Hüseyn Cavid və
müasir sivilizasiya
Müasir sivilizasiyanı dünya çapında səciyyələndirən
qloballaşma prosesidir. Bu bir dünya hadisəsidir. Əsas hədəfi insandır. İkinci
olay COVİD-19 fəlakəti ilə bağlı
pandemiyadır. Onun da hədəfi
insandır. Qloballaşma tarixi proses, məntiqi hadisə
olsa da, pandemiya qeyri-tarixi olay, bəşəriyyətin
çaşması əlaməti idi.
Azərbaycan da dünyanın sivil bir dövləti olaraq
bu iki prosesdən kənarda qalmadı. Fərq bunda idi ki, Azərbaycan
Prezidentinin uzaqgörənliyi sayəsində ölkəmizdə
qabaqlayıcı tədbirlər görüldü və biz
koronavirus bəlasından -pandemiyadan ən az
itkilərlə çıxan ölkə olduq. Hələ
üstəlik, digər ölkələrə kömək də
etdik.
Müasir
Azərbaycanı sivil bir ölkə kimi səciyyələndirən
və ona dünyada nüfuz qazandıran qüvvətli
texnologiyalarla bərabər, həm də 30 illik işğala
44 günlük Vətən müharibəsində misli
görünməmiş zəfərlə son qoyması oldu. Azərbaycan nəinki öz sərhədləri
çərçivəsində, hətta bütün Cənubi
Qafqazda, möhtəşəm türk dünyasında yeni
tarixi reallıq formalaşdırdı, yeni təfəkkür
tərzi, yeni dünya düzəni yaratdı. Bunların hamısının mərkəzində
müzəffər Ali Baş Komandan, onu inamla dəstəkləyən,
gülə-gülə döyüşə gedən ordumuz və
əzəmətli xalqımız dayanırdı. Bir
çox müəlliflərin dediyi kimi, bu vaxta qədər hələ
heç bir dövlət başçısı Prezident cənab
İlham Əliyev qədər öz xalqına yaxşı ola bilməyib.
Bəs ümumi cizgilərini verdiyimiz müasir sivilizasiya
kontekstində bədii ədəbiyyatımız necə
görünür? Klassik irsimiz, XX əsrin müttəfiqlərinin
yaradıcılığı ilə məşğul
olduğum 20 ildən artıq bir zaman ərzində Nizami,
İ.Nəsimidən, M.Füzulidən, XX əsrdə
yaşayıb-yaratmış C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, H.Cavid, C.Cabbarlı, R.Rza, B.Vahabzadə, M.Araz,
Ə.Kərim, R.Rövşən... haqqında monoqrafiya və
məqalələr yaza-yaza həmişə bu sual barədə
düşünmüşəm: yəni klassikin müasirliyi,
onu gələcəyin yol yoldaşı edən nədir?
İndi bu şübhəli suala çox sevdiyim, Azərbaycan ədəbiyyatımızın
bənzərsiz romantiki, filosof şair Hüseyn Cavidin
timsalında onun ən güclü əsəri olan
"Şeyx Sənan"la müəyyən qədər
aydınlıq gətirmək istəyirəm.
"Şeyx Sənan" təriqət və məhəbbət
fədaisidir.
H.Cavid böyük sufi Fəridəddin
Əttarın "Məntiqüt teyr" traktatında verilən
bir hekayətə istinad edərək dərin bir fəlsəfi-romantik
faciə yaratmışdır.
Müdrik Şərqin hikmətlər xəzinəsinin
açarını tapmaq hər sənətkara qismət olmur. XX əsrdə
Tanrı bu sehrli açarı dahi Füzulinin ən doğma
varisi böyük romantik şair və filosof Hüseyn Cavidə
bəxş etdi. Bir əlindən sehrli
Şərq, ikinci əlindən modern Avropa tuturdu. Məşriqlə Məqrib arasındakı təmaslar
üzərində öz büllur romantik sarayını quran
Hüseyn Cavid burada ilk dəfə və hələ də
müəmma olaraq qalan Şeyx Sənanı əyləşdirdi.
H.Cavidin büllur sarayı yerlə göy
arasındakı fəzada idi.
Hüseyn Cavid zamanın fövqündə duran, fikrin və
xəyalın romantik uçuşunu kosmik ənginliklərə
yüksəltməyi bacaran qüdrətli sənətkardır. Onu dünyanın
böyük sənətkarlarından fərqləndirən qüvvətli
bir cəhət var: Hüseyn Cavidin romantizmi Şərqin və
bütün dünyanın ən kamil fəlsəfi cərəyanı
olan sufizm bulağından dirilik suyu içib. Onun
qəhrəmanları Haqqın dərgahına gözəllik
və sevgi qanadlarında gedib çata bilərlər.
"Mən fəqət hüsni-xuda şairiyəm // Yerə
enməm də səma şairiyəm" - misraları
H.Cavidin bütün çərçivələri
söküb-dağıdan, əngin səmalara qapı
açan romantik fəlsəfəsidir.
Füzuli Leylini yaratdığı kimi, Cavid də
ülvi bəşər övladı olan Xumarı ilahi
hüsnün, ilahi eşqin daşıyıcısı kimi yaradır
və onun Şeyx Sənanla əl-ələ tutub haqqa
doğru uçuşunu mayasında ilahi səadət olan nurlu
faciə kimi yaradır. Sənan və Xumar insanları bir-birindən
ayıran uçurum dərələri öz ölümləri
ilə birləşdirməyə, insanlığın
Tanrıya yetmək üçün körpü rolu oynaya bilirlər.
Beləliklə, də H.Cavid öz
yaradıcılığında yerləri və göyləri
birləşdirməyə nail olur.
Könlüm
quşu geyib yenə matəm libasını,
Ağaz
edibdi nəğməyi-möhnət fəzasını
Oldu bəlayi-millətə
hər kəs ki, mübtəla
Dilxun olubdu Saliki bicarə bərmala.
Millət
qəmi ilə az qalır cünun ola
Hər dəm odur ki, neytək ucalda sədasını.
Hüseyn
Cavidin bu şeiri yaradıcılığının ilk illərində
"İrşad" qezetinin 19 yanvar 1906-cı il
tarixli sayında çap olunub. Diqqətçəkən
budur ki, Cavid əfəndi bu şeirdə özünü
"Salik", yəni sufizmin təriqət yolçusu deyə
təqdim edir. Hüseyn Cavid Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinə milli romantizmin banilərindən biri kimi daxil olub.
Belə çıxır ki, o, romantik olmaqdan öncə sufi (mistik) imiş. Yaxud
özünü belə hesab edirmiş. H.Cavid
Şeyx Sənan mövzusuna birdən-birə gəlməmiş,
görünür, bu mövzunun ağırlığı
üzərində xeyli düşünməli olmuşdur.
Bunun biz "Şeyx Sənan" (Türbəsi
önündə) adlı şeirdən də hiss edirik.
Oyan, ey
piri-xoşdil!
Qalx, ayıl bir xabi-rahətdən!
Qiyamətdir,
qiyamət!..
Qalq, oyan, zevq
al bu fürsətdən.
Mələklər
göydən enmiş,
feyz
alırlar xaki-pakindən,
Seçilməz
şimdi əsla
məqbərin
gülzari-cənnətdən.
Fəqət
xoş bir təriqət qoydun,
əsla
məhv olub getməz,
Cihan
durduqca parlar,
yüksəlir,
düşməz təravətdən.
"Nədir mənası eşqin?!"
söyləyənlər
nerde? Bir gəlsin,
Görüb
qüdsiyyəti-Sənanı,
lal olsun
xəcalətdən.
Məhəbbətsiz
bütün
mənayi-xilqət
şübhəsiz hiçdir;
Məhəbbətdir,
evet,
məqsəd
bu pürəfsanə xilqətdən.
"Şeyx Sənan" həm də Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk mənzum tarixi faciədir. Fakt budur ki, H.Cavid bu
möhtəşəm əsərində - romantik faciədə
ilahi eşq problemini qoyur. Və əgər
əsərin sonluğunu sufizmdən ayırsaq, "Şeyx Sənan"
əhəmiyyətsiz fəlsəfi ricətlər
yığınına çevrilər. Bu
sonluğa gəlmək üçün bir sıra məsələlərə
aydınlıq gətirməliyik. Cavidşünas Zahid
Əkbərov "Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan"
faciəsi" (1977) monoqrafiyasında əldə olan tədqiqatlara
əsaslanaraq aşağıdakı qeydləri
vurğulayır: "Bəziləri "Şeyx Sənan"
dastanını sufi sənətkar Fəridəddin
Əttarın (1119-1230) şair xəyalının məhsulu zənn
edir, "Şeyx Sənan" surətini yaradarkən onun
özünü nəzərdə tutduğunu güman edirlər"
"Dastan, heç şübhəsiz, folklor materialı əsasında
yaranmışdır", "Seyx Sənan əfsanəvi bir
şəxsin adıdır".
"Sənan
Şamda bir şəhərin, bir də yeddi yüz nəfər
müridi olan bir şəxsin adıdır", "Şeyx Sənan
və İbn Səqqa ayrı-ayrı şəxsiyyətlər
deyil, eyni bir şəxsin adlarıdır".
"Cavidnamə"
(2010) müəllifi Azər Turan yazır ki, ""Şeyx
Sənan" dünya ədəbiyyatında təsəvvüf
anlamlarının bir küll halında dramaturgiyaya tətbiq
edildiyi ilk əsərdir.... Şeyx Sənanı
türkləşdirən ilk "Şeyx Sənan"dır".
"Şeyx Sənan" haqqında bu fikir onun sufi
əsər olduğunu təsdiq edir.
Şeyx Sənan kimdir? H.Cavid burada mübahisə
üçün imkan yeri qoymur.
Onu
aydın şəkildə təqdim edir:
Səni
annən doğurdu Turanda,
Yaşadın
bir zaman da İranda,
Kəsbi-İrfan
için, fəzilət için
Sonra
İranı tərk edib gəldin,
Ərəbistanı ixtiyar etdin.
Gənc ikən kəsbi-iştihar etdin.
Lakin ən
son yerin, zəki Sənan!
Olacaq son nəfəsdə Gürcüstan.
Qapılıb
hissə olmasan gümrah,
Olacaq məqbərin ziyarətgah.
Mürşidi-əzəm Şeyx Kəbirin bu sözləri
Şeyx Sənanın təkcə bioqrafiyasını yox, həm
də taleyini əks etdirir. Mürşidi-əzəm
Şeyx Sənana eşqin bəlasına, ehtiras və nəfsini
faciəsinə düçar olacağını bildirir.
Şeyx Sənan ustadına beləcə cavab verir:
Ben otuz
yıl cihanda zahidvar,
Bilmədim qız-qadın nədir zinhar.
Nə
qadar bəndə varsa hissü həyat,
Ehtirasatə
düşmənim... heyhat!
Bana bigabnə,
zevqi-nəfsani,
Sevdiyim
yalnız eşqi ruhani...
Otuz yaşlı, sağlam ruhlu böyük dinü-iman
sahibi, nüfuzlu bir şeyx, şeyxlərin rəhbəri vaxt
gəlir ki, xəyalət aləmində bir gavur
qızını, xristian imanlı gürcü qızı
Xumarı görür və şaşırır. Xumar ona nəinki
ülviyyət rəmzi olan Zəhranı və bütün
dünyanı, dinü-imanı, ərşü-əlanı
unutdurur. Bəlkə Şeyxin əqidəsi
möhkəm deyil? Yox, o, dini sevən və onun fəlsəfi
mahiyyətini külli-aləmə bəyan edən bir mübəlliğdir:
Arqadaşlar!
Şu parlayan günəşin,
Feyzi birdir cihanda hər kəs için.
Türk, hindu, ərəb, əcəm bilməz,
Nuru hər yanda artar, əskilməz.
Mənəvi
bir günəş də var: nəvvar -
O da islam dinidir, parlar.
Əsərdə
Şeyx Sənana qarşı duran mənfi obraz kimi
düşünülmüş Şeyx Mərvan Sənandan
soruşanda ki, sən ki qadından ürkərdin, indi niyə
fikrini dəyişdin, Şeyx Sənan ona belə cavab verir:
Onu
seçməz sənin gözün əsla,
O mələkdir,
qadın deyil ki, haşa!..
Oqunur
gözlərində ülviyyət,
Sanki bir
heykəlin - üluhiyyət!
Vətənim,
cümlə niyyətim, Kəbəm,
Şimdi yalnız odur, o, vaz keçəməm.
Şeyx Sənan
Xumara qovuşmaqdan ötrü qarşısına qoyulan
bütün şərtləri qəbul edir: dini-imanı
atır, şeyxlərdən ayrılır, boynundan xaç
asır, şərab içir, iki il donuz otarır,
yalnız bir şərti - Quranı yandırmaq təklifini qəbul
etmir. Bütün bunlar Şeyx Sənanı
romantik bir sevgi qəhrəmanından çox, ilahi eşq
sahibi, sufimistik filosof kimi səciyyələndirir. Artıq onun üçün dinlərin, məscid və
kilsənin, məscid və mey-xanənin heç bir fərqi
yoxdur. H.Cavidin böyük mürşidi dahi Füzuli
yazırdı:
Ayrı
bilmişsən, Füzuli, məscidi meyxanədən
Səhv
imiş ol kim, səni biz əhli-irfan
bilmişiz.
"Şeyx
Sənan" da sufi plan Dərviş
obrazı ilə bağlıdır. Elə əsərdə
Şeyxi və Xumarı, ümumən onların məhəbbətinin
ilahi səviyyəsini dərk edən yeganə obraz da məhz
dəli Dərvişdir. Şeyx Sənan ondan kimliyini
soruşanda Dərviş belə cavab verir:
Babam heyrət,
anamdır şübhə... Əsla
Bilinməz
bən kimim, ey şeyxi-vala!
Fəqət
pəjmürdə bir səyyahi-zarim,
Şəriətdən,
təriqətdən kənarim,
Həqiqət
istərim, yalnız həqiqət!
Yetər artıq şəriət, ya təriqət.
Qulaq verməm
bən əsla bir xitabə,
Pərəstiş eyləməm hiç bir kitabə.
Əvət,
Quran, Zəbur, İncilü Tevrat
Birər
röya ki, zor təfsiri, heyhat!
Birər
röya bütün əlvahi-aləm,
Birər əfsanə, cənnət, ya cəhənnəm.
Əgər
fevqəlbəşər olmaq dilərsən,
Kənar
ol daima cinsi-bəşərdən!..
Şeyx Sənan ona "pirü-mürşid" - deyə
müraciət edir. O, Xumarı görüncə, "La ilahə illəllah!"
- deyə kəlmeyi-şəhadət gətirir,
ona ilahi bir varlıq kimi səcdə qılır, onu
"nuri-həqq" adlandırır. Xumar da
Şeyx Sənanı eyni ucalıqda qiymətləndirir.
Əvət,
ən möhtərəm, nəcib insan..
Hələ
dursun kəmalı, mərifəti
Onda var sanki evliya sifəti.
Bu, artıq insani yox, ilahi - mistik bir qiymətləndirmədir. Şeyx Sənan sevgini
ucalığa doğru hərəkət, ülvi bir yüksəliş
hesab edir: "Bəni hər kim sevərsə,
yüksəlsin!" - deyir, "Şeyx Sənan"
əsəri mistik-sufi bir sonluqla başa çatır.
Romantik faciənin səbəbi ilahi eşqdir. Eşq və
etiqad, ibadət və məhəbbət arasındakı
konfliktdə eşq etiqada... qalib gəlir. Şeyx
Sənan Xumara olan ilahi sevgidə məxluqdan Xaliqə gedən
yolu intixab edir. Şeyx Sənanın (Məcnun kimi!) adi
insanlıqdan çıxdığını artıq iki adam dərk edir: Dərviş və Xumar! Dərviş
Sənana deyir:
Baqma,
şeyxim, şu halı-pürqəminə,
Giriyorsun həqiqət aləminə.
Fəzli-həqq
runüma kəmalında,
Parlıyor nuri-həqq cəmalında.
Səndə
bir əhli-hal əlaməti var,
Səndə əlan xuda qiyafəti var.
Göründüyü
kimi, H.Cavid Dərvişin dili ilə Şeyx Sənanı
sırf sufi qəhrəman kimi təqdim
edir. Dərviş H.Cavidin öz obrazı idi.
Sidqi Ruhulla xatirələrində yazır:
"H.Cavidin "Şeyx Sənan" faciəsinin
tamaşasında mən həmişə dərviş rolunu
ifa edirdim.
Sonralar bu rolu bəzən başqa artistlər də ifa edrdilər...
Mərhum H.Cavid həmişə mənə deyərdi:
Qardaşım Sidqi! Bu əsərdəki Dərviş
mən özüməm. Unutmayın ki, Siz
məni oynayırsınız". Beləliklə
də Dərviş əsərdə dramaturqun bədii-fəlsəfi
qayəsini, estetik idealını əks etdirən obrazdır.
Əsərin sonunda Şeyx Sənan Xumarın əlindən
tutub "Ya Allah!" deyərək sonuncu pənahgaha -
uçuruma atılırlar. "Uçalım,
haqqa doğru, gəl uçalım!" deyir Şeyx Sənan.
Şeyxlər və müridlər
"uçdular" deyərək onları yola salırlar.
Sənanın
"O donuzlar ki, otladır Sənan // Hiç fərqi yoxdur
onlardan" deyə donuz adlandırdığı şeyxlər
və müridlər də, Xumarın atası Platon da,
gürcülər də, xristian dinin xadimi Papas da bu
uçuşa mat qalırlar.
Şeyxlər və müridlərin sözləri ilə
desək, bu uçuş "müdhiş səadət",
"dilbər fəlakət" idi.
Cavidşünas
A.Turan bu uçuşun mahiyyətini belə izah edir:
"Türk təsəvvüf düşüncəsində və
eyni zamanda bu düşüncənin hələ hasilə gəlmədiyi
çox-çox əvvəlki çağlarda bəlkə də
ən ciddi məqamlardan biri həmin uçmaq məsələsidir.
Yunus
Əmrə "Divan"ında cənnət - uçmaq
şəklində belə ifadə edilmişdir:
Uçmaq-uçmağım
dedigün,
möminləri
yeltəndigün
Vardur ola burğac huri
arzum
yoğdur uçmağ içün.
Bu bir həqiqətdir ki, türk özünün səma
adamı olması inamını heç zaman tərk etməyib,
göy mənşəli bir xilqət olduğuna inanıb.
Tək Tanrılı türkün müqəddəs
"Quran" vasitəsilə öyrəndiyi cənnətin qədim
türk dilindəki sinonimi uçmaq idi.
Sənan ilahi eşqin faciəsini yaşayır və o, əslində
bu faciənin qəhrəmanı kimi ucalır. Cavidin cəsarəti və əslində
əsərin sufi gücü bundadır ki,
o, məşuqə olaraq xristian qızı Xumarı
seçir. Şeyx Sənanın mürşidi
Şeyx Kəbirin qızı ülviyyət rəmzi olan Zəhranı
da seçə bilərdi.
Və
daha bir fakt maraqlıdır: Xumar Şeyx Sənanın aləmin
röyada, xəyalda daxil olur. Amma Cavid onu
röyada saxlamır, yerə endirir, Sənana real şəkildə
təqdim edir. Sənan öz qeyri-adi, ilahi
məhəbbəti ilə onu yerdən göyə-səmalara
qaldırır, ona mələk kimi uçmaq qüdrəti bəxş
edir. Şeyx Mərvan Şeyx Sənanı
bir qadından ötrü dini-imanı atmaqda qınayanda Sənan
Xumar "qadın deyil, mələkdir" deyir, onu
"üluhiyyət heykəli" adlandırır.
Xumara olan
ilahi eşq sayəsində allahlaşdığını Dərviş
Şeyx Sənana söyləyir: "camalında nuri-həqq",
"xuda qiyafətində" olduğunu irəlicədən
bəyan edir.
"Şeyx Sənan" həqiqətən də
H.Cavidin "hüsni-xuda şairi" olduğunu təsdiq edən
möhtəşəm sənət əsəridir.
Müasir texnologiyalarla yüklənmiş yeni tarixin gerçəkliyini, zəfərlə başa çatan müharibəni qələbə eyforiyasında yaşayan oxucusu bunları başa düşəcəkmi? Bu suala tarix cavab verəcək. Biz isə əminik ki, gülə-gülə, sevinclə döyüşə gedən şəhidlərimiz müasir tarixi sivilizasiya zamanında Şeyx Sənan idealını həyata keçirdilər. Yenə də insan amili ön plana keçdi. H.Cavid romantik şair, mütəfəkkir olaraq bu insanın tarixdə, yerdə, yaxud da səmaya ucalmasının sirrini təriqətlərdə yox, məhəbbətdə - insanın ürəyində tapdı. Ən möhtəşəm qələbələrin taleyi insanın ürəyində həll olunur.
Gülşən
Əliyeva-Kəngərli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 22
oktyabr.- S.10-11.