Nobelli qadın yazar: “Məktəblər
mənim
üçün ancaq ədəbiyyatdan
dərs deyəndə
önəmli olur”
Toni Morrisonun “Paris Review” jurnalına
müsahibəsi
Əsl adı Hloya Ardeliya Vofford olan "Afro-Amerikan" ədəbiyyatının
Nobel mükafatlı yazarı Toni Morrisonun 1993-cü ildə "Paris
Review" jurnalı üçün amerikalı yazar və
redaktor Elisa Şapelin (Elissa Schappell) suallarını
cavablandırdığı müsahibəni təqdim edirik. Məşhur
yazar öz yazı təcrübəsinə əsaslanaraq,
müəllif və yazı prosesi arasındakı əlaqə
haqqında mühüm açıqlamalar verib.
- Səhər
açılmamış yazmağa
başladığınızı dediniz. Bu vərdiş
praktik səbəblərdən yaranıb, yoxsa səhər
tezdən sizin üçün daha məhsuldar olur?
- Səhər
tezdən yazmağa başlamaq zərurətdən
başladı - yazmağa təzə başlayanda
azyaşlı uşaqlarım vardı, onlar "ana" deyib nələrsə
istəməyə başlamazdan əvvəlki vaxtdan istifadə
etmək istəyirdim - və bu vaxt, həmişə səhər
saat beşə təsadüf edirdi. Uzun illər sonra
"Random Haus"dan ("Random Hause" dünyanın ən
böyük ingilis nəşriyyatı olub - tərc.) işdən
uzaqlaşanda bir neçə il evdə
vaxt keçirdim. Beləliklə, haqqımda əvvəllər
heç ağlıma gəlməyən şeyləri kəşf
etdim. Əvvəllər nə vaxt yemək
istədiyimi bilmirdim, çünki həmişə nahar,
axşam yeməyi və ya səhər yeməyi vaxtı
yeyirdim. Bütün vərdişlərimi iş və
uşaqlar idarə etmişdi... Mən öz evimin həftəiçi
səslərini bilmirdim; bunlar məni bir az
çaşdırdı.
Mən o vaxt "Sevgili" əsərinin
yazılması ilə məşğul idim - bu, 1983-cü ildə
baş verirdi - nəhayət, mən başa düşdüm
ki, səhərlər daha aydın, daha inamlı və
ümumiyyətlə, daha ağıllıyam. Uşaqların
körpəykən məndə
formalaşdırdığı tezdən durmaq vərdişi
sonradan seçimim oldu. Günəş batdıqdan sonra
mən o qədər parlaq, hazırcavab və ya
ixtiraçı ola bilmərəm.
Bu yaxınlarda bir yazıçı ilə söhbət
edirdim, o, yazı masasına keçəndə mənə nə
etdiyini təsvir etdi. Bu jestin nə olduğunu dəqiq
xatırlamıram - kompüter klaviaturasına toxunmazdan əvvəl
stolun üstündə toxunduğu bir əşya var idi - amma
buna görə də yazmağa başlamazdan əvvəl
etdiyimiz kiçik rituallar haqqında danışmağa
başladıq. Əvvəlcə
ritualım olmadığını
düşünürdüm, amma sonra xatırladım ki, hər
səhər hava açılmamış - qaranlıq
olmalıdır - oyanıb qəhvə dəmləyirəm,
sonra qəhvəmi içə-içə havanın
işıqlanmasını seyr edirəm. O bunun bir ritual
olduğunu söylədi. O zaman anladım ki, mənimçün
bu ritual yalnız "qeyri-dünyəvi" adlandıra biləcəyim
bir məkana girməyə hazırlığımdan ibarətdir...
Yazarların hamısı o sirli prosesdə
iştirak etmək, vasitəçilik etmək və ya əlaqə
saxlamaq üçün bir çox üsullar işləyib
hazırlayıblar. Mənim
üçün bu transformasiyanın siqnalı
işıqdır. İşıqda olmaq yox, işıq
gəlməmişdən əvvəl orada olmaq... Bu mənə müəyyən mənada nələrsə
verir.
Mən həmişə tələbələrimə
deyirəm ki, bilməli olduqları ən vacib şeylərdən
biri günün hansı vaxtı daha yaradıcı
olduqlarını müəyyən etmələridir. Onlar özlərinə bu
sualları verməlidirlər: İdeal otaq necə
görünür? Musiqi lazımdır? Yoxsa səssizlik olmalıdır? Çöldə
xaos var, yoxsa sakitlikdir? Xəyal
gücümü sərbəst buraxmaq üçün mənə
nə lazımdır?
- Bəs yazma rutininiz necədir?
- Əvvəllər heç vaxt
yaşamadığım ideal bir yazı rutinim var. Buna görə
də nə telefon zənglərinin olacağı, nə də
evdən bayıra çıxmalı olacağım doqquz
müdaxiləsiz gün boyu yazmalıyam. Bir də
öz məkanım olmalıdır, nəhəng masalardan ibarət
bir yer. Amma getdiyim hər yerdə bu qədər
yerim olur (yazı masasındakı kiçik kvadratı
göstərir), bundan artığını ala bilmirəm.
Mən həmişə Emili Dikinsonun kiçik
yazı masasını xatırlayıram və gülümsəyib
orada oturan o şirin qadını düşünürəm.
Hamımızın əlində ancaq bu qədəri var: Sənədləşmə
sistemi nə olur-olsun və onu nə qədər təmizləsən
də, həmişə balaca qalan sahədir bu: Həyat, sənədlər,
məktublar, sorğular, dəvətnamələr, fakturalar
daim gəlib gedir. Mən müntəzəm yaza
bilmirəm. Bunu heç vaxt edə bilməmişəm.
Bunun əsas səbəbi də səhər doqquzdan axşam
beşə kişi işləməyim
olub. Bu saatlarda ya tələsik yazacaqdım, ya
da həftə sonu səhər açılana qədər
çox vaxt sərf edəcəkdim.
- İşdən sonra yaza
bilirdiniz?
- Bu
çətin idi. Nizam-intizam yerinə məcburiyyəti
qoyaraq düzənli boşluqların olmamasının öhdəsindən
gəlməyə çalışdım, beləliklə bir
şey təcili orada olanda, təcili görünəndə və
ya başa düşüləndə, ya da metafora çox
güclü olduqda hər şeyi bir kənara qoyub uzun müddət
davamlı yazardım. Sizinlə ilk
qaralamanı almaq haqqında danışıram.
- Bunu birbaşa etmək məcburiyyətindəsiniz?
- Edirəm.
Mən bunun qanun olduğunu
düşünmürəm.
- Robert Frost (4 Pulitzer
Mükafatı almış amerikalı şair - tərc.) kimi
qatarda gedərkən ayaqqabınızın altına yaza bilərdinizmi? Təyyarədə yaza bilərdinizmi?
- Bəzən
çətinlik çəkdiyim nəsə yerinə oturur,
deyək ki, söz sırası, buna görə kağız
qırıntılarına, otel dəftərxana ləvazimatlarına,
avtomobillərə yazmışam. Gəlsə,
yazaram. Həqiqətən gəldiyini
bilirsənsə, onu yerə qoymalısan (özündən
çıxarmalısan).
- Fiziki olaraq necə
yazırsınız?
- Qələmlə
yazıram.
- Heç kompüterdən istifadə
etmirsiniz?
- Edirəm,
amma adətən hər şey yerində olandan sonra bu cür
edirəm. Mətni kompüterə yazıram və
onu yenidən nəzərdən keçirməyə
başlayıram. Amma hər şeyi əvvəlcə
karandaşla yazıram. Karandaşım
yoxdursa, bəlkə tünd qələmdən istifadə edə
bilərəm. Çox seçici deyiləm,
amma sarı bloknotlar və sadə qələmlə yazmağa
üstünlük verirəm.
- Adi sadə qələmlə?
- Eynilə.
Bir dəfə diktofondan istifadə etməyə
çalışdığımı xatırlayıram, amma
alınmadı.
- Həqiqətən diktofona hekayə
diktə etmisiniz?
- Hər
şeyi deyil, bir az. Məsələn, iki və ya üç
cümlə ağlıma gələndə, xüsusən də
"Rəndom Haus"a hər gün
gedib-gələndə maşında diktofon
aparacağımı düşünürdüm. Mənə elə gəldi ki, ora sadəcə qeydlər
edə bilərəm. Bu bir fəlakət
idi. Yazılmamış yazılarıma
inanmıram, baxmayaraq ki, sonrakı proseslərdə o cümlələrə
lirik, standart, danışıq dilinin birləşməsini
vermək üçün çox çalışıram.
Bütün bunları daha canlı və təmsili
bir şeyə birləşdirmək lazım olur. Amma ağlıma gələn, sonra
danışılan və dərhal səhifəyə
köçürülən bir şeyə inanmıram.
- Üzərində işləyərkən
heç yazdıqlarınızı yüksək səslə
oxumusunuz?
- Nəşr
olunana qədər yox. Mən performansa
inanmıram. Heç uğurlu olmadığı halda
uğurlu olduğunu düşünməyimə səbəb ola biləcək bir cavab ala bilərəm. Mənimçün yazmağın çətinliyi
- çətinliklərin arasında - heç bir şey
eşitməyən bir oxucu üçün bir səhifədə
sakit şəkildə fəaliyyət göstərəcək
bir dil yazmaqdır. İndi bunun
üçün sözlər arasında olanlarla çox diqqətlə
işləmək lazımdır. Nə
deyilməz. Hansı
ölçüdür, hansı ritmdir və s. Yəni
yazdıqlarınız gücləndirən,
yazmadıqlarınızdır.
- Müəyyən standarta
çatmaq üçün yazdıqlarınız üzərində
bir neçə dəfə işləyirsiniz?
- Bəli,
yenidən işləməyə ehtiyacı olan mətnlər
üzərində bacardığım qədər işləyirəm.
Demək istəyirəm ki, altı dəfə,
yeddi dəfə, on üç dəfə düzəliş
etdiyim mətnlər olub.
- İyirmi il
redaktor işləməyin bir yazar kimi sizə təsir etdiyini
düşünürsünüz?
- Əmin deyiləm. Bu mənim nəşriyyat
sənayesinə olan heyranlığımı azaltdı.
Mən yazarlar və naşirlər arasında bəzən
mövcud olan düşmən münasibəti başa
düşdüm, amma, eləcə də, redaktorun nə qədər
vacib olduğunu öyrəndim. Redaktor
olmasaydım bunu heç vaxt bilməzdim.
- Redaktorlar müəllifə həyati
mənada kömək edir?
- Bəli.
Yaxşı redaktorların böyük
faydaları olur. Bu, bir qədər kahinlərin
və psixiatrların işinə bənzəyir; Pis birinə
rast gəlməkdənsə tək qalsan daha yaxşı olar.
Amma elə nadir və vacib redaktorlar var ki,
arxasınca qaçmağa dəyər. Əgər
elə redaktorun varsa, özün dərhal biləcəksən
onsuz.
- Hisslərinizi anlamaq
üçün yazırsınız?
- Xeyr, mən
nə hiss etdiyimi, necə hiss etdiyimi çox yaxşı bilirəm.
Mənim duyğularım da başqalarında
olduğu kimi qərəzlərimin və inanclarımın nəticəsidir.
Amma məni maraqlandıran ideyanın mürəkkəbliyi
və incəliyidir. Söhbət
"inandığım şeylər bunlardır" məsələsi
deyil, elə olsaydı əgər, kitab yox, orta səviyyəli
mətn olardı. Kitab dediyimiz şey "Mənim
inandığım şey bu ola bilər,
amma bəlkə səhv edirəm... Nə ola
bilər? və ya "Bunun nə olduğunu
bilmirəm, amma mən və digər insanlar üçün
nə demək olduğunu tapmaq istəyirəm" şəklində
təzahür edir.
- Uşaqlıqda yazar olmaq istəyirdiniz?
- Yox. Mən oxucu olmaq istəyirdim. Düşünürdüm
ki, yazılmalı olan hər şey yazılıb və ya
yazılacaq. İlk kitabımı yazmağımın
səbəbi oxumaq istədiyim, lakin hələ
yazılmamış bir kitabı kəşf etməyimdir.
Mən yaxşı oxucuyam. Mən
bunu sevirəm. Əslində etdiyim şey
budur. Əgər bir kitabı oxuyuramsa, bu
ona verə biləcəyim ən yüksək iltifatdır.
İnsanlar özüm üçün
yazıram deyəndə pis və narsist səslənir, amma
müəyyən mənada öz əsərinizi oxuya
bilirsinizsə, - yəni onu real tənqidi mövqedən oxuya
bilirsinizsə - bu sizi daha yaxşı yazar və ya redaktor edər.
Mən yazı dərsləri keçərkən
tələbələrimə öz əsərlərini
oxumağı öyrədirəm; bu yazdıqlarınızdan
həzz almaqla eyni şey deyil. Yəni ondan uzaqlaş və
onu yenidən əlinə götürəndə ilk dəfə
oxuyursan kimi hiss et. Tənqid
belədir. Maraqlı cümlələrə, filan
çox qapılma...
- Hardasa oxumuşdum ki, yazmağa
başlamağınızın səbəbi boşanma
sonrası gələn tənhalığı qovmaq olub. Bu doğrudur? İndi başqa səbəbdən
yazırsınız?
- Bir
balaca elədir. Olduğundan daha sadə səslənir.
Bilmirəm bu səbəbdənmi, yoxsa başqa
səbəbdənmi, bəlkə də bilmədiyim bir səbəb
var. Tək bildiyim odur ki, yazacaq bir şeyim olmasa buranı sevməyəcəm.
- Heç gizli yazmaq istəmisiniz?
- Bəli,
bunu şəxsi məsələ kimi gizli saxlamaq istəmişəm.
Mənə özəl bir şey... Çünki
ağzından çıxan kimi dərhal başqaları
müdaxilə etməyə çalışır. "Rəndom Haus"da işləyəndə
heç kimə yazıçı olduğumu deməmişdim.
- Niyə deməmişdiniz?
- Dəhşətli
olardı. Əvvəla, məni buna görə
işə götürməmişdilər. Mən onlardan biri olmaq üçün işə
girməmişdim. İkincisi,
düşünürəm ki, bilsəydilər məni işdən
çıxarardılar.
- Doğrudan?
- Əlbəttə. Bədii ədəbiyyat yazan daxili redaktorları
yox idi. Ed Doktoroy (Edqar Lourens Doktoroy - amerikalı yazar - tərc.)
istefa vermişdi. Bazarda elə bir redaktor
yox idi ki, müəlliflərin əsərlərini alıb
danışıqlar apararkən öz romanlarını
çap etdirsin.
- "Rəndom Haus"da
insanların aralarında bir yazarın olduğunun fərqinə
vardığı o anı təsvir edə bilərsinizmi?
- "Ən mavi göz" adlı kitabım çap
olunmuşdu. Bu barədə heç kimə deməmişdim.
"Nyu York Taymz" qəzetində kitab treylerini oxuyana qədər
heç kim bu kitab haqqında bilmirdi. "Holt" nəşriyyatı tərəfindən
çap edilmişdi. Orada işləyən
cavan adama kimsə mənim nələrsə
yazdığımı demişdi, o da kitabı bitirib göndərməyimi
xahiş etdi. 1968-1969-cu illərdə bir neçə
qara adam yazırdı və qaraların
yazdıqlarına qarşı maraq getdikcə artırdı.
Bu adam da kitabımı bu kontekstdə dəyərləndirərək
yaxşı satılacağını
düşünürdü. Amma səhv edirdi.
Əsas satılan şey buydu: "Gəl, sənə mənim
nə qədər güclü olduğumu və sənin də
nə qədər pis olduğunu göstərim" tipli əsərlər.
Niyəsə riskə getdi. Mənə
çox pul vermədi və kitabın
satılıb-satılmamasının heç bir əhəmiyyəti
yox idi. "Nyu York Taymz"da bazar
günü bu kitab haqqında çox pis yazı getdi; amma həftəiçi
çıxan məqalə olduqca yaxşı idi.
- Afro-amerikalı yazar kimi
tanınmaqdansa, ədəbiyyatın daha böyük bir hissəsi
olmağı üstün tutmazdınızmı?
- Əsərlərimin afro-amerikalı olduğunu bilməyiniz
çox vacibdir; Təbii ki, sonradan daha böyük sulara girərsə
daha yaxşı olar, əlbəttə ki. Amma bunu məndən
heç kim tələb etməməlidir.
Coysdan bunu heç kim istəməyib. Tolstoydan da eləcə. Yəni onlar rus,
fransız, irland və ya katolik ola bilərlər,
onlar haradan gəldiklərini də yazırlar, mən də elə
yazıram. Mənə gəldikdə, mənim afro-amerikalı
keçmişim var; həm də katolik və orta qərbli də
ola bilər. Bunlar da məni
müəyyənləşdirir, hamısı çox önəmlidir.
- Sizi Qabriel Qarsia Markes kimi
magik reallıqlarla müqayisə edəndə təəccüblənirsiniz?
- Bəli,
əvvəllər təəccüblənirdim. Mənim
üçün bunun heç bir mənası yoxdur. Məktəblər mənim üçün ancaq ədəbiyyatdan
dərs deyəndə önəmli olur. Burada bir yığın
boş sarı vərəqlə oturanda heç nə vecimə
olmur... Nə deməliyəm ki? Mən magik realistəm? Hər məzmun,
eyni zamanda öz formasını tələb edir.
- Heç qəzəbin və ya
başqa duyğunun təsiri altında yazmısınız?
- Xeyr. Qəzəb güclü, lakin kiçik duyğudur.
Onun davamlılığı yoxdur. Heç bir şey istehsal etmir. Yaradıcı
deyil... Ən azından mənim
üçün belədir. Yəni bu kitabları yazmaq
üçün ən azı üç il
lazımdır!
- Bu, qəzəbli qalmaq
üçün uzun müddətdir?
- Bəli.
Onsuz da mən belə şeylərə
inanmıram. Mən kiçik və keçici duyğulara
inanmıram: "Çox tənhayam, Tanrım...". Bu duyğulara güvənib
yazmağı sevmirəm. Yəni məndə bu hisslər
var, amma...
- Bəs onlar yaxşı ilham mənbəyi
deyil?
- Onlar
deyillər və əgər beyniniz soyuq deyilsə, istənilən
əhval-ruhiyyəyə sala biləcəyiniz soyuq fikirlər
yaratmırsa, heç bir şey yoxdur. Soyuq olmalıdır,
soyuq fikir olmalıdır... Ya soyuq, ya da heç
olmasa sərin. Yeganə meyar budur.
- Kitablarınız haqqında
yazılan rəyləri oxuyursunuz?
- Hər
şeyi oxuyuram.
- Doğrudan? Həddindən
çox ciddi görünürsünüz.
-
Haqqımda gördüyüm hər şeyi oxuyuram.
- Niyə belədir?
- Mən
nə baş verdiyini bilməliyəm!
Hazırladı: Nilufər
Hacılı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 1 oktyabr.- S.10-11.