Murad Köhnəqalanın üç fərqli
obrazı: poeziya, nəsr
və uşaq
ədəbiyyatı mətnlərinin
işığında
Əvvəlcə
şair Murad Köhnəqaladan başlayaq. Onun 1990-cı illərdə ənənəvi
intonasiya, ritm və ifadə üzərində qurulan şeirləri
zənnimcə, poetikliyə və şeiriyyət dəyərini
qorumaq işinə xidmət edib. Yəni burada, məqsəd poetik
novatorluğa, forma yeniliyinə, orijinal obrazlar
tapıntısına nail olmaq, yaxud fəlsəfi fikir
yaratmaqdan daha çox, ilkin duyğuları özünə
dayaq nöqtəsi kimi görüb yaşamın əsasına
qoymaq olub:
Könül
haramlar eyləmə
Mətahın
satdığın yerdə
Kəbə
qursan qəbul olmaz
Könül
qanatdığın yerdə
Yaxud:
Nə
baxarsan fani dünya
Solmayası
gülün varmı
Dayanıb
dövran yükünə
Sınmayası
belin varmı
Bu
şeirlərdə ritmin özünün strukturunda sufi təriqətindən istilahlar əsas yer
tutur, haqq aşiqliyi kimi sevgi yolu tutmuş, təsəvvüf
keyfiyyətləri əxz edən qəhrəmanın dərvişanə
obrazı görünür. İlahiyə, onun nuruna tapınan, haqqa qane
düşən, tamahına qul olanları doğru yola
çağıran, dünyanın faniliyini və
etibarsızlığını irəli çəkən bu
poetik nümunələr şairin mənəvi-əxlaqi qənaətlərinin
məcmusu olaraq mənalanmalıdır. Bunu min
ildir yol gələn aşıq-ozan sənətinin, təriqət
ədəbiyyatının əsasında dayanan əxlaqi-fəlsəfi
təlimin yeni epoxada davam tapmış mənəvi müsəlləhlik
missiyası da adlandırmaq olar. Eləcə də
aşiqlik duyğularını, gözəlin və gözəlliyin
vəsfini ehtiva edən bir çox şeirlərdə səciyyəvi
sevgi atributlarını tanımaq çətin deyildir:
Ala
gözlərini sevdiyim dilbər
Get-get deyən
əlin əylədi məni
İpək
köynəyinlə qovğaya qalxan
Bir
cüt qönçə gülün əylədi məni
Qürbətdən-qürbətə
alıb köçürdüm
Xınalı
əllərdən badə içirdim
Mənciyəz
xəlvəti baxıb keçirdim
Boğazında
xalın əylədi məni
Köhnəqalam
söylər dərvişə bənzər
Qanlı
baxışların sərxoşa bənzər
Qız sənin
yaşların on beşə bənzər
Üzüldüm bu halın əylədi məni.
Sonradan Murad Köhnəqalanın poetik təfəkkür
sisteminə postmodernizm ədəbi-fəlsəfi fakt olaraq
öz təsirini göstərmiş oldu. O, ənənəvi
şeirdən uzaqlaşaraq postmodern şeir nümunələri
meydana qoydu, klişeləşmiş estetik standartları
sıradan çıxarmaq niyyəti ilə forma üzərində
müəyyən eksperimentlər aparmaqla yaradıcılıq
axtarışlarını genişləndirdi. Bu mərhələni
Murad Köhnəqalanın şeir
yaradıcılığının ikinci dövrü
adlandırmaq olar: ənənəvi şeir üslubundan,
aşıq şeirindən postmodernizm mərhələsinə
keçid. Burada artıq fərqli şair obrazı ilə
qarşılaşırıq: dövrə, zamana ironik tərzdə
yanaşan, kinayə edən, başqa müəllif tərəfindən
yaradılmış mətnləri dekonstruksiyaya uğradaraq
onları gülüş predmetinə çevirən, epotaj təsvir
və ifadələrdən, erotik elementlərdən yararlanaraq
mühit, cəmiyyət və insan naqisliklərini qabardan bu
şeirlərdə qara yumor hakimdir. Sonradan bu
yumor Murad Köhnəqalanın nəsr
yaradıcılığına sirayət elədi. Cəmiyyətdə,
ictimai fikirdə qəbul olunmuş əxlaq normalarını hədəfə
almaq, toxunulmaz hesab olunan dəyərlərə qarşı
çıxmaq, skeptik ortam yaratmaq, ehkamçı
düşüncəyə qarşı istehza və s. kimi
hallar yazıçının əsərlərinin cəsarətli
yanaşma əsasında meydana qoyulmasını bəlli edir. Bu, bəlkə də Muradın postmodern
dövrünün yazarı olmaq səbəbindən
qaynaqlanır. Bəzi şeirlərində
aparıcı olan bu xətt - keçmişə ironiya,
dekonstruktiv nümunələr meydana qoyması, ideyalara
travestik yanaşma, məna yükünün bilərək
baş-ayaq edilməsi bu cərəyanın mahiyyətindən
irəli gələn hallardır. Sonradan bu
tendensiya - reallıqla xəyal donunun bir mətn boyuna
biçilib oxucuya təqdim edilmə cəhdi
yazıçının nəsr sahəsində meydana
qoyduğu bütün janrlı nümunələrdə
önə keçdi. İntellekti ilə
öyünən insanların sosial maskasını yırtmaq,
dəyərlərin tənəzzül prosesini göstərmək,
bəzən milli kimliyi belə sorğulamaq.
İşğal dövründən az sonra yazdığı
"Sözünü gülnən kəsirəm" adlı bir
şeirində olduğu kimi: "Sözünü unutma, dərdini
unut!/Qarabağsız hər vaxt dilənəcəksən/çünki
sənə har zaman /şərəfsiz şey kimi baxacaq
dünya".
***
Murad Köhnəqalanın nəsrinin cazibərdarlığı
hər şeydən əvvəl diri energetikasındadır. Bu energetika
yazıçının oxucu ilə asan ünsiyyət
yaratmasının ilkin şərtidir. Daha
sonra mətnlərindəki poetik dilin
funksionallığıdır. Murad Köhnəqala
dilin poetikliyini heç bir söz oyununa getmədən,
üslub səviyyəsində gerçəkləşdirir və
nəql texnikasında mühüm faktora çevrilir. İstər "Bulud pinəçisi" sürreal
povestində, istərsə də "Yuxularım"
sürreal hekayələr toplusunda müəllif ən adi, real
gerçəkləri də, yaxud hadisələrin
sürreal-ekspressiv qatını da yüyrək olan
nağıl dili ilə (poetik dillə) təsvir edir. Murad Köhnəqalanın nəsrində ən
natural səhnələr, ən inanılmaz təsvirlər belə
poetik nəql texnikası ilə danışır ki, bu da zənnimcə,
müəllifinin şair olmasına bağlı amildir.
"Bulud pinəçisi" povesti balaca Zeynəbin
dilindən nəql olunur. Daha doğrusu, Zeynəb
yazıçının yazdığı yeni əsəri, əsərdə
baş verən hadisələri bizlərə çatdıran
obrazdır. O, hər zaman baş verən situasiyalara
müdaxilə edərək personajları, onların
düşdüyü vəziyyəti şərh eləyir. Peşəsi buludları yamamaq olan atası, evin
qayğısını şəkib ailəsinə
bağlı olan anası, balaca "kəşfləri" ilə
daim öndə olmağı bacaran qardaşı Mustafa Zeynəbin
şərhləri əsasında oxucuya təqdim olunurlar.
Amma əsərdə əsas bədii təcəssüm
predmeti Zeynəbin atasının həyatıdır, daha
doğrusu, hadisələr onun ətrafında cərəyan
edir. Qeyri-adi peşənin sahibi olan bu zəhmətkeş
insanla bütün ailə qürur duyur: "Anam deyir ki, atam
buludları yamayır. Harada yağış məqsədəuyğun
deyil, gedib orada buludları ağız-ağıza tikir. Atam anama söyləyib ki, onun işi elə də
yüngül deyil. Bəzən buludları
tikdiyi yerdə şimşək elə çaxır ki, iynə
adamın əlində qızır, yaxud adamın gözü
qamaşır, iynə barmağına batır. Son vaxtlar
mavi sap az istehsal olun-duğundan buludları
yaşıl, yaxud elə qırmızı sapla tikirlər. Ona görə də bəzən göydə
tikiş yerləri əməllicə bilinir. Zərər
yoxdu, təki iş getsin".
Əsərdə
təsvirlər elə verilir ki, ilk baxışda
özünü möcüzələr diyarında hiss edib
nağıl rəngarəngliyinin cazibəsini
yaşayırsan: buludları bir-birinə yamayaraq
yağışın qarşısını alan pinəçi,
ucu göyə dirənən nərdivanlar, üç at
qoşulmuş gözəl kareta, üzü tortlu kolunlar, kafedə
yemək paylayan cürbəcür heyvanlar və s. Sonradan, ilk
baxışda uşaqların həyatından bəhs etmə
təəssüratı doğuran bu rəngli, alabəzək,
əyləncəli bir dünyanın dərində gizlənən
öldürücü sarkazm, amansız reallıq
daşıdığı məlum olur. Müəllif bədii
priyomu elə seçir ki, rəngarəng olan dünyanın
içində "hepsi rəng" olanları duymaq çətin
olmur: cəmiyyətdəki ikili standartları tənqid hədəfinə
çevirir, gerçəklərə sosial-ictimai, mənəvi-etik
baxış sərgiləyir. Əsərdə
sadə məişət hekayəsinin sərhədlərini
genişləndirərək onu sənət-cəmiyyət-mühit
konfliktinə çevirir. Problemi komik
situasiyalardan keçirərək dramatikləşdirir. Dramatizm onda başlayır ki, qəhrəman adi
güzəran qayğılarının var olduğu bir cəmiyyətin
sənətkarı olmaq istəmir. Ona
görə xəyalların fiaskosunu yaşamalı olur, Bulud
Bakanın ona verdiyi diplomu ayaqları altına atıb əzir,
yaxasındakı medalı çıxarıb dilənən gəlinin
qucağındakı körpənin üstünə qoyur.
Çünki nə xəyalları, nə də sənətə
sevgisi reallıqdan güclü ola bilmir:
"Mən anamdan soruşdum ki, atam nə üçün bu
qədər əsəbiləşib? Anam mənə belə
dedi: -Mən nə vaxtsa, gəncliyimdə "Bulud pinəçisi"
adlı bir əsər oxumuşdum. Son cümləsi belə
idi: "Bil ki, romantika real həyatla toqquşanda sınaraq
çilik-çilik olur..."
***
Murad Köhnəqalanın "Yuxularım" (2017)
adlanan sürreal hekayələr kitabındakı mətnlər
yuxu ilə real dünyanın iç-içə girib
yaşadığı müstəvi olaraq maraqlı və cəlbedicidir. Murad bəzi
hallarda hədsiz reallıq, bəzən isə xəyal təəssüratı
doğuran hadisələri yuxulardan (bəlkə də pərdə
arxasından) çıxarıb yeni estetika ilə oxucuya təqdim
edir. Mətnlərinin çeşidli
baxış bucaqlarından, fərqli nəqli texnikalarında
cəmiyyətə sarkazm, ironik yanaşmalar edir. Məişətə, sənətə, hətta
müəllifin özünə belə yumor, ironiya, sarkazmla
yanaşılan bu mətnləri duymaq üçün oxucunun
özündən də müəyyən səviyyədə
intellekt və yumor hissi tələb olunur.
Bu hekayələri müəllif nağıl təhkiyəsi
ilə yazır. Bununla belə, hadisələr o qədər ciddi təqdim
olunur ki, oxucu az qala bunun gerçəkdə
olmadığına şübhə ilə yanaşır. Əslində, sürreal mətnin mahiyyəti elə
budur. Xəyalla gerçəklik
arasındakı pərdəni aradan götürmək. Bu hekayələrdə də deyilən amil baş
tutur. Deməli, müəllif yumora yüklədiyi
məna və ideya ilə oxucunu çaşdırmağa
müvəffəq olur. Bəzən mətnə qatılan xəfif
nisgil, keçmişə nostalji hissləri hər şeyi
reallıq kimi duyub yaşamağa imkan yaradır.
"Atamın meyiti" hekayəsində atasının tabutu
ilə təkbətək qalıb keçmişi xatırlayan
qəhrəman kimi: "Birdən gördüm, mən
dördüncü sinifdə oxuyuram, məktəbdən gəlirəm,
çantamı otağın bir küncünə tullayıb
atamın üstünə atılıram. Gördüm,
atam barmağımdakı bənövşəyi çernil ləkəsinə
baxıb məni öpür və yanağımı
yüngülcə dişləyir. Sonra
gördüm, yox, mən artıq orta məktəbi bitirmişəm,
atam əli ilə attestatımın üstünü
sığallayır. Birdən mən tələbə
oluram və atam tələbə biletimdəki şəklimə
baxıb sevinir".
Kitabdakı hekayələr bəlkə də hər
gün üzləşdiyimiz adi məişət
situasiyalarından, bu situasiyaların qismən sürreal, qismən
absurd motivlərindən doğur. Onlar yuxuda daha fərqli
şəkil alırlar ki, sürrealizm məhz bu fərqlilikləri
verməyi estetik prinsipinə çevirir. Saflıq
içində dünyaya gələn insanın sonradan beynini,
ruhunu, xislətini neqativ, zərərli vərdişlərlə
zibilləməsi ("Səbətdə xəyanət"),
abort olunan körpələrin ("Abort"), haqsız yerə
öldürülən qadınların ("Ürəyi
qusmaq") ah-naləsi və s. Bir də daim insanların
zülm elədiyi varlıqların bumeranq kimi onlara
qaytardıqları cavab reaksiyası. Heyvanlar,
güllər, dəniz, hətta dünyasını dəyişib
ölüyə çevrilən insan - təbiətin bir
parçası olan nə varsa, gerçəkdə malik
olduqları imkanları aşaraq, mahiyyətlərində
fövqəlgüc və məna daşıyan varlıqlar
kimi meydana çıxırlar. Oxucunu qəddar,
qorxunc, gözlənilməz təsvirlərlə emosional
şoka salmaq, onu psixoloji sınaqlara məruz qoymaq kimi
provokasiyalar bu hekayələr üçün xarakterikdir
xüsusiyyətdir. Sayıqlama, fantastik yuxu,
qarabasma və eybəcər röyalar Murad Köhnəqalanın
hekayələrinin başlıca mənbəyi sayılır.
Daha çox şüurun dərkindən uzaq olan, ağllla
instinkt, xülya ilə reallıq arasındakı xətti silən
bu hekayələrdə əjdahanın qarnındakı
oturacaqda kitab oxuyan iki sevgili ("Sənin ayaqqabının
bağı"), insanlara hücum edib ətini soran
qarışqalar ("Skeletin gözləri"), müəlliflə
məzələnən divar naxışları
("Naxışların nitqi"), qəhrəmanı təqib
edən ilan qadın ("İlan qadın"), qəbristanlıqdan
evə gətirilən və anbaan çoxalıb otağı
basan bəzəkli kirpi balaları
("Rəngli kirpilər"),
insana çevrilən hörümçək ("Səbətdə
xəyanət"), ulduzları dənləyib udan qara
quşlar ("Buzlaqda") iştirak edir.
Müəllif
hadisələrin gedişatında horror elementlərindən də
istifadə edir: insanların ətini yeyib ancaq skelet və
gözlərini saxlayan nəhəng qarışqalar, adam udan
güzgülər, insan çiyəri yeyən ilan
balaları, insanın damarlarından qanını soran güllər,
körpələrin beynini yemək istəyən quşlar,
insandan onu yeməyini xahiş edən meyit və s. Bir də hər
addımda özünü ironiya predmeti etməkdən çəkinməyən
və bu yolla vəziyyətdən çıxmağı
bacaran müəllifin özü. Bütün
adı çəkilən inanılmaz situasiyalar qəhrəmanın
yaşadıqları, başına gələn əhvalatlar
kimi təqdim edilir və sonda yuxu olduğu məlum olur.
Baxmayaraq ki, müəllif təsvir olunan hadisələrin
heç birini yuxuda görmədiyini qeyd edir: "Mətnlərin
yazılışında yuxugörmədən, sadəcə,
bədii forma kimi istifadə etmişəm. Tətbiq
etdiyim metod sonsuz insan iztirablarını əhatəli təsvir
etmək üçün mənə geniş imkan yaratdı.
Hekayələri oxuyarkən, real və mistik
dünyanın qorxunc hədəfində insan iradəsinin necə
aciz olduğunu görəcəksiniz".
***
"Amurun hekayələri" kitabına Murad Köhnəqalanın
bir povesti və yeddi alleqorik uşaq hekayəsi toplanıb. Daha çox
balacalar və yeniyetmələr üçün nəzərdə
tutulan bu hekayələrlə yazıçı öyrəşdiyimiz
uşaq ədəbiyyatı modelindən kənara
çıxır. Öyüd-nəsihət
ritorikasından imtina edib fantastik təxəyyülün
sınırlarını genişləndirməyə
çalışır. Burada klişe fəndlər,
klişe xarakterlər nəzərə çarpmır. Eləcə də pritça elementlərinə yer
verilmir. Yazıçı sadəcə, heyvanlarla
insanların, yaxud onların bir-birinə olan münasibətini,
davranışını anladır, onların dünyası ilə
tanış edir, ətrafa münasibətini
göstərir. Qarışqa zəhmətsevərliyi
ilə deyil, təkəbbürü ilə yadda qalır, itin,
qarğanın insanlardan incikliyi, dələnin cücə ilə,
ayının porsuqla dostluğu diqqət çəkir. Eşşək şanapipiklə, meymun çəyirtkə
ilə, parabüzən qarışqa ilə öz
davranışlarına uyğun çərçivədə
zarafatlaşıb çəkişə bilirlər. Hekayələrdə dostluq, inam, anlaşma, güvən
kimi hisslərin heyvanların şəxsində təsvir həlli
primitiv alınmır. Əsas odur ki, onlar
öz təbiətlərinə, xarakterlərlərinə
inandıra bilirlər.
Aydındır ki, uşaqlar üçün yazılan mətnlər
rəvan dillə yazılmalı, dinamik olmalı, rəngarəngliyi
ilə seçilməli, rahat qavranılmalı,
uşaqların psixologiyasını yoran ağır süjetlərdən
yan keçməlidir. "Amurun hekayələri" kitabında yer alan hekayələrində bu cəhətlərin
qorunması ilə yanaşı həm də, mənəvi aləmin,
uşaq dünyasının saflığını qorumaq
çabası vurğulanmalı məqamdır. Məsələn,
"Parabüzənin baharı" hekayəsində
yazıçı qarışqa ilə parabüzənin
davasını, bir-biri ilə çəkişməsini
maraqlı sonluqla bitirir: "Parabüzənin ona
yazığı gəldi və yoldan kənara çəkildi.
Qarışqa yükünü təkrar ağzına
götürüb öz cığırı ilə irəliləyə-irəliləyə
dodaqaltı da olsa son sözlərini Parabüzənə
çatdırdı:
- Mənə
nə sən mənənə yeyirsən? Sən get
uşaqların başını aldat! "İndi
gedib atanı gətirəcəm, indi gedib ananı gətirəcəm!"
Ayıb deyil, utanmırsan məsum körpələri
aldadırsan?
Parabüzən
qul karvanında yürüyən Qarışqanın
arxasınca qışqırdı:
- Mən uşaqları aldatmıram, ey qul! Mən onlara ümid verirəm, ümid! Sən belə şeyləri hardan biləsən?!"
***
Murad Köhnəqalanın şair, nasir və uşaq yazarı olaraq hasilə gətirdiyi mətnlər işığında onun üç fərqli obrazı görünür. Fəqət bu fərqliliyin bir meridianda birləşdiyi, bir ərazidə kəsişdiyi məqamlar eynidir: istedadının fərdiliyini təmin edən azadlıq, nəfəs genişliyi və fikir sərbəstliyi. Müəllifin bütün yaradıcılıq bəhrələrinin enerji mənbəyində bu vəhdətin təsir gücü danılmazdır.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 1 oktyabr.- S.6-7.