənətə görə
qazanmısız. Yəni peşəkar adamın doğru bilib,
dedikləri başına iş açıb.
- Əzizim, bu gün siz dediyiniz o on barmaq sayında
peşəkar rejissor yoxdur. Siz on dediz, amma mənim
sayım ilə beşinci barmaq havada qalır. O adamlarla
biz hamımız eyni zamanda, müxtəlif kurslarda oxumuşuq,
işləmişik və heç birimizin ünsiyyəti
yoxdur. Yəni mən özüm artıq
ünsiyyət saxlamıram. Demirəm onlar
eləmir. Mən istəmirəm. Belə rahatdır. Çünki
mən elə bilirdim ki, Azərbaycan teatrının inkişaf
mərhələsinin hər hansı bir faizi də mənim
işlərimdən asılıdır. Amma
bu gün belə demirəm. Bu, inciklik də
deyil. Sadəcə elə
düşünürəm və ürəklə deyirəm.
Bu gün tamam başqa proseslər gedir və mən
o proseslərdə iştirak etmək istəmirəm.
- Yəqin yenə
başınızı işə qatmısız. Hazırda hansı teatrda hansı pyesin quruluşunda
"gizlənmisiz"?
- Bir
şey deyim də, 1989-cu ildən təkid ilə (o vaxt
ADMİU-nun rektoru Timurçin Əfəndiyev idi) orada dərs
deməyə başlamışam. Ora tarixi boyu
praktiki rejissuradan uzaqlaşan şəxslərin
sığınacaq yeri olub. Zamanında Adil İskəndərovun,
Nəsir Sadıqzadənin, Mehdi Məmmədov (baxmayaraq ki, o,
intensiv işləyib, amma əmək kitabçasında
1946-cı ildən cəmisi üç il
fasilə olub) ora sığınıb. Zamanında
mən də orada kafedra müdiri olmuşam, indi isə kursum
var. Demirəm o zümrəyə aid rejissoram. Amma universitet artıq mənim də
sığınacaq yerimdir. Sizə deyim ki,
rəhbərliyə də minnətdaram, çıxmağa
qoymadılar. Hərçənd, iki-üç il əvvəl oradan getmək istəyirdim. Çünki dediklərim, anlatdıqlarım
bugünkü nəsil tələbələrə lazım
deyildi. Sonra başa düşdüm ki,
yox, işləmək lazımdır. Buna rəhbərlik
məni yola gətirdi də demək olar. Çünki
hər hansı kursdan, tələbədən qaynaqlanmadan, təsirlənmədən,
ruhdan düşmədən işləmək lazımdır.
İşləyirəm, ləzzət alıram.
Bu mənim üçün treninqdir. Dörd ildən bir kurs dəyişir və elmin diktəsini
başqa istiqamətdə icra edirəm. Hazırda
İrəvan Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında Azər
Turanın "Cavidnamə" kitabı əsasında "Mən,
atam, anam, qardaşım və Stalin" adlı
tamaşanın məşqləri gedir. Həyat
yoldaşım Esmiralda Osmanova ilə sənət barədə
iki kitab yazmışıq, bundan başqa, rejissor sənəti
ilə bağlı iki tərcüməmiz olub. Pandemiya dövründə iki dərslik
yazmışam, bir kitab üzərində işləmişəm.
Qismət olsun, onları çap elətdirəcəm.
Xalq yazıçısı Anarın
"Yaşamaq haqqı" kitabı üzərində
işləyirəm. Böyük
traktatdır və düşünürəm ki, o kitab əsasında
tamaşa hazırlayım. Mükəmməl
oxuyuram, çalışıram ki, səhvlərim olmasın.
Hesab edirəm ki, bu, mənim mənəvi
borcumdur. Sonra Yunus Oğuzun
"Cığır" romanı əsasında pyes
hazırlayıram. Hüseynbala Mirələmovla
"Sara xatun" adlı pyes üzərində işi
başa vurmuşuq. Zəfərimizə həsr
olunmuş "Sərhəd" dramı üzərində
işləmişik. Belə, işləyirəm
də.
- İşlədikcə
onların səhnə yolunu, harada qoyacağınızı da
düşünübsiz, yəqin.
- Yox,
heç bilmirəm harada qoyulacaq. Əsas odur ki,
müəlliflər mənimlə işləmək istəyirlər,
mən də bunu sevərək edirəm. Baxaq
görək də. Əslində, vacib
deyil ki, mən hazırlayım, kimə lazım olacaq,
götürüb, quracaq. Indi də işləyiəm.
Yenə də nəticəsini düşünmədən.
Sözsüz ki, yenə və yenidən səhv
etdiyimi anlayaraq. Amma nə etməli? Mən də belə adamam.
- Bunun nəyi yanlışdır
ki? Biz də elə bilirik: sən işini gör, o, səni
mütləq təqdim edəcək.
- O sizə
elə gəlir. Mən də elə
düşünürdüm. Bax, 60-da bunu
da öyrəndim.
- Yenə də gec deyil.
- (gülür) Yox, bu məni incitmir. İstehza ilə
danışsam da, hər bir şeyə elə baxıram.
Bir az da ironiya ilə.
- Bu, yəqin ki, həmişə belə
olmayıb.
- Yox, həmişə. Teatra daim gələn adam kimi siz də görmüsüz: final olur, pərdə
bağlanıb açılır, musiqi səslənir,
aktyorlar təzim edir. Sonra rejissor fəxarətlə
təzimə çıxır. Orada oturan
tamaşaçılara hörmətim olmasa, o ani
çıxışı da etmərəm, inanın.
Bilirsiz, bu hissi də məndə çoxdan
öldürüblər, lap çoxdan, 80-ci illərin
ortalarından. Yalnız bir-iki dəfə
başqa ölkələrdə bunu etmişəm. Bir də Azərbaycandan kənarda hazırladığım
tamaşalarda o ləzzəti görmüşəm. İndi istəmirəm.
- Həvəsi qırıblar,
bildim. Amma buna qarşı da bir səssiz
üsyanınız labüd idi axı.
- Mən
o prosesi xoşlayıram. Bilirəm ki,
tamaşanın uğurlu taleyi orada oynayan aktyorlardan
asılıdır və bunu anladığım
üçün onlara hörmət ifadə edib, onları
alqışlayıram. Amma
çıxıb özümü göstərməyə, təzim
etməyə utanıram.
- Son on ili nəzər
salsaq, paytaxtdan bölgəyə qədər ən çox
axtarılan rejissorsunuz. Sıx qrafik, fasiləsiz iş və
sükut. İkisinin arasındakı paradoksda
özünüzü necə hiss edirsiz?
- Səmimi
deyim ki, çox yaxşı. Allaha and olsun,
çox yaxşı. Bilirsiniz niyə?
Çünki mən heç nəyi nəyinsə,
kiminsə naminə etməmişəm. Birinci
öz qəlbimin, düşüncəmin naminə etmişəm.
Bir əsəri bəzən 5, 10 il beynimdə
saxlamışam, işləmişəm və sonra
görmüşəm ki, onu oynamağa aktyor yoxdur, həmən
silmişəm, yenisini yazmışam, onun
ifaçılarını saf-çürük etməyə
başlamışam. Yəni heç vaxt başqa həmkarlarım kimi,
onun üçün, bunun üçün tamaşa
hazırlamamışam.
- İfaçısı
tapılmayan əsərləriniz çoxdur?
- Əlbəttə, təəssüf ki, çoxdur.
- Teatr sənəti ilə
bağlı müzakirə və mübahisələrin əsasında
sənət təhsili və onun səviyyəsi dayanır.
- Bilirsiz,
öyrədənlər təxminən eyni kitabdan öyrədirlər.
Sadəcə, kimlərsə o kitabları kənara
qoyub, özünün sənət əxlaqını tələbələrə
öyrədir. Amma mən yenə deyirəm
ki, bu sənətin düzgün yazılmış elmi
qayda-qanunları var. Sadəcə onu dəqiq tədris etməyi
bacarmaq lazımdır. Biz artist yox, fərd
yetişdiririk. Düşünməyi
bacaran, öz fərdi keyfiyyətlərinin nəyə qadir
olduğunu bilən şəxs yetişdiririk. Sonra da onu teatrlara atırıq. O da orada o
cür qəbul olunur. Peşəni bilir, sadəcə
püxtələşmək yolu keçməlidir. Bu da
10-15 il olur. Kiminsə bəxti gətirir,
bir-iki il uğurlu rollar oynayır, sonra
yaddan çıxıb gedir. Bu mənada kiməsə 20 il bəxti gətirməyən kimi
baxırıq və 21-ci ildə kimsə onu kəşf edir. Stanislavskinin sözüdür, deyir zəhmət,
üstəgəl səbir, bərabərdir istedad. Amma biz altı ay hazırlığa gedib, bir
şeiri o vaxta əzbərləyib, gözəl ifa edəni
artıq istedad yağışına bürüyürük
ki, qalsın teatrda. Ola bilməz. Fərd və maraq vacibdir. Sənətə
marağı olan şəxs aldatmağı
bacarmalıdır. Məsələn, niyə
o həkim yox, hüquqşünas yox, məhz aktyor olmağa gəlib.
Sadəcə balı ona çatıb və
başqa universitetlərə girə bilməyələr gəlib
bu fakültələrə, oradan da teatrlara düşürlər.
Mənim gördüyüm budur və onlar
çoxdurlar.
- Sözünüzdən belə
çıxır ki, tamaşaçı da o uzun vaxtı
oturub, gözləməlidir? Yəni o aktyor püxtələşənə
qədər bütün səhnə, sənət
qüsurlarına göz yummalıdır?
- Niyə
ki? Nəsil hələ var, işləyir də.
Baxın, öz yaşımdan bu yana
olanların sənətə necə gədiklərini, paytaxt
teatrlarına yol açmaqlarını, nail olduqları
imtiyazlara nə yolla çatdıqlarını bilirəm.
- Başqa nəsnədən
danışırdıq, amma sizin beyninizdən bu an keçəni də bilmək maraqlı oldu.
Əslində haqlısınız, ovuc içi boyda həndəvərdə
kimin kim olduğunu təxminən hamı
bilir. Elə tamaşaçı da.
-
Hamısını yaxşı bilirəm və bu onlara da
yaxşı məlumdur. Deməyə bilərəm,
amma deyirəm.
- Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrına baş rejissor təyinatınız
da çətin dövrə təsadüf etdi.
- Asan
heç nə olmur. Mən ora təyin olunanda
kimsə məndən böyük teatr yaratmağı tələb
etmədi. Sadəcə proses getməli idi. Üç
teatr birləşmişdi, kimlərisə daha çox, kimlərisə
az yola vermək, kollektiv işə nail olmaq
lazım idi. Bütün bunlara nisbətdə, özü də
məndən tələb olunandan da o yana
keçərək orada xeyli tamaşa hazırlamışam və
hələ də oynanılır. Kassada da, festivallarda da
teatrın üzünü ağ edə
bilmişəm. Amma yola vermək məni
çox yorub, yordu. Son illər gördüm
ki, yox, daha alınmır.
- Buna yola getməyi də qata bilərik?
- Yox, məhz
yola vermək. Mənimlə yola getmək
çox asandır. Çünki ünsiyyətim
yoxdur və kimisə mənimlə yola gedib-getməməyi
müzakirə edilmirdi. Sizinlə
danışmağıma baxmayın, əslində,
danışan adam deyiləm. Daha çox öz-özümlə
danışıram.
- Sənətdə bir də
uğursuzluq var. Siz necə, bundan qorxmadınız ki?
- Yox, əksinə.
- Ümumiyyətlə, ən mükəmmələ
can atmaq, ən yaxşısı olmaq üçün sənət
ilə məşğul olmamaq peşə əxlaqı
baxımından nə qədər doğrudur?
- Siz deyən
məqamları düşünmədən, sadəcə
işim ilə məşğul olmuşam. Müəlliflərin
təqdim etdikləri əsərləri oxuyub, içərilərindən
seçib, səhnəyə qoymuşam. Mənim nəzərimdə
bir tamaşa 10-15 il gedə bilməz. Bu o zaman baş verər ki, aktyorlar,
iştirakçılar onu ləzzətlə ifa edib, yeni nələrsə
tapa bilərlər. Əksi,
ifaçının özü üçün də
maraqsız olur və bu mənada tamaşaçını
yormaq olmaz. Tamaşanı qəlb və beyin ilə
oynayan az aktyor var və onlar da sütundur.
- Bayaqdan hər iki teatrda quruluş
verdiyiniz uzunömürlü, kassa və festival
üçün əlverişli tamaşaları
sadaladınız. Məsələn, indi
onların heç biri Akademik Teatrın repertuarında yoxdur.
- Təbiidir.
Çünki ifaçısı yoxdur,
yaşlanıb. Gənc
Tamaşaçılar Teatrında elə tamaşalar var idi ki,
özümə gücüm çatdığı
üçün, teatrın rəhbərliyindən xahiş
edib onları repertuardan çıxarmışıq.
Çünki proses kimi alınmayan tamaşa repertuardan birmənalı
çıxmalıdır. Lap az oynansa belə.
Çünki tamaşaçının
hissiyyatı ilə oynamaq olmaz. Amma
baxın, illər keçir, aktyor yaşlanır, fiziki
imkanları məhdudlaşır, amma o, yenə cavan oğlan
rolunda oynayır, oynadılır. Bu, nəyə
lazımdır? Hər bir tamaşanın
bitməli və əvəzi olmalıdır. Bunun üçün də oxumaq və tapmaq
lazımdır.
- Hə, siz deyən o mütaliə
və tapmaq da bizim əksər rejissorlara yaddır.
- Mənim
özümə gücüm çatır, özümü
mütaliəsiz qoymuram (gülür).
- İstər teatr prosesinə
nəzarət edənlər, istərsə də onun
içində olanlar bir şeyi istəyirlər: proses getsin. Maraqlıdır, indi hansı proses gedir və ümumən
gedirmi?
- Çətin
sualdır. Əvvəl iştirakçı idim
deyə başqa cavab verərdim. İndi
müşahidəçiyəm deyə rahatlıqla
maraqsızlığını etiraf edə bilərəm.
- Bizim teatr arxaikdir, yoxsa müasir?
- Kifayət
qədər müasirdir. Amma kənardan bu, belə
görünmürsə, onun günahkarı biz
rejissorlarıq. Öz ambisiyamızı kənara
qoyub, doğru düzgün düşünüb, işləməliyik.
Təbii ki, bu işləməkdə aktyor əsas
şərtdir. Biz onları
inandırmağı bacarmalıyıq. İndi
pisi budur ki, aktyorlar bəzən cəmiyyətdə baş verən
neqativ hallar əsasında yazılan pyesləri
"baxdığın mən deyiləm ha, qəhrəmandır
və pis olan odur. Roldur da, rejissor verib və
mən də oynamağa məcburam" ilə oynayırlar və
belə şeyləri daha "peşəkar" bacarırlar.
Bu da son 20 ildə yaranıb.
- Çox pis.
- Əlbəttə. Azərbaycan teatrını
yaşatmağın bir yolu var: aktyor
özbaşınalığının qabağını
almaq. Çünki bu hal daha çoxdur.
- Bunun başvermə proses lap
maraqlı gəldi.
- Siz
tamaşaçı olaraq onu çətin biləsiniz. Proses məşqdən
başlanır və sonadək gedir.
- Bəs rejissorun cəza metodu nə
olur?
-
Heç nə, mən sadəcə anlatmağa
çalışırdım.
- Axı siz həm də bir
teatrın baş rejissoru idiniz?
- Nə
olsun ki? Azərbaycan teatrında baş rejissorun
ixtiyarında heç vaxt, heç nə olmayıb. Direktorun səlahiyyətindədir bütün bunlar.
Mən ancaq anlatmaq istəmişəm.
- Belə çıxır ki, ikiniz
(aktyor və rejissoru nəzərdə tuturam) birləşib
tamaşaçını aldadırsız?
- Niyə?
O, səhvini edir və sən irad bildirəndə də
üzr istəyir, vəssalam. Nə mənası
var üzrün? Onsuz da o istədiyi səhvi
edib. Özü də bilərəkdən.
Ona görə deyirəm: aktyor
özbaşınalığının
qarşısını almaq üçün
qarşılıqlı diktatura olmalıdır. Çünki teatr qarşılıqlı diktaturadan
əmələ gələn sənət növüdür.
Qarşılıqlı diktədə ya sən
rejissor deyəni qəbul etməlisən, ya illərlə
rolsuz qalmalısan, ya da çıxıb getməlisən.
Bizdə isə illərlə rolsuz qalmağa
hamı razıdır. Təki gedib kənarda
öz "xalturasını" etsin.
- Sonra da çox işləyən
aktyora "rejissorun əvəzolunmazı" ayamasını
yapışdırırlar.
-
Çoxişlənəndir axı. Məcbur
olur, verirlər, oynayır. O da bezir. Sən
özün də ondan bezirsən. Baxın,
ən zəif sayılan aktyora mövsümdə 6 rol ver,
hamı onu qəbul edəcək. Hətta
"Ondan böyük sənətkar yox idi, niyə kənarda
qalmışdı?" deyəcəklər. O, sadəcə
olaraq səhnədə mövcud olmağın yolunu öyrənir
və olur aktyor, vəssalam. Bizim sizinlə
danışdığımız böyük, dərin obraz
yaratma deyil, sözsüz ki.
- Bizim reallıqda baş rejissor ilə
quruluşçu rejissorun heç bir fərqi yoxdursa, nədir
bu bölgü?
-
Heç bir fərqi yoxdur və heç vaxt da olmayıb. Amma, əslində baş rejissor bədii rəhbər
kimi teatrın proqram tamaşalarının kamertonudur. Elədir, amma Azərbaycan üçün heç
vaxt bunun dəxli yoxdur. Mənim
üçün direktor var. O, həmişə hakimdir.
- Bu yaxşıdır, yoxsa pis?
- Səmimi
deyim də, mənim direktorlarla münasibətim həmişə
yaxşı olub. Çünki onlarla söhbətim iş
otağında olub və elə oradaca da qalıb. Narazı olmuşamsa, fikirlərimi deyib, inandırmaq
istəmişəm. İnananlar
mövsümün axırında mən deyənə gəlib
çıxıblar. Bunu Akademik Dram
Teatrında işləyəndə də görmüşəm,
digər teatrda baş rejissor olanda da. Sadalanan
uğurlu tamaşalar mənim bədii rəhbər və direktorları
inandırmağımın məhsuludur. Onların
yox ha, mənim.
- Belə çıxır ki,
artıq çətin inandırırsınız.
- Yox, sadəcə
onda həvəsim var idi. İndi illərdir buna
cəhd də etmirəm.
- Nə yaman uzun olub həvəssiz
işləməyiniz...
- Nə qədər
olar axı kimisə nəyəsə inandırmaq?! Bir yerə qədərdir, axı? Onlar mənə inanmalıdır. Nəhayət,
elə bir an gəlir ki, sən sənə
inanmayanlarla sağollaşmalı olursan.
- Ölkənin əksər
teatrlarında işləmisiniz. Doğurdanmı
Akademik Teatr "ana teatr"dır deyə onun aktyor heyəti
göstəricidir?
- Onu kim
deyir ki? Sadəcə o teatr peşəkar Azərbaycan
teatrının tarixinin başlanğıcıdır. O
teatrın mətbəxini bildiyim üçün deyirəm
ki, o teatra 30 il əvvəl gəlmiş gənc
oğlan və qızlar (texniki işçilərə də
aiddir) bir-birilərindən öyrənə-öyrənə
gəlib səlahiyyət sahibi olublar və o gənclik
romantikasını qoruyaraq öz imperiyalarını
yaradıblar. Təbii ki, yaxşı mənada.
Digər tərəfdən dövlətin nəzər-diqqəti
oradadır. Ona görə hamı ora can atır. Siz dediyiniz göstəricilik də yoxdur artıq.
Sadalasaq, orada barmaqla sayılacaq aktyorlar var. Bəlkə
də elə olmalıdır. Görkəmli,
ümidverən və çoxlu sayda ballas olmalıdır.
Sadəcə kimlərsə bu və ya digər
şəkildə bunu eləmir. Mənim
üçün heç zaman böyük-kiçik teatr
anlayışı yoxdur, aktyor var.
- Prinsipial olaraq adi prosesdir: pyes
seçilir, rol bölgüsü edilir, tamaşa
hazırlanır, səhnəyə çıxır. Amma zaman-zaman bu rol bölgüsü özü
böyük "tamaşaya" çevrilir, oradan ayaq
açıb qəzetlərə, saytlara
"çıxır". Sizə də məlum
"siyahı"lar ilə diktə edirdilər?
Adətən roldan kənarda qalan aktyorların
arqumenti bu olur.
- Vallah,
yalan sözdür. Mən heç bir direktordan o
siyahını görməmişəm. Məncə,
rol vermirəm deyə, əksəriyyəti sevinir də.
- Niyə?
- İşləmək, ağır prosesə girmək
onun üçün maraqsızdır, lazımsızdır. Əmək
haqqını alır, başqa işlərini görür.
Vaxtdır da gedir. Siz deyən
rol bölgüsü zamanı həyəcan, qarğaşa əvvəllər
idi. Məsələn, illər əvvəl
Akademik Teatrda rol bölgüsü edilib, siyahı divardan
asılandan sonra üç gün işə gəlmirdim.
Düşünürdüm ki, oynayan sağ ol
deyəcək, oynamayan da söyəcək. Qoy, sevib-söyüb qurtarsınlar, sonra işləyək
(gülür).
- Bəlkə aktyoru işlətmək
mənasında çox incidirsiz deyə indikilər
bölgüyə düşməməyə görə
sevinirlər?
- Yox, qətiyyən.
Sadəcə mən hamıya bütün şəraiti
yaradıram və tələbimi qoyuram. Amma
bunu da əvvəllər etmişəm. İndi
nəsihətdən uzaq durmağa çalışıram.
Çünki əhəmiyyəti yoxdur. 35
il bunu belə etməyə
çalışdım, artıq yox olub o inam. Çünki
o inamımı qazananlar sonra birgə işimizin şübhə
doğurmasına çalışıblar.
- Ya da elə görünmək istəyiblər.
Nəzərə alsaq ki, siz üç teatrın birləşdiyi
bir sənət ocağında yaradıcı rəhbər
olmusuz, bunu yaxşı ayırd edə bilərsiz.
- İslahat, inqilab edilirsə, bu, qəddarcasına
olmalıdır. Kimdənsə nə isə
soruşmalı deyilsən. "Yola verin
getsin" ilə olmur. Kəsmək və
o anda təmizlik etmək lazımdır. Hər
şeyin bir qayda-qanunu var, axı. Sübut
olunur ki, bu şəxs bu alətdə çala bilmir. Vacibdir onu saxlayasan, burax, çıxıb getsin də.
- Alətdə çala bilməyənlə
işləmək asandır?
- Yox,
onlar onsuz da prosesdə yoxdurlar. Onları
iclasdan-iclasa görürsən. Odur ki, siz
bayaq dediyiniz qəddarlığı heç vaxt etmirəm.
Damara baxıb, qan almağı bacarıram.
O zəif ola bilər, amma onun zəifliyi
tamaşanın ümumi məziyyətlərinə mane olmur. Çünki müəyyən bir çərçivənin
içərisində lazımdır. Mən
bunu da akademik teatrdan öyrənmişəm. O teatr həm
də ona görə böyükdür ki, orada daş da, divar
da hər şeyi öyrədir. Əgər
oranı sevsən, öyrədir.
- Öyrənməsən də cəzalandırıb,
atır bir kənara.
- Əlbəttə. Hərdən mənə elə gəlir
ki, Akademik Milli Dram Teatrı görkəmli Adil İskəndərovun
lənətlənmiş yeridir və oranı nə iləsə
təmizləmək lazımdır ki, o lənət itsin.
- Niyə
düşünürsüz ki, ora lənətlənib?
- Çünki Adil müəllimə orada işləməyə
icazə verməyiblər. O bina tikilib bitəndən sonra,
hazırlıq işləri gedəndə onu oradan
çıxarıblar. Yaşlılar deyir ki, o,
həmin vaxtdan nəinki o teatra, heç həndəvərinə
də getmir. Bir dəfə Ələsgər
Ələkbərov dünyasını dəyişəndə
indiki Şahmat məktəbinin yanında dayanıb
izdihamın arxasınca göz yaşı tökərək
"Öldü Vaqifim, Xanlarım, Bərxudarım" deyir.
Baxın, Ələsgər müəllimin
adını çəkmir, ancaq rollarını sayır.
Bir dəfə də Hökumə Qurbanova
SSRİ Xalq artisti adını alanda onun əlini sıxır,
vəssalam. Mənə elə gəlir ki,
oranı xoş bir şeyə çevirmək lazımdır.
Çünki Adil müəllim nəinki Azərbaycan
milli kinosunu, həm də milli teatrını qurub və sonra
lazımsız bir şəxs kimi kənara atılıb.
Sonra da sənət üçün cavan,
yaradıcılıq üçün məhsuldar vaxtında
dünyasını dəyişib. Hörmətsiz
də dəfn olunub, 5-6 nəfər ilə. Adil müəllimin ruhunu dincliyi üçün nə
isə etmək lazımdır.
- Mistikadır sadəcə.
- Ola bilər.
Amma gördüklərim ona gətirib
çıxardır. Proses olaraq teatrımız lənətlənə-lənətlənə
gedir. Biz sadəcə uğuru lənətləməyi
bacarırıq.
- Məncə, bir az
ovqatı dəyişək. Sizdən
danışaq. Məsələn,
hazırda hansı obrazdasınız? İndi kənardan
Kefli İsgəndərə oxşayırsız, ona görə
soruşdum.
- Yaman
çətinə saldız məni. Kral Lir. Böldüm,
verdim və sonra da anladım ki, səhv elədim.
- Niyə 60-dan sonra yalnız
özünüzdə səhv axtarırsız?
- Səhvdir
də. Mənə elə gəlirdi ki, məni həzm
etmək olmaz. Amma yanıldım. İndi ləzzətlə gülürəm. Sən demə hələ qaxac deyiləm, "yeyilə"
bilirəm. Demək qaxac olmaq üçün hələ
10 il də yaşamalıyam (gülür).
Amma o gülüşün içindəki əzab
adamın sinirlərini tarıma çəkir).
- Adil müəllim kimi siz də Gənc
Tamaşaçılar Teatrının həndəvərinə
dolanmırsız?
- Mənim
orda nə işim var? "Azdrama"dan
çıxanda da iki ildən çox ora getmədim. Mənim
elə xasiyyətim də var: unuduram. O teatr da, bu teatr da bir
epoxa idi, bitdi və mənim üçün qurtardı. Yəqin yeni epoxa da başlanacaq. Heç
vaxt rəhbər olmaq ambisiyam olmayıb. Baş
rejissor seçilməyim də bir təsadüfdür. Növbəti bir etapı gözləyirəm. İstək və işlərim var. Mehriban
yaşasaq, daha yaxşı olar.
- Söhbətinizdəki səmimiyyəti
də, ironiyanı da, sarkazmı da duydum. Oxucu necə duyacaq,
bilmirəm.
- O da sizdən
asılıdır, remarkalarda yazarsız ki, burda güldü,
burda hirsləndi, burda susdu. (gülür).
- Məncə, siz
tamaşaçınızı tanıdığınız
kimi o da sizi yaxşı tanıyır.
- Onda, məni
tanıyan hər kəsə salam deyin.
- Baş üstə.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 19
noyabr.- S.6-7.