İnciçiçəyinin qoxusu
O zaman toxunmadan, surətimi yox, ədamdakı gözəlliyi
sev, sadəcə... Məni sev. Bədənimi deyil, ruhumu sev. Dodaqlarımı
deyil, səsimi, qoxumu duy, hiss et, sev... Qəfildən Etqar Keretin "On səkkiz yaşlı bir qızın məmələri" və
"Sevgilim çılpaqdır"
hekayələrinin bir
gül ləçəyitək
incə və gözəl qoxan qadın qəhrəmanlarının
səslərini eşidirəm.
Onlar bu sözləri qadını seksual obyekt kimi görən
bütün kişilərə
deyirlər.
Tükətim, istehlak birbaşa marka dəyərinə və vizuallığına
xidmət edir. Bu gün hər hansı bir zinət əşyası materialına görə deyil, marka "dəyəri" baxımından
qiymətlidir. Məşhur bir markanın adi metaldan, dəmirdən
hazırlanan qolbaq və yaxud boyunbağı
eyni əşyanın
markasız qızılından
bahadır. Tükətim toplumunda vizuallıq bir təhkiyə və təsvir forması kimi çıxır qarşımıza.
Madam ki, təhkiyə dünyaları
belə sərbəst
və mediatikdir, axı niyə, nə üçün dünyanın özünü
bir hekayə, roman kimi oxumayaq. Ya da əgər alternativ, çaparaq, sürətli mətnlər
belə kiçik və aldadıcıdır
və vecsizdirsə, niyə eynilə real dünya kimi qarışıq, ziddiyyətli,
ancaq bir o qədər minimalist və
qeyri-adi təhkiyə
modelləri yaratmayaq?
Etqar Keretin hekayələri marka dəyəri olan təhkiyə metodları təqdim edir. Minimalist, vizual və istehlak tələbatı olan Keret hekayələri
sürətlənən tarix
və zamanla da uzlaşır.
Son 50-60 ildə ədəbiyyatda yenilikçi ruhun ən yaxşı nümunələrini Samuel Bekket,
Donald Bartelm, Tomas Pinçon,
Don Delillo, Uilyam Berrouz, Piter Xandke, İtalo Kalvino, Xorxe Luis Borxes, Xulio Kortasar
və Karlos Fuentes kimi yazıçılar yaratmışlar. Əlbəttə, bu o demək deyil ki, onlar
qüsursuz təhkiyə
metodları kəşf
ediblər. Ancaq onlar
olduqca oyunbazdırlar və modern həyatın mexanizmlərini ortaya çıxarmaq üçün
süjet xəttini çılpaqlaşdırırlar. Bəzən Borxes kimi bir
qədər intellektual,
modern, alqoritmik bir dillə, bəzən də Fuentes kimi ənənəvi, zəngin
dil, təhkiyə formaları ilə. Yüksək
texnologiyaları aparıcı
olan çağdaş
cəmiyyətlərdə informasiyanı
gələcəyin incəsənət
və ədəbiyyatının
düşəcəyi postnormal
vəziyyətin həyəcan
siqnalı kimi qiymətləndirmək olar.
Hələ bir əsr əvvəl Coys öz romanı haqqında deyirdi: "Bir ölkəyə gedərkən diqqətinizi
cəlb edən ilk şey nə olur? Həmin ölkənin mədəniyyətinin
böyüklük miqyası
onun qoxusudur və ədəbiyyatına
yayılan da bu qoxudur. Eynilə Rablenin orta əsrlər
Fransası kimi,
"Don Kixot"un yazıldığı
dövrdəki qoxusu olan kimi "Uliss" də mənim zəmanəmin Dublini kimi qoxuyur".
XX əsrin sonlarında
- eranın tamamlanma astanasında Patrik Züskind "Parfümer"
romanı ilə orta əsrlər Parisinin qoxusunu köçürdü gələcək
əsrə. Dini, siyasi,
ictimai və fərdi qoxuları gizlədə bilməməyin
mümkünsüzlüyünü cazibədar bir üslub və formada vizuallaşdırdı
Züskind. Necə də
kəlləmayallaq bir
qoxu estetikasıdır.
Coysun demək istədiyi də bu cür
qoxu, estetika inqilabıdır?! Həm hə,
həm də yox. Lakin Coysdan fərqli
olaraq Züskind yalnız elitar sənəti qabartmır, kütləviliyi də onun yanında qoyaraq Lesli Fidler
və Umberto Ekoya əl yelləyir. Etqar Keret isə yeni dünyanın zaman və məkanını
əsas götürür
və çağdaş
dövrün minimalist mətnlərini
yaradır, qoxusu isə virtual dünya qədər maksimalistdir.
Keretin "Nimrod dəlilikləri"
hekayəsində bir neçə dostun silsilə şəkildə
davam edən depressiv halları kafkavari bir formatda
göstərilir. Oxucu da virtual formada
daxil edilir dəliləşmə, havalanma
ritualının içinə.
Dostların içləri çöllərinə,
çölləri içlərinə
çevrilir. Sürətlənən zamanda Keret vizual,
yığcam və semiotik çalarları olan geniş bir dil yaradır.
"Sürpriz yumurta"
hekayəsində kişi yas içindədir. Çünki çox sevdiyi xanımını avtomobil
vurub öldürüb.
Qadının meyitinə qoyulan
tibbi diaqnoz isə daha ağırdır.
Əgər qəza baş
verməsəydi də
öləcəkdi. Çünki bütün bədəninə
xərçəng yayılmışdı.
"Gombul" hekayəsində
hər bir insanın normal kimliyi və bir də
qaranlıq tərəfləri,
kölgə arxetipi qadının yerinə keçən kişi,
kişini əvəz edən qadının davranışlarında reallaşır.
Hekayələr kadrlar kimi axır. Hər bir cümlənin
şəklini çəkirik
beynimizdə.
"On səkkiz yaşlı
bir qızın məmələri" və
"Sevgilim çılpaqdır"
hekayələrində gündəlik
həyatda hər yerdən boylanan real və virtual pornoqrafik kadrların şüuraltı
tezliyi və sinxronizasiyası lağa qoyulur. Şüur gözünü itirən kişilərin qadınlara seksual obyekt və materiya kimi baxarkən
necə gülünc və acınacaqlı duruma düşdükləri
səhnə-səhnə canlandırılır. Erotikasız erotika var bu hekayədə. Lakin həmin erotik situasiya diksindirir, enerjisi itələyicidir.
"On səkkiz yaşlı
bir qızın məmələri"nə göz
dikən "axmaq qoca"nın əxlaq normalarından dəm vurması və gəncləri əxalaqsızlıqla ittiham
etməsi kitab səhifələrindən çıxıb
oxucunun qarşısında
dayanır.
"Sevgilim çılpaqdır"
hekayəsində isə
Günəşə qənşər
dayanan gözəl bir qadından hər kəsin "kəsməsi" Şərq
toplumuna bədii psixoanalitika bucağından
baxışdır. Keret belə
bir mövzunu qadın bədəninin cazibəsi ilə paralelləşdirir. Gözəl və
zərif bir qadının bədəni
gündəlik dərdləri
də unutdurur. Qızın bədəninə
baxan kişilər gündəlik qayğılardan
uzaqlaşır və
elə bu an erotikasız erotikanın nirvanasında hiss edirlər
özlərini.
Təsəvvür edin ki, birdən
Ceyms Coys alabaxta quşu kimi qızlara boylanan kişilərin arasından ortaya çıxır. Həmin kişilərə qoşulur və ağzından su axıda-axıda qızlara
baxır. Qızlara yaxınlaşdıqca
inciçiçəyinin qoxusu
burnundan beyninə və oradan ürəyinə yayılır.
Başını bir qadın həyası ilə aşağı dikir və ürəyindən
keçirir: Nəyi gizlətsəniz də, nəyi ört-basdır etsəniz də, qoxunuzu əsla gizlədə bilməzsiniz.
Elə bu an Patrik Züskind
və Etqar Keretin yaratdığı qoxu dünyasına da daxil olur.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
19 noyabr.- S.24.