Öldürəndə də beləsini
öldürəsən...
Tarixə düşmək yəqin ki,
çoxlarının arzusudur. Fəqət tarixə düşməyin
də dürlü-dürlü yolları, fərqli
qaydaları, üsulları var: Elə adam
var ki, tarixə ölü torpağa düşən kimi
"düşür" - sanki yıxılıb qalır
"tarixdə". Elə adam da var ki,
tarixdə əbədi yaşayır, orada öz doğmaca
evindəki sayaq "ömür edir". Onun
varlığının nəbzi müdam tarixin gedişatı
ilə həmahəng döyünür, yaratdıqları hər
dövrün çağırışları ilə bərabər
təzələnir, sözün yaxşı mənasında,
zamanla ayaqlaşır. Görünür,
tarixin yaddaş kartı limitsizdir. Bu sonsuz yaddaş
içərisində ölülərə də yer var, dirilərə
də...
İndi
isə keçək dünyanın böyük şairlərindən
biri Nazim Hikmətin başına gələnlər kontekstində
tarixə düşmək məsələsinə...
Nazim Hikmət Bursa həbsxanasında olanda üç
avaranı narkotik alveri üstündə həbs ediblərmiş. İçəridə
də dinc dayanmadıqları üçün onları cəzaçəkmə
məntəqəsinin yuxarısında yerləşən
"karsa" salıblarmış. Amma iştaha hər
zaman diş altındadır: "ağ ölüm
alverçiləri"ni şöhrət
hissi bərk çulğayıbmış. Dünyanın
işinə baxın ki, onlar "adi cinayət"
üstündə tutulmaqlarının xiffətini edirlərmiş.
İstəyirmişlər ki, yamanlıq lövhəsinə
adlarını qızıl hərflərlə həkk etdirsinlər.
Ona görə də öz aralarında mənfur bir plan quraraq
şirin-şirin söhbət edirlərmiş. Söhbət
zamanı həbsxananın həyətində var-gəl edə-edə
şeir yazan Nazim Hikməti nişan verərək
danışırlarmış ki:
- "Bunu görürsənmi, bunu? Bu adamın adı, vallah,
tarixə düşəcək...".
- Əlbəttə,
düşəcək, kəlləli adamdı, oxuyub...
- Bilirsən,
ağlıma nə gəlir? Bir dəli şeytan deyir dur,
öldür bunu... Hə, nə deyirsən, adam
öldürəndə də, gərək, belə adam
öldürəsən e... Yoxsa bizim kimi; Bir
parabeyni öldürürük, ondan sonra bu qazamatda yat ki
yatasan. Amma bunu öldürsən, bütün dünya qəzetləri
səndən yazacaq, - adın tarixə düşəcək".
Nazim Hikmət isə bu söhbətdən xəbərsizcə
- həbsxananın həyətində gəzə-gəzə
"Məmləkətimdən insan mənzərələri"
adlı əsərini yazırmış. Nazim sadə türkiyəli
insanın obrazını poetikləşdirmək
üçün baş sındırır, ürək əridirmiş,
lakin bilmirmiş ki, şeirlərində talelərini,
varlıqlarını yerbəyer etmək istədiyi sadə
insanlar onu ölüm səfərinə hazırlayır -
canını almaq üçün min bir tədbir
tökürlər...
Sonra bu söhbətin "qulaq şahidləri"
eşitdiklərini Nazim Hikmətə necə lazımdır
çatdırırlar. Şairə tapşırırlar ki,
ehtiyatını əldən vermə, itlə yoldaş ol, amma
ağacını da əlindən yerə qoyma.
Lakin sən
saydığını say, gör fələk nə sayır:
iş elə gətirir ki, həmin üç narkotacir yenə
də türmədə qarğaşa salırlar deyə, bir neçə gün sonra onlar Anadolunun
başqa həbsxanasına "sürgün" edilirlər. Üçü də bir neçə gün sonra
getdikləri yerdə dillərini dinc qoymayıb dava etdikləri
üçün bıçaqlanaraq öldürülürlər.
Həmin üç məhbusun qətlı xəbəri
Nazim olan həbsxanaya da gəlib çatır, böyük
şair bu qara xəbərdən hamıdan daha artıq pis
olur, bu hadisənin sorağından uzun müddət heç
cür toxtaqlıq tapa bilmir.
Bəs Nazim Hikmət nə üçün ovuna, sakitləşə
bilmir?
Axı hansı insan istəməz ki, cəlladının
başı onun ölümündən əvvəl kəsilsin? Əlbəttə,
əksəriyyət bunu arzulayar. Fəqət
N.Hikmət başqa aləmin adamı idi, gərək bu həlləm-qəlləm
dünyanın əksər insanları ilə onu çaş
salmayaq. Ustad sənətkar
düşünürmüş ki, taleyə bax, ov etmək istəyənlər
özləri ovalandılar - əlini qana bulamaq fikrinə
düşənlərin özləri al qanlarına qəltan
oldular...
Nazim dünyanın bu cür dolaşıq gərdişinə
görə, insanın arzularını puç etməkdə
mahir olan fələyin rişxəndi ucbatından
özünü ələ ala, rahatlıq tapa bilmirmiş.
Görünür,
ata-babalarımızın dediyi həqiqət bu məqamda da
qaçılmaz imiş: "Niyyətin hara, mənzilin
ora". Beləcə, həmin üç məhbus
da arzuladıqları kimi tarixə düşüb,
dolayısı ilə də olsa arzularına çatıblar.
Nazimin "Məmləkətimdən insan mənzərələri"
- o poetik nümunələrlə bağlı tarixçə
yaddaşlarda yaşadıqca, o şeirlər silsiləsi diqqətlə
oxunduqca, onların fonunda bu üç insanın da
varlığı duyulacaq, mənəvi "kölgələri"
görünüb itəcək. Deməli, onlar da tarixə
düşüblər, özü də
planlaşdırdıqlarından fərqli olaraq, əlləri
qana batmadan, günahlarına bir özgə günah
yükü qalamadan?
Soruşan lazımdır ki, bəs Nazim Hikmət necə,
o da öz arzusuna çatıbmı?
Olmaya o böyük şairin də həmin şeiri
yazarkən könlündə qönçələnən
duyğular pardaqlanıb açılıb?!
Bəli, ustad şair kamına yetişib, arzusuna istədiyindən
də artıq çatıb.
Çünki
N.Hikmət "Məmləkətimdən insan mənzərələri"ni yazanda unudulmaz həmvətənlərin surətlərini,
obrazlarını əbədiyaşar etmək
düşüncəsində, məramında idi.
"Məmləkətimdən
insan mənzərələri"ni
kağıza köçürəndə N.Hikmət öz
kimliyini kənara qoyaraq başqalarının
varlığını möhtəşəm
poeziyasının mövzusuna, məna qayəsinə
çevirmişdi. Fəqət həmvətənləri
- o üç məhbus da yaratdıqları xırda bir xatirə
ilə görkəmli şairin bütöv şəxsiyyətinin
əbədi surətini yaratdı.
Dediyim kimi, bu şeirləri yazmaqda Nazimin başlıca məqsədi
sadə insanları, onların tale hekayətlərini qələmə
almaq idi. Ancaq
o şeirlərdən kənarda sadə insanların -
üç məhbusun tale tarixçəsi də
yazılırdı axı...
Nazimin bu
şeiri yazmaq barədəki fikirlərini ustad nasir Kamal Tahirə
ünvanladığı məktubunda aydın ifadə edirdi:
- "İstəyirəm ki, oxucu 12 min misranı oxuyub
bitirəndən sonra gurhagur qaynayan bir məhşərdən
keçsin".
- "İstəyirəm ki, haradan gəlib, harada
olduğunu və hara getdiyi sualına insanlar mənim
meydanımda ən yüksək şəkildə cavab
verilsin".
***
Ömür
yolu vaxtsız qırılmış, qeyri-adi poetik dil və təfəkkür
sahibi, unudulmaz türkiyəli şairə Didəm Madak
şeir yazmağın onun üçün vacib olduğunu
xatırlayarkən yaradıcılıq amalını belə
dilə gətirirdi: "Nə üçün şeir
yazmağa başladığımı düşünəndə
bunun səbəbini anladım. Həmin vaxt
şeir mənə hər kəsdən və hər şeydən
daha çox azadlıq vəd edirdi".
Necə də
munis bir izah, dərin bir haqqazandırmadır...
Bəlkə
də, ədibləri Didəm Madakın yazı meyarına əsaslanaraq
iki yerə bölmək olar: Ədəbiyyatın vəd etdiyi
azadlığa inanıb yazanlar və ədəbiyyatın vəd
etdiyi azadlıqdan yayınıb qələm bəhrələri
yaradanlar. N.Hikmət birincilərdən idi...
Elə şair, elə yazıçı var ki, o qələmə
aldıqları ilə, əslində, öz
azadlığını buxovlayır, məhdudluğunun
miqyasını daha da genişləndirir. Ədəbiyyatın
azadlığını öz azadlığına
uyğunlaşdırmaq istəyənlər tarixə
düşəndə də orada "rahat yaşaya", asudəcə
var ola bilmirlər. Lakin yazdıqları ilə
öz azadlığını ədəbiyyatın
azadlığına qovuşduranlar zaman keçdikcə, hər
zaman qarşımızda öz möhtəşəm,
sarsılmaz varlıqları ilə daha məğrur, əzəmətli,
vüqarlı dayanırlar...
N.Hikmət həbsdə qətlə yetirilmək
sorağını alanda özünü itirmədi, əl-haya
düşmədi, həyatdan beşəlli yapışmaq
üçün dağa-daşa düşmədi. Çünki
yazdıqları ilə ədəbiyyatın
azadlığına qovuşmuşdu deyə, dünyadan əbədi
ayrılacağının anonsu, təhlükəsi onu
ürkütmürdü, gözünün odunu ala bilmirdi.
Onun azadlığının iradi gücü sayəsində
idi ki, potensial cəlladlarının ölüm xəbəri
belə N.Hikməti sarsıdır kədərləndirirdi...
N.Hikmət ədəbiyyatın azadlığına elə
qapılmışdı ki, o sadə insanları, başı bəlalar
çəkən məhbusları, alın təri ən
gözəl zinətləri olan kəndliləri daim ətrafında
görmək istəyirdi, nəinki yüksək vəzifə,
mənsəb sahiblərini. Əbu Həmid əl-Qəzali
"Səadət-iksiri" əsərində yazır ki:
"Hər kimin ki qəlbində daim yüksək rütbəlilərlə
görüşmək, müdam onların əhatəsində
olmaq ehtirası varsa, deməli, onun könlündə iman nuru
yoxdur". Nazim Hikmətin könlü sadə,
kasıb insanları görmək, onların dərdlərini qələmə
almaq istəyi ilə, onlar haqqında yazmaq eşqi ilə, bir
sözlə, ədəbiyyatın iman nuru ilə dolu idi.
İman isə elə Allahın bəxş
etdiyi ən böyük könül azadlığı
deyilmi?!
Ona görə də sadə insanlardan gələcək
təhlükədən yayınmaq Nazim Hikmətin eyninə də
deyildi. O, ətrafındakı
təhlükədən, sadə insanlardan toxunacaq xətərdən
sovuşmaq istəsəydi, gərək "Məmləkətimdən
insan mənzərələri" də yazılmaya, -
doğulmaya, elə könlündəcə - "bətnindəcə"
öləydi...
Fərid
HÜSEYN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 1 oktyabr.- S.28.