Toğrul Nərimanbəyovun Şuşası
"Şuşa estetikası" silsiləsindən
Toğrul Nərimanbəyov fərqli
mövzularda çəkirdi. Amma palitrasının
estetik kompleksi - sənət landşaftı
Azərbaycan idi.
Mənzərələriylə, xarakterləriylə, narlarıyla,
mifləri, muğamı
ilə Azərbaycan...
Bu mənada o, "Mənim Azərbaycanım"
silsiləsini bütün
həyatı boyu yaratdı. Onun kökləri dərində
- miflərdə, muğamlardaydı...
Hətta
bütün yaradıcılığını
simvolizə edən nar təsvirləri də cənnətin əlamətiydi.
Nərimanbəyovun son böyük əsəri
olan "Şuşa"
tablosunun kompozisiyasında Gövhər Ağa məscidinin minarələri də, mavi və romantik
səma da, güllər də, nar ağacı da, Qarabağ atları və dəvələr də, mələklər də, muğam da, xarıbülbül də,
ağ atın tərkində göylərə səfər
edən ixtiyar da, göyüzündən
söylənən dua
da - ərzdən-ərşə
hər şey ruhsal axış içindədir.
Şuşanın mavi göyləri
ilə Şuşa
bəylərinin göy
libası və tünd mavi Şuşa atlarının,
yaxud göydəki mələklərlə, yerdəki
qızların
rəng vəhdəti,
ornamentallığın harmoniyası
Şuşanı
rəmzləndirir. Toğrulun yaratdığı Şuşa sakraldır.
Tablodakı Şuşa
göyüzündən Yerə
emanasiya etməkdədir.
Bu romantik tablo
işğal dövründə
- 2010-cu ildə çəkilib.
Mələklər Toğrulun
əsərlərində ilk dəfə belə geniş vüsətlə
"Şuşa" tablosunda
zühur edir, Toğrulun Şuşasına,
yaxud rəssamın Şuşa ilə
bağlı təsəvvürlərinə
metafizik bir ahəng verir. Tabloda rənglər qamması qeyri-adi harmoniya yaradıb. Bütün detallar rənglərin
kədərli burulğanı,
yaxud dalğavarı axışı ilə həmahəngdir. Qəribədir, görəsən, rəssam
o zaman hələ işğal altında olan Şuşaya bu qədər işıq effektini, sayrışan işıq
selini necə yerləşdirə bilib.
Özü də bunu bir anda və
işıq sürəti
ilə edib. Onun rəssamlıqda işıqla bağlı fərqli və fərdi konsepsiyası vardı: "Tez yaranan işıq çox süst və ekspressiyadan uzaq bir şeydir...
Rəngkarlıqda həmişə zülmətdən işığa
çıxmalısan". Nərimanbəyovun bir rəssam olaraq özünün işıq
və günəş
konsepsiyası var idi və bunu
gənclik illərində
yazdığı bir şeirdə dəqiq ifadə etmişdi: "İşıqdan qaralıb,
Günəş ətirli
Qız qalası"...
Amma
"Şuşa" tablosunda
Toğrul o işığı
zülmətdən - işğaldan
çıxarıb Şuşanın
belə əsrarəngiz,
ekspressiv təsviri ilə əbədiləşdirdi.
Dediyim kimi, Nərimanbəyov
"Şuşa" tablosunu
böyük zəfərdən
əvvəl yaratmışdı.
Şuşa azad olunanda isə rəssam həyatda deyildi. Amma bu tablosu
ilə o, hələ neçə il
əvvəl böyük
zəfərimizin ən
estet və ən işıqlı mənzərəsini yarada
bilmişdi. Nərimanbəyov deyirdi ki,
"Şuşa bizim möcüzəmizdir. Əminəm ki, gec-tez ədalət
bərpa olunacaq, torpaqlarımızı geri
qaytaracağıq. Mənim atam
Şuşada doğulub.
O, Fransada, Tuluz şəhərində təhsil
alıb. Sonra Azərbaycana qayıdıb.
1937-ci ildə repressiya qurbanı olub. Şuşaya qonaq kimi getmərəm, oranın sahibi kimi gedəcəyəm.
Axı ora bizim torpağımızdır.
Şuşa bizimdir. Şuşa qaytarılsa
gedib orada yaşayacağam. Şuşadan
gözəl şəhər
tanımıram...".
Toğrul Nərimanbəyov obrazlı
düşüncə tərzi
ilə bənzərsiz
rəssam idi. Onun şairanə emosiyaları
sona qədər qocalmadı... O, təsviri
sənətin şairi
idi. "Gərək
cizgilərin, boyaların
şairi olasan" - belə düşünürdü
Toğrul Nərimanbəyov.
Həm də vokalist idi. "Rəssam olmasaydım, volkalist olardım" demişdi. Hətta 1950-ci ildə Litva
Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunda təhsil
alarkən paralel olaraq Vilnüs Konservatoriyasında vokal sənətinin də sirlərini öyrənmişdi.
Yesenin demişkən, "Əgər oxumursansa, deməli, şuşalı
deyilsən".
Təkcə yaradıcılıq deyil,
həm də tale baxımından Toğrul Nərimanbəyov iki dünyanın rəssamıydı. O, gözəl
fransız qızı
İrman Lye Rude ilə
azərbaycanlı Fərmanın
sevgisindən yaranmışdı.
İrman Lye Rude ərinin
vətənində - Azərbaycanda,
Toğrul Nərimanbəyov
isə anasının
vətənində - Fransada
torpağa tapşırıldı...
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 1
oktyabr.- S.16.