Təmiz vicdanla keçmiş ömür
Hüseyn Abbaszadə
-100
Azərbaycan ədəbiyyatının ən məhsuldar
qələm sahiblərindən biri kimi Hüseyn Abbaszadənin
adını çəksək, yanılmarıq. Hüseyn
Abbaszadə 50-ci illər pleyadasının nümayəndəsidir.
Yaradıcılığa nəzmlə
başlamış H.Abbaszadə 1958-ci ildə nəsrə
keçid etmiş, epik növün müxtəlif janrlarında
əsərlər yazmışdır. Ədəbi
mühitin içində olan, yetəri qədər tanınan,
sevilən, hörmət edilən H.Abbaszadənin
yaradıcılığı rəsmi dövlət təqdirini
qazanmış, qiymətləndirilmişdir.
50-ci illər nəslinin nümayəndəsi olduğu
üçün ona yalnız sovet dövrü yazıçısı
kimi yanaşmaq yanlış olardı. Çünki onun nəsr
yaradıcılığı 1958-2005-ci illəri əhatə
edir. 47 ili əhatə edən bu irsə
müraciətdə, əfsuslar olsun ki, müəyyən
dövrlərdə durğunluq müşahidə
olunmuşdur. Təəssüf ki, bu problem təkcə
H.Abbaszadə yaradıcılığında deyil, 50-ci illər
nəslini təmsil edən bir çox başqa nasirlərin
yaradıcılığında da özünü göstərir.
Milli ədəbiyyat tarixinin öyrənilməsi,
ədəbi irsin mənimsənilməsi baxımından
H.Abbaszadə və onun kimi ədəbiyyat fədailərinin
araşdırılması, yaradıcılıqlarına
müraciət vacibdir.
H.Abbaszadənin bədii nəsrinə nəzər
yetirdikdə müxtəlif mövzulara onun özünəxas
şəkildə, bədii ustalıqla
yanaşdığının şahidi oluruq. Bu mövzular
real həyatla birbaşa bağlı olmaqla yanaşı, milli,
mənəvi, ictimai, qlobal, iqtisadi, siyasi, sosial problemləri
özündə əks etdirir. H.Abbaszadə
insanların fəaliyyətini, məişətini,
dövrün mənzərəsini təkcə bədii nəsr
nümunələrində deyil, memuar və publisistik
yazılarında da real boyalarla təqdim edə bilmişdir.
Nasir əsərlərində yalnız xalqın
həyatını təsvir etmir, vətən və millətlə
bağlı düşüncələrini də ifadə
edirdi. Sovet dövründə qələmə
aldığı ədəbi-bədii nümunələrdə
dövrlə bağlı sosial-siyasi baxışlar
özünü göstərsə də, bu hal
yaradıcılığındakı milli düşüncənin
inkişafına mane olmurdu. Əksinə,
milli sənətkar mövqeyində dayanaraq millilik
ünsürlərini yaradıcılığının mahiyyətində
ifadə etməyi bacarırdı.
Təbii olaraq H.Abbaszadə
yaradıcılığına münasibət birxətli
olmamış, onun sənəti müxtəlif aspektlərdən
təhlil obyektinə çevrilmişdir. Hələ sovet
dövründə Yəhya Seyidov "Müasirlik
yazıçının devizidir" (1968), "Müasirlik
duyğusu" (1971), Hidayət Əfəndiyev "Tükənməz
ilham çeşməsi" (1970), İmamverdi Əbilov
"Uşaqlar üçün böyük ədəbiyyat
yaradaq" (1970), "Təmənnasız xeyirxahlıq
dastanı" (1985), Məmməd Rahim "Maraqlı əsər"
(1971), Bəkir Nəbiyev "Böyük sərkərdənin
bədii surəti" (1971), "Böyük Vətən
müharibəsində Azərbaycan ədəbiyyatı"
(monoqrafiya, 1977), Süleyman Rəhimov "Əlvanlıq
uğrunda" (1971), İsmayıl Şıxlı
"Müharibə və insan" (1980), Məmməd Cəfər
Cəfərov "Ürəkaçan əsərlər, səslər"
(1982), Akif Hüseynov "Taleyə çevrilən illər"
(1982), Bəxtiyar Vahabzadə "Xahiş"in bəlası"
(açıq məktub; 1982), Süleyman Rüstəm
"Şairin nasir haqqında sözü" (1982), Kamal
Abdullayev "Ötən illərin mənası" (1983),
Vaqif Yusifli "Çəmbərəkənd balladası"
(1983), Rəhim Əliyev "Ömrün sınaqları"
(1985), Zaman Əsgərli "Təmizliyin təntənəsi"
(1985) və b. onun yaradıcılığına aktiv
münasibət bildirmişlər. Bu münasibət SSRİ-yə
daxil olan digər xalqların nümayəndələri tərəfindən
yazılan məqalələrdə də - S.Lukyanov
"Nravsvennaya aktivnost geroya" (1976), İ.Tretyakov "Urok
drujbı" (1976), M.Xolmoqorov "Pozitsiya soldata" (1976),
V.Boquslavski "Obyatı pafosom vospitaniya" (1977), A.Safronov
"Nravstvennıy vzqlyad pisatelya" (1978), Y.Lukin "Sovremennost
diktuyet temu" (1979),
M.Pleskaçevski "Qrani bolşoqo talanta" (1982),
L.Kayumov "Müasirlik duyğusu" (1982), Y.Loxviçki
"Qrani sudeb ludskix" (1983) və s. görünür. Sovet dövrünü əhatə edən bu
yanaşmaların bir çoxunda, təbii olaraq, H.Abbaszadənin
bədii nəsri sosrealizm çərçivəsində təhlil
edilmişdir.
Müstəqilliyimizin
bərpasından sonrakı illərdə də H.Abbaszadə
yaradıcılığına müəyyən münasibət
olub: Tofiq Hacıyev "Nəsrin böyük rütbəli sənətkarı"
(2002), Dəyanət Bayramov "Nəsrimizin
"general"ı" (2002), Hacı Ağəddin Mansurzadə
"Sənətkar xoşbəxliyi" (kitab; 2007), Vaqif
Yusifli "Bizim Hüseyn müəllim" (2007),
"Altmış beş il ədəbi aləmdə"
(2012), "Yada düşür xatirələr" (2017), Təranə
Məhərrəmova "Ədəbiyyatın
ağsaqqalı" (2010), Məhəmməd Nərimanoğlu
"General"la qazanılan şöhrət" (2012) və
s. Amma bu illərdə onun yaradıcılığına
münasibətin kəskin azaldığı aşkar şəkildə
görünür. Bu təkcə onun
yaradıcılığı ilə bağlı deyildi. Buna səbəb kimi keçid dövrünün
çətinliklərini, Birinci Qarabağ müharibəsini, dəyişən
dünyanın qanunlarını, sovet dövrü
yazıçılarına birtərəfli yanaşmanı
göstərə bilərik.
Amma H.Abbaszadənin yaradıcılığı
monolitliyi, ekspressivliyi ilə bu rupora sinə gərə bildi. Çünki
o, sözün əsl mənasında, müasir
yazıçıdır. Vaqif Yusifli 2007-ci ildə "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə nəşr etdirdiyi "Bizim Hüseyn
müəllim" məqaləsində yazır:
"Hüseyn Abbaszadə müasir yazıçıdır və
mən bu kəlməni işlədərkən müasirliyi təkcə
müasir mövzuda yazmaq kimi dərk eləmirəm. Müasirliyi onun təsvir etdiyi hadisələrə məhz
yeni düşüncə tərzi ilə yanaşmasında,
gördüyünü, müşahidə etdiyini və qələmə
aldığını yüksək sənətkarlıqla
canlandırdığında görürəm. Elə bir əsər ki, təkcə konkret bir
dövrün əhval-ruhiyyəsini, ictimai, yaxud mənəvi mənzərəsini
əks etdirməklə məhdudlaşmasın. Bu gün də həmin əsərləri oxuyanda bu
gün üçün nəsə tapaq".
Məhz H.Abbaszadə əsərlərinin müasir ruhu
onların hansı dövrdə yazılmasından
asılı olmayaraq, bu gün də sevilməsinə səbəb
olur. Sevindirici haldır ki, uzun fasilədən sonra
H.Abbaszadə yaradıcılığına yenidən
qayıdış müşayiət olunur. Belə ki,
2017-ci ildə "Barıt iyi" hekayəsi ümumtəhsil
məktəblərinin 6-cı sinfi üçün
"Ədəbiyyat" dərsliyinə daxil edildi, 2018-ci ildə
"Kəpəz" nəşriyyatı tərəfindən
"Hardansınız, müsyö Abel?" əsəri Elvin
Abbasbəylinin tərcüməsi ilə "Vous e`tes d`ou`,
Monsieur Abel?" fransız dilində çap edilərək Strasburq şəhərində
"ayın best-selleri" oldu. 2019-cu ildə isə povest
"Xan" nəşriyyatı tərəfindən latın qrafikası ilə ana dilində yenidən
nəşr edildi. (Hər iki nəşriyyat tərəfindən
əsərin janrı roman olaraq qeyd edilsə də,
haqqında danışdığımız əsər
H.Abbaszadənin 1977-ci ildə nəşr olunmuş
"Seçilmiş əsərləri"nin 2-ci cildində
povest kimi təqdim edilmişdir). H.Abbaszadənin nəvələrinə
həsr etdiyi 1986-cı ildə nəşr olunmuş "Nərgizlə
Nigarın nağılları" kitabı 2021-ci ildə ilk dəfə
latın qrafikası ilə Azərbaycan və
ingilis dillərində yenidən nəşr edildi. Son olaraq
2022-ci ildə "General" romanı ədibin yubileyinə
töhfə olaraq Dövlət Tərcümə Mərkəzi
tərəfindən ilk dəfə latın
qrafikası ilə nəşr edilərək oxucuların,
H.Abbaszadə sevənlərin istifadəsinə verildi.
Müxtəlif mövzuları özündə birləşdirən
H.Abbaszadənin bədii nəsri mövzu və quruluşca
bir-birini təkrarlamayaraq standart xarakter daşımır. Bitkin forma
xüsusiyyətlərinə malik nəsrində dəqiq
seçilmiş predmet, yekdil yazıçı mövqeyi,
hadisələrə rasional və emosional münasibət əsərlərinin
bədii tutumunu təşkil edir. Buna
görə də onun əsərləri dəyişən
dövrdə də öz çəkisini qoruyur.
H.Abbaszadə bir çox qəzet və jurnalın
redaksiya heyətində çalışmış, onların
ərsəyə gəlməsində xidməti, zəhməti
olmuşdur. Belə ədəbi orqanlardan biri də "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzeti idi. 1966-1971-ci illərdə redaktoru olduğu qəzetin
onun həyatında xüsusi rolu vardır. Görkəmli alim Tofiq Hacıyevin
vurğuladığı kimi, "H.Abbaszadə "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetində də
döyüşçü kimi redaktorluq etdi. Sovet imperiya senzurasının Domokl
qılıncının altında Azərbaycançılıq
ideyası onun qəzetində bəhrə verirdi". Doğrudan da, "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzeti H.Abbaszadəyə, H.Abbaszadə də "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetinə
varlığı ilə bağlı olub. Qəzetlə əlaqələrinin
hələ orta məktəb dövründən olduğunu
H.Abbaszadə belə xatırlayırdı: "Hələ
orta məktəbdə oxuyanda ədəbiyyat həvəskarı
kimi "Ədəbiyyat qəzeti"ni müntəzəm izləyib,
çağdaş yazıçılarımızın
çoxunu onun vasitəsilə tanımışam, ədəbi
yeniliklərdən xəbər tutmuşam. Bu
xeyirxah işdə o, minlərlə ədəbiyyatsevərin əsl
bələdçisi olub".
H.Abbaszadənin qayğı, borc və məsuliyyətlə
qələmə aldığı hər bir əsərində
xalqına, millətinə məhəbbətini, ehtiramını
görürük. Müharibə mövzusu onun
yaradıcılığında ana xəttini təşkil
edir. Düşünürəm ki,
müharibədən yazmağa ən çox haqqı
çatanlardan biri H.Abbaszadə idi. H.Abbaszadə
ömründə iki müharibənin şahidi,
iştirakçısı olmuş, fiziki və mənəvi
olaraq onun bütün ağrılarını
yaşamışdır. H.Abbaszadənin
qızı İradə Abbaszadənin də qeyd etdiyi kimi,
"O, müharibənin sadəcə
iştirakçısına çevrilməmiş,
sözün həqiqi mənasında o illərin qanlı hadisələrinin,
orada gördüyü insanların psixologiyasının fəal
bir seyrcisi olmuşdur".
H.Abbaszadəyə ən çətin gələn isə
Birinci Qarabağ müharibəsi idi. 90-cı illərdən H.Abbaszadə
nəsr yaradıcılığına az
müraciət etməyə başlayır. Daha
çox mətbuatda publisistik yazılarla görünür.
Bu dövr onun yazılarının əsas
mövzusu Birinci Qarabağ müharibəsi, millətin mənafeyinin
qorunması idi. Qarabağ dərdi onu
ömrünün sonuna kimi rahat buraxmır. H.Abbaszadənin
"Azərbaycan" jurnalının oxucularının
suallarını cavablandırarkən söylədiyi fikirlər
onun yaralı qəlbindən gəlirdi: "Dərdsiz, kədərsiz
insan olmur. İntəhası birinin dərdi, kədəri
çox olur, birininki az. Mən uşaqlıqdan dərd, kədər,
sıxıntılar içində böyümüşəm.
Gəncliyim cəbhələrdə keçib,
neçə dəfə ölümlə üzləşmişəm,
dərdin, kədərin nə olmasını yaxşı bilirəm.
Amma heç zaman, heç bir hadisə məni
qondarma Dağlıq Qarabağ problemi kimi sarsıtmayıb, dərdə
salmayıb".
Bu il H.Abbaszadənin 100 yaşı olur. Və biz qalib ölkənin yazıçısı
kimi onun 100 yaşını qeyd edirik. Düşünürəm
ki, H.Abbaszadə və onun kimi bu dərdlə dünyadan
köçən ədiblərimizin ruhu bu gün
şaddır. Çünki Azərbaycan xalqı
İkinci Qarabağ müharibəsində qələbə
çaldı, cəmi 44 gün ərzində 30 il düşmən işğalı altında
olan torpaqlarımızı azad etdi.
Vaqif (Vaqif Yusifli - A.H.) müəllimin
vurğuladığı kimi, "unuda bilmərik Hüseyn
Abbaszadəni". Çünki təmiz vicdanla
yazıb-yaratmış bir sənətkar unudula bilməz.
100
yaşın mübarək, Hüseyn müəllim!
100
yaşın mübarək, qalib ölkənin yazarı!
Aygün Heydərova
ADPU-nun doktorantı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 26 noyabr.- S.9.