"Don Kixot"
Müasir dövrdə rejissorlar çox vaxt nəsr əsərlərini
səhnəyə köçürürlər. Bəzən
bu cür səhnələşdirmələr uğurlu olur, bəzən
də uğursuz. Uğursuzluq əsasən
ona görədir ki, birinci - səhnə variantını
işləyən rejissorlar əsərdəki hadisələrin
hansı məkanda baş verəcəyini dəqiqləşdirə
bilmirlər. İkincisi isə - onlara elə
gəlir ki, populyar nəsr əsərini səhnəyə
çıxarmaq kifayətdir ki, tamaşa uğurlu
alınsın. Bu, kökündən səhvdir.
Səhnələşdirmə pyes üslubunda
olmasa da, mətnin təhlilə, araşdırmaya, hadisə,
faktların təyininə və ən əsas - baş hadisənin
təyininə böyük ehtiyac var.
"Don Kixot" əsərini nümunə olaraq
götürməkdə məqsəd məhz bu prosesi anlamaq
istəyidir.
Məkan:
Şərti.
Zaman:
İnsanlığın bərqərar olduğu illər.
Geyimlər:
Şərti.
Janr:
Tragikomediya.
Alonso Kixano aylardır ki, evindən bayıra
çıxmır. O, cəngavər romanlarına aludə olaraq gecə-gündüz
oxuyur. Malikanədə işlər
başlı-başına buraxılıb. İdarəçiliyə
öyrənmiş adamlar nə edəcəklərini bilmirlər.
Bir sözlə, səhərdən axşama qədər
ancaq əsilzadə sinyor Alonso Kixanodan danışırlar.
- Bizim
yazıq Alonso Kixano elə hey oxuyur...
-
Varlı adamların yandırdığı şamların
sayı-hesabı yoxdur!
- Ev
işlərini idarə edən xanım onun yanına həkim
gətirmək istəyirdi, amma həkimə verməyə on
real da tapılmadı.
- O,
bütün pullarına cəngavər romanları alıb
doldurub çamadanlara.
- Əsil-nəslini danaraq Alonso Kixano adını
üstündən götürüb özünü
Lamançlı Don Kixot adlandırır.
-
Bacısı qızı gecə-gündüz ağlayır.
-
Yazıq necə ağlamasın ki, dayısının - yeganə
himayədarının başına hava gəlib!
- Məgər,
doğrudan, kitab oxumaq adamı dəli edər?
- Bəs
nə! Bizim zadəgan müəlliflərin hər
bir uydurmasını müqəddəs kitabda yazılan kimi qəbul
edir.
- Ona elə
gəlir ki, başımıza gələn bəlalar cəngavərlərin
yoxa çıxmasına görədir.
- Təsəvvür
edin, dünən axşam qohumlarına deyib ki, o, cəngavər
olmalıdır.
- Bizim
zamanədə cəngavər?! O cəngavərlərin təkcə
özləri yox, nəvə-nəticələri belə
çoxdan unudulub!
-
Görün biz hansı əsrdə, neçənci ildə
yaşayırıq?!
Müəllif
tərəfindən verilən məlumatlar rejissora qət etməyə
əsas verir ki, Alonso Kixano havalanıb və onun müalicəyə
ehtiyacı var...
Sonda qoyulan sual işarələri isə rejissora təhlil
prosesində çoxlu sayda sualların yaranacağına
işarədir.
Yaranmış hər bir sualı məntiqlə
cavablandırmaq vacibdir. Bu suallar rejissoru axtarışlar
aparmağa məcbur edir. Suallara cavab
tapılandan sonra (əlbəttə ki, məntiqi) rahat nəfəs
alıb pyes üzərində təhlilə başlamaq olar.
Rejissor həlli məhz bundan sonra yaranır.
Başa düşmək lazımdır ki, bir
pyesin təhlili, başqa bir pyesin təhlilindən mütləq
fərqli olmalıdır. Burada əsas rol
oynayan rejissorun dünyagörüşüdür. Məhz dünyagörüşü
formalaşmalıdır ki, rejissor oxuduğu mətni təhlil
edə bilib onu maraqlandıran fikirləri ön plana çəkə
bilsin. Rejissor fikri məntiqi təhlil nəticəsində
yaranır.
Romanda hadisələr çoxşaxəlidir. Səhnə
qutusu bu çoxşaxəli məkanı bütünlüklə
göstərə bilmədiyindən mütləq hadisələrin
harada cərəyan edəcəyini dəqiqləşdirmək
lazımdır. Romanda hadisələr XVI əsrdə
cərəyan edir. Sosial
baxışları XVI əsrin prizmasından göstərmək
XXI əsr tamaşaçılarına nə dərəcədə
maraqlıdır?
İnternet əsri olan XXI əsrdə Alonso Kixanonun
arzuladığı və etmək istədiyi məsələlərin
tamaşaçıya maraqlı olması üçün məkan
mütləq şərti olmalıdır. Səhnə
şərtiliyi çoxşaxəli romandan yaranan səhnə
variantının qavranılmasına və maraqlı
olmasına şərait yaradacaq.
...Alonso
gecə köynəyində peyda olur. O, yenə oxuyur. Qızılsaç xanım Freston adlanan əjdahanın
caynağındadır və onu mütləq xilas etmək
lazımdır. Alonsonun qərarı qətidir.
Ona dəmir zireh, at, qılınc, nizə və
silahdaşıyan lazımdır. Kitablarda
bu cür yazılıb. Qərar verilib,
amma bu paltarlar haradan tapılmalıdır? Elə bu vaxt qonşu qızı Aldonsa peyda olur.
Alonsonun müşahidəsinə görə bu
qız gecə-gündüz işləyir, yorulur. Onu istismar edən doğma atasıdır. Bu qızı da xilas etmək lazımdır. O,
mütləq bunu edəcək. Vacib olan cəngavərlərə
layiq paltarlardır.
Alonso:
- Belə
olmaz! Mütləq geyim lazımdır.
Bu vaxt əyyaş və qarınqulu Sanço peyda olur. Alonso onunla
saziş bağlayır.
Alonso:
- Əgər
mənə geyim tapsan və silahdaşıyanım olsan, səni
kəndlərin birinə qubernator təyin edəcəyəm!
Sanço Pansanın onsuz da bir işi yoxdur. Qubernator olmaq
isə maraqlı bir təklifdir. Əgər o qubernator
olsa...
Sanço Alonso üçün geyim tapır. Özü eşşəkdə,
Alonso isə arıq da olsa, hər halda atdır - Rosinantda macəralar
axtarışına yola düşürlər...
Yollar bərbaddır...
Sanço
bir neçə dəfə eşşəkdən
yıxılır...
Ah, bu
yollar...
Sanço:
- Əgər
mən qubernator olsam yolları düzəldəcəyəm! Adamlar hər şeyə laqeyddir. Məsələn,
qonşum deyir ki, Sanço, heç olmasa sən o dərmə-deşiyə
bir az çınqıl tök. Mənsə əvəzində deyirəm ki, niyə
mən, özün elə də. O da mənə
cavabında deyir ki, mən niyə? Mən də
ona deyirəm ki, onda mən niyə? Kimə
lazımdır qoy o da eləsin! O da mənə deyir ki, mənə
lazım deyil. Mən də ona deyirəm ki, əgər sənə
lazım deyilsə, mənə dünəndən lazım
deyil! O da mənə deyir ki...
Alonso:
- Başa
düş, yolları bu günə salan sehrbaz Frestondur. Onu mütləq məğlub etmək
lazımdır.
Alonso
reallıqdan uzaqdır!
Sanço isə bütünlüklə realdır. O, hər işdə bir
xeyir axtarır!
Dostlar hərəkətdədirlər. Gecə-gündüz yol
gedirlər... Amma hələ kimsəni xilas etməyiblər.
Sanço qubernator olmaq, Alonso isə insanları xilas etmək,
gözəllər gözəli Dulsineyaya qovuşmaq
arzusundadır!
O, sehrbaz
Frestonu məğlub edib bəşəriyyəti azad edəcək.
Hamı xoşbəxt yaşayacaq!
Hələlik bir hadisə mövcuddur.
Alonso Kixano Don Kixot ləqəbi götürərək
azadlıq sorağında səyahətə
çıxıb.
Hadisə:
"İnsanlar məni gözləyir ki, onları azad
edim".
Qəfil
səs eşidilir:
- Ağa,
bağışlayın, and içirəm ki, bir də belə
qələt eləmərəm! İmdad! Kömək edin!
Nəhayət, kimsə Don Kixotdan kömək istədi. Səfər
etdikləri bu neçə gün ərzində heç nə
baş verməmişdi.
Don Kixot və
Sanço Pansa kasıb bir kəndlini döyən mülkədarı
görüb ona əmr edirlər ki, əl saxlasın! Mülkədar qəribə geyimli (zirehli) adamı
görüb dayanır və Don Kixota başa salır ki, bu
çoban onun sürüsünü otarır və bu gün
sayanda məlum olub ki, sürüdən bir qoyun əskikdir.
O da diqqətsiz çobanı cəzalandırır.
Don Kixot
çobanın adını soruşur:
- Andres.
Və Andres ona olan diqqəti görüb o dəqiqə
ağasından şikayətə başlayır ki, doqquz
aydır ağası ona zəhmət haqqı vermir. Don Kixot bu
ədalətsizliyə görə mülkədara əmr verir
ki, çobanın zəhmət haqqını versin. Mülkədar and-aman edir ki, çoban yalan
danışır. Don Kixot məzlumlar tərəfindədir.
O, mülkədarı cəzalandıracağı ilə hədələyir.
Mülkədar qorxub razılaşır və
Andresi özü ilə aparır ki, onun zəhmət
haqqını ödəsin. Andres Don Kixota minnətdarlıq
edir, hətta diz çöküb onun əlini öpür...
Romantik cəngavər heyrət içindədir.
Kimsə indiyə qədər ona bu cür minnətdarlıq
etməyib. Onu bir anın içində müqəddəs
saydılar.
Sanço yer adamıdır.
Sanço:
-
Adamın çobana yazığı gəlsə də, belə
qəhrəmanlıq olmaz. Başqasının təsərrüfatı
müqəddəsdir. Amma biz ona
qarışaraq öz qayda-qanunumuzu tətbiq edirik. Mən
qubernator olanda...
Don
Kixot:
- Mumla, ay
sadəlövh, oğlan mənə minnətdarlıq elədi.
Demək, sehrbaz Freston onun saf qəlbini hələ
riyakarlıqla doldurmayıb.
Yenə də cəngavər romanlarındakı Freston.
Reallıqla uydurmanın münaqişəsi.
Növbəti bir macəra.
Uzaqdan kareta görünür. Rahiblər zəmin karetanı
müşayiət edirlər...
Karetada gözəl bir xanım əyləşib. Don Kixot
xanıma yaxınlaşıb nədən belə kefsiz
olduğunu soruşur. Qadın bildirir ki,
kimsə onu bu adamlardan xilas etmək gücündə deyil.
Qadın qəribə geyimli (zirehli) qocanı ələ salmaq
qərarına gəlir və... hücum!
Rahiblər
qaçırlar... Hersoqun yaxın adamlarından
olan xanım Altisidora Don Kixotla əylənməyə
başlayır.
Sanço Pansa yer adamıdır. O, ağasını bu əyləncədən
çəkindirmək istəsə də alınmır. Don Kixot xanım Altisidoranın sevgi çələngində
uçur.
Don Kixot:
- Mənə
mane olma, Sanço!
Altisidora Don Kixota məhəbbət,
çılğın gecələr bəxş edəcəyinə
söz verir.
Və az qalır ki, Don Kixot onun
ağuşuna atılsın. Elə bu vaxt
xanım Altisidoranın baxışlarında Don Kixot
Dulsineyanı görür. Qəlbinin xanımını!
Və həmin anda da...
Həmin
anda da anlayır ki, heç bir qadın onun qəlbinin
xanımına tay ola bilməz!
Altisidora:
- Mən
bu gündən etibarən sizin qəlbinizin xanımıyam!
Don Kixot:
- Olmaz!
Əsla yox! Əlvida!..
Don Kixot Altisidoranın ağuşundan birtəhər
qaçır.
Sanço silahları götürüb ağasının
dalınca götürülür...
Bu oyun Altisidoraya ləzzət edir. Yol boyu
darıxması yaddan çıxır. O, anlayır ki,
çoxdandır sarayda belə təlxək olmayıb. Əgər Don Kixot sarayda peyda olsa, hersoq
üçün uzun müddətli əyləncə olar.
Altisidora:
- Mütləq
hersoqa bu barədə danışmalıyam. Bu
cür təlxəyə görə hersoq ömrü boyu mənə
minnətdar olar.
...Don Kixot və Sanço Pansa gizləndikləri yerdən
çıxırlar. Altisidoranın dodaqaltı nəsə deyərək
bərkdən gülməsi Don Kixotu pərt edib. O,
doğrudan da, anlaya bilmir ki, niyə qadınlar etibarlı
kişiləri ələ salırlar. Axı hər bir
qadın etibarlı məşuq arzusundadır! Bəs
belə olan surətdə Altisidora niyə qəhqəhə
çəkib gülürdü?!
Sanço
ot tayasında uzanıb qarnını
sığallayır. Onun bu qocaya yazığı gəlsə
də, onunla yol yoldaşı olmağa razılaşsa da, verilən
vəd yerinə yetirilməyib!
Qubernator!..
Vəd öz yerində, bu günlər ərzində
heç qarın dolusu yemək də yeməyiblər. Deyəsən,
Sanço səhv edib. Kənddə qalsa
idi arvadının bişirdiyi şorbadan yeyib birtəhər
özünü yola verərdi.
Sanço:
- Mənimki
qoyun ətidir. Buğlama, qızartma, kabab.
Mənə elə gəlir ki, heç
dünyada məhəbbət deyilən bir şey yoxdur,
hamısı uydurmadır.
Amma indi?..
Qocanın qəhrəmanlıq əməlləri
yalnız kinayə və gülüş doğurur.
Elə bu vaxt növbəti bir nəfər mahnı
oxuya-oxuya onlara tərəf gəlir. Başında ləyən
var. Don Kixot diqqətlə həmin adama baxır. Onun başına qoyduğu ləyəni görəndən
sonra anlayır ki, niyə uğursuzluğa düçar olub.
Axı onun dəbilqəsi çatmır! Həqiqi
cəngavər olub Freston üzərində (ədalətsizlik
üzərində) qələbə qazanmaq üçün cəngavərin
mütləq dəbilqəsi olmalıdır. Dəbilqə
cəngavərin geyimində vacib atributdur!
Mütləq
bu şəfəq saçan dəbilqəni əldə etmək
lazımdır!
Hücum!
Qəribə geyimli şəxsi görən Pablo (dəllək)
quruyub yerindəcə qalır.
Don Kixot:
- Mimbrionun
qızıl dəbilqəsi! Bu dəbilqəni qəlbi təmiz
adam başına qoyanda daha cəsur olur. De görüm bunu haradan oğurlamısan?
Pablo:
-
Oğurlamamışam.
Don Kixot:
- Ver dəbilqəni
mənə.
Pablo:
- Axı
mən ona pul vermişəm.
Sanço növbəti bir oyuna düşdüklərini
görür.
Amma qocanın istəyinə qarşı
çıxa bilməsə də, hər halda dəbilqəni
gözdən salmağa çalışır. Bir də
o anlayır ki,
qocanın etdiyi quldurluqdur.
Sanço:
- Mən
buna bir qara qəpik də vermərəm.
Don Kixot:
- Mən
oxumuşam ki, bu qızıl dəbilqə böyük cəngavər
Mimbriona məxsus olub... Sonra hara isə yox olub.
Nəhayət, indi tapıldı.
Pablo:
- Bu, sadəcə
üz qırxmaq üçün ləyəndir.
Sanço həqiqəti görür. O anlayır ki, Pablonun məcburən
əlindən aldıqları üz qırxmaq
üçün ləyəndir. Amma qoca israr
edir. Sanço da onun dediklərini yerinə
yetirməlidir. Çünki öhdəlik
götürüb. Cəngavərin
silahdaşıyanı mütləq əmrləri yerinə
yetirməlidir. Onların etdiyi quldurluq olsa da, bu cəmiyyətdə
kim kimədir. Güc kimdədirsə
həqiqət də onun tərəfindədir.
Dəbilqə həqiqət carçısının başındadır.
İndi
o, əsl cəngavərdir!
İndi
Freston ondan qorxub ədalətsizlik toxumu səpməyəcək
yer üzünə!
Bəs Don Kixot özü? O, məgər tutduğu əməllərlə
yer üzünə ədalətsizlik toxumu səpmir?
Pablo:
- O dəlidir?
Sanço:
- O, bu
dünyada ya ən müdrik dəli, ya da ağlını
itirmiş ən dəli müdrikdir.
Don Kixot:
- Bəsdir
onunla çərənlədin, Sanço! Bizim ləngiməyimiz
bütün insan nəslinə ziyandır! İrəli!
...Ot
tayaları arasında gözdən itirlər. Pablo isə hələ
də yerində quruyub qalıb...
...Səhnə
tərtibatında ot tayalarına xüsusi
fikir vermək lazımdır. İspaniyada əsasən
heyvandarlıqla məşğul olurlar. Bir
də ki, Don Kixotun başına gələnlər əsasən
küçədə olur. Ümumiyyətlə, təbiət
panoraması bu əsərin səhnə tərtibatında şərtililik
prinsipinə əsaslanan ən vacib atributdur.
Don Kixot öz "qəhrəmanlığı" ilə
şan-şöhrət qazanıb.
Artıq
bütün ölkə onun qəhrəmanlığı barədə
əfsanələr qoşur...
...Bir dəlləyə
hücum edərək üz qırxmaq üçün istifadə
olunan ləyəni zorla əlindən alıb, sehrli dəbilqə
zənn edib keçirib başına...
...Kəndlilər
quraqlıqdan əziyyət çəkdikləri
üçün müqəddəs bütü əllərində
tutaraq dua edirlərmiş. Qəfildən cəngavər
hardansa peyda olub, kəndliləri qovur, bütü isə əsir
kimi qəbul edir...
...Qoyun
sürüsünü qəddar sehrbazların qoşunu zənn
edərək hücum edib. Çobanlar onu möhkəm əzişdiriblər...
...Cinayətkarları
aparan nəzarətçiləri qovub, onları azad edib...
Sonda cinayətkarlar izi itirmək üçün Don Kixotu əməlli-başlı
əzişdiriblər...
Bütün olanlar zadəganın doğma malikanəsinin
sakinlərinə də məlumdur. Əlbəttə ki,
onlar senyor Kixanonu sevdikləri üçün qüssələnirlər.
Amma ən çox əzab çəkən Terezadır...
Senyor
Kixanonun bacısı qızı!
Onun yeganə
varisi!
Tereza daim qüssə içindədir. O, əzab çəkir. Nə
özü, nə də başqaları onu xilas etmək
gücündə deyillər... Ümidi ancaq
nişanlısı Karraskodur. Karraskodan isə bir xəbər
yoxdur!..
Karrasko peyda olur. O, kasıb da olsa, həkimlik üzrə magistr dərəcəsi
alaraq kəndə dönüb. Hamı kimi o da
senyor Kixanonun "qəhrəman"lıqları barədə
eşidib. Biabırçılıqdır.
Magistrın nişanlısının
dayısı dəlidir. Və bu yağışlı
havada Terezanın yanına gəlməkdə bəlkə də
məqsədi Tereza ilə olan nişanını pozmaqdır!
O,
yağış yağmasına baxmayaraq magistr geyimində
malikanəyə daxil olur. Qazandığı hələlik
əynindəki mantiyadır. Ədası ətrafdakıları
heyrətə salır. Senyor Kixanonun
qulluqçusu Alba bu xilaskarı şəraba qonaq edir.
Karrasko:
- Əla
şərabdır!
Tereza və ətrafdakılar ona ümidlə
baxırlar. Nikolas onun üstündən suyu təmizləyir,
çətirini əlindən alıb çırpır.
Karrasko çətiri onun əlindən tez alır!
Deyəsən, o, hər şeyi qərarlaşdırıb. Hamı diqqətlə
ona baxıb nəyə görə gəldiyini öyrənmək
istəyi ilə alışıb-yanır.
Əla şərabdır. Yaxşı yaşamaq
isə lap yaxşıdır.
Karrasko şərabı son damlasına qədər
içir, badəni laqeydliklə qulluqçu Albaya qaytarır.
Karrasko:
- Mən
bizim gələcək evliliyimiz üçün narahatam, əzizim.
Əgər ailədə bir dəli varsa, onda
başqaları...
Tereza:
- Samson, mən
belə istəməzdim, mən yeganə varisəm, onun evi,
torpaqları...
Tereza nişanlısının ayaqlarına düşərək
göz yaşı axıdır. Samson indi başa
düşdü. Anladı ki, əgər
Tereza yeganə varisdirsə, demək özünün dediyi
kimi senyor Kixanonun torpaqları, evi vərəsəlik qanun
çərçivəsində Terezaya qalmalıdır.
Və əgər o, Tereza ilə evlənsə böyük bir
varidatın sahibinə çevrilə bilər!
Rədd
olsun elm!
Rədd
olsun həkimlik!
Yaşamaq
lazımdır!
Və
yaxşı yaşamağın uğrunda ən nadan işi
belə görmək olar!
Hadisə:
"Yaxşı yaşamaq lazımdır!".
Senyor Kixanonu evə qaytarmaq planında Karrasko dəmirçi
Nikolası özünə köməkçi
götürür. Nikolas güclüdür. Ən əsası budur ki, "Don Kixot" əməliyyatına
görə bəxşiş alsa razı qalacaq.
"Don
Kixot" əməliyyatına start verildi!
...Növbəti
dəfə insanlığı xilas etmək cəhdi ilə
vuruşan Don Kixot adamlar tərəfindən döyülərək
yerə sərilib. Həmişə bu cür
vuruşmalarda kənara çəkilib gizlənən
Sanço görünür. O, ehtiyatla senyora
yaxınlaşır. Birtəhər onu ayağa
qaldırır. Senyorun vəziyyəti
heç də ürəkaçan deyil.
Don Kixot:
-
Qulaqlarım cingildəyir. Elə bil səslər
uzaqdan gəlir.
Sanço:
-
Görün nə gündəsiniz, ağappaq
ağarmısınız. Bəlkə sizə
bir ayama qoyaq? Lamançlı Don Kixot. Qəmxar cəngavər!
Don Kixot:
-
Razıyam. Qoy olum Qəmxar cəngavər.
Mənə elə gəlir ki, göstərdiyim şücaətlər
barədə yazan tarixçi bu fikrin sənin başına gəldiyini
yazacaq...
...Kasıb
bir mehmanxana.
Migel de Servantes
(Davamı gələn
sayımızda)
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 26 noyabr.- S.12-13.