Hüseyn Cavid və
modernizm dalğası
"Bəncə, ədəbiyyat
başqa,
siyasət və təbliğat başqadır"
Mustafa
Quliyevin 7 dekabr 1926-cı il tarixli "Kommunist" qəzetində
dərc olunmuş "Hazırkı türk ədəbiyyatı
haqqında" məqaləsində Cavidlə bağlı belə
bir fraza var: "Ədəbiyyat və incəsənət
haqqındakı məruzə və mülahizələrdə
"Sənət - sənət üçündür" -
deyə, bizdə köhnə və yanlış nəzəriyyənin
bir çox tərəfdarları olduğu
anlaşılır. Bizim bəzi ədib və
şairlərimiz bu nəzəriyyənin tərəfdarıdır.
"Tiyatro və sənətin inkişaf
yolları" haqqındakı məqaləmdə "Topal
Teymur" haqqında yazmış olduğum mülahizələr
münasibətilə məzkur əsərin müəllifi
Hüseyn Caviddən bir xüsusi məktub aldım. Burada
müəllif pyesə verilən həyati tələblərdən
təəccüblənərək deyir: "Bəncə, ədəbiyyat
başqa, siyasət və təbliğat başqadır". Buradan böylə anlaşılır ki,
hazırkı həyati məsələlərin həlli bilmərrə
incəsənətin vəzifəsinə daxil deyildir. Halbuki bütün dünyanı baş-ayaq etmiş
inqilab devri hazırkı incəsənət əsərlərinin
hər birinə öz haqlı tələbini təqdim edir.
Hüseyn Cavid isə bu tələblər münasibətilə
sadəcə bir surətdə deyir: "Təbliğat bənim
işim degildir". Məgər şair zəmanəmizin
ən canlı məsələlərindən böylə
asanlıqla yaqasını kənara çəkməlidir?
İnqilab qüvvələrinin var qüvvəsilə işləmək
devri böyük şairlər yaratmalıdır...".
Əslində, Hüseyn Cavid dövrün maarif
komissarı Mustafa Quliyevə ünvanladığı sözlərlə
yaradıcılığının estetik qayəsini bəyan
etmişdi.
Bu sözlər 1926-cı ildə yazılıb. Amma daha əvvəl,
1906-cı ildə qələmə aldığı "Həyat
və meyli-Füyuzat" məqaləsində Əli bəy
Hüseynzadə poetik yaradıcılıqda sxematizmi, təbliğçiliyi
qəbul etmir və "şairliyin, rəssamlığın
hünər meydanı ayrıdır..." deyir. Poeziyada
estetizmi ön plana çəkir: "Canım, nəqqaşa,
ya rəssama demək olurmu ki, "nə üçün bir
dağın zirvəsini, ya üfüqlərdə vaqe olan bir
qürubun lövhəsini, mənzərəsini təsvir etməklə
məşğul olursan?".
Hüseyn Cavidin "Pənbə çarşaf"
şeiri də onun məhz bu məhvərə söykənən
estetik kredosunun ifadəsiydi. Cavid bu şeirdə
qadın hüququ, yaxud hüquqsuzluğu barədə deyil,
daha çox poeziya barədə qənaətlərini
bölüşür, ümumiyyətlə, gözəl olan nə
varsa hamısının, yəni bütün gözəlliklərin,
o halda isə poetik fikrin məna örtüyünə
bürünməsini təlim edirdi. Çünki
"Gülə çox başqa fər verir yapraq!" deyən
Cavidə görə, gizlilik, mübhəmlik şeirə
ayrı bir parlaqlıq qazandıracaqdı. "Pənbə çarşaf" Azərbaycan ədəbiyyatında
təsiri bu günə qədər davam edən, modern ədəbi
əyara çevrilən böyük devrim yaratdı. Təkcə burada, Azərbaycanda deyil, Türkiyədə
də bu şeirin təlqin etdiyi kontekstə biganə
qalmadılar, hətta 1920-ci illərdə Türkiyə
Böyük Millət Məclisində "Pənbə
çarşaf" ayrıca müzakirə predmetinə
çevrildi. Azərbaycanda isə Məhəmməd Hadi
"Pənbə çarşab"a cavab olaraq "Şairi-nəzahətpərvər
Hüseyn Cavid bəradərimə" ithafı ilə
"Əlvahi-nəfasət" şeirini yazmış,
şeirdə Şərq-Qərb dilemmasını
aktuallandırmış və "Pənbə
çarşaf"da irəli sürülən tezisə
qarşı antitezis irəli sürmüşdü. Məsələ burasındadır ki, Hadinin
özü də örtülü şeirlər yazırdı
və bu, sonrakı dövrdə məhz müəllifinin dil
problemi olaraq onun ədəbi taleyinə təsirsiz
ötüşmədi. "Bən açıq şeirdən
də həzz edərim, // Fəqət ən gizli şeiri pək
sevərim". Cavidlə yanaşı, Hadi də o gizli
estetikalara önəm verir: "Olurmu kölgəsi nurun?
Əvət! Qadındır nur, Onun da kölgəsi vardır:
yerin üzündə zükur!". Azərbaycan romantik şeiri qadına nurun kölgəsi,
övlada isə qadının kölgəsi" kimi estetik bir
anlam verirdi. Yaxud Cavid "Söylə! Dünyada hanki sənətkar,
// Kölgəsiz bir rəsmdə sənət arar!?" deyib
Hadi ilə eyni estetika və düşüncə sferasında
birləşirdi.
Əslində bu, "kəlmə və cümlə
ruhun sirlərini çırılçılpaq ortaya
atmamalı, bəlkə şəffaf bir sənət
niqabıyla bürünmüş buraxmalıdır" deyən
Cənab Şəhabəddinin hər iki şairə sirayət
etmiş estetik təlqinlərinin nəticəsiydi. Bu mənada "Sənət
- sənət üçündür" konsepsiyası
türk poeziyasına ilk parnasçı, ilk dekadans, ilk
simvolist, bəlkə də ilk modernist Cənab Şəhabəddin
tərəfindən, Azərbaycan poeziyasına isə Əli bəy
Hüseynzadənin 1906-cı ilin dekabrında
yazdığı "Qırmızı qaranlıqlar
içində yaşıl işıqlar" məqaləsindən
sonra ilk dəfə Hüseyn Cavid
yaradıcılığının timsalında daxil oldu. Bütün hallarda estet olan Hüseyn Cavid zaman
keçdikcə ruhunda, üslubunda, düşüncə tərzində
gizliliyi, qapalılığı daha da dərinləşdirdi
və ifadə vasitələrinin mübhəmliyini sona qədər
qorudu. Bunu hətta Kontun pozitivizmi ilə
Əttarın təsəvvüfünü bir araya gətirərək
və birləşdirərək etdi. Və
bu, Füyuzat estetikası və Füyuzat ədəbiyyatı
idi ki, Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığının
ilk illərində Hadinin və Cavidin
yaradıcılığı məhz bu ədəbiyyatın
rakursunda təhlil və tənqid edilirdi.
***
Hüseyn Cavidin göylər aləminə bağlı
nostaljisi ilk kitabının ilk şeirindən -
"Hübuti-Adəm"dən başladı. Şeir Adəmin
cənnətdən yerə endirilişinin və bu metafizik
çöküşün, qürubun, enişin, cənnətdən
çıxarılmanın səbəbinin təsvirini verirdi və
insanın bu çöküşü, qürubu bütün
yaradıcılığı boyu Cavidi
düşündürdü.
Modernizm estetikası dünya ədəbiyyatına
Norveç şairi Obstfellerin "Özgə planetmiş
düşdüyüm məkan!" misrası ilə hərəkətə
keçdi. Yaxud fransız Bodlerin Albatrosu yerdə yaşaya bilmədiyi
kimi, Azərbaycan şairi Cavidin də ilham pərisi mövcud
olmaq üçün bütün mənalarda səmaya,
hüdudsuzluğa yönəldi. "Albatros"da
"adamlar sıx-sıx yaxalar, iş olsun deyə, //
Böyük dəniz quşlarını, albatrosları, // Kəskin
çuxurlar üstündən üzən gəmiyə //
Eşlik edən o qayğı bilməz dostları. // Amma
buraxıldılarmı göyərtələrə, // O
göy kralları... // Sərir böyük qanadlarını
yerə... // Nə çirkin, nə gülüncdür o
gözəl quş indi!.. // Yürüyə
bilməz dev qanadları üzündən"… Eyni estetika
Cavidin "Peyğəmbər"ində davam edirdi: "Bən
fəqət hüsni-xuda şairiyim, // Yerə enməm də,
səma şairiyim". Çünki yerdəkilərin,
göyərtədəkilərin qulaqları sağır idi və
Cavid inanırdı ki, onun ilhamını göyərtədəkilər
deyil, yalnız göydəkilər - mələklər və
cəbərut aləmi eşidir. Hətta dövrün
cahiliyyə düşüncəsini təmsil edən yer əhli
"belə davam etsə sonunda qanadların da yanacaq,
düşüncən də donacaq", - deyə Cavidə
kinayə etsələr də, o: "Bana ilham edər ancaq
Tanrım, // Onun eşqilə uçar duyğularım. // O
olurkən bana munis, rəhbər, // Niyə yansın da
qırılsın şəhpər?" deyə öz estetik
kredosunu bəyan etməkdən çəkinmirdi. Amma ilham pərisi
hər nə qədər ona "Ərşi-lahutə
doğru aç şəhpər" desə də, səmalara,
mələklər aləminə pərvaz edən Cavid öz
ilham şahpərinin, qanadlarının bir gün
yanacağını, yandırılacağını,
qırılacağını hiss edirdi: "Şimdi yerdən
səmaya doğru dərin, // Pək dərin bir fəza təsəvvür
edin, Yüksəlib bir bəyaz qanatlı hüma... // Yorulur,
sonra çırpınır, bayılır, // Sönər əvvəlki
etila həvəsi; // Uçamaz artıq, iştə son nəfəsi...".
Cavidin sosialist realizmi cəbhəsinə keçid edə
bilməməsinin səbəbi təbii ki, ilk növbədə,
estetikasının və təmsil etdiyi milli məfkurənin
bir-birilə həmahəng olmasıydı. Digər tərəfdən,
Cavid sosrealizmin sənətdə Stalin kabusu olaraq icad edildiyini
də yaxşı bilirdi. 1907-ci ildə
"Füyuzat" dərgisində çap etdirdiyi və
"Hər kəs aləmdə bir bəlayə düçar
// Olur, amma mənim kimi olamaz" misraları ilə
başlayan "Hali-əsəfiştimalımı təsvirdə
bir ahi-məzlumanə" şeirini "XX əsrdə Azərbaycan
türk ədəbiyyatı" məqaləsində təhlil
edən Hənəfi Zeynallı "Bunun böylə
"qanlı yarələrlə" yatmış yarı əcaba
kimmiş?", - deyə soruşur və dərhal da əlavə
edirdi: "Özü aydın söyləyir. "Aman Allah!
Odur mənim vətənim!". Bu mənada deyirəm ki, Cavidin də, Hadinin də
estetik idealı ilə vətən məfkurəsi bir
bütövün tamamlayıcı parçalarıydı və
onlar Azərbaycan poeziyasında yeni iqlim qurşağı, yeni
estetik düzən yaradırdılar.
Cavid
yaradıcılığında "XX əsr məzmununun
parametrlərini, qlobal miqyaslı ümidsizliyin təsirlərini"
şərh edən və "bu, Cavidin mənəvi
dünyasındakı əsl dekadansın göstəricisi
idi", - deyə onu romantizmdən daha çox dekadentizm cərəyanının
hüdudlarında dəyərləndirən ədəbiyyatşünas
Elnarə Akimova haqlıdır: "Cavidin bütün
yaradıcılığı həmin ümidsizlikdən,
şəxsiyyət amilinin iflasından başlanğıc
götürür. O, yalnız dramaturgiyaya özünün bədbin
ruh halı ilə gəlmir,
yaradıcılığının ilk illərində
yazdığı şeirlərdə belə bu
çöküşün izləri və səbəbləri
yetərincə görünür". Bəs
Hüseyn Cavid özü bu dekadans cizgisinə hardan, hansı
yolla gəlmişdi? Məncə, bu məqamda
ən önəmli olan Cənab Şəhabəddin amilidir.
Məsələ burasındadır ki, türk
poeziyasını modernizm üfüqlərinə uğurlayan Cənab
Şəhabəddin Cavidə İstanbul Universitetində Qərb
ədəbiyyatından dərs demişdı və heç
şübhəsiz, həmin mühazirələrdə Cənabın
sevimli şairləri - Bodler, Mallarme, Artur Rembo barədə də
söhbət getmişdi. Təəssüf ki,
1990-cı illərin əvvəllərinə qədər
cavidşünaslıq, Cavidin həyat və
yaradıcılıq yoluna həsr olunmuş araşdırmalar
nə üçünsə Şəhabəddin amilindən sərf-nəzər
edib. Şəhabəddin faktoruna ilk dəfə
mən Cavidin istintaq materiallarının səhifələri
arasında rast gəlmişdim. 1937-ci ildə müstəntiq
Cavidə "İstanbulda şair və
yazıçılardan kiminlə əlaqəniz vardı?"
sualını vermiş və: "İstanbulda Cənab Şəhabəddinin,
Xalid Ziyanın və Məhməd Akifin mühazirələrini
dinləyirdim" cavabını almışdı. Xalid Ziya
da, Cənab Şəhabəddin də ədəbiyyati-cədidənin,
yeni ədəbiyyatın qurucuları, eyni zamanda türk ədəbiyyatında
"Sənət - sənət üçündür"
kredosunu təmsil edən yazıçılar idi, dediyim kimi,
türk ədəbiyyatında modernizm dalğası daha
çox bu iki ədibin yaradıcılığında
qabarmağa başlamışdı və Xalid Ziya "Bəncə,
ədəbiyyat birdir, o da sənət içindir", yaxud Cənab
Şəhabəddin "Ədəbiyyatdan məqsəd ancaq ədəbiyyatdır
və ədəbiyyat üçün gözəllikdən
başqa qayə tanımıram" deyirdi.
Mustafa Quliyevin yazdıqlarına rəğmən,
romantizmin manifestində - "Kromvel"in ön sözündə
Hüqonun dediyi kimi, dünya və onun ədəbiyyatı
üçün yeni əyyam başlamışdı. Cavid bolşevik inqilabına
etina etməsə də, bilirdi ki, artıq vaxt gəlmişdir,
Azərbaycan ədəbiyyatı estetik yöndən modernizmin
iqlim qurşağına daxil olmalıdır...
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 22
oktyabr.-S.16.